Details





Titel:

15 MEI 2025. - Ministerieel besluit tot uitvoering van artikel 465 van het Abesluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 21 maart 2018 houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de gewestelijke overheidsdiensten van Brussel, artikel 458 van het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 21 maart 2018 houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de instellingen van openbaar nut van het Brussels Hoofdstedelijk Gewesten en artikel 406 van het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 24 augustus 2017 houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van het operationeel personeel van de Dienst voor brandweer en Dringende Medische Hulp



Inhoudstafel:


Art. 1-3
BIJLAGEN.



Deze tekst heeft de volgende tekst(en) gewijzigd:



Uitvoeringsbesluit(en):



Artikels:

Artikel 1. Met dit besluit legt de Minister het model vast van het activiteitenverslag dat moet worden opgemaakt door de mandaathouder in het kader van zijn of haar evaluatie, zoals bepaalt in artikel 465 van het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 21 maart 2018 houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de gewestelijke overheidsdiensten van Brussel, artikel 458 van het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 21 maart 2018 houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de instellingen van openbaar nut van het Brussels Hoofdstedelijk Gewesten en artikel 406 van het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 24 augustus 2017 houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van het operationeel personeel van de Dienst voor brandweer en Dringende Medische Hulp.

Art.2. De mandaathouder dient bij het opmaken van zijn of haar activiteitenverslag gebruik te maken van het model zoals gevoegd in bijlage I bij dit besluit.

Art.3. Dit besluit treedt in werking op de eerste dag volgend op zijn publicatie in het Belgisch Staatsblad.

BIJLAGEN.   Ministerieel besluit van 15 mei 2025 tot uitvoering van artikel 465 van het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 21 maart 2018 houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de gewestelijke overheidsdiensten van Brussel, artikel 458 van het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 21 maart 2018 houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de instellingen van openbaar nut van het Brussels Hoofdstedelijk Gewesten en artikel 406 van het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 24 augustus 2017 houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van het operationeel personeel van de Dienst voor brandweer en Dringende Medische Hulp - Bijlage I   Activiteitenverslag versie NL:   Naam van de instelling   Activiteitenverslag   Mandaat .... (rang)   Domein van het mandaat   Tussentijdse/eindevaluatie   Duur van het mandaat in jaren   Het verslag mag maximaal 25 pagina's beslaan (bijlagen uitgezonderd)   I. Wettelijk kader   De evaluatieprocedure van de mandaathouder wordt georganiseerd volgens artikel 456 en volgende besluit van 21 maart 2018 van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de instellingen van openbaar nut van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.   De evaluatieprocedure van de mandaathouder wordt georganiseerd volgens artikel 463 van het besluit van 21 maart 2018 van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de gewestelijke overheidsdiensten van Brussel.   De evaluatieprocedure van de mandaathouder wordt georganiseerd volgens artikel 441 en volgende van het reglement van 21 december 2017 houdende het administratief statuut en bezoldigingsregeling van de ambtenaren van het Brussels Agentschap voor de Ondersteuning van het Bedrijfsleven.   De evaluatieprocedure van de mandaathouder wordt georganiseerd volgens artikel 403 en volgende van het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 24 augustus 2017 houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van het operationeel personeel van de Dienst voor Brandweer en Dringende Medische Hulp.   II. Informatiebronnen van het onafhankelijk bureau

