19 FEBRUARI 2009. - Ordonnantie betreffende de Adviesraad voor gezondheids- en welzijnszorg van de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie, gecoördineerd op 19 februari 2009 (NOTA : Raadpleging van vroegere versies vanaf 19-03-2009 en tekstbijwerking tot 09-05-2019)
HOOFDSTUK I. - Voorafgaande bepaling
Art. 1
HOOFDSTUK II. - Algemene bepalingen
Art. 2-3
HOOFDSTUK III. - Commissie voor gezondheidszorg
Afdeling 1. - Samenstelling
Art. 4
Afdeling 2. - Opdrachten
Art. 5-9
HOOFDSTUK IV. - Commissie voor welzijnszorg
Afdeling 1. - Samenstelling
Art. 10
Afdeling 2. - Opdrachten
Art. 11-15, 15/1
HOOFDSTUK V. - Coördinatie
Art. 16
HOOFDSTUK VI. - De leden van de Commissies
Art. 17-21
HOOFDSTUK VII. - Werking
Art. 22
HOOFDSTUK VIII. - Overgangsbepaling
Art. 23-24
BIJLAGE.
Art. N
HOOFDSTUK I. - Voorafgaande bepaling
Artikel 1. - (1) Deze ordonnantie regelt een aangelegenheid bedoeld in artikel 135 van de Grondwet.
HOOFDSTUK II. - Algemene bepalingen
Art.2.- (2) Bij de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie wordt een "Adviesraad voor gezondheids- en welzijnszorg" opgericht, met een "Commissie voor gezondheidszorg" en een "Commissie voor welzijnszorg".
[1 De Adviesraad brengt advies uit over de materies die vallen onder de bevoegdheid van de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie, met uitzondering van de aangelegenheden inzake de opdrachten die door of in uitvoering van artikel 4 van de ordonnantie van 23 maart 2017 houdende de oprichting van de bicommunautaire Dienst voor Gezondheid, Bijstand aan Personen en Gezinsbijslag aan de bicommunautaire Dienst voor Gezondheid, Bijstand aan Personen en Gezinsbijslag werden toevertrouwd.]1
----------
(1)<ORD 2019-04-25/13, art. 21, 002; Inwerkingtreding : 01-01-2019>
Art.3.[1 Op verzoek van de Verenigde Vergadering, heeft elke commissie, elke afdeling of elk bureau bedoeld bij deze ordonnantie tot opdracht advies uit te brengen over ontwerpen of voorstellen van ordonnantie die geheel of gedeeltelijk betrekking hebben op een aangelegenheid die onder hun adviesopdrachten vallen, met uitzondering van de aangelegenheden inzake de opdrachten die door of in uitvoering van artikel 4 van de ordonnantie van 23 maart 2017 houdende de oprichting van de bicommunautaire Dienst voor Gezondheid, Bijstand aan Personen en Gezinsbijslag aan de bicommunautaire Dienst voor Gezondheid, Bijstand aan Personen en Gezinsbijslag werden toevertrouwd.]1
----------
(1)<ORD 2019-04-25/13, art. 22, 002; Inwerkingtreding : 01-01-2019>
HOOFDSTUK III. - Commissie voor gezondheidszorg
Afdeling 1. - Samenstelling
Art.4. - (4) De Commissie voor gezondheidszorg bestaat uit een bureau en vier afdelingen :
1°de afdeling ziekenhuizen, bedoeld in artikel 2 van de wet op de ziekenhuizen, gecoördineerd op 7 augustus 1987, hierna "de wet" genoemd;
2° de afdeling preventieve gezondheidszorg;
3° de afdeling eerstelijnsgezondheidszorg en thuiszorg;
4° de afdeling instellingen en diensten voor geestelijke gezondheidszorg.
