Details





Titel:

4 MEI 2016. - [Wet inzake open data en het hergebruik van overheidsinformatie] (Opschrift vervangen door L2023-12-25/22, art. 2, 003; Inwerkingtreding : 23-01-2024)(NOTA : Raadpleging van vroegere versies vanaf 03-06-2016 en tekstbijwerking tot 23-01-2024)



Inhoudstafel:

HOOFDSTUK 1. - Algemene bepaling
Art. 1
HOOFDSTUK 2. - Definities
Art. 2
Art. 2 TOEKOMSTIG RECHT
HOOFDSTUK 3. - Toepassingsgebied
Art. 3
HOOFDSTUK 4. Beginselen inzake hergebruik van bestuursdocumenten
Art. 4-6
HOOFDSTUK 5. - Voorwaarden voor het hergebruik
Art. 6/1, 7-8
HOOFDSTUK 6. [1 - Formaten van de gegevens]1
Art. 9
HOOFDSTUK 7. [1 - Hoogwaardige datasets]1
Art. 10
HOOFDSTUK 8. [1 - Aanvraag en behandeling]1
Art. 11-12
HOOFDSTUK 9. [1 - Aanvragen tot heroverweging en beroepsmogelijkheden]1
Art. 13-15
HOOFDSTUK 10. [1 - Exclusiviteits- regelingen]1
Art. 16
HOOFDSTUK 11. [1 - Praktische regelingen]1
Art. 17-19
HOOFDSTUK 8.
Art. 20
HOOFDSTUK 9.
Art. 21
HOOFDSTUK 10.
Art. 22
HOOFDSTUK 11.
Art. 23
HOOFDSTUK 12. - Inwerkingtreding
Art. 24



Deze tekst heeft de volgende tekst(en) gewijzigd:

2007021037 



Uitvoeringsbesluit(en):

2019013333 



Artikels:

HOOFDSTUK 1. - Algemene bepaling
Artikel 1.Deze wet regelt een aangelegenheid als bedoeld in artikel 74 van de Grondwet.
  [1 Deze wet vormt de omzetting in Belgisch recht van Richtlijn (EU) 2019/1024 van het Europees Parlement en de Raad van 20 juni 2019 inzake open data en het hergebruik van overheidsinformatie (herschikking).]1
  ----------
  (1)<W 2023-12-25/22, art. 3, 003; Inwerkingtreding : 23-01-2024>

