Details





Titel:

15 JULI 2021. - Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering betreffende de toekenningsvoorwaarden voor de Brussel'Air premie in ruil voor de schrapping van de nummerplaat van een voertuig(NOTA : Raadpleging van vroegere versies vanaf 04-08-2021 en tekstbijwerking tot 11-10-2024)



Inhoudstafel:

HOOFDSTUK 1. - Definities
Art. 1
HOOFDSTUK 2. - Hoedanigheid van de aanvrager en van de begunstigde van de premie
Art. 2-3
HOOFDSTUK 3. - Inhoud en bedrag van de premie Brussel'Air
Art. 4
HOOFDSTUK 4. - Mobiliteitsdienstverleners
Art. 5-6
HOOFDSTUK 5. - Modaliteiten voor het aanvragen van de Brussel'Air premie en toekenningsvoorwaarden
Art. 7-9
HOOFDSTUK 6. - Uitsluitingsgrond en terugbetaling
Art. 10-11
HOOFDSTUK 7. - Controle
Art. 12
HOOFDSTUK 8. - Privacy en persoonsgegevens
Afdeling 1. - Betrokken partijen
Art. 13
Afdeling 2. - Gegevens uit authentieke bronnen
Art. 14
Afdeling 3. - Gebruik van de gegevens
Art. 15
Afdeling 4. - Rechten van de betrokken personen
Art. 16
HOOFDSTUK 9. - Wijzigings-, overgangs- en slotbepalingen
Art. 17-19
BIJLAGE.
Art. N



Deze tekst heeft de volgende tekst(en) gewijzigd:

2006031465  2020041553 



Uitvoeringsbesluit(en):

2024001340  2024009343 



Artikels:

HOOFDSTUK 1. - Definities
Artikel 1.Voor de toepassing van dit besluit gelden de volgende definities:
  1° Fietspremie: premie voor een opleiding [1 over fietsen of over het gebruik van voortbewegingstoestellen bedoeld in artikel 2.15.2 in de Wegcode]1 in de stad en een bedrag voor elke [1 aankoop van fietsen, voortbewegingstoestellen zoals bedoeld in artikel 2.15.2 in de Wegcode,]1 of fietsaccessoires, zoals vastgesteld door Brussel Mobiliteit en Leefmilieu Brussel;
  2° Kruispuntbank van de voertuigen : Kruispuntbank van de voertuigen zoals ingevoerd door de wet van 19 mei 2010 houdende oprichting van de kruispuntbank van de voertuigen;
  3° Aanvrager: natuurlijke persoon die een premieaanvraag indient overeenkomstig dit besluit;
  4° Begunstigde: de fysieke persoon die de rechten geniet die van de mobiliteitsdiensten geniet waar de Brussel'Air premie recht op geeft in toepassing van dit besluit;
  5° Bedrijfswagen en gelijkgesteld: elk voertuig dat door de onderneming of via een soortgelijk ander systeem zoals leasing, renting of verhuring aan een persoon ter beschikking wordt gesteld en dat door de werkgever ten laste wordt genomen ten behoeve van de werknemer, op voorwaarde dat de werknemer er gebruik kan van maken voor zijn privéverplaatsingen;
  6° Gezin: entiteit bestaande uit het aantal personen dat wordt vermeld op het attest van gezinssamenstelling zoals bedoeld in artikel 3, 1ste alinea, 9° van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen;
  7° Inkomsten van het gezin: de som van het globaal belastbare inkomen [1 ...]1 van alle meerderjarige personen van het gezin, zoals opgenomen in het meest recente aanslagbiljet ter beschikking van de FOD Financiën;
  8° MIVB: De Maatschappij voor het Intercommunaal Vervoer te Brussel, opgericht krachtens de Ordonnantie van 22 november 1990 van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, aanbieder van openbaar vervoer in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest;
  9° Brussel Mobiliteit: de administratie van de gewestelijke overheidsdienst Brussel belast met de uitrusting, de infrastructuren en de verplaatsingen;
  10° Leefmilieu Brussel: de instelling van openbaar nut waarvan sprake is in het koninklijk besluit van 8 maart 1989 tot oprichting van Leefmilieu Brussel;
  11° Wegcode: koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg;
  12° Persoon met een handicap: elke persoon die voldoet aan de voorwaarden voor de toekenning van de speciale kaart waarvan sprake is in artikel 27.4.3 van de Wegcode, of van een vergelijkbaar document zoals bedoeld in artikel 27.4.1 van de Wegcode;
  13° BWLKE: ordonnantie van 2 mei 2013 houdende het Brussels Wetboek van Lucht, Klimaat en Energiebeheersing;
  14° [1 AVG]1: Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EC (algemene verordening gegevensbescherming);
  15° Mobiliteitsdiensten: mobiliteitsdiensten voor personenvervoer die een alternatief vormen op het bezit van een eigen wagen en die aangeboden worden op het volledige of op een deel van het grondgebied van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, zoals taxidiensten, verhuurdiensten van fietsen en deelvoertuigen;
  16° Mobiliteitsdienstenplatform: een applicatie of een elektronische betaalkaart bestemd voor de aankoop van mobiliteitsdiensten;
  17° Voertuig van categorie M1 of L: voertuig zoals bedoeld in artikel 1, 1ste § van het Koninklijk besluit van 15 maart 1968 houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen;
  18° Elektronisch loket: beveiligd elektronisch platform van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest dat online gewestelijke en lokale diensten aanbiedt, waardoor burgers en bedrijven permanent hun administratieve stappen kunnen zetten en de nodige interactieve formulieren kunnen invullen.
  ----------
  (1)<BESL 2024-02-01/10, art. 1, 002; Inwerkingtreding : 01-03-2024>


