Details





Titel:

15 JANUARI 2007. - Koninklijk besluit [ houdende de mobiliteit en terbeschikkingstelling van personeel van het federaal administratief openbaar ambt]. <KB2022-11-10/10, art. 3, 011; Inwerkingtreding : 01-12-2022> (NOTA : Raadpleging van vroegere versies vanaf 19-01-2007 en tekstbijwerking tot 22-05-2024)



Inhoudstafel:

HOOFDSTUK I. - Definities.
Art. 1
HOOFDSTUK II. - De federale mobiliteit.
Art. 2-8, 8bis, 9
HOOFDSTUK III. - De interfederale mobiliteit.
Art. 10-18, 18bis, 19
HOOFDSTUK IV. - De conventionele federale [1 mobiliteit, de conventionele terbeschikkingstelling, de terbeschikkingstelling tijdens een crisis en de expertise-uitwisseling.]1
Afdeling 1. - Gemeenschappelijke bepalingen.
Art. 20-21
Afdeling 2. - De conventionele federale mobiliteit.
Art. 22-26
Afdeling 3. - De conventionele terbeschikkingstelling.
Art. 27-33
Afdeling 4. [1 - Terbeschikkingstelling tijdens een crisis.]1
Art. 33bis, 33ter, 33ter/1
Afdeling 5. [1 - Expertise-uitwisseling.]1
Art. 33quater, 33quinquies
HOOFDSTUK V. - De ambtshalve mobiliteit.
Art. 34-49
HOOFDSTUK VI. - Diverse bepalingen.
Art. 50-51, 51bis, 52-65
BIJLAGE.
Art. N



Deze tekst heeft de volgende tekst(en) gewijzigd:

1937100201  1939080750  1973010803  2001002127  2004002088 





Artikels:

HOOFDSTUK I. - Definities.
Artikel 1.Voor de toepassing van dit besluit, dient te worden verstaan onder :
  1° federale dienst : een federale overheidsdienst, een programmatorische federale overheidsdienst, alsook de diensten die ervan afhangen, het ministerie van landsverdediging of één van de rechtspersonen, bepaald in artikel 1, 3° van de wet van 22 juli 1993 houdende bepaalde maatregelen inzake ambtenarenzaken;
  2° federaal statutair ambtenaar : elk personeelslid van een federale dienst dat vastbenoemd is volgens het statuut dat op die federale dienst van toepassing is;
  3° bevoegde overheid : overheid die de benoemingsbevoegdheid heeft of aan wie de benoemingsbevoegdheid werd overgedragen;
  4° federale mobiliteit : de benoeming van een federaal statutair ambtenaar in een vacante betrekking in een andere federale dienst door de bevoegde overheid, nadat de ambtenaar zich daarvoor kandidaat had gesteld;
  5° [1 directeur-generaal: de directeur-generaal Rekrutering en Ontwikkeling van de Federale Overheidsdienst Beleid en Ondersteuning;]1
  6° statutair ambtenaar van een gefedereerde entiteit : elk personeelslid, bepaald in artikel 1, § 1, van het koninklijk besluit van 22 december 2000 tot bepaling van de algemene principes van het administratief en geldelijk statuut van de rijksambtenaren die van toepassing zijn op het personeel van de diensten van de Gemeenschaps- en Gewestregeringen en van de Colleges van de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie en van de Franse Gemeenschapscommissie, alsook op de publiekrechtelijke rechtspersonen die ervan afhangen, dat vastbenoemd is volgens het statuut dat op die entiteit van toepassing is, met uitzondering van federale statutaire ambtenaren;
  7° interfederale mobiliteit : de benoeming van een statutaire ambtenaar van een gefedereerde entiteit in een vacante betrekking in een federale dienst door de bevoegde overheid, nadat de ambtenaar zich daarvoor kandidaat had gesteld;
  8° ambtshalve mobiliteit : de ambtshalve benoeming van een federaal statutair ambtenaar in een vacante betrekking in een andere federale dienst door de bevoegde overheid;
  9° conventionele federale mobiliteit : de benoeming, door de bevoegde overheid, van een federaal statutair ambtenaar in een vacante betrekking in een andere federale dienst, in het kader van een overeenkomst tussen beide federale diensten, nadat de ambtenaar daartoe een aanvraag had ingediend en daar ter beschikking werd gesteld;
  10° begunstigde dienst : iedere Belgische overheid, de openbare ondernemingen uitgesloten, waar een federaal statutair ambtenaar ter beschikking kan worden gesteld;
  11° conventionele terbeschikkingstelling : het feit om een federaal statutair ambtenaar, op diens aanvraag, voor een onbepaalde periode diensten te laten presteren in een begunstigde dienst, op basis van een overeenkomst tussen de federale dienst waartoe de ambtenaar behoort en de begunstigde dienst;
  12° directiecomité : het directiecomité voor een federale overheidsdienst of een programmatorische federale overheidsdienst of de directieraad voor het ministerie van landsverdediging en voor één van de rechtspersonen, bepaald in artikel 1, 3°, van de wet van 22 juli 1993 houdende bepaalde maatregelen inzake ambtenarenzaken;
  13° voorzitter van het directiecomité : de voorzitter van het directiecomité of de leidend ambtenaar of de secretaris-generaal of de ambtenaar die belast is met het dagelijks beheer of de directeur-generaal van de instelling;
  [1 14° instantie: administratieve overheden, publiekrechtelijke rechtspersonen en privaatrechtelijke rechtspersonen, belast met opdrachten van algemeen belang, die niet onder het toepassingsgebied van de wet van 22 juli 1993 houdende bepaalde maatregelen inzake ambtenarenzaken vallen;]1
  [2 15° directoraat-generaal: het directoraat-generaal van het directoraat Rekrutering en Ontwikkeling van de Federale Overheidsdienst Beleid en Ondersteuning.]2
  ----------
  (1)<KB 2022-11-10/10, art. 4, 011; Inwerkingtreding : 01-12-2022>
  (2)<KB 2024-03-29/48, art. 15, 015; Inwerkingtreding : 01-06-2024>

HOOFDSTUK II. - De federale mobiliteit.
Art.2. Dit hoofdstuk bepaalt de nadere regels volgens dewelke een statutaire ambtenaar een federale mobiliteit kan bekomen.

Art.3.Om een federale mobiliteit te bekomen, moet de federaal statutair ambtenaar :
  1° zich in een administratieve stand bevinden waarin hij zijn aanspraken op bevordering kan laten gelden;
  2° a) ofwel dezelfde graad, een gelijkwaardige graad of dezelfde klasse als die waartoe de vacante betrekking behoort, bekleden;
  b) [1 ofwel een niveau of een klasse bekleden die een bevordering naar het niveau of de klasse waartoe de vacante betrekking behoort, mogelijk maakt;]1
  [2 c) ofwel een niveau of een klasse bekleden die een definitieve aanwijzing naar het rechtstreeks lagere niveau of de rechtstreeks lagere klasse mogelijk maakt.]2
  ----------
  (1)<KB 2015-11-23/03, art. 16, 007; Inwerkingtreding : 01-01-2016>
  (2)<KB 2023-11-19/01, art. 4, 013; Inwerkingtreding : 07-12-2023>

Art.4. De bevoegde overheid is niet verplicht om via federale mobiliteit de betrekking die ze voor die mobiliteit heeft opengesteld, toe te kennen.

Art.5.De federaal statutair ambtenaar dient zijn aanvraag tot federale mobiliteit in :
  1° ofwel in antwoord op een aanbieding voor federale mobiliteit die [3 het directoraat-generaal]3 op zijn internetsite heeft bekendgemaakt. [4 ...]4
  2° ofwel door zijn kandidatuur te stellen, onafhankelijk van het bestaan van een aanbieding voor federale mobiliteit bij [3 het directoraat-generaal]3.
  [1 3° ofwel in antwoord op een oproep tot kandidaten in het kader van een vergelijkende selectie [2 ...]2. In dit geval, geeft [3 de directeur-generaal]3 vrijstelling van één of meerdere modules.]1 [2 In dit geval kan de betrokken ambtenaar kiezen om een stage te doen of om via federale mobiliteit over te stappen.]2
  [4 De oproep tot kandidaten kan vereisen dat de federaal statutair ambtenaar beschikt over een nuttige ervaring verbonden aan de functiebeschrijving en aan het competentieprofiel. De federaal statutair ambtenaar kan deze ervaring aantonen met een nuttig diploma of nuttig certificaat, verbonden aan de functiebeschrijving en aan het competentieprofiel.]4
  [2 In alle gevallen dient de federale statutaire ambtenaar zijn aanvraag in overeenkomstig de nadere regels die door de directeur-generaal [4 ...]4 zijn bepaald. In alle gevallen wordt hem ontvangst gemeld van zijn aanvraag.]2
  ----------
  (1)<KB 2012-09-30/02, art. 7, 004; Inwerkingtreding : 22-10-2012 met uitzondering van de bepalingen betreffende de vrijstellingen welke uitwerking hebben met ingang van 01-03-2012>
  (2)<KB 2021-12-16/34, art. 15, 010; Inwerkingtreding : 11-02-2022>
  (3)<KB 2022-11-10/10, art. 5, 011; Inwerkingtreding : 01-12-2022>
  (4)<KB 2024-03-29/48, art. 16, 015; Inwerkingtreding : 01-06-2024>

Art.6.[1 [2 Het directoraat-generaal]2 slaat de gegevens van de aanvragen die op basis van artikel 5, eerste lid, 2°, zijn ingediend in een databank op.]1
  De databank wordt volgens de nadere regels die [2 de directeur-generaal]2 heeft vastgelegd, bijgewerkt.
  Behoudens andersluidende, naar behoren gemotiveerde, beslissing van [2 de directeur-generaal]2 verliest een aanvraag tot federale mobiliteit zijn geldigheid één jaar nadat ontvangst van zijn aanvraag aan de federaal statutair ambtenaar is gemeld.
  ----------
  (1)<KB 2012-09-30/02, art. 8, 004; Inwerkingtreding : 22-10-2012>
  (2)<KB 2022-11-10/10, art. 6, 011; Inwerkingtreding : 01-12-2022>

Art.7.[2 Het directoraat-generaal]2 bezorgt de bevoegde overheid de kandidaturen die overeenstemmen met het competentieprofiel dat die overheid heeft opgesteld.
  [1 Voor de kandidaturen die op basis van artikel 5, eerste lid, 3°, zijn ingediend, krijgen de geslaagden een plaats, volgens hun rangschikking, in de volledige lijst van geslaagden van de vergelijkende selectie. ]1
  ----------
  (1)<KB 2012-09-30/02, art. 9, 004; Inwerkingtreding : 22-10-2012>
  (2)<KB 2022-11-10/10, art. 7, 011; Inwerkingtreding : 01-12-2022>

Art.8.[1 De federale dienst die een federale mobiliteit wenst toe te kennen, nodigt de kandidaat uit voor een proefperiode van drie maanden. Hij brengt de directeur-generaal [2 ...]2 en, in voorkomend geval, de federale dienst van herkomst daarvan op de hoogte.
   De federale dienst verifieert of de kandidaat aan de in artikel 3 vastgelegde voorwaarden voldoet en brengt hem daar in voorkomend geval van op de hoogte, met een kopie aan de directeur-generaal [2 ...]2 en aan de federale dienst van herkomst.
   De proefperiode vangt aan op een datum vastgesteld door de bevoegde overheid en ten vroegste na een opzeggingstermijn van 30 dagen gepresteerd in de federale dienst van herkomst. In onderlinge overeenstemming tussen de federale statutaire ambtenaar en zijn federale dienst van herkomst kan er een kortere opzeggingstermijn worden vastgesteld.
   Na afloop van de proefperiode wordt de kandidatuur van het personeelslid definitief aanvaard of geweigerd, ofwel door de kandidaat, ofwel door de overheid die de benoemingsbevoegdheid uitoefent in de betrokken federale dienst. Indien de kandidatuur wordt geweigerd door de federale dienst nodigt de leidend ambtenaar ervan of diens afgevaardigde de betrokkene uit om gehoord te worden. Indien de kandidatuur wordt aanvaard, wordt de kandidaat uit de databank verwijderd en treedt hij in functie in zijn nieuwe federale dienst.
   De federale dienst en de kandidaat kunnen in onderlinge overeenstemming de overplaatsing vóór de einddatum van de periode van drie maanden aanvaarden of weigeren.
   De directeur-generaal [2 ...]2 wordt op de hoogte gebracht van de begindatum van de eventuele proefperiode en van de daaruit volgende beslissing.]1
  ----------
  (1)<KB 2021-12-16/34, art. 16, 010; Inwerkingtreding : 11-02-2022>
  (2)<KB 2024-03-29/48, art. 17, 015; Inwerkingtreding : 01-06-2024>

