Details



Externe links:

Justel
Reflex
Staatsblad pdf



Titel:

16 MEI 2019. - Besluit van de Waalse Regering tot wijziging van het besluit van de Waalse Regering van 12 juni 2014 tot uitvoering van het decreet van 27 maart 2014 betreffende de communicaties via elektronische weg tussen de gebruikers en de Waalse openbare overheden



Inhoudstafel:


Art. 1-7



Deze tekst heeft de volgende tekst(en) gewijzigd:

2014205131 



Uitvoeringsbesluit(en):



Artikels:

Artikel 1. Het opschrift van het besluit van de Waalse Regering van 12 juni 2014 tot uitvoering van het decreet van 27 maart 2014 betreffende de communicaties via elektronische weg tussen de gebruikers en de Waalse openbare overheden wordt vervangen door wat volgt: "Besluit van de Waalse Regering van 12 juni 2014 betreffende de communicaties via elektronische weg en de elektronische uitwisseling van berichten via de eBox tussen de gebruikers en de Waalse Overheidsdienst".

Art.2. In artikel 1 van het besluit van de Waalse Regering van 12 juni 2014 tot uitvoering van het decreet van 27 maart 2014 betreffende de communicaties via elektronische weg tussen de gebruikers en de Waalse openbare overheden worden de volgende wijzigingen aangebracht:
  a) de punten 3°, 4° en 5° worden vervangen als volgt:
  3° "elektronische handtekening": de elektronische handtekening bepaald in artikel 3, punt 10, van Verordening (EU) nr. 910/2014 van het Europees Parlement en de Raad van 23 juli 2014 betreffende elektronische identificatie en vertrouwensdiensten voor elektronische transacties in de interne markt en tot intrekking van Richtlijn 1999/93/EG;
  4° "gekwalificeerde elektronische handtekening": de gekwalificeerde elektronische handtekening bepaald in artikel 3, punt 12, van Verordening (EU) nr. 910/2014 van het Europees Parlement en de Raad van 23 juli 2014 betreffende elektronische identificatie en vertrouwensdiensten voor elektronische transacties in de interne markt en tot intrekking van Richtlijn 1999/93/EG;
  5° "formulier": elk document, ongeacht de drager, dat in het kader van een administratieve procedure gebruikt wordt en waarmee een interne of externe gebruiker aanvragen kan richten aan een openbare overheid of informatie met haar kan uitwisselen;";
  b) het wordt aangevuld met een punt 8°, luidend als volgt:
  "8° "wet": de wet van 27 februari 2019 inzake de elektronische uitwisseling van berichten via de eBox.".

Art.3. Artikel 3 van hetzelfde besluit wordt vervangen als volgt:
  "Art. 3. De vereiste van een geschrift, van een papieren of duurzame drager wordt vervuld door ieder hulpmiddel zoals bepaald in artikel I.1., 15°, van het Wetboek van economisch recht.".

Art.4. Artikel 6 van hetzelfde besluit wordt vervangen als volgt:
  "Art. 6. De vereiste inzake aangetekende verzending wordt vervuld:
  1° via technieken inzake aangetekende elektronische verzending die de voorwaarden bepaald bij de artikelen 4 en 7 van de wet, zoals de eBox, in acht nemen;
  2° via een gekwalificeerde dienst voor elektronisch aangetekende bezorging conform Verordening (EU) nr. 910/2014 van het Europees Parlement en de Raad van 23 juli 2014 betreffende elektronische identificatie en vertrouwensdiensten voor elektronische transacties in de interne markt en tot intrekking van Richtlijn 1999/93/EG en Boek XII, titel 2, en de bijlagen ervan, van het Wetboek van economisch recht.".

Art.5. In artikel 10 van hetzelfde besluit worden de volgende wijzigingen aangebracht:
  1° in het eerste lid worden de woorden "via het door de openbare overheid voorgestelde elektronisch middel" ingevoegd tussen de woorden "langs de elektronische weg" en de woorden "te krijgen";
  2° in het tweede lid worden de woorden "het aldus voorgestelde elektronische middel en" ingevoegd tussen de woorden "verstrekt met betrekking tot" en de woorden "het recht om zich, voor de toekomst, te verzetten".

Art.6. Dit besluit treedt in werking op 1 juni 2019.

Art. 7. De Minister bevoegd voor e-government en de administratieve informatica is belast met de uitvoering van dit besluit.