Details





Titel:

27 OKTOBER 2016. - Ordonnantie ertoe strekkende een opendatabeleid uit te stippelen en houdende omzetting van de Richtlijn 2013/37/EU van het Europees Parlement en de Raad van 26 juni 2013 tot wijziging van Richtlijn 2003/98/EG van het Europees Parlement en de Raad van 17 november 2003 inzake het hergebruik van overheidsinformatie(NOTA : Raadpleging van vroegere versies vanaf 10-11-2016 en tekstbijwerking tot 13-01-2022)



Inhoudstafel:

HOOFDSTUK I. - Algemene bepalingen
Art. 1-3
HOOFDSTUK II. - Algemeen beginsel
Art. 4-5
HOOFDSTUK III. - Verzoeken om hergebruik
Art. 6-12
HOOFDSTUK IV. - Hergebruiksvoorwaarden
Art. 13-15
HOOFDSTUK V. - Discriminatieverbod, vrije concurrentie en transparantie
Art. 16-17
HOOFDSTUK VI. [1 - Hoogwaardige dataset ]1 ]1
Art. 18
HOOFDSTUK VII. [1 oud hoofdstuk VI]1- Praktische regelingen
Art. 19-20
HOOFDSTUK VIII. [1 oud hoofdstuk VII]1 - Overgangs- en opheffende bepalingen
Art. 21-23



Deze tekst heeft de volgende tekst(en) gewijzigd:

2008031119 



Uitvoeringsbesluit(en):

2018010589 



Artikels:

HOOFDSTUK I. - Algemene bepalingen
Artikel 1.Deze ordonnantie regelt een aangelegenheid als bedoeld in artikel 39 van de Grondwet.
  Bij deze ordonnantie wordt Richtlijn 2003/98/EG van het Europese Parlement en de Raad van 17 november 2003 inzake het hergebruik van overheidsinformatie, zoals gewijzigd door Richtlijn 2013/37/EU van 26 juni 2013, omgezet.
  [1 De bestaande ordonnanties, ministeriële besluiten en elke andere reglementering die verwijzen naar de Richtlijn 2003/98/EG van het Europees Parlement en de Raad van 17 november 2003 inzake het hergebruik van overheidsinformatie worden geacht te verwijzen naar Richtlijn (EU) van het Europees Parlement en de Raad van 20 juni 2019 inzake open data en het hergebruik van overheidsinformatie (herziening).]1
  ----------
  (1)<ORD 2021-12-10/10, art. 2, 002; Inwerkingtreding : 23-01-2022>

Art.2.[1 Deze ordonnantie is van toepassing op alle bestaande documenten waarover de openbare overheden en de overheidsbedrijven in de zin van artikel 3, 2° van de onderhavige ordonnantie beschikken en waarvan overheden het hergebruik rechtmatig kunnen toestaan, en op onderzoeksgegevens in de zin van artikel 3, 16° van de onderhavige ordonnantie, behoudens bij toepassing van de beperkingen en uitzonderingen bepaald bij de onderhavige ordonnantie]1.
  Deze ordonnantie is niet van toepassing op :
  1° de documenten waarvan de verstrekking een activiteit is die niet tot de openbare taak van de betrokken overheid behoort, mits de omvang van de overheidstaken transparant is en aan toetsing is onderworpen;
  2° de documenten waarvan de intellectuele eigendomsrechten bij derden berusten; [1 ...]1; de huidige ordonnantie heeft geen invloed op het bestaan of het bezit van intellectuele eigendomsrechten;
  3° gedeelten van documenten waartoe de toegang is uitgesloten of beperkt op basis van de geldende wetgevende en reglementaire regels inzake toegang, onder meer wegens :
  - de bescherming van de nationale veiligheid (d.w.z. staatsveiligheid), defensie of openbare veiligheid;
  - statistisch geheim;
  - handelsgeheim [1 (met name zaken-, beroeps- of bedrijfsgeheim)]1;
  - het gebrek aan persoonlijk belang wanneer voor de toegang tot een document door de wet een persoonlijk belang moet worden aangetoond;
  4° de documenten in het bezit van culturele instellingen andere dan bibliotheken [1 met inbegrip van de universiteitsbibliotheken]1, musea en archieven;
  5° gedeelten van documenten die alleen logo's, wapens en insignes bevatten.
  [1 6° op documenten in het bezit van overheidsbedrijven :
   - waarvan de productie niet onder het verrichten van diensten van algemeen belang valt in de zin van de wet ;
   - die betrekking hebben op activiteiten die rechtstreeks aan concurrentie blootstaan en derhalve, overeenkomstig artikel 34 van Richtlijn 2014/25/EU, niet onderworpen zijn aan aanbestedingsvoorschriften ;
   7° op documenten waarvan de toegang uitgesloten of beperkt is op grond van gevoelige informatie met betrekking tot de bescherming van kritieke infrastructuur in de zin van artikel 2, punt d), van Richtlijn 2008/114/EG ;
   8° op documenten die persoonsgegevens bevatten die niet geanonimiseerd kunnen worden in de zin van anonimisering zoals bedoeld in artikel 3, 14°, van deze ordonnantie.]1
  ----------
  (1)<ORD 2021-12-10/10, art. 3, 002; Inwerkingtreding : 23-01-2022>