Art.8bis. [1 § 1. Tijdens de proefperiode wordt de kandidaat ambtshalve op verlof gesteld in zijn dienst van herkomst. Dit verlof is niet bezoldigd, maar wordt voor het overige gelijkgesteld met een verlof voor stage of een verlof om een proefperiode te vervullen. De betrekking van de kandidaat mag niet vacant verklaard worden.
   § 2. Tijdens de proefperiode blijft de kandidaat onderworpen aan de regels betreffende de beoordeling van zijn aanspraken en verdiensten, evaluatie en aan de tuchtregeling die op hem toepasselijk zijn in zijn dienst van herkomst.
   De bevoegde hiërarchische meerdere van die dienst wint daartoe alle nuttige inlichtingen in bij de dienst waar de proefperiode plaatsvindt.
   § 3. Tijdens de proefperiode is de kandidaat onderworpen aan het hiërarchische gezag zoals dat reglementair wordt uitgeoefend in de dienst waarnaar hij zijn overplaatsing heeft aangevraagd.
   Hij moet de arbeidsvoorwaarden nakomen die zijn opgelegd in deze federale dienst en met name de plichten, de onverenigbaarheden, de diensturen en de verlofregeling.]1
  ----------
  (1)<Ingevoegd bij KB 2021-12-16/34, art. 17, 010; Inwerkingtreding : 11-02-2022>


Art.9.De federale mobiliteit leidt van rechtswege tot de benoeming van de federaal statutair ambtenaar in de (klasse) of in de graad waartoe de vacante betrekking, waarvoor hij zich kandidaat heeft gesteld, behoort. <KB 2008-11-19/30, art. 112, 002; Inwerkingtreding : 01-12-2008>
  [2 Indien de statutaire ambtenaar uit dezelfde federale dienst komt, bekomt hij daar van rechtswege zijn nieuwe aanwijzing in de klasse of de graad waaronder de vacante betrekking waar hij zich kandidaat voor heeft gesteld valt volgens de principes van mutatie.]2
  De federaal statutair ambtenaar krijgt de daaraan verbonden weddenschaal.
  De federaal statutair ambtenaar behoudt zijn dienstanciënniteit, zijn graadanciënniteit of zijn klasseanciënniteit, als hij in dezelfde graad of in dezelfde klasse blijft, zijn niveauanciënniteit als hij in hetzelfde niveau blijft.
  In afwijking van het tweede lid, behoudt de federaal statutair ambtenaar die een mobiliteit in dezelfde graad of in dezelfde klasse bekomt, zijn weddenschaal [1 ...]1. Indien hij een mobiliteit in een andere graad bekomt, behoudt de federaal statutair ambtenaar, in voorkomend geval, zijn wedde tot wanneer hij in de weddenschaal die verbonden is aan zijn nieuwe graad of nieuwe vakklasse, een wedde bekomt die minstens daaraan gelijk is. [1 ...]1
  [3 De federaal statutaire ambtenaar die is aangewezen voor een rechtstreeks lagere klasse of een rechtstreeks lager niveau bekomt evenwel zijn nieuwe weddeschaal volgens de regels bedoeld in artikel 23/1 of, indien van toepassing, in artikel 58/2 van het koninklijk besluit van 25 oktober 2013 betreffende de geldelijke loopbaan van de personeelsleden van het federaal openbaar ambt. De in zijn oude weddeschaal verworven schaalanciënniteit wordt geacht te zijn verworven in zijn nieuwe weddeschaal.]3
  De federaal statutair ambtenaar behoudt in zijn nieuwe federale dienst het recht op de dagen jaarlijks vakantieverlof en op de dagen verlof wegens overmacht naar rato van het saldo dat hij genoot in zijn dienst van herkomst op de datum van de mobiliteit.
  ----------
  (1)<KB 2013-10-25/05, art. 142, 005; Inwerkingtreding : 01-01-2014>
  (2)<KB 2021-12-16/34, art. 18, 010; Inwerkingtreding : 11-02-2022>
  (3)<KB 2023-11-19/01, art. 5, 013; Inwerkingtreding : 07-12-2023>

HOOFDSTUK III. - De interfederale mobiliteit.
Art.10. Dit hoofdstuk bepaalt de nadere regels volgens dewelke een statutaire ambtenaar van een gefedereerde entiteit een interfederale mobiliteit kan bekomen.

Art.11.Om een interfederale mobiliteit te bekomen, moet de statutair ambtenaar van een gefedereerde entiteit :
  1° zich in een administratieve stand bevinden waarin hij zijn aanspraken op bevordering in zijn entiteit kan doen gelden;
  2° de voorwaarden vervullen zoals bedoeld in artikel 16 van het koninklijk besluit van 2 oktober 1937 houdende het statuut van het Rijkspersoneel;
  3° aangeworven zijn in de gefedereerde entiteit ingevolge een [2 wervingsexamen, een vergelijkende of doorlopende selectie georganiseerd door het directoraat-generaal]2;
  4° [1 a) ofwel een graad en een weddeschaal bekleden die, overeenkomstig de bijlage 1 van dit besluit als gelijkwaardig worden erkend met de graad waartoe de vacante betrekking behoort;
   b) ofwel een graad of een klasse, en een weddeschaal bekleden die, overeenkomstig de bijlage 1 van dit besluit als gelijkwaardig worden erkend met de klasse waartoe de vacante betrekking behoort;
   c) ofwel een graad of een klasse, en een weddeschaal bekleden die, overeenkomstig de bijlage 1 van dit besluit als gelijkwaardig worden erkend met de klasse die een bevordering naar de klasse waartoe de vacante betrekking behoort, mogelijk maakt.
   De bijlage 1 van dit besluit kan door Ons aangevuld of gewijzigd worden, op voordracht van de minister tot wiens bevoegdheid Ambtenarenzaken behoort, ten einde de als gelijkwaardig erkende graden of klassen van het statuut van het rijkspersoneel en de overeenstemmende weddeschalen te bepalen.]1
  ----------
  (1)<KB 2009-09-27/16, art. 1, 003; Inwerkingtreding : 13-10-2009>
  (2)<KB 2022-11-10/10, art. 8, 011; Inwerkingtreding : 01-12-2022>

Art.12. De bevoegde overheid is niet verplicht om via interfederale mobiliteit de betrekking die ze voor die mobiliteit heeft opengesteld, toe te kennen.

Art.13.De statutair ambtenaar van een gefedereerde entiteit dient zijn aanvraag tot interfederale mobiliteit in :
  1° ofwel in antwoord op een aanbieding voor interfederale mobiliteit die [1 het directoraat-generaal]1 op zijn internetsite heeft bekendgemaakt;
  2° ofwel door zijn kandidatuur te stellen, onafhankelijk van het bestaan van een aanbieding voor interfederale mobiliteit bij [1 het directoraat-generaal]1.
  [2 De oproep tot kandidaten kan vereisen dat de statutair ambtenaar van een gefedereerde entiteit beschikt over een nuttige ervaring verbonden aan de functiebeschrijving en aan het competentieprofiel. De statutair ambtenaar van een gefedereerde entiteit kan deze ervaring aantonen met een nuttig diploma of nuttig certificaat, verbonden aan de functiebeschrijving en aan het competentieprofiel.]2
  In beide gevallen moet de ambtenaar zijn aanvraag indienen overeenkomstig de nadere regels die door [1 de directeur-generaal]1 zijn bepaald. In beide gevallen, wordt hem ontvangst gemeld van zijn aanvraag.
  ----------
  (1)<KB 2022-11-10/10, art. 9, 011; Inwerkingtreding : 01-12-2022>
  (2)<KB 2024-03-29/48, art. 18, 015; Inwerkingtreding : 01-06-2024>

Art.14.[1 Het directoraat-generaal]1 slaat de gegevens van de aanvragen in een databank op.
  De databank wordt volgens de nadere regels die [1 de directeur-generaal]1 heeft vastgelegd, bijgewerkt.
  Behoudens andersluidende, naar behoren gemotiveerde, beslissing van [1 de directeur-generaal]1 verliest een aanvraag tot interfederale mobiliteit zijn geldigheid één jaar nadat ontvangst van zijn aanvraag aan de statutaire ambtenaar van de gefedereerde entiteit is gemeld.
  ----------
  (1)<KB 2022-11-10/10, art. 10, 011; Inwerkingtreding : 01-12-2022>

Art.15.[1 Het directoraat-generaal]1 bezorgt de bevoegde overheid de kandidaturen die overeenstemmen met het competentieprofiel dat die overheid heeft opgesteld.
  ----------
  (1)<KB 2022-11-10/10, art. 11, 011; Inwerkingtreding : 01-12-2022>

Art.16. Voor de betrekkingen die tot de klassen A3 en A4 behoren, kan de bevoegde overheid, op het ogenblik dat ze de betrekking vacant verklaart of nadat ze de betrekking vacant heeft verklaard, overeenkomstig de bepalingen van artikel 6bis, § 2, tweede lid, van het koninklijk besluit van 2 oktober 1937 houdende het statuut van het Rijkspersoneel, de betrekking voor interfederale mobiliteit vacant verklaren.

Art.17.De federale dienst die een interfederale mobiliteit toekent, brengt de kandidaat en [1 het directoraat-generaal]1 daarvan op de hoogte.
  Alvorens voor de kandidaat een datum van indiensttreding vast te stellen, verifieert de federale dienst of hij de voorwaarden van artikel 11 vervult.
  De kandidaat beschikt over een termijn om zijn ambt overeenkomstig de statutaire bepalingen van de gefedereerde entiteit waar hij benoemd is, op te nemen. Die termijn mag echter, op straffe van nietigheid van de beslissing tot interfederale mobiliteit, niet meer dan zes maanden bedragen.
  De federale dienst die de interfederale mobiliteit toekent, kan die termijn inkorten. De termijn mag niet minder dan drie maanden bedragen, te rekenen vanaf de kennisgeving aan de kandidaat over de toekenning van deze interfederale mobiliteit.
  ----------
  (1)<KB 2022-11-10/10, art. 12, 011; Inwerkingtreding : 01-12-2022>

Art.18.In afwijking van artikel 15, eerste lid, 2° en 3°, van het koninklijk besluit van 2 oktober 1937 houdende het statuut van het Rijkspersoneel, leidt interfederale mobiliteit van rechtswege tot de benoeming van de ambtenaar in de (klasse) of in de graad waartoe de vacante betrekking, waarvoor hij zich kandidaat heeft gesteld, behoort. <KB 2008-11-19/30, art. 114, 002; Inwerkingtreding : 01-12-2008>
  [1 [2 ...]2 wordt de statutair ambtenaar van een gefedereerde entiteit bezoldigd in de overeenstemmende weddeschaal van het statuut van het Rijkspersoneel, zoals bepaald in de kolom 6 van bijlage 1 van dit besluit.]1
  [3 [4 De statutair ambtenaar van een gefedereerde entiteit behoudt:]4
   1° zijn dienstanciënniteit, zijn graadanciënniteit of zijn klasseanciënniteit, indien hij in een graad of klasse wordt benoemd die overeenkomstig bijlage 1 van dit besluit als gelijkwaardig wordt erkend;
   2° zijn niveauanciënniteit, indien hij in hetzelfde niveau wordt benoemd dat overeenkomstig bijlage 1 van dit besluit als gelijkwaardig wordt erkend]3
  De statutair ambtenaar van een gefedereerde entiteit behoudt het recht op de dagen jaarlijks vakantieverlof en op de dagen verlof wegens overmacht naar rato van het saldo dat hij genoot, exclusief voor het lopende jaar, in zijn entiteit van herkomst op de datum van de mobiliteit.
  ----------
  (1)<KB 2009-09-27/16, art. 2, 003; Inwerkingtreding : 13-10-2009>
  (2)<KB 2013-10-25/05, art. 143, 005; Inwerkingtreding : 01-01-2014>
  (3)<KB 2022-11-10/10, art. 13, 011; Inwerkingtreding : 01-12-2022>
  (4)<KB 2024-03-29/48, art. 19, 015; Inwerkingtreding : 01-06-2024>

Art. 18bis. [1 De schaalanciënniteit vangt aan op de datum van de benoeming als rijksambtenaar.]1
  ----------
  (1)<Ingevoegd bij KB 2013-10-25/05, art. 144, 005; Inwerkingtreding : 01-01-2014>

Art.19. De in artikel 18 bedoelde ambtenaar wordt geacht in dienst te zijn getreden zodra hij de eed heeft afgelegd.

