18 OKTOBER 2024. - Besluit van de directeur van het team Cultureel Erfgoed, de directeur van het team Infrastructuur en Buitendiensten en de directeur van het team Personeel en Organisatie houdende subdelegatie van sommige beslissingsbevoegdheden aan bepaalde personeelsleden van de buitendiensten
HOOFDSTUK 1. - Algemene bepalingen
Art. 1-7
HOOFDSTUK 2. - Delegatie voor de uitvoering van de begroting
Art. 8-10
HOOFDSTUK 3. - Delegatie voor interne organisatie, personeelsmanagement en facilitair management
Art. 11-14
HOOFDSTUK 4. - Delegatie voor overheidsopdrachten
Art. 15
HOOFDSTUK 5. - Bestuurlijke delegatie
Art. 16
HOOFDSTUK 6. - Specifieke en aanvullende delegaties
Art. 17
HOOFDSTUK 7. - Mogelijkheid tot subdelegatie
Art. 18
HOOFDSTUK 8. - Regeling bij vervanging
Art. 19
HOOFDSTUK 9. - Gebruik van de delegaties en verantwoording
Art. 20-23
HOOFDSTUK 10. - Slotbepalingen
Art. 24-25
HOOFDSTUK 1. - Algemene bepalingen
Artikel 1. Dit besluit is van toepassing op de buitendiensten van het Departement Cultuur, Jeugd en Media.
Art.2. In dit besluit wordt verstaan onder:
1° leidinggevende: leidinggevende van een DAB van het Departement Cultuur, Jeugd en Media;
2° conservator: personeelslid belast met de leiding van het Roger Raveelmuseum;
3° verantwoordelijke: personeelslid belast met de leiding van het Vlaams Cultureel Centrum Voeren of van het Streuvelshuis.
Art.3. De bij dit besluit gedelegeerde beslissingsbevoegdheden worden uitgeoefend binnen de perken en met in achtneming van de voorwaarden en modaliteiten die zijn vastgelegd in de bepalingen van relevante wetten, decreten, besluiten, omzendbrieven, dienstorders en andere vormen van reglementeringen, richtlijnen en beslissingen, alsook van het ondernemingsplan van het departement en in voorkomend geval het beleidsplan voor de buitendienst.
De bij dit besluit gedelegeerde beslissingsbevoegdheden kunnen alleen uitgeoefend worden voor de aangelegenheden die tot de taken van de buitendienst in kwestie behoren.
Art.4. Als in dit besluit de beslissingsbevoegdheid voor bepaalde aangelegenheden expliciet gedelegeerd wordt, strekt de delegatie zich ook uit tot:
1° de beslissingen die moeten worden genomen in het kader van de voorbereiding en de uitvoering van de bedoelde aangelegenheden;
2° de beslissingen van ondergeschikt belang of aanvullende aard die noodzakelijk zijn voor de uitoefening van de bevoegdheid of er inherent deel van uitmaken;
3° het sluiten van overeenkomsten.
Art.5. De bij dit besluit verleende delegaties hebben uitsluitend betrekking op de aan de buitendienst toegekende kredieten en eigen inkomsten.
Art.6. Als het gebruik van de bij dit besluit verleende delegaties gepaard gaat met het plaatsen van een overheidsopdracht, gelden de bepalingen van artikel 15.
Art.7. De bedragen, vermeld in dit besluit, zijn exclusief de belasting over de toegevoegde waarde.
HOOFDSTUK 2. - Delegatie voor de uitvoering van de begroting
Art.8. § 1. De leidinggevenden en de conservator hebben delegatie om, in het kader van de uitvoering van de begroting en binnen de perken van de in de begroting vastgestelde kredieten, beslissingen te nemen over het aangaan van verbintenissen en het nemen van de eraan verbonden vastleggingen, het goedkeuren van verplichtingen en de eruit voortvloeiende uitgaven en betalingen, het vaststellen van vorderingen en het verkrijgen van ontvangsten en inkomsten voor die opdrachten hun toevertrouwd.