Art.3.Voor de toepassing van deze ordonnantie wordt verstaan onder :
  1° overheid :
  a) het Brussels Hoofdstedelijk Gewest;
  b) de publiekrechtelijke rechtspersonen die rechtstreeks of indirect afhangen van het Brussels Hoofd- stedelijk Gewest;
  c) de gemeenten;
  d) de personen die, ongeacht hun vorm of aard :
  - zijn opgericht met het specifieke doel te voorzien in behoeften van algemeen belang die niet van industriële of commerciële aard zijn;
  - rechtspersoonlijkheid bezitten;
  - en waarvan hetzij de activiteit in hoofdzaak wordt gefinancierd door de overheden of instellingen vermeld in a), b) of c), hetzij het beheer is onderworpen aan toezicht door deze overheden of instellingen, hetzij de leden van het bestuursorgaan, het leidinggevend orgaan of het toezichthoudend orgaan voor meer dan de helft door die overheden of instellingen zijn aangewezen;
  e) de verenigingen opgericht door één of verschillende overheden bedoeld in a), b), c) of d);
  2° document :
  a) eender welke inhoud, ongeacht het medium (op papier of opgeslagen in elektronische vorm of als geluids-, beeld- of audiovisuele opname);
  b) eender welk deel van een dergelijke inhoud;
  3° persoonsgegevens : [1 de persoonsgegevens zoals omschreven in artikel 4, punt 1) van verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en de wet van 30 juli 2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens]1;
  4° hergebruik : [1 het gebruik door natuurlijke of rechtspersonen van documenten die in het bezit zijn van :
   a) overheden, voor andere commerciële of niet-commerciële doeleinden dan het oorspronkelijke doel binnen de publieke taak waarvoor de documenten zijn aangemaakt, met uitzondering van de uitwisseling van documenten tussen overheden, uitsluitend ten behoeve van de uitoefening van hun publieke taak, of
   b) overheidsbedrijven, voor andere commerciële of niet-commerciële doeleinden dan het oorspronkelijke doel om de diensten van algemeen belang te verrichten waarvoor de documenten zijn aangemaakt, met uitzondering van de uitwisseling van documenten tussen overheidsbedrijven en overheden, uitsluitend ten behoeve van de uitvoering van hun publieke taak]1.
  De uitwisseling van documenten tussen overheden uitsluitend met het oog op de vervulling van hun open- bare taken is geen hergebruik;
  5° [1 standaardlicentie : een reeks vooraf gedefinieerde hergebruiksvoorwaarden in een digitaal formaat, bij voorkeur compatibel met online beschikbare openbare standaardlicenties]1;
  6° [1 ...]1
  6°(oud 7°) schriftelijk : per post, telefax, e-mail of webformulier;
  7°(oud 8°) machinaal leesbaar formaat : een bestandsformaat dat zodanig is gestructureerd dat softwaretoepassingen specifieke gegevens, met inbegrip van individuele feitenbeschrijvingen, en hun interne structuur gemakkelijk kunnen identificeren, herkennen en extraheren;
  8° (oud 9°)open formaat : een bestandsformaat dat platformonafhankelijk is en voor het publiek beschikbaar is zonder enige beperking die het hergebruik van informatie verhindert;
  9° (oud 10°)formele open norm : een standaard die schriftelijk is vastgesteld, met vermelding van specificaties voor de vereisten betreffende de wijze waarop de interoperabiliteit van de software moet worden gegarandeerd;
  10° (oud 11°)metagegevens : informatie die een document of datagegeven beschrijft en die opzoeking, inventaris en gebruik ervan mogelijk maakt;
  11° (oud 12°)interoperabiliteit : de mogelijkheid van combinatie van document, inhoud en datagegevens; mogelijkheid van een interactie met de diensten zonder manuele repetitieve handelingen; dit op een manier waarbij het resultaat coherent is en de meerwaarde van de documenten, inhoud, data en datadienst verstevigd wordt.
