8 FEBRUARI 2022. - Koninklijk besluit over het statuut van en het toezicht op aanbieders van diensten voor het wisselen tussen virtuele valuta en fiduciaire valuta en aanbieders van bewaarportemonnees
HOOFDSTUK 1. - Definitie en toepassingsgebied
Art. 1-3
HOOFDSTUK 2. - Statuut van aanbieder van diensten voor het wisselen tussen virtuele valuta en fiduciaire valuta en van aanbieder van bewaarportemonnees: inschrijvings- en bedrijfsuitoefeningsvoorwaarden
Afdeling I. - Inschrijvingsplicht
Art. 4
Afdeling 2. -Inschrijvingsvoorwaarden
Art. 5
Afdeling 3. - Inschrijvingsprocedure
Art. 6-8
Afdeling 4. - Bedrijfsuitoefeningsvoorwaarden
Art. 9-12
HOOFDSTUK 3. - Organisatie van het toezicht
Art. 13-15
HOOFDSTUK 4. - Wijzigingen in het koninklijk besluit van 27 december 1994 betreffende de wisselkantoren en de valutahandel
Art. 16-19
HOOFDSTUK 5. - Overgangs- en slotbepalingen
Art. 20-22
HOOFDSTUK 1. - Definitie en toepassingsgebied
Artikel 1. Dit besluit legt de regels en voorwaarden vast voor de inschrijving, bij de FSMA, van aanbieders van diensten voor het wisselen tussen virtuele valuta en fiduciaire valuta en aanbieders van bewaarportemonnees die gevestigd zijn op Belgisch grondgebied, alsook de voorwaarden voor het uitoefenen van die activiteiten en het toezicht dat erop wordt gehouden.
Art.2. Dit besluit is van toepassing op de in België gevestigde personen waarvan de gewone professionele activiteit, ook al vormt die voor hen een aanvullende of bijkomende activiteit, erin bestaat op Belgisch grondgebied diensten te verlenen of aan te bieden voor het wisselen tussen virtuele valuta en fiduciaire valuta, en bewaarportemonnees aan te bieden.
Voor de toepassing van het eerste lid worden de aanbieders van diensten voor het wisselen tussen virtuele valuta en fiduciaire valuta en de aanbieders van bewaarportemonnees die op Belgisch grondgebied elektronische infrastructuren hebben opgezet waarlangs zij voornoemde diensten aanbieden, geacht in België te zijn gevestigd.
Art.3. § 1. Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder:
1° "aanbieden van bewaarportemonnees": diensten om, namens cliënten, cryptografische privésleutels te beveiligen om virtuele valuta aan te houden, op te slaan en over te dragen;
2° "aanbieders van diensten met virtuele valuta": aanbieders van diensten voor het wisselen tussen virtuele valuta en fiduciaire valuta en aanbieders van bewaarportemonnees;
3° "identificatiegegevens":
a) voor natuurlijke personen die in het Belgische rijksregister zijn ingeschreven: naam, voornamen, adres van de woonplaats en rijksregisternummer;
b) voor natuurlijke personen die niet in het Belgische rijksregister zijn ingeschreven: naam, voornamen, geboorteplaats en -datum en adres van de woonplaats;
c) voor rechtspersonen: ondernemingsnummer, rechtsvorm, maatschappelijke benaming, in voorkomend geval, commerciële naam, nationaal recht van de rechtspersoon, adres van de maatschappelijke zetel of, indien deze rechtspersoon volgens zijn nationaal recht geen maatschappelijke zetel heeft, adres waar zijn hoofdkantoor gevestigd is, en, voor een rechtspersoon die onder buitenlands recht ressorteert, adres van zijn vestiging in België;
4° "gereglementeerde onderneming": onderneming die beschikt over een gereglementeerd statuut als bedoeld in artikel 36/2, § 1, van de wet van 22 februari 1998 of in artikel 45, § 1, 2°, van de wet van 2 augustus 2002, of over een gelijkwaardig statuut in een andere lidstaat en in België diensten aanbiedt of voornemens is aan te bieden voor het wisselen tussen virtuele valuta en fiduciaire valuta, en bewaarportemonnees aanbiedt of voornemens is aan te bieden, voor zover dit statuut dergelijke activiteiten toestaat;
5° "wet van 25 april 2014": de wet van 25 april 2014 op het statuut van en het toezicht op kredietinstellingen en beursvennootschappen;
6° "wet van 2 augustus 2002": de wet van 2 augustus 2002 betreffende het toezicht op de financiële sector en de financiële diensten;
7° "wet van 18 september 2017": de wet van 18 september 2017 tot voorkoming van het witwassen van geld en de financiering van terrorisme en tot beperking van het gebruik van contanten;
8° "wet van 22 februari 1998": de wet van 22 februari 1998 tot vaststelling van het organiek statuut van de Nationale Bank van België;
9° "FSMA": de Autoriteit voor financiële diensten en markten;
10° "NBB": de Nationale Bank van België.