HOOFDSTUK IV. - De conventionele federale [1 mobiliteit, de conventionele terbeschikkingstelling, de terbeschikkingstelling tijdens een crisis en de expertise-uitwisseling.]1   ----------   (1)
Afdeling 1. - Gemeenschappelijke bepalingen.
Art.20. Wanneer het directiecomité van een federale dienst het nodig acht, en mits akkoord van de in raad vergaderde ministers, kan aan de federale statutaire ambtenaren van die dienst, die een bepaalde graad, eventueel een functiefamilie in deze graad, of (klasse) bekleden, worden voorgesteld om hun kandidatuur in te dienen om ter beschikking gesteld te worden, ofwel van een andere federale dienst, ofwel van één begunstigde dienst, ofwel van de een of de andere. <KB 2008-11-19/30, art. 115, 002; Inwerkingtreding : 01-12-2008>
  De aanvraag vermeldt de federale diensten alsook de begunstigde diensten, bij wie de ambtenaar ter beschikking gesteld wil worden. Het feit dat een federale dienst of een begunstigde dienst wordt vermeld, houdt de goedkeuring in om te hunner beschikking gesteld te worden.
  Wanneer een federale dienst of een begunstigde dienst diensten bevat die in verschillende administratieve standplaatsen zijn gevestigd, vermeldt de aanvraag op welke diensten ze betrekking heeft. De federale diensten die in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest zijn gevestigd, worden beschouwd als zijnde gevestigd in een zelfde administratieve standplaats.
  De aanvraag is een jaar geldig.
  Federale statutaire ambtenaren tegen wie een tuchtprocedure loopt of die in het belang van de dienst zijn geschorst, worden uitgesloten van een terbeschikkingstelling.

Art.21.Als het aantal kandidaten voor de terbeschikkingstelling hoger ligt dan het aantal ambtenaren dat het directiecomité heeft beslist ter beschikking te stellen, wordt voorrang gegeven aan de kandidaten met de meeste dienstanciënniteit en, in geval van gelijke dienstanciënniteit, aan de oudste.
  De kandidatuur van kandidaten die lager gerangschikt staan, kan echter in overweging worden genomen, naargelang de kandidaturen van hoger gerangschikte kandidaten niet tot een werkelijke terbeschikkingstelling leiden.
  De federale dienst bezorgt [1 het directoraat-generaal]1 de lijst met kandidaten. Die lijst kan, in toepassing van het tweede lid, meer kandidaten bevatten dan voorzien is.
  ----------
  (1)<KB 2022-11-10/10, art. 14, 011; Inwerkingtreding : 01-12-2022>

Afdeling 2. - De conventionele federale mobiliteit.
Art.22.[1 Het directoraat-generaal stelt, op de wijze die ze]1 het meest geschikt acht en onder bewaring van de anonimiteit, de aanvragen tot terbeschikkingstelling ter beschikking van de federale diensten.
  [1 Het directoraat-generaal]1 verstrekt de gegevens van de kandidaten waarvan het profiel werd weerhouden door de federale dienst die een terbeschikkingstelling wenst.
  De tussenkomst van [1 het directoraat-generaal]1 gebeurt volgens de nadere regels die de afgevaardigd bestuurder bepaalt, onder andere het gebruik te maken van on-linediensten.
  ----------
  (1)<KB 2022-11-10/10, art. 15, 011; Inwerkingtreding : 01-12-2022>

Art.23. De federale dienst die een ter beschikking gestelde ambtenaar wil opnemen, hierna genoemd de federale dienst van bestemming, voert een gesprek met de kandidaten.
  Als de dienst na afloop van de gesprekken gebruik wil maken van de terbeschikkingstelling van een kandidaat, gebeurt de terbeschikkingstelling op de datum die bij gemeenschappelijk akkoord door de twee federale diensten werd vastgelegd.

Art.24. Gedurende een periode van twee jaar nemen de federale dienst van herkomst en de federale dienst van bestemming elk de helft van de totale bezoldigingskosten, alle lasten inbegrepen, voor hun rekening.
  De federale dienst van bestemming en de ter beschikking gestelde ambtenaar kunnen, zowel de een als de ander, de terbeschikkingstelling vroegtijdig beëindigen, met inachtneming van een opzeggingstermijn van één maand die in gezamenlijk overleg kan worden ingekort.
  De ter beschikking gestelde ambtenaar staat onder de verantwoordelijkheid van de federale dienst bij wie hij ter beschikking is gesteld wat betreft de evaluatie, de competentiemetingen, de gecertificeerde opleidingen en de tuchtregeling.
  De ambtenaar behoudt, binnen zijn federale dienst van herkomst, zijn rechten op bevordering, op verandering van graad (...) en op overplaatsing. <KB 2008-11-19/30, art. 116, 002; Inwerkingtreding : 01-12-2008>
  De ambtenaar behoudt eveneens zijn rechten op de federale mobiliteit.

Art.25. Op het einde van de in artikel 24 bedoelde periode :
  1° ofwel bekomt, in afwijking van de artikelen 5 tot 8, de ter beschikking gestelde ambtenaar, federale mobiliteit voor zover die ambtenaar daar om vraagt en de federale dienst van bestemming ermee instemt, rekening houdend desgevallend met artikel 26;
  2° ofwel eindigt de terbeschikkingstelling en herneemt de ambtenaar zijn ambt in de federale dienst van herkomst.

Art.26. De federale dienst van bestemming kan de instemming verbinden aan het sluiten van een overeenkomst met de federale dienst van herkomst die, voor de periode van de activiteitsduur van de ambtenaar, in een jaarlijkse overdracht voorziet van ofwel een percentage van zijn wedde, ofwel een jaarlijks forfaitair bedrag. Het percentage en het forfaitair bedrag kunnen constant of degressief zijn. Ze worden voor eens en altijd vastgelegd. Er mag geen voorwaarde aan verbonden zijn.

Afdeling 3. - De conventionele terbeschikkingstelling.
Art.27. De in de artikelen 20 en 21 bedoelde federaal statutair ambtenaar die ten minste 50 jaar oud is en minstens 20 pensioenaanspraakverlenende dienstjaren in de overheidssector telt, kan ter beschikking worden gesteld van iedere Belgische overheid, hierna de begunstigde dienst genoemd.

Art.28.[1 Het directoraat-generaal stelt, op de wijze die ze]1 het meest geschikt acht, de potentiële begunstigde diensten in over de mogelijkheid om gebruik te maken van de terbeschikkingstelling.
  [1 Het directoraat-generaal]1 geeft de gegevens door van de kandidaten van wie het profiel door een potentiële begunstigde dienst werd geselecteerd. Hij kan weigeren de profielen of gegevens van kandidaten door te geven als hij meent dat de voorwaarden inzake vertrouwelijkheid niet zijn vervuld of dat de aanvragen niet redelijkerwijs in overweging kunnen worden genomen.
  De tussenkomst van [1 het directoraat-generaal]1 gebeurt volgens de nadere regels die de afgevaardigd bestuurder bepaalt, onder andere het gebruik van on-linediensten.
  ----------
  (1)<KB 2022-11-10/10, art. 16, 011; Inwerkingtreding : 01-12-2022>

Art.29. De begunstigde dienst die een ter beschikking gestelde ambtenaar wil opnemen, voert een gesprek met de kandidaten.
  Als hij, na afloop van de gesprekken, gebruik wil maken van de terbeschikkingstelling van een kandidaat, gebeurt de terbeschikkingstelling op de datum voorzien door de overeenkomst gesloten tussen de federale dienst en de begunstigde dienst.

Art.30.De ambtenaar die ter beschikking wordt gesteld van een begunstigde dienst behoudt zijn hoedanigheid van federaal statutair ambtenaar.
  Hij bekomt een bezoldigd verlof. Hij verliest zijn aanspraken op bevordering naar de hogere graad of naar de hogere klasse, op bevordering door verhoging in weddenschaal en op overgang naar het hogere niveau. Hij behoudt zijn aanspraken op de bevordering tot een hogere wedde. [1 ...]1
  ----------
  (1)<KB 2013-10-25/05, art. 145, 005; Inwerkingtreding : 01-01-2014>

Art.31. De eerste zes maanden gebeurt de terbeschikkingstelling op proef; deze kan door de ambtenaar of door de begunstigde dienst worden afgebroken, met een opzeggingstermijn van tien werkdagen voor de andere partij en voor de federale dienst.
  Op het einde van de proefperiode is de keuze van de ambtenaar onomkeerbaar behalve ernstige tekortkoming van de begunstigde dienst die elke professionele samenwerking tussen de werkgever en de werknemer onmiddellijk en definitief onmogelijk maakt.
  De begunstigde dienst kan om ernstige en behoorlijk gemotiveerde redenen op elk ogenblik de terbeschikkingstelling beëindigen mits een opzeggingstermijn van drie maanden, die aan de federale dienst van herkomst en aan de ambtenaar betekend moet worden. De opzeggingstermijn kan worden verkort, in gemeenschappelijk overleg tussen de federale dienst van herkomst en de begunstigde dienst.
  In het geval waarbij een einde wordt gesteld aan de terbeschikkingstelling, wordt eveneens een einde gesteld aan het verlof en krijgt de ambtenaar zijn aanspraken op bevordering terug.

Art.32. De terbeschikkingstelling gebeurt via een overeenkomst die ten minste in de volgende nadere regelen voorziet :
  1° de begunstigde dienst vereffent maandelijks aan de federale dienst het volgende percentage van de brutowedde die de ambtenaar heeft gekregen, met inbegrip van de haard- of standplaatstoelage, het vakantiegeld, de eindejaarstoelage alsook de premies, toelagen en weddensupplementen die in aanmerking genomen worden voor de berekening van het pensioen, de kinderbijslagen en de werkgeversbijdragen voor de sociale zekerheid :

 FOD van herkomstBegunstigde dienst
Eerste jaar70 %30 %
Tweede jaar60 %40 %
Derde jaar40 %60 %
Vierde jaar20 %80 %
Vijfde jaar10 %90 %
Vanaf het zesde jaar0 %100 %

  2° de eerste zes maanden gebeurt de terbeschikkingstelling op proef; ze kan met een opzeggingstermijn van tien werkdagen worden stopgezet;
  3° na zes maanden wordt de ambtenaar voor onbepaalde duur ter beschikking gesteld van de begunstigde dienst;
  4° als de begunstigde dienst gebruik maakt van de in artikel 31, derde lid, voorziene mogelijkheid om de terbeschikkingstelling te beëindigen, moet hij, behalve bij zware fout van de ambtenaar, aan de federale dienst van herkomst de helft van de bedragen die door de federale dienst werden gedragen op grond van 1° terugbetalen;
  5° de ambtenaar blijft genieten van het stelsel van verloven en afwezigheden die van toepassing zijn op de federale statutaire ambtenaren. De controle van zijn afwezigheid wegens ziekte behoort echter tot de bevoegdheid van de begunstigde dienst en gebeurt volgens de nadere regelen die bij de begunstigde dienst van toepassing zijn;
  6° voor al wat niet bij de overeenkomst is geregeld, onder andere het welzijn op het werk, is de ambtenaar onderworpen aan de bepalingen die van toepassing zijn in de diensten van de begunstigde dienst;
  7° ingeval de begunstigde dienst gedurende meer dan drie maanden in gebreke blijft wat betreft de uitbetaling van de verschuldigde bedragen conform de overeenkomst, kan de federale dienst van herkomst de overeenkomst eenzijdig verbreken. In dat geval is de begunstigde dienst de totaliteit van de bedragen die door de federale dienst gedurende de terbeschikkingstelling van de ambtenaar werden gedragen, verschuldigd.

Art.33. De begunstigde dienst stort de verschuldigde sommen aan de Centrale Dienst der Vaste Uitgaven, voor de federale diensten van wie het personeel door die dienst wordt bezoldigd, aan de federale dienst zelf, als die laatste zelf instaat voor de bezoldiging van zijn ambtenaren.