HOOFDSTUK 2. - Definities
Art.2.Voor de toepassing van deze wet wordt verstaan onder :
  1° [1 Overheidsinstantie]1 :
  a) de Federale Staat;
  b) de rechtspersonen van publiek recht die van de Federale Staat afhangen;
  c) de personen, ongeacht hun vorm en aard, die
  - opgericht zijn met het specifieke doel te voorzien in behoeften van algemeen belang die niet van industriële of commerciële aard zijn, en
  - rechtspersoonlijkheid hebben,
  - en waarvan hetzij de activiteiten in hoofdzaak door de overheden of instellingen vermeld in a) of b) worden gefinancierd, hetzij het beheer onderworpen is aan toezicht door deze [1 overheidsinstanties]1 of instellingen, hetzij de leden van het bestuursorgaan, leidinggevend orgaan of toezichthoudend orgaan voor meer dan de helft door deze [1 overheidsinstanties]1 of instellingen zijn aangewezen;
  d) de verenigingen bestaande uit één of meer [1 overheidsinstanties]1 als bedoeld onder a), b) of c).
  2° Bestuursdocument : [1 de informatie en gegevens die in een bepaalde vorm zijn opgeslagen en waarover een overheidsinstantie beschikt, ongeacht de drager waarop de informatie of de gegevens zich bevinden en ongeacht de vorm waarin de informatie of de gegevens opgeslagen zijn]1.
  [1 Worden ook beschouwd als bestuursdocumenten in de zin van deze wet: broncodes van computerprogramma's en algoritmes.]1
  3° Persoonsgegevens : [1 alle]1 gegevens betreffende een geïdentificeerde of identificeerbare natuurlijke persoon overeenkomstig de definitie [1 bedoeld in artikel 4, 1) van Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG (algemene verordening gegevensbescherming)]1.
  4° Hergebruik : het gebruik [1 , door derden,]1 van bestuursdocumenten waarover de [1 overheidsinstanties]1 beschikken, voor commerciële of niet-commerciële doeleinden andere dan het oorspronkelijke doel van het vervullen van openbare taken waarvoor de bestuursdocumenten zijn geproduceerd.
  De uitwisseling van bestuursdocumenten tussen [1 overheidsinstanties]1 en tussen [1 overheidsinstanties]1 en andere openbare lichamen uitsluitend met het oog op de vervulling van hun openbare taken is geen hergebruik in de zin van deze wet.
  5° Licentie : document uitgaande van een [1 overheidsinstantie]1 dat tot doel heeft de voorwaarden voor hergebruik voor beide partijen, de licentieverlenende [1 overheidsinstantie]1 en de licentiehouder, eenzijdig vast te leggen.
  6° Beschikken over : in het bezit zijn van of een zekere mate van zeggenschap hebben over of worden beheerd voor een [1 overheidsinstantie]1.
  7° Schriftelijk : een opeenvolging van duidelijke, gehandtekende en toegankelijke tekens die nadien geraadpleegd kunnen worden ongeacht hun drager en hun wijze van overdracht.
  8° Dagen : kalenderdagen.
  9° Machinaal leesbaar formaat : een bestandsformaat dat zodanig is gestructureerd dat softwaretoepassingen specifieke gegevens (met inbegrip van individuele feitenbeschrijvingen, en hun interne structuur) gemakkelijk kunnen identificeren, herkennen en extraheren.
  10° Open formaat : een bestandsformaat dat platform-onafhankelijk is en voor het publiek beschikbaar is zonder enige beperking die het hergebruik van informatie verhindert.
  11° Formele open standaard : een technische specificatie die schriftelijk vastgesteld is, met vermelding van de vereisten betreffende de wijze waarop de interoperabiliteit van de software wordt gegarandeerd.
  12° Metagegevens : de informatie waarin bestuursdocumenten worden beschreven en die het mogelijk maakt die documenten te zoeken, te inventariseren en te gebruiken.
  13° Universiteit : een [1 overheidsinstantie]1 die postsecundair hoger onderwijs verstrekt dat tot een academische graad leidt.
  [1 14° onderzoeksgegevens: andere bestuursdocumenten in digitale vorm dan wetenschappelijke publicaties, die worden verzameld of geproduceerd tijdens wetenschappelijke onderzoeksactiviteiten en die als bewijs in het onderzoeksproces worden gebruikt, of waarvan binnen de onderzoeksgemeenschap algemeen wordt erkend dat ze noodzakelijk zijn om onderzoeksresultaten te valideren.
   Gegevens worden beschouwd als onderzoeksgegevens indien:
   - die minstens voor de helft met overheidsmiddelen zijn gefinancierd en
   - die onderzoekers, onderzoeksinstellingen of organisaties die onderzoek financieren al openbaar hebben gemaakt via een institutionele of thematische databank;
   15° dynamische gegevens: bestuursdocumenten in digitale vorm die frequent of in real time worden geactualiseerd, door hun volatiliteit of omdat ze snel verouderd zijn; gegevens die door sensoren zijn gegenereerd, worden doorgaans als dynamische gegevens beschouwd;
   16° hoogwaardige datasets: bestuursdocumenten waarvan het hergebruik belangrijke voordelen biedt voor de samenleving, het milieu en de economie, met name vanwege hun geschiktheid voor het ontwikkelen van diensten met toegevoegde waarde en van toepassingen, en voor het scheppen van nieuwe, hoogwaardige en fatsoenlijke banen, en vanwege het aantal potentiële begunstigden van op basis van die datasets ontwikkelde diensten of toepassingen met toegevoegde waarde;
   17° API: een reeks functies, procedures, definities en protocollen voor communicatie van machine naar machine en doorlopende gegevensuitwisseling;
   18° anonimisering: proces waarbij bestuursdocumenten worden omgezet in anonieme bestuursdocumenten die het niet toelaten om te herleiden naar een geïdentificeerde of identificeerbare natuurlijke persoon, of het proces waarbij persoonsgegevens zodanig anoniem worden gemaakt dat de betrokkene niet of niet meer geïdentificeerd of identificeerbaar is.
   19° pseudonimisering: de definitie zoals bepaald in artikel 4, 5), van Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG.
   20° derde: elke natuurlijke persoon of rechtspersoon die geen overheidsinstantie is die de gegevens in haar bezit heeft.]1
  ----------
  (1)<W 2023-12-25/22, art. 4,1°, 003; Inwerkingtreding : 23-01-2024>