HOOFDSTUK 2. - Statuut van aanbieder van diensten voor het wisselen tussen virtuele valuta en fiduciaire valuta en van aanbieder van bewaarportemonnees: inschrijvings- en bedrijfsuitoefeningsvoorwaarden
Afdeling I. - Inschrijvingsplicht
Art.4. § 1. Alvorens op Belgisch grondgebied diensten te verlenen of aan te bieden voor het wisselen tussen virtuele valuta en fiduciaire valuta, of bewaarportemonnees aan te bieden, moeten de in artikel 2 bedoelde personen bij de FSMA een inschrijving verkrijgen in het register van aanbieders van diensten voor het wisselen tussen virtuele valuta en fiduciaire valuta of in het register van aanbieders van bewaarportemonnees als bedoeld in artikel 5, § 1, negende lid, van de wet van 18 september 2017, volgens de regels die in dit besluit zijn vastgelegd.
§ 2. De FSMA schrijft de personen die hierom verzoeken en voldoen aan de voorwaarden van artikel 5, in een van de in paragraaf 1 bedoelde registers in.
§ 3. De FSMA neemt een beslissing over de inschrijvingsaanvraag binnen drie maanden na ontvangst van die aanvraag en alle vereiste documenten. Zij stelt de aanvrager met een aangetekende brief in kennis van haar beslissing.
Afdeling 2. -Inschrijvingsvoorwaarden
Art.5. § 1. Om in het register van aanbieders van diensten voor het wisselen tussen virtuele valuta en fiduciaire valuta of in het register van aanbieders van bewaarportemonnees te worden ingeschreven en die inschrijving te behouden, wordt blijvend aan de volgende voorwaarden voldaan:
1° De aanbieder van diensten moet worden opgericht in een van de volgende vennootschapsvormen: coöperatieve vennootschap, naamloze vennootschap, Europese vennootschap of Europese coöperatieve vennootschap, mits inachtneming van de specifieke vereisten die zijn neergelegd in deze wet, in het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen of in de Europese regelgeving.
2° Het hoofdbestuur en de maatschappelijke zetel van de aanbieder van diensten naar Belgisch recht moeten in België zijn gevestigd. De aanbieders van diensten die onder het recht van andere lidstaten van de Europese Economische Ruimte ressorteren, en die hun activiteit van aanbieder van diensten met virtuele valuta in België verrichten in het kader van de vrijheid van vestiging, vestigen hun hoofdbestuur in België voor de verrichtingen die zij op Belgisch grondgebied uitvoeren.
3° De inschrijving is afhankelijk van de aanwezigheid van een minimumkapitaal van 50.000 euro dat volledig volgestort moet zijn.
4° De personen belast met de effectieve leiding van de aanbieder van diensten zijn uitsluitend natuurlijke personen.
Die personen bevinden zich niet in een van de gevallen die zijn opgesomd in artikel 20 van de wet van 25 april 2014, en beschikken over de voor de uitoefening van hun functie passende deskundigheid en vereiste professionele betrouwbaarheid.
5° de FSMA is in kennis gesteld van:
a) de identiteit van de aandeelhouders van de aanbieder van diensten, natuurlijke personen of rechtspersonen, die een al dan niet stemrechtverlenende deelneming van ten minste 5% in de aanbieder van diensten bezitten, en de bedragen van die deelnemingen;
b) de identiteit van de personen die de controle uitoefenen over de aanbieder van diensten in de zin van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen;
c) informatie waaruit blijkt dat die deelnemingen of die controle geen belemmering vormen voor de juiste uitoefening van de toezichthoudende taken van de FSMA;
6° de FSMA is overtuigd van de geschiktheid van de personen bedoeld in 5°, a) en b), gelet op de noodzaak van een gezond en voorzichtig beleid.
