27 DECEMBER 2021. - Koninklijk besluit tot bepaling van de modaliteiten betreffende de bijkomende financiering van de Gemeenschapswachten van de Strategische Veiligheids- en Preventieplannen voor het jaar 2021 en en houdende intrekking van het koninklijk besluit van 25 december 2017 tot bepaling van de modaliteiten betreffende de bijkomende financiering van de Gemeenschapswachten van de Strategische Veiligheids- en Preventieplannen
HOOFDSTUK 1. - Definities
Art. 1
HOOFDSTUK 2. - Modaliteiten voor de financiering
Afdeling 1. - Modaliteiten voor de toekenning
Art. 2-5
Afdeling 2. - Financiële modaliteiten
Art. 6-8
Afdeling 3. - Betalingsmodaliteiten
Art. 9-10
Afdeling 4. - Controlewerkwijze
Art. 11-13
HOOFDSTUK 2. - Slot- en overgangsbepalingen
Art. 14-16
BIJLAGEN.
Art. N1-N2
HOOFDSTUK 1. - Definities
Artikel 1. Voor de toepassing van onderhavig besluit moet worden verstaan onder:
1° gemeente : gemeenten/steden die beschikken over een financiering voor de gemeenschapswachten via een strategisch veiligheids- en preventieplan en/of via de dispositieven bijkomende contingenten (90 en/of 346);
2° strategisch veiligheids- en preventieplan : overeenkomst afgesloten tussen de Minister van Binnenlandse Zaken, Institutionele Hervormingen en Democratische Vernieuwing en een gemeente, waarin de doelstellingen bepaald worden die de gemeente moet behalen op het einde van de geldigheidsperiode van de overeenkomst. Deze overeenkomst omvat eveneens de verschillende doelstellingen die door de dispositieven "bijkomende contingenten Activa 346 TFE" en/of het "dispositief 90 Activa-TFE" worden nagestreefd;
4° gemeenschapswachten: gemeentelijke ambtenaren die belast zijn met veiligheids- en preventieopdrachten, gericht op het verhogen van het veiligheidsgevoel van de burgers en het voorkomen van openbare overlast en criminaliteit door middel van een of meerdere van de activiteiten, zoals bepaald in artikel 3 van de wet van 15 mei 2007 tot instelling van de functie van gemeenschapswacht, tot instelling van de dienst gemeenschapswachten en tot wijziging van artikel 119bis van de nieuwe gemeentewet.
HOOFDSTUK 2. - Modaliteiten voor de financiering
Afdeling 1. - Modaliteiten voor de toekenning
Art.2. § 1. Binnen de limieten van de beschikbare kredieten, kent de Minister in 2021 een aanvullende financiële toelage toe aan de gemeenten met een strategisch veiligheids- en preventieplan.
De financiële toelage wordt toegekend als aanvullende tussenkomst in de loonkosten die voortvloeien uit de activering uitgevoerd door de gemeenschapswachten in het kader van de strategische veiligheids- en preventieplannen.
§ 2. De aanvullende tussenkomst treedt in de plaats van de tussenkomst ten laste van de Rijksdienst voor Arbeidsvoorziening (RVA) en de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid (RSZ) wat betreft de tewerkstelling van gemeenschapswachten die voordien een ACTIVA PVP-statuut genoten.
Art.3. § 1. Het aantal gemeenschapswachten per gemeente, waarvoor de financiële tussenkomst toegekend kan worden, is gebaseerd op de situatie vastgesteld door de RVA op de datum van 31 december 2017.
§ 2. Om de door de RVA vastgestelde situatie aan te vullen en de maximale definitieve quota van gemeenschapswachten die een financiële tussenkomst van de Staat kunnen krijgen, te bepalen, wordt er evenwel rekening gehouden met de aanwervingsprocedures waarvoor de gemeente een collegebeslissing kan voorleggen waarin de opening van een aanwervingsprocedure vastgesteld wordt:
- vóór 1 januari 2018
- betreffende de aanwerving van gemeenschapswachten onder het ACTIVA PVP-statuut.
§ 3. Het maximum aantal gemeenschapswachten waarvoor een financiële tussenkomst kan worden toegekend, kan niet hoger zijn dan het contingent bepaald in de overeenkomst, zoals gedefinieerd in artikel 1, 2°, voor de periode 2014-2017.
