Details





Titel:

7 FEBRUARI 2024. - Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 19 maart 2004 houdende productnormen voor voertuigen



Inhoudstafel:


Art. 1-4
BIJLAGE.
Art. N



Deze tekst heeft de volgende tekst(en) gewijzigd:

2004022182 



Uitvoeringsbesluit(en):



Artikels:

Artikel 1. Dit besluit voorziet in de omzetting van de gedelegeerde richtlijn (EU) 2023/544 van de Commissie van 16 december 2022 tot wijziging van Richtlijn 2000/53/EG van het Europees Parlement en de Raad wat betreft de vrijstellingen voor het gebruik van lood in aluminiumlegeringen voor verwerkingsdoeleinden, in koperlegeringen en in bepaalde batterijen.

Art.2. In het koninklijk besluit van 19 maart 2004 houdende productnormen voor voertuigen wordt de bijlage I vervangen door de bijlage I gevoegd bij dit besluit.

Art.3. Dit besluit treedt in werking de dag waarop ze in het Belgisch Staatsblad wordt bekendgemaakt.

Art.4. De minister bevoegd voor Leefmilieu is belast met de uitvoering van dit besluit.

BIJLAGE.
Art. N.
  Bijlage bij het koninklijk besluit van 7 februari 2024 tot wijziging van het koninklijk besluit van 19 maart 2004 houdende productnormen voor voertuigen:
  Bijlage I bij het koninklijk besluit van 19 maart 2004 houdende productnormen voor voertuigen
  Van de toepassing van artikel 3, § 1, vrijgestelde materialen en onderdelen
  Een maximale concentratie van 0,1 gewichtsprocent voor lood, zeswaardig chroom en kwik in homogeen materiaal en 0,01 gewichtsprocent voor cadmium in homogeen materiaal wordt toegestaan.
  Na 1 juli 2003 in de handel gebrachte reserveonderdelen die worden gebruikt voor voertuigen die vóór 1 juli 2003 in de handel werden gebracht, met uitzondering van wielbalansgewichten, koolborstels voor elektrische motoren en remvoeringen, zijn vrijgesteld van artikel 3 § 1 van dit besluit.