Wanneer de wettelijke, reglementaire of bestuursrechtelijke bepalingen van een derde land, die van toepassing zijn op een of meer natuurlijke personen of rechtspersonen die de controle over de aanbieder van diensten uitoefenen, of moeilijkheden in verband met de toepassing van die wettelijke, reglementaire of bestuursrechtelijke bepalingen, een belemmering vormen voor de juiste uitoefening van haar toezichthoudende taken, weigert de FSMA de inschrijving in het register.
7° de aanbieder van diensten conformeert zich aan de wet van 18 september 2017 en de ter uitvoering ervan genomen besluiten en reglementen, inclusief de invoering van een onafhankelijke auditfunctie, procedures en maatregelen als bedoeld in artikel 8, § 2, 2°, van de wet van 18 september 2017;
8° de aanbieder van diensten beschikt over een organisatie die hem in staat stelt blijvend de wettelijke en reglementaire verplichtingen na te leven die krachtens dit besluit op hem van toepassing zijn, en al zijn operationele risico's te beheren;
9° de aanbieder van diensten betaalt de bijdragen in de werkingskosten van de FSMA, als vastgesteld overeenkomstig artikel 56 van de wet van 2 augustus 2002.
§ 2. Naast de in paragraaf 1 genoemde voorwaarden moeten de aanbieders van diensten met virtuele valuta die onder het recht van een andere lidstaat ressorteren, en die, op Belgisch grondgebied, in een andere vorm dan als bijkantoor zijn gevestigd, een in België gevestigd centraal contactpunt aanwijzen om, namens de aanbieder van diensten, de uitoefening, door de FSMA, van haar opdrachten en toezichtsprerogatieven te vergemakkelijken conform artikel 99 van de wet van 18 september 2017.
De FSMA kan, bij reglement genomen ter uitvoering van artikel 64 van de wet van 2 augustus 2002, de voorwaarden waaronder een dergelijk contactpunt moet worden aangewezen, alsook de door de aldus aangewezen centrale contactpunten te vervullen functies preciseren.
§ 3. Onverminderd de voorwaarden die, conform de wetten tot regeling van hun statuut, zouden gelden voor hun activiteiten die bestaan in het aanbieden van diensten voor het wisselen tussen virtuele valuta en fiduciaire valuta, of het aanbieden van bewaarportemonnees, gelden voor gereglementeerde ondernemingen alle inschrijvingsvoorwaarden als bedoeld in paragrafen 1 en 2, behalve deze die op soortgelijke wijze vereist zijn in het kader van het betrokken gereglementeerde statuut. Voor de gereglementeerde ondernemingen geldt in elk geval de voorwaarde als bedoeld in paragraaf 1, 7°.
§ 4. De FSMA neemt, na het advies van de NBB te hebben ingewonnen, een beslissing over de inschrijvingsaanvragen van de gereglementeerde ondernemingen die onder toezicht van de NBB staan overeenkomstig artikel 36/2, § 1, van de wet van 22 februari 1998. Wanneer zij zich uitspreekt over de inschrijvingsaanvragen van gereglementeerde ondernemingen die onder het recht van een andere lidstaat ressorteren, wint de FSMA ook het advies in van de prudentiële toezichthouder van de onderneming in de betrokken lidstaat. Deze adviezen slaan inzonderheid op de conformiteit van de voorgenomen activiteiten met de ter zake geldende prudentiële vereisten.
Afdeling 3. - Inschrijvingsprocedure
Art.6. Een aanvraag om inschrijving in het register van aanbieders van diensten voor het wisselen tussen virtuele valuta en fiduciaire valuta en in het register van aanbieders van bewaarportemonnees wordt, samen met een dossier, aan de FSMA gericht overeenkomstig de artikelen 7 en 8. De aanvraag en het dossier worden via elektronische weg bij de FSMA ingediend, volgens de modaliteiten die zij bepaalt en bekendmaakt op haar website.
De aanvraag wordt ingediend door het wettelijk bestuursorgaan van de aanvrager of door een of meer personen die daartoe gemachtigd zijn en daarbij onder de verantwoordelijkheid van het wettelijk bestuursorgaan handelen.
Wijzigingen of actualiseringen van de in het inschrijvingsdossier vermelde gegevens en opgenomen documenten worden onmiddellijk aan de FSMA meegedeeld in de vorm en volgens de modaliteiten die zij conform het eerste lid bepaalt, onverminderd haar recht om bij de betrokkene informatie in te winnen of bewijskrachtige documenten op te vragen.
