15 DECEMBER 2011. - Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot toekenning van een algemene subsidie van 55.516.017,86 euro aan de Brusselse gemeenten, in het kader van het Brusselse preventie- en buurtbeleid voor de jaren 2012 tot 2014(NOTA : Raadpleging van vroegere versies vanaf 12-01-2012 en tekstbijwerking tot 14-08-2015)
Art. 1-9
BIJLAGE.
Art. N
Artikel 1. Dit besluit regelt een aangelegenheid zoals bedoeld in artikel 39 van de Grondwet.
Art.2.[1 § 1. [2 Binnen de grenzen van de beschikbare begrotingskredieten ingeschreven op basisallocatie 10.007.27.01.43.22 van de ordonnanties van 24 december 2010, 21 december 2012 en 19 december 2013 houdende de algemene uitgavenbegroting van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest voor de begrotingsjaren 2011, 2013 en 2014, worden aan de 19 Brusselse gemeenten subsidies toegekend voor een totaal bedrag van 58 435 232,50 euro, voor 2012, 2013 en 2014 ten belope van de bedragen als vermeld in de bijgaande tabel.]2
§ 2. Het globale bedrag wordt toegekend volgens de verdeelsleutel die goedgekeurd is door de Brusselse Hoofdstedelijke Regering. Dit houdt volgende verdeling in :
- 60 % van het totale budget wordt toegewezen op basis van vier gewogen criteria, met elk een wegingscoëfficiënt van 25 % :
1. aantal inwoners;
2. criminaliteitsgraad;
3. gemiddeld inkomen per inwoner;
4. jonge bevolking (0-19 jaar);
- 40 % van het totale budget wordt toegewezen op basis van de tien onderstaande criteria, met elk een wegingscoëfficiënt van 10 % :
1. schoolbevolking (lager en middelbaar onderwijs);
2. bevolkingsdichtheid;
3. openbaar vervoer (infrastructuur en criminaliteit);
4. aantal sociale woningen;
5. aantal werklozen;
6. aantal leefloners en begunstigden van de verplichte sociale bijstand;
7. opbrengst van de aanvullende belasting op de personenbelasting, op basis van het gemiddeld gewestelijk tarief per inwoner;
8. opbrengst van de opcentiemen op de onroerende voorheffing, op basis van het gemiddeld gewestelijk tarief per inwoner;
9. oppervlakte die deel uitmaakt van de Ruimte voor Versterkte Ontwikkeling van de Huisvesting en de Renovatie (RVOHR);
10. dotatie aan de politiezones.
§ 3. Aanvullend op de toepassing van de verdeelsleutel, waarvan de resultaten weergegevn zijn in bijgevoegde tabel, worden de volgende twee principes in acht genomen :
* de compensatie van de verliezen ingevolge de toepassing van de verdeelsleutel, zodat geen enkele gemeente nadeel ondervindt van deze berekeningswijze;
* de plafonnering van de budgettaire verhogingen voor de periode 2013-2014 op 300.000 euro (d.i. 148.514,85 euro in 2013 en 151.485,15 euro in 2014).]1
----------
(1)<BESL 2013-07-11/36, art. 1, 002; Inwerkingtreding : 01-01-2013>
(2)<BESL 2014-12-18/27, art. 1, 003; Inwerkingtreding : 01-01-2014>
Art.3. § 1. Deze subsidies worden toegekend voor het uitvoeren - tussen 1 januari 2012 en 31 december 2014 - van de acties die zijn opgenomen in de overeenkomst genaamd " Plaatselijk preventie- en buurtplan 2012-2014 ", afgesloten tussen elke gemeente en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.
§ 2. Door deze acties zullen de gemeenten in de behoeften kunnen voorzien die zijn vastgesteld op het vlak van veiligheid en preventie op hun grondgebied, overeenkomstig de doelstellingen en krachtlijnen die de Brusselse Hoofdstedelijke Regering heeft bepaald inzake de preventie van de onveiligheid. De krachtlijnen die de Brusselse Hoofdstedelijke Regering bepleit inzake preventie, zoals beschreven in de plaatselijke preventie- en buurtplannen, zijn de volgende :
-zorgen voor een zichtbare en geruststellende aanwezigheid in de openbare ruimtes;
- strijden tegen schoolverzuim;
- strijden tegen overlast;
- conflictbemiddeling.