<td colspan="3" valign="top">Lood als legeringselement <td colspan="3" valign="top">Lood en loodverbindingen in onderdelen <td colspan="3" valign="top">Zeswaardig chroom <td colspan="3" valign="top">Kwik <td colspan="3" valign="top">Cadmium
Materialen en onderdelen Werkingssfeer en einde van de geldigheidsduur van de vrijstelling Te merken of herkenbaar te maken
1a) Staal voor verwerkingsdoeleinden en discontinu thermisch verzinkte stalen onderdelen met een loodgehalte van niet meer dan 0,35 gewichtsprocent   
1b) Continu verzinkt plaatstaal dat niet meer dan 0,35 gewichtsprocent lood bevat Voertuigen met typegoedkeuring van vóór 1 januari 2016 en reserveonderdelen voor deze voertuigen  
2a) Aluminium voor verwerkingsdoeleinden dat niet meer dan 2 gewichtsprocent lood bevat Als reserveonderdelen voor voertuigen die vóór 1 juli 2005 in de handel zijn gebracht  
2b) Aluminium dat niet meer dan 1,5 gewichtsprocent lood bevat Als reserveonderdelen voor voertuigen die vóór 1 juli 2008 in de handel zijn gebracht  
2c)i) Aluminiumlegeringen voor verwerkingsdoeleinden die niet meer dan 0,4 ewichtsprocent lood bevatten Voertuigen met typegoedkeuring van vóór 1 januari 2028 en reserveonderdelen voor deze voertuigen  
2c)ii) Aluminiumlegeringen die niet onder 2 c) i) vallen en die niet meer dan 0,4 gewichtsprocent lood bevatten (2) (1)  
3. Koperlegeringen die niet meer dan 4 gewichtsprocent lood bevatten (3)  
4a) Lagerschalen en -zuigers Als reserveonderdelen voor voertuigen die vóór 1 juli 2008 in de handel zijn gebracht  
4b) Lagerschalen en -zuigers in motoren, transmissies en aircocompressoren Als reserveonderdelen voor voertuigen die vóór 1 juli 2011 in de handel zijn gebracht  
5a) Lood in batterijen die worden gebruikt in hoogspanningsystemen (4) die alleen worden gebruikt voor de aandrijving van voertuigen van de categorieën M1 en N1. Voertuigen met typegoedkeuring van vóór 1 januari 2019 en reserveonderdelen voor deze voertuigen X
5b)i) Lood in batterijen:
  1) die in 12 V-toepassingen worden gebruikt;
  2) die in 24 V-toepassingen worden gebruikt in voertuigen voor speciale doeleinden als gedefinieerd in artikel 3 van Verordening (EU) 2018/858 van het Europees Parlement en de Raad (7).
(3) X
5b)ii) Lood in batterijen die in toepassingen worden gebruikt die niet onder punt 5, a), of punt 5, b), i), vallen Voertuigen met typegoedkeuring van vóór 1 januari 2024 en reserveonderdelen voor deze voertuigen X
6. Trillingsdempers Voertuigen met typegoedkeuring van vóór 1 januari 2016 en reserveonderdelen voor deze voertuigen X
7a) Vulkaniseermiddelen en stabilisatoren voor elastomeren in remslangen, brandstofslangen, luchtventilatieslangen, elastomeer/metaalonderdelen in de chassistoepassingen en motorophangingen Als reserveonderdelen voor voertuigen die vóór 1 juli 2005 in de handel zijn gebracht  
7b) Vulkaniseermiddelen en stabilisatoren voor elastomeren in remslangen, brandstofslangen, luchtventilatieslangen, elastomeer/metaalonderdelen in de chassistoepassingen en motorophangingen die niet meer dan 0,5 gewichtsprocent lood bevatten Als reserveonderdelen voor voertuigen die vóór 1 juli 2006 in de handel zijn gebracht  
7c) Bindmiddelen voor elastomeren die in aandrijftoepassingen worden gebruikt, met een loodgehalte van niet meer dan 0,5 gewichtsprocent Als reserveonderdelen voor voertuigen die vóór 1 juli 2009 in de handel zijn gebracht  
8a) Lood in soldeer om elektrische en elektronische onderdelen aan elektronische printplaten te bevestigen en lood in de afwerking van de uiteinden van andere onderdelen dan elektrolytische aluminiumcondensatoren, in pinnen van onderdelen en in elektronische printplaten Voertuigen met typegoedkeuring van vóór 1 januari 2016 en reserveonderdelen voor deze voertuigen X(5)
8b) Lood in soldeer in elektrische toepassingen, behalve soldeer op elektronische printplaten of op glas Voertuigen met typegoedkeuring van vóór 1 januari 2011 en reserveonderdelen voor deze voertuigen X(5)
8c) Lood in de afwerking van de uiteinden van elektrolytische aluminiumcondensatoren Voertuigen met typegoedkeuring van vóór 1 januari 2013 en reserveonderdelen voor deze voertuigen X(5)
8 d) Lood in soldeer op glas in luchtmassameters Voertuigen met typegoedkeuring van vóór 1 januari 2015 en reserveonderdelen voor deze voertuigen X(5)
8e) Lood in soldeer met een hoog smeltpunt (d.w.z. loodlegeringen met ten minste 85 gewichtsprocent lood) (1) X(5)
8 f) i) Lood in flexibele penconnectorsystemen Voertuigen met typegoedkeuring van vóór 1 januari 2017 en reserveonderdelen voor deze voertuigen X(5)
8f)ii) Lood in andere flexibele penconnectorsystemen dan het pasvlak van kabelboomconnectoren Voertuigen met typegoedkeuring van vóór 1 januari 2024 en reserveonderdelen voor deze voertuigen X(5)
8 g)i) Lood in soldeer voor de totstandbrenging van een haalbare elektrische verbinding tussen een halfgeleider-die en een drager in "flip chip"-behuizingen voor geïntegreerde schakelingen Voertuigen met typegoedkeuring van vóór 1 oktober 2022 en reserveonderdelen voor deze voertuigen X(5)
