Details





Titel:

23 DECEMBER 2022. - Decreet tot regeling van de verwerking van persoonsgegevens in het beleidsveld sociale bescherming en in het beleidsveld gezondheids- en woonzorg, wat betreft de erkenning van gezondheidszorgberoepen en de preventieve gezondheidszorg



Inhoudstafel:

HOOFDSTUK 1. - Inleidende bepaling
Art. 1
HOOFDSTUK 2. - Wijzigingen van het decreet van 21 november 2003 betreffende het preventieve gezondheidsbeleid
Art. 2-5
HOOFDSTUK 3. - Wijziging van de wet betreffende de uitoefening van de gezondheidszorgberoepen, gecoördineerd op 10 mei 2015
Art. 6
HOOFDSTUK 4. - Wijzigingen van het decreet van 18 mei 2018 houdende de Vlaamse sociale bescherming
Art. 7-8
HOOFDSTUK 5. - Inwerkingtreding
Art. 9



Deze tekst heeft de volgende tekst(en) gewijzigd:

2004035090  2015A24141  2018013215 



Uitvoeringsbesluit(en):

2023045343  2023048282 



Artikels:

HOOFDSTUK 1. - Inleidende bepaling
Artikel 1. Dit decreet regelt een gemeenschapsaangelegenheid.

HOOFDSTUK 2. - Wijzigingen van het decreet van 21 november 2003 betreffende het preventieve gezondheidsbeleid
Art.2. In artikel 44, § 3, 3°, van het decreet van 21 november 2003 betreffende het preventieve gezondheidsbeleid, gewijzigd bij het decreet van 18 december 2020, wordt de zinsnede "45, § 3" vervangen door de zinsnede "45, § 1".