Afdeling 2. - Opdrachten
Art.5.- (5) Het bureau van de Commissie voor gezondheidszorg heeft als opdracht advies uit te brengen, hetzij op eigen initiatief, hetzij op verzoek van het Verenigd College, onder meer over :
1° de ontwerpen en de voorstellen van normen betreffende het gezondheidsbeleid;
2° elke aangelegenheid die onder de bevoegdheid van meer dan één afdeling valt;
[1 3° elke aangelegenheid die niet onder de bevoegdheid van een afdeling valt;
4° dossiers waarvoor het Verenigd College op gemotiveerde wijze de hoogdringende behandeling vraagt.]1
----------
(1)<ORD 2019-04-25/13, art. 23, 002; Inwerkingtreding : 01-01-2019>
Art.6. - (6) De afdeling ziekenhuizen heeft als opdracht advies uit te brengen, hetzij op eigen initiatief, hetzij op verzoek van het Verenigd College, onder meer over :
1° de prioriteiten waarmee rekening moet worden gehouden voor de toepassing van de in de artikelen 23 en 24 van de wet opgesomde criteria;
2° de conformiteit, met het ziekenhuisprogramma, van al de in artikel 26 van de wet bedoelde werken;
3° de toelating van apparatuur en zware medische diensten;
4° de erkenning of verlenging van erkenning van een ziekenhuisdienst;
5° het behoud van de erkenning wanneer aan de in artikel 69, 2°, van de wet bedoelde normen niet is voldaan;
6° de sluiting van een ziekenhuis of een dienst die niet voldoet aan de normen bedoeld in artikel 68 van de wet of het in de artikelen 24 en 26 van de wet opgenomen programma;
7° de verbeteringen die in de ziekenhuissector kunnen worden verwezenlijkt.
Art.7. - (7) De afdeling preventieve gezondheidszorg heeft als opdracht advies uit te brengen, hetzij op eigen initiatief, hetzij op verzoek van het Verenigd College, onder meer over :
1° de organisatie van de preventieve gezondheidszorg en zijn coördinatie met de andere op het tweetalig gebied Brussel-Hoofdstad bevoegde openbare overheden;
2° de programmering, de erkenning, de verlenging of de intrekking van de erkenning en de vaststelling van de betoelaging, in uitvoering van artikel 6, § 2, van de ordonnantie van 19 juli 2007 betreffende het preventieve gezondheidsbeleid;
3° de verbeteringen die in de sector van de preventieve gezondheidszorg kunnen worden verwezenlijkt, met inbegrip van de preventie van de gezondheidsrisico's, onder meer in samenwerking met de andere betrokken openbare overheden;
4° het verhoor ingesteld bij artikel 17, § 3, van de ordonnantie van 19 juli 2007 betreffende de promotie van de gezondheid bij de sportbeoefening, het dopingverbod en de preventie ervan.
Art.8. - (8) De afdeling eerstelijnsgezondheidszorg en thuiszorg heeft als opdracht advies uit te brengen, hetzij op eigen initiatief, hetzij op verzoek van het Verenigd College, onder meer over :
1° de organisatie van de eerstelijnsgezondheidszorg en zijn coördinatie met de andere op het tweetalig gebied Brussel-Hoofdstad bevoegde openbare overheden;
2° de programmering, de erkenning, de verlenging of de intrekking van de erkenning en de vastlegging van de betoelaging van de diensten voor eerstelijnsgezondheidszorg;
3° de organisatie van de thuiszorg en zijn coördinatie met de andere op het tweetalig gebied Brussel-Hoofdstad bevoegde openbare overheden;
4° de programmering, de erkenning, de verlenging of de intrekking van de erkenning en de vastlegging van de subsidies van de diensten voor thuiszorg;
5° de verbeteringen die in de sector van de eerstelijnsgezondheidszorg en thuiszorg kunnen worden verwezenlijkt, onder meer op het vlak van een multidisciplinaire aanpak, het behoud in de thuisomgeving en de ondersteuning voor de gezinnen, de omgeving en de mantelzorg.
Art.9. - (9) De afdeling instellingen en diensten voor geestelijke gezondheidszorg heeft als opdracht advies uit te brengen, hetzij op eigen initiatief, hetzij op verzoek van het Verenigd College, onder meer over :
1° de erkenning of de verlenging van de erkenning van de instellingen en diensten bedoeld in de artikelen 3 en 6 van de wet en in het koninklijk besluit van 10 juli 1990 houdende vaststelling van de normen voor de erkenning van samenwerkingsverbanden van psychiatrische instellingen en diensten;
2° de prioriteiten waarmee rekening moet worden gehouden voor de toepassing van de in de artikelen 23 en 24 van de wet opgesomde criteria;
3° de conformiteit, met het ziekenhuisprogramma, van al de in artikel 26 van de wet bedoelde werken;
4° de sluiting van een ziekenhuis of een ziekenhuisdienst die niet voldoet aan de normen bedoeld in artikel 68 van de wet of het in de artikelen 23 en 24 van de wet overgenomen programma;
5° de verbeteringen die in de sector geestelijke gezondheidszorg kunnen worden verwezenlijkt;
6° de erkenning, verlenging van de erkenning of de intrekking van de erkenning van een dienst voor geestelijke gezondheidszorg.