  [1 12° overheidsbedrijf : elke onderneming die :
   i) activiteiten uitoefent in de in Richtlijn 2014/25/EU omschreven domeinen ;
   ii) optreedt als exploitant van openbare diensten overeenkomstig artikel 2 van verordening (EG) nr. 1370/2007 ;
   iii) optreedt als luchtvaartmaatschappij die voldoet aan de openbaredienstverplichtingen overeenkomstig artikel 16 van verordening (EG) nr. 1008/2008 ; of
   iv) optreedt als reder uit de Gemeenschap die voldoet aan de openbaredienstverplichtingen overeenkomstig artikel 4 van verordening (EEG) nr. 3577/92 ;
   en waarop de overheden rechtstreeks of onrechtstreeks een overheersende invloed kunnen uitoefenen uit hoofde van hun eigendom van de onderneming, hun financiële participatie erin of de op de onderneming van toepassing zijnde voorschriften.
   Een dominante invloed van de overheden op de onderneming wordt verondersteld in alle volgende gevallen waarin deze instellingen rechtstreeks of onrechtstreeks :
   a) het grootste deel van het geplaatste kapitaal van de onderneming bezitten ;
   b) beschikken over een meerderheid van de stemmen die verbonden zijn aan de door de onderneming uitgegeven aandelen ;
   c) meer dan de helft van de leden van het bestuurs-, leidinggevend of toezichthoudend orgaan van de onderneming kunnen benoemen ;
   13° universiteit : een overheid die postsecundair hoger onderwijs verstrekt dat bekrachtigd wordt door universitaire diploma's ;
   14° anonimisering : het proces waarbij documenten omgezet worden in anonieme documenten die niet gelinkt kunnen worden aan een geïdentificeerde of identificeerbare natuurlijke persoon, of het proces waarbij persoonsgegevens zodanig anoniem gemaakt worden dat de betrokken persoon niet of niet meer identificeerbaar is ;
   15° dynamische gegevens : documenten in digitale vorm die regelmatig of in real time bijgewerkt worden, met name vanwege hun vluchtigheid of snelle veroudering ; gegevens van sensoren worden doorgaans beschouwd als dynamische gegevens ;
   16° onderzoeksgegevens : documenten in digitale vorm, met uitzondering van wetenschappelijke publicaties, die in de loop van wetenschappelijke onderzoeksactiviteiten verzameld of geproduceerd worden en die als bewijsmateriaal gebruikt worden in het onderzoeksproces, of die door de wetenschappelijke gemeenschap algemeen aanvaard worden als noodzakelijk om onderzoeksconclusies en -resultaten te valideren ;
   17° hoogwaardige datasets : documenten waarvan het hergebruik gepaard gaat met aanzienlijke sociale, economische en milieuvoordelen, met name omdat ze geschikt zijn voor het creëren van diensten met toegevoegde waarde, toepassingen en nieuwe passende dienstbetrekkingen zoals gedefinieerd in het ministerieel besluit van 26 november 1991 houdende toepassingsregelen van de werkloosheidsreglementering, en vanwege het aantal potentiële begunstigden van de diensten en toepassingen met toegevoegde waarde die op deze datasets gebaseerd zijn ;
   18° redelijk rendement op de investering : een percentage van de totale vergoeding, bovenop het bedrag dat nodig is om de in aanmerking komende kosten terug te vorderen, dat niet meer dan vijf procentpunten hoger ligt dan de vaste rentevoet van de ECB ;
   19° derden : elke natuurlijke of rechtspersoon die geen overheid of overheidsbedrijf is en die de gegevens in zijn bezit heeft ;
   20° API (Application Program Interface) : een reeks functies, procedures, definities en protocollen die communicatie tussen machines onderling en continue gegevensuitwisseling mogelijk maken ;
   21° gewestelijk portaal : gecentraliseerd toegangspunt voor het openen en delen van gewestelijke gegevens en diensten. ]1
  ----------
  (1)<ORD 2021-12-10/10, art. 4, 002; Inwerkingtreding : 23-01-2022>

