Details





Titel:

5 JUNI 2019. - Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot vaststelling van de nadere regels voor de overdracht van personeelsleden naar WBE



Inhoudstafel:

HOOFDSTUK I. - Algemene bepalingen
Art. 1
HOOFDSTUK II. - Ambtshalve en vrijwillige overdracht
Art. 2
Sectie 1. - Ambtshalve overdracht
Art. 3
Sectie 2. - Vrijwillige overdracht
Onderafdeling 1. - Algemene bepalingen
Art. 4
Onderafdeling 2. - Vrijwillige overdracht van personeel van diensten die zijn toegewezen aan opdrachten die onder de bevoegdheid van de WBE vallen
Art. 5
HOOFDSTUK III. - Bepalingen die van toepassing zijn op overgedragen personeelsleden
Art. 6-8
HOOFDSTUK IV. - Overgangs- en slotbepalingen
Art. 9-12



Deze tekst heeft de volgende tekst(en) gewijzigd:



Uitvoeringsbesluit(en):

2023031251 



Artikels:

HOOFDSTUK I. - Algemene bepalingen
Artikel 1. § 1. Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder:
  1° bijzonder decreet: het bijzonder decreet van 7 februari 2019 tot oprichting van de overheidsinstelling die belast is met de organisatie van het onderwijs door de Franse Gemeenschap;
  2° WBE: het autonoom overheidsorgaan bedoeld in artikel 2 van het bijzonder decreet;
  3° personeelsleden: ambtenaren van de diensten van de Franse Gemeenschap, stagiairs en personeel dat op basis van een arbeidsovereenkomst is aangeworven;
  4° de regering: de regering van de Franse Gemeenschap.
  § 2. Voor de toepassing van dit besluit:
  1° wordt de stagiair geacht de graad te hebben waarvoor hij kandidaat is;
  2° wordt het personeelslid dat op grond van een arbeidsovereenkomst is aangeworven, geacht de graad te bekleden die overeenkomt met het ambt waarvoor hij is aangesteld of, als er geen arbeidsovereenkomst is, de graad waaraan de weddeschaal waarin zijn bezoldiging is vastgesteld, is gekoppeld.

HOOFDSTUK II. - Ambtshalve en vrijwillige overdracht
Art.2. De overdracht van de in artikel 63 van het bijzonder decreet bedoelde personeelsleden geschiedt ambtshalve of op vrijwillige basis overeenkomstig de bepalingen van dit besluit.
  Op basis van de verslagen bedoeld in artikel 63, § 1, tweede lid, worden de in artikel 63, § 1, vierde lid van het bijzonder decreet bedoelde personeelsleden overgeplaatst:
  - ofwel op vrijwillige basis na het organiseren van een oproep tot het indienen van kandidaturen binnen de diensten die zijn toegewezen aan opdrachten die onder de bevoegdheid van WBE vallen,
  - ofwel ambtshalve om de continuïteit van de dienst te waarborgen.

Sectie 1. - Ambtshalve overdracht
Art.3. Worden ambtshalve overgeplaatst op 1 september 2019 :
  1° de personeelsleden van de Dienst Algemeen Onderwijs, georganiseerd door de Federatie Wallonië-Brussel die in dienst zijn op het ogenblik van de inwerkingtreding van het bijzonder decreet of die sindsdien zijn benoemd of in dienst genomen;
  2° de personeelsleden van de ploeg van werf 8 van het "Pacte pour un Enseignement d'Excellence";
  3° personeelsleden die door het ministerie aangeworven zijn ter voorbereiding van hun overdracht naar WBE op 1 september 2019.

Sectie 2. - Vrijwillige overdracht
Onderafdeling 1. - Algemene bepalingen
Art.4. § 1. Voor elke functie die op grond van deze afdeling moet worden vervuld, wordt een door de WBE-raad gevalideerd functieprofiel opgesteld.
  De regering is belast met de uitvoering van alle selectieprocedures die voortvloeien uit de toepassing van dit besluit.
  § 2. Het aantal personeelsleden dat vanaf 1 september 2019 op vrijwillige basis wordt overgedragen, wordt door de regering vastgesteld.
  Vanaf 1 januari 2021 wordt het aantal vrijwillig over te dragen personeelsleden door de regering vastgesteld op basis van de verslagen van de WBE-raad overeenkomstig artikel 63, § 1, lid 2, van het bijzonder decreet.