HOOFDSTUK IV. - Commissie voor welzijnszorg
Afdeling 1. - Samenstelling
Art.10.[1 De commissie voor welzijnszorg bestaat uit een bureau en twee afdelingen:
1° de afdeling instellingen en diensten voor sociale dienstverlening;
2° de afdeling armoedebestrijding en bestrijding dakloosheid.]1
----------
(1)<ORD 2019-04-25/13, art. 24, 002; Inwerkingtreding : 01-01-2019>
Afdeling 2. - Opdrachten
Art.11.- (11) Het bureau van de Commissie voor welzijnszorg heeft als opdracht advies uit te brengen, hetzij op eigen initiatief, hetzij op verzoek van het Verenigd College, onder meer over :
1° de ontwerpen en de voorstellen van normen betreffende het beleid in de welzijnszorg;
2° elke aangelegenheid die onder de bevoegdheid van meer dan één afdeling valt;
[1 3° elke aangelegenheid die niet onder de bevoegdheid van een afdeling valt;
4° dossiers waarvoor het Verenigd College op gemotiveerde wijze de hoogdringende behandeling vraagt.]1
----------
(1)<ORD 2019-04-25/13, art. 25, 002; Inwerkingtreding : 01-01-2019>
Art.12.
<Opgeheven bij ORD 2019-04-25/13, art. 26, 002; Inwerkingtreding : 01-01-2019>
Art.13.
<Opgeheven bij ORD 2019-04-25/13, art. 26, 002; Inwerkingtreding : 01-01-2019>
Art.14.
<Opgeheven bij ORD 2019-04-25/13, art. 26, 002; Inwerkingtreding : 01-01-2019>
Art.15.[1 De afdeling instellingen en diensten voor sociale dienstverlening heeft als opdracht advies uit te brengen, hetzij op eigen initiatief, hetzij op verzoek van het Verenigd College, onder meer over:
1° de erkenning, de verlenging of de intrekking van de erkenning en de vaststelling van de betoelaging:
- van de centra voor algemeen welzijnswerk zoals voorzien in de ordonnantie van 7 november 2002 betreffende de centra en diensten voor bijstand aan personen;
- voor de privé diensten van schuldbemiddeling zoals voorzien in de ordonnantie van 7 november 1996 betreffende de erkenning van instellingen voor schuldbemiddeling;
2° de voorwaarden van tegemoetkoming in de kosten voor onderhoud en behandeling van de personen lijdend aan sociale ziekten;
3° de verbeteringen die kunnen worden verwezenlijkt in de aangelegenheden die de opvang en de ambulante begeleiding van personen, de kwaliteit van de sociale diensten, het beleid inzake de schuldbemiddeling en het beleid inzake de jeugdhulpverlening betreffen.]1
----------
(1)<ORD 2019-04-25/13, art. 27, 002; Inwerkingtreding : 01-01-2019>
Art. 15/1. [1 De afdeling armoedebestrijding en bestrijding dakloosheid heeft als opdracht advies uit te brengen, hetzij op eigen initiatief, hetzij op verzoek van het Verenigd College, onder meer over:
1° de erkenning, de verlenging of de intrekking van de erkenning en de vaststelling van de betoelaging van de centra en diensten voor daklozen en slecht gelogeerden zoals voorzien in de ordonnantie van 14 juni 2018 betreffende de noodhulp aan en de inschakeling van daklozen;
2° de verbeteringen die in de sector van het beleid inzake armoedebestrijding en bestrijding dakloosheid kunnen worden verwezenlijkt.]1
----------
(1)<Ingevoegd bij ORD 2019-04-25/13, art. 28, 002; Inwerkingtreding : 01-01-2019>
HOOFDSTUK V. - Coördinatie
Art.16. - (16) Op verzoek van de bevoegde Leden van het Verenigd College of op eigen initiatief, houden de afdelingen die ofwel tot de in de hoofdstukken III en IV bedoelde commissies ofwel tot dezelfde commissie behoren, gezamelijke vergaderingen, met het oog adviezen uit te brengen of voorstellen te formuleren die een transversaal beleid toelaten.
De adviezen of voorstellen die in de in het eerste lid van dit artikel bedoelde gevallen worden uitgebracht, worden door het of de bureaus van de betrokken commissie of commissies goedgekeurd.
HOOFDSTUK VI. - De leden van de Commissies
Art.17. - (17) De respectieve bureaus zijn samengesteld uit de voorzitter en ondervoorzitter van de afdelingen.