Art. 2 TOEKOMSTIG RECHT.    Voor de toepassing van deze wet wordt verstaan onder :
  1° [1 Overheidsinstantie]1 :
  a) de Federale Staat;
  b) de rechtspersonen van publiek recht die van de Federale Staat afhangen;
  c) de personen, ongeacht hun vorm en aard, die
  - opgericht zijn met het specifieke doel te voorzien in behoeften van algemeen belang die niet van industriële of commerciële aard zijn, en
  - rechtspersoonlijkheid hebben,
  - en waarvan hetzij de activiteiten in hoofdzaak door de overheden of instellingen vermeld in a) of b) worden gefinancierd, hetzij het beheer onderworpen is aan toezicht door deze [1 overheidsinstanties]1 of instellingen, hetzij de leden van het bestuursorgaan, leidinggevend orgaan of toezichthoudend orgaan voor meer dan de helft door deze [1 overheidsinstanties]1 of instellingen zijn aangewezen;
  d) de verenigingen bestaande uit één of meer [1 overheidsinstanties]1 als bedoeld onder a), b) of c);
  [2 e) de federale administratieve overheden bedoeld in artikel 14 van de gecoördineerde wetten van 12 januari 1973 op de Raad van State;
   f) de administratieve overheden bedoeld in artikel 14 van de gecoördineerde wetten van 12 januari 1973 op de Raad van State, anders dan federale administratieve overheden, maar enkel voor zover deze wet, om redenen van federale bevoegdheden, het hergebruik van bestuursdocumenten verbiedt of beperkt;
   g) de beleidsorganen van de federale regering bedoeld in het koninklijk besluit van 19 juli 2001 betreffende de invulling van de beleidsorganen van de federale overheidsdiensten en betreffende de personeelsleden van de federale overheidsdiensten aangewezen om deel uit te maken van een kabinet van een lid van een regering of van een College van een Gemeenschap of een Gewest.]2
  2° Bestuursdocument : [1 de informatie en gegevens die in een bepaalde vorm zijn opgeslagen en waarover een overheidsinstantie beschikt, ongeacht de drager waarop de informatie of de gegevens zich bevinden en ongeacht de vorm waarin de informatie of de gegevens opgeslagen zijn]1.
  [1 Worden ook beschouwd als bestuursdocumenten in de zin van deze wet: broncodes van computerprogramma's en algoritmes.]1
  3° Persoonsgegevens : [1 alle]1 gegevens betreffende een geïdentificeerde of identificeerbare natuurlijke persoon overeenkomstig de definitie [1 bedoeld in artikel 4, 1) van Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG (algemene verordening gegevensbescherming)]1.
  4° Hergebruik : het gebruik [1 , door derden,]1 van bestuursdocumenten waarover de [1 overheidsinstanties]1 beschikken, voor commerciële of niet-commerciële doeleinden andere dan het oorspronkelijke doel van het vervullen van openbare taken waarvoor de bestuursdocumenten zijn geproduceerd.
  De uitwisseling van bestuursdocumenten tussen [1 overheidsinstanties]1 en tussen [1 overheidsinstanties]1 en andere openbare lichamen uitsluitend met het oog op de vervulling van hun openbare taken is geen hergebruik in de zin van deze wet.
  5° Licentie : document uitgaande van een [1 overheidsinstantie]1 dat tot doel heeft de voorwaarden voor hergebruik voor beide partijen, de licentieverlenende [1 overheidsinstantie]1 en de licentiehouder, eenzijdig vast te leggen.
  6° Beschikken over : in het bezit zijn van of een zekere mate van zeggenschap hebben over of worden beheerd voor een [1 overheidsinstantie]1.
  7° Schriftelijk : een opeenvolging van duidelijke, gehandtekende en toegankelijke tekens die nadien geraadpleegd kunnen worden ongeacht hun drager en hun wijze van overdracht.
  8° Dagen : kalenderdagen.
  9° Machinaal leesbaar formaat : een bestandsformaat dat zodanig is gestructureerd dat softwaretoepassingen specifieke gegevens (met inbegrip van individuele feitenbeschrijvingen, en hun interne structuur) gemakkelijk kunnen identificeren, herkennen en extraheren.
  10° Open formaat : een bestandsformaat dat platform-onafhankelijk is en voor het publiek beschikbaar is zonder enige beperking die het hergebruik van informatie verhindert.
  11° Formele open standaard : een technische specificatie die schriftelijk vastgesteld is, met vermelding van de vereisten betreffende de wijze waarop de interoperabiliteit van de software wordt gegarandeerd.
  12° Metagegevens : de informatie waarin bestuursdocumenten worden beschreven en die het mogelijk maakt die documenten te zoeken, te inventariseren en te gebruiken.
  13° Universiteit : een [1 overheidsinstantie]1 die postsecundair hoger onderwijs verstrekt dat tot een academische graad leidt.
  [1 14° onderzoeksgegevens: andere bestuursdocumenten in digitale vorm dan wetenschappelijke publicaties, die worden verzameld of geproduceerd tijdens wetenschappelijke onderzoeksactiviteiten en die als bewijs in het onderzoeksproces worden gebruikt, of waarvan binnen de onderzoeksgemeenschap algemeen wordt erkend dat ze noodzakelijk zijn om onderzoeksresultaten te valideren.
   Gegevens worden beschouwd als onderzoeksgegevens indien:
   - die minstens voor de helft met overheidsmiddelen zijn gefinancierd en
   - die onderzoekers, onderzoeksinstellingen of organisaties die onderzoek financieren al openbaar hebben gemaakt via een institutionele of thematische databank;
   15° dynamische gegevens: bestuursdocumenten in digitale vorm die frequent of in real time worden geactualiseerd, door hun volatiliteit of omdat ze snel verouderd zijn; gegevens die door sensoren zijn gegenereerd, worden doorgaans als dynamische gegevens beschouwd;
   16° hoogwaardige datasets: bestuursdocumenten waarvan het hergebruik belangrijke voordelen biedt voor de samenleving, het milieu en de economie, met name vanwege hun geschiktheid voor het ontwikkelen van diensten met toegevoegde waarde en van toepassingen, en voor het scheppen van nieuwe, hoogwaardige en fatsoenlijke banen, en vanwege het aantal potentiële begunstigden van op basis van die datasets ontwikkelde diensten of toepassingen met toegevoegde waarde;
   17° API: een reeks functies, procedures, definities en protocollen voor communicatie van machine naar machine en doorlopende gegevensuitwisseling;
   18° anonimisering: proces waarbij bestuursdocumenten worden omgezet in anonieme bestuursdocumenten die het niet toelaten om te herleiden naar een geïdentificeerde of identificeerbare natuurlijke persoon, of het proces waarbij persoonsgegevens zodanig anoniem worden gemaakt dat de betrokkene niet of niet meer geïdentificeerd of identificeerbaar is.
   19° pseudonimisering: de definitie zoals bepaald in artikel 4, 5), van Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG.
   20° derde: elke natuurlijke persoon of rechtspersoon die geen overheidsinstantie is die de gegevens in haar bezit heeft.]1

