Details





Titel:

12 JANUARI 2024. - Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 4 februari 2011 betreffende de algemene erkenningsvoorwaarden en kwaliteitszorg van voorzieningen voor opvang, behandeling en begeleiding van personen met een handicap



Inhoudstafel:


Art. 1-13, 45/1, 14-28
BIJLAGE.
Art. N



Deze tekst heeft de volgende tekst(en) gewijzigd:

2011201540 



Uitvoeringsbesluit(en):



Artikels:

Artikel 1. In artikel 4, tweede lid, van het besluit van de Vlaamse Regering van 4 februari 2011 betreffende de algemene erkenningsvoorwaarden en kwaliteitszorg van voorzieningen voor opvang, behandeling en begeleiding van personen met een handicap, ingevoegd bij het besluit van de Vlaamse Regering 17 maart 2017, wordt punt 3° opgeheven.

Art.2. In artikel 11, derde lid, van hetzelfde besluit, ingevoegd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 17 maart 2017, worden de woorden "op regelmatige tijdstippen" vervangen door de woorden "voor meerderjarige gebruikers minstens om de drie jaar en voor minderjarige gebruikers minstens elk jaar".

Art.3. In artikel 24 van hetzelfde besluit, gewijzigd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 25 januari 2019, worden de woorden "regelgeving over de bescherming van natuurlijke personen bij de verwerking van persoonsgegevens" vervangen door de zinsnede "wet van 3 juli 2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens".

Art.4. In artikel 30, eerste lid, van hetzelfde besluit worden de volgende aanwijzingen aangebracht:
  1° tussen het woord "organiseren" en het woord "collectieve" wordt het woord "minstens" ingevoegd;
  2° de zinsnede "voor de punten, vermeld in artikel 29, § 1, eerste lid, 1° tot en met 3° " wordt toegevoegd.

Art.5. Aan artikel 35, § 1, tweede lid, van hetzelfde besluit wordt de volgende zin toegevoegd:
  "De voormelde vertegenwoordiger van de inrichtende macht kan niet dezelfde persoon zijn die de klacht conform artikel 34 heeft behandeld.".