Onderafdeling 2. - Vrijwillige overdracht van personeel van diensten die zijn toegewezen aan opdrachten die onder de bevoegdheid van de WBE vallen
Art.5. De vrijwillige overdracht wordt ter kennis gebracht van het personeel van de diensten die zijn toegewezen aan opdrachten die onder de bevoegdheid van WBE vallen, door middel van een dienstorder, die hen uitnodigt om WBE schriftelijk, minimum binnen vijftien dagen, op de hoogte te stellen of ze naar WBE wensen te worden overgedragen in een van de in die dienstorder genoemde functies.
  Indien de dienstorder geen functieprofielen bevat, vermeldt hij het adres van de informaticasite waar deze functieprofielen kunnen worden geraadpleegd en de administratieve dienst waar een papieren exemplaar van deze profielen kan worden verkregen.
  Alle kandidaturen moeten worden met redenen omkleed in het licht van het desbetreffende functieprofiel en moeten worden meegedeeld aan de Algemene directie Ambtenarenzaken en Personeelszaken van het ministerie van de Franse Gemeenschap.
  De regering belast een Commissie met de opdracht om voor elke overdracht een advies uit te brengen over de vaardigheden van de kandidaten met betrekking tot het functieprofiel in het geval dat het aantal kandidaten groter is dan het aantal te vervullen posten. De Commissie voert noodzakelijkerwijs een inleidend gesprek met kandidaten die op grond van hun curriculum vitae voldoen aan de vooraf vastgestelde selectiecriteria. Zij formuleert haar advies in de vorm van een rangschikking van de kandidaten op basis van de mate waarin hun kandidatuur aan het functieprofiel beantwoordt.
  De Commissie telt minstens vier leden en bestaat uit vertegenwoordigers van WBE en vertegenwoordigers van het ministerie van de Franse Gemeenschap, waaronder één vertegenwoordiger van de secretaris-generaal.
  De samenstelling van de door de regering ingestelde Commissie omvat de benoeming van een voorzitter en een ondervoorzitter.
  De Commissie kan slechts beraadslagen in aanwezigheid van ten minste één vertegenwoordiger van WBE en het ministerie van de Franse Gemeenschap, met inbegrip van de voorzitter of de ondervoorzitter. Ze brengt haar adviezen uit bij consensus.
  De regering wijst de kandidaten aan die vrijwillig worden overgedragen naar WBE.

HOOFDSTUK III. - Bepalingen die van toepassing zijn op overgedragen personeelsleden
Art.6. Vanaf 1 september 2019 worden de personeelsleden bij besluit van de regering van de Franse Gemeenschap op naam overgedragen.
  Met ingang van 1 januari 2021 worden de personeelsleden bij besluit van de regering van de Franse Gemeenschap op grond van de verslagen van de WBE-raad, zoals bepaald in artikel 63, § 1, lid 2, van het bijzonder decreet, bij naam overgedragen.
  Deze overdrachten zijn geen nieuwe benoemingen.
  Voor de beoogde personeelsleden met een arbeidsovereenkomst wordt met hen een nieuwe arbeidsovereenkomst gesloten. De rechten die in het kader van de oorspronkelijke arbeidsovereenkomst zijn verworven, blijven behouden. Hun overeenkomst met het ministerie wordt gewijzigd, waardoor het voor de in artikel 8, lid 1, bedoelde periode wordt geschorst en wordt beëindigd indien binnen deze periode geen aanvraag om herplaatsing wordt ingediend.