  (1)<W 2023-12-25/22, art. 4,1°, 003; Inwerkingtreding : 23-01-2024>
  (2)<W 2023-12-25/22, art. 4,5°, 003; Inwerkingtreding : 01-04-2024>


HOOFDSTUK 3. - Toepassingsgebied
Art.3.§ 1. Deze wet is van toepassing op alle bestuursdocumenten waarover de [1 overheidsinstanties]1 beschikken [1 ...]1.
  § 2. Deze wet is niet van toepassing op :
  1° de bestuursdocumenten die niet volledig of niet afgewerkt zijn;
  2° de bestuursdocumenten waarvan de verstrekking niet tot de openbare taken van de betrokken [1 overheidsinstantie]1 behoort mits de omvang van de overheidstaken transparant is en aan toetsing is onderworpen;
  3° de bestuursdocumenten waarvan de intellectuele eigendomsrechten bij derden berusten;
  4° de bestuursdocumenten die op grond van de toepasselijke [1 regels voor]1 publieke [1 toegang]1 niet openbaar kunnen worden gemaakt [1 , zoals bijvoorbeeld wegens de bescherming van de veiligheid van de bevolking, de veiligheid of de verdediging van het land, of de openbare veiligheid en de openbare orde binnen het bestaande kader van de openbaarheidswetgevingen]1;
  5° de bestuursdocumenten waartoe enkel toegang kan worden verkregen op grond van regels die voorzien in een recht van persoonlijke toegang of persoonlijk belang;
  6° de bestuursdocumenten die in het bezit zijn van openbare omroepen of hun dochterondernemingen en van andere instellingen of hun dochterondernemingen ten behoeve van de vervulling van een openbare omroeptaak;
  7° [1 andere dan de in artikel 2, 14°, bedoelde]1 de bestuursdocumenten [1 die]1 in het bezit van onderwijs- en onderzoeksinstellingen, met inbegrip van organisaties die zijn opgericht voor de overdracht van onderzoeksresultaten, scholen, universiteiten, met uitzondering van universiteitsbibliotheken;
  8° [1 de bestuursdocumenten in het bezit van andere culturele instellingen dan bibliotheken, met inbegrip van universiteitsbibliotheken, musea en archieven, die geen gegevens zijn zoals bedoeld in artikel 2, 14° ;]1
  9° gedeelten van bestuursdocumenten die alleen logo's, wapens en insignes bevatten;
  [1 10° de bestuursdocumenten waarvan het hergebruik een risico kan inhouden voor de informatieveiligheid van elektronische overheidsdiensten, -toepassingen of -websites of een risico kan inhouden op het ondermijnen van een effectieve en efficiënte fraudevermijding of -bestrijding.]1
  § 3. [1 Deze wet doet geen afbreuk aan het Unierecht of het nationale recht betreffende de bescherming van persoonsgegevens, met name Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG (algemene verordening gegevensbescherming), Richtljn 2002/58/EG van het Europees Parlement en de Raad van 12 juli 2002 betreffende de verwerking van persoonsgegevens en de bescherming van de persoonljke levenssfeer in de sector elektronische communicatie en de overeenkomstige bepalingen van het Belgisch recht, namelijk de wet van 30 juli 2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens en de wet van 15 januari 1990 houdende oprichting en organisatie van een Kruispuntbank van de sociale zekerheid en de uitvoeringsbesluiten van deze wetten.
   Persoonsgegevens zijn uitsluitend herbruikbaar voor zover dit hergebruik in overeenstemming is met de wetgeving betreffende de bescherming van persoonsgegevens en met de bescherming van de rechten en vrijheden van de betrokken personen.
   De persoonsgegevens worden, in voorkomend geval, geanonimiseerd of gepseudonimiseerd door de overheidsinstantie voorafgaandelijk aan de overdracht met het oog op het hergebruik ervan.]1
  [1 § 4. De verplichtingen die in overeenstemming met deze wet worden opgelegd, zijn enkel van toepassing voor zover ze verenigbaar zijn met de bepalingen van de internationale akkoorden betreffende de bescherming van intellectuele eigendomsrechten, met name de Berner conventie voor de bescherming van werken van letterkunde en kunst, versie Parijs 24 juli 1971, goedgekeurd bij de Wet van 25 maart 1999 ("Berner conventie"), de Overeenkomst inzake de handelsaspecten van de intellectuele eigendomsrechten, die de bijlage 1C vormt bij het akkoord van Marrakech tot oprichting van de Wereldhandelsorganisatie ondertekend te Marrakesh op 15 april 1994 en goedgekeurd bij de wet van 23 december 1994 ("TRIPS-verdrag") en het Verdrag van de Wereldorganisatie voor de intellectuele eigendom inzake auteursrecht (WCT), gedaan te Genève op 20 december 1996, goedgekeurd bij wet van 15 mei 2006 ("WCT-WIPO-Verdrag"), alsook met boek XI van het Wetboek van economisch recht.
   § 5. Wanneer met toepassing van paragraaf 2 een bestuursdocument slechts voor een deel aan deze wet moet of mag worden onttrokken, wordt het hergebruik tot het overige deel beperkt.]1
  ----------
  (1)<W 2023-12-25/22, art. 5, 003; Inwerkingtreding : 23-01-2024>