HOOFDSTUK 2. - Hoedanigheid van de aanvrager en van de begunstigde van de premie
Art.2.Iedere in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest gedomicilieerde persoon die de nummerplaat van een op zijn of haar naam ingeschreven voertuig laat schrappen, op zijn of haar naam ingeschreven voertuig laat schrappen [1 of na schrapping van een op naam van een overleden gezinslid ingeschreven voertuig]1 kan een zogeheten Brussel'Air premie aanvragen en ervan genieten onder de door dit besluit vastgestelde voorwaarden.
  ----------
  (1)<BESL 2024-02-01/10, art. 2, 002; Inwerkingtreding : 01-03-2024>

Art.3. De begunstigde van de Brussel'Air premie is de aanvrager of een lid van zijn gezin. De premie laat toe om mobiliteitsdiensten te kopen, ofwel voor de aanvrager zelf, ofwel voor één of meerdere leden van zijn of haar gezin.

HOOFDSTUK 3. - Inhoud en bedrag van de premie Brussel'Air
Art.4.§ 1. [1 De schrapping van de nummerplaat overeenkomstig artikel 8 geeft recht op een premie waarvan het maximumbedrag is vastgesteld in bijlage 1 bij dit besluit.
   De maximumbedragen kunnen door de minister worden aangepast in geval van verhoging van de prijs van het MIVB-abonnement, zodat het maximumbedrag van de hoogste inkomenscategorie de aankoop van één jaarabonnement kan garanderen en het maximumbedrag van de laagste inkomenscategorie de aankoop van twee jaarabonnementen, inclusief de drager voor vervoersbewijzen (MOBIB-kaart), kan garanderen.
   De inkomensdrempels in bijlage 1 worden elk jaar op 1 maart aangepast aan de afgevlakte gezondheidsindex van december van het voorgaande jaar. Ze mogen niet verminderd worden]1.
  § 2. Het bedrag van de Brussel'Air premie verschilt naargelang:
  1° het inkomen van het gezin;
  2° de eventuele omstandigheid dat een van de gezinsleden een persoon met een handicap is;
  § 3. De Brussel'Air premie bestaat uit een multimodaal mobiliteitsbudget dat door de begunstigde, gedurende een periode van maximum 2 jaar, uitsluitend kan worden gebruikt voor een of meer van de volgende diensten:
  1° de aankoop van een MIVB-abonnement dat aangepast is aan het profiel van de begunstigde, met inbegrip van de abonnementen aan verlaagde tarieven zoals de "RVV" abonnementen (verhoogde tegemoetkoming) of de "+65" abonnementen (seniors);
  2° het gebruik van een fietspremie van een minimaal bedrag van [1 200]1 euro;
  3° de aankoop van diensten die in het kader van de Brussel'Air premie worden aangeboden door een of meerdere mobiliteitsdienstverleners zoals bedoeld in artikel 5.
  § 4. De aanvrager van de Brussel'Air premie kiest het bedrag dat hij toewijst aan elk van de diensten, opgesomd in paragraaf 3.
  De keuze van diensten en daaraan toegekende bedragen is definitief. Er wordt om welke reden dan ook geen restitutie verleend aan de aanvrager of de begunstigde.
  Op eenvoudig verzoek kan de aanvrager van de premie een beroep doen op een kosteloze begeleidingsdienst beheerd door Leefmilieu Brussel met betrekking tot het gebruik van het multimodale mobiliteitsbudget.
  § 5. De Brussel'Air premie wordt toegekend binnen de grenzen van de beschikbare budgetten.
  ----------
  (1)<BESL 2024-02-01/10, art. 3, 002; Inwerkingtreding : 01-03-2024>

