2 OKTOBER 2024. - Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot wijziging van het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 5 juli 2017 tot regeling van de nadere regels voor de toepassing van het decreet van 30 juni 2016 betreffende het inclusief onderwijs voor sociale promotie
Art. 1-13
Artikel 1. In artikel 2 van het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 5 juli 2017 tot regeling van de nadere regels voor de toepassing van het decreet van 30 juni 2016 betreffende het inclusief onderwijs voor sociale promotie, worden de volgende wijzigingen aangebracht :
1° in het eerste lid worden de woorden " redelijke aanpassingen, het verslag van de referentiepersoon aan de Studieraad en het geanonimiseerd verslag " vervangen door de woorden " redelijke aanpassingen en het verslag van de referentiepersoon aan de Studieraad " ;
2° het artikel wordt aangevuld met een tweede lid, luidend als volgt : " De Minister stelt het model van het geanonimiseerde verslag vast. ".
Art.2. In artikel 4, paragraf 1, van hetzelfde besluit wordt het eerste lid aangevuld met de woorden "behalve in geval van uitzonderlijke of onvoorziene omstandigheden ingeroepen door de student. Worden In het bijzonder als uitzonderlijk beschouwd de gevallen van inschrijving, diagnose of evolutie van de handicap die na de bovengenoemde termijn plaatsvinden. ".
Art.3. In artikel 5 van hetzelfde besluit worden de volgende wijzigingen aangebracht :
1° in het eerste, het tweede en het derde lid worden de woorden " aangetekend schrijven met ontvangstbericht " telkens vervangen door de woorden " aangetekend schrijven of elk ander middel voorzien door het decreet " ;
2° artikel 5 wordt aangevuld met een vierde lid, luidend als volgt : "In afwijking van de eerste drie leden van dit artikel wordt, indien het verzoek werd ingediend na 10 werkdagen vóór de openingsdatum van de onderwijseenheid, de met redenen omklede beslissing van de studieraad per aangetekend schrijven of per elk ander middel voorzien door het decreet uiterlijk op de twintigste werkdag volgend op de indiening van het verzoek, verzonden. ".
Art.4. In artikel 6 van hetzelfde besluit wordt paragraaf 2 vervangen als volgt :
" § 2. Behoudens uitdrukkelijke tegenbeslissing van de Commissie worden de vergaderingen gehouden bij de Administratie die belast is met het Onderwijs voor sociale promotie. De Commissie kan ook beslissen bijeen te komen via een videoconferentie of hybride ".
Art.5. In artikel 9 van hetzelfde besluit worden de volgende wijzigingen aangebracht :
1° in paragraaf 1, eerste lid, worden de woorden " ten minste vier keer per jaar en " ingevoegd tussen de woorden " vergadert " en " iedere keer " ;
2° in paragraaf 1 wordt het tweede lid opgeheven ;
3° in paragraaf 2, tweede lid, worden de woorden " minstens 10 werkdagen " vervangen door de woorden " ten minste een week " ;
4° in paragraaf 2, tweede lid, worden de woorden " en langs de post " opgeheven.
Art.6. In artikel 11 van hetzelfde besluit worden de volgende wijzigingen aangebracht :
1° in paragraaf 2 worden de woorden " Algemene directie Niet-Verplicht Onderwijs en Wetenschappelijk Onderzoek " vervangen door de woorden " Algemene Directie Hoger Onderwijs, Levenlangs leren en Wetenschappelijk Onderzoek " ;
2° in paragraaf 3 wordt het derde lid vervangen als volgt : " Het evaluatieverslag bedoeld in artikel 10, § 2, van het decreet van 30 juni 2016 wordt voorbereid door het secretariaat, op basis van een verslag van de Inspectiedienst van het Onderwijs voor sociale promotie en van het Afstandsonderwijs dat betrekking heeft op de analyse van geanonimiseerde gegevens verzameld door de betrokken dienst. Het secretariaat stelt de andere elementen op die in het jaarlijkse evaluatieverslag moeten worden opgenomen, met name wat betreft het houden van commissievergaderingen, het aantal en het soort verwerkte beroepen, en de algemene onderwerpen die aan bod komen. Dit jaarlijkse evaluatieverslag wordt vervolgens ter validatie aan de Commissie voorgelegd. ".
Art.7. In artikel 15 van hetzelfde besluit worden de woorden " bij aangetekend schrijven met ontvangstbericht " vervangen door de woorden " bij aangetekend schrijven of met elk ander middel voorzien door het decreet ".
Art.8. In bijlage van hetzelfde besluit worden de volgende wijzigingen aangebracht :
1° in 1., worden de woorden " drie afzonderlijke delen " vervangen door de woorden " twee afzonderlijke delen " ;
2° in 1., worden de woorden " C. Geanonimiseerd verslag bij de Inspectiedienst
Het mag geen gegevens bevatten die de identificatie van de student mogelijk maken (of waarschijnlijk zullen maken). Dit verslag kan bij toezending aan de Inspectiedienst in geen geval vergezeld gaan van de delen A en B. Indien bijlagen nodig zijn, kunnen deze de betrokken student niet identificeren. " geschrapt.
Art.9. Het opschrift van punt 4 van deel A van de bijlage van hetzelfde besluit wordt vervangen als volgt : " Aanvullende opmerkingen en eerder verleende aanpassingen in andere inrichtingen, in voorkomend geval. ".
Art.10. In deel B van de bijlage van hetzelfde bresluit worden de punten 2.2., 2.2.1., 2.2.2., 2.4., 2.4.1. en 2.4.2. geschrapt.
Art.11. In hetzelfde besluit wordt deel C van de bijlage geschrapt.
Art.12. Dit besluit treedt in werking op 1 januari 2025.
Art. 13. De Minister bevoegd voor Onderwijs voor sociale promotie is belast met de uitvoering van dit besluit.