HOOFDSTUK 4. Beginselen inzake hergebruik van bestuursdocumenten
Art.4.§ 1. Voor de bestuursdocumenten waarop deze wet van toepassing is, is hergebruik voor commerciële of niet-commerciële doeleinden toegestaan overeenkomstig de in [1 hoofdstuk 5]1 omschreven voorwaarden.
  § 2. Bestuursdocumenten waarvoor intellectuele eigendomsrechten berusten bij bibliotheken, met inbegrip van universiteitsbibliotheken, musea en archieven en waarvoor zij het hergebruik toestaan, mogen worden hergebruikt voor commerciële of niet-commerciële doeleinden overeenkomstig de in [1 hoofdstuk 5]1 omschreven voorwaarden.
  ----------
  (1)<W 2023-12-25/22, art. 6, 003; Inwerkingtreding : 23-01-2024>

Art.5.§ 1. [1 Het hergebruik van bestuursdocumenten is gratis en mag niet worden onderworpen aan voorwaarden.]1
  [1 § 1/1. In afwijking van paragraaf 1 is het mogelijk om, overeenkomstig de bepalingen van hoofdstuk 5, voorwaarden op te leggen aan het hergebruik van bestuursdocumenten.]1
  § 2. Wanneer de [1 overheidsinstantie]1 documenten hergebruikt in het kader van haar commerciële activiteiten die buiten haar openbare taken vallen, zijn op de verstrekking van documenten voor deze activiteiten dezelfde vergoedingen en andere voorwaarden van toepassing als deze die gelden voor de andere gebruikers.
  ----------
  (1)<W 2023-12-25/22, art. 7, 003; Inwerkingtreding : 23-01-2024>

Art.6.
  <Opgeheven bij W 2023-12-25/22, art. 8, 003; Inwerkingtreding : 23-01-2024>

HOOFDSTUK 5. - Voorwaarden voor het hergebruik
Art. 6/1. [1 In toepassing van artikel 5, § 2, kan de overheidsinstantie voorwaarden opleggen aan het hergebruik van bestuursdocumenten, door middel van een licentie.
   De objectieve, evenredige voorwaarden voor hergebruik die gerechtvaardigd worden door een doel van algemeen belang mogen de mogelijkheden tot hergebruik niet op ongeoorloofde wijze beperken, noch gebruikt worden om de mededinging te beperken en mogen evenmin discriminerend zijn voor vergelijkbare categorieën van hergebruik.
   De voorwaarden die van toepassing zijn op het hergebruik van bestuursdocumenten worden voorafgaandelijk minstens op elektronische wijze ter beschikking gesteld aan het publiek.
   De Koning bepaalt de nadere regels voor het hergebruik van de bestuursdocumenten, met of zonder voorwaarden, en de nadere regels betreffende de formaten waarin de bestuursdocumenten worden bewaard, ter beschikking worden gesteld en aan de hergebruikers worden overgedragen.]1
  ----------
  (1)<Ingevoegd bij W 2023-12-25/22, art. 9, 003; Inwerkingtreding : 23-01-2024>


Art.7.[1 § 1. Wanneer een overheidsinstantie een standaard vergoeding vraagt, dan maakt ze het effectieve bedrag en de berekeningsgrondslag voorafgaandelijk bekend.
   In het geval van een specifieke vergoeding maakt een overheidsinstantie de factoren waarmee rekening wordt gehouden bij berekening van specifieke vergoedingen voorafgaandelijk bekend.
   § 2. Onverminderd de artikelen 11 en 12 blijft een vergoeding beperkt tot:
   - de marginale kosten van vermenigvuldiging, verstrekking en verspreiding van de bestuursdocumenten;
   - de anonimisering en de pseudonimisering van persoonsgegevens;
   - de maatregelen ter bescherming van commercieel vertrouwelijke gegevens.
   § 3. In afwijking van paragraaf 2 kunnen, in de volgende gevallen, nog andere kosten in aanmerking worden genomen:
   a) in het geval van overheidsinstanties die verplicht zijn inkomsten te genereren om een aanzienlijk deel van de kosten verbonden aan de uitoefening van hun openbare taken te dekken, dekt de vergoeding de in paragraaf 2 bedoelde kosten, vermeerderd met de verzamelings-, productie-, vermenigvuldigings-, verspreidings- en opslagkosten en eventueel met algemene kosten, vermeerderd met een redelijk rendement op investeringen;
   b) in het geval van bibliotheken, met inbegrip van universiteitsbibliotheken, musea en archieven, dekt de vergoeding de in paragraaf 2 en de in de bepaling onder a), bedoelde kosten, vermeerderd met de kosten van conservering en verwerving van rechten en vermeerderd met een redelijk rendement op investeringen.
   § 4. De Koning bepaalt de nadere regels betreffende de vaststelling van criteria voor de berekening van vergoedingen.]1
  ----------
  (1)<W 2023-12-25/22, art. 10, 003; Inwerkingtreding : 23-01-2024>

