13 AUGUSTUS 2004. - Koninklijk besluit houdende oprichting van de dienst " voorafgaande beslissingen in fiscale zaken " bij de Federale Overheidsdienst Financiën(NOTA : Raadpleging van vroegere versies vanaf 18-08-2004 en tekstbijwerking tot 13-07-2018)
Art. 1-9
BIJLAGE.
Art. N
Artikel 1. Bij de Federale Overheidsdienst Financiën wordt onder het administratieve gezag van de Voorzitter van het Directiecomité een dienst " voorafgaande beslissingen in fiscale zaken " opgericht, hierna " de dienst " genoemd.
Art.2.Het college dat overeenkomstig artikel 26 van voormelde wet van 24 december 2002 belast is met de leiding van de dienst, is samengesteld uit [2 ten minste vier en ten hoogste zes leden]2 die worden aangeduid voor een termijn van vijf jaar. Deze aanduiding is hernieuwbaar.
[3 In afwijking van het eerste lid wordt, wanneer de aanduiding van een lid of meerdere leden werd vernietigd door de Raad van State, de aanduiding van het andere lid of de andere leden, die niet werd vernietigd, ambtshalve verlengd tot de einddatum van de aanduiding van het nieuwe lid of de nieuwe leden.
Indien de aanduiding van het nieuwe lid of de nieuwe leden die aanleiding gaf tot de ambtshalve verlenging vermeld in vorig lid, wordt vernietigd door de Raad van State, eindigen de ambtshalve verlengingen op de datum van de notificatie van dit nieuwe vernietigingsarrest.]3
Het advies van het Directiecomité bedoeld in voormeld artikel 26, wordt verstrekt na een oproep tot kandidaatstelling op basis van de beschrijving van de functie en van het competentieprofiel in bijlage.
[2 Het college is uitsluitend samengesteld uit statutaire personeelsleden van niveau A van de Federale Overheidsdienst Financiën.]2
De Minister van Financiën wijst onder de leden van voormeld college een Voorzitter aan.
De Voorzitter van het Directiecomité mag niet worden aangewezen als Voorzitter van bedoeld college.
Dit college, eventueel met uitzondering van de Voorzitter, is samengesteld met inachtneming van de taalpariteit.
----------
(1)<KB 2009-10-07/02, art. 1, 002; Inwerkingtreding : 01-10-2009>
(2)<KB 2010-03-03/02, art. 1, 003; Inwerkingtreding : 19-03-2010>
(3)<KB 2018-07-03/05, art. 1, 004; Inwerkingtreding : 30-06-2017>
Art.3. De in artikel 2 bedoelde voorafgaande beslissingen in fiscale zaken worden aangenomen door een meerderheid van het quorum van de leden van het college bedoeld in artikel 2, eerste lid, elk lid beschikkend over één stem en het quorum zoals bepaald door het reglement van orde. In geval van pariteit van stemmen, is de stem van de Voorzitter doorslaggevend.
Het college bedoeld in artikel 2, eerste lid, stelt zijn reglement van orde op. Dit reglement wordt goedgekeurd door de Minister van Financiën.
Art.4.De dienst is samengesteld uit ten minste twintig personeelsleden die titularis zijn van een betrekking van niveau 1(A) of 2+(B) en ten minste drie personeelsleden die titularis zijn van een betrekking van niveau 2(C).
Met het oog op de aanduiding van deze personeelsleden wordt in al de administraties en diensten van de Federale Overheidsdienst Financiën een oproep tot de kandidaten gericht.
Om te kunnen worden aangeduid, moeten de kandidaten een gunstige vermelding bekomen aan het einde van een selectieprocedure op basis van een beschrijving van de functie en van het competentieprofiel.
Deze selectieprocedure wordt vastgesteld door de Minister van Financiën.
Uit de lijst van de op basis van voormelde selectieprocedure weerhouden kandidaten, duidt de Minister van Financiën de personeelsleden aan bedoeld in het eerste lid, op voordracht van het college bedoeld in artikel 2, eerste lid.