Aanbieders van diensten voor het wisselen tussen virtuele valuta en fiduciaire valuta en aanbieders van bewaarportemonnees brengen de FSMA inzonderheid onmiddellijk op de hoogte van elk feit of element dat een wijziging inhoudt van de bij de inschrijvingsaanvraag verstrekte informatie, en een invloed kan hebben op de vereiste geschiktheid of professionele betrouwbaarheid voor de uitoefening van de betrokken activiteiten of functie.
Art.7. In zijn inschrijvingsaanvraag geeft een aanvrager aan of hij wenst te worden ingeschreven in het register van aanbieders van diensten voor het wisselen tussen virtuele valuta en fiduciaire valuta of in het register van aanbieders van bewaarportemonnees, dan wel in beide registers.
Als de activiteit die bestaat in het aanbieden van diensten voor het wisselen tussen virtuele valuta en fiduciaire valuta of het aanbieden van bewaarportemonnees niet zijn hoofdactiviteit is, vermeldt de aanvrager in zijn inschrijvingsaanvraag ook zijn hoofdactiviteit.
Art.8. § 1. Onverminderd het recht van de FSMA om bijkomende inlichtingen te vragen die zij nodig acht voor de beoordeling van het dossier, verstrekt een aanvrager, om een rechtsgeldige aanvraag in te dienen, bij zijn aanvraag tot inschrijving in het register van aanbieders van diensten voor het wisselen tussen virtuele valuta en fiduciaire valuta of in het register van aanbieders van bewaarportemonnees, de volgende gegevens en documenten:
1° zijn identificatiegegevens;
2° de identificatiegegevens van de personen die belast zijn met de effectieve leiding, als bedoeld in artikel 5, § 1, 4° van dit besluit;
3° voor elke in 2° bedoelde persoon, een uittreksel uit het strafregister dat niet meer dan drie maanden oud is;
4° voor elke in 2° bedoelde persoon, een toelichting die, volgens de door de FSMA bepaalde modaliteiten, aantoont dat hij beschikt over de voor zijn functie passende deskundigheid en vereiste professionele betrouwbaarheid, als bedoeld in artikel 5, § 1, 4° ;
5° de identificatiegegevens van de aandeelhouders die een deelneming van meer dan 5 % in de aanvrager bezitten en het bedrag van die deelnemingen als bedoeld in artikel 5, § 1, 5° ;
6° de identificatiegegevens van de personen die de controle uitoefenen over de aanbieder van diensten in de zin van artikel 5, § 1, 5° ;
7° voor elke in 5° en 6° bedoelde persoon, een toelichting die, volgens de door de FSMA bepaalde modaliteiten, aantoont dat hij geschikt is gelet op de noodzaak van een gezond en voorzichtig beleid zoals bedoeld in artikel 5, § 1, 5° ;
8° een becijferde verantwoording waaruit blijkt dat de aanvrager voldoet aan de minimumkapitaalvereisten bedoeld in artikel 5, § 1, 3° ;
9° de identificatiegegevens van de op het hoogste niveau verantwoordelijke persoon om te waken over de toepassing en de naleving van de bepalingen van de wet van 18 september 2017 overeenkomstig artikel 9, § 1, van die wet;
10° de identificatiegegevens van de verantwoordelijke perso(o)n(en) als bedoeld in artikel 9, § 2, van de wet van 18 september 2017;
11° een dossier waarin, volgens de voorwaarden bepaald door de FSMA, de voorgenomen activiteiten, de aard en de omvang van de voorgenomen verrichtingen, de organisatiestructuur van de aanvrager, inclusief het beroep dat eventueel op externe aanbieders wordt gedaan voor de uitvoering van operationele taken die van kritiek belang zijn, alsook de uitgewerkte interne procedures om zich aan de bepalingen van dit besluit te conformeren, worden toegelicht;
12° in voorkomend geval, de identificatiegegevens van het centraal contactpunt dat conform artikel 5, § 2, is aangewezen;
13° als de aanvraag wordt ingediend door een specifiek daartoe gemachtigd persoon als bedoeld in artikel 6, tweede lid, het bewijs van die machtiging.