Art.18.- (18) Elke afdeling van de respectieve Commissies bestaat uit gewone leden, waaronder één voorzitter en één ondervoorzitter die tot verschillende taalrollen behoren, en uit plaatsvervangende leden.
[1 ...]1
----------
(1)<ORD 2019-04-25/13, art. 29, 002; Inwerkingtreding : 01-01-2019>
Art.19. - (19) § 1. De afdelingen zijn samengesteld uit :
1° vertegenwoordigers van de inrichtende machten van de betrokken diensten en/of instellingen;
2° vertegenwoordigers van de in de diensten en/of instellingen tewerkgestelde personeelsleden, dat wil zeggen geneesheren, verplegers, maatschappelijke assistenten, gezinshulpen, paramedici, ...;
3° vertegenwoordigers van de verbruikers, onder meer de gebruikers van de diensten en van de verzekeringsinstellingen in het kader van de wetgeving op de ziekte- en invaliditeitsverzekering;
4° personen met een bijzondere bekwaamheid die niet tot de in 1° t.e.m. 3° bedoelde categorieën behoren.
§ 2. Telkens één of meerdere mandaten ten gevolge van een voordrachtprocedure te begeven zijn, dient per mandaat door elke voordragende instantie de kandidatuur van minstens één man en één vrouw voorgedragen te worden.
Indien onmogelijk kan voldaan worden aan de voorwaarden gesteld onder het eerste lid, kan ervan afgeweken worden mits bijzondere motivering opgenomen in het voordrachtdocument en vermeld in de benoemingsakte.
Ten hoogste twee derde van de leden van de Adviesraad is van hetzelfde geslacht.
Art.20. - (20) Ambtenaren van de betrokken ministeriële departementen of openbare diensten en vertegenwoordigers van het Verenigd College mogen als waarnemers de vergaderingen van de afdelingen en de bureaus bijwonen.
Art.21. - (21) § 1. De voorzitters, ondervoorzitters, de vaste en plaatsvervangende leden van de Adviesraad voor gezondheids- en welzijnszorg, die van de bureaus en de afdelingen, worden benoemd door het Verenigd College, volgens een door hem vastgestelde procedure.
§ 2. Het Verenigd College bepaalt het aantal leden en ondervoorzitters van de afdelingen en bureaus.
Ze worden benoemd voor vijf jaar. Hun mandaat is hernieuwbaar.
HOOFDSTUK VII. - Werking
Art.22.- (22) Het Verenigd College beslist over de werkingsregels van de Adviesraad voor gezondheids- en welzijnszorg.
Wanneer het verzoek om een advies uitgaat van het Verenigd College en de hoogdringendheid niet wordt ingeroepen, beschikt de bevoegde afdeling of bureau over een termijn van twee maanden om zijn advies uit te brengen. Bij gebrek aan een advies binnen de gestelde termijn, kan het Verenigd College beslissen.
[1 Wanneer de hoogdringendheid wordt ingeroepen, beschikt de afdeling of het bureau over een termijn van 15 dagen om zijn advies uit te brengen. Bij gebrek aan een advies binnen de gestelde termijn wordt het advies geacht gunstig te zijn.
Aan de leden van de Adviesraad en de deelnemers van de vergaderingen kan een vergoeding worden toegekend voor de vergaderingen waaraan zij deelnemen op de wijze bepaald door het Verenigd College.
De vergaderingen kunnen op voorstel van de voorzitter van de afdeling of van het bureau elektronisch verlopen. Het huishoudelijk reglement kan hiervoor de modaliteiten bepalen. Voor elektronische vergaderingen kan geen vergoeding worden toegekend.]1
----------
(1)<ORD 2019-04-25/13, art. 30, 002; Inwerkingtreding : 01-01-2019>
HOOFDSTUK VIII. - Overgangsbepaling
Art.23. - (23) Tot de datum bepaald door het Verenigd College, heeft de in artikel 15 bedoelde afdeling instellingen en diensten voor sociale dienstverlening eveneens als opdracht adviezen uit te brengen op de nog hangende aanvragen tot tegemoetkoming van het Speciaal Onderstandsfonds. Wanneer zij deze aanvragen behandelt, kan zij een sociaal onderzoek instellen om na te gaan of de voorwaarden betreffende de behoeftigheid zijn vervuld of een medische expertise houden om de geestestoestand en de lichaamsgesteldheid van de aanvrager te onderzoeken.