HOOFDSTUK 4. - Mobiliteitsdienstverleners
Art.5.§ 1. Om mobiliteitsdienstverlener te worden zoals bedoeld in artikel 4, § 3, dienen de operatoren te voldoen aan de volgende cumulatieve voorwaarden:
  1° mobiliteitsdiensten aanbieden of een mobiliteitsdienstenplatform aanbieden waarop het bedrag van de premie waarop de aanvrager recht heeft kan worden opgeladen;
  2° toegang tot zijn mobiliteitsdiensten of tot het mobiliteitsdienstenplatform kunnen garanderen tijdens de volledige duur van het gebruik van de mobiliteitsdienst door de begunstigde;
  3° de betreffende mobiliteitsdienst of een [1 mobiliteitsdienstenplatform]1 op het grondgebied van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest al ten minste gedurende 12 maanden aanbieden tijdens de laatste 18 maanden voorafgaand aan de ondertekening van het standaardcontract waarnaar in paragraaf 4 wordt verwezen, met uitzondering van de mobiliteitsdienstenplateforms die beheerd worden door het Brussels Hoofdstedelijk gewest;
  4° Garanderen dat het aanbod en de activiteiten verenigbaar zijn met de belangrijkste beginselen van het regionale mobiliteitsbeleid. De ministers van Mobiliteit en Leefmilieu kunnen de voorwaarden nader bepalen bij ministerieel besluit.
  Het in [1 het eerste lid]1 bedoelde platform omvat ten minste: MIVB-vervoersbewijzen, een autodeeldienst, een taxidienst en een fietsdeeldienst.
  § 2. De operatoren die door Brussel Mobiliteit worden erkend met toepassing van het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 21 maart 2013 houdende de voorwaarden voor het gebruik van voorbehouden parkeerplaatsen aan operatoren van gedeelde motorvoertuigen, de ordonnantie van 29 november 2018 betreffende het delen van vrije vloot vervoersmodi die een alternatief zijn voor de auto of het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 17 januari 2019 houdende uitvoering van de ordonnantie van 29 november 2018 betreffende het delen van vrije vloot vervoersmodi die een alternatief zijn voor de auto, worden geacht aan de in paragraaf 1, 1° en 4° bedoelde voorwaarden te voldoen voor de activiteit(en) waarvoor ze erkend zijn.
  § 3. De NMBS, TEC, DE LIJN, de MIVB en de concessiehouder waarvan sprake is in artikel 2 van de ordonnantie van 25 november 2010 tot regeling van de exploitatie van een openbaar geautomatiseerd fietsverhuursysteem worden geacht aan de in paragraaf 1 bedoelde voorwaarden te voldoen.
  § 4. De onderneming die beantwoordt aan de voorwaarden waarnaar in paragraaf 1 wordt verwezen en die een mobiliteitsdienstverlener zoals bedoeld in artikel 4, § 3 wenst te worden, sluit een standaard aansluitingscontract af met Leefmilieu Brussel en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest waarin ten minste de volgende operationele modaliteiten worden vermeld:
  1° het mobiliteitsaanbod of de mobiliteitsaanbiedingen;
  2° de facturatieprocedure;
  3° de duur van de overeenkomst;
  4° [1 ...]1
  § 5 Elke mobiliteitsdienstverlener die wenst opgenomen te worden in de lijst van dienstverleners waar de burger zijn premie kan besteden, moet een aanvraag indienen bij de Directie organiserende mobiliteitsautoriteit van Brussel Mobiliteit via het formulier waarvan de inhoud opgenomen is in bijlage 2.
  Brussel Mobiliteit gaat na of de voorwaarden opgenomen in paragraaf 1 gerespecteerd worden.
  [1 Na de bevestiging van het respecteren van de voorwaarden door Brussel Mobiliteit, ondertekent de dienstverlener het standaardcontract binnen de drie maanden. Zodra dit contract is ondertekend, zal het uiterlijk een jaar later worden opgenomen in de lijst van operatoren waarbij de burger zijn of haar mobiliteitsbudget kan besteden. Indien Brussel Mobiliteit of Leefmilieu Brussel gebreken vaststellen bij de mobiliteitsdienstverlener, heeft de dienstverlener drie maanden om zich in orde te stellen]1.
  ----------
  (1)<BESL 2024-02-01/10, art. 4, 002; Inwerkingtreding : 01-03-2024>