Art.6. Artikel 37 van hetzelfde besluit, gewijzigd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 17 maart 2017, wordt vervangen door wat volgt:
  "Art. 37. § 1. De voorziening beëindigt de zorg of ondersteuning van de gebruiker niet eenzijdig, tenzij om een van de volgende redenen:
  1° wegens overmacht;
  2° als de gebruiker niet meer aan de bijzondere opnamevoorwaarden, vermeld in de collectieve rechten en plichten, voldoet;
  3° als de lichamelijke of geestelijke toestand van de gebruiker in die mate is gewijzigd dat het zorgaanbod van de voorziening niet meer kan beantwoorden aan de behoeften en zorgvragen van de gebruiker;
  4° als de gebruiker of zijn wettelijke vertegenwoordiger de verplichtingen, vermeld in de individuele dienstverleningsovereenkomst, of de collectieve rechten en plichten niet nakomt;
  5° als de gebruiker of zijn vertegenwoordiger bedrieglijke gegevens heeft verstrekt over de verklaring op erewoord, vermeld in punt 12° van bijlage 1, die bij dit besluit is gevoegd;
  6° als de gebruiker of zijn vertegenwoordiger geen overeenkomst sluit met het agentschap als hij een vergoeding voor hulp van derden of ondersteuning door een voorziening heeft ontvangen, om die vergoeding voor de ondersteuning aan te wenden, of de verplichtingen van die overeenkomst niet nakomt.
  § 2. De voorziening gaat bij een eenzijdige beëindiging van de zorg en ondersteuning samen met de gebruiker op zoek naar een oplossing zodat de continuïteit van de zorg of ondersteuning verzekerd kan worden. Als dat nodig is, wordt onderzocht of in samenwerking met een andere voorziening de continuïteit van de zorg of ondersteuning verzekerd kan worden.
  De voorziening bezorgt een voornemen om over te gaan tot een eenzijdige beëindiging van de zorg en ondersteuning aan de gebruiker of zijn wettelijke vertegenwoordiger. De voorziening motiveert in het voormelde voornemen uitvoerig de redenen van het ontslag en vermeldt de mogelijkheid om het voornemen te betwisten conform artikel 38.
  § 3. Voor gebruikers van voorzieningen als vermeld in artikel 4, eerste lid, 1°, van dit besluit kan de voorziening pas overgaan tot een eenzijdige beëindiging van de zorg en ondersteuning, nadat al de volgende stappen zijn ondernomen:
  1° er is een overleg geweest tussen de voorziening en de gebruiker of zijn wettelijke vertegenwoordiger;
  2° er is een beroep gedaan op hoogdrempelige individuele bijstand als vermeld in artikel 12, eerste lid, 8°, van het besluit van de Vlaamse Regering van 11 december 2015 houdende de vergunningsvoorwaarden en de subsidieregeling van bijstandsorganisaties om budgethouders bij te staan in het kader van persoonsvolgende financiering;
  3° er is een beroep gedaan op intensieve bemiddeling als vermeld in hoofdstuk 2 van het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2018 over de bemiddeling, de afstemming en de planning in het kader van persoonsvolgende financiering voor meerderjarige personen met een handicap.
  Voor gebruikers van voorzieningen als vermeld in artikel 4, eerste lid, 3°, van dit besluit, kan de voorziening pas overgaan tot een eenzijdige beëindiging van de zorg en ondersteuning, nadat al de volgende stappen zijn ondernomen:
  1° er is een overleg geweest tussen de voorziening en de gebruiker of zijn wettelijke vertegenwoordiger;
  2° er heeft bemiddeling als vermeld in artikel 30, tweede lid, 3°, van het decreet van 12 juli 2013 betreffende de integrale jeugdhulp, plaatsgehad.
  § 4. Als een van de stappen, vermeld in paragraaf 3, niet is gevolgd, motiveert de voorziening omstandig waarom die stap niet is gevolgd.
  Een voorziening kan nooit de beëindiging of schorsing van een arbeidsovereenkomst van een tewerkgestelde gebruiker inroepen als reden voor het ontslag of voor het beëindigen van de ondersteuning.".

Art.7. In artikel 38 van hetzelfde besluit, gewijzigd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 17 maart 2017, worden de volgende wijzigingen aangebracht:
  1° in paragraaf 1, eerste lid, worden de woorden "betwisting van de eenzijdige beëindiging van de zorg of ondersteuning" vervangen door de zinsnede "het voornemen om over te gaan tot de eenzijdige beëindiging van de zorg of ondersteuning, vermeld in artikel 37, § 2, tweede lid";
  2° in paragraaf 2, eerste lid, worden de woorden "de betwisting van de eenzijdige beëindiging van de zorg of ondersteuning" vervangen door de zinsnede "het voornemen om over te gaan tot de eenzijdige beëindiging van de zorg of ondersteuning, vermeld in artikel 37, § 2, tweede lid";
  3° in paragraaf 3, eerste lid, wordt tussen de woorden "alle betrokken partijen" en de woorden "en poogt ze te verzoenen" de zinsnede ", gaat na of de stappen overeenkomstig artikel 37, § 3, gevolgd zijn," ingevoegd;
  4° in paragraaf 3, eerste lid, worden de woorden "de betwisting van de eenzijdige beëindiging van de zorg of ondersteuning"- vervangen door de zinsnede "het voornemen om over te gaan tot de eenzijdige beëindiging van de zorg of ondersteuning, vermeld in artikel 37, § 2, tweede lid,";
  5° in paragraaf 3 wordt het tweede lid opgeheven;
  6° paragraaf 4 wordt opgeheven.

