28 MAART 2024. - Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 28 maart 2024 houdende wijziging van het Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 21 maart 2018 houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de gewestelijke overheidsdiensten van Brussel en het Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 21 maart 2018 houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de instellingen van openbaar nut van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest
HOOFDSTUK 1. - Wijzigingen aan het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 21 maart 2018 houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de gewestelijke overheidsdiensten van Brussel.
Art. 1-8
HOOFDSTUK 2. - Wijzigingen aan het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de instellingen van openbaar nut van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Art. 9-16
HOOFDSTUK 3. - Overgangsbepalingen en inwerkingtreding
Art. 17
HOOFDSTUK 4. - Slotbepalingen
Art. 18
HOOFDSTUK 1. - Wijzigingen aan het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 21 maart 2018 houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de gewestelijke overheidsdiensten van Brussel.
Artikel 1. Artikel 34 van het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 21 maart 2018 houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de gewestelijke overheidsdiensten van Brussel wordt vervangen door hetgeen volgt: "De werving van het personeel verloopt via SELOR. De minister en de afgevaardigd bestuurder van SELOR sluiten een samenwerkingsprotocol voor de gewestelijke overheidsdiensten van Brussel.".
Art.2. In artikel 36 van hetzelfde besluit, worden volgende wijzigingen aangebracht:
a) Lid 2 wordt vervangen als volgt:
"Met uitzondering van de beroepen waarvoor specifieke diploma's vereist zijn en onder voorbehoud van de wettelijke bepalingen inzake de statutaire graden waarvan niet mag worden afgeweken, kan de Minister een afwijking van de in lid 1, 4° bedoelde voorwaarde toestaan voor de beroepen die zijn opgenomen in de jaarlijks door de Brusselse Hoofdstedelijke Regering opgestelde lijst, op basis van de jaarlijks door Actiris opgestelde lijst van knelpuntberoepen en de analyse door Brussel Openbaar Ambt van de resultaten van de selecties die zijn afgerond zonder dat dit een voldoende aantal kandidaten of geslaagde kandidaten heeft opgeleverd in verhouding tot de in te vullen betrekkingen. Het voordeel van de afwijking wordt afhankelijk gesteld van een of meerdere van de volgende voorwaarden:
- het bezit van een diploma of getuigschrift van een voor de te vervullen functie relevante opleiding;
- een relevante beroepservaring in verband met de te vervullen functie;
- het met goed gevolg afleggen van een door Brussel Openbaar Ambt georganiseerd kwalificatie-examen;
- het bezit van een titel van kennis, verkregen in het kader van een validering van vaardigheden;
- de in het buitenland opgedane relevante beroepservaring, binnen de grenzen van de artikelen 432 en 433 van dit besluit.
De toepassing en de uitvoeringsvoorwaarden van deze afwijking staan vermeld in het advies bedoeld in artikel 40, § 1.";
b) het tweede lid wordt aangevuld met een derde lid dat als volgt luidt:
"Wanneer de leidende ambtenaar van Brussel Openbaar Ambt de afwijking bedoelde in lid 2 toepast, brengt hij onmiddellijk de leidende ambtenaar van Actiris op de hoogte, die verantwoordelijk is voor het informeren van werkzoekenden die aan de deelnamevoorwaarden kunnen voldoen en hen aanmoedigt zich in te schrijven voor de selectie.".
Art.3. De volgende wijzigingen worden aangebracht aan artikel 38 van hetzelfde besluit, zoals gewijzigd door het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 20 april 2023:
1° In lid 1 worden de woorden "ambtenaar-generaal" en "één of meerdere van de volgende mogelijkheden" respectievelijk vervangen door de woorden "leidende ambtenaar of zijn adjunct" en "één van de volgende mogelijkheden";
2° Het artikel wordt aangevuld met een lid luidende:
"De leidende ambtenaar, of zijn adjunct, van het bestuur waar de post vacant is geworden, kan ook beslissen om meerdere selectiewijzen te combineren op hetzelfde ogenblik. In dit kader worden de kandidaten van tevoren geïnformeerd over de nadere regels voor indiening van hun kandidatuur en wordt er slechts selectiecommissie samengesteld. In geval van combinatie van mobiliteitsprocedures en een andere selectiewijze, zijn de regels betreffende de vergelijkende selectieprocedure van toepassing, bedoeld in Boek I, Titel III, hoofdstuk 2 van onderhavig besluit.".