HOOFDSTUK II. - Algemeen beginsel
Art.4.Documenten die in het bezit van de overheden worden gehouden, kunnen voor al dan niet commerciële doeleinden hergebruikt worden, overeenkomstig de voorwaarden omschreven in deze ordonnantie.
  De overheden kunnen het hergebruik van de documenten aan bijkomende voorwaarden onderwerpen, zoals bepaald in artikelen 14 en 15 van deze ordonnantie.
  Documenten waarvoor intellectuele eigendomsrechten berusten bij bibliotheken, met inbegrip van universiteitsbibliotheken, musea en archieven en waarvoor zij het hergebruik toestaan, [1 en documenten die in het bezit zijn van overheidsbedrijven]1 mogen worden hergebruikt voor commerciële of niet-commerciële doeleinden overeenkomstig de in deze ordonnantie omschreven voorwaarden.
  ----------
  (1)<ORD 2021-12-10/10, art. 5, 002; Inwerkingtreding : 23-01-2022>

Art.5.Een document dat persoonsgegevens bevat, mag slechts hergebruikt worden op de voorafgaande voorwaarde dat de overheid de nodige voorzorgsmaatregelen genomen heeft om [1 de informatie te anonimiseren, overeenkomstig de bepalingen van de algemene verordening (EU) 2016/679 van 27 april 2016 inzake gegevensbescherming en de wet van 30 juli 2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens ]1.
  ----------
  (1)<ORD 2021-12-10/10, art. 6, 002; Inwerkingtreding : 23-01-2022>

HOOFDSTUK III. - Verzoeken om hergebruik
Art.6.De overheid behandelt de verzoeken om hergebruik en stelt de verzoeker de documenten ter beschikking voor hergebruik, [1 ...]1 langs elektronische weg [1 onder voorbehoud van de toepassing van alinea 5 van het huidige artikel ]1.
  Indien het verkrijgen van het document het gebruik van een licentie vereist, stuurt de overheid waaraan het verzoek om hergebruik gericht wordt, een standaardexemplaar naar de aanvrager. De voorwaarden vervat in de licentie mogen de mogelijkheden tot hergebruik niet nodeloos beperken noch gebruikt worden om de mededinging aan banden te leggen.
  De overheid kan de licentie steeds en eenzijdig opzeggen, zonder recht te geven op een schadevergoeding, als de aanvrager niet voldoet aan één of verschillende voorwaarden van de licentie.
  De overheid behandelt het verzoek en verstrekt de verzoeker de documenten voor hergebruik of stelt, indien een licentie is vereist, het licentieaanbod aan de aanvrager op binnen een termijn van ten hoogste 20 werkdagen na de ontvangst van het verzoek. Voor uitgebreide of ingewikkelde verzoeken kan deze termijn met 20 werkdagen worden verlengd. In dat geval wordt de aanvrager er binnen drie weken na zijn oorspronkelijk verzoek van in kennis gesteld dat de behandeling van zijn verzoek meer tijd zal vergen [1 en wat de redenen voor de vertraging zijn ]1.
  [1 In geval van een negatieve beslissing stelt de overheid de verzoeker in kennis van de redenen voor de weigering op grond van de bepalingen van artikel 2, tweede lid, 1° tot 8° of artikel 4 van deze ordonnantie. In geval van een negatieve beslissing op grond van artikel 2, tweede lid, 3°, van deze ordonnantie vermeldt de overheid de natuurlijke of rechtspersoon die de rechten bezit, als deze bekend is, of, bij gebrek daaraan, de licentiegever van wie zij het betrokken document verkregen heeft. Bibliotheken, met inbegrip van universiteitsbibliotheken, musea en archieven, hoeven deze informatie niet te vermelden. ]1
  Elke beslissing met betrekking tot het hergebruik van documenten die ter kennis wordt gebracht van de aanvrager vermeldt de eventuele beroepsmogelijkheden, de instanties bij wie het beroep moet worden ingesteld en de geldende termijnen.
  Bij ontstentenis van deze vermelding neemt de verjaringstermijn voor het indienen van het beroep geen aanvang.
  [1 De volgende entiteiten zijn niet verplicht om aan dit artikel te voldoen :
   a) overheidsbedrijven ;
   b) onderwijsinstellingen, organisaties die onderzoeksactiviteiten uitvoeren en organisaties die onderzoeksactiviteiten financieren. ]1
  ----------
  (1)<ORD 2021-12-10/10, art. 7, 002; Inwerkingtreding : 23-01-2022>