Art.8. In hetzelfde besluit, het laatst gewijzigd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 12 mei 2023, wordt een artikel 38/1 ingevoegd, dat luidt als volgt:
  "Art. 38/1. De voorziening kan pas overgaan tot ontslag nadat de termijn, vermeld in artikel 38, § 1, verstreken is of nadat de klachtenprocedure, vermeld in artikel 38, § 2 en § 3, volledig is doorlopen.
  De voorziening motiveert schriftelijk en uitvoerig de reden of redenen van het ontslag.
  De voorziening bezorgt het ontslag met een aangetekende brief aan de gebruiker of zijn vertegenwoordiger.".

Art.9. In artikel 39 van hetzelfde besluit, gewijzigd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 17 maart 2017, wordt het tweede lid vervangen door wat volgt:
  "De opzegtermijn, vermeld in het eerste lid, begint op de dag waarop de voorziening de gebruiker of zijn vertegenwoordiger schriftelijk op de hoogte heeft gebracht van het ontslag conform artikel 38/1.".

Art.10. Aan hoofdstuk 7 van hetzelfde besluit, gewijzigd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 17 maart 2023, wordt een artikel 41/1 toegevoegd, dat luidt als volgt:
  "Art. 41/1. De voorziening bekijkt na de onderbreking van de ondersteuning waarbij de individuele dienstverleningsovereenkomst is beëindigd of aangepast, of ze de oorspronkelijke ondersteuning opnieuw kan opnemen of gaat samen met de gebruiker of zijn wettelijke vertegenwoordiger op zoek naar een oplossing zodat de continuïteit van de zorg of ondersteuning verzekerd kan worden.".

Art.11. In artikel 42 van hetzelfde besluit worden de volgende wijzigingen aangebracht:
  1° aan het eerste lid worden de woorden "of medewerkers" toegevoegd;
  2° in het tweede lid worden tussen de woorden "de gebruikers" en de woorden "In die" de woorden "of medewerkers" ingevoegd.

Art.12. In artikel 43 van hetzelfde besluit, gewijzigd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 17 maart 2017, worden de volgende wijzigingen aangebracht:
  1° tussen het woord "wordt" en het woord "gemeld" wordt de zinsnede "binnen dertig dagen nadat die is geregistreerd door de voorziening," ingevoegd;
  2° er wordt een tweede lid toegevoegd, dat luidt als volgt:
  "Het agentschap bepaalt de wijze waarop de melding, vermeld in het eerste lid, gebeurt.".

Art.13. Aan hoofdstuk 8 van hetzelfde besluit, gewijzigd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 17 maart 2017, wordt een afdeling 3, die bestaat uit artikel 45/1, toegevoegd, die luidt als volgt:
  "Afdeling 3. Ernstige gebeurtenissen

Art. 45/1. Ernstige gebeurtenissen die de zorg en ondersteuning, de gezondheid, de veiligheid, de waardigheid of de integriteit van de gebruikers in het gedrang kunnen brengen, of die daarop een ernstige impact hebben, worden onmiddellijk aan het agentschap gemeld.
  Het agentschap bepaalt de wijze waarop de melding, vermeld in het eerste lid, gebeurt.".

Art.14. Aan artikel 47, eerste lid, van hetzelfde besluit wordt een punt 3° toegevoegd, dat luidt als volgt:
  "3° de evaluatie van het beleidsplan, vermeld in artikel 48/1.".