Art.8.[1 Onderzoeksgegevens zijn onder dezelfde voorwaarden herbruikbaar als de bestuursdocumenten in het bezit van de overheidsinstantie, en worden kosteloos ter beschikking gesteld.]1
  ----------
  (1)<W 2023-12-25/22, art. 11, 003; Inwerkingtreding : 23-01-2024>

HOOFDSTUK 6. [1 - Formaten van de gegevens]1   ----------   (1)
Art.9.§ 1. De [1 overheidsinstantie]1 stelt bestuursdocumenten ter beschikking aan derden in een bestaande vorm en taal zonder dat dit de verplichting met zich meebrengt om uittreksels uit bestuursdocumenten te moeten aanmaken, aanpassen of aanleveren die een onevenredig grote inspanning zou vereisen die verder gaat dan [1 het stadium van]1 een eenvoudige handeling.
  § 2. [1 De overheidsinstantie stelt zoveel als mogelijk bestuursdocumenten ter beschikking in digitale, open en machinaal leesbare formaten, die toegankelijk, gemakkelijk vindbaar en elektronisch herbruikbaar zijn, vergezeld met hun metagegevens.]1 Deze formaten en metagegevens beantwoorden aan formele open standaarden.
  § 3. De [1 overheidsinstantie]1 is niet verplicht bestuursdocumenten te blijven produceren en op te slaan met het oog op het hergebruik ervan door derden.
  De [1 overheidsinstantie]1 is echter wel verplicht om haar beslissing om bepaalde bestuursdocumenten niet langer ter beschikking te stellen, alsook de motivering van deze beslissing, zo spoedig mogelijk aan het publiek kenbaar te maken, in het bijzonder op de federale portaalsite of op de eigen website.
  [1 § 4. Dynamische gegevens worden door de overheidsinstantie onmiddellijk nadat ze zijn verzameld via passende API's en, in voorkomend geval, in de vorm van een bulksgewijze download, beschikbaar gesteld voor hergebruik.
   Als het beschikbaar stellen van dynamische gegevens onmiddellijk na het verzamelen ervan, de financiële en technische mogelijkheden van de overheidsinstantie zou kunnen doen overstijgen omdat dat een onevenredige inspanning zou vergen, worden die dynamische gegevens voor hergebruik beschikbaar gesteld binnen een termijn of met tijdelijke technische beperkingen die de exploitatie van het economisch en sociaal potentieel niet onnodig in het gedrang brengen.]1
  ----------
  (1)<W 2023-12-25/22, art. 13, 003; Inwerkingtreding : 23-01-2024>

HOOFDSTUK 7. [1 - Hoogwaardige datasets]1   ----------   (1)
Art.10.[1 § 1. Hoogwaardige datasets:
   - zijn kosteloos beschikbaar;
   - zijn machinaal leesbaar;
   - worden via API's beschikbaar gesteld;
   - worden, in voorkomend geval, in de vorm van bulksgewijze downloads verstrekt.
   § 2. In afwijking van paragraaf 1 hoeven hoogwaardige datasets niet kosteloos ter beschikking worden gesteld als ze:
   - in het bezit zijn van een bibliotheek, met inbegrip van universiteitsbibliotheken, een museum of een archief;
   - in het bezit zijn van een overheidsinstantie die verplicht is inkomsten te genereren om een aanzienlijk deel van de kosten van de uitoefening van haar openbare taken te dekken. In dat geval mag de overheidsinstantie, overeenkomstig artikel 7, een vergoeding vragen voor een periode van twee jaar, te rekenen vanaf de inwerkingtreding van de uitvoeringshandeling gesteld door de Europese Commissie.]1
  ----------
  (1)<W 2023-12-25/22, art. 15, 003; Inwerkingtreding : 23-01-2024>

HOOFDSTUK 8. [1 - Aanvraag en behandeling]1   ----------   (1)
Art.11.[1 § 1. De aanvraag voor hergebruik van bestuursdocumenten die niet rechtstreeks op een website of op iedere andere rechtstreeks voor het publiek toegankelijke drager beschikbaar is en waarvan het hergebruik onderworpen is aan voorwaarden, wordt schriftelijk ingediend en bevat minstens een nauwkeurige omschrijving van het gevraagde bestuursdocument en de gewenste vorm van mededeling van het document.
   Wanneer de vraag om hergebruik is gericht tot een overheidsinstantie die niet over het bestuursdocument beschikt, stelt deze de verzoeker daarvan onverwijld in kennis en deelt hem zo mogelijk de benaming en het adres mede van de instantie die volgens de informatie waarover zij beschikt wel in het bezit is van het document.
   § 2. Indien de hergebruiker een of meerdere voorwaarden voor hergebruik niet naleeft, kan de overheidsinstantie, op elk moment en eenzijdig, een einde maken aan de terbeschikkingstelling van de bestuursdocumenten, zonder dat dit recht geeft op enige schadeloosstelling.
   § 3. De Koning bepaalt de procedure en de nadere regels voor de behandeling van een aanvraag voor hergebruik met of zonder voorwaarden, evenals de nadere regels voor de bekendmaking van de beslissingen van de overheidsinstantie.]1
  ----------
  (1)<W 2023-12-25/22, art. 17, 003; Inwerkingtreding : 23-01-2024>

