7 JUNI 2019. - Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 10 december 2010 tot uitvoering van het decreet betreffende de private arbeidsbemiddeling, wat betreft de invoering van een registratieverplichting voor sportmakelaars
Art. 1-6
Artikel 1. In artikel 2 van het besluit van de Vlaamse Regering van 10 december 2010 tot uitvoering van het decreet betreffende de private arbeidsbemiddeling, gewijzigd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juni 2014, wordt punt 11° vervangen door wat volgt:
"11° adviescommissie: de adviescommissie, vermeld in 20/13 van het decreet.".
Art.2. In hetzelfde besluit, gewijzigd bij de besluiten van de Vlaamse Regering van 27 mei 2011, 20 juni 2014 en 1 december 2017, wordt een hoofdstuk 4/1, dat bestaat uit artikel 13/1 tot en met 13/7 ingevoegd, dat luidt als volgt:
"Hoofdstuk 4/1. Specifieke bepalingen inzake activiteiten van sportmakelaars
Afdeling 1. - Voorwaarden tot registratie
Art. 13/1. § 1. Overeenkomstig artikel 20/1, § 1, van het decreet is een voorafgaande registratie als sportmakelaar vereist om diensten van private arbeidsbemiddeling voor sportbeoefenaars of voor rekening van werkgevers met het oog op het afsluiten van een arbeidsovereenkomst voor betaalde sportbeoefenaars te verrichten.
§ 2. Overeenkomstig artikel 20/1, § 2, 3°, van het decreet vermeldt de sportmakelaar zijn registratienummer bij externe communicatie, ongeacht in welke vorm.
In het eerste lid wordt verstaan onder externe communicatie: al de volgende gegevensbronnen, ongeacht in welke vorm:
1° overeenkomsten;
2° offertes;
3° facturen;
4° briefwisseling;
5° e-mailverkeer;
6° advertenties die worden gepubliceerd via geschreven of visuele media;
7° websites.
§ 3. De sportmakelaar die zijn maatschappelijke zetel buiten het Vlaamse Gewest heeft of die als natuurlijke persoon kantoor houdt buiten het Vlaamse Gewest, houdt voor een administratieve controle de documenten en stukken die door de wet zijn vereist, en ook de documenten en de stukken die met de uitoefening van de activiteiten in het Vlaamse Gewest verband houden, op verzoek van de afdeling Vlaamse Sociale Inspectie van het Departement Werk en Sociale Economie naar eigen keuze ter beschikking op een van de volgende locaties:
1° op de plaats in het Vlaamse Gewest waar de diensten worden verricht;
2° op een adres in het Vlaamse Gewest die door het bureau is aangewezen.
Art. 13/2. § 1. Conform artikel 20/2 van het decreet stelt de sportmakelaar een waarborg van vijfentwintigduizend euro bij een financiële instelling of verzekeraar.
§ 2. Uiterlijk dertig dagen na de registratie levert de sportmakelaar aan de administratie het bewijs dat de waarborg is gestort.
§ 3. Sportmakelaars die geen zetel in België hebben, kunnen het gelijkwaardigheidsbeginsel inroepen van de waarborg die is gestort in een andere lidstaat.
In dat geval bewijst de sportmakelaar de gelijkwaardigheid, met betrekking tot het doel en de dekking die de waarborg biedt wat het verzekerde risico en de verzekerde som betreft.
De administratie beoordeelt de gelijkwaardigheid van de buitenlandse waarborg.
§ 4. De waarborg blijft geblokkeerd gedurende de volledige periode van de registratie.
Als de registratie wordt ingetrokken conform artikel 20/8 van het decreet, of als de activiteiten vrijwillig definitief worden stopgezet conform artikel 20/12 van het decreet, gaat de administratie na of er nog bedragen verschuldigd zijn aan de administratie. Als dat het geval is, wordt het bedrag van de borgsom gebruikt voor de aanzuivering van die schuldvorderingen. Het resterende bedrag wordt teruggestort.
Afdeling 2. - Registratieprocedure
Art. 13/3. De sportmakelaar registreert zich bij de administratie via een registratieformulier dat de administratie ter beschikking stelt.
Art. 13/4. De registratie bevat al de volgende gegevens:
1° de voornaam en naam, of de benaming van de firma;
2° het adres van de maatschappelijke zetel, en in voorkomend geval het adres van de vestigingen in het Vlaamse Gewest;
3° de rechtsvorm;
4° de datum van de oprichting van het bureau;
5° de sporttakken waarin het bureau arbeidsbemiddelingsdiensten zal verrichten.
Art. 13/5. De administratie publiceert een lijst van de geregistreerde sportmakelaars, die al de volgende gegevens vermeldt:
1° de voornaam en naam, of de benaming van de firma;
2° het adres van de maatschappelijke zetel;
3° indien de maatschappelijke zetel zich buiten het Vlaams Gewest bevindt maar de onderneming wel een vestigingseenheid heeft in het Vlaams Gewest, het adres van de vestigingseenheid in het Vlaams Gewest;
4° de rechtsvorm;
5° het registratienummer;
6° het ondernemingsnummer van de firma.