Art.3. Artikel 45 van hetzelfde decreet, gewijzigd bij het decreet van 8 juni 2018, wordt vervangen door wat volgt:
  "Art. 45. § 1. Een verplichting tot melding van de infecties die door biotische factoren worden veroorzaakt, vermeld in artikel 44, § 3, 1°, geldt voor de behandelende arts, het hoofd van een laboratorium van klinische biologie en de arts die belast is met het medisch toezicht in scholen, bedrijven, voorzieningen waar kinderen en jongeren verblijven, en residentiële zorginstellingen.
  In het eerste lid wordt verstaan onder residentiële zorginstellingen:
  1° de woonzorgcentra, vermeld in artikel 33 van het Woonzorgdecreet van 15 februari 2019;
  2° de residentiële voorzieningen die erkend, vergund of gesubsidieerd worden door het Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap;
  3° de revalidatieziekenhuizen, vermeld in artikel 2, 17°, van het decreet van 6 juli 2018 betreffende de overname van de sectoren psychiatrische verzorgingstehuizen, initiatieven van beschut wonen, revalidatieovereenkomsten, revalidatieziekenhuizen en multidisciplinaire begeleidingsequipes voor palliatieve verzorging.
  § 2. De melding, vermeld in paragraaf 1, kan al de volgende gegevens bevatten:
  1° het identificatienummer van de sociale zekerheid van de geïnfecteerde persoon, vermeld in artikel 8 van de wet van 15 januari 1990 houdende oprichting en organisatie van een Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid;
  2° de voornamen en de achternaam van de geïnfecteerde persoon;
  3° de geboortedatum van de geïnfecteerde persoon;
  4° het geslacht van de geïnfecteerde persoon;
  5° de vermoede of bevestigde diagnose van de meldingsplichtige infectie;
  6° de identiteit en de contactgegevens van de melder;
  7° de datum van de melding;
  8° het land van geboorte van de geïnfecteerde persoon;
  9° de nationaliteit van de geïnfecteerde persoon;
  10° het domicilieadres van de geïnfecteerde persoon;
  11° de gezinssamenstelling van de geïnfecteerde persoon;
  12° het adres waar de geïnfecteerde persoon daadwerkelijk verblijft. Als de geinfecteerde persoon in een voorziening verblijft: de vermelding van de soort voorziening;
  13° de gegevens die nodig zijn om contact te kunnen opnemen met de geïnfecteerde persoon, met inbegrip van het telefoonnummer en het e-mailadres van de betrokkene en van de persoon of wettelijke vertegenwoordiger die in geval van nood gecontacteerd moet worden, en de vermelding van de relatie van die persoon tot de betrokkene;
  14° het beroep van de geïnfecteerde persoon;
  15° de werkplaats van de geïnfecteerde persoon;
  16° de activiteiten, contacten en aanwezigheden op plaatsen tijdens de maximale incubatieperiode en tijdens de ziekteperiode;
  17° de volgende informatie over de ziekte:
  a) de startdatum van de symptomen;
  b) de datum en de resultaten van klinisch, technisch en labotechnisch onderzoek en medische beeldvorming;
  c) de ingestelde therapie;
  d) de outcome (sequellen, overleden, genezen) na acuut ziektestadium;
  18° informatie over onderliggend lijden, therapie en antecedenten;
  19° de vaccinatiestatus van de geïnfecteerde persoon;
  20° in voorkomend geval de zwangerschap van de geïnfecteerde persoon;
  21° de coördinaten van de behandelende arts en, in voorkomend geval, van de arts-specialist en van het ziekenhuis;
  22° de vermoede bron van besmetting;
  23° de dossierreferentie van de melder.
  Als de melder op de hoogte is van de gegevens, vermeld in het eerste lid, 1° tot en met 7°, is de melder verplicht deze gegevens op te nemen in de melding. De gegevens, vermeld in het eerste lid, 8° tot en met 23°, kunnen door de melder worden opgenomen in de melding. Op verzoek van de ambtenaren-artsen en de ambtenaren, vermeld in artikel 44, § 3, 2° en 3°, deelt de melder de opgevraagde gegevens, vermeld in het eerste lid, 8° tot en met 23°, mee als de melder op de hoogte is van deze gegevens.
  De melding, vermeld in het eerste lid, wordt gedaan aan een ambtenaar-arts als vermeld in artikel 44, § 3, 2°.
  In afwijking van het derde lid kan de Vlaamse Regering vaststellen in welke specifieke gevallen de melding, vermeld in paragraaf 1, aan andere personen dan de ambtenaar-arts, vermeld in artikel 44, § 3, 2°, kan worden gedaan.
  De Vlaamse Regering bepaalt, na advies van de Vlaamse Toezichtcommissie voor de verwerking van persoonsgegevens, vermeld in artikel 10/1 van het decreet van 18 juli 2008 betreffende het elektronische bestuurlijke gegevensverkeer, de termijn waarin de melding wordt gedaan, en de vorm en de wijze van de melding.
  § 3. De gegevens, vermeld in paragraaf 2, eerste lid, worden verwerkt met het oog op het nemen van initiatieven als vermeld in artikel 44, § 2, en in het bijzonder met het oog op het nemen van de maatregelen, vermeld in artikel 44, § 3, 2°.
  De gegevens, vermeld in paragraaf 2, eerste lid, kunnen ook worden verwerkt voor statistische, wetenschappelijke en beleidsondersteunende doeleinden, op voorwaarde dat de personen niet of niet meer identificeerbaar zijn.
  § 4. De ambtenaar-arts, vermeld in artikel 44, § 3, 2°, legt over elke infectieziekte die gemeld wordt, een dossier aan. Dat dossier wordt aangevuld met alle informatie die ingewonnen wordt met toepassing van artikel 46, 3°, a), en artikel 48, en kan worden aangevuld met alle verdere informatie die daarvoor noodzakelijk is.
  Het dossier, vermeld in het eerste lid, wordt in zijn geheel maximaal dertig jaar bewaard in geval van tuberculose en maximaal tien jaar als het een andere infectieziekte betreft.
  In afwijking van het tweede lid kan het dossier langer dan respectievelijk dertig of tien jaar bewaard worden als het dossier deel uitmaakt van een gerechtelijk onderzoek of als het vermoeden bestaat dat het dossier aanleiding kan geven tot een gerechtelijk onderzoek. In voorkomend geval wordt het dossier bewaard tot het gerechtelijk onderzoek gesloten wordt of tot er geen redelijk vermoeden meer is dat het dossier aanleiding kan geven tot een gerechtelijk onderzoek.
  De Vlaamse Regering kan de volgende aspecten nader regelen:
  1° de wijze waarop het dossier bewaard wordt, vermeld in het eerste lid;
  2° de wijze waarop de gegevens van het dossier, vermeld in het eerste lid, worden geanonimiseerd na afloop van de bewaartermijn, vermeld in het tweede of derde lid;
  3° de wijze waarop de geanonimiseerde gegevens van het dossier worden bewaard.
  § 5. Het agentschap Zorg en Gezondheid is de verwerkingsverantwoordelijke, in de zin van artikel 4, 7), van de algemene verordening gegevensbescherming, voor het dossier, vermeld in paragraaf 4, eerste lid.
  § 6. De Vlaamse Regering kan technische en organisatorische maatregelen opleggen voor de verwerking van de persoonsgegevens, vermeld in dit artikel.".

Art.4. In artikel 49, § 1, van hetzelfde decreet, gewijzigd bij het decreet van 18 december 2020, wordt de zinsnede "45, § 3" vervangen door de zinsnede "45, § 1".

Art.5. In artikel 76, § 1, 6°, van hetzelfde decreet wordt de zinsnede ", zoals bedoeld in artikel 45, § 3" vervangen door de zinsnede "als vermeld in artikel 45, § 1".