Art.4. Bijlage 1 bevat de lijst van de gemeenten bedoeld aan art. 2 en 3 van dit besluit.
Bijlage 2 bevat het aantal gemeenschapswachten per gemeente, waarvoor een financiële tussenkomst toegekend kan worden in toepassing van de toekenningscriteria van artikel 3 van dit besluit.
Art.5. Deze uitgave wordt aangerekend op het begrotingsartikel 56 81 432201 van de sectie 13, van de algemene uitgavenbegroting.
Afdeling 2. - Financiële modaliteiten
Art.6. § 1. Onder voorbehoud van de beschikbare kredieten wordt de toelage in 2021 gewaarborgd.
§ 2. Voor elke aanwerving van een gemeenschapswacht in het kader van het strategisch veiligheids- en preventieplan, ontvangt de gemeente een jaarlijkse maximale toelage van 17.200 € per voltijds equivalent voor de tewerkstellingskosten.
Het bedrag bedoeld in het voorgaande lid wordt toegekend:
1° onafhankelijk van het niveau van aanwerving van het personeelslid;
2° pro rata de gepresteerde arbeidsregeling;
3° voor de periode gedurende welke de gemeente de daadwerkelijke prestatie van de gemeenschapswacht kan rechtvaardigen;
4° op voorwaarde dat de prestatie uitgevoerd werd in het kader van de doelstellingen van het strategisch veiligheids- en preventieplan van de gemeente;
5° als aanvulling op de financiële tussenkomst toegekend in het strategisch veiligheids- en preventieplan;
6° en op voorwaarde dat het personeelslid voldoet aan de voorwaarden, zoals bepaald in artikel 8, 1° tot 8° van de wet van 15 mei 2007 tot instelling van de functie van gemeenschapswacht, tot instelling van de dienst gemeenschapswachten en tot wijziging van artikel 119bis van de nieuwe gemeentewet.
Art.7. § 1. De aanwerving van personeel geeft aanleiding tot de toekenning van een maximale forfaitaire tegemoetkoming ter dekking van de reële lasten waarmee de gemeente geconfronteerd wordt in het kader van de tewerkstelling van dat personeel. De reële lasten omvatten het geheel van de tewerkstellingskosten (salaris, werkgeversbijdragen en andere), verminderd met de bijzondere premies, bijzondere toelagen, of bijzondere vrijstellingen die verbonden zijn aan de statuten waaronder dat personeel aangeworven wordt en waarvan de gemeente heeft kunnen genieten.
§ 2. De tussenkomst in de personeelskosten betreft:
- Verloning;
- Werkgeversbijdragen;
- Vakantiegeld;
- Eindejaarspremie;
- Tweetaligheidspremie;
- vergoeding voor onregelmatige prestaties;
- Overuren;
- Sociale bijdragen;
- Wettelijke verzekering burgerrechtelijke aansprakelijkheid verbonden aan de inschakeling van de aangeworven personeelsleden;
- Ontslagvergoedingen indien de vooropzeg wordt gepresteerd;
- Reiskosten voor het woon-werkverkeer met het openbaar vervoer - trein, tram, bus, metro - en dat ten belope van het bedrag dat overeenstemt met de wettelijke tussenkomst van de werkgever.
De volgende uitgaven kunnen niet aanvaard worden :
- De ontslagvergoedingen indien de vooropzeg niet gepresteerd wordt;
- De sociale secretariaatskosten;
- De kledijkosten of -vergoeding, materiaalkosten of andere samenhangende kosten zoals bijzondere vergoedingen.
Art.8. Alleen de tussen 1 januari en 31 december 2021 en vastgelegde uitgaven zullen in overweging genomen worden bij de jaarlijkse afrekening.
Het bedrag van de toegekende toelage ligt vast, en kan niet verhoogd worden met de beschikbare saldi die vastgesteld worden naar aanleiding van de jaarlijkse afrekeningen die door de Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken opgesteld worden.
Afdeling 3. - Betalingsmodaliteiten
Art.9. § 1. Onder voorbehoud van de beschikbare kredieten gebeurt de vereffening van de verschuldigde toelage volgens een voorschot/saldosysteem. De betaling van het voorschot gebeurt per schijf.