Afdeling 3. - Gegevensuitwisseling met de sportorganisaties
Art. 13/6. De sportorganisatie die gevestigd is op het Belgische grondgebied, en die een licentie als sportmakelaar uitvaardigt of waarbij een sportmakelaar zich kan laten registreren, bezorgt de afdeling Vlaamse Sociale Inspectie van het Departement Werk en Sociale Economie op diens verzoek de volgende gegevens, in zoverre zij de Vlaamse Sociale Inspectie kunnen aanbelangen bij de uitoefening van het toezicht waarmee zij is belast:
1° de namen van alle bij haar gelicentieerde of geregistreerde sportmakelaars;
2° in voorkomend geval, het overzicht van alle bij haar geregistreerde transacties waarbij sportmakelaars zijn betrokken;
3° het overzicht van de sportmakelaars aan wie ze een sanctie hebben opgelegd, met vermelding van het type sanctie en de motivering voor de oplegging van die sanctie.
De gegevensuitwisseling, vermeld in het eerste lid, wordt tot stand gebracht met het oog op het toezicht op de naleving van de voorwaarden inzake de activiteiten voor sportmakelaars, zoals bepaald in het decreet en dit besluit.
Afdeling 4. - Procedure voor de schorsing of intrekking van de registratie van de sportmakelaar
Art. 13/7. § 1. De sportmakelaar wordt minstens tien kalenderdagen voor de hoorzitting opgeroepen door de adviescommissie. De uitnodiging vermeldt in het kort de reden van de oproeping, alsmede de plaats, de dag en het uur van de zitting.
De adviescommissie brengt de minister binnen een termijn van veertien kalenderdagen op de hoogte van de uitgebrachte adviezen.
De minister beslist, na het advies van de adviescommissie, over de schorsing van de registratie voor een periode van maximaal een jaar. De beslissing van de minister wordt door de administratie aan de sportmakelaar meegedeeld.
Na afloop van de termijn, vermeld in het derde lid, en als de sportmakelaar zich niet heeft gehouden aan de voorwaarden van de beslissing tot opschorting van de registratie, wordt de registratie ingetrokken conform de procedure, vermeld in paragraaf 2.
§ 2. De minister beslist na het advies van de adviescommissie over de intrekking van de registratie. De sportmakelaar wordt minstens tien kalenderdagen voor de hoorzitting opgeroepen door de adviescommissie. De uitnodiging vermeldt in het kort de reden van de oproeping, alsmede de plaats, de dag en het uur van de zitting.
De adviescommissie brengt de minister binnen een termijn van veertien kalenderdagen op de hoogte van de uitgebrachte adviezen.
De beslissing van de minister wordt door de administratie aan de sportmakelaar meegedeeld.".
Art.3. In hetzelfde besluit, gewijzigd bij de besluiten van de Vlaamse Regering van 27 mei 2011, 20 juni 2014 en 1 december 2017, wordt het opschrift van hoofdstuk 7 vervangen door wat volgt:
"Hoofdstuk 7. Adviescommissie voor uitzendactiviteiten en activiteiten voor sportmakelaars".
Art.4. In hetzelfde besluit, gewijzigd bij de besluiten van de Vlaamse Regering van 27 mei 2011, 20 juni 2014 en 1 december 2017, wordt een hoofdstuk 8/1, dat bestaat uit artikel 19/1 tot en met 19/3 ingevoegd, dat luidt als volgt:
"Hoofdstuk 8/1. Bepalingen inzake gegevensverwerking
Art. 19/1. De administratie treedt op als de verwerkingsverantwoordelijke van persoonsgegevens, zoals bedoeld in artikel 4, 7), van verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van richtlijn 95/46/EG (algemene verordening gegevensbescherming), hierna de algemene verordening gegevensbescherming te noemen, voor de verwerking van persoonsgegevens in het kader van de erkenning als uitzendbureau en de registratie als sportmakelaar.
Art. 19/2. Onverminderd artikel 32 van de algemene verordening gegevensbescherming, worden de persoonsgegevens beveiligd volgens de dataclassificatie en de richtlijnen van het stuurorgaan Vlaams Informatie- en ICT-beleid, overeenkomstig artikel 3, tweede lid, 3°, van het decreet van 23 december 2016 houdende de oprichting van het stuurorgaan Vlaams Informatie- en ICT-beleid.
Art. 19/3. De persoonsgegevens die overeenkomstig dit besluit worden opgevraagd, worden slechts zo lang bewaard als nodig voor het toekennen van de erkenning als uitzendbureau, de registratie als sportmakelaar en het toezicht op de naleving van de bepalingen van het decreet en dit besluit."
Art.5. Dit besluit en artikel 12, 19, 20, 22 van het decreet van 29 maart 2019 betreffende de opleidingscheques voor werknemers, de invoering van een registratieverplichting voor sportmakelaars en tot wijziging van diverse andere bepalingen inzake het beleidsdomein Werk en Sociale Economie treden in werking op 11 juni 2019.
Art. 6. De Vlaamse minister, bevoegd voor het tewerkstellingsbeleid, is belast met de uitvoering van dit besluit.