8 g)ii) Lood in soldeer voor de totstandbrenging van een haalbare elektrische verbinding tussen de halfgeleider-die en de drager in "flip chip"-behuizingen voor geïntegreerde schakelingen waarbij die elektrische verbinding bestaat uit:
  1) een halfgeleidertechnologieknoop van 90 nm of groter;
  2) een enkele die van 300 mm2 of groter, in om het even welke halfgeleidertechnologieknoop;
  3) pakketten gestapelde die's van 300 mm2 of groter, of "silicon interposers" van 300 mm2 of groter.
(1)
  Voertuigen met typegoedkeuring van 1 oktober 2022 of later, en reserveonderdelen voor deze voertuigen
X(5)
8h) Lood in soldeer om warmteverspreiders te bevestigen aan het koelingslichaam in krachtige halfgeleiders met een chipgrootte van minstens 1 cm2 projectieoppervlak en een nominale spanningsdichtheid van minstens 1 A per mm2 siliciumchipoppervlak Voertuigen met typegoedkeuring van vóór 1 januari 2016 en reserveonderdelen voor deze voertuigen X(5)
8i) Lood in soldeer in elektrische toepassingen op glas, met uitzondering van soldeer op gelamineerd glas Voertuigen met typegoedkeuring van vóór 1 januari 2016 en reserveonderdelen voor deze voertuigen X(5)
8 j) Lood in soldeer op gelamineerd glas Voertuigen met typegoedkeuring van vóór 1 januari 2020 en reserveonderdelen voor deze voertuigen X(5)
8k) Solderen van verwarmingstoepassingen met een verwarmingsstroom van 0,5 A of meer per betrokken soldeerverbinding met een enkele ruit van gelamineerd glas met een dikte van ten hoogste 2,1 mm. Deze vrijstelling geldt niet voor het solderen aan contactpunten in de tussenlaag van polymeer. Voertuigen met typegoedkeuring van vóór 1 januari 2024 en reserveonderdelen voor deze voertuigen X(5)
9. Klepzittingen Als reserveonderdelen voor motortypen die vóór 1 juli 2003 zijn ontwikkeld  
10a) Elektrische en elektronische onderdelen die lood in glas of keramiek, in een glas- of composiet met keramische matrix, in een glaskeramisch materiaal of een composiet met glaskeramische matrix bevatten.
  Deze vrijstelling heeft geen betrekking op het gebruik van lood in:
  i) glas in lampen en glazuur van bougies;
  ii) de in de punten 10 b) tot en met 10 d) genoemde diëlektrische keramische materialen en onderdelen.
 X(6) (voor andere onderdelen dan piëzo-onderdelen in motoren)
10b) Lood in op PZT gebaseerde diëlektrische keramische materialen in condensatoren die onderdeel zijn van geïntegreerde schakelingen of discrete halfgeleiders   
10c) Lood in diëlektrische keramische materialen in condensatoren voor een nominale spanning van minder dan 125 V wisselstroom of 250 V gelijkstroom Voertuigen met typegoedkeuring van vóór 1 januari 2016 en reserveonderdelen voor deze voertuigen  
10d) Lood in diëlektrische keramische materialen in condensatoren die de temperatuurgebonden afwijkingen van sensoren in ultrasone sonarinstallaties compenseren Voertuigen met typegoedkeuring van vóór 1 januari 2017 en reserveonderdelen voor deze voertuigen  
11. Pyrotechnische ontstekers Voertuigen met typegoedkeuring van vóór 1 juli 2006 en reserveonderdelen voor deze voertuigen  
12. Loodhoudende thermo-elektrische materialen in elektrische toepassingen in de automobielsector om de CO2-emissies te verminderen door de terugwinning van uitlaatgaswarmte Voertuigen met typegoedkeuring van vóór 1 januari 2019 en reserveonderdelen voor deze voertuigen X
13a) Corrosiewerende beschermlagen Als reserveonderdelen voor voertuigen die vóór 1 juli 2007 in de handel zijn gebracht  
13b) Corrosiewerende beschermlagen van schroefmoerverbindingen voor chassistoepassingen Als reserveonderdelen voor voertuigen die vóór 1 juli 2008 in de handel zijn gebracht  
14. Zeswaardig chroom als anticorrosiemiddel in het koolstofstalen koelsysteem in absorptiekoelkasten tot 0,75 gewichtsprocent in de koeloplossing: a) ontworpen om volledig of gedeeltelijk met een elektrische verwarmingseenheid te werken, met een gemiddeld gebruikt elektrisch ingangsvermogen van minder dan 75 W bij constante bedrijfsomstandigheden;
  b) ontworpen om volledig of gedeeltelijk met een elektrische verwarmingseenheid te werken, met een gemiddeld gebruikt elektrisch ingangsvermogen van minstens 75 W bij constante bedrijfsomstandigheden;
  c) ontworpen om volledig met een niet-elektrische verwarmingseenheid te werken.
Voor a): voertuigen met typegoedkeuring van vóór 1 januari 2020 en reserveonderdelen voor deze voertuigen
  Voor b): voertuigen met typegoedkeuring van vóór 1 januari 2026 en reserveonderdelen voor deze voertuigen
X
15a) Ontladingslampen voor koplampen Voertuigen met typegoedkeuring van vóór 1 juli 2012 en reserveonderdelen voor deze voertuigen X
15b) Fluorescentiebuizen voor instrumentenpanelen Voertuigen met typegoedkeuring van vóór 1 juli 2012 en reserveonderdelen voor deze voertuigen X
16. Batterijen voor elektrische voertuigen Als reserveonderdelen voor voertuigen die vóór 31 december 2008 in de handel zijn gebracht