§ 3. Opdat de Brusselse Hoofdstedelijke Regering de uitvoering van de projecten die zijn opgenomen in de lokale plannen zou kunnen evalueren, moeten de projecten en acties voorgesteld worden onder vorm van algemene en operationele doelstellingen.
De gemeenten moeten voor elke actie evaluatiecriteria en -indicatoren bepalen. Die elementen zullen de regering in staat stellen het preventiebeleid te evalueren.
§ 4. De Minister-President wordt opgedragen om in de loop van het eerste semester dat volgt op het desbetreffende jaar een evaluatieverslag voor te leggen over het tijdens het voorbije jaar gevoerde preventiebeleid.
Art.4. § 1. Om deze subsidies te kunnen genieten, moeten de gemeenten zich ertoe verbinden de nodige schikkingen te treffen voor de indienstneming van geschikt personeel en dit personeel de nodige middelen ter beschikking te stellen om de in de overeenkomst bepaalde doelstellingen te verwezenlijken.
§ 2. De gemeenten verbinden zich er ook toe systematisch alle informatie aan het Bestuur Plaatselijke Besturen van het Ministerie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest (Directie Specifieke Initiatieven) door te geven die betrekking heeft op de uitvoering van de acties die voorzien zijn in het plaatselijke preventie- en buurtplan en onontbeerlijk zijn om de verantwoordingsstukken waar naar verwezen wordt in art. 5, § 3 te analyseren. De elementen die doorgegeven moeten worden betreffen in het bijzonder de budgettaire gegevens en het personeelskader (contracten, begin- en einddata van de activiteit, diploma's, uittreksels uit het strafregister, gemeentelijke beslissingen).
Art.5. § 1. De subsidies worden jaarlijks in twee schijven uitbetaald, in functie van het voor het betrokken jaar toegekend bedrag, op de bankrekening van de gemeenten :
- een voorschot van 60% van het subsidiebedrag na ontvangst van een schuldvordering, die melding moet maken van de reden van de betaling, het bedrag waarvan betaling wordt gevraagd, het visumnummer voor vastlegging en het rekeningnummer waarop het bedrag moet worden gestort. Deze schuldvordering moet uiterlijk op 1 september van het lopend contractjaar naar het Ministerie van Brussels Hoofdstedelijk Gewest worden verstuurd volgens de modaliteiten bepaald in § 2;
- het saldo wordt uitgekeerd na ontvangst en analyse van de in § 3 bedoelde verantwoordingsstukken. Nadat voornoemde stukken gecontroleerd zijn, wordt de begunstigde door de bevoegde ordonnateur verzocht een schuldvordering over te maken met vermelding van het eindbedrag dat hem toegekend is op grond van de controle. De schuldvordering vermeldt de reden van de betaling, het als saldo toegekende eindbedrag, het visumnummer voor de vastlegging en het bankrekening waarop dit bedrag gestort moet worden. Deze schuldvordering moet gericht worden aan het Ministerie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest volgens de modaliteiten bepaald in § 2 binnen een termijn van 15 dagen nadat de begunstigde het verzoek van de bevoegde ordonnateur heeft ontvangen.
§ 2. Alle schuldvorderingen moeten als origineel exemplaar ingediend worden bij het Ministerie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, Directie Comptabiliteit, CCN, 8ste verdieping, lokaal 8.119, Vooruitgangstraat 80, 1035 Brussel.
§ 3. De verantwoordingsstukken bestaan uit de documenten die vereist worden in artikel 6 van de bovenvermelde overeenkomst.
Uit de controle van voornoemde stukken door de beherende administratieve dienst moet blijken dat alle vastgelegde uitgaven beantwoorden aan de in de overeenkomst voorziene uitgavesoorten en daadwerkelijk verricht werden om de acties te verwezenlijken waarvoor de subsidie verleend wordt.