HOOFDSTUK 3. - Wijziging van de wet betreffende de uitoefening van de gezondheidszorgberoepen, gecoördineerd op 10 mei 2015
Art.6. In de wet betreffende de uitoefening van de gezondheidszorgberoepen, gecoördineerd op 10 mei 2015, het laatst gewijzigd bij het decreet van 24 juni 2022, wordt aan hoofdstuk 8/1 een artikel 101/5 toegevoegd, dat luidt als volgt:
  "Art. 101/5. Voor de uitoefening van de taak, vermeld in artikel 101/1, worden persoonsgegevens verwerkt van de volgende personen:
  1° personen die een erkenning voor een gezondheidszorgberoep, een bijzondere beroepstitel, een bijzondere beroepsbekwaamheid of een beroepskwalificatie als vermeld in deze wet, aanvragen;
  2° personen die een erkenning hebben verkregen;
  3° personen van wie de erkenning is ingetrokken;
  4° stagemeesters die ter uitvoering van deze wet door de bevoegde federale overheidsdienst zijn erkend;
  5° leden van adviesorganen als vermeld in artikel 101/2, tweede lid.
  Van de personen, vermeld in het eerste lid, 1° tot en met 3°, worden de volgende persoonsgegevens verwerkt:
  1° de identificatiegegevens, waaronder het rijksregisternummer of het BIS-nummer;
  2° de contactgegevens;
  3° de gegevens over de erkenning;
  4° andere gegevens dan de gegevens, vermeld in punt 1° tot en met 3°, die vrijwillig door de persoon in kwestie ter beschikking zijn gesteld.
  Van de personen, vermeld in het eerste lid, 4°, worden de volgende persoonsgegevens verwerkt:
  1° de identificatiegegevens, waaronder het rijksregisternummer of het BIS-nummer;
  2° de contactgegevens.
  Van de personen, vermeld in het eerste lid, 5°, worden de volgende persoonsgegevens verwerkt:
  1° de identificatiegegevens, waaronder het rijksregisternummer of het BIS-nummer;
  2° de contactgegevens;
  3° de gegevens om vergoedingen voor deelname aan vergaderingen en voor reiskosten te betalen.
  De Vlaamse Regering wijst een entiteit aan die optreedt als verwerkingsverantwoordelijke voor de verwerking van de persoonsgegevens, vermeld in het eerste lid.
  De Vlaamse Regering kan de persoonsgegevens, vermeld in het tweede tot en met het vierde lid, nader preciseren.
  De Vlaamse Regering bepaalt de bewaartermijnen voor de persoonsgegevens, vermeld in het tweede tot en met het vierde lid.".

HOOFDSTUK 4. - Wijzigingen van het decreet van 18 mei 2018 houdende de Vlaamse sociale bescherming
Art.7. In artikel 49 van het decreet van 18 mei 2018 houdende de Vlaamse sociale bescherming, gewijzigd bij de decreten van 18 juni 2021 en 24 juni 2022, worden de volgende wijzigingen aangebracht:
  1° paragraaf 3/2 wordt vervangen door wat volgt:
  " § 3/2. Het agentschap kan de identificatiegegevens, opleidingsgegevens en tewerkstellingsgegevens verwerken van de medewerkers die ingezet worden in de zorgvoorzieningen en van de zelfstandigen die met een ondernemingscontract aan de zorgvoorziening verbonden zijn en die worden ingeschakeld in de werking van de zorgvoorzieningen. Die gegevens zijn noodzakelijk om:
  1° de sociale akkoorden uit te voeren;
  2° de financiering die toekomt aan de zorgvoorzieningen, te berekenen;
  3° passende maatregelen te kunnen nemen die een kwalitatieve zorg en ondersteuning in de zorgvoorziening garanderen;
  4° de overheidsfinanciering op een onderbouwde basis gericht te kunnen inzetten.
  De Vlaamse Regering specificeert per doeleinde welke identificatie-, opleidings- of tewerkstellingsgegevens worden verwerkt.
  Als dat noodzakelijk is, vraagt het agentschap de gegevens, vermeld in het eerste lid, aan de zorgvoorzieningen in kwestie.";
  2° in paragraaf 4, 1°, worden de woorden "die zorg verlenen in de zorgvoorzieningen" vervangen door de woorden "die met een ondernemingscontract aan de zorgvoorziening verbonden zijn en die worden ingeschakeld in de werking van de zorgvoorzieningen".

Art.8. In artikel 53/1, tweede lid, van hetzelfde decreet, ingevoegd bij het decreet van 18 juni 2021 en vervangen bij het decreet van 24 juni 2022, wordt punt 2° vervangen door wat volgt:
  "2° de zelfstandigen die met een ondernemingscontract aan de zorgvoorziening verbonden zijn en die worden ingeschakeld in de werking van de zorgvoorzieningen;".

HOOFDSTUK 5. - Inwerkingtreding
Art. 9. Dit decreet treedt in werking op 1 januari 2024.
  De Vlaamse Regering kan voor iedere bepaling van dit decreet de datum van inwerkingtreding vaststellen die voorafgaat aan de datum, vermeld in het eerste lid.