11 JULI 2013. - Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot wijziging van het besluit van 15 december 2011 tot toekenning van een algemene subsidie van 55.516.017,86 euro aan de Brusselse gemeenten, in het kader van het Brusselse preventie- en buurtbeleid voor de jaren 2012 tot 2014
Art. 1-3
BIJLAGE.
Art. N
Artikel 1. Artikel 2 van het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 15 december 2011 tot toekenning van een algemene subsidie van 55.516.017,86 euro aan de Brusselse gemeenten, in het kader van het Brusselse preventie- en buurtbeleid voor de jaren 2012 tot 2014 wordt als volgt vervangen :
" Art. 2. § 1. Binnen de grenzen van de beschikbare begrotingskredieten ingeschreven op basisallocatie 10.007.27.01.43.22 van de ordonnanties van 24 december 2010 en 21 december 2012 houdende de algemene uitgavenbegroting van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest voor de begrotingsjaren 2011 en 2013, worden aan de 19 Brusselse gemeenten subsidies toegekend voor een totaal bedrag van 58.435.232,50 euro, voor 2012, 2013 en 2014 ten belope van de bedragen als vermeld in de bijgaande tabel.
§ 2. Het globale bedrag wordt toegekend volgens de verdeelsleutel die goedgekeurd is door de Brusselse Hoofdstedelijke Regering. Dit houdt volgende verdeling in :
- 60 % van het totale budget wordt toegewezen op basis van vier gewogen criteria, met elk een wegingscoëfficiënt van 25 % :
1. aantal inwoners;
2. criminaliteitsgraad;
3. gemiddeld inkomen per inwoner;
4. jonge bevolking (0-19 jaar);
- 40 % van het totale budget wordt toegewezen op basis van de tien onderstaande criteria, met elk een wegingscoëfficiënt van 10 % :
1. schoolbevolking (lager en middelbaar onderwijs);
2. bevolkingsdichtheid;
3. openbaar vervoer (infrastructuur en criminaliteit);
4. aantal sociale woningen;
5. aantal werklozen;
6. aantal leefloners en begunstigden van de verplichte sociale bijstand;
7. opbrengst van de aanvullende belasting op de personenbelasting, op basis van het gemiddeld gewestelijk tarief per inwoner;
8. opbrengst van de opcentiemen op de onroerende voorheffing, op basis van het gemiddeld gewestelijk tarief per inwoner;
9. oppervlakte die deel uitmaakt van de Ruimte voor Versterkte Ontwikkeling van de Huisvesting en de Renovatie (RVOHR);
10. dotatie aan de politiezones.
§ 3. Aanvullend op de toepassing van de verdeelsleutel, waarvan de resultaten weergegevn zijn in bijgevoegde tabel, worden de volgende twee principes in acht genomen :
* de compensatie van de verliezen ingevolge de toepassing van de verdeelsleutel, zodat geen enkele gemeente nadeel ondervindt van deze berekeningswijze;
* de plafonnering van de budgettaire verhogingen voor de periode 2013-2014 op 300.000 euro (d.i. 148.514,85 euro in 2013 en 151.485,15 euro in 2014). "
Art.2. Dit besluit heeft uitwerking met ingang van 1 januari 2013.
Art.3. De Minister-President van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering is belast met de uitvoering van dit besluit.
Brussel, 11 juli 2013.
Voor de Brusselse Hoofdstedelijke Regering :
De Minister-President van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, bevoegd voor Plaatselijke Besturen, Ruimtelijke Ordening, Monumenten en Landschappen en Openbare Netheid,
R. VERVOORT
BIJLAGE.
Art. N. Personeels- en werkingskosten
Gemeenten | 2013 initial | 2013 modifié |
Anderlecht | 1.330.447,15 EUR | 1.478.962,00 EUR |
Oudergem | 405.917,99 EUR | 554.432,84 EUR |
Sint-Agatha-Berchem | 356.882,99 EUR | 505.397,84 EUR |
Brussel | 2.229.103,45 EUR | 2.250.551,48 EUR |
Etterbeek | 1.001.665,22 EUR | 1.001.665,22 EUR |
Evere | 653.096,92 EUR | 725.105,50 EUR |
Vorst | 1.086.414,38 EUR | 1.086.414,38 EUR |
Ganshoren | 380.697,87 EUR | 529.212,73 EUR |
Elsene | 1.474.819,40 EUR | 1.474.819,40 EUR |
Jette | 627.265,65 EUR | 775.780,50 EUR |
Koekelberg | 951.776,40 EUR | 951.776,40 EUR |
Sint-Jans-Molenbeek | 2.034.864,66 EUR | 2.034.864,66 EUR |
Sint-Gillis | 1.189.179,52 EUR | 1.204.245,00 EUR |
Sint-Joost-ten-Node | 1.324.403,13 EUR | 1.324.403,13 EUR |
Schaarbeek | 1.924.233,84 EUR | 1.924.233,84 EUR |
Ukkel | 418.449,85 EUR | 566.964,70 EUR |
Watermaal-Bosvoorde | 337.055,34 EUR | 485.570,19 EUR |
Sint-Lambrechts-Woluwe | 429.545,12 EUR | 578.059,97 EUR |
Sint-Pieters-Woluwe | 347.101,74 EUR | 495.616,59 EUR |
Totaal 2013 | 18.502.920,60 EUR | 19.948.076,37 EUR |
Totaal 2012-2014 | 58.435.232,50 EUR |