Art.7. § 1. De overgedragen personeelsleden behouden hun hoedanigheid, graad, administratieve anciënniteit en geldelijke anciënniteit. Onverminderd § 2 behouden zij ook de toelagen, vergoedingen of premies en andere voordelen die zij in hun oorspronkelijke dienst genoten, overeenkomstig de voor hen geldende reglementering en vanaf de datum waarop zij het recht hebben verkregen.
  Zij behouden de aan een functie gekoppelde voordelen alleen als de voorwaarden voor de toekenning ervan in de onthaaldiensten blijven bestaan.
  § 2. Wanneer een personeelslid belast is met de uitoefening van een hogere functie in de oorspronkelijke dienst, wordt alleen zijn statutaire graad in aanmerking genomen voor zijn overdracht.
  § 3. De overgedragen personeelsleden behouden de laatste beoordeling die hun is toegewezen.
  Deze beoordeling blijft geldig totdat een nieuwe beoordeling wordt toegekend. Indien het personeelslid op het tijdstip van de overdracht beroep heeft aangetekend tegen een aan hem verleende beoordeling, wordt deze procedure voortgezet bij de oorspronkelijke dienst.
  § 4. Personeelsleden die geslaagd zijn voor een vergelijkend examen voor toelating tot een hoger niveau of voor een beroepskwalificatietest in de oorspronkelijke dienst, behouden in de onthaaldiensten het recht op bevordering dat zij als gevolg van dit resultaat hebben verworven.
  Voor hun rangschikking worden deze geslaagden geacht dit examen of deze proef bij de onthaaldiensten te hebben afgelegd. Indien de proces-verbalen van de examens of proeven op dezelfde datum zijn afgesloten, worden de geslaagde kandidaten onderling ingedeeld alsof zij aan hetzelfde examen of proef hebben deelgenomen.
  Indien de proces-verbalen van de vergelijkende examens of proeven op verschillende datums zijn afgesloten, wordt voorrang verleend aan de geslaagde kandidaten van het examen of de proef waarvan de proces-verbalen op de vroegste datum zijn afgesloten.
  § 5. Wanneer een examen voor toegang tot een hoger niveau of een beroepskwalificatietest is aangekondigd in het kader van de oorspronkelijke dienst waartoe het personeelslid op de datum van zijn overdracht behoort, behoudt het personeelslid het recht om deel te nemen, zelfs indien hij uit hoofde van dit besluit wordt overgedragen.

Art.8. Personeelsleden die op grond van dit besluit worden overgedragen, kunnen tussen de achttiende en de eenentwintigste maand na hun overdracht een aanvraag indienen om opnieuw in dienst te worden genomen bij het ministerie van de Franse Gemeenschap.
  Herplaatsing vormt geen nieuwe benoeming of overdracht in de zin van het personeelsstatuut.
  De administratieve toestand die het personeelslid op het ogenblik van zijn herplaatsing heeft verworven, wordt geacht te zijn verworven binnen de diensten van de Franse Gemeenschap waar hij opnieuw in dienst wordt genomen.
  De geldelijke toestand van het herplaatste personeelslid is dezelfde als de geldelijke toestand van de personeelsleden in de dienst waarin hij opnieuw in dienst wordt genomen, rekening houdend met de kwalificatiegroep waartoe hij behoort.
  De minister herplaatst het personeelslid uiterlijk in de vierentwintigste maand na zijn overdracht.

HOOFDSTUK IV. - Overgangs- en slotbepalingen
Art.9. Voor de uitvoering van de vrijwillige overdrachtsprocedures die vóór 1 september 2019 moeten worden opgestart met het oog op de toepassing van artikel 63, § 1, eerste en derde lid van het decreet, worden de in artikel 4, § 1, bedoelde functieprofielen rechtstreeks door de Regering opgesteld.

Art.10. Van 1 juni tot en met 31 augustus 2019 is de in artikel 5 bedoelde Commissie samengesteld uit een gelijk aantal personeelsleden als bedoeld in artikel 3 en vertegenwoordigers van het Ministerie.
  De Commissie in haar samenstelling op 31 augustus 2019 wordt geacht te zijn samengesteld in overeenstemming met artikel 5, zolang de samenstelling ervan niet door de regering wordt gewijzigd.

Art.11. Dit besluit heeft uitwerking met ingang van 1 juni 2019.

Art. 12. De Minister van ambtenarenzaken is belast met de uitvoering van dit besluit.