Art.15. Aan hoofdstuk 9, afdeling 2, van hetzelfde besluit wordt een artikel 48/1 toegevoegd, dat luidt als volgt:
  "Art. 48/1. In dit artikel wordt verstaan onder beleidsplan: een plan dat de directie van de voorzieningen, vermeld in artikel 4, eerste lid, 1°, 2°, 3°, en 5°, na een overleg met de werknemersvertegenwoordigers in de sociale overlegorganen en de gebruikers uitwerkt om een kwaliteitsvolle inzet van het personeel te garanderen.
  De directie van de voorzieningen, vermeld in het eerste lid, maakt het beleidsplan op na een overleg met de werknemersvertegenwoordiging en kan dat aantonen.
  Het beleidsplan bevat al de volgende doelstellingen:
  1° de voorzieningen, vermeld in het eerste lid, versterken de interne werking om continuïteit in zorg en ondersteuning te bieden;
  2° de voorzieningen, vermeld in het eerste lid, beschikken over competente medewerkers;
  3° de voorzieningen, vermeld in het eerste lid, dragen via hun werking en hun zorg- en ondersteuningsaanbod bij tot een versterking van de levenskwaliteit van de persoon met een handicap en vertrekken van de behoefte van de persoon met een handicap en van zelfregie;
  4° de infrastructuur die de voorzieningen, vermeld in het eerste lid, inzetten, is kwaliteitsvol;
  5° de voorzieningen, vermeld in het eerste lid, spelen in op het veranderende zorglandschap;
  6° de voorzieningen, vermeld in het eerste lid, zijn financieel leefbaar.
  Per doelstelling, vermeld in het derde lid, wordt na een overleg met de relevante stakeholders door de voorzieningen, vermeld in het eerste lid, minimaal één indicator bepaald waaraan een streefdoel wordt gekoppeld.
  Per indicator, vermeld in het vierde lid, worden aan de sociale overlegorganen jaarlijks relevante gegevens bezorgd en geduid. Op basis van de voormelde gegevens kunnen de voorzieningen, vermeld in het eerste lid, nieuwe indicatoren en streefdoelen formuleren.
  Het eerste beleidsplan is afgewerkt uiterlijk binnen een jaar nadat de eerste individuele dienstverleningsovereenkomst is ingegaan.
  In de volgende gevallen stellen de voorzieningen, vermeld in het eerste lid, een beleidsplan op conform het model van beleidsplan, dat is opgenomen in bijlage 6, die bij dit besluit is gevoegd:
  1° er is geen beleidsplan;
  2° er worden geen relevante gegevens als vermeld in vijfde lid, bezorgd en geduid;
  3° alle indicatoren en streefdoelen wijken in sterke mate af van de doelstellingen.".

Art.16. Artikel 54 van hetzelfde besluit, gewijzigd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 7 december 2018, wordt vervangen door wat volgt:
  "Art. 54. De voorziening stelt verslagen van het toezicht, vermeld in artikel 53, ter beschikking van de gebruikers of hun vertegenwoordigers, via het collectief overleg van de voorziening of, als er geen collectief overleg heeft plaatsgevonden, raadpleegbaar voor haar gebruikers op een toegankelijke wijze en aan hun medewerkers via de sociale overlegorganen met de werknemersvertegenwoordigers.
  Verslagen van toezicht naar aanleiding van een klacht of melding kunnen opgevraagd worden bij Zorginspectie.".

Art.17. Aan artikel 55, § 2, eerste lid, van hetzelfde besluit, gewijzigd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 17 maart 2017, worden de volgende zinnen toegevoegd:
  "De voorziening brengt het agentschap binnen de voormelde termijn op de hoogte van de manier waarop de inbreuk is weggewerkt. Als de voormelde termijn niet gehaald kan worden, bezorgt de voorziening aan het agentschap een plan over de wijze waarop en de termijn waarin de inbreuk wel weggewerkt zal zijn.".