De afdeling brengt advies uit op voorstel van een werkgroep die bestaat uit drie vertegenwoordigers van deze afdeling en uit drie geneesheren die door de Leden van het Verenigd College, bevoegd voor het Gezondheidsbeleid, worden voorgedragen en die gespecialiseerd zijn in één van de volgende gebieden :
1° algemene geneeskunde;
2° psychiatrie;
3° interne geneeskunde.
Gezien om te worden gevoegd bij het besluit van het Verenigd College van de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie van 19 februari 2009 houdende coördinatie van de ordonnantie van 17 juli 1991 houdende oprichting van een Adviesraad voor gezondheids- en welzijnszorg van de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie en van de ordonnanties van 8 december 1994 en 5 juni 2008 tot wijziging van de ordonnantie van 17 juli 1991 houdende oprichting van een Adviesraad voor gezondheids- en welzijnszorg van de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie.
Voor het Verenigd College :
De Leden van het Verenigd College, bevoegd voor het Gezondheidsbeleid,
G. VANHENGEL
De Leden van het Verenigd College, bevoegd voor het beleid inzake Bijstand aan personen,
P. SMET
-------
Art.24. [1 Tot aan de aanpassing van het uitvoeringsbesluit van deze ordonnantie en de inwerkingtreding van de benoeming van de leden van de afdeling armoedebestrijding en bestrijding dakloosheid, zoals bedoeld in artikel 15/1, behandelt de afdeling instellingen en diensten voor sociale dienstverlening, zoals bedoeld in artikel 15, eveneens de aangelegenheden die aan de afdeling armoedebestrijding en bestrijding dakloosheid zijn toebedeeld.]1
----------
(1)<Ingevoegd bij ORD 2019-04-25/13, art. 31, 002; Inwerkingtreding : 01-01-2019>
BIJLAGE.
Art. N. Bijlage .
Concordantietabel
Gecoördineerde ordonnanties | Ordonnantie van 17 juli 1991 houdende oprichting van een Adviesraad voor gezondheids- en welzijnszorg van de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie | Ordonnantie van 8 december 1994 tot wijziging van de ordonnantie van 17 juli 1991 houdende oprichting van een Adviesraad voor gezondheids- en welzijnszorg van de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie | Ordonnantie van 5 juni 2008 tot wijziging van de ordonnantie van 17 juli 1991 houdende oprichting van een Adviesraad voor gezondheids- en welzijnszorg van de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie |
Hoofdstuk I. Voorafgaande bepaling | |||
Art. 1 | Art. 1 | Art. 1 | Art. 1 |
Hoofdstuk II. Algemene bepalingen | |||
Art. 2 | Art. 2 | - | Art. 2 |
Art. 3 | - | - | Art. 3 |
Hoofdstuk III. - Commissie voor gezondheidszorg | |||
Afdeling 1. - Samenstelling | |||
Art. 4 | Art. 3 | - | Art. 4 |
Afdeling 2. - Opdrachten | |||
Art. 5 | Art. 4 | - | - |
Art. 6 | Art. 5 | - | - |
Art. 7 | Art. 6 | - | Art. 5 |
Art. 8 | Art. 7 | - | Art. 6 |
Art. 9 | Art. 8 | - | - |
Hoofdstuk IV. Commissie voor welzijnszorg | |||
Afdeling 1. - Samenstelling | |||
Art. 10 | Art. 9 | - | Art. 7 |
Afdeling 2. - Opdrachten | |||
Art. 11 | Art. 10 | - | - |
Art. 12 | Art. 11 | - | - |
Art. 13 | Art. 12 | - | Art. 8 |
Art. 14 | Art. 13 | [Art. 2] (ERRATUM, zie B.St. 31-03-2009, p. 24977) | Art. 9 |
Art. 15 | - | - | Art. 10 |
Hoofdstuk V. - Coördinatie | |||
Art. 16 | Art. 14 | [...] (ERRATUM, zie B.St. 31-03-2009, p. 24977) | Art. 11 |
- | Art. 15 | - | Art. 11 |
Hoofdstuk VI. De leden van de Commissies | |||
Art. 17 | Art. 16 | - | - |
Art. 18 | Art. 17 | - | - |
Art. 19 | Art. 18 | Art. 3 | Art. 15 |
Art. 20 | Art. 19 | - | - |
Art. 21 | Art. 20 | - | Art. 12 |
Hoofdstuk VII. - Werking | |||
Art. 22 | Art. 21 | - | Art. 13 |
Hoofdstuk VIII. Overgangsbepaling | |||
Art. 23 | - | - | Art. 14 |
- | Art. 22 | Art. 4 | - |
- | - | - | Art. 16 |
- | Art. 23 | - | Art. 17 |