Details





Titel:

26 NOVEMBER 2021. - Besluit van de Vlaamse Regering tot toekenning van een subsidie aan de revalidatieziekenhuizen, de revalidatievoorzieningen, de psychiatrische verzorgingstehuizen, de initiatieven van beschut wonen en de multidisciplinaire begeleidingsequipes voor palliatieve zorg, voor de implementatie van het digitaliseringtraject(NOTA : Raadpleging van vroegere versies vanaf 03-02-2022 en tekstbijwerking tot 30-06-2023)



Inhoudstafel:


Art. 1-9
BIJLAGE.
Art. N



Deze tekst heeft de volgende tekst(en) gewijzigd:



Uitvoeringsbesluit(en):



Artikels:

Artikel 1.In dit besluit wordt verstaan onder:
  1° [1 administratie: het Departement Zorg, vermeld in artikel 2, eerste lid, van het besluit van de Vlaamse Regering van 12 mei 2023 over het Departement Zorg ]1;
  2° revalidatieziekenhuis: een zorgvoorziening voor gezondheidszorg als vermeld in artikel 5, § 1, I, eerste lid, 3° en 4°, van de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming der instellingen waarin passende zorg wordt aangeboden aan patiënten van wie de gezondheidstoestand de opname of het verblijf vereisen, met als doel de gezondheidstoestand te herstellen of te verbeteren door de ziekte te bestrijden of de patiënt te revalideren;
  3° revalidatievoorziening: een zorgvoorziening die uitgebaat wordt door een rechtspersoon die uitsluitend de uitbating van een of meer zorgvoorzieningen als statutair doel heeft, en waarmee de Vlaamse Regering een revalidatieovereenkomst heeft gesloten;
  4° psychiatrisch verzorgingstehuis: een psychiatrisch verzorgingstehuis als vermeld in artikel 54 van het decreet van 6 juli 2018 betreffende de overname van de sectoren psychiatrische verzorgingstehuizen, initiatieven van beschut wonen, revalidatieovereenkomsten, revalidatieziekenhuizen en multidisciplinaire begeleidingsequipes voor palliatieve verzorging;
  5° initiatief van beschut wonen: een initiatief van beschut wonen als vermeld in artikel 55 van het decreet van 6 juli 2018 betreffende de overname van de sectoren psychiatrische verzorgingstehuizen, initiatieven van beschut wonen, revalidatieovereenkomsten, revalidatieziekenhuizen en multidisciplinaire begeleidingsequipes voor palliatieve verzorging;
  6° multidisciplinaire begeleidingsequipe (MBE): een multidisciplinaire begeleidingsequipe voor palliatieve verzorging als vermeld in artikel 90 van het decreet van 6 juli 2018 betreffende de overname van de sectoren psychiatrische verzorgingstehuizen, initiatieven van beschut wonen, revalidatieovereenkomsten, revalidatieziekenhuizen en multidisciplinaire begeleidingsequipes voor palliatieve verzorging;
  7° voorzieningen: de revalidatieziekenhuizen, de revalidatievoorzieningen, de psychiatrische verzorgingstehuizen, de initiatieven van beschut wonen en de multidisciplinaire begeleidingsequipes die vermeld worden in de bijlage 1, die bij dit besluit is gevoegd;
  8° koepelorganisaties: de verzameling van de volgende organisaties: Zorgnet-Icuro vzw, Guimardstraat 1, te 1040 Brussel, het Vlaams Welzijnsverbond, Guimardstraat 1, te 1040 Brussel, Federatie van sociale ondernemingen, Turnhoutsebaan 139 A te 2140 Antwerpen, de Vlaamse vereniging van behandelingscentra voor verslaafdenzorg, Kortrijksesteenweg 185 te 9000 Gent, Federatie Centra voor Ambulante Revalidatie, Aaltersesteenweg 2, te 9800 Deinze, Medisch-sociale sector In Dialoog vzw, Haachtsesteenweg 579, 1031 Schaarbeek en de Federatie Palliatieve Zorg Vlaanderen vzw, Luchthavenlaan 10, te 1800 Vilvoorde.
  ----------
  (1)<BVR 2023-05-12/09, art. 648, 002; Inwerkingtreding : 10-07-2023>