Art.6.§ 1. Een abonnement uitgegeven door de MIVB begint te lopen de 1e dag van de maand volgend op de aanvaarding van het ingediende dossier, tenzij de begunstigde al een abonnement heeft.
  § 2. Als de begunstigde al over een geldig abonnement op het MIVB-net beschikt, wordt hem de mogelijkheid geboden de begindatum van zijn nieuwe abonnement te kiezen.
  § 3. In de in paragraaf 2 bedoelde veronderstelling begint het abonnement te lopen de 1e van de maand volgend op de aanvaardingsdatum van het dossier, met terugbetaling van het lopende abonnement, of op de vervaldag van het lopende abonnement, conform de voorwaarden voorzien in de regels van het vervoer van de MIVB.
  § 4. [1 ...]1
  ----------
  (1)<BESL 2024-02-01/10, art. 5, 002; Inwerkingtreding : 01-03-2024>

HOOFDSTUK 5. - Modaliteiten voor het aanvragen van de Brussel'Air premie en toekenningsvoorwaarden
Art.7.§ 1. Het totaal aantal voertuigen uit de M1-categorie en moto's, tri- of quadricycles van [1 meer dan]1 50 cm3 van de L-categorie, inclusief [1 bedrijfswagens en]1 lease-, renting- of huurvoertuigen, waarvan de titularis of de begunstigde een lid van het gezin van de aanvrager is, moet vanaf de schrappingsdatum met ten minste één eenheid dalen voor een periode van 1 jaar.
  § 2. De aanvrager kan de Brussel'Air premie slechts één keer ontvangen voor één enkel en unieke nummerplaat. De aanvrager heeft geen recht op de Brussel'Air premie als hij of een lid van zijn gezin sinds minder dan 3 maanden vanaf de aanvraagdatum van de Brussel'Air premie over een bedrijfswagen of een daarmee gelijkgesteld voertuig beschikt.
  ----------
  (1)<BESL 2024-02-01/10, art. 6, 002; Inwerkingtreding : 01-03-2024>

Art.8.§ 1. [1 De nummerplaat wordt geschrapt bij de Kruispuntbank van de voertuigen. Onverminderd de andere toekenningsvoorwaarden waarin dit besluit voorziet, worden enkel de schrappingen van de nummerplaten van de voertuigen die behoren tot de categorie M1, met uitsluiting van kampeerwagens, in aanmerking genomen voor de toekenning van de Brussel'Air-premie]1
  § 2. [1 Met schrapping wordt in dit besluit de schrapping bedoeld van een voertuig dat ten minste één jaar ononderbroken ingeschreven is geweest op naam van de aanvrager van de Brussel'Air-premie of op naam van een overleden gezinslid van de aanvrager.
  In het geval dat de premie aangevraagd wordt na de schrapping van de nummerplaat ingeschreven op naam van een overleden gezinslid van de aanvrager, moet deze laatste een overlijdensakte, een uittreksel of een afschrift van de overlijdensakte en een bewijs dat de overledene tot de datum van overlijden tot hetzelfde gezin behoorde als de aanvrager, voorleggen]1.
  § 3. Zonder afbreuk te doen aan de andere toekenningsvoorwaarden die in dit besluit worden gesteld, worden alleen schrappingsberichten van maximaal 6 maanden vóór de aanvraagdatum van de Brussel'Air premie in aanmerking genomen.
  ----------
  (1)<BESL 2024-02-01/10, art. 7, 002; Inwerkingtreding : 01-03-2024>

