29 MAART 2022. - Besluit van de administrateur-generaal tot delegatie van sommige bevoegdheden over de algemene werking van het agentschap Facilitair Bedrijf
HOOFDSTUK 1. - Algemene bepalingen
Art. 1-5
HOOFDSTUK 2. - Delegatie voor uitvoering van de begroting
Art. 6-7
HOOFDSTUK 3. - Delegatie voor de interne organisatie, het personeelsmanagement en het facilitair management
Art. 8-12
HOOFDSTUK 4. - Delegatie voor overheidsopdrachten
Afdeling 4.1. - Bevoegdheid tot plaatsing van overheidsopdrachten
Art. 13
Afdeling 4.2. - Bevoegdheid tot uitvoering van overheidsopdrachten
Art. 14
HOOFDSTUK 5. - Mogelijkheid tot subdelegatie
Art. 15-16
HOOFDSTUK 6. - Regeling bij vervanging
Art. 17-18
HOOFDSTUK 7. - Gebruik van delegaties en verantwoording
Art. 19-22
HOOFDSTUK 8. - Specifieke bepalingen voor de Stafdiensten
Art. 23-25
HOOFDSTUK 9. - Slotbepalingen
Art. 26-27
2022040853 2022040854 2022040857 2022040858 2022040859 2022040860 2023043422
HOOFDSTUK 1. - Algemene bepalingen
Artikel 1. Dit besluit is van toepassing op het agentschap Facilitair Bedrijf.
Art.2. In dit besluit wordt verstaan onder:
1° minister: het lid of de leden van de Vlaamse Regering bevoegd voor het agentschap Facilitair Bedrijf;
2° administrateur-generaal: de administrateur-generaal van het agentschap Facilitair Bedrijf;
3° afdeling: de subentiteit, vermeld in artikel 1, 1° tot en met 6° van het besluit van de administrateur-generaal van 29 maart 2022 over de organisatie van het agentschap Facilitair Bedrijf en tot vaststelling van het organogram;
4° afdelingshoofd: het personeelslid belast door de administrateur-generaal met de leiding van de afdeling;
5° teamhoofd: het personeelslid belast door het afdelingshoofd met de leiding van een team;
6° regioverantwoordelijke facilities: het personeelslid belast door het afdelingshoofd met de facilitaire dienstverlening van een gebouw of een groep van gebouwen in een regio.
7° categoriemanager: het personeelslid belast door het afdelingshoofd met de strategische aankoopactiviteiten van een categorie van producten en diensten;
8° Wet Overheidsopdrachten: Wet inzake overheidsopdrachten van 17 juni 2016;
9° KB Plaatsing: Koninklijk besluit plaatsing overheidsopdrachten in de klassieke sectoren van 18 april 2017;
10° KB Uitvoering: Koninklijk besluit van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten van 14 januari 2013, gewijzigd bij het Koninklijk besluit van 22 juni 2017.
Art.3. De afdeling is onderverdeeld in substructuren (teams, regio's, aankoopcategorieën,...) en wordt geleid door een afdelingshoofd, met uitzondering van de Stafdiensten die worden geleid door de administrateur-generaal.
Art.4. § 1. De bij dit besluit gedelegeerde beslissingsbevoegdheden worden uitgeoefend binnen de grenzen en met inachtneming van de voorwaarden en modaliteiten die zijn vastgelegd in de relevante wetten, decreten, besluiten, omzendbrieven, dienstorders en andere vormen van reglementeringen, richtlijnen en beslissingen, en ook van de desbetreffende ondernemingsplannen.
§ 2. De bij dit besluit gedelegeerde beslissingsbevoegdheden zijn van toepassing, onverminderd de bepalingen van:
1° Het besluit van de Vlaamse Regering van 25 november 2016 betreffende het financiële en materiële beheer van de dienst met afzonderlijk beheer Catering en Schoonmaak;
2° Het besluit van de Vlaamse Regering van 4 juli 2014 houdende het beheer van de DAB Documentbeheer.
§ 3. De bij dit besluit gedelegeerde beslissingsbevoegdheden kunnen alleen uitgeoefend worden voor de aangelegenheden die tot de taken van de afdeling in kwestie behoren en binnen de beschikbare kredieten en middelen die onder het beheer van de betrokken afdeling ressorteren.
§ 4. Als in dit besluit de beslissingsbevoegdheid voor bepaalde aangelegenheden expliciet gedelegeerd wordt, is de delegatie ook van toepassing op:
1° de beslissingen die moeten worden genomen in het kader van de voorbereiding en de uitvoering van de gedelegeerde bevoegdheden;
2° de beslissingen van ondergeschikt belang of aanvullende aard die noodzakelijk zijn voor de uitoefening van de bevoegdheid of er inherent deel van uitmaken;
3° het sluiten van overeenkomsten.
§ 5. De bij dit besluit verleende delegaties hebben zowel betrekking op de apparaatskredieten als op de beleidskredieten.
Art.5. De bedragen, vermeld in dit besluit, zijn exclusief de belasting over de toegevoegde waarde.
HOOFDSTUK 2. - Delegatie voor uitvoering van de begroting
Art.6. § 1. De afdelingshoofden worden aangesteld in de hoedanigheid van budgethouder. Bij tijdelijke afwezigheid of verhindering van het afdelingshoofd, wordt het teamhoofd, de categoriemanager of de regioverantwoordelijke facilities (elk binnen hun bevoegdheid) aangesteld in de hoedanigheid van budgethouder.