Art.2. § 1. De Vlaamse Regering kent aan de voorzieningen een subsidie toe van maximaal 2.000.000 euro (twee miljoen euro) als bijdrage voor de implementatie van het opname-, facturatie- en digitaliseringstraject, vermeld in artikel 3, § 1.
  De verdeling van deze subsidie tussen de voorzieningen wordt vastgesteld volgens de bepalingen in artikel 4.
  § 2. De subsidie, vermeld in § 1, wordt vastgelegd op begrotingsartikel GMO-AGHF2TA-WT, basisallocatie AGH048, van de uitgavenbegroting 2021 van de Vlaamse Gemeenschap.

Art.3.§ 1. De subsidie, vermeld in artikel 2, § 1, heeft tot doel de voorzieningen te ondersteunen bij de realisatie van de digitalisering van het opname-, facturatie- en financieringsproces tussen de voorzieningen en de zorgkassen uiterlijk op het moment van inkanteling in de Vlaamse sociale bescherming, conform artikel 4 van het decreet van 18 mei 2018 houdende de Vlaamse sociale bescherming.
  Het opname-, facturatie- en digitaliseringstraject betreft het creëren van de volgende functionaliteiten:
  a. De kennisgeving van opname en ontslag van patiënten in een revalidatieziekenhuis, wijzigingen in het verblijf en het proces van de kennisgeving daaromtrent;
  b. De aanvraag tot goedkeuring van een tegemoetkoming in de revalidatieprestaties voor een zorggebruiker in een revalidatievoorziening;
  c. De kennisgeving van opname en ontslag van een zorggebruiker in een psychiatrisch verzorgingstehuis;
  d. De kennisgeving van start en einde van de begeleiding van een zorggebruiker in een initiatief van beschut wonen;
  e. De kennisgeving van start en einde van de begeleiding van een palliatieve persoon door de multidisciplinaire begeleidingsequipes;
  f. Het nazicht van de verzekeringsstatus van de gebruiker in het kader van de Vlaamse sociale bescherming;
  g. De facturatie van de gepresteerde prestaties en de betaling van de tegemoetkomingen;
  h. De facilitering van cumulcontroles;
  i. Het voorzien in de nodige operationele en beleidsmatige rapportering.
  § 2. De subsidie is een tegemoetkoming in de kosten voor:
  1° De ontwikkeling van de nodige applicaties of de aankoop ervan;
  2° De integratie van deze applicaties in bestaande IT-systemen of koppeling met bestaande applicaties;
  3° De installatie en opstartkosten;
  4° Het voldoen aan de voorwaarden rond informatieveiligheid.
  De volgende kosten kunnen slechts worden gedekt door deze subsidie als [1 de administratie]1 op voorhand zijn toestemming heeft verleend:
  1° kosten voor reizen naar en verblijven in het buitenland;
  2° reis- en verblijfskosten van buitenlandse deskundigen;
  3° kosten die verbonden zijn aan leningen.
  § 3.[1 De administratie]1 kan beslissen om op haar website (www.zorg-en-gezondheid.be) een lijst te publiceren van de voorzieningen die de doelstellingen, vermeld in § 1, realiseren of niet realiseren.
  ----------
  (1)<BVR 2023-05-12/09, art. 649, 002; Inwerkingtreding : 10-07-2023>

Art.4. De subsidie, vermeld in artikel 2, § 1, wordt verdeeld als volgt:
  1° Een bedrag van 1.000.000 euro (een miljoen euro) wordt verdeeld over de betrokken voorzieningen, waarbij een forfaitair bedrag van maximaal 5.586,60 euro per voorziening wordt toegekend;
  2° Een bedrag van 1.000.000 euro (een miljoen euro) wordt verdeeld volgens het aantal VTE per betrokken voorziening, zoals vastgesteld door de koepelorganisaties op 15 oktober 2021 in de bijlage die bij dit besluit is gevoegd, waarbij een bedrag van maximaal 190,85 euro per VTE wordt toegekend.
  De bijlage die bij dit besluit is gevoegd, bevat een lijst van de betrokken voorzieningen die aanspraak maken op de subsidie, vermeld in het eerste lid, 1° en 2°, met vermelding van het aantal VTE per voorziening en het totale subsidiebedrag zoals berekend op basis van de bepaling, vermeld in het eerste lid, 1° en 2°.