Art.9.Iedere premieaanvraag wordt ingediend met het formulier dat beschikbaar is in het elektronisch loket bij Leefmilieu Brussel. [1 De aanvrager krijgt ook van de ondersteuning van Leefmilieu Brussel, per e-mail, telefoon of ter plaatse, om zijn premieaanvraag in te dienen.]1
  Leefmilieu Brussel stelt dit formulier op en past het in voorkomend geval aan, in het bijzonder in functie van de reglementaire en technische evoluties.
  Om te controleren of de aanvrager recht heeft op een premie en om het bedrag ervan te berekenen, verzamelen de bevoegde diensten de nodige informatie in de authentieke bronnen zoals beschreven in artikel 14. De gegevens en attesten worden opgevraagd bij de gezinsleden. Het formulier is op deze wijze opgesteld.
  Indien de nodige informatie niet beschikbaar is in de authentieke bronnen, kan aan de aanvrager worden gevraagd de nodige attesten over te leggen.
  ----------
  (1)<BESL 2024-02-01/10, art. 8, 002; Inwerkingtreding : 01-03-2024>

HOOFDSTUK 6. - Uitsluitingsgrond en terugbetaling
Art.10.De volgende personen voldoen niet meer aan de in artikel 7 en 8 vermelde voorwaarden om recht te hebben op de Brussel'Air premie:
  1° de aanvrager die een voertuig van de categorie M1 of een motorfiets, tri- of quadricycle van [1 meer dan]1 50 kubieke centimeter van de categorie L inschrijft of opnieuw inschrijft binnen het jaar na de datum van de schrapping van de nummerplaat, waardoor de het totaal aantal voertuigen van het gezin, zoals vermeld in artikel 7, § 1, niet met een eenheid is gedaald;
  2° de aanvrager van wie een gezinslid een voertuig inschrijft of opnieuw inschrijft zoals bedoeld in punt 1° ;
  3° de aanvrager die, binnen het jaar na de datum van schrapping en ten vroegste 3 maanden vóór de aanvraag van de premie, een bedrijfswagen of een daaraan gelijkwaardig voertuig toegekend heeft gekregen, waardoor het aantal voertuigen in zijn gezin is toegenomen;
  4° de aanvrager van wie een gezinslid een bedrijfswagen of een daaraan gelijkwaardige voertuig toegekend heeft gekregen onder dezelfde voorwaarden als in punt 3°.
  [1 Om het aantal voertuigen zoals beschreven in het eerste lid te beoordelen, wordt rekening gehouden met het gezin zoals dit was samengesteld op het moment dat de premie werd toegekend.]1
  ----------
  (1)<BESL 2024-02-01/10, art. 9, 002; Inwerkingtreding : 01-03-2024>

Art.11. In de in artikel 10 bedoelde gevallen beschikt de aanvrager over 6 weken vanaf de datum waarop zijn situatie is veranderd en hij niet meer aan de voorwaarden voor de Brussel'Air premie voldoet, om deze laatste terug te betalen.

HOOFDSTUK 7. - Controle
Art.12.Leefmilieu Brussel is belast met het beheer van het toekennen van de Brussel'air premie en met de controle van de naleving van de in artikel 10 beschreven uitsluitingsvoorwaarden, met inbegrip van het beheer van de geschillen.
   In het voorkomende geval, stelt Leefmilieu Brussel de aanvrager in kennis van de verplichting om de premie terug te betalen. [1 ...]1
  [1 De aanvrager beschikt over 60 dagen vanaf de ondertekening van de kennisgeving om de terugbetaling uit te voeren.]1.
  [1 Bij niet-terugbetaling binnen de in het derde lid voorgeschreven termijn stuurt Leefmilieu Brussel een herinnering naar de aanvrager, die dan over 30 dagen vanaf de ondertekening van de herinnering beschikt om de terugbetaling uit te voeren]1.
  ----------
  (1)<BESL 2024-02-01/10, art. 10, 002; Inwerkingtreding : 01-03-2024>

