28 APRIL 2022. - Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering betreffende steun aan de culturele en creatieve instellingen zonder winstoogmerk in het kader van de COVID-19-gezondheidscrisis
HOOFDSTUK 1. - Algemene bepaling
Art. 1
HOOFDSTUK 2. - Voorwaarden en vorm van de steun
Art. 2-4
HOOFDSTUK 3. - Procedure voor het dossieronderzoek wat de steunaanvragen en -uitbetalingen betreft
Art. 5-8
HOOFDSTUK 4. - Controle en terugbetaling van de steun
Art. 9-11
HOOFDSTUK 5. - Slotbepalingen
Art. 12-13
BIJLAGE.
Art. N
HOOFDSTUK 1. - Algemene bepaling
Artikel 1. Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder:
1° creatieve en culturele instellingen zonder winstoogmerk: de rechtspersoon die een activiteit zonder winstoogmerk uitoefent als bedoeld in de bijlage bij dit besluit;
2° de minister: de minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering bevoegd voor Werk;
3° verordening: de verordening (EU) nr. 1407/2013 van de Commissie van 18 december 2013 betreffende de toepassing van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie op de-minimissteun, bekendgemaakt in het Publicatieblad van de Europese Unie L352 van 24 december 2013;
4° BEW: Brussel Economie en Werkgelegenheid bij de Gewestelijke Overheidsdienst Brussel;
5° AVG: de verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG (algemene verordening gegevensbescherming).
HOOFDSTUK 2. - Voorwaarden en vorm van de steun
Art.2. In afwijking van artikel 2, 6° van de ordonnantie van 3 mei 2018 betreffende de steun voor de economische ontwikkeling van ondernemingen, kent de Minister steun toe aan de creatieve en culturele instellingen zonder winstoogmerk die getroffen zijn door de noodmaatregelen die werden genomen om de verdere verspreiding van het COVID-19-virus in te dijken.
De verordening bepaalt de toekenningsvoorwaarden voor de steun.
Art.3. De steun bestaat uit een eenmalige premie van 3.000 euro, die overeenkomstig de volgende voorwaarden aan de aanvrager wordt toegekend:
1° een inkomstenverlies hebben geleden door de toepassing van de maatregelen die werden genomen om de verdere verspreiding van het COVID-19-virus in te dijken, en die de jaaromzet en de draagkracht met betrekking tot de vaste kosten beïnvloeden;
2° op het grondgebied van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest over minstens een bedrijfszetel beschikken;
3° een sociaal oogmerk hebben dat in de statuten is opgenomen en dat niet van economische en commerciële aard is;
4° op 31 december 2021 een activiteit uitoefenen die onder de NACE-codes van de bijlage bij dit besluit valt;
5° op 31 december 2021 ten hoogste vijf VTE's in loondienst hebben;
6° niet over overgedragen winsten of niet-toegewezen reserves beschikken van meer dan 10.000 euro bij de afsluiting van de rekeningen op 31 december 2021;
Art.4. Is uitgesloten van de steun of desgevallend gehouden tot de terugbetaling ervan, de aanvrager of de begunstigde:
1° aan wie een sanctie wordt opgelegd op grond van artikel 24 van het Koninklijk besluit van 28 oktober 2021 houdende de nodige maatregelen van bestuurlijke politie teneinde de gevolgen voor de volksgezondheid van de afgekondigde epidemische noodsituatie betreffende de coronavirus COVID-19 pandemie te voorkomen of te beperken;
2° die niet alle toepasselijke verplichtingen van het sociaal, arbeids- en milieurecht naleeft;
3° tegen wie op 31 december 2021 al een faillissements- of vereffeningsprocedure was opgestart, of die in staat van faillissement of van vereffening verkeert, zijn werkzaamheden heeft gestaakt, een gerechtelijke reorganisatie ondergaat, of aangifte heeft gedaan van zijn faillissement, ten aanzien van wie een procedure van vereffening of gerechtelijke reorganisatie loopt, of die in een vergelijkbare toestand verkeert ingevolge een soortgelijke procedure die bestaat in andere nationale reglementeringen;
4° die opzettelijk valse of onjuiste inlichtingen verstrekt;
5° die zich in een van de gevallen bevindt als bedoeld in artikel 3, § 1, eerste lid, van de ordonnantie van 8 oktober 2015 houdende algemene regels betreffende de inhouding, de terugvordering en de niet-vereffening van subsidies op het vlak van werkgelegenheid en economie, zolang hij de subsidies als bedoeld in voornoemde ordonnantie niet terugbetaalt overeenkomstig de regels bedoeld in artikel 4 ervan;
6° die in het kader van de COVID-19-crisis in 2022 een gewestelijke of gemeenschapspremie heeft aangevraagd of zal aanvragen en aan de voorwaarden voor die premie voldoet of zal voldoen.