[1 De aanduiding geldt voor vijf jaar. Zij is hernieuwbaar mits gunstig advies van het college bedoeld in artikel 2, eerste lid. Op verzoek van voormeld college, of op verzoek van het personeelslid kan, in uitzonderlijke omstandigheden van deze duur worden afgeweken bij behoorlijk gemotiveerde beslissing van de Minister die bevoegd is voor Financiën.]1
Een mutatie of een bevordering in de administratie van oorsprong kan evenwel niet worden beschouwd als een uitzonderlijke omstandigheid bedoeld in het vorige lid.
----------
(1)<KB 2010-03-03/02, art. 2, 003; Inwerkingtreding : 19-03-2010>
Art.5. De dienst kan zich laten bijstaan door personeelsleden van de bevoegde administraties en diensten van de Federale Overheidsdienst Financiën.
Art.6.De personeelsleden van de Federale Overheidsdienst Financiën,bedoeld in de artikelen 2, eerste en [1 vierde lid]1, en 4, worden ter beschikking gesteld van de dienst en behouden in hun administratie of dienst van oorsprong hun rechten op bevordering, verandering van graad en op mutatie.
----------
(1)<KB 2010-03-03/02, art. 3, 003; Inwerkingtreding : 19-03-2010>
Art.7. Artikel 3 van het koninklijk besluit van 30 januari 2003 tot uitvoering van artikel 26 van de wet van 24 december 2002 tot wijziging van de vennootschapsregeling inzake inkomstenbelastingen en tot instelling van een systeem van voorafgaande beslissingen in fiscale zaken, wordt opgeheven.
Art.8. Met uitzondering van de in het tweede lid vermelde artikelen, treedt dit besluit in werking op de dag van zijn publicatie.
De artikelen 3, 5 en 7 treden in werking op de dag van de opheffing van het ministerieel besluit van 15 mei 2003 betreffende de ambtenaren die ermee worden belast zich uit te spreken over de aanvragen om voorafgaande beslissingen in fiscale zaken, en uiterlijk op 1 januari 2005.
Art.9. Onze Minister van Financiën is belast met de uitvoering van dit besluit.
BIJLAGE.
Art. N.Beschrijving van de functie en van het profiel van de leden van het College van leidinggevenden van de dienst voorafgaande beslissingen in fiscale zaken.
Doel van de functie en van de dienst voorafgaande beslissingen.
De dienst " voorafgaande beslissingen in fiscale zaken " is opgericht om de rechtszekerheid van de betrokken belastingplichtigen te vergroten en zo bij te dragen tot een beter investeringsklimaat in België. Deze dienst zal een wettelijke bevoegdheid hebben en zal over een algehele autonomie beschikken.
Hij zal aangestuurd worden door een college dat in totale hiërarchische onafhankelijkheid zal kunnen werken zowel bij de voorbereiding van de voorafgaande beslissingen in fiscale zaken (personenbelasting, vennootschapsbelasting, D&A, BTW, registratierechten, kadaster, ...) als bij het nemen van de beslissingen.
Hij wordt onder het administratieve gezag van de Voorzitter van het Directiecomité geplaatst en zal regelmatig verslag bij de Minister van Financiën moeten uitbrengen.
De door het College genomen beslissingen verbinden juridisch de FOD Financiën.
Functiecontext
De leden van het College van de dienst voorafgaande beslissingen in fiscale zaken zullen een team van minstens 23 medewerkers aansturen. [1 ...]1
Naast de fiscale expertise waarover zij beschikken en die ze regelmatig actualiseren, nemen zij volledig deel aan de oprichting van de dienst, de selectie van het personeel, het dagelijks beheer en de realisatie van de doelstellingen van de dienst voorafgaande beslissingen in fiscale zaken.