Voor de Stafdiensten worden de teamhoofden Financiën en Begroting, Communicatie en HR aangesteld in de hoedanigheid van budgethouder. Bij hun tijdelijke afwezigheid of verhindering wordt het afdelingshoofd van de afdeling Aankoopcentrale en Overheidsopdrachten aangesteld in de hoedanigheid van budgethouder.
§ 2. De budgethouder, vermeld in paragraaf 1, heeft delegatie om in het kader van de uitvoering van de begroting en binnen de grenzen van de in de begroting vastgestelde kredieten te beslissen over het aangaan van verbintenissen en de daaraan verbonden vastleggingen, het goedkeuren van verplichtingen en de daaruit voortvloeiende uitgaven en betalingen, het vaststellen van vorderingen en het verkrijgen van ontvangsten en inkomsten.
Deze delegatie kan alleen uitgeoefend worden binnen de aan de budgethouder toegekende beslissingsbevoegdheden. Voor overheidsopdrachten moet deze bepaling samen gelezen worden met de verleende delegatie voor overheidsopdrachten van Hoofdstuk 4.
§ 3. De delegatie geldt niet voor het aangaan van dadingen, minnelijke schikkingen en schulderkenningen of voor het goedkeuren of betalen van uitgaven die daaraan verbonden zijn.
Art.7. De delegatie aan de afdelingshoofden en de teamhoofden Financiën en Begroting, Communicatie en HR geldt met behoud van de toepassing van de bevoegdheden en opdrachten van de andere actoren in de ontvangsten- en uitgavencyclus, en met behoud van de verplichting tot het instellen van een functiescheiding bij de inrichting van de processen voor de financiële afhandeling van dossiers.
HOOFDSTUK 3. - Delegatie voor de interne organisatie, het personeelsmanagement en het facilitair management
Art.8. De afdelingshoofden en de teamhoofden Financiën en Begroting, Communicatie en HR hebben delegatie om de beslissingen te nemen over de organisatie van de werkzaamheden en het goed functioneren van hun afdeling of team, met inbegrip van het procesmanagement en het communicatiemanagement.
Art.9. § 1. De afdelingshoofden hebben delegatie om de brieven of nota's aan andere afdelingen of entiteiten van de Vlaamse overheid of aan derden te ondertekenen.
§ 2. De brieven of nota's, vermeld in paragraaf 1, worden voor ze aan de geadresseerde worden verstuurd, voor visering aan de administrateur-generaal voorgelegd als ze:
1° niet louter van informatieve aard zijn, maar een beleidsmatig karakter hebben of het niveau van individuele dossiers overstijgen;
2° een antwoord inhouden op vragen om uitleg of schriftelijke vragen van Vlaamse volksvertegenwoordigers;
3° een antwoord inhouden op brieven van het Rekenhof.
§ 3. De brieven of nota's, gericht aan de minister of aan de Inspectie van Financiën, worden door de administrateur-generaal ondertekend.
In afwijking van het eerste lid worden de brieven of nota's, gericht aan de Inspectie van Financiën, die betrekking hebben op overheidsopdrachten, door de afdelingshoofden ondertekend. Tijdens hun afwezigheid of verhindering ondertekent de administrateur-generaal.
Art.10. De afdelingshoofden hebben delegatie om de verloven en dienstvrijstellingen aan de personeelsleden van hun afdeling of hun team toe te staan en toe te kennen.
Art.11. De afdelingshoofden hebben delegatie om de beslissingen te nemen over de uitrusting en de werking van hun afdeling of hun team met uitzondering van de huisvesting en de informatie- en communicatiesystemen.
Art.12. De afdelingshoofden kunnen de gedelegeerde aangelegenheden subdelegeren aan een teamhoofd, een categoriemanager, een regioverantwoordelijke facilities of een personeelslid van de afdeling dat onder hun hiërarchisch gezag staat.
HOOFDSTUK 4. - Delegatie voor overheidsopdrachten
Afdeling 4.1. - Bevoegdheid tot plaatsing van overheidsopdrachten
Art.13. § 1. De afdelingshoofden hebben delegatie om alle beslissingen te nemen met het oog op het plaatsen van overheidsopdrachten, prijsvragen en raamovereenkomsten tot een bedrag dat de grensbedragen, vermeld in de volgende tabel, niet overschrijdt:
Bedragen in euro's | Openbare of niet-openbare procedure | Overige plaatsingsprocedures |
werken | 750.000 | 144.000 |
leveringen | 221.000 | 144.000 |
diensten | 221.000 | 144.000 |
Bedragen in euro's | Onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking |
werken | 1.300.000 |
leveringen | 800.000 |
diensten | 240.000 |
Bedragen in euro's | Openbare en niet- openbare procedure | Mededingingsprocedure met onderhandeling, vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking, concurrentiegerichte dialoog en innovatiepartnerschap | Onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking |
werken | 13.000.000 | 6.500.000 | 1.300.000 |
leveringen | 8.000.000 | 4.000.000 | 800.000 |
diensten | 2.400.000 | 1.200.000 | 240.000 |