Art.18. In artikel 56 van hetzelfde besluit, gewijzigd bij de besluiten van de Vlaamse Regering van 30 januari 2015, 17 maart 2017 en 7 december 2018, worden de volgende wijzigingen aangebracht:
  1° in paragraaf 1 wordt het tweede lid vervangen door wat volgt:
  "De voorziening stelt het verslag van het toezicht, vermeld in het eerste lid, ter beschikking van de gebruikers of hun vertegenwoordigers, via het collectief overleg van de voorziening of, als er geen collectief overleg heeft plaatsgevonden, raadpleegbaar voor haar gebruikers op een toegankelijke wijze en de medewerkers via de sociale overlegorganen met de werknemersvertegenwoordigers.";
  2° aan paragraaf 2, eerste lid, worden de volgende zinnen toegevoegd:
  "De voorziening brengt het agentschap, binnen de voormelde termijn, ervan op de hoogte op welke wijze de inbreuk is weggewerkt. Als de voormelde termijn niet gehaald kan worden, bezorgt de voorziening aan het agentschap een plan over de wijze waarop en de termijn waarin de inbreuk wel weggewerkt zal zijn.";
  3° aan paragraaf 3 worden de woorden "en aan hun medewerkers via de sociale overlegorganen met de werknemersvertegenwoordigers" toegevoegd.

Art.19. In artikel 57 van hetzelfde besluit, gewijzigd bij de besluiten van de Vlaamse Regering van 30 januari 2015 en 7 december 2018, worden de volgende wijzigingen aangebracht:
  1° aan paragraaf 1, eerste lid, worden de woorden "en de begeleidende maatregelen die zijn opgelegd" toegevoegd;
  2° in paragraaf 1 wordt het tweede lid vervangen door wat volgt:
  "De voorziening stelt het verslag van het toezicht, vermeld in het eerste lid, ter beschikking van de gebruikers of hun vertegenwoordigers, via het collectief overleg van de voorziening of, als er geen collectief overleg heeft plaatsgevonden, raadpleegbaar voor haar gebruikers op een toegankelijke wijze en de medewerkers via de sociale overlegorganen met de werknemersvertegenwoordigers.";
  3° in paragraaf 2, eerste lid, wordt de zin "Als blijkt dat de genomen maatregelen niet voldoen, kan de leidend ambtenaar de voorziening een administratieve geldboete van 100 tot 100.000 euro opleggen." vervangen door de zin "Als blijkt dat de begeleidende maatregelen niet zijn uitgevoerd of de maatregelen die zijn genomen, niet voldoen om de tekortkomingen weg te werken, kan de leidend ambtenaar de voorziening een administratieve geldboete van 100 tot 100.000 euro opleggen.";
  4° aan paragraaf 3 worden de woorden "en aan hun medewerkers via de sociale overlegorganen met de werknemersvertegenwoordigers" toegevoegd.

Art.20. In artikel 58 van hetzelfde besluit, gewijzigd bij de besluiten van de Vlaamse Regering van 30 januari 2015, 17 maart 2017 en 7 december 2018, worden de volgende wijzigingen aangebracht:
  1° in paragraaf 1 wordt het tweede lid vervangen door wat volgt:
  "De voorziening stelt het verslag van het toezicht, vermeld in het eerste lid, ter beschikking van de gebruikers of hun vertegenwoordigers, via het collectief overleg van de voorziening of, als er geen collectief overleg heeft plaatsgevonden, raadpleegbaar voor haar gebruikers op een toegankelijke wijze en de medewerkers via de sociale overlegorganen met de werknemersvertegenwoordigers.";
  2° in paragraaf 2 wordt tussen het woorden "te voldoen" en de woorden "Voor het verstrijken" de zin "De leidend ambtenaar kan de voorziening begeleidende maatregelen opleggen zodat de voorziening binnen een termijn die de leidend ambtenaar oplegt, aan de verplichtingen kan voldoen." ingevoegd.

Art.21. Aan artikel 59, tweede lid, van hetzelfde besluit wordt de volgende zin toegevoegd:
  "De voorziening brengt de medewerkers via de sociale overlegorganen met de werknemersvertegenwoordiger op de hoogte van die beslissing.".