Art.7.§ 1. In het kader van het hergebruik van documenten is de Commissie voor de toegang tot documenten, [1 bedoeld in Hoofdstuk 5 van het Gezamenlijk decreet en ordonnantie van 16 mei 2019 van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie en de Franse Gemeenschapscommissie betreffende de openbaarheid van bestuur bij de Brusselse instellingen]1, bevoegd voor beroepen ingesteld tegen een beslissing tot terbeschikkingstelling van documenten, in geval van weigering tot uitvoering van een beslissing of wegens elke andere moeilijkheid die zich voordoet bij de uitoefening van de rechten waarin deze or- donnantie voorziet.
  § 2. De Commissie oefent deze bevoegdheid onpartijdig en ongebonden uit. Tijdens de behandeling van de beroepen mag ze geen enkele richtlijn krijgen.
  ----------
  (1)<ORD 2021-12-10/10, art. 8, 002; Inwerkingtreding : 23-01-2022>

Art.8.Op straffe van niet-ontvankelijkheid, moet het beroep schriftelijk worden ingediend binnen een termijn van dertig kalenderdagen, te rekenen vanaf het feit dat aanleiding geeft tot het beroep[1overeenkomstig de bepalingen van artikel 27 van voornoemd gezamenlijk decreet en ordonnantie van 16 mei 2019 ]1 . [1Wanneer de verzoeker vraagt om zijn beroep bij hoogdringendheid te onderzoeken, is de termijn voor het instellen van het beroep beperkt tot vijf werkdagen. ]1
  ----------
  (1)<ORD 2021-12-10/10, art. 9, 002; Inwerkingtreding : 23-01-2022>

Art.9. De Commissie stelt de betrokken overheid onmiddellijk op de hoogte van het beroep en stuurt tegelijk een bericht van ontvangst naar de persoon die het beroep heeft ingesteld.

Art.10.De Commissie spreekt zich [1 binnen de termijnen zoals aangeduid in de bepalingen van het artikel 29 van het voormeld gezamenlijk decreet en ordonnantie van 16 mei 2019]1 uit over het beroep en deelt haar beslissing uiterlijk binnen dertig dagen, te rekenen vanaf de datum van ontvangst van het beroep, schriftelijk mee aan de persoon die het beroep heeft ingesteld en aan de betrokken overheid.
  ----------
  (1)<ORD 2021-12-10/10, art. 10, 002; Inwerkingtreding : 23-01-2022>

Art.11. De beslissing waarbij het beroep is aangenomen wordt zo spoedig mogelijk uitgevoerd door de betrokken overheid, uiterlijk binnen vijftien dagen.

Art.12. Als een beroep bij de Commissie ingesteld wordt, kan zij ter plaatse inzage nemen van alle nuttige gegevens of ze zich door de betrokken overheid laten meedelen.
  Ze kan alle betrokken partijen en deskundigen horen en de personeelsleden van de overheid verzoeken om aanvullende gegevens.