§ 2. Om haar aanvraag tot inschrijving in het register van aanbieders van diensten voor het wisselen tussen virtuele valuta en fiduciaire valuta of in het register van aanbieders van bewaarportemonnees op rechtsgeldige wijze in te dienen, is de gereglementeerde onderneming vrijgesteld van de verplichting om in haar aanvraag de gegevens en documenten te verstrekken over de inschrijvingsvoorwaarden die op soortgelijke wijze vereist zijn in het kader van het betrokken gereglementeerde statuut. De gereglementeerde onderneming verstrekt in elk geval de in paragraaf 1, 1° en 9° tot 13°, bedoelde gegevens en documenten.
Afdeling 4. - Bedrijfsuitoefeningsvoorwaarden
Art.9. § 1. Een aanbieder van diensten met virtuele valuta voldoet blijvend aan de inschrijvingsvoorwaarden van artikel 5.
§ 2. De aanbieder van diensten met virtuele valuta mag zich niet beroepen op zijn voorlopige inschrijving bij of toelating door de FSMA, noch de FSMA vermelden om zijn diensten bij cliënten of potentiële cliënten te promoten.
Art.10. Een aanbieder van diensten met virtuele valuta stelt de FSMA vooraf in kennis van elke wijziging in het aandeelhouderschap van de vennootschap waardoor andere houders al dan niet stemrechtverlenende deelnemingen van ten minste 5 % in de aanbieder van diensten bezitten, waardoor de bedragen van die deelnemingen of de identiteit van personen die controle uitoefenen over de aanbieder van diensten, veranderen.
Art.11. Een aanbieder van diensten met virtuele valuta stelt de FSMA vooraf in kennis van elk voorstel tot benoeming van een persoon belast met de effectieve leiding.
In het kader van de krachtens het eerste lid vereiste informatieverstrekking deelt een aanbieder van diensten met virtuele valuta aan de FSMA alle documenten en informatie mee die haar toelaten te beoordelen of de voor benoeming voorgedragen personen over de professionele betrouwbaarheid en passende deskundigheid beschikken die, overeenkomstig artikel 5, § 1, 4°, vereist is voor de uitoefening van hun functie.
Het eerste lid is eveneens van toepassing op het voorstel tot hernieuwing van de benoeming van de in het eerste lid bedoelde personen, evenals op de niet-hernieuwing van hun benoeming, op hun afzetting of op hun ontslag.
De benoeming van de in het eerste lid bedoelde personen wordt vooraf ter goedkeuring voorgelegd aan de FSMA. De FSMA stelt de aanbieder van diensten met virtuele valuta binnen zestig dagen na de ontvangst van een volledig dossier in kennis van haar beslissing.
Art.12. Artikel 10 en 11 zijn niet van toepassing op gereglementeerde ondernemingen waarvoor soortgelijke regels gelden in het kader van het betrokken gereglementeerde statuut.
HOOFDSTUK 3. - Organisatie van het toezicht
Art.13. De FSMA ziet toe op de naleving van de bepalingen van dit besluit.
Art.14. § 1. De FSMA bepaalt welke gegevens en documenten een aanbieder van diensten met virtuele valuta haar moet bezorgen opdat zij zou kunnen nagaan of hij de wettelijke en reglementaire bepalingen waaraan hij is onderworpen, blijvend naleeft. De FSMA bepaalt voor deze gegevens en documenten tevens de rapporteringsfrequentie en -modaliteiten.
§ 2. Een aanbieder van diensten met virtuele valuta verstrekt de FSMA, op eenvoudig verzoek, alle documenten die zij nodig heeft om haar taken uit te voeren, en dit binnen de termijn die zij vaststelt.
§ 3. De FSMA kan bij een aanbieder van diensten met virtuele valuta inspecties verrichten in zijn hoofdkantoor of in zijn bijkantoren, agentschappen en kantoren in België, alsook ter plaatse kennis nemen en een kopie maken van alle informatie in hun bezit die zij nodig heeft voor de uitvoering van haar opdracht.
Art.15. § 1. De FSMA schrapt, bij beslissing die zij ter kennis brengt van de betrokkene, de inschrijving van een aanbieder van diensten met virtuele valuta als hij zijn activiteiten, als vermeld in de verkregen inschrijving, niet heeft aangevat binnen twaalf maanden na zijn inschrijving, als hij er afstand van doet, als hij failliet is verklaard of als hij zijn activiteiten heeft stopgezet.
§ 2. Als de FSMA vaststelt dat een aanbieder van diensten met virtuele valuta niet werkt overeenkomstig de bepalingen van dit besluit, stelt zij de termijn vast waarbinnen deze toestand moet worden verholpen.
