20 DECEMBER 2024. - Besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van het toepassingsgebied van de verordening voor het verkeer van havenvoertuigen in de haven van Gent
Art. 1-2
BIJLAGE.
Art.
Artikel 1. Met uitzondering van het wegennet, zonder de opritten van bedrijventerreinen die erop aantakken, dat zones met een ruimtelijke bestemming van de categorie natuur, buffer of ecologische infrastructuur doorkruist, en waarvan de wegzate die bestemming heeft, is het besluit van de Vlaamse Regering van 17 mei 2024 tot vaststelling van de verordening voor het verkeer van havenvoertuigen in de haven van Gent van toepassing op het gebied dat afgebakend is op de kaart die is opgenomen in de bijlage die bij dit besluit is gevoegd, en zoals die wordt omschreven in het tweede tot en met het vierde lid.
Op de linkeroever van het Kanaal Gent Terneuzen in het havengebied wordt de afbakeningslijn ten noordoosten gevormd door de woonwijk Klein-Rusland. In het noorden wordt de afbakeningslijn gevormd door de zuidelijke rooilijn van de A11/N49 en de rooilijn van de wisselaar met de R4 en de A11/N49. Ten westen wordt de afbakeningslijn gevormd door de oostelijke rooilijn van de R4 behalve ter hoogte van Callemansputtewegel. Ten noorden van Callemansputtewegel wordt een beperkte zone niet opgenomen binnen het havengebied. De afbakeningslijn loopt verder tot aan de Callemansputtestraat langs de Kerreweg. De Kerreweg vormt de afbakeningslijn tot aan de Callemansputtestraat en loopt dan door tot boven de Kanaalstraat. De afbakeningslijn wordt vanaf daar gevormd door een parallelle lijn tussen de Kanaalstraat en de Monumentstraat en gaat verder via een parallelle lijn tussen de Bombardementstraat en de Puinenstraat. De afbakeningslijn loopt verder naar het zuiden langs de Tragelstraat, loopt verder ten zuiden van de Riemewegel, kruist de Spiedamstraat ter hoogte van de woonwijk van Rieme en gaat tot aan de oostelijke rooilijn. De afbakeningslijn wordt vanaf daar gevormd door de oostelijke rooilijn van de R4 en volgt het ovaal van Wippelgem. De afbakeningslijn gaat vanaf daar verder ten noorden van Walgracht en loopt verder langs de westelijke grens van Terdonkkaai, kruist de Kooistraat ter hoogte van de perceelsgrens van de laatste woning, loopt verder langs de Slockstraat en de Groenweg. De afbakeningslijn loopt vanaf daar tussen de Doornzeelsestraat en de Baron van Loolaan en wordt gevormd door de oostelijke grens van de Tuinwijk, de oostelijke grens van Grovermansdreef en de Burggravenlaan. Vanaf dat punt loopt de afbakeningslijn verder ten zuiden van de Langerbruggestraat, volgt daarna de oostelijke rooilijn van de R4, gaat verder naar het zuiden van de zone R4 west langs de Zeeschipstraat, Meulestedebrug, de New Orleansstraat, de Port Arthurlaan, de Goolestraat tot en met de rotonde van de Vliegtuiglaan.
In het zuiden van het havengebied wordt de afbakeningslijst gevormd vanaf de rotonde van de Vliegtuiglaan, langs de zuidelijk rooilijn van de Vliegtuiglaan en de zuidelijke rooilijn van de N424 tot en met de turborotonde.
Op de rechteroever van het Kanaal Gent Terneuzen in het havengebied wordt de afbakeningslijn gevormd door de R4 tot en met het op- en afrittencomplex van de afrit Schansakker. De afbakeningslijn loopt terug naar de turborotonde. Vanaf de turborotonde loopt de afbakeningslijn naar het noorden langs de R4 met inbegrip van het op- en afrittencomplex nummer 8 ter hoogte van de Langerbruggestraat. De afbakeningslijn gaat verder ten noorden van Wittewalle, Rostijnestraat tot aan de kruising met de Nokerstraat. Vanaf dat punt loopt de afbakeningslijn verder rond Moleneinde en de Rechtstraat. De afbakeningslijn loopt daarna verder ten noorden langs de Keurestraat, volgt de zuidelijke grens van de Moervaart en de oude Moervaart tot aan de kruising met de Spanjeveerstraat, volgt de westelijke rooilijn van de Barkstraat tot aan de R4, loopt dan verder langs de oostelijke rooilijn van de R4 tot aan de rotonde ter hoogte van de op- en afrittencomplex van de A11/N49 en volgt daarbij de zuidelijke rooilijn van de E34 waarbij de afbakeningslijn wordt gevormd door het gebied rondom Broeder Leopoldstraat, zodat de Suikerkaai en de Broeder Leopoldstraat buiten het toepassingsgebied van de verordening vallen, vooraleer aan te sluiten richting het kanaal.
Art.2. De Vlaamse minister, bevoegd voor de watergebonden mobiliteit en het watergebonden transport, is belast met de uitvoering van dit besluit.
BIJLAGE.
Art. N
(Beeld niet opgenomen om technische redenen, zie B.St. van 20-01-2025, p. 3924)