Art.5.§ 1. De subsidie, vermeld in artikel 2, § 1, wordt uitbetaald bij de inwerkingtreding van dit besluit.
  § 2. De betrokken voorzieningen bezorgen aan [1 de administratie]1 de financiële bewijs- en verantwoordingsstukken ter verantwoording van de ontvangen subsidie, uiterlijk 4 maanden na de inwerkingtreding van het besluit van de Vlaamse Regering waarmee de betrokken sector ingekanteld wordt in de Vlaamse sociale bescherming, conform artikel 4 van het decreet van 18 mei 2018 houdende de Vlaamse sociale bescherming.
  § 3. De financiële bewijsstukken omvatten:
  1° De bewijs- en verantwoordingsstukken van de kosten en die ter realisatie van de digitalisering van het opname-, facturatie- en financieringsproces tussen de voorzieningen en de zorgkassen, vermeld in artikel 3, § 1 worden gegenereerd;
  2° Een verklaring op eer waarbij de voorziening bevestigt dat de subsidie integraal besteed werd aan de realisatie van de digitalisering van het opname-, facturatie- en financieringsproces tussen de voorzieningen en de zorgkassen, vermeld in artikel 3, § 1.
  § 4. De financiële bewijs- en verantwoordingsstukken, vermeld in artikel 5, § 2, moeten worden ingediend op elektronische wijze.
  Als uit de voortgangscontrole of evaluatie door [1 de administratie]1 blijkt dat de financiële verantwoording of de uitvoering van de activiteiten onvoldoende is of als het subsidiebedrag te hoog blijkt, wordt door [1 de administratie]1 een deel van de projectsubsidie teruggevorderd.
  ----------
  (1)<BVR 2023-05-12/09, art. 650, 002; Inwerkingtreding : 10-07-2023>

Art.6.[1 Zorginspectie als vermeld in artikel 4, § 2, derde lid, van het besluit van de Vlaamse Regering van 12 mei 2023 over het Departement Zorg]1, houdt toezicht op de toepassing van dit besluit en heeft daartoe de mogelijkheid om ter plaatse controles uit te voeren op de financiële stukken.
  ----------
  (1)<BVR 2023-05-12/09, art. 651, 002; Inwerkingtreding : 10-07-2023>

Art.7.De voortgang van de realisatie van de activiteiten wordt, als [1 de administratie]1 dat nodig acht, gecontroleerd en aangestuurd door [1 de administratie]1.
  ----------
  (1)<BVR 2023-05-12/09, art. 652, 002; Inwerkingtreding : 10-07-2023>

Art.8.§ 1. Iedere mediacampagne over de activiteiten, vermeld in dit besluit, wordt minimaal veertien dagen vooraf gemeld aan [1 de administratie]1.
  § 2. Resultaten van activiteiten die gefinancierd worden in het kader van dit besluit, mogen alleen openbaar gemaakt worden of gepubliceerd worden nadat ze bezorgd zijn aan [1 de administratie]1.
  § 3. De steun van de Vlaamse overheid moet vermeld worden bij publicaties, presentaties en andere mededelingen over de activiteiten, vermeld in dit besluit. Die vermelding gebeurt door het aanbrengen van het logo van de Vlaamse overheid met `Vlaanderen is zorg' erbij.
  Die publicaties, presentaties en mededelingen worden, bij voorkeur elektronisch, bezorgd aan [1 de administratie]1. Als dat niet mogelijk is, wordt [1 de administratie ]1 daarover geïnformeerd.
  ----------
  (1)<BVR 2023-05-12/09, art. 652, 002; Inwerkingtreding : 10-07-2023>

Art.9. De Vlaamse minister, bevoegd voor Welzijn, Volksgezondheid, Gezin en Armoedebestrijding, is belast met de uitvoering van dit besluit.

BIJLAGE.
Art. N.
  (Beeld niet opgenomen om technische redenen, zie B.St. van 03-02-2022, p. 8749)