Afdeling 4. [1 - Terbeschikkingstelling tijdens een crisis.]1   ----------   (1)
Art.33bis. [1 Tijdens een crisis kunnen personeelsleden ter beschikking worden gesteld aan een instantie die voldoet aan de volgende cumulatieve voorwaarden:
   - de instantie vangt de crisis op;
   - binnen de instantie is er sprake van een urgente personeelsbehoefte.
   De instantie die gebruik wenst te maken van de terbeschikkingstelling bedoeld in het eerste lid dient hiervan de directeur-generaal op de hoogte te brengen.]1
  ----------
  (1)<Ingevoegd bij KB 2022-11-10/10, art. 19, 011; Inwerkingtreding : 01-12-2022>


Art.33ter.[1 § 1. De terbeschikkingstelling vindt plaats met de toestemming van het personeelslid, de federale dienst en de instantie.
   De terbeschikkingstelling geldt voor een termijn van zes maanden.
   Het personeelslid behoudt zijn bezoldiging ten laste van de federale dienst.
   De federale dienst neemt de kosten van de terbeschikkingstelling op zich, tenzij anders overeengekomen.
   § 2. De terbeschikkingstelling kan steeds worden verlengd met de toestemming van het personeelslid, de federale dienst en de instantie en na een akkoordbevinding van de bevoegde minister.
   De overeenkomst die de terbeschikkingstelling verlengt, bepaalt minstens:
   1° de duur van de verlenging;
   2° de tenlasteneming van de bezoldiging van het personeelslid;
   3° de administratieve standplaats van het personeelslid.
   § 3. Het personeelslid blijft tijdens de terbeschikkingstelling of de verlenging ervan voor zijn loopbaan deel uitmaken van zijn federale dienst. Hij behoudt binnen zijn federale dienst zijn rechten op bevordering, op verandering van graad en op mutatie. [2 Hij blijft onderworpen aan de regels betreffende evaluatie en aan de tuchtregeling die op hem van toepassing zijn in zijn dienst van herkomst.]2
   § 4. Elke federale dienst bezorgt driejaarlijks globale informatie over het gebruik van de terbeschikkingstelling tijdens een crisis aan de directeur-generaal die daarover een rapport publiceert.]1
  ----------
  (1)<Ingevoegd bij KB 2022-11-10/10, art. 19, 011; Inwerkingtreding : 01-12-2022>
  (2)<KB 2023-10-12/03, art. 1, 012; Inwerkingtreding : 28-10-2023>

Art.33ter/1. [1 § 1. In afwijking van artikel 33ter, § 1, eerste lid, is alleen de toestemming van het personeelslid vereist gedurende een periode van vier weken per jaar bij een terbeschikkingstelling aan een federale dienst of federale instantie indien aan de volgende cumulatieve voorwaarden worden voldaan:
   1° het personeelslid bevindt zich in de crisisreserve;
   2° het gebruik van de crisisreserve is vastgesteld in een beslissing van de ministerraad genomen op voorstel van de minister bevoegd voor Ambtenarenzaken en in voorkomend geval de minister bevoegd voor de federale instantie;
   3° de federale dienst van het personeelslid stelt niet meer dan vijf procent van zijn personeelsbestand gelijktijdig ter beschikking.
   De crisisreserve bedoeld in het eerste lid, 1°, bestaat uit personeelsleden van federale diensten die zich op vrijwillige basis hebben aangeboden, en is samengesteld en beheerd door het directoraat-generaal.
   Het directoraat-generaal coördineert de organisatie van de terbeschikkingstellingen tijdens een crisis bedoeld in het eerste lid.
   De directeur-generaal rapporteert jaarlijks over de crisisreserve aan de minister die bevoegd is voor Ambtenarenzaken.
   Het personeelslid bedoeld in het eerste lid, 1°, volgt jaarlijks minstens twee dagen opleidingen die zijn vastgelegd door de directeur-generaal.
   § 2. De beslissing van de ministerraad bepaalt minstens:
   1° de duur van het gebruik van de crisisreserve;
   2° het aantal personeelsleden uit de crisisreserve dat nodig is;
   3° de federale instanties waar de terbeschikkingstelling plaatsvindt.
   De duur bedoeld in het eerste lid, 1°, bedraagt maximum twee maanden.
   In voorkomend geval kan de ministerraad de duur van twee maanden tweemaal verlengen voor een periode van één maand.]1
  ----------
  (1)<Ingevoegd bij KB 2023-10-12/03, art. 2, 012; Inwerkingtreding : 28-10-2023>


Afdeling 5. [1 - Expertise-uitwisseling.]1   ----------   (1)
Art.33quater. [1 Federale diensten kunnen personeelsleden ter beschikking stellen aan publieke rechtspersonen, die geen toepassing kunnen maken van artikel 51 en samen met de Federale dienst deel uitmaken van een expertise-uitwisselingsnetwerk, om hetzij:
   1° een personeelslid een specifieke expertise te laten verwerven;
   2° een specifiek project te ondersteunen.]1
  ----------
  (1)<Ingevoegd bij KB 2022-11-10/10, art. 19, 011; Inwerkingtreding : 01-12-2022>


Art.33quinquies. [1 De terbeschikkingstelling vindt plaats met de toestemming van het personeelslid, de federale dienst en de publieke rechtspersoon waaraan hij ter beschikking wordt gesteld.
   De overeenkomst bepaalt minstens:
   1° de duur van de terbeschikkingstelling;
   2° de tenlasteneming van de bezoldiging van het personeelslid;
   3° de administratieve standplaats van het personeelslid.
   Het personeelslid blijft voor zijn loopbaan deel uitmaken van zijn federale dienst. Hij behoudt, binnen zijn federale dienst, zijn rechten op bevordering, op verandering van graad en op mutatie.]1
  ----------
  (1)<Ingevoegd bij KB 2022-11-10/10, art. 19, 011; Inwerkingtreding : 01-12-2022>


HOOFDSTUK V. - De ambtshalve mobiliteit.
Art.34.De bepalingen van dit hoofdstuk zijn toepasselijk op :
  1° de federale statutaire ambtenaren die, bij koninklijk besluit overlegd in ministerraad, elke aanwijzing voor een betrekking hebben verloren ten gevolge van :
  de afschaffing van hun volledige federale dienst of van een deel van hun federale dienst;
  de afschaffing van betrekkingen in het personeelsplan van hun federale dienst;
  2° de federale statutaire ambtenaren die door een beslissing van de Pensioencommissie van het Bestuur van de medische expertise voor de uitoefening van hun functies ongeschikt werden verklaard maar die in aanmerking komen om wedertewerkgesteld te worden in andere functies die verenigbaar zijn met hun gezondheidstoestand;
  [3 2bis° : de federale statutaire ambtenaren die het voorwerp uitmaken van een re-integratietraject in toepassing van artikel I.4-72 van de Codex over het welzijn op het werk en die definitief ongeschikt zijn om het overeengekomen werk te verrichten, maar in staat zijn aangepast of ander werk te verrichten;]3
  3° de ambtenaren die worden bedoeld in het koninklijk besluit van 3 april 1997 houdende maatregelen betreffende de overdracht van sommige personeelsleden van [1 Proximus]1 aan de federale overheid met toepassing van artikel 3, § 1, 6°, van de wet van 26 juli 1996 betreffende het realiseren van de budgettaire voorwaarden van de deelname van België aan de Europese Economische en Monetaire Unie.
  In de gevallen bedoeld in het eerste lid, 2°, moet de federale dienst waaronder de federaal statutair ambtenaar ressorteert, op het ogenblik van de beslissing tot terbeschikkingstelling door [2 het directoraat-generaal]2, aantonen dat die ambtenaar daar niet wedertewerkgesteld kan worden.
  ----------
  (1)<W 2015-08-10/26, art. 3, 006; Inwerkingtreding : 22-06-2015 (zie KB 2015-09-11/02, art. 1)>
  (2)<KB 2022-11-10/10, art. 17, 011; Inwerkingtreding : 01-12-2022>
  (3)<KB 2024-01-21/06, art. 8, 014; Inwerkingtreding : 17-02-2024>

Art.35. In geval van overdracht van bevoegdheden van een federale dienst aan een andere federale dienst, bekomen de federale statutaire ambtenaren die met die bevoegdheden belast zijn ambtshalve mobiliteit naar die andere federale dienst.

Art.36. De in artikel 34, eerste lid, 1°, bedoelde ambtenaren zijn die welke in een van de (klassen) zijn opgenomen die overeenstemmen met de afgeschafte betrekkingen, wat het niveau A betreft, en die welke een van de graden bekleden die overeenstemmen met de afgeschafte betrekkingen, wat de niveaus B, C en D betreft. <KB 2008-11-19/30, art. 117, 002; Inwerkingtreding : 01-12-2008>
  Ten aanzien van de in het eerste lid bedoelde ambtenaren en met naleving van de taalwetten, wordt de volgende rangschikking voor het verlies van hun aanwijzing gevolgd :
  1° wat het niveau A betreft :
  a) de ambtenaar met de minste klasseanciënniteit;
  b) bij gelijke klasseanciënniteit, de ambtenaar met de minste dienstanciënniteit;
  c) bij gelijke dienstanciënniteit, het jongste personeelslid.
  2° wat de niveaus B, C en D betreft :
  a) de ambtenaar met de minste graadanciënniteit;
  b) bij gelijke graadanciënniteit, de ambtenaar met de minste dienstanciënniteit;
  c) bij gelijke dienstanciënniteit, het jongste personeelslid.

Art.37.De ambtenaren bedoeld in artikel 34 en die geen ambtshalve mobiliteit bekomen hebben overeenkomstig artikel 35, worden ter beschikking gesteld van [1 het directoraat-generaal]1.
  De terbeschikkingstelling geschiedt door de overheid die in hun federale dienst de benoemingsbevoegdheid uitoefent. De betrokken ambtenaren worden van deze beslissing in kennis gesteld.
  [1 Het directoraat-generaal]1 kan een afschrift van het administratief dossier van de betrokken ambtenaren of elke andere nuttige inlichting vragen.
  Zolang zij niet in ambtshalve mobiliteit zijn geplaatst of niet worden ingezet overeenkomstig artikel 41, zijn de ambtenaren ertoe gehouden hun dienst te vervullen in de federale dienst die hen ter beschikking heeft gesteld.
  ----------
  (1)<KB 2022-11-10/10, art. 20, 011; Inwerkingtreding : 01-12-2022>

Art.38.[1 Het directoraat-generaal stelt de federale diensten voor om ambtshalve mobiliteit te verlenen aan de ambtenaren die het directoraat-generaal ter beschikking gesteld kreeg.]1
  ----------
  (1)<KB 2022-11-10/10, art. 21, 011; Inwerkingtreding : 01-12-2022>

Art.39. De ambtenaren die ambtshalve mobiliteit kregen verleend, behouden, indien nodig en voor zover dat gunstiger is, het voordeel van de weddenschaal die ze bekleedden. Ze behouden eveneens de toelagen en vergoedingen die ze genoten, voor zover de toekenningsvoorwaarden daarvoor vervuld blijven.

Art.40. Voor de in artikel 34, eerste lid, 3°, bedoelde ambtenaren, kan een overeenkomst worden gesloten tussen het Belgisch Instituut voor Postdiensten en Telecommunicatie en de federale dienst waar de ambtenaar ambtshalve mobiliteit bekomt, die voor de periode van de activiteitsduur van de ambtenaar voorziet in een jaarlijkse overdracht van ofwel een percentage van zijn wedde, ofwel een jaarlijks forfaitair bedrag, ofwel de tenlasteneming van sommige toelagen of specifieke voordelen. Het percentage en het forfaitair bedrag kunnen constant of degressief zijn.

Art.41.Als de in artikel 34 bedoelde ambtenaren geen ambtshalve mobiliteit kunnen bekomen, zorgt [1 het directoraat-generaal]1 ervoor dat ze in een federale dienst kunnen worden ingezet, voor een vastgelegde periode van maximum vijf jaar.
  De periode van inzetten kan verlengd worden met telkens vijf jaar bij een met redenen omklede beslissing van de Minister die bevoegd is voor Ambtenarenzaken en dat mits gunstig advies van de federale dienst die hem inzet.
  Mits akkoord van de federale dienst die de ambtenaar inzet, bekomt de ambtenaar die een vacante betrekking invult en die aan de in artikel 3 bepaalde voorwaarden voldoet, met uitzondering - voor de ambtenaren bedoeld in artikel 34, 3° - van de voorwaarde om de hoedanigheid van federaal statutair ambtenaar te bezitten, op zijn aanvraag ambtshalve mobiliteit.
  De in artikel 34, 3°, bedoelde ambtenaar die ambtshalve mobiliteit bekomt, verkrijgt de hoedanigheid van federaal statutair ambtenaar bij de federale dienst waar hij via deze ambtshalve mobiliteit is aan toegewezen.
  ----------
  (1)<KB 2022-11-10/10, art. 22, 011; Inwerkingtreding : 01-12-2022>

Art.42.Tijdens zijn terbeschikkingstellingsperiode, die al dan niet met inzetten gepaard gaat, kan [1 het directoraat-generaal]1 de ambtenaar verplichten een opleiding te volgen om zijn ambtshalve mobiliteit mogelijk te maken of om de taken die door het inzetten worden beoogd gemakkelijker te kunnen uitvoeren.
  Eveneens, heeft de ambtenaar het recht, tijdens zijn terbeschikkingstelling, of deze al dan niet gepaard gaat met een gebruik, elke opleiding te volgen met het oog op het mogelijk maken van zijn ambtshalve mobiliteit of met het oog op het vergemakkelijken van het volbrengen van taken bedoeld voor het inzetten.
  ----------
  (1)<KB 2022-11-10/10, art. 23, 011; Inwerkingtreding : 01-12-2022>

Art.43. Ambtenaren die om gezondheidsredenen ongeschikt zijn bevonden voor de uitoefening van hun ambt, mogen slechts worden ingezet of in ambtshalve mobiliteit geplaatst om een ambt te vervullen dat verenigbaar is met hun gezondheidstoestand.