Om het optimaal functioneren van de dienst te garanderen, staan zij in voor het identificeren van de kritische succesfactoren.
Opdrachten, resultaatsgebieden en verantwoordelijkheden
De leden van het College zullen volgende belangrijkste opdrachten, resultaatsgebieden en verantwoordelijkheden hebben :
- Het doeltreffend en efficiënt behalen van de vastgestelde doelstellingen, het verzekeren van de coördinatie en de uitvoering van de dienstprestaties en dit in overeenstemming met de globale strategie van de FOD Financiën
- Aansturen, motiveren, evalueren en ontwikkelen van de directe medewerkers
- Op een autonome manier beslissingen nemen in dossiers die het voorwerp uitmaken van een " voorafgaande beslissing in fiscale zaken "
- Beheren en organiseren van het werk teneinde de voorafgaande beslissingen binnen een zo kort mogelijke termijn af te leveren
- Binnen de wettelijke bepalingen, maatregelen treffen die het versterken van de rechtszekerheid voor de burger garanderen
- Verzekeren van een performant kennisbeheer voor alle materies die tot hun bevoegdheid behoren
- Creëren, organiseren en ontwikkelen van de interacties met de andere diensten, pijlers, entiteiten van de FOD Financiën
- Via een goede dienstverlening, bijdragen tot de ontwikkeling en de organisatie van een actieve communicatiepolitiek naar de belastingplichtigen toe
- Opstellen van de synergiën en de samenwerking met nationale en of internationale instellingen (UE,OCDE, ...), de FOD's (Economie,Buitenlandse zaken, Tewerkstelling, ...) en met alle voor de dienst voorafgaande beslissingen interessante diensten van Financiën zoals de cel " Fiscaliteit van de Buitenlandse Investeringen "
- Verzekeren van een kwaliteitsvolle dienstverlening voor alle economische operatoren (klanten van de dienst voorafgaande beslissingen in fiscale zaken)
- Samenwerken met de verschillende verantwoordelijken (N-1, N-2, DG, ...) en experten van de FOD Financiën met het doel de onderworpen dossiers coherent te behandelen
Functievereisten
Functievereisten en functiespecifieke vaardigheden
- Diploma van de 2e cyclus van universitair onderwijs of van hoger onderwijs van het academisch niveau 1(A) of titularis van een graad van niveau 1 (A)
- 5 jaar professionele ervaring hebben in fiscale zaken
- Grondige kennis in de juridische en praktische behandeling van complexe dossiers zowel op fiscaal vlak als op economisch en financieel vlak. Alsook op sociaal, economisch en politiek niveau kunnen onderhandelen
- Grondige kennis van de Belgische fiscale wetgeving
- Basiskennis van de Europese en internationale fiscaliteit
- Kennis van de werking en van de structuur van de federale openbare diensten
- In een meertalige omgeving kunnen functioneren (Nederlands, Frans, Engels)
Generieke en management competenties
- Verantwoordelijkheidszin en initiatief nemen
- Gegevens kritisch kunnen analyseren en informatie evalueren
- Bekwaam zijn om een visie te ontwikkelen en om gegevens van verschillende inhoud te kunnen integreren, alternatieve oplossingen te produceren en coherente conclusies uit te werken
- Vermogen tot vernieuwend,creatief en flexibel denken
- Bekwaam zijn om pro-actief concrete en meetbare doelstellingen te definiëren en te realiseren
- Bekwaam zijn om in team binnen het College te werken
- Coachen, motiveren en ontwikkelen van medewerkers
- Aansturen van groepen
- Samenwerken en werken binnen netwerken
- Mondelinge en schriftelijke communicatie
- Impact hebben en onderhandelen om tot een win win situatie voor beide partijen te komen evenals een publiek overtuigen
- Gerichtheid op de burger, klant en resultaat
- Loyaliteit en integriteit
----------
(1)<KB 2010-03-03/02, art. 4, 003; Inwerkingtreding : 19-03-2010>