HOOFDSTUK IV. - Hergebruiksvoorwaarden
Art.13.§ 1. De overheid [1 en de overheidsbedrijven]1 stelt documenten ter beschikking in een bestaande vorm en taal zonder dat dit de verplichting met zich meebrengt om uittreksels uit documenten te moeten aanmaken, aanpassen of aanleveren die een onevenredig grote inspanning zou vereisen die verder gaat dan een eenvoudige handeling.
  § 2. In de mate van het mogelijke stelt de overheid documenten ter beschikking in open formaten en machinaal leesbaar [1 toegankelijke en herbruikbare formaten]1 met de bijhorende metadata. Deze formaten en metadata dienen te beantwoorden aan de formele open standaarden in de zin van deze ordonnantie.
  § 3. De overheden zijn niet verplicht de aanmaak van documenten voort te zetten met het oog op het hergebruik ervan. Ze zijn echter verplicht zo spoedig mogelijk hun beslissingen bekend te maken.
  § 4. De wijze waarop documenten voor hergebruik ter beschikking worden gesteld worden voorafgaandelijk bekendgemaakt, bij voorkeur op elektronische wijze.
  [1 § 5. De overheidstelt de dynamische gegevens ter beschikking voor hergebruik zodra ze verzameld zijn, met behulp van passende API's en, indien van toepassing, als massadownload.
   Wanneer het beschikbaar stellen van dynamische gegevens voor hergebruik onmiddellijk na de verzameling heeft plaatsgevonden, zoals bepaald in lid 1 van deze paragraaf, de financiële en technische capaciteit van de overheid zou overschrijden en daardoor een onevenredige inspanning zou vergen, worden deze dynamische gegevens voor hergebruik beschikbaar gesteld binnen een tijdsbestek of met tijdelijke technische beperkingen die de benutting van hun economische en sociale potentieel niet onnodig belemmeren.
   § 6. Paragrafen 1 tot en met 5 zijn van toepassing op de bestaande documenten die in het bezit zijn van overheidsbedrijven en die beschikbaar zijn voor hergebruik.
   § 7. Een lijst van thematische categorieën van hoogwaardige datasets is opgenomen in bijlage I bij deze ordonnantie. Deze thematische categorieën van hoogwaardige datasets worden beschikbaar gesteld voor hergebruik in machineleesbare formaten, met behulp van geschikte API's en, indien van toepassing, als massadownload.
   De modaliteiten voor de publicatie en het hergebruik van de hoogwaardige datasets in de categorieën die opgenomen zijn in bijlage I bij deze ordonnantie worden bepaald door de Regering conform artikel 18 van deze ordonnantie.
   § 8. Onderzoeksgegevens zijn herbruikbaar voor commerciële of niet-commerciële doeleinden overeenkomstig de hoofdstukken IV en V voor zover die gegevens met overheidsmiddelen zijn gefinancierd en onderzoekers, onderzoeksinstellingen of organisaties die onderzoek financieren ze al openbaar hebben gemaakt via een institutionele of thematische databank. In dat verband moet rekening worden gehouden met rechtmatige handelsbelangen, activiteiten inzake kennisoverdracht en reeds bestaande intellectuele-eigendomsrechten.]1
  ----------
  (1)<ORD 2021-12-10/10, art. 11, 002; Inwerkingtreding : 23-01-2022>

Art.14.§ 1. Een vergoeding kan gevraagd worden voor het ter beschikking stellen van een document.
  § 2. Wanneer een vergoeding wordt gevraagd, blijft deze vergoeding beperkt tot de marginale vermenigvuldigings-, verstrekkings- en verspreidingskosten [1 anonimisering van persoonsgegevens en maatregelen ter bescherming van vertrouwelijke commerciële informatie ]1.
  § 3. Wanneer een overheid een systeem van standaard- vergoedingen toepast voor het hergebruik van documenten, worden het effectieve bedrag en de berekeningsgrondslag voorafgaandelijk bij voorkeur op elektronische wijze ter beschikking gesteld.