Art.44. Het inzetten eindigt :
  1° van rechtswege bij het verstrijken van de periode waarvoor ertoe besloten werd;
  2° wanneer de betrokken ambtenaar in zijn federale dienst van herkomst bij bevordering (...) of verandering van graad, voor een andere betrekking wordt aangewezen; <KB 2008-11-19/30, art. 118, 002; Inwerkingtreding : 01-12-2008>
  3° wanneer de betrokken ambtenaar in zijn federale dienst van herkomst voor een betrekking van zijn klasse of van zijn graad wordt aangewezen;
  4° wanneer de ambtenaar ambtshalve mobiliteit of federale mobiliteit bekomt;
  5° van rechtswege, op grond van een met redenen omkleed verslag van de federale dienst die hem inzet, waarbij wordt vastgesteld dat de betrokken ambtenaar niet aan de eisen van het ambt voldoet.

Art.45.De ambtenaar die ter beschikking is gesteld van [1 het directoraat-generaal]1 - al dan niet met inzetten - blijft verbonden aan zijn federale dienst van herkomst die verder zijn bezoldiging vereffent en uitbetaalt. Hij blijft onderworpen aan de statutaire en geldelijke bepalingen en aan de pensioenregeling die er toepasselijk zijn. Hij kan er zijn aanspraken op bevordering laten gelden. Hij behoudt ook de toelagen en vergoedingen die hij genoot, voor zover de toekenningsvoorwaarden daarvoor vervuld blijven.
  De in artikel 34, 2°, bedoelde ambtenaar kan zijn aanspraken op bevordering echter uitsluitend laten gelden voor de uitoefening van functies die verenigbaar zijn met zijn gezondheidstoestand.
  ----------
  (1)<KB 2022-11-10/10, art. 24, 011; Inwerkingtreding : 01-12-2022>

Art.46.De ambtenaar die ter beschikking is gesteld van [1 het directoraat-generaal]1 - al dan niet met inzetten - blijft onderworpen aan de regels betreffende de beoordeling van zijn aanspraken en verdiensten en aan de tuchtregeling die in zijn federale dienst van herkomst op hem toepasselijk zijn.
  De bevoegde hiërarchische meerdere van die federale dienst wint daartoe alle nuttige inlichtingen in bij de dienst waar de ambtenaar wordt ingezet.
  ----------
  (1)<KB 2022-11-10/10, art. 25, 011; Inwerkingtreding : 01-12-2022>

Art.47. Tijdens de periode van het inzetten is de ambtenaar onderworpen aan het hiërarchisch gezag zoals dat reglementair wordt uitgeoefend in de dienst die hem inzet.
  Hij moet de arbeidsvoorwaarden nakomen die zijn opgelegd in de dienst die hem inzet en inzonderheid de plichten, de onverenigbaarheden, de diensturen en de verlofregeling.
  De betrokken ambtenaren behouden in hun nieuwe federale dienst het recht op de verlofdagen van het lopende jaar en op die van het vorige jaar die nog niet werden opgenomen.

Art.48. De federale dienst waarvan de ambtenaar deel uitmaakt, vraagt aan de federale dienst die hem inzet de terugbetaling van de vereffende bedragen door middel van een driemaandelijkse staat van verzoek tot terugbetaling. Het verzoek tot terugbetaling geschiedt bij het begin van elk kwartaal voor het vorige kwartaal.
  De federale dienst waar de ambtenaar is ingezet betaalt de totale budgettaire last terug. De werkgeversbijdragen voor de sociale zekerheid, de kinderbijslag, het vakantiegeld en de eindejaarstoelage zijn in de totale budgettaire last inbegrepen.
  Het bedrag van de terugbetaling van het vakantiegeld en van de eindejaarstoelage wordt berekend op basis van de periode van inzetten. Het wordt gevorderd op het ogenblik van de betaling ervan aan de dienst die de ambtenaar inzet door de federale dienst waarvan de ambtenaar deel uitmaakt.

Art.49. In afwijking van artikel 48 kan de federale dienst die de ambtenaren bedoeld in artikel 34, eerste lid, 3°, inzet met de instelling een overeenkomst sluiten die gelijkaardig is aan de overeenkomst bedoeld in artikel 40 voor de periode van inzetten.

HOOFDSTUK VI. - Diverse bepalingen.
Art.50.De ambtenaren bedoeld in artikel 34, eerste lid, 3°, hebben, onder dezelfde voorwaarden als het rijkspersoneel, toegang tot de vergelijkende selecties voor overgang naar het hogere niveau die [1 het directoraat-generaal]1 organiseert, in toepassing van het koninklijk besluit van 22 december 2000 betreffende de selectie en de loopbaan van het rijkspersoneel.
  ----------
  (1)<KB 2022-11-10/10, art. 26, 011; Inwerkingtreding : 01-12-2022>

Art.51.Twee federale diensten kunnen overeenkomen over de tijdelijke terbeschikkingstelling van federale statutaire ambtenaren, mits akkoord van deze laatsten. De overeenkomst bepaalt tenminste de tenlasteneming van de kosten en de duur van de terbeschikkingstelling. De federale statutaire ambtenaren worden, voor hun loopbaan, beschouwd als behorende aan de federale dienst van herkomst.
  De ambtenaar behoudt, binnen zijn federale dienst van herkomst, zijn rechten op bevordering, op verandering van graad (...) en op overplaatsing. <KB 2008-11-19/30, art. 119, 002; Inwerkingtreding : 01-12-2008>
  Mits vooropzeg van één maand, kan een einde gesteld worden aan de terbeschikkingstelling, dit op vraag van de ambtenaar of van één van de twee betrokken federale diensten.
  [1 De ter beschikking gestelde ambtenaar wordt geëvalueerd in de ontvangende federale dienst. Indien de terbeschikkingstelling een verandering van functie inhoudt, vangt er [2 een nieuwe evaluatiecyclus]2 aan.]1
  ----------
  (1)<KB 2016-08-03/21, art. 38, 008; Inwerkingtreding : 01-10-2016>
  (2)<KB 2022-01-14/08, art. 61, 009; Inwerkingtreding : 01-01-2022>

Art.51bis.[1 Na een periode van twee jaar bekomt de in artikel 51 bedoelde ambtenaar bekleed met een graad van het niveau D, C of B of de klasse A1 die dit aanvraagt en op voorwaarde dat de federale dienst van bestemming hiermee instemt, zijn federale mobiliteit, in afwijking van de artikelen 5 tot 8.
   [2 In afwijking van artikel 6, § 1, van het koninklijk besluit van 2 oktober 1937 bekomt de in artikel 51 bedoelde ambtenaar bekleed met een klasse A2, A3, A4 of A5 zijn federale mobiliteit overeenkomstig het eerste lid.]2]1
  ----------
  (1)<Ingevoegd bij KB 2021-12-16/34, art. 19, 010; Inwerkingtreding : 11-02-2022>
  (2)<KB 2024-01-21/06, art. 9, 014; Inwerkingtreding : 17-02-2024>

Art.52. In artikel 17, § 1, A, 2°, van het koninklijk besluit van 2 oktober 1937 houdende het statuut van het Rijkspersoneel, gewijzigd bij de koninklijke besluiten van 12 augustus 1981, 22 december 2000 en 4 augustus 2004, wordt het woord " klassen " vervangen door het woord " vakklassen ".

Art.53. In artikel 72 van hetzelfde besluit, gewijzigd bij de koninklijke besluiten van 17 september 1969, 10 maart 1989, 22 november 1991, 14 september 1994, 26 september 1994, 10 april 1995, 13 mei 1999, 5 september 2002, 4 augustus 2004 en 30 januari 2006, worden de volgende wijzigingen aangebracht :
  1° § 1 wordt vervangen als volgt :
  § 1. Bevordering is alleen mogelijk wanneer een vaste betrekking vacant is. Zij wordt verleend volgens door Ons bepaalde regelen.
  2° in § 2, eerste lid, worden de woorden " door verandering van vakklasse, door verandering van graad of " opgeheven;
  3° in § 3, eerste lid, worden de woorden " verandering van vakklasse of verandering van graad " opgeheven;
  4° § 5 wordt opgeheven.

Art.54. Artikel 73 van hetzelfde besluit, opgeheven bij koninklijk besluit van 5 september 2002, wordt hersteld in de volgende lezing :
  " Art. 73. § 1. Verandering van graad en verandering van vakklasse zijn alleen mogelijk wanneer een vaste betrekking vacant is.
  De vacature van een door verandering van vakklasse of door verandering van graad te begeven betrekking wordt ter kennis gebracht van de benoembare ambtenaren.
  § 2. Er wordt ontvangst gemeld van de kandidaturen.
  § 3. Het directiecomité of het orgaan dat het hiervoor aanduidt, onderzoekt de kandidaturen, wijst de kandidaten aan die geschikt zijn om de functie uit te oefenen waarvoor zij solliciteren voor een verandering van vakklasse of een verandering van graad en rangschikt hen volgens hun geschiktheid om deze functie uit te oefenen.
  § 4.De benoemingen door verandering van vakklasse worden gedaan door de Minister. De benoemingen door verandering van graad worden gedaan door de Minister of de voorzitter van het Directiecomité of diens gemachtigde. "

Art.55. In artikel 75, § 1, eerste lid, van hetzelfde besluit, vervangen bij het koninklijk besluit van 28 oktober 1988 en gewijzigd bij de koninklijke besluiten van 14 september 1994, 31 maart 1995, 10 april 1995, 22 december 2000, 5 september 2002, 18 maart 2004, 4 augustus 2004 en 10 augustus 2005, worden de woorden " aan een competentiemeting " vervangen door de woorden " aan een competentiemeting of aan een gecertificeerde opleiding ".

Art.56. In artikel 116 van hetzelfde besluit worden de woorden " in dit statuut " vervangen door de woorden " in dit besluit " en vervalt het woord " gemotiveerd ".

Art.57. In artikel 26, eerste lid, van het koninklijk besluit van 7 augustus 1939 betreffende de evaluatie en de loopbaan van het Rijkspersoneel, vervangen bij het koninklijk besluit van 4 augustus 2004, worden de woorden " Voor elke benoeming door verandering van vakklasse of graad of " opgeheven.

Art.58. In artikel 26bis, § 1, van hetzelfde besluit, vervangen bij het koninklijk besluit van 13 mei 1999 en gewijzigd bij de koninklijke besluiten van 24 april 2001, 5 september 2002 en 4 augustus 2004, wordt het eerste lid als volgt vervangen :
  " In niveau A wordt, wanneer een betrekking voorzien is door bevordering tengevolge van een oproep voor kandidaatstelling binnen een federale overheidsdienst, het voorstel van rangschikking dat is opgemaakt voor elke vacante bevorderingsbetrekking, schriftelijk betekend aan alle kandidaten die hun kandidatuur geldig hebben ingediend. "

Art.59. Artikel 67 van hetzelfde besluit, vervangen bij het koninklijk besluit van 4 augustus 2004, wordt opgeheven.

Art.60. Artikel 3, § 1, 16°, van het koninklijk besluit van 8 januari 1973 tot vaststelling van het statuut van het personeel van sommige instellingen van openbaar nut,ingevoegd bij het koninklijk besluit van 18 oktober 2001,wordt opgeheven.

Art.61. In Titel III, Hoofdstuk II, van hetzelfde besluit, wordt een afdeling Vbis 1 ingevoegd,luidende :
  " Afdeling Vbis 1. Loopbaan.
  Art. 17bis. 1. Artikel 73, § 3, moet als volgt worden gelezen :
  " § 3. De directieraad onderzoekt de kandidaturen, wijst de kandidaten aan die geschikt zijn om de functie uit te oefenen waarvoor zij solliciteren voor een verandering van vakklasse of een verandering van graad en rangschikt hen volgens hun geschiktheid om deze functie uit te oefenen. "
  Art. 17bis. 2. Artikel 73, § 4, moet als volgt worden gelezen :
  " § 4. De benoemingen door verandering van vakklasse of door verandering van graad worden gedaan door de benoemende overheid. "

Art.62. Het koninklijk besluit van 18 oktober 2001 betreffende de mobiliteit van het personeel van sommige overheidsdiensten wordt opgeheven.