Vanaf de datum van steunverlening moet de begunstigde de voorwaarden als bedoeld in het eerste lid gedurende drie jaar naleven.
HOOFDSTUK 3. - Procedure voor het dossieronderzoek wat de steunaanvragen en -uitbetalingen betreft
Art.5. De aanvrager dient uiterlijk op 26 juni 2022 zijn steunaanvraag in bij BEW en vult daartoe het formulier in dat BEW op zijn website ter beschikking stelt.
Op straffe van niet-ontvankelijkheid voegt de aanvrager de volgende gegevens bij zijn aanvraag:
1° een verklaring op erewoord of een boekhoudkundig attest aangaande de daadwerkelijke terugval van zijn activiteiten;
2° de op 31 december van het afgelopen boekjaar afgesloten en door de algemene vergadering goedgekeurde resultaatrekeningen en balansen in het geval dat ze niet door de Nationale Bank van België gepubliceerd werden;
3° een verklaring betreffende andere ontvangen steun tegen de achtergrond van de tijdelijke kaderregeling inzake staatssteun en alle andere onder de verordening of andere de-minimisverordeningen vallende steun aan die de onderneming gedurende de twee voorafgaande belastingjaren en het lopende belastingjaar heeft ontvangen.
Art.6. De toekenningsbeslissing wordt binnen de maand van de ontvangst van de steunaanvraag door BEW betekend, met de vermelding dat de steun wordt verleend overeenkomstig de de-minimisverordening wordt verleend.
Art.7. De steun wordt vereffend in een enkele schijf.
Art.8. § 1. § 1. Het beheer en de controle van de aanvragen kan, om de in de aanvraag opgegeven gegevens te controleren of aan te vullen, de verwerking van de volgende categorieën van persoonsgegevens betreffen:
1° de identificatie- en contactgegevens van de personen die namens de aanvragers de aanvraag indienen;
2° de identificatie-, adres- en contactgegevens van de zelfstandige ondernemingen natuurlijk persoon die de premie aanvragen;
3° de identificatiegegevens van de zelfstandige zaakvoerders van de aanvragers;
4° de identificatiegegevens en gegevens betreffende de sociale zekerheidssituatie van de begunstigden van het overbruggingsrecht voor 2021;
5° de gegevens betreffende strafrechtelijke en administratieve sancties en feiten van de aanvragers en begunstigden bedoeld in artikel 4, 1°.
In het kader van het beheer en de controle van de aanvragen, is BEW gemachtigd om het rijksregisternummer te gebruiken, in overeenstemming met artikel 8, § 1, lid 3, van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen.
§ 2. BEW is de verwerkingsverantwoordelijke voor de persoonsgegevens bedoeld in § 1.
BEW kan de persoonsgegevens, en andere gegevens, bekomen van de aanvrager of van een andere overheidsinstantie.
§ 3. De maximale bewaringstermijn voor persoonsgegevens die op grond van deze bepaling worden verwerkt, bedraagt drie jaar, behalve voor persoonsgegevens die eventueel nodig zouden zijn voor de behandeling van geschillen met de steunaanvrager, gedurende de tijd die nodig is om dergelijke geschillen te behandelen.
HOOFDSTUK 4. - Controle en terugbetaling van de steun
Art.9. De gewestelijke werkgelegenheidsinspecteurs van het bestuur als bedoeld in artikel 1, 4° van het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 9 juni 2016 houdende bepaling van de met het toezicht en de controle belaste overheden in werkgelegenheidsaangelegenheden en houdende nadere regels met betrekking tot de werking van deze overheden, worden belast met het toezicht op en de controle van de naleving van dit besluit.
Art.10. Deze inspecteurs voeren deze controle of dit toezicht uit overeenkomstig de bepalingen van de ordonnantie van 30 april 2009 betreffende het toezicht op de reglementeringen inzake werkgelegenheid die tot de bevoegdheid van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest behoren en de invoering van administratieve geldboeten toepasselijk in geval van inbreuk op deze reglementeringen.