§ 2. Met betrekking tot de niet aan de leidinggevenden en de conservator gedelegeerde aangelegenheden, waarvoor de beslissing bij de Vlaamse Regering, de minister, de secretaris-generaal, het afdelingshoofd, de directeur of een ander orgaan berust, heeft de delegatie, vermeld in paragraaf 1, betrekking op de administratieve beslissingen en handelingen die, in het kader van de ontvangsten- en uitgavencyclus, noodzakelijk zijn voor de voorbereiding en de uitvoering van de beslissing van de Vlaamse Regering, de minister, de secretaris-generaal of het andere orgaan.
§ 3. De leidinggevenden van de buitendiensten met een DAB-werking, met de rang van minstens A2, hebben delegatie om schenkingen en legaten te aanvaarden of te weigeren op voorwaarde dat er geen verplichtingen worden opgelegd aan de Vlaamse Gemeenschap met betrekking tot de schenking of het legaat.
Art.9. De delegatie aan de leidinggevenden en de conservator geldt onverminderd de bevoegdheden en opdrachten van de andere actoren in de ontvangsten- en uitgavencyclus, en onverminderd de verplichting tot het instellen van een functiescheiding bij de inrichting van de processen voor de financiële afhandeling van dossiers.
Art.10. In het kader van de ontvangsten- en uitgavencyclus treden de leidinggevenden en de conservator op als budgethouder voor hun buitendienst.
HOOFDSTUK 3. - Delegatie voor interne organisatie, personeelsmanagement en facilitair management
Art.11. De leidinggevenden, de conservator en de verantwoordelijken hebben delegatie om beslissingen te nemen over de dagelijkse organisatie van de werkzaamheden en het goed functioneren van de eigen dienst binnen het afsprakenkader van de opdrachten van de buitendienst en de afstemming met het hoofdbestuur.
Art.12. § 1. De leidinggevenden hebben delegatie om:
1° verlof toe te staan aan het personeel van de eigen dienst, behoudens de verloven waarvoor het Vlaams Personeelsstatuut bepaalt dat ze door de minister worden toegestaan. Voor langdurige verloven die geen recht zijn, is het voorafgaande akkoord van de secretaris-generaal vereist;
2° toe te staan dat het personeel van de eigen dienst, dat door ziekteverlof niet in staat was om tijdens het lopende kalenderjaar al de jaarlijkse vakantiedagen op te nemen, maximaal dertien bijkomende dagen jaarlijkse vakantiedagen overdraagt naar het volgende kalenderjaar overeenkomstig deel X van het besluit van de Vlaamse Regering van 13 januari 2006 houdende vaststelling van de rechtspositie van het personeel van de diensten van de Vlaamse overheid;
3° regularisatieformulieren goed te keuren over de werktijdregeling van het personeel van de eigen dienst;
4° staten van verschuldigde sommen betreffende presentiegelden, reis- en verblijfkosten, maaltijdvergoedingen en andere voorgeschoten bedragen goed te keuren als ze betrekking hebben op het personeel van de eigen dienst;
5° dienstopdrachten te verlenen en binnenlandse dienstreizen (of daarmee gelijkgestelde dienstreizen) goed te keuren;
6° opdracht te geven aan de personeelsleden tot het verrichten van overuren en de overuren goed te keuren;
7° arbeidsovereenkomsten van bepaalde tijd van een jaar of minder te ondertekenen in het kader van de activiteiten in de eigen dienst en binnen de vastgelegde budgetten;
8° de beslissing te nemen inzake de uitbetaling van overuren of omzetting in compensatieverlof.