Art.63. Artikel 223, § 3, van het koninklijk besluit van 4 augustus 2004 betreffende de loopbaan van niveau A van het Rijkspersoneel wordt aangevuld als volgt :
  " Evenwel kunnen zij, op hun vraag, gevoegd bij deze van een voorzitter van het directiecomité van een andere federale overheidsdienst, mits het bekomen van het akkoord van de minister waaronder zij ressorteren, kosteloos ter beschikking gesteld worden van deze andere federale overheidsdienst. In dit geval, worden zij geplaatst onder de hiërarchische bevoegdheid van de voorzitter van het directiecomité van deze andere overheidsdienst. Deze, zowel als de betrokken ambtenaar, kan een einde stellen aan deze terbeschikkingstelling, mits een vooropzeg van één maand. "

Art.64. De procedures inzake mobiliteit en inzetten die lopend zijn op de datum van de inwerkingtreding van dit besluit, worden verder behandeld overeenkomstig de regelgeving die toen van kracht was. De eventuele hernieuwing of verlenging hiervan gebeurt overeenkomstig de bepalingen vastgesteld in dit besluit.

Art.65.Onze Ministers en Onze Staatssecretarissen zijn, ieder wat hem betreft, belast met de uitvoering van dit besluit.

BIJLAGE.
Art. N.[1 1. Als gelijkwaardig erkende graden en weddeschalen van de Vlaamse Gemeenschap



  
  
Colonne 1
  Kolom 1
Colonne 2
  Kolom 2
Colonne 3
  Kolom 3
Colonne 4
  Kolom 4
Colonne 5
  Kolom 5
Colonne 6
  Kolom 6
  
Niveau Communauté flamandeGrade Communauté flamandeEchelle de traitement Communauté
  flamande
Niveau Agent de l'EtatGrade ou classe
  Agent de l'Etat
Echelle de traitement Agent de l'Etat
  
Niveau Vlaamse GemeenschapGraad Vlaamse GemeenschapWeddeschaal Vlaamse GemeenschapNiveau RijkspersoneelGraad of klasse RijkspersoneelWeddeschaal Rijkspersoneel
  
DAssistent/
  Assistant
D111DAdministratief medewerker/ Collaborateur administratifDA1
  
DAssistent/
  Assistant
D112DAdministratief medewerker/ Collaborateur administratifDA2
  
DAssistent/
  Assistant
D113DAdministratief medewerker/ Collaborateur administratifDA3
  
DTechnisch assistent/
  Assistant technique
D121DTechnisch medewerker/
  Collaborateur technique
DT3
  
DTechnisch assistent/
  Assistant technique
D122DTechnisch medewerker/
  Collaborateur technique
DT4
  
DTechnisch assistent/
  Assistant technique
D123DTechnisch medewerker/
  Collaborateur technique
DT4
  
DSpeciaal Assistent/
  Assistant spécial
D131DAdministratief, technisch medewerker/
  Collaborateur administratif, technique
DA2 of/ou DT3
  
DSpeciaal Assistent/
  Assistant spécial
D132DAdministratief, technisch medewerker/
  Collaborateur administratif, technique
DA3 of/ou DT4
  
DSpeciaal Assistent/
  Assistant spécial
D133DAdministratief, technisch medewerker/
  Collaborateur administratif, technique
DA4 of/ou DT4
  
DHoofdassistent/
  Assistant en chef
D211DAdministratief medewerker/ Collaborateur administratifDA4
  
DHoofdassistent/
  Assistant en chef
D212DAdministratief medewerker/ Collaborateur administratifDA4
  
DTechnisch hoofdassistent/ Assistant technique en chefD221DTechnisch medewerker/
  Collaborateur technique
DT4
  
DTechnisch hoofdassistent/ Assistant technique en chefD222DTechnisch medewerker/
  Collaborateur technique
DT5
  
DSpeciaal hoofdassistent/ Assistant spécial en chefD231DAdministratief, technisch medewerker/
  Collaborateur administratif, technique
DA4 of/ou DT5
  
DSpeciaal hoofdassistent/ Assistant spécial en chefD232DAdministratief, technisch medewerker/
  Collaborateur administratif, technique
DA4 of/ou DT5
  
DLeidinggevend hoofd-assistent /
  Assistant en chef dirigeant
D311DAdministratief, technisch medewerker/
  Collaborateur administratif, technique
DA4 of/ou DT5
  
DSenior hoofdassistent/ Assistant en chef seniorD311DAdministratief, technisch medewerker/
  Collaborateur administratif, technique
DA4 of/ou DT5
  
CMedewerker/
  Collaborateur
C111CAdministratief assistent/ Assistant administratifCA1
  
CMedewerker/
  Collaborateur
C112CAdministratief assistent/ Assistant administratifCA2
  
CMedewerker/
  Collaborateur
C113CAdministratief assistent/ Assistant administratifCA3
  
CMedewerker/
  Collaborateur
C114CAdministratief assistant/ Assistant administratifCA3
  
CTechnicus/
  Technicien
C121CTechnisch assistent/
  Assistant technique
CT1
  
CTechnicus/
  Technicien
C122CTechnisch assistant/
  Assistant technique
CT2
  
CTechnicus/
  Technicien
C123CTechnisch assistent/
  Assistant technique
CT3
  
CTechnicus/
  Technicien
C124CTechnisch assistent/
  Assistant technique
CT3
  
CHoofdmedewerker/
  Collaborateur en chef
C211CAdministratief assistent/ Assistant administratifCA3
  
CHoofdmedewerker/
  Collaborateur en chef
C212CAdministratief assistent/ Assistant administratifCA3
  
CHoofdtechnicus/
  Technicien en chef
C221CTechnisch assistent/
  Assistant technique
CT3
  
CHoofdtechnicus/
  Technicien en chef
C222CTechnisch assistent/
  Assistant technique
CT3
  
CLeidinggevend hoofdmedewerker/
  Collaborateur en chef dirigeant
C311CAdministratief, technisch assistant/
  Assistant administratif, technique
CA3 of/ou CT3
  
CSenior hoofdmedewerker/ Collaborateur en chef seniorC311CAdministratief, technisch assistant/
  Assistant administratif, technique
CA3 of/ou CT3
  
BDeskundige/
  Spécialiste
B111BAdministratief, Technisch, Financieel deskundige/
  Expert administratif, technique, financier
BA2, BT1 of/ou BF1
  
BDeskundige/
  Spécialiste
B112BAdministratief, Technisch, Financieel deskundige/
  Expert administratif, technique, financier
BA2, BT1 of/ou BF1
  
BDeskundige/
  Spécialiste
B113BAdministratief, Technisch, Financieel deskundige/
  Expert administratif, technique, financier
BA2, BT2 of/ou BF2
  
BDeskundige/
  Spécialiste
B114BAdministratief, Technisch, Financieel deskundige/
  Expert administratif, technique, financier
BA3, BT2 of/ou BF2
  
BProgrammeur/
  Programmeur
B121BICT-Expert/
  Expert ICT
BI1
  
BProgrammeur/
  Programmeur
B122BICT-Expert/
  Expert ICT
BI1
  
BProgrammeur/
  Programmeur
B123BICT-Expert/
  Expert ICT
BI2
  
BProgrammeur/
  Programmeur
B124BICT-Expert/
  Expert ICT
BI2
  
BHoofddeskundige/
  Spécialiste en chef
B211BAdministratief, Technisch, Financieel deskundige/
  Expert administratif, technique, financier
BA3, BT2 of/ou BF2
  
BHoofddeskundige/
  Spécialiste en chef
B212BAdministratief, Technisch, Financieel deskundige/
  Expert administratif, technique, financier
BA3, BT3 of/ou BF3
  
BHoofdprogrammeur/
  Programmeur en chef
B221BICT-Expert/
  Expert ICT
BI2
  
BHoofdprogrammeur/
  Programmeur en chef
B222BICT-Expert/
  Expert ICT
BI3
  
BLeidinggevend hoofddeskundige/
  Spécialiste en chef dirigeant
B311BAdministratief, Technisch, Financieel, ICT- deskundige/ Expert administratif, technique, financier, ICTBA3, BT3, BF3 of/ou BI3
  
BSenior hoofddeskundige/
  Spécialiste en chef senior
B311BAdministratief, Technisch, Financieel, ICT- deskundige/
  Expert administratif, technique, financier, ICT
BA3, BT3, BF3 of/ou BI3
  
AAdjunct van de directeur/ Adjoint du directeurA111AA1A11
  
AAdjunct van de directeur/ Adjoint du directeurA112AA2A21
  
AAdjunct van de directeur/ Adjoint du directeurA113AA2A22
  
AAdjunct van de directeur/ Adjoint du directeurA114AA2A22
  
AAttaché/
  Attaché
A171AA1A12
  
AAttaché/
  Attaché
A172AA2A22
  
AArts/
  Médecin
A121AA2A21
  
AArts/
  Médecin
A122AA2A23
  
AArts/
  Médecin
A123AA3A31
  
AArts/
  Médecin
A124AA3A32
  
AIngenieur/
  Ingénieur
A121AA2A21
  
AIngenieur/
  Ingénieur
A122AA2A23
  
AIngenieur/
  Ingénieur
A123AA3A31
  
AIngenieur/
  Ingénieur
A124AA3A32
  
AInformaticus/
  Informaticien
A121AA2A21
  
AInformaticus/
  Informaticien
A122AA2A23
  
AInformaticus/
  Informaticien
A123AA3A31
  
AInformaticus/
  Informaticien
A124AA3A32
  
ADirecteur/
  Directeur
A211AA2A23
  
ADirecteur/
  Directeur
A212AA3A31
  
ADirecteur-arts/
  Directeur-médecin
A221AA3A33
  
ADirecteur-arts/
  Directeur-médecin
A222AA3A33
  
ADirecteur-ingenieur/ Directeur-ingénieurA221AA3A33
  
ADirecteur-ingenieur/ Directeur-ingénieurA222AA3A33
  
ADirecteur-informaticus/ Directeur-informaticienA221AA3A33
  
ADirecteur-informaticus/ Directeur-informaticienA222AA3A33
  
AAdviseur/
  Conseiller
A251AA2A23
  
AAdviseur/
  Conseiller
A252AA3A32
  
AAdviseur/
  Conseiller
A211AA2A23
  
AAdviseur/
  Conseiller
A212AA3A31
  
AAdviseur-arts/
  Conseiller-médecin
A221AA3A33
  
AAdviseur-arts/
  Conseiller-médecin
A222AA3A33
  
AAdviseur-ingenieur/ Conseiller-ingénieurA221AA3A33
  
AAdviseur-ingenieur/ Conseiller-ingénieurA222AA3A33
  
AAdviseur-informaticus/ Conseiller-informaticienA221AA3A33
  
AAdviseur-informaticus/ Conseiller-informaticienA222AA3A33
  
AHoofdadviseur/
  Conseiller en chef
A212AA3A31
  
AHoofdadviseur/
  Conseiller en chef
A213AA3A33
  
ASenior-adviseur/
  Conseiller senior
A213AA3A33

  2. Als gelijkwaardig erkende graden en weddeschalen van de Franse Gemeenschap



  
  
Colonne 1
  Kolom1
Colonne 2
  Kolom 2
Colonne 3
  Kolom 3
Colonne 4
  Kolom 4
Colonne 5
  Kolom 5
Colonne 6
  Kolom 6
  
Niveau
  Communauté française
Grade Communauté françaiseEchelle de traitement Communauté françaiseNiveau Agent de l'EtatGrade ou classe Agent de l'EtatEchelle de traitement Agent de l'Etat
  
Niveau Franse GemeenschapGraad Franse GemeenschapWeddeschaal Franse gemeenschapNiveau Rijkspersoneel
  
Graad of klasse
  Rijkspersoneel
Weddeschaal Rijkspersoneel
  
3Adjunct/
  Adjoint
300/1
  
DAdministratief, technisch medewerker/
  Collaborateur administratif, technique
DA1 of/ou DT2
  
3Adjunct/
  Adjoint
300/2DAdministratief, technisch medewerker/
  Collaborateur administratif, technique
DA2 of/ou DT2
  
3 Adjunct/
  Adjoint
300/3DAdministratief, technisch medewerker/
  Collaborateur administratif, technique
DA3 of/ou DT3
  
3Adjunct/
  Adjoint
301/1DAdministratief, technisch medewerker/
  Collaborateur administratif, technique
DA1 of/ou DT2
  
3 Adjunct/
  Adjoint
301/2DAdministratief, technisch medewerker/
  Collaborateur administratif, technique
DA2 of/ou DT2
  
3Adjunct/
  Adjoint
301/3DAdministratief, technisch medewerker/
  Collaborateur administratif, technique
DA3 of/ou DT3
  
3Adjunct/
  Adjoint
302/1DAdministratief, technisch medewerker/
  Collaborateur administratif, technique
DA2 of/ou DT3
  
3Adjunct/
  Adjoint
302/2DAdministratief, technisch medewerker/
  Collaborateur administratif, technique
DA2 of/ou DT3
  
3Adjunct/
  Adjoint
302/3DAdministratief, technisch medewerker/
  Collaborateur administratif, technique
DA4 of/ou DT4
  