Art.11. De bepalingen van de ordonnantie van 8 oktober 2015 houdende algemene regels betreffende de inhouding, de terugvordering en de niet-vereffening van subsidies op het vlak van werkgelegenheid en economie alsook de uitvoeringsmaatregelen ervan gelden voor de door dit besluit ingevoerde steun.
HOOFDSTUK 5. - Slotbepalingen
Art.12. Dit besluit treedt in werking op de dag van de bekendmaking ervan in het Belgisch Staatsblad.
Art.13. De minister bevoegd voor Werk wordt belast met de uitvoering van dit besluit.
BIJLAGE.
Art. N.
Bijlage. - Activiteiten die in aanmerking komen voor de steun | Annexe. - Activités éligibles à l'aide | ||
NACE BEL 2008 code | Beschrijving | Code NACE BEL 2008 | Description |
14110 | Vervaardiging van kleding van leer | 14110 | Fabrication de vêtements en cuir |
14120 | Vervaardiging van werkkleding | 14120 | Fabrication de vêtements de travail |
14130 | Vervaardiging van andere bovenkleding | 14130 | Fabrication d'autres vêtements de dessus |
14140 | Vervaardiging van onderkleding | 14140 | Fabrication de vêtements de dessous |
14191 | Vervaardiging van hoeden en petten | 14191 | Fabrication de chapeaux et de bonnets |
14199 | Vervaardiging van andere kleding en toebehoren, n.e.g. | 14199 | Fabrication d'autres vêtements et accessoires n.c.a. |
14200 | Vervaardiging van artikelen van bont | 14200 | Fabrication d'articles en fourrure |
14310 | Vervaardiging van gebreide en gehaakte kousen en sokken | 14310 | Fabrication d'articles chaussants à mailles |
14390 | Vervaardiging van andere gebreide en gehaakte kleding | 14390 | Fabrication d'autres articles à mailles |
15110 | Looien en bereiden van leer; bereiden en verven van bont | 15110 | Apprêt et tannage des cuirs; préparation et teinture des fourrures |
15120 | Vervaardiging van koffers, tassen en dergelijke en van zadel- en tuigmakerswerk | 15120 | Fabrication d'articles de voyage, de maroquinerie et de sellerie |
15200 | Vervaardiging van schoeisel | 15200 | Fabrication de chaussures |
16292 | Vervaardiging van artikelen van kurk, riet of vlechtwerk | 16292 | Fabrication d'objets en liège, vannerie et sparterie |
18110 | Krantendrukkerijen | 18110 | Imprimerie de journaux |
18120 | Overige drukkerijen | 18120 | Autre imprimerie (labeur) |
18130 | Prepress- en premediadiensten | 18130 | Activités de prépresse |
18140 | Binderijen en aanverwante diensten | 18140 | Reliure et activités annexes |
18200 | Reproductie van opgenomen media | 18200 | Reproduction d'enregistrements |
27402 | Vervaardiging van verlichtingsapparaten | 27402 | Fabrication d'appareils d'éclairage électrique |
32121 | Bewerken van diamant | 32121 | Travail du diamant |
32122 | Bewerken van edelstenen (m.u.v. diamant) en van halfedelstenen | 32122 | Travail des pierres précieuses (sauf le diamant) et des pierres semi-précieuses |
32123 | Vervaardiging van sieraden | 32123 | Fabrication d'articles de joaillerie et de bijouterie |
32124 | Vervaardiging van edelsmeedwerk | 32124 | Fabrication d'articles d'orfèvrerie |
32129 | Vervaardiging van overige artikelen van edele metalen | 32129 | Fabrication d'autres articles en métaux précieux |
32130 | Vervaardiging van imitatiesieraden en dergelijke artikelen | 32130 | Fabrication d'articles de bijouterie de fantaisie et d'articles similaires |
32200 | Vervaardiging van muziekinstrumenten | 32200 | Fabrication d'instruments de musique |
58110 | Uitgeverijen van boeken | 58110 | Edition de livres |
58130 | Uitgeverijen van kranten | 58130 | Edition de journaux |
58140 | Uitgeverijen van tijdschriften | 58140 | Edition de revues et de périodiques |
58190 | Overige uitgeverijen | 58190 | Autres activités d'édition |
58210 | Uitgeverijen van computerspellen | 58210 | Edition de jeux électroniques |
59111 | Productie van bioscoopfilms | 59111 | Production de films cinématographiques |
59112 | Productie van televisiefilms | 59112 | Production de films pour la télévision |