Art.4. In artikel 40 van hetzelfde besluit worden de volgende wijzigingen aangebracht:
1° in paragraaf 1 worden aan het eerste lid de volgende woorden toegevoegd: "en gepubliceerd op de gewestelijke site van Brussel Openbaar Ambt.";
2° in paragraaf 2 worden tussen de woorden "specifieke professionele vaardigheden" en "moeten beschikken" de woorden "of relevante beroepservaring " ingevoegd;
3° paragraaf 3 wordt vervangen als volgt:
" § 3. De kandidaten die in aanmerking komen, worden opgeroepen door Brussel Openbaar Ambt voor de modules van proeven zoals vastgelegd in het selectieprogramma.";
4° het eerste lid van paragraaf 4 wordt vervangen door wat volgt:
"De algemene en de specifieke toelatingsvoorwaarden voor de selectieprocedure, zijn het voorwerp van een controle door Brussel Openbaar Ambt.".
Art.5. In artikel 41 van hetzelfde besluit worden de volgende wijzigingen aangebracht:
1° lid 2 van paragraaf 1 wordt vervangen door wat volgt:
"De functiebeschrijving wordt opgesteld door HRM onder verantwoordelijkheid van de leidende ambtenaar, of zijn adjunct.";
2° lid 2 van paragraaf 2 wordt vervangen door wat volgt:
"Indien een testmodule gemeenschappelijk is voor verscheidene vergelijkende selecties binnen hetzelfde niveau, kunnen de geslaagden van deze testmodule hiervan worden vrijgesteld wanneer zij aan een andere vergelijkende selectie deelnemen, mits deze vrijstelling uitdrukkelijk in het selectiereglement is opgenomen. De geldigheidsduur van de vrijstelling wordt vermeld op de betekening van het resultaat. Deze bedraagt minimaal een jaar. ";
3° lid 3 van paragraaf 2 wordt vervangen door wat volgt:
"Een kandidaat die niet geslaagd is voor een module van een vergelijkende selectie wordt gedurende een periode van zes maanden, te rekenen vanaf de datum van het afleggen van deze proef, uitgesloten van het opnieuw afleggen van dezelfde module, mits deze uitsluiting uitdrukkelijk in het selectiereglement is opgenomen.";
4° in lid 1 van paragraaf 3, wordt het woord "mondelinge" ingevoegd tussen het woord "bijkomende" en het woord "vergelijkende".
Art.6. Artikel 42 van hetzelfde besluit wordt vervangen als volgt:
"Art. 42. Wanneer er een wervingsreserve wordt aangelegd op basis van artikel 41 zijn de volgende voorwaarden van toepassing:
1° Het aantal geslaagden dat in deze reserve wordt opgenomen, wordt vooraf bepaald op basis van het aantal voorspelbare vacatures;
2° De geldigheidsduur van een reserve bedraagt minimaal zes maanden en maximaal twee jaar. De leidende ambtenaar van Brussel Openbaar Ambt kan de geldigheidsduur van de aangelegde wervingsreserves tweemaal verlengen, telkens met een periode van maximum een jaar, indien de behoeften van de dienst dat rechtvaardigen.".
Art.7. Artikel 44 van hetzelfde besluit wordt vervangen als volgt:
"De leidende ambtenaar van het Brussel Openbaar Ambt, of zijn adjunct, in het kader van een aanwervingsprocedure voor de Brusselse Gewestelijke Overheidsdienst, raadpleegt de reserve van geslaagde kandidaten die is aangelegd door de federale overheid, met zijn akkoord, indien er geen gewestelijke reserve is met kandidaten die voldoen aan de specifieke behoeften geformuleerd door de betrokken gewestelijke overheid.".