3Eerstaanwezenadjunct/
  Adjoint principal
310/1DAdministratief, technisch medewerker/
  Collaborateur administratif, technique
  
DA2 of/ou DT3
  
3 Eerstaanwezenadjunct/
  Adjoint principal
310/2DAdministratief, technisch medewerker/
  Collaborateur administratif, technique
DA2 of/ou DT3
  
3Eerstaanwezenadjunct/ Adjoint principal310/3DAdministratief, technisch medewerker/
  Collaborateur administratif, technique
DA4 of/ou DT4
  
3Eerste adjunct/
  Premier adjoint
320/1DAdministratief, technisch medewerker/
  Collaborateur administratif, technique
DA4 of/ou DT4
  
3Eerste adjunct/
  Premier adjoint
320/2DAdministratief, technisch medewerker/
  Collaborateur administratif, technique
DA4 of/ou DT4
  
3Eerste adjunct/
  Premier adjoint
320/3DAdministratief, technisch medewerker/
  Collaborateur administratif, technique
DA4 of/ou DT5
  
2Assistent/
  Assistant
200/1CAdministratief, technisch assistent/
  Assistant administratif, technique
CA1 of/ou CT1
  
2Assistent/
  Assistant
200/2CAdministratief, technisch assistent/
  Assistant administratif, technique
CA1 of/ou CT1
  
2Assistent/
  Assistant
201/1CAdministratief, technisch assistent/
  Assistant administratif, technique
CA1 of/ou CT1
  
2Assistent/
  Assistant
201/2CAdministratief, technisch assistent/
  Assistant administratif, technique
CA2 of/ou CT2
  
2Assistent/
  Assistant
202/1CAdministratief, technisch assistent/
  Assistant administratif, technique
CA2 of/ou CT2
  
2Assistent/
  Assistant
202/2CAdministratief, technisch assistent/
  Assistant administratif, technique
CA2 of/ou CT2
  
2
  Eerstaanwezendassistent/ Assistant principal

  210/1

  C

  Administratief, technisch assistent/
  Assistant administratif, technique

  CA2 of/ou CT2
  
2Eerstaanwezendassistent/
  Assistant principal

  210/2

  C
Administratief, technisch assistent/
  Assistant administratif, technique

  CA2 of/ou CT2
  
2Eerste assistent/
  Premier assistant
220/1CAdministratief, technisch assistent/
  Assistant administratif, technique
CA3 of/ou CT3
  
2Eerste assistent/
  Premier assistant
220/2CAdministratief, technisch assistent/
  Assistant administratif, technique
CA3 of/ou CT3
  
2+Gegradueerde/
  Gradué
250/1BAdministratief, technisch of financieel deskundige/
  Expert administratif, technique ou financier
BA1, BT1, of/ou BF1
  
2+Gegradueerde/
  Gradué
250/2BAdministratief, technisch of financieel deskundige/ Expert administratif, technique ou financierBA1, BT1, of/ou BF1
  
2+Gegradueerde/
  Gradué
250/3BAdministratief, technisch, financieel of ICT- deskundige/
  Expert administratif, technique, financier ou ICT
BA2, BT1, BF1, of/ou BI1
  
2+Gegradueerde/
  Gradué
251/1BAdministratief, technisch of financieel deskundige/ Expert administratif, technique ou financierBA1, BT1, of/ou BF1
  
2+Gegradueerde/
  Gradué
251/2BAdministratief, technisch of financieel deskundige/
  Expert administratif, technique ou financier
BA1, BT1, of/ou BF1
  
2+Gegradueerde/
  Gradué
251/3BAdministratief, technisch, financieel of ICT- deskundige/
  Expert administratif, technique, financier ou ICT
BA2, BT2, BF2, of/ou BI1
  
2+Gegradueerde/
  Gradué
252/1BAdministratief, technisch of financieel deskundige/ Expert administratif, technique ou financierBA1, BT1,
  of/ou BF1
  
2+Gegradueerde/
  Gradué
252/2BAdministratief, technisch of financieel deskundige/ Expert administratif, technique ou financierBA2, BT1, of/ou BF1
  
2+Gegradueerde/
  Gradué
252/3BAdministratief, technisch, financieel of ICT- deskundige/
  Expert administratif, technique, financier ou ICT
BA2, BT2, BF2,
  of/ou BI1
  
2+Eerstaanwezend gegradueerde/ Gradué principal260/1BAdministratief, technisch of financieel deskundige/
  Expert administratif, technique ou financier
BA2, BT1,
  of/ou BF1
  
2+Eerstaanwezend gegradueerde/ Gradué principal260/2BAdministratief, technisch of financieel deskundige/
  Expert administratif, technique ou financier
BA2, BT1,
  of/ou BF1
  
2+Eerstaanwezend gegradueerde/ Gradué principal260/3BAdministratief, technisch, financieel of ICT- deskundige/
  Expert administratif, technique, financier ou ICT
BA2, BT2, BF2,
  of/ou BI1
  
2+Eerste gegradueerde/
  Premier gradué
270/1BAdministratief, technisch of financieel deskundige/
  Expert administratif, technique ou financier
BA3, BT2,
  of/ou BF2
  
2+Eerste gegradueerde/
  Premier gradué
270/2BAdministratief, technisch
  of financieel deskundige/ Expert administratif, technique ou financier
BA3, BT3,
  of/ou BF3
  
2+Eerste gegradueerde/
  Premier gradué
270/3BAdministratief, technisch
  , financieel of ICT- deskundige/
  Expert administratif, technique, financier ou ICT
BA3, BT3, BF3,
  of/ou BI3
  
1 Attaché/
  Attaché
100/1AA1A11
  
1Attaché/
  Attaché
100/2AA1A11
  
1Inspecteur/
  Inspecteur
100/2AA1A11
  
1Attaché/
  Attaché
100/3AA2A21
  
1Attaché/
  Attaché
101/1AA1A12
  
1Attaché/
  Attaché
101/2AA1A12
  
1Inspecteur/
  Inspecteur
101/2AA1A12
  
1Attaché/
  Attaché
101/3AA2A22
  
1 Attaché/
  Attaché
102/1AA1A12
  
1Attaché/
  Attaché
102/2AA2A21
  
1Inspecteur/
  Inspecteur
102/2AA2A21
  
1Attaché/
  Attaché
102/3AA2A22
  
1Eerstaanwezendattaché /
  Attaché principal
110/1A
  
A2
  A21
  
1Eerstaanwezendattaché/ Attaché principal,
  
110/2AA2A21
  
1Eerstaanwezend inspecteur/
  Inspecteur principal
110/2AA2A21
  
1Eerstaanwezendattaché/
  Attaché principal
110/3AA2A23
  
1Directeur/
  Directeur
120/1AA3A31
  
1Directeur/
  Directeur
120/2AA3A31
  
1Directeur/
  Directeur
120/3AA3A33
  
1Adjunct-directeur-generaal-
  deskundige/
  Directeur
  général-adjoint expert
150/1AA4A41

  3. Als gelijkwaardig erkende graden en weddeschalen van de Duitstalige Gemeenschap



  
  
Colonne 1
  Kolom 1
Colonne 2
  Kolom 2
Colonne 3
  Kolom 3
Colonne 4
  Kolom 4
Colonne 5
  Kolom 5
Colonne 6
  Kolom 6
  
Niveau
  Communauté germanophone
Grade
  Communauté germanophone
Echelle de traitement
  Communauté germanophone
Niveau
  Agent de l'Etat
Grade ou classe
  Agent de l'Etat
Echelle de traitement
  Agent de l'Etat
  
Niveau
  Duitstalige Gemeenschap
Graad Duitstalige GemeenschapWeddeschaal
  Duitstalige
  Gemeenschap
Niveau
  Rijkspersoneel
Graad of klasse RijkspersoneelWeddeschaal
  Rijkspersoneel
  
IVHuismeester/
  Concierge
IV/2
  
DAdministratief, technisch medewerker/
  Collaborateur administratif, technique
DA1 of/ou DT2
  
IVBode-telefoniste/
  Messager-téléphoniste
IV/2DAdministratief, technisch medewerker/
  Collaborateur administratif, technique
DA1 of/ou DT2
  
IVVakman A/
  Ouvrier spécialisé A
IV/3DTechnisch medewerker/
  Collaborateur technique
DT2
  
IVHoofdhuismeester/
  Concierge principal
IV/3DAdministratief, technisch medewerker/
  Collaborateur administratif, technique
DA1 of/ou DT2
  
IVHoofdbode-telefoniste/
  Messager-téléphoniste principal
IV/3DAdministratief, technisch medewerker/
  Collaborateur administratif, technique
DA1 of/ou DT2
  
IVHoofdvakman A/
  Ouvrier principal
  spécialisé A
IV/4DTechnisch medewerker/
  Collaborateur technique
DT2
  
IVEerste huismeester/
  Premier concierge
IV/4DAdministratief, technisch medewerker/
  Collaborateur administratif, technique
DA2 of/ou DT2
  
IVEerste huismeester/
  Premier concierge
IV/6DAdministratief, technisch medewerker/
  Collaborateur administratif, technique
DA3 of/ou DT3
  
IVEerste bode-telefoniste/
  Premier messager téléphoniste
IV/4
  
DAdministratief, technisch medewerker/
  Collaborateur administratif, technique
DA2 of/ou DT2
  
IVEerste bode-telefoniste/
  Premier messager téléphoniste
IV/6DAdministratief, technisch medewerker/
  Collaborateur administratif, technique
DA3 of/ou DT3
  
IVEerste vakman A/
  Premier ouvrier spécialisé A
IV/5DTechnisch medewerker/
  Collaborateur technique
DT3
  
IVEerste vakman A/
  Premier ouvrier spécialisé A
IV/6DTechnisch medewerker/
  Collaborateur technique
DT3
  
IIISecretaris/
  Secrétaire
III/1DAdministratief medewerker/
  Collaborateur administratif
DA1
  
IIIVakman/
  Ouvrier spécialisé
III/2DTechnisch medewerker/
  Collaborateur technique
DT3
  
IIIHoofdsecretaris/
  Secrétaire principal
III/3DAdministratief medewerker/
  Collaborateur administratif
DA2
  
IIIHoofdvakman/
  Ouvrier spécialisé principal
III/4DTechnisch medewerker/
  Collaborateur technique
DT4
  
IIIEerste secretaris/
  Premier secrétaire
III/5DAdministratief medewerker/
  Collaborateur administratif
DA4
  
IIIEerste secretaris/
  Premier secrétaire
III/7DAdministratief medewerker/
  Collaborateur administratif
DA4
  
IIIEerste vakman/
  Premier ouvrier spécialisé
III/6DTechnisch medewerker/
  Collaborateur technique
DT5
  
IIIEerste vakman/
  Premier ouvrier spécialisé
III/7DTechnisch medewerker/
  Collaborateur technique
DT5
  
IITechnicus/
  Technicien
II/1CTechnisch assistent/
  Assistant technique
CT1
  
IIOpsteller/
  Rédacteur
II/1CAdministratief assistent/
  Assistant administratif
CA1
  
IIHoofdtechnicus/
  Technicien principal
II/3CTechnisch assistent/
  Assistant technique
CT3
  
IIHoofdopsteller/
  Rédacteur principal
II/3CAdministratief assistent/
  Assistant administratif
CA3
  
IIEerste technicus/
  Premier technicien
II/4CTechnisch assistent/
  Assistant technique
CT3
  
IIEerste technicus/
  Premier technicien
II/5CTechnisch assistent/
  Assistant technique
CT3
  
IIEerste opsteller/
  Premier rédacteur
II/4CAdministratief assistent/
  Assistant administratif
CA3
  
IIEerste opsteller/
  Premier rédacteur
II/5CAdministratief assistent/
  Assistant administratif
CA3
  
II+Assistent/
  Assistant
II+/1BAdministratief, technisch, financieel of ICT-deskundige/
  Expert administratif, technique, financier ou ICT
BA2, BT1, BF1 of/ou BI1
  
II+Medisch assistent/
  Assistant médical
II+/1BTechnisch deskundige/
  Expert technique
BT1
  
II+Vertaler/
  Traducteur
II+/1BAdministratief deskundige/
  Expert administratif
BA2
  
II+Maatschappelijk werker/
  Travailleur social
II+/1BTechnisch deskundige/
  Expert technique
BT1
  
II+Hoofdassistent/
  Assistant principal
II+/2BAdministratief, technisch, financieel of ICT-deskundige/
  Expert administratif, technique, financier ou ICT
BA3, BT2, BF2 of/ou BI2
  
II+Medisch hoofdassistent/
  Assistant médical principal
II+/2BTechnisch deskundige/
  Expert technique
BT2
  