§ 2. De conservator heeft delegatie om:
1° verlof toe te staan aan het personeel van de eigen dienst, behoudens de verloven waarvoor het Vlaams personeelsstatuut bepaalt dat ze door de minister worden toegestaan. Voor langdurige verloven die geen recht zijn, is het voorafgaande akkoord van de secretaris-generaal vereist;
2° toe te staan dat het personeel van de eigen dienst, dat door ziekteverlof niet in staat was om tijdens het lopende kalenderjaar al de jaarlijkse vakantiedagen op te nemen, maximaal dertien bijkomende dagen jaarlijkse vakantiedagen overdraagt naar het volgende kalenderjaar overeenkomstig deel X van het besluit van de Vlaamse Regering van 13 januari 2006 houdende vaststelling van de rechtspositie van het personeel van de diensten van de Vlaamse overheid;
3° regularisatieformulieren goed te keuren over de werktijdregeling van het personeel van de eigen dienst;
4° staten van verschuldigde sommen betreffende presentiegelden, reis- en verblijfkosten, maaltijdvergoedingen en andere voorgeschoten bedragen goed te keuren als ze betrekking hebben op het personeel van de eigen dienst;
5° dienstopdrachten te verlenen en binnenlandse dienstreizen (of daarmee gelijkgestelde dienstreizen) goed te keuren;
6° opdracht te geven aan de personeelsleden tot het verrichten van overuren en de overuren goed te keuren.
§ 3. De verantwoordelijke van het VCC in Voeren heeft delegatie om:
1° verlof toe te staan aan het personeel van de eigen dienst, behoudens de verloven waarvoor het Vlaams personeelsstatuut bepaalt dat ze door de minister worden toegestaan. Voor langdurige verloven die geen recht zijn, is het voorafgaande akkoord van de secretaris-generaal vereist;
2° regularisatieformulieren goed te keuren over de werktijdregeling van het personeel van de eigen dienst.
Art.13. De leidinggevenden en de conservator hebben delegatie om binnen de perken van de kredieten en middelen die onder het beheer van de buitendienst ressorteren, uitgaven en facturen goed te keuren voor de volgende categorieën van uitgaven als ze niet voortvloeien uit vonnissen of arresten, dadingen of schulderkenningen:
1° onbeperkt voor telecommunicatiefacturen, kabelaansluitingen, leveringen van water en energie, afvalophaling, bewaking, huur en andere courante uitgaven met betrekking tot het gebouw;
2° onbeperkt voor portkosten, huur- en verbruikskosten van kopieer- en andere kantoortoestellen;
3° onbeperkt voor uitgaven met betrekking tot het in stand houden van het voertuigenpark, zoals onderhoud, verzekering, herstelling, huur en brandstof;
4° onbeperkt voor de uitgaven met betrekking tot personeelsaangelegenheden, met uitzondering van salarissen en toelagen;
Art.14. De leidinggevenden, de conservator en de verantwoordelijken zijn gemachtigd om alle gebruiks- en verblijfsovereenkomsten voor de eigen accommodatie goed te keuren.
HOOFDSTUK 4. - Delegatie voor overheidsopdrachten
Art.15. § 1. De leidinggevenden en de conservator hebben delegatie om overheidsopdrachten, prijsvragen en raamovereenkomsten te plaatsen tot een bedrag dat de bedragen, vermeld in de volgende tabel, niet bereikt:
Openbare of niet- openbare procedure en dynamische aankoopsysteem | Mededingingsprocedure met onderhandeling, (vereenvoudigde) onderhandelingsprocedure met voorafgaande oproep tot mededinging, vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking, concurrentiegerichte dialoog en innovatiepartnerschap,en procedures sui generis met voorafgaande bekendmaking | Onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking en de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande oproep tot mededinging | |
Werken | 150.000 | 150.000 | het in artikel 11, eerste lid, 2° vermelde bedrag van het KB van 18 april 2017 plaatsing overheidsopdrachten in de klassieke sectoren |
Leveringen | 150.000 | 150.000 | het in artikel 11, eerste lid, 2° vermelde bedrag van het KB van 18 april 2017 plaatsing overheidsopdrachten in de klassieke sectoren |
Diensten | 150.000 | 150.000 | het in artikel 11, eerste lid, 2° vermelde bedrag van het KB van 18 april 2017 plaatsing overheidsopdrachten in de klassieke sectoren |