§ 2. 1° Een eerste schijf van maximum 40% wordt gestort op voorlegging van een schuldvordering goedgekeurd door de gemeentelijke overheid, en waarin het volgende bepaald wordt:
- het aantal gemeenschapswachten in dienst
- hun werkregime
- de datum van hun indiensttreding
2° De schuldvordering wordt op de wijze en binnen de termijn die door de administratie zijn vastgesteld ingediend bij de Algemene Directie Veiligheid en Preventie.
§ 3. 1° Een tweede schijf van maximum 40% wordt gestort op voorlegging van een schuldvordering goedgekeurd door de gemeentelijke overheid, en waarin aangegeven wordt:
- het aantal gemeenschapswachten in dienst
- hun werkregime
- de datum van hun aanwerving.
2° De schuldvordering wordt op de wijze en binnen de termijn die door de administratie zijn vastgesteld ingediend bij de Algemene Directie Veiligheid en Preventie.
§ 4. De gemeente dient de volgende documenten in via de online toepassing van de Algemene Directie Veiligheid en Preventie
- de naar behoren ingevulde "standaard" schuldvordering, aangeleverd door de FOD Binnenlandse Zaken
- het uittreksel van de beraadslaging van de beslissing van het college van Burgemeester en schepenen waarbij deze schuldvordering goedgekeurd wordt.
Art.10. Het saldo van de toelage zal gestort worden na controle van de door de gemeente ingediende uitgaven en de afsluiting van de definitieve afrekening.
Afdeling 4. - Controlewerkwijze
Art.11. § 1. De gemeenten rechtvaardigen hun uitgaven door een financieel dossier voor te leggen.
Het financieel dossier is samengesteld uit twee delen :
1° De financiële vordering die ter beschikking gesteld wordt via het ICT-platform online van de Algemene Directie Veiligheid en Preventie;
2° De bewijsdocumenten betreffende de personeelsuitgaven. Deze worden uitsluitend via het ICT-platform online doorgegeven.
Moeten bij het financieel dossier gevoegd worden :
a) Een uittreksel van de gemeenteraadsbeslissing
- tot goedkeuring van het totaalbedrag van de uitgaven gerechtvaardigd in het kader van de toelage;
- als bewijs dat de uitgaven voorgesteld via de online samenvattende uitgavenstaat werkelijk verwezenlijkt werden in het kader van het strategische veiligheids- en preventieplan.
b) Een kopie van het aanwervingscontract of van de aanwervings- of toewijzingsbeslissing. In geval van vrijwillig ontslag of ontslag, een kopie van de betekening van de einddatum van het arbeidscontract.
c) Een samenvattende staat van de maandelijkse betalingen (document waarin de identiteit van de werknemer voorkomt, evenals diens maandelijkse loonkost, het aantal betaalde dagen van laatstgenoemde, voor de ganse periode van tewerkstelling), voor ieder aangeworven persoon.
d) Een kopie van het gemeenteraadsbesluit tot instelling van de dienst gemeenschapswachten.
§ 2. De vordering zal, samen met de bewijsstukken, online vervolledigd en gevalideerd worden en dat ten laatste op 30 juni 2022.
De beveiligde toegangscodes die de vertrouwelijkheid van de gegevens waarborgen, en tevens een handleiding van de internettoepassing, worden verspreid aan elke door de gemeentelijke overheid aangestelde verantwoordelijke via besluit van het College van Burgemeester en Schepenen.
De gemeentelijke overheid blijft verantwoordelijk voor de geleverde toegang en geeft informatie aan de Algemene Directie Veiligheid en Preventie over de bestemmingsveranderingen en toegangswijzigingen noodzakelijk voor de goede opvolging van de financiële controleprocedures.
§ 3. De financiële vordering zal pas gevalideerd worden op voorwaarde dat de datum van goedkeuring van de financiële vordering ingevoerd wordt in het systeem en dat de beslissing van de Gemeenteraad of het College van Burgemeester en Schepenen als bijlage doorgezonden wordt.
In alle gevallen moet, op straffe van het niet in aanmerking nemen, de beslissing voorafgaan aan de online indiening van het financieel dossier.
Art.12. § 1. De Algemene Directie Veiligheid en Preventie. voert een controle uit van de bestanddelen van het financieel dossier.
De Directie Lokale Integrale Veiligheid kan bijkomende informatie opvragen. Het niet bezorgen van de opgevraagde aanvullingen kan leiden tot de afwijzing van de betrokken uitgaven.