II+Hoofdvertaler/
  Traducteur principal
II+/2BAdministratief deskundige/
  Expert administratif
BA3
  
II+Hoofd maatschappelijk werker/
  Travailleur social principal
II+/2BTechnisch deskundige/
  Expert technique
BT2
  
II+Eerste assistent/
  Premier assistant
II+/3BAdministratief, technisch, financieel of ICT-deskundige/
  Expert administratif, technique, financier ou ICT
BA3, BT3, BF3 of/ou BI2
  
II+Eerste assistent/
  Premier assistant
II+/4BAdministratief, technisch, financieel of ICT-deskundige/
  Expert administratif, technique, financier ou ICT
BA3, BT3, BF3 of/ou BI3
  
II+Eerste medisch assistent/
  Premier assistant médical
II+/3BTechnisch deskundige/
  Expert technique
BT3
  
II+Eerste medisch assistent/
  Premier assistant médical
II+/4BTechnisch deskundige/
  Expert technique
BT3
  
II+Eerste vertaler/
  Premier traducteur
II+/3BAdministratief deskundige/
  Expert administratif
BA3
  
II+Eerste vertaler/
  Premier traducteur
II+/4BAdministratief deskundige/
  Expert administratif
BA3
  
II+Eerste maatschappelijk werker/
  Premier travailleur social
  
II+/3BTechnisch deskundige/
  Expert technique
BT3
  
II+Eerste maatschappelijk werker/
  Premier travailleur social
II+/4BTechnisch deskundige/
  Expert technique
BT3
  
IKunstwetenschappelijk adjunct/
  Adjoint en science d'art
I/1AA1A11
  
IJuridisch adjunct/
  Adjoint juridique
I/1AA1A11
  
IInspecteur/
  Inspecteur
I/1AA1A11
  
IArchitect/
  Architecte
I/1AA1A11
  
IIndustrieel ingenieur/
  Ingénieur industriel
I/1AA1A11
  
IBurgelijk ingenieur/
  Ingénieur civil
I/1AA2A21
  
IVertaler-revisor/
  Traducteur-réviseur
I/1AA1A11
  
IAdjunct/
  Adjoint
I/1AA1A11
  
IInformaticus/
  Informaticien
I/3AA2 A22
  
IKunstwetenschappelijk adjunct-adviseur/
  Conseiller adjoint en science d'art
I/4AA2A21
  
IAdjunct-adviseur-jurist/
  Conseiller juridique adjoint
I/4AA2A21
  
IHoofdinspecteur/
  Inspecteur principal
I/4AA2A21
  
IHoofdarchitect/
  Architecte principal
I/4AA2A21
  
IHoofd industrieel ingenieur/
  Ingénieur industriel principal
I/4AA2A21
  
IHoofd burgelijk ingenieur/ Ingénieur civil principalI/4AA2 A21
  
IHoofdvertaler-revisor/ Traducteur-réviseur principalI/4AA2A21
  
IAdjunct-adviseur/
  Conseiller adjoint
I/4AA2A21
  
IEerstaanwezend informaticus/
  Informaticien principal
I/5AA2A23
  
IKunstwetenschappelijk adviseur/
  Conseiller en science d'art
I/8AA2A23
  
IKunstwetenschappelijk adviseur/
  Conseiller en science d'art
I/10AA3A33
  
IJuridisch adviseur/
  Conseiller juridique
I/8AA2A23
  
IJuridisch adviseur/
  Conseiller juridique
I/10AA3A33
  
ILeidend inspecteur/
  Inspecteur dirigeant
I/8AA2A23
  
ILeidend inspecteur/
  Inspecteur dirigeant
I/10AA3A33
  
ILeidend architect/
  Architecte dirigeant
I/8AA2A23
  
ILeidend architect/
  Architecte dirigeant
I/10AA3A33
  
ILeidend industrieel ingenieur/
  Ingénieur industriel dirigeant
I/8
  
AA2A23
  
ILeidend industrieel ingenieur/
  Ingénieur industriel dirigeant
I/10AA3A33
  
ILeidend burgelijk ingenieur/
  Ingénieur civil dirigeant
I/8
  
AA3A31
  
ILeidend burgelijk ingenieur/
  Ingénieur civil dirigeant
I/10AA3 A33
  
ILeidend vertaler/
  Traducteur dirigeant
I/8AA2A23
  
ILeidend vertaler/
  Traducteur dirigeant
I/10AA3A33
  
IAdviseur/
  Conseiller
I/8AA2A23
  
IAdviseur/
  Conseiller
I/10AA3A33
  
ILeidend informaticus/
  Informaticien dirigeant
I/7AA3A32
  
ILeidend informaticus/
  Informaticien dirigeant
I/10AA3A33
  
IDienstleidend burgelijk ingenieur/
  Ingénieur civil -
  chef de service
I/9AA4A41
  
IDienstleidend burgelijk ingenieur/
  Ingénieur civil - chef de service
I/10bis AA4A41
  
IDienstleidend informaticus/
  Informaticien - chef de service
I/9AA4A41
  
IDienstleidend informaticus/
  Informaticien - chef de service
I/10bis AA4A41
  
IEerste adviseur/
  Premier conseiller
I/10AA3A33
  
IEerste adviseur/
  Premier conseiller
I/10bis AA4A41
  
IBestuursdirecteur/
  Directeur d'administration
I/11AA4A42
  
IBestuursdirecteur/
  Directeur d'administration
I/11bis AA4A43

  4. Als gelijkwaardig erkende graden en weddeschalen van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest



  
  
Colonne 1
  Kolom1
Colonne 2
  Kolom 2
Colonne 3
  Kolom 3
Colonne 4
  Kolom 4
Colonne 5
  Kolom 5
Colonne 6
  Kolom 6
  
Niveau Région Bruxelles-
  Capitale
Grade Région Bruxelles-CapitaleEchelle de traitement Région Bruxelles- CapitaleNiveau Agent de l'EtatGrade ou classe
  Agent de l'Etat
Echelle de traitement Agent de l'Etat
  
Niveau Brussels Hoofdstedelijk GewestGraad Brussels Hoofdstedelijk GewestWeddeschaal Brussels Hoofdstedelijk GewestNiveau RijkspersoneelGraad of klasse RijkspersoneelWeddeschaal Rijkspersoneel
  
EBeambte/
  Préposé
E101DAdministratief, technisch medewerker/
  Collaborateur administratif, technique
DA1 of/ou DT2
  
EBeambte/
  Préposé
E102DAdministratief, technisch medewerker/
  Collaborateur administratif, technique
DA2 of/ou DT2
  
EBeambte/
  Préposé
E103DAdministratief, technisch medewerker/
  Collaborateur administratif, technique
DA2 of/ou DT3
  
EEerste beambte/
  Préposé principal
E200DAdministratief, technisch medewerker/
  Collaborateur administratif, technique
DA3 of/ou DT3
  
DKlerk/
  Commis
D101DAdministratief, technisch medewerker/
  Collaborateur administratif, technique
DA2 of/ou DT3
  
DKlerk/
  Commis
D102DAdministratief, technisch medewerker/
  Collaborateur administratif, technique
DA3of/ou DT4
  
DKlerk/
  Commis
D103DAdministratief, technisch medewerker/
  Collaborateur administratif, technique
DA4 of/ou DT4
  
DEerste klerk/
  Commis principal
D200DAdministratief, technisch medewerker/
  Collaborateur administratif, technique
DA4 of/ou DT5
  
CAdjunct/
  Adjoint
C101CAdministratief, technisch assistent/ Assistant administratif, techniqueCA1 of/ou CT1
  
CAdjunct/
  Adjoint
C102CAdministratief, technisch assistent/ Assistant administratif, techniqueCA2 of/ou CT2
  
CAdjunct/
  Adjoint
C103CAdministratief, technisch assistent/ Assistant administratif, techniqueCA3 of/ou CT3
  
CEerste adjunct/
  Adjoint principal
C200CAdministratief, technisch assistent/ Assistant administratif, techniqueCA3 of/ou CT3
  
BAssistent/
  Assistant
B101BAdministratief, Technisch, Financieel deskundige/
  Expert administratif, technique, financier
BA1, BT1 of/ou BF1
  
BAssistent/
  Assistant
B102BAdministratief, Technisch, Financieel deskundige/
  Expert administratif, technique, financier
BA2, BT2 of/ou BF2
  
BAssistent/
  Assistant
B103BAdministratief, Technisch, Financieel deskundige/
  Expert administratif, technique, financier
BA3, BT2 of/ou BF2
  
BEerste assistent/
  Assistant principal
B200BAdministratief, Technisch, Financieel deskundige/
  Expert administratif, technique, financier
BA3, BT3 of/ou BF3
  
AAttaché/
  Attaché
A101AA1A11
  
AAttaché/
  Attaché
A102AA1A12
  
AAttaché/
  Attaché
A103AA2A21
  
AIngenieur/
  Ingénieur
A111AA2A21
  
AIngenieur/
  Ingénieur
A112AA2A23
  
AIngenieur/
  Ingénieur
A113AA3A31
  
AGeneesheer/
  Médecin
A111AA2A21
  
AGeneesheer/
  Médecin
A112AA2A23
  
AGeneesheer/
  Médecin
A113AA3A31
  
AEerste attaché/
  Premier attaché
A200AA2A22
  
AEerste attaché/
  Premier attaché
A210AA2A23
  
AEerste ingenieur/
  Premier ingénieur
A220AA3A32
  
ADirecteur/
  Directeur
A300AA3A32
  
AIngenieur-directeur/
  Ingénieur-directeur
A310AA3A33

  5. Als gelijkwaardig erkende graden en weddeschalen van het Waalse Gewest



  
  
Kolom 1
  Colonne1
Kolom 2
  Colonne 2
Kolom 3
  Colonne 3
Kolom 4
  Colonne 4
Kolom 5
  Colonne 5
Kolom 6
  Colonne 6
  
Niveau Waalse
  Gewest
Graad Waalse GewestWeddeschaal Waalse GewestNiveau RijkspersoneelGraad of klasse
  Rijkspersoneel
Weddeschaal Rijkspersoneel
  
Niveau Région wallonne
  
Grade
  Région wallonne
Echelle de traitement
  Région wallonne
Niveau Agent de l'EtatGrade ou classe
  Agent de l'Etat
Echelle de traitement
  Agent de l'Etat
  
3Adjunct/
  Adjoint
D3DAdministratief, technisch medewerker /
  Collaborateur administratif, technique
DA1 of/ou DT2
  
3Eerstaanwezend adjunct/
  Adjoint principal
D2D
  
Administratief, technisch medewerker /
  Collaborateur administratif, technique
DA4 of/ou DT4
  
3Eerste adjunct/
  Premier adjoint
D1DAdministratief, technisch medewerker /
  Collaborateur administratif/
  technique
DA4 of/ou DT5
  
2Assistent/
  Assistant
C3CAdministratief, technisch assistent/
  Assistant administratif, technique
CA1 of/ou CT1
  
2Eerstaanwezend assistent/
  Assistant principal
C2CAdministratief, technisch assistent/
  Assistant administratif, technique
CA3 of/ou CT3
  
2Eerste assistent/
  Premier assistant
C1CAdministratief, technisch assistent/
  Assistant administratif, technique
CA3 of/ou CT3
  
2+Gegradueerde /
  Gradué
B3BAdministratief, technisch, financieel of ICT- deskundige/
  Expert administratif, technique, financier ou ICT
BA1, BT1, BF1 of/ou BI1
  
2+Eerstaanwezend gegradueerde/
  Gradué principal
B2BAdministratief, technisch, financieel of ICT- deskundige/
  Expert administratif, technique, financier ou ICT
BA2, BT2, BF2 of/ou BI2
  
2+Eerste gegradueerde/
  Premier gradué
  
B1BAdministratief, technisch, financieel of ICT- deskundige/
  Expert administratif, technique, financier ou ICT
BA3, BT3, BF3 of/ou BI3
  
1Attaché/
  Attaché
A6AA1A11
  
1Attaché/
  Attaché
A6SAA2A21
  
1Eerste attaché/
  Premier attaché
A5AA2A21
  
1Eerste attaché/
  Premier attaché
A5SAA2A23
  
1Directeur/
  Directeur
A4AA3A32
  
1Directeur/
  Directeur
A4SAA3A33
  
1Adviseur/
  Conseiller
A4AA3A32
  
1Inspecteur-generaal/ Inspecteur généralA3AA4A42
]1

GEWIJZIGD BIJ :  <KB 2013-10-25/05, art. 146, 005; Inwerkingtreding : 01-01-2014; niet opgenomen om technische redenen, zie B.St. van 14-11-2013, p. 85561-85582>

  ----------
  (1)<Ingevoegd bij KB 2009-09-27/16, art. 1, 2, 004; Inwerkingtreding : 13-10-2009>