  § 4. Wanneer een overheid een specifieke standaard- vergoeding vraagt, dan geeft ze aan met welke factoren rekening wordt gehouden bij de berekening van die vergoedingen.
  Indien een document online beschikbaar is moet het systeem van standaardvergoeding tevens elektronisch beschikbaar zijn.
  De beperking van § 2 geldt niet voor :
  a) overheden die wettelijk verplicht zijn inkomsten te genereren om een aanzienlijk deel van de kosten van de uitoefening van hun openbare taken te dekken [1 en waarvan de lijst gepubliceerd zal worden bij besluit van de Regering ; de Regering zal de procedures voor de bijwerking en de wijziging van deze lijst met overheden definiëren]1;
  b) bibliotheken, met inbegrip van universiteitsbibliotheken, musea en archieven.
  [1c) overheidsbedrijven. ]1
  [1 Onder de in a) bedoelde gevallen, berekenen de betrokken overheden de totale vergoeding aan de hand van vooraf vastgestelde objectieve, transparante en controleerbare criteria. De totale inkomsten van die overheden uit het verstrekken en het verlenen van toestemming voor hergebruik van documenten mogen over de desbetreffende berekeningsperiode genomen niet hoger zijn dan de kosten van de verzameling, productie, vermenigvuldiging en verspreiding, vermeerderd met een redelijk rendement op investeringen " vervangen door wat volgt :
   Onder de in a) en c) bedoelde gevallen, berekenen de betrokken overheden de totale vergoeding aan de hand van vooraf vastgestelde objectieve, transparante en controleerbare criteria. De totale inkomsten van die overheden uit het verstrekken en het verlenen van toestemming voor hergebruik van documenten mogen over de desbetreffende berekeningsperiode genomen niet hoger zijn dan de kosten van de verzameling, productie, vermenigvuldiging, verspreiding en opslag van gegevens, vermeerderd met een redelijk rendement op investeringen, evenals, in voorkomend geval, van de anonimisering van persoonsgegevens en van de maatregelen die genomen zijn om vertrouwelijke commerciële informatie te beschermen. ]1
  Onder de in a) bedoelde gevallen, berekenen de betrokken overheden de totale vergoeding aan de hand van vooraf vastgestelde objectieve, transparante en controleerbare criteria. De totale inkomsten van die overheden uit het verstrekken en het verlenen van toestemming voor hergebruik van documenten mogen over de desbetreffende berekeningsperiode genomen niet hoger zijn dan de kosten van de verzameling, productie, vermenigvuldiging en verspreiding, vermeerderd met een redelijk rendement op investeringen.
  Onder de in b) bedoelde gevallen, mogen de bibliotheken, inbegrepen de universitaire bibliotheken, musea en archieven inkomsten halen waarvan de kost niet hoger mag zijn dan de kosten voor de verzameling, productie, vermenigvuldiging, verspreiding, conservering en vereffening van rechten, vermeerderd met een redelijk rendement op investeringen, en dit volgens de desbetreffende boekhoud- periode.
  § 5. De vergoeding wordt berekend overeenkomstig de boekhoudkundige beginselen die op de betrokken openbare overheden van toepassing zijn.
  [1 § 6. Het hergebruik van de volgende gegevens is gratis voor de gebruiker :
   a) onder voorbehoud van artikel 18, de hoogwaardige datasets die overeenkomstig lid 1 van dat artikel worden opgesomd ;
   b) de onderzoeksgegevens zoals bedoeld in artikel 2 van de onderhavige ordonnantie. ]1
  ----------
  (1)<ORD 2021-12-10/10, art. 12, 002; Inwerkingtreding : 23-01-2022>