De verantwoordingsstukken moeten uiterlijk op 31 maart van het jaar dat volgt op het contractjaar ingediend worden bij het Bestuur Plaatselijke Besturen van het Ministerie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, Directie Specifieke Initiatieven, City Center, 1ste verdieping, Kruidtuinlaan 20, 1035 Brussel.
Art.6. De bevoegde minister of zijn administratie kan de gemeentelijke overheden alle bijkomende gegevens vragen die nodig zijn voor de behandeling van de dossiers en kan ter plaatse elke daartoe aangewezen stap ondernemen om deze te bekomen.
Art.7. § 1. De directie Specifieke Initiatieven van het Bestuur Plaatselijke Besturen van het Ministerie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest wordt aangewezen als de administratieve dienst die ermee belast is in te staan voor een goed beheer van de bij dit besluit toegekende kredieten, en voor de evaluatie van de acties die voorzien zijn in het Brusselse preventie- en buurtplan. De Regering bepaalt de precieze inhoud van die evaluatie en de manier waarop ze voorgesteld moet worden.
§ 2. Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest verbindt zich ertoe de plaatselijke overheden te ondersteunen en te helpen bij de uitvoering van hun plan, in het bijzonder via een gepaste follow-up van de verzoeken. Die follow-up zou idealiter de vorm moeten aannemen van regelmatige bezoeken ter plaatse door het personeel van de directie Specifieke Initiatieven van het Ministerie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. De modaliteiten van de uitvoering van deze opvolging zullen in de overeenkomst worden verduidelijkt.
Art.8. Dit besluit heeft uitwerking met ingang van 1 januari 2012.
Art.9. De Minister-President van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering is belast met de uitvoering van dit besluit.
BIJLAGE.
Art. N.[1 Bijlage bij het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot wijziging van het besluit van 15 december 2011 tot toekenning van een algemene subsidie van 55 516 017,86 euro aan de Brusselse gemeenten, in het kader van het Brusselse preventie- en buurtbeleid voor de jaren 2012 tot 2014
Communes/Gemeenten | 2014 (initial) 2014 (initieel) | 2014 (modifié) 2014 (aangepast) |
Anderlecht | 1 357 056,09 EUR | 1 508 541,24 EUR |
Auderghem/Oudergem | 414 036,35 EUR | 565 521,49 EUR |
Berchem-Sainte-Agathe/Sint-Agatha-Berchem | 364 020,65 EUR | 515 505,79 EUR |
Bruxelles/Brussel | 2 273 685,52 EUR | 2 295 562,51 EUR |
Etterbeek | 1 021 698,53 EUR | 1 021 698,53 EUR |
Evere | 666 158,86 EUR | 739 607,61 EUR |
Forest/Vorst | 1 108 142,67 EUR | 1 108 142,67 EUR |
Ganshoren | 388 311,83 EUR | 539 796,98 EUR |
Ixelles/Elsene | 1 504 315,79 EUR | 1 504 315,79 EUR |
Jette | 639 810,96 EUR | 791 296,11 EUR |
Koekelberg | 970 811,93 EUR | 970 811,93 EUR |
Molenbeek-Saint-Jean/Sint-Jans-Molenbeek | 2 075 561,95 EUR | 2 075 561,95 EUR |
Saint-Gilles/Sint-Gillis | 1 212 963,11 EUR | 1 228 329,90 EUR |
Saint-Josse-ten-Noode/Sint-Joost-ten-Node | 1 350 891,19 EUR | 1 350 891,19 EUR |
Schaerbeek/Schaarbeek | 1 962 718,51 EUR | 1 962 718,51 EUR |
Uccle/Ukkel | 426 818,85 EUR | 578 303,99 EUR |
Watermael-Boitsfort/Watermaal-Bosvoorde | 343 796,44 EUR | 495 281,59 EUR |
Woluwe-Saint-Lambert/Sint-Lambrechts-Woluwe | 438 136,03 EUR | 589 621,17 EUR |
Woluwe-Saint-Pierre/Sint-Pieters-Woluwe | 354 043,77 EUR | 505 528,92 EUR |
Total/Totaal 2014 | 18 872 979,02 EUR | 20 347 037,89 EUR |
Total/Totaal 2012 - 2014 | 58 435 232,50 EUR |