§ 2. Na afloop van de controle ontvangt elke gemeente een voorlopige afrekening en beschikt ze over twintig werkdagen om haar akkoord te geven of, in geval van niet-akkoord over de toegekende bedragen, haar argumenten voor te leggen. Deze termijn begint te lopen op de datum van voorlegging van de voorlopige afrekening, via het online ICT-platform.
Wanneer de termijn overschreden is of in geval van akkoord over de bedragen van de afrekening, stelt de Algemene Directie Veiligheid en Preventie de definitieve afrekening op.
Wanneer er geen akkoord is over de voorlopige afrekening, worden de motiveringen en/of bijkomende bewijzen aangevoerd door de gemeenten, onderzocht om de definitieve afrekening op te stellen.
Art.13. De onverschuldigde bedragen, die na grondige controle van de uitgaven worden vastgesteld, worden teruggevorderd door De Algemene Directie Veiligheid en Preventie.
HOOFDSTUK 2. - Slot- en overgangsbepalingen
Art.14. Het koninklijk besluit van 25 december 2017 tot bepaling van de modaliteiten betreffende de bijkomende financiering van de Gemeenschapswachten van de Strategische Veiligheids- en Preventieplannen wordt ingetrokken.
Art.15. Dit besluit treedt in werking op 1 januari 2021.
Art.16. De Minister van Binnenlandse Zaken, Institutionele Hervormingen en Democratische Vernieuwing is belast met de uitvoering van dit besluit.
BIJLAGEN.
Art. N1. BIJLAGE 1 : Lijst van de gemeenten bedoeld aan art. 2 en 3 van het koninklijk besluit tot bepaling van de modaliteiten betreffende de bijkomende financiering van de Gemeenschapswachten van de Strategische Veiligheids- en Preventieplannen voor het jaar 2021 en en houdende intrekking van het koninklijk besluit van 25 december 2017 tot bepaling van de modaliteiten betreffende de bijkomende financiering van de Gemeenschapswachten van de Strategische Veiligheids- en Preventieplannen.
Aalst | Kortrijk / Courtrai |
Anderlecht | La Louvière |
Anderlues | Lanaken |
Antwerpen / Anvers | Leuven / Louvain |
Arlon / Aarlen | Liège/ Luik |
Auderghem / Oudergem | Lier |
Blankenberge | Lokeren |
Boom | Maasmechelen |
Boussu | Machelen |
Brugge / Bruges | Mechelen / Malines |
Bruxelles / Brussel | Menen / Menin |
Charleroi | Middelkerke |
Châtelet | Molenbeek-Saint-Jean / Sint-Jans-Molenbeek |
Colfontaine | Mons / Bergen |
Kortrijk / Courtrai | Morlanwelz |
Diest | Mouscron / Moeskroen |
Dinant | Namur / Namen |
Dour | Nivelles / Nijvel |
Drogenbos | Oostende / Ostende |
Etterbeek | Peruwelz |
Evere | Quaregnon |
Farciennes | Roeselare / Roulers |
Fléron | Ronse / Renaix |
Fontaine l'Evèque | Saint-Gilles / Sint-Gillis |
Forest / Vorst | Saint-Josse-ten-Noode / Sint-Joost-ten-Node |
Frameries | Sambreville |
Genk | Sint-Niklaas |
Gent/Gand | Sint-Truiden |
Hasselt | Schaerbeek / Schaarbeek |
