7 DECEMBER 2021. - Besluit van de secretaris-generaal tot vaststelling van de organisatiestructuur van het Departement Omgeving
Art. 1-10
Artikel 1. Het Departement Omgeving bestaat uit volgende afdelingen:
1° de Afdeling Strategie, Internationaal, Digitalisering & Organisatie (SIDO)
2° de Afdeling Dierenwelzijn (DWZ);
3° de Afdeling Vlaams Planbureau voor omgeving (VPO;
4° de Afdeling Partnerschappen met Besturen en Maatschappij (PBM);
5° de Afdeling Beleidsontwikkeling & Juridische ondersteuning (BJO);
6° de Afdeling Gebiedsontwikkeling, omgevingsplanning en -projecten (GOP);
7° de Afdeling Handhaving (HH);
Art.2. De Afdeling Strategie, Internationaal, Digitalisering en Organisatie, vermeld in artikel 2, 1°, heeft als taken en is bevoegd voor :
1° algemene strategie, inhoudelijke coördinatie & ondersteuning;
2° internationaal beleid;
3° organisatie- en personeelsbeleid HR, financieel beleid;
4° communicatie en woordvoerderschap;
5° organisatieondersteuning;
6° GIS, ICT & informatiebeheer;
7° beleidsdomeinoverkoepelend omgevingsmanagementinformatiesysteem voor beleidsdomein en databeheer.
Art.3. De Afdeling Dierenwelzijn, vermeld in artikel 2,2° heeft als taken en is bevoegd voor:
1° beleid rond Dierenwelzijn;
2° Inspectie Dierenwelzijn.
Art.4. De Afdeling Vlaams Planbureau voor omgeving, vermeld in artikel 2, 3°, heeft als taken en is bevoegd voor:
1° onderzoek, monitoring & evaluatie;
2° bundeling activiteiten en middelen inzake het omgevingsonderzoek en -rapportering, milieu en gezondheid, bodembescherming, ondergrond, natuurlijke rijkdommen, diepe ondergrond;
3° bundeling activiteiten en middelen inzake monitoring en evaluatie;
4° structurele relaties met MIRA en NARA/INBO o.a. op het vlak van de onderzoeksagenda;
5° milieuhinder van elektromagnetische golven.
Art.5. De Afdeling Partnerschappen met Besturen en Maatschappij, vermeld in artikel 2, 4°, heeft als taken en is bevoegd voor:
1° doelgroepenwerking en partnerschappen met bestuurlijke, maatschappelijke en economische actoren;
2° inzetten op voorbeeldrol departement en VO inzake omgeving en duurzaamheid;
3° inzetten van een doelgroepgerichte mix van beleidsinstrumenten met oog op draagvlakopbouw, educatie, kennis- en ervaringsuitwisseling, doorwerking van omgevingsbeleid en gedragsverandering m.b.t. omgeving.
Art.6. De Afdeling Beleidsontwikkeling & Juridische ondersteuning, vermeld in artikel 2, 5°, heeft als taken en is bevoegd voor:
1° beleidsontwikkeling en -voorbereiding van het (lange termijn) omgevingsbeleid inzake ruimte & milieu;
2° regelgeving en instrumentarium omgevingsbeleid inzake ruimte & milieu;
3° taken van juridische dienstverlening;
4° beleid rond geluidshinder.
Art.7. De Afdeling Gebiedsontwikkeling, omgevingsplanning en -projecten, vermeld in artikel 2, 6°, heeft als taken en is bevoegd voor:
1° gebiedsontwikkeling;
2° omgevingsplanning o.a. RUPs;
3° omgevingsprojecten, -vergunning en Vlaamse Investeringsprojecten (VIP);
4° leef- en omgevingskwaliteit inclusief milieueffectenrapportage, omgevingsveiligheidsrapportage en externe veiligheid;
5° land en bodembescherming;
6° begeleiding en ondersteuning inzake milieueffect- en veiligheidsrapportage en kwaliteitsbewaking;
7° erkenningen.
Art.8. De Afdeling Handhaving, vermeld in artikel 2, 7°, heeft als taken en is bevoegd voor:
1° omgevingsinspectie:
a) uitvoering milieuhandhaving;
b) uitvoering handhaving ruimtelijke ordening en onroerend erfgoed.
2° bestuurlijke handhaving incl. bevoegdheden van de gewestelijke entiteit;
3° toepassing milieuschadedecreet;
4° milieucrisismanagement.
Art.9. Het besluit van de secretaris-generaal van 1 april 2017, gewijzigd bij het besluit van 4 december 2020 houdende vaststelling van de organisatiestructuur wordt opgeheven.
Art. 10. Dit besluit treedt in werking op 1 december 2021.