Art.12.[1 Elke beslissing met betrekking tot het hergebruik van bestuursdocumenten die aan de aanvrager wordt meegedeeld, vermeldt de eventuele beroepsmogelijkheden, de instanties waarbij het beroep moet worden ingesteld en de na te leven vormvereisten en termijnen.
   Bij ontstentenis van deze vermeldingen vangt de verjaringstermijn voor het instellen van het beroep niet aan.
   Wanneer een overheidsinstantie een aanvraag of een deel van een aanvraag voor hergebruik afwijst, deelt ze haar met redenen omklede beslissing aan de aanvrager mee binnen een termijn van dertig dagen na de aanvraag of vanaf het ogenblik waarop de aanvrager zijn vraag verduidelijkt of vervolledigd heeft.
   In geval van uitgebreide of ingewikkelde aanvragen, kan die termijn met vijftien dagen worden verlengd. In dat geval wordt de aanvrager zo spoedig mogelijk en in elk geval binnen dertig dagen na de aanvraag of vanaf het ogenblik waarop de aanvrager zijn vraag verduidelijkt of vervolledigd heeft, geïnformeerd over de noodzaak voor een bijkomende termijn voor de behandeling van de aanvraag, met vermelding van de redenen daarvoor.
   In geval een aanvraag of een deel van een aanvraag voor hergebruik wordt afgewezen, deelt de overheidsinstantie de aanvrager de redenen mee voor de afwijzing die gestoeld is op de toepasselijke bepalingen voor het geldende toegangssysteem of op basis van artikel 3, § 2, of artikel 4, § 2.
   In geval van afwijzing van een aanvraag of van een deel van een aanvraag voor hergebruik door de overheidsinstantie op basis van artikel 3, § 2, 3°, verwijst de overheidsinstantie naar de natuurlijke of rechtspersoon bij wie de rechten berusten, indien deze bekend is, of, bij ontstentenis, naar de licentiegever van wie ze het betrokken document heeft verkregen. Bibliotheken, met inbegrip van universiteitsbibliotheken, musea en archieven, zijn niet verplicht dit te vermelden.]1
  ----------
  (1)<W 2023-12-25/22, art. 18, 003; Inwerkingtreding : 23-01-2024>

HOOFDSTUK 9. [1 - Aanvragen tot heroverweging en beroepsmogelijkheden]1   ----------   (1)
Art.13.[1 Er wordt een Commissie voor het hergebruik van bestuursdocumenten opgericht, hierna genoemd "Commissie voor hergebruik", die deel uitmaakt van de Commissie voor toegang tot en hergebruik van bestuursdocumenten.
   De Koning bepaalt, bij een besluit vastgesteld na overleg in de Ministerraad, de samenstelling en de werkwijze van de Commissie voor hergebruik.
   De leden van de Commissie voor hergebruik worden door de Koning benoemd.]1
  ----------
  (1)<W 2023-12-25/22, art. 20, 003; Inwerkingtreding : 23-01-2024>

Art.14.[1 Ten laatste dertig dagen na de ontvangst van de in artikel 12 bedoelde beslissing van de overheidsinstantie, kan de aanvrager die moeilijkheden ondervindt om het hergebruik van bestuursdocumenten te verkrijgen, een aanvraag tot heroverweging aan deze instantie richten.
   Tegelijkertijd vraagt hij de Commissie voor hergebruik om een advies.
   De Commissie voor hergebruik deelt haar advies binnen de dertig dagen na de ontvangst van de aanvraag mee aan de aanvrager en aan de betrokken overheidsinstantie. Indien binnen de gestelde termijn geen schriftelijke kennisgeving wordt ontvangen, wordt aan dit advies voorbijgegaan.]1
  ----------
  (1)<W 2023-12-25/22, art. 21, 003; Inwerkingtreding : 23-01-2024>

Art.15.[1 De overheidsinstantie deelt haar beslissing tot goedkeuring of afwijzing van de aanvraag tot heroverweging, binnen een termijn van vijftien dagen vanaf de ontvangst van het advies, of vanaf het verloop van de termijn waarin het advies had moeten worden meegedeeld, mee aan de aanvrager en aan de commissie voor hergebruik.
   De aanvrager kan een beroep instellen tegen deze beslissing, overeenkomstig de wetten op de Raad van State, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 12 januari 1973. Dit beroep bij de Raad van State wordt in voorkomend geval vergezeld van het advies van de Commissie voor hergebruik.]1
  ----------
  (1)<W 2023-12-25/22, art. 22, 003; Inwerkingtreding : 23-01-2024>