Houthalen-Helchteren | Seraing |
Huy / Hoei | Tournai / Doornik |
Herentals | Turnhout |
Ixelles / Elsene | Uccle / Ukkel |
Knokke-Heist | Verviers |
Koekelberg | Vilvoorde |
Koksijde | Zaventem |
<td colspan="4" valign="top">Referentiekader /Cadre de référence | ||||
Gemeente - Commune | PSSP - SVPP | Bijkomend - contingent 346 - Contingent complémentaire 346 | Dispositief 90 - Dispositif 90 | TOTAAL - TOTAL |
BOUSSU | 0,00 | 1,00 | 0,00 | 1,00 |
CHARLEROI | 0,00 | 0,00 | 3,00 | 3,00 |
CHATELET | 3,00 | 0,00 | 0,00 | 3,00 |
FARCIENNES | 0,00 | 1,16 | 0,00 | 1,16 |
HUY | 0,00 | 2,50 | 0,00 | 2,50 |
LIEGE | 0,00 | 13,00 | 7,00 | 20,00 |
MONS | 20,00 | 11,50 | 5,00 | 36,50 |
MORLANWELZ | 0,00 | 2,00 | 0,00 | 2,00 |
NAMUR | 0,00 | 5,00 | 3,00 | 8,00 |
PERUWELZ | 0,00 | 1,00 | 0,00 | 1,00 |
SERAING | 0,00 | 8,00 | 0,80 | 8,80 |
TOURNAI | 5,66 | 4,00 | 1,00 | 10,66 |
VERVIERS | 4,00 | 2,00 | 0,00 | 6,00 |
TOTAAL VTE/TOTAL ETP | 30,66 | 52,16 | 18,80 | 103,62 |
ANDERLECHT | 1,00 | 13,00 | 1,00 | 15,00 |
AUDERGHEM | 3,50 | 3,50 | 0,00 | 7,00 |
BRUXELLES | 13,00 | 23,00 | 3,00 | 39,00 |
ETTERBEEK | 10,00 | 2,00 | 0,00 | 12,00 |
EVERE | 0,00 | 1,00 | 0,00 | 1,00 |
FOREST | 0,00 | 4,00 | 0,00 | 4,00 |
IXELLES | 0,00 | 2,00 | 0,00 | 2,00 |
KOEKELBERG | 0,00 | 1,00 | 0,00 | 1,00 |
MOLENBEEK-SAINT-JEAN | 0,00 | 2,00 | 0,00 | 2,00 |
SAINT-GILLES | 0,00 | 9,50 | 0,00 | 9,50 |
SCHAERBEEK | 18,66 | 9,00 | 2,00 | 29,66 |
UCCLE | 4,00 | 2,00 | 0,00 | 6,00 |
TOTAAL VTE/TOTAL ETP | 50,16 | 72,00 | 6,00 | 128,16 |
AALST | 0,00 | 8,50 | 0,00 | 8,50 |
ANTWERPEN | 0,00 | 6,50 | 7,16 | 13,66 |
BLANKENBERGE | 0,00 | 2,00 | 0,00 | 2,00 |
BOOM | 0,00 | 2,00 | 0,00 | 2,00 |
BRUGGE | 5,80 | 8,00 | 3,00 | 16,80 |
DROGENBOS | 0,00 | 1,00 | 0,00 | 1,00 |
GENK | 4,78 | 12,00 | 5,00 | 21,78 |
GENT | 0,00 | 2,00 | 7,00 | 9,00 |
HASSELT | 13,00 | 6,00 | 2,00 | 21,00 |
HERENTALS | 1.32 | 0,00 | 0,00 | 1,32 |
HOUTHALEN-HELCHTEREN | 1,33 | 0,00 | 0,00 | 1,33 |
KNOKKE-HEIST | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
KOKSIJDE | 0,00 | 1,00 | 0,00 | 1,00 |
KORTRIJK | 1,50 | 8,75 | 0,75 | 11,00 |
LEUVEN | 14,90 | 8,00 | 3,00 | 25,90 |
LIER | 0,00 | 2,50 | 0,00 | 2,50 |
LOKEREN | 0,00 | 1,75 | 0,00 | 1,75 |
MAASMECHELEN | 0,00 | 0,00 | 1,00 | 1,00 |
MECHELEN | 3,00 | 8,00 | 3,00 | 14,00 |
MENEN | 0,00 | 4,00 | 0,00 | 4,00 |
MIDDELKERKE | 0,00 | 0,66 | 0,00 | 0,66 |
OOSTENDE | 8,21 | 0,00 | 3,00 | 11,21 |
ROESELARE | 0,00 | 0,00 | 2,00 | 2,00 |
RONSE | 0,00 | 0,50 | 0,00 | 0,50 |
SINT-NIKLAAS | 0,00 | 4,10 | 0,00 | 4,10 |
SINT-TRUIDEN | 1,00 | 3,00 | 0,00 | 4,00 |
TURHNOUT | 0,00 | 0,83 | 0,00 | 0,83 |
VILVOORDE | 0,75 | 2,00 | 0,00 | 2,75 |
TOTAAL VTE/TOTAL ETP | 55,59 | 93,09 | 36,91 | 185,59 |
ALGEMENE TOTAAL VTE/ TOTAL GENERAL ETP | <td colspan="4" valign="top">417.37