BRONNEN KERNELEMENTEN VAN DE ANALYSE
Functiebeschrijving * Missie - Verantwoordelijkheden - Competenties - Schaal
Beheerscontract
  (indien van toepassing)
* Identificatie van de strategische assen die aan de basis van het beheersplan van de mandaathouder liggen
Strategisch plan * Identificatie van de strategische assen die aan de basis van het beheersplan van de mandaathouder liggen
Activiteitenrapport * Strategische en transversale doelstellingen: Meetpunten - Termijnen
  * Zelfevaluatie door de mandaathouder in lijn met de elementen uit ons analyserapport
  * Evolutie tijdens het mandaat: Budget - Personeel - Opdrachten - Hervormingen
Beheersplan en doelstellingen * Kader/context - Strategische, transversale en persoonlijke doelstellingen - Bijdrage
PV van de selectie * Advies van de commissie in verband met titels en verdiensten en overeenstemming met het profiel
  * Resultaten van het assessment - Sterke punten en verbeterpunten per competentie
  * Resultaat van de globale evaluatie
PV van de vorige evaluatie (indien van toepassing) * Contextuele elementen
  * Ontwikkeling van de competenties van de mandaathouder
  * Realisatie van de strategische en transversale doelstellingen
  * Globale evaluatie
Antwoorden op vragenlijst 360° * Vragenlijst in lijn met de competenties van de mandaathouder - zie competentierooster
  * Score per vraag
  * Vergelijking van onderscheiden doelgroepen (hiërarchie, medewerkers, stakeholders)
Media en parlementaire vragen * Elke element dat mandaathouder valoriseert of devaloriseert, gevoed door de stakeholders
Bijkomende onderzoek (indien van toepassing) * Afhankelijk van de uit te voeren onderzoeken
III. Zelfevaluatie   1. Synthese van de belangrijkste verwezenlijkingen rekening houdende met de context (max. 2 bladzijden)   2. Context   - Actueel   - Scope (in de breedte en in lengte)   - Interne blik   - Externe blik   - Methodologie   - Kritische instelling   3. Visie & missie (bijlage 1)   - Inbedding in de visie van de regering   - Inbedding de visie en de missie van de organisatie van de mandaathouder   - Decretale verplichtingen   - Kritische succesfactoren   4. Evolutie sedert de start van het mandaat tot op heden   - Huidig organogram (bijlage 2)   - Evolutie van de missies (opdrachten, taken, activiteiten) van zijn organisatie - verplicht en niet verplicht (bijlage 3)   - De evolutie van het personeel (bijlage 4)   o VTE's   o Individuen   o Retentie   o Absenteïsme (o.a. langdurig zieken)   o Leeftijdspiramide (top & middle management)   - De evolutie van het budget van zijn organisatie (bijlage 5)   o Inkomsten: details (o. a. regionale dotatie)   o Uitgaven   o Investeringen   - Bijkomende acties die niet beoogd werden door de doelstellingen die de Regering vastlegde en die tijdens de periode in kwestie uitgevoerd werden   - Voorgestelde hervormingen met hun doelstellingen (al dan niet opgestart)   5. Analyse van de situatie   - Externe analyse: (PESTEL)   o Politiek   o Economisch   o Sociaal   o Technologisch   o Omgeving   o Juridisch/Wettelijk   - Interne analyse (7S)   o Strategie   o Structuur   o Systemen   o Waarden   o Gedrag/cultuur   o Vaardigheden   o Personeel   6. Strategische doelstellingen: verwezenlijkingen en persoonlijke bijdrage aan de strategische doelstellingen, de link met de toegewezen meetpunten (bijlage 6) en het beheersplan   - Analyse van de zelfanalyse (groen - oranje - rood - blauw)   o Doelstellingen   o Meetpunten   - Objectiveren van de vorm   - Valideren van de juistheid van de gegevens   - Input externe (parlementaire vragen, media)   - Identificatie van afwijkingen, nalatigheden, of gebrek aan instemming   o Specifieke acties vanwege de mandaathouder   o Voorstellen tot actualisering, kritische reflectie   o Vaststelling van deels of niet bereikte doelstellingen (half-mandaat: deels of niet bereikte + kwalificatie normaal/abnormaal)   o Identificatie van oorzaken, hindernissen en remmen om de objectieven te bereiken   7. Transversale doelstellingen: verwezenlijkingen en persoonlijke bijdrage aan de transversale doelstellingen, de link met de toegewezen meetpunten (bijlage 6) en het beheersplan   - Analyse van de zelfanalyse (groen - oranje - rood - blauw)   o Doelstellingen   o Meetpunten   - Objectiveren van de vorm   - Valideren van de juistheid van de gegevens   - Input externe (parlementaire vragen, media)   - Identificatie van afwijkingen, nalatigheden, of gebrek aan instemming   o Specifieke acties vanwege de mandaathouder   o Voorstellen tot actualisering, kritische reflectie   o Vasstelling van deels of niet bereikte doelstellingen (half-mandaat: deels of niet bereikte + kwalificatie normaal/abnormaal)   o Identificatie van oorzaken, hindernissen en remmen om de objectieven te bereiken   8. Ontwikkelingsdoelstellingen: zelfevaluatie van de aan de functie verbonden 6 competenties (cf. functiebeschrijving). Zelfevaluatie van de competenties en van de feedback met betrekking tot de aandachtspunten die aan bod kwamen tijdens je selectiegesprek of je eerste evaluatie   - Kwalitatieve aspecten van de vaardigheden   o Leiderschap   o Zin voor initiatief   o Management   o Ontwikkeling van teams en medewerkers   o Klantgerichtheid   o Beïnvloeden   - Identificatie van afwijkingen, nalatigheden, of gebrek aan instemming   o Specifieke acties vanwege de mandaathouder   o Voorstellen tot actualisering, kritische reflectie   o Vasstelling van deels of niet bereikte doelstellingen (half-mandaat: deels of niet bereikte + kwalificatie normaal/abnormaal)   o Identificatie van oorzaken, hindernissen en remmen om de objectieven te bereiken   9. Conclusie en vooruitzichten van de zelfevaluatie: algemene beoordeling van de bereikte doelstellingen, de persoonlijke rol en een visie op de toekomst van de entiteit   IV. Bijlagen   Bijlage 1: Visie & Missie van instelling - Verplicht   Bijlage 2. Huidig organogram van de organisatie - Verplicht   Bijlage 3. Evolutie van de missies van de organisatie - Verplicht   Bijlage 4. Evolutie van het personeel (VTE's, absenteïsme, welzijn) - Verplicht   Bijlage 5. Budgettaire situatie en evolutie van de organisatie - Verplicht   Bijlage 6. Samenvattende tabel met de verwezenlijkingen van de meetpunten per strategische en transversale doelstelling - Verplicht
Strategische en transversale doelstellingen
Meetpunten SD 1 SD 2 ... SD X TD 1 TD 2 TD 3 TD 4 TD 5
1 A A A B A A A A A
2  A C B A B B B C
3  B C B A B A B B
...   C       
...         
A = doelstellingen bereikt
B = doelstellingen gedeeltelijk bereikt
C = doelstellingen niet bereikt
Bijlage 7. Indien van toepassing: het strategisch plan en/of het managementplan