Daarbij kan de FSMA de uitoefening verbieden van de gehele of een deel van de activiteit die bestaat in het aanbieden van diensten voor het wisselen tussen virtuele valuta en fiduciaire valuta of het aanbieden van bewaarportemonnees, en kan zij de inschrijving van de aanbieder van diensten met virtuele valuta in het register schorsen tot zij vaststelt dat de tekortkomingen zijn verholpen.
Indien de FSMA, na afloop van de door haar overeenkomstig het eerste lid opgelegde termijn, vaststelt dat de tekortkomingen niet zijn verholpen, schrapt zij de inschrijving van de betrokken aanbieder van diensten.
De schrapping houdt het verbod in op de uitoefening van de activiteit die bestaat in het aanbieden van diensten voor het wisselen tussen virtuele valuta en fiduciaire valuta of het aanbieden van bewaarportemonnees.
§ 3. Als de in paragraaf 1 en paragraaf 2, tweede en derde lid, bedoelde maatregelen zijn genomen, publiceert de FSMA de genomen maatregelen conform artikel 72, § 3, vierde tot zevende lid, van de wet van 2 augustus 2002.
§ 4. De in de paragrafen 1 en 2 bedoelde beslissingen van de FSMA gelden voor de aanbieder van diensten met virtuele valuta vanaf de datum waarop ze hem ter kennis zijn gebracht met een aangetekende brief of een brief met ontvangstbewijs.
HOOFDSTUK 4. - Wijzigingen in het koninklijk besluit van 27 december 1994 betreffende de wisselkantoren en de valutahandel
Art.16. In het koninklijk besluit van 27 december 1994 betreffende de wisselkantoren en de valutahandel, worden de woorden "Commissie voor het Bank-, Financie- en Assurantiewezen" telkens vervangen door het woord "FSMA".
Art.17. Artikel 6 van hetzelfde koninklijk besluit wordt opgeheven.
Art.18. Artikel 7 van hetzelfde koninklijk besluit wordt vervangen als volgt:
"Art. 7. De lijst van de krachtens dit besluit geregistreerde wisselkantoren wordt bekendgemaakt op de website van de FSMA. De FSMA werkt deze lijst regelmatig bij op basis van de gegevens waarover zij beschikt."
Art.19. Artikel 13, § 3, van hetzelfde koninklijk besluit wordt opgeheven.
HOOFDSTUK 5. - Overgangs- en slotbepalingen
Art.20. § 1. Rechtspersonen die, op de datum van inwerkingtreding van dit besluit, de in artikel 2 bedoelde activiteit uitoefenen, mogen die activiteit voorlopig verder uitoefenen tot de FSMA zich over hun inschrijvingsaanvraag heeft uitgesproken conform artikel 4. De betrokken personen brengen de FSMA binnen twee maanden na de inwerkingtreding van dit besluit, op de wijze en volgens de modaliteiten die de FSMA bepaalt en op haar website bekendmaakt, ter kennis dat zij deze activiteit uitoefenen.
Deze personen worden ingeschreven in een speciale rubriek van het register als bedoeld in artikel 5, § 1, negende lid, van de wet van 18 september 2017, met vermelding van het voorlopige karakter van hun toelating.
§ 2. Om deze voorlopige toelating te behouden, moeten de betrokken personen, binnen vier maanden na de inwerkingtreding van dit besluit, een volledig dossier voor de aanvraag van hun inschrijving indienen overeenkomstig de artikelen 6 tot 9.
Als er geen inschrijvingsaanvraag wordt ingediend binnen de in het eerste lid bepaalde termijn, vervalt de in paragraaf 1 bedoelde voorlopige toelating van rechtswege. Als er een inschrijvingsaanvraag werd ingediend binnen de in het eerste lid bepaalde termijn, vervalt de in paragraaf 1 bedoelde voorlopige toelating van rechtswege ingeval de FSMA beslist de inschrijving te weigeren.
§ 3. Zolang zij een voorlopige toelating hebben, conformeren de aanbieders van diensten met virtuele valuta zich aan de wet van 18 september 2017 en de ter uitvoering ervan genomen besluiten en reglementen.
Art.21. Dit besluit treedt in werking op de eerste dag van de derde maand na die waarin ze is bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad.
Art. 22. De minister bevoegd voor Financiën is belast met de uitvoering van dit besluit.