HOOFDSTUK 8. - Privacy en persoonsgegevens
Afdeling 1. - Betrokken partijen
Art.13.[1 Leefmilieu Brussel treedt op als verwerkingsverantwoordelijke van de persoonsgegevens verstrekt door de gewestelijke dienstenintegrator in de zin van artikel 6, § 1, van de ordonnantie van 17 juli 2020 houdende verankering van het principe van de unieke gegevensinzameling in de werking van de diensten en instanties die behoren tot of taken uitvoeren voor de overheid en tot vereenvoudiging en gelijkschakeling van elektronische en papieren formulieren. Leefmilieu Brussel en het Centrum voor Informatica voor het Brusselse Gewest (CIBG) treden op als gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken voor de persoonsgegevens die niet door de gewestelijke dienstenintegrator worden verstrekt]1.
  [1 ...]1
  Het CIBG komt tussen via het elektronisch loket in het kader van de voorafgaande en de vervolgcontrole van de toekenningsvoorwaarden voor de Brussel'Air premie als medeverantwoordelijke van de verwerking. De databank met de persoonsgegevens wordt gehost op de servers van het CIBG.
  ----------
  (1)<BESL 2024-02-01/10, art. 11, 002; Inwerkingtreding : 01-03-2024>

Afdeling 2. - Gegevens uit authentieke bronnen
Art.14.§ 1. De volgende databanken en categorieën van gegevens zullen worden gebruikt bij de voorafgaande en de vervolgcontrole van de toekenningsvoorwaarden voor de Brussel'Air premie:
  1° de Kruispuntbank van de voertuigen waarvan het beheer onder de verantwoordelijkheid valt van het Directoraat-generaal Wegvervoer en Verkeersveiligheid van de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer;
  2° het Rijksregister zoals ingevoerd door de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen, waarvan het beheer onder de verantwoordelijkheid valt van de Algemene directie Instellingen en Bevolking van de Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken;
  3° de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid zoals ingevoerd door de wet van 15 januari 1990 houdende oprichting en organisatie van een Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid, waarvan het beheer onder de verantwoordelijkheid valt van de instellingen van de sociale zekerheid zoals bepaald in artikel 2,2° van dezelfde wet;
  4° de schaal van de inkomsten van de aanvrager en zijn gezin zoals bedoeld in de artikelen 3-178/1 van het Wetboek van de inkomstenbelastingen 1992 [1 ...]1 waarvan het beheer onder de verantwoordelijkheid valt van FOD Financiën.
  § 2. Uitsluitend voor het vervullen van de taken bedoeld in dit besluit, worden Brussel Leefmilieu en het CIBG, handelend door de tussenkomst van hun personeelsleden die daartoe wegens hun functies en binnen de perken van hun specifieke bevoegdheden door hun directiecomité met name en schriftelijk zijn aangewezen, gemachtigd om toegang te hebben tot de noodzakelijke informatiegegevens in de databases, zoals bedoeld in § 1 en deze informatiegegevens te registreren.
  ----------
  (1)<BESL 2024-02-01/10, art. 12, 002; Inwerkingtreding : 01-03-2024>