Art.22. Aan bijlage 1 bij hetzelfde besluit, vervangen bij het besluit van de Vlaamse Regering van 17 maart 2017, wordt een punt 15° toegevoegd, dat luidt als volgt:
  "15° een afsprakenkader bij niet-afgesproken afwezigheid dat de volgende gegevens bevat:
  a) als de gebruiker zorggebonden kosten betaalt: afspraken over de betaling van de zorggebonden kosten bij afwezigheid;
  b) als de gebruiker woon- en leefkosten betaalt: afspraken over de betaling van de woon- en leefkosten bij afwezigheid;
  c) afspraken over het inhalen van de ondersteuning bij afwezigheid;
  d) afspraken over de terugkeer van de gebruiker bij onderbreking van de ondersteuning conform artikel 41/1.".

Art.23. Aan bijlage 2 bij hetzelfde besluit, gewijzigd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 17 maart 2017, wordt een punt 18° toegevoegd, dat luidt als volgt:
  "18° een algemeen afsprakenkader rond afwezigheden.".

Art.24. Aan bijlage 3, 4°, f), van hetzelfde besluit, gewijzigd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 17 maart 2017, worden een punt 8) en een punt 9) toegevoegd, die luiden als volgt:
  "8) het registreren van feiten en incidenten die zich voordoen in het kader van de geleverde ondersteuning die aanleiding geven tot schending of mogelijke schending van de integriteit, gezondheid, veiligheid en waardigheid van de gebruiker of medewerker;
  9) het voorkomen van en remediëren van de feiten en incidenten, vermeld in punt 8).".

Art.25. Aan hetzelfde besluit, het laatst gewijzigd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 12 mei 2023, wordt een bijlage 6 toegevoegd, die als bijlage bij dit besluit is gevoegd.

Art.26. Voorzieningen hebben tot en met 31 december 2024 de tijd om in hun collectieve rechten en plichten een algemeen afsprakenkader rond afwezigheden als vermeld in bijlage 2, 18°, op te nemen.
  Voorzieningen hebben tot en met 31 december 2025 de tijd om in de individuele dienstverleningsovereenkomsten een afsprakenkader bij niet-afgesproken afwezigheid als vermeld in bijlage 1, 15°, op te nemen.

Art.27. Dit besluit heeft uitwerking met ingang van 1 januari 2024.

Art.28. De Vlaamse minister, bevoegd voor de personen met een beperking, is belast met de uitvoering van dit besluit.

BIJLAGE.
Art. N.
  Bijlage bij het besluit van de Vlaamse Regering tot wijzigingen van het besluit van de Vlaamse Regering van 4 februari 2011 betreffende de algemene erkenningsvoorwaarden en kwaliteitszorg van voorzieningen voor opvang, behandeling en begeleiding van personen met een handicap
  Bijlage 6 bij het besluit van de Vlaamse Regering van 4 februari 2011 betreffende de algemene erkenningsvoorwaarden en kwaliteitszorg van voorzieningen voor opvang, behandeling en begeleiding van personen met een handicap
  Bijlage. Model van beleidsplan als vermeld in artikel 48/1, zevende lid
  De vergunde zorgaanbieder verduidelijkt op welke manier het participatieve proces over het beleidsplan met de gebruikers heeft plaatsgevonden.
  De vergunde zorgaanbieder verduidelijkt op welke manier het participatieve proces over het beleidsplan met de werknemers heeft plaatsgevonden.
  De voorziening versterkt de interne werking om continuïteit in zorg en ondersteuning te bieden.


streefdoel voorbeelden van mogelijke indicatoren voorbeelden van gegevensverzameling
zelf te definiëren percentage contracten van onbepaalde duur inventaris van de lopende contracten
 percentage ziekteverzuim gegevens over ziekteverzuim
 percentage verloop gegevens over verloop binnen de organisatie
 termijn waarin contracten van onbepaalde duur worden aangeboden  
 mate waarin bepaalde taken worden uitbesteed (onderhoud, keuken, verzorging ...)
De vergunde zorgaanbieder beschikt over competente medewerkers (personeel en vrijwilligers).