Art.8. In artikel 45 van hetzelfde besluit wordt het woord "minister" vervangen door de woorden "leidende ambtenaar van Brussel Openbaar Ambt, of zijn adjunct.".
HOOFDSTUK 2. - Wijzigingen aan het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de instellingen van openbaar nut van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Art.9. Artikel 27 van het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 21 maart 2018 houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de instellingen van openbaar nut van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, wordt vervangen door hetgeen volgt:
"Voor de aanwerving organiseert Brussel Openbaar Ambt de selecties en speelt het een beslissende rol in de uitvoering ervan, onder dezelfde voorwaarden als deze bepaald door het Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 21 maart 2018 houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de Gewestelijke overheidsdiensten van Brussel"
Art.10. In artikel 29 van hetzelfde besluit worden de volgende wijzigingen aangebracht:
a) Lid 2 wordt vervangen als volgt:
"Met uitzondering van de beroepen waarvoor specifieke diploma's vereist zijn en onder voorbehoud van de wettelijke bepalingen inzake de statutaire graden waarvan niet mag worden afgeweken, kan de Minister een afwijking van de in lid 1, 4° bedoelde voorwaarde toestaan voor de beroepen die zijn opgenomen in de jaarlijks door de Brusselse Hoofdstedelijke Regering opgestelde lijst, op basis van de jaarlijks door Actiris opgestelde lijst van knelpuntberoepen en de analyse door Brussel Openbaar Ambt van de resultaten van de selecties die zijn afgerond zonder dat dit een voldoende aantal kandidaten of geslaagde kandidaten heeft opgeleverd in verhouding tot de in te vullen betrekkingen. Het voordeel van de afwijking wordt afhankelijk gesteld van een of meerdere van de volgende voorwaarden:
- het bezit van een diploma of getuigschrift van een voor de te vervullen functie relevante opleiding;
- een relevante beroepservaring in verband met de te vervullen functie;
- het met goed gevolg afleggen van een door Brussel Openbaar Ambt georganiseerd kwalificatie-examen;
- het bezit van een titel van kennis, verkregen in het kader van een validering van vaardigheden;
- de in het buitenland opgedane relevante beroepservaring, binnen de grenzen van de artikelen 425 en 426 van dit besluit.
De toepassing en de uitvoeringsvoorwaarden van deze afwijking staan vermeld in het advies bedoeld in artikel 33, § 1."
b) het tweede lid wordt aangevuld met een derde lid dat als volgt luidt:
"Wanneer de leidende ambtenaar van Brussel Openbaar Ambt de afwijking bedoelde in lid 2 toepast, brengt hij onmiddellijk de leidende ambtenaar van Actiris op de hoogte, die verantwoordelijk is voor het informeren van werkzoekenden die aan de deelnamevoorwaarden kunnen voldoen en hen aanmoedigt zich in te schrijven voor de selectie."
Art.11. De volgende wijzigingen worden aangebracht aan artikel 31 van hetzelfde besluit, zoals gewijzigd door het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 20 april 2023:
1° in lid 1, worden de woorden "één of meerdere van de volgende mogelijkheden" vervangen door de woorden "één van de volgende mogelijkheden;
2° het artikel wordt aangevuld met een lid luidende:
"De directeur-generaal of de adjunct-directeur-generaal waar de post vacant is geworden, kan ook besluiten om meerdere selectiewijzen te combineren op hetzelfde ogenblik. In dit kader worden de kandidaten van tevoren geïnformeerd over de nadere regels voor indiening van hun kandidatuur en wordt er slechts selectiecommissie samengesteld. In geval van combinatie van mobiliteitsprocedures en een andere selectiewijze, zijn de regels betreffende de vergelijkende selectieprocedure van toepassing, bedoeld in Book I, Titel III, Hoofdstuk 2 van onderhavig besluit."