Afdeling 3. - Gebruik van de gegevens
Art.15.§ 1. De gegevens waarvan sprake is in artikel 4, § 2, [1 1° en 2° ]1, evenals de pertinente gegevens van het Rijksregister, worden gebruikt om enerzijds te controleren of de voorwaarden voor de toekenning van de premie vervuld zijn en anderzijds het premiebedrag te bepalen waarop de aanvrager recht heeft.
  De gegevens worden 6 maanden bewaard door Leefmilieu Brussel vanaf de toekenning van de Brussel'Air premie.
  § 2. De gegevens die afkomstig zijn van de in [1 artikel 14]1, § 1, [1 1° en 2°]1 bedoelde databanken, worden gebruikt door Leefmilieu Brussel voor de in artikel 12 bedoelde controle.
  De gegevens worden 3 jaar bewaard door Leefmilieu Brussel vanaf de toekenning van de Brussel'Air premie.
  § 3. De gegevens waarvan sprake is in artikel 4, § 4 worden gebruikt, en zo nodig aangevuld met de abonnements- of klantgegevens, met het oog op de aankoop van een mobiliteitsdienst door de begunstigde ten aanzien van een mobiliteitsdienstverlener.
  Voor de toepassing van dit besluit en met het oog op de identificatie van een begunstigde van een mobiliteitsdienst gebruiken Leefmilieu Brussel het identificatienummer van het Rijksregister van natuurlijke personen.
  § 4. In het kader van de latere verwerking van de gegevens beschreven in de paragrafen 1 en 2, kan Leefmilieu Brussel een analyse van de door het CIBG verstrekte geanonimiseerde gegevens uitvoeren voor statistische en wetenschappelijke doeleinden en om met name de werking van de Brussell'Air premie te evalueren.
  ----------
  (1)<BESL 2024-02-01/10, art. 13, 002; Inwerkingtreding : 01-03-2024>

Afdeling 4. - Rechten van de betrokken personen
Art.16.§ 1. [1 De verwerkingsverantwoordelijke neemt passende maatregelen opdat de betrokkene de in de artikelen 13 en 14 van de AVG bedoelde informatie en de in de artikelen 15 tot en met 22 van de AVG en artikel 34 van de AVG bedoelde communicatie in verband met de verwerking van zijn persoonsgegevens voor doeleinden inzake de toekenning van de premie Brussel'Air in een beknopte, transparante, begrijpelijke en gemakkelijk toegankelijke vorm en in duidelijke en eenvoudige taal ontvangt]1.
  § 2. De betrokkenen kunnen vrij en kosteloos hun rechten verankerd in de [1 AVG]1 uitoefenen. Zij dienen hun identiteit kenbaar te maken door middel van bewijsmiddelen bij elke aanvraag tot het uitoefenen van hun rechten ten aanzien van [1 Leefmilieu Brussel]1. Zij kunnen hun rechten uitoefenen volgens de modaliteiten die door Leefmilieu Brussel worden gecommuniceerd.
  ----------
  (1)<BESL 2024-02-01/10, art. 14, 002; Inwerkingtreding : 01-03-2024>

HOOFDSTUK 9. - Wijzigings-, overgangs- en slotbepalingen
Art.17. In artikel 12 (NOTA JUSTEL : lezen 13, anders toevoeging onmogelijk) het besluit van de Regering van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest van 28 mei 2020 houdende de delegatie van bevoegdheden aan de leidende ambtenaren van Leefmilieu Brussel, wordt een punt 5° toegevoegd, luidende:
  "5° de premies en facultatieve subsidies in het kader van het besluit van de Regering van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest van 15/07/2021 betreffende de toekenningsvoorwaarden voor de Brussel'Air premie in ruil voor de schrapping van de nummerplaat van een voertuig".

Art.18. Het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 7 september 2006 betreffende de toekenningsvoorwaarden voor de Brussel'Air-premie in ruil voor de schrapping van de nummerplaat en de vernietiging van vervuilende voertuigen wordt opgeheven.

Art.19. Dit besluit treedt in werking op 03/10/2021, met uitzondering van artikel 5, dat 10 dagen na de publicatie in het Belgisch Staatsblad in werking treedt.
  Er is een overgangsperiode van kracht van 1 maand na de in werking treding van dit besluit. Tijdens deze periode kan er geen aanvraag worden ingediend. Voor de personen voor wie de uiterste datum voor het indienen van de aanvraag tijdens deze periode valt, en die nog geen aanvraag hadden ingediend, wordt de termijn van indienen van de premie met 1 maand verlengd.
  De minister van Mobiliteit en de Minister van Leefmilieu zijn belast met de uitvoering van dit besluit.

BIJLAGE.
Art. N.(Beeld niet opgenomen om technische redenen, zie B.St. van 04-08-2021, p. 77866)
  Gewijzigd door:
  <MB 2024-10-03/03, art. 1, 003; Inwerkingtreding : 01-09-2024>