HOOFDSTUK 10. [1 - Exclusiviteits- regelingen]1   ----------   (1)
Art.16.[1 § 1. Exclusiviteitsregelingen inzake hergebruik zijn verboden tenzij zij noodzakelijk zijn voor het verlenen van een dienst van algemeen belang.
   Met uitzondering van het geval van digitalisering van culturele hulpbronnen gaat de overheidsinstantie die het exclusief recht in het algemeen belang heeft toegekend of bij de overheidsinstantie die titularis is van dit exclusief recht, minstens om de drie jaar na of de redenen daarvoor nog steeds geldig zijn.
   Elk exclusief recht op hergebruik wordt minstens twee maanden voor zijn inwerkingtreding openbaar gemaakt op initiatief van de overheidsinstantie die het heeft verleend.
   § 2. Wanneer een exclusief recht betrekking heeft op de digitalisering van culturele hulpbronnen, is de periode van exclusiviteit in het algemeen niet langer dan tien jaar. Als die periode meer dan tien jaar bedraagt, wordt de duur ervan tijdens het elfde jaar en, indien van toepassing, daarna om de zeven jaar, getoetst.
   Deze exclusiviteitsregelingen zijn transparant en worden openbaar gemaakt.
   In geval van een in het eerste lid bedoeld exclusief recht, wordt in de desbetreffende overeenkomst vastgesteld dat de desbetreffende overheidsinstantie gratis een kopie krijgt van de gedigitaliseerde culturele hulpbronnen samen met hun metagegevens en in een formaat overeengekomen tussen de partijen, om toe te laten het te gebruiken bij de uitoefening van haar opdrachten van openbare dienst. Die kopie is na afloop van de exclusiviteitsperiode beschikbaar voor hergebruik.
   § 3. Elke overeenkomst die de beschikbaarheid van documenten voor hergebruik door derden beperkt, of waarvan redelijkerwijs kan worden aangenomen dat ze die beschikbaarheid zou kunnen beperken, zonder dat er echter sprake is van exclusieve rechten, wordt minstens twee maanden voor haar inwerkingtreding openbaar gemaakt. De overheidsinstantie die de overeenkomst heeft gesloten, gaat minstens om de drie jaar na of de redenen daarvoor nog steeds geldig zijn.
   Deze overeenkomsten zijn transparant en worden openbaar gemaakt.
   § 4. De in de paragrafen 1 en 3 bedoelde regelingen en overeenkomsten worden ten vroegste op de dag van inwerkingtreding van deze wet openbaar gemaakt.
   § 5. Exclusiviteitsregelingen die al bestaan op 17 juli 2013 en die niet voor een uitzondering uit hoofde van paragraaf 1, tweede lid, en paragraaf 2 in aanmerking komen, worden aan het eind van het contract of in elk geval uiterlijk op 18 juli 2043 beëindigd.
   Exclusiviteitsregelingen die al bestaan op 16 juli 2019 en die niet voor een uitzondering uit hoofde van paragraaf 1, tweede lid, en paragraaf 2 in aanmerking komen, worden aan het eind van het contract of in elk geval uiterlijk op 17 juli 2049 beëindigd.]1
  ----------
  (1)<W 2023-12-25/22, art. 24, 003; Inwerkingtreding : 23-01-2024>

HOOFDSTUK 11. [1 - Praktische regelingen]1   ----------   (1)
Art.17.[1 Er wordt een federale portaalsite, het "federale open data portaal", gecreëerd die naar alle bestuursdocumenten verwijst die voor hergebruik ter beschikking worden gesteld. Deze portaalsite verwijst ook naar de portaalsites van de deelstaten en de lokale overheden en naar het pan-Europese portaal.
   De bestuursdocumenten waarnaar op de federale portaalsite wordt verwezen, worden vergezeld van pertinente metagegevens, die in een machinaal leesbaar formaat toegankelijk zijn, en in voorkomend geval ook van de voorwaarden voor hergebruik.
   De Koning kan, bij een besluit vastgesteld na overleg in de Ministerraad, de nadere regels bepalen met betrekking tot het beheer van de federale portaalsite, bedoeld in het eerste lid, en met betrekking tot de controle en het toezicht op de verplichting bedoeld in het tweede lid.]1
  ----------
  (1)<W 2023-12-25/22, art. 26, 003; Inwerkingtreding : 23-01-2024>

Art.18.[1 Om de uitvoering van de federale open data-strategie te ondersteunen wordt een comité gecreëerd, waarbinnen de federale overheidsinstanties minstens jaarlijks overleg plegen met betrekking tot de uitvoering van deze wet.
   De Koning kan bij een besluit vastgesteld na overleg in de Ministerraad, de nadere regels bepalen met betrekking tot de opdrachten en organisatie van het comité en het overleg bedoeld in het eerste lid.]1
  ----------
  (1)<W 2023-12-25/22, art. 27, 003; Inwerkingtreding : 23-01-2024>

Art.19.
  <Opgeheven bij W 2023-12-25/22, art. 28, 003; Inwerkingtreding : 23-01-2024>

HOOFDSTUK 8.   
Art.20.
  <Opgeheven bij W 2023-12-25/22, art. 28, 003; Inwerkingtreding : 23-01-2024>

HOOFDSTUK 9.   
Art.21.
  <Opgeheven bij W 2023-12-25/22, art. 28, 003; Inwerkingtreding : 23-01-2024>

HOOFDSTUK 10.   
Art.22.
  <Opgeheven bij W 2023-12-25/22, art. 28, 003; Inwerkingtreding : 23-01-2024>

HOOFDSTUK 11.   
Art.23.
  <Opgeheven bij W 2023-12-25/22, art. 28, 003; Inwerkingtreding : 23-01-2024>

HOOFDSTUK 12. - Inwerkingtreding
Art. 24. Deze wet treedt in werking op de dag van publicatie in het Belgisch Staatsblad.