streefdoel voorbeelden van mogelijke indicatoren voorbeelden van gegevensverzameling
zelf te definiëren percentage van de medewerkers dat vorming heeft gevolgd inventaris van de gevolgde vorming (door wie + aard van de vorming)
 oog voor alle personeelscategorieën bij vorming  
 interne krijtlijnen rond werken met vrijwilligers binnen de organisatie (wie doet wat)  
 percentage van de medewerkers dat geëvalueerd is inventaris van de uitgevoerde evaluatiegesprekken
 aanwervingsvoorwaarden voor nieuwe medewerkers  
 opleidingsniveau/elders verworven competenties van de medewerkers per functie inventaris van diploma en competenties
 voldoende ervaring op het vlak van zorg die nodig is binnen de organisatie inventaris van anciënniteit/
  beroepservaring
De voorziening draagt via haar werking en het zorg- en ondersteuningsaanbod bij tot een versterking van de levenskwaliteit van de budgethouders en vertrekt van de behoefte van de personen met een handicap en van zelfregie.


streefdoel voorbeelden van mogelijke indicatoren voorbeelden gegevensverzameling
zelf te definiëren mate waarin het medewerkersteam multidisciplinair is samengesteld diploma van medewerkers
 de aanwezigheid van medewerkers op cruciale momenten om een normaal dagverloop (1) te garanderen - De bewoners zijn uit bed en aangekleed tegen x uur.
  - De gebruikers krijgen hun maaltijden op de gebruikelijke uren.
  - De bewoners gaan op een normaal uur slapen.
 de oproepbaarheid van medewerkers bij crisissituaties  
 de verdeling van medewerkers over de woningen, leefeenheden en activiteitencentra  
 percentage van de tijd voor zorggebonden functies dat aan rechtstreekse ondersteuning van de gebruikers wordt besteed  
 manier waarop de verzorgings- en begeleidingsmomenten georganiseerd worden  
 - manier waarop de nachtpermanentie georganiseerd wordt (slapende/wakende nacht, aantal ingezette medewerkers, oproepbare nacht ...)
  - mate van technische ondersteuning 's nachts (oproepsystemen, toezichtsystemen ...)
  - nabijheid van de nachtpermanentie (te overbruggen afstand ...)
 
 - interne afspraken over medicatieverdeling (wie kan medicatie klaarzetten, wat bij problemen ...)
  - intern toezicht daarop
De ingezette infrastructuur is kwaliteitsvol.


streefdoel voorbeelden van mogelijke indicatoren voorbeelden van gegevensverzameling
zelf te definiëren afspraken over dagelijks onderhoud infrastructuur (inzet logistieke krachten ...) en de uitvoering ervan  
 De infrastructuur ondersteunt de medewerkers bij de uitvoering van hun taken.
De voorziening speelt in op het veranderende zorglandschap.


streefdoel voorbeelden van mogelijke indicatoren voorbeelden van gegevensverzameling
zelf te definiëren Medewerkers zijn op de hoogte van de persoonsvolgende financiering.  
 Er is een methodiek die toelaat om te anticiperen op de golfbeweging van de veranderende in- en uitstroom van budgethouders.  
 vastgelegde langetermijndoelstellingen, waarvan minstens een deel opgemaakt wordt op basis van gegevens over de levenskwaliteit  
 vastgelegde kortetermijndoelstellingen, waarvan minstens een deel opgemaakt wordt op basis van gegevens over de levenskwaliteit  
 bespreking en goedkeuring van de planningen door de raad van bestuur, medewerkersoverleg/
  ondernemersraad en gebruikersraad
 
 Alle processen in het kader van interne zelfevaluatie komen aan bod.  
 (inter)sectorale samenwerking onderzoeken en ervoor openstaan
De situatie van de voorziening is financieel leefbaar.


streefdoel voorbeelden van mogelijke indicatoren voorbeelden gegevensverzameling
zelf te definiëren Voor een aantal indicatoren haalt de vergunde zorgaanbieder een minimale score. dashboard jaarrekeningen Departement Zorg (voor neergelegde jaarrekeningen)