59113 | Productie van films, m.u.v. bioscoop- en televisiefilms | 59113 | Production de films autres que cinématographiques et pour la télévision |
59114 | Productie van televisieprogramma's | 59114 | Production de programmes pour la télévision |
59120 | Activiteiten in verband met films en video- en televisieprogramma's na de productie | 59120 | Post-production de films cinématographiques, de vidéo et de programmes de télévision |
59130 | Distributie van films en video- en televisieprogramma's | 59130 | Distribution de films cinématographiques, de vidéo et de programmes de télévision |
59140 | Vertoning van films | 59140 | Projection de films cinématographiques |
59201 | Maken van geluidsopnamen | 59201 | Production d'enregistrements sonores |
59202 | Geluidsopnamestudio's | 59202 | Studios d'enregistrements sonores |
59203 | Uitgeverijen van muziekopnamen | 59203 | Edition musicale |
59209 | Overige diensten in verband met het maken van geluidsopnamen | 59209 | Autres services d'enregistrements sonores |
60100 | Uitzenden van radioprogramma's | 60100 | Diffusion de programmes radio |
60200 | Programmeren en uitzenden van televisieprogramma's | 60200 | Programmation de télévision et télédiffusion |
74101 | Ontwerpen van textielpatronen, kleding, juwelen, meubels en decoratieartikelen | 74101 | Création de modèles pour les biens personnels et domestiques |
74102 | Activiteiten van industriële designers | 74102 | Activités de design industriel |
74103 | Activiteiten van grafische designers | 74103 | Activités de design graphique |
74104 | Activiteiten van interieurdecorateurs | 74104 | Décoration d'intérieur |
74105 | Activiteiten van decorateur-etalagisten | 74105 | Décoration d'étalage |
74109 | Overige activiteiten van gespecialiseerde designers | 74109 | Autres activités spécialisées de design |
74201 | Activiteiten van fotografen, met uitzondering van persfotografen | 74201 | Production photographique, sauf activités des photographes de presse |
74209 | Overige fotografische activiteiten | 74209 | Autres activités photographiques |
77294 | Verhuur en lease van textiel, kleding, sieraden en schoeisel | 77294 | Location et location-bail de textiles, d'habillement, de bijoux et de chaussures |
90011 | Beoefening van uitvoerende kunsten door zelfstandig werkende artiesten | 90011 | Réalisation de spectacles par des artistes indépendants |
90012 | Beoefening van uitvoerende kunsten door artistieke ensembles | 90012 | Réalisation de spectacles par des ensembles artistiques |
90021 | Promotie en organisatie van uitvoerende kunstevenementen | 90021 | Promotion et organisation de spectacles vivants |
90022 | Ontwerp en bouw van podia | 90022 | Conception et réalisation de décors |
90023 | Gespecialiseerde beeld-, verlichtings- en geluidstechnieken | 90023 | Services spécialisés du son, de l'image et de l'éclairage |
90029 | Overige ondersteunende activiteiten voor de uitvoerende kunsten | 90029 | Autres activités de soutien au spectacle vivant |
90031 | Scheppende kunsten, m.u.v. ondersteunende diensten | 90031 | Création artistique, sauf activités de soutien |
90032 | Ondersteunende activiteiten voor scheppende kunsten | 90032 | Activités de soutien à la création artistique |
90041 | Exploitatie van schouwburgen, concertzalen en dergelijke | 90041 | Gestion de salles de théâtre, de concerts et similaires |
90042 | Exploitatie van culturele centra en multifunctionele zalen ten behoeve van culturele activiteiten | 90042 | Gestion de centres culturels et de salles multifonctionnelles à vocation culturelle |
91011 | Bibliotheken,mediatheken en ludotheken | 91011 | Gestion des bibliothèques, des médiathèques et des ludothèques |
91012 | Openbare archieven | 91012 | Gestion des archives publiques |
91020 | Musea | 91020 | Gestion des musées |
91030 | Exploitatie van monumenten en dergelijke toeristenattracties | 91030 | Gestion des sites et monuments historiques et des attractions touristiques similaires |