Art.12. In artikel 33 van hetzelfde besluit worden de volgende wijzigingen aangebracht:
1° in paragraaf 1 worden aan het eerste lid de volgende woorden toegevoegd: "en gepubliceerd op de gewestelijke site van Brussel Openbaar Ambt.";
2° in paragraaf 2 worden tussen de woorden "specifieke professionele vaardigheden" en "moeten beschikken" de woorden "of relevante beroepservaring " ingevoegd;
3° paragraaf 3 wordt vervangen als volgt:
" § 3. De kandidaten die in aanmerking komen, worden opgeroepen door Brussel Openbaar Ambt voor de modules van proeven zoals vastgelegd in het selectieprogramma.";
4° het eerste lid van paragraaf 4 wordt vervangen door wat volgt:
" § 4. De algemene en de specifieke toelatingsvoorwaarden voor de selectieprocedure, zijn het voorwerp van een controle door Brussel Openbaar Ambt.".
Art.13. In artikel 34 van hetzelfde besluit worden de volgende wijzigingen aangebracht:
1° lid 2 van paragraaf 1 wordt vervangen door wat volgt:
"De functiebeschrijving wordt opgesteld door HRM onder verantwoordelijkheid van de leidende ambtenaar, of zijn adjunct.";
1° lid 2 van paragraaf 2 wordt vervangen door wat volgt:
"Indien een testmodule gemeenschappelijk is voor verscheidene vergelijkende selecties binnen hetzelfde niveau, zijn de geslaagden van deze testmodule hiervan vrijgesteld wanneer zij aan een andere vergelijkende selectie deelnemen. De geldigheidsduur van de vrijstelling wordt vermeld op de betekening van het resultaat. Deze bedraagt minimaal een jaar. ";
3° lid 3 van paragraaf 2 wordt vervangen door wat volgt:
" Een kandidaat die niet geslaagd is voor een module van een vergelijkende selectie wordt gedurende een periode van zes maanden, te rekenen vanaf de datum van het afleggen van deze proef, uitgesloten van het opnieuw afleggen van dezelfde module, mits deze uitsluiting uitdrukkelijk in het selectiereglement is opgenomen. ";
4° in lid 1 van paragraaf 3, wordt het woord "mondelinge" ingevoegd tussen het woord "bijkomende" en het woord "vergelijkende".
Art.14. Artikel 35 van hetzelfde besluit wordt vervangen als volgt:
"Art. 35. Wanneer een wervingsreserve wordt gevormd op grond van artikel 34, zijn de volgende voorwaarden van toepassing:
1° Het aantal geslaagden dat in deze reserve wordt opgenomen, wordt bepaald op basis van het aantal verwachte vacatures;
2° De geldigheidsduur van een reserve bedraagt minimaal zes maanden en maximaal twee jaar. De leidende ambtenaar van Brussel Openbaar Ambt kan de geldigheidsduur van de aangelegde wervingsreserves tweemaal verlengen, telkens met een periode van maximum een jaar, indien de behoeften van de dienst dat rechtvaardigen." ".
Art.15. Artikel 37 van hetzelfde besluit, zoals gewijzigd door het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 29 oktober 2020, wordt vervangen als volgt:
"De leidende ambtenaar van het Brussel Openbaar Ambt, of zijn adjunct, in het kader van een aanwervingsprocedure voor een instelling, raadpleegt de reserve van geslaagde kandidaten die is aangelegd door de federale overheid, met zijn akkoord, indien er geen gewestelijke reserve is met kandidaten die voldoen aan de specifieke behoeften geformuleerd door de betrokken gewestelijke overheid.".
Art.16. In artikel 38 van hetzelfde besluit wordt het woord "minister" vervangen door de woorden "leidende ambtenaar van Brussel Openbaar Ambt, of zijn adjunct ".
HOOFDSTUK 3. - Overgangsbepalingen en inwerkingtreding
Art.17. Alle door dit besluit gewijzigde procedures die reeds lopende zijn op het moment van inwerkingtreding van dit besluit, worden verdergezet overeenkomstig de modaliteiten die voorzien waren vóór de inwerkingtreding van dit besluit.
HOOFDSTUK 4. - Slotbepalingen
Art. 18. De ministers bevoegd voor Ambtenarenzaken wordt belast met de uitvoering van dit besluit.