Art.15. De overheid kan toestemming geven voor onvoorwaardelijk hergebruik of kan voorwaarden opleggen, indien nodig door middel van een licentie.
  Deze voorwaarden mogen de mogelijkheden tot hergebruik niet nodeloos beperken, noch gebruikt worden om de mededinging te beperken.
  De verschillende standaardlicenties zullen door de regering in een besluit vastgelegd worden.

HOOFDSTUK V. - Discriminatieverbod, vrije concurrentie en transparantie
Art.16. § 1. Elke voorwaarde voor het hergebruik van documenten mag niet discriminerend zijn voor vergelijkbare categorieën van hergebruik of aanvragers.
  § 2. Als de overheid documenten hergebruikt in het ka- der van handelsactiviteiten die buiten haar openbaredienst- opdrachten vallen, zijn de tariefvoorwaarden en overige voorwaarden die van toepassing zijn op de verstrekking van de documenten die voor deze activiteiten bestemd zijn dezelfde als voor de overige gebruikers.

Art.17.§ 1. Exclusiviteitsregelingen inzake hergebruik zijn verboden tenzij blijkt dat ze noodzakelijk zijn voor het verlenen van een dienst van algemeen belang.
  Met uitzondering van het geval van digitalisering van culturele hulpbronnen dient, als een exclusiviteitsrecht verleend wordt in het algemeen belang de overheid die het exclusiviteitsrecht heeft verleend of die er houder van is minstens om de drie jaar na te gaan of de redenen daarvoor nog steeds geldig zijn.
  Elk exclusief recht op hergebruik dat verleend is na de inwerkingtreding van deze ordonnantie moet transparant zijn en bekendgemaakt worden op initiatief van de overheid die het verleent.
  § 2. Wanneer een exclusief recht betrekking heeft op de digitalisering van culturele hulpbronnen, is de periode van exclusiviteit in het algemeen niet langer dan tien jaar. Als die periode meer dan tien jaar bedraagt, wordt de duur ervan tijdens het elfde jaar en, indien van toepassing, daarna om de zeven jaar, getoetst.
  [1 De in de eerste alinea bedoelde exclusiviteitsregelingen zijn transparant en worden openbaar gemaakt. ]1
  In geval van een in het eerste lid bedoeld exclusief recht, wordt in de desbetreffende overeenkomst vastgesteld dat de desbetreffende overheid gratis een kopie van de gedigitaliseerde culturele hulpbronnen krijgt. Die kopie is na afloop van de exclusiviteitsperiode beschikbaar voor hergebruik.
  [1 De juridische of praktische regelingen die, zonder uitdrukkelijk een exclusief recht te verlenen, tot doel hebben de beschikbaarheid van documenten voor hergebruik door andere entiteiten dan de derde partij bij de regeling te beperken, of waarvan redelijkerwijs aangenomen kan worden dat zij deze beperken, worden ten minste twee maanden voor de inwerkingtreding ervan online beschikbaar gesteld voor het publiek. Het effect van dergelijke juridische of praktische regelingen op de beschikbaarheid van gegevens voor hergebruik wordt ten minste om de drie jaar geëvalueerd. ]1
  § 3. De exclusiviteitsregelingen die al bestaan op [1 1 juli 2013]1, vervallen na afloop [1 van het contract]1 of, in ieder geval, uiterlijk [1 18 juli 2043 ]1, behalve als zij in aanmerking komen voor de uitzondering bedoeld in § 1 van dit artikel.
  § 4. Onverminderd § 3 worden exclusiviteitsregelingen die al bestaan op [1 16 juli 2019]1 en die niet voor een uitzondering uit hoofde van § 1 in aanmerking komen, aan het eind van het contract of in elk geval uiterlijk [1 17 juli 2049]1 beëindigd.
  ----------
  (1)<ORD 2021-12-10/10, art. 13, 002; Inwerkingtreding : 23-01-2022>

HOOFDSTUK VI. [1 - Hoogwaardige dataset ]1 ]1   ----------   (1)
Art.18.[1 Om de voorwaarden voor het hergebruik van hoogwaardige datasets vast te stellen, is een lijst van thematische categorieën van hoogwaardige datasets opgenomen in bijlage I bij deze ordonnantie.
   De Regering stelt de modaliteiten vast voor de publicatie en het hergebruik van de hoogwaardige datasets in de categorieën die opgenomen zijn in bijlage I bij deze ordonnantie]1.
  ----------
  (1)<Ingevoegd bij ORD 2021-12-10/10, art. 14, 002; Inwerkingtreding : 23-01-2022>

HOOFDSTUK VII. [1 oud hoofdstuk VI]1- Praktische regelingen   ----------   (1)
Art.19.[1 oud artikel 18]1 De Brusselse Hoofdstedelijke Regering stelt praktische regelingen vast die het zoeken naar voor hergebruik beschikbare documenten vereenvoudigen.
  Dit kan de vorm nemen van overzichtslijsten van bronnen gelinkt met pertinente metagegevens, het toegangspad naar de gegevens zelf, de eventuele specifieke voorwaarden, en dit via internet toegankelijk in een voor machines leesbaar open formaat.
  De overheden vergemakkelijken het taaloverschrijdend zoeken naar documenten.
  ----------
  (1)<ORD 2021-12-10/10, art. 14, 002; Inwerkingtreding : 23-01-2022>

Art.20.[1 oud artikel 19 ]1 De Regering [2 onderhoudt een gewestelijke portaalsite]2 die toegang biedt tot de bestuursdocumenten die door overheden voor hergebruik ter beschikking worden gesteld en een missie toe te vertrouwen [2 aan het Centrum voor Informatica voor het Brusselse Gewest]2 voor uitvoering van deze ordonnantie en het gewestelijk portaal. De Regering kan de instellingen aanduiden die deel zullen uitmaken van dit [2 portaal]2.
  ----------
  (1)<ORD 2021-12-10/10, art. 14, 002; Inwerkingtreding : 23-01-2022>
  (2)<BESL 2021-12-10/10, art.15, 002; Inwerkingtreding : 06-01-2022>

HOOFDSTUK VIII. [1 oud hoofdstuk VII]1 - Overgangs- en opheffende bepalingen   ----------   (1)
Art.21.[1oud artikel 20]1De beroepen die vóór de datum van inwerkingtreding van deze ordonnantie werden ingediend, zullen verder afgehandeld worden overeenkomstig de toepasselijke bepalingen van [2 de ordonnantie van 27 oktober 2016 ertoe strekkende een opendatabeleid uit te stippelen en de omzetting van Richtlijn 2013/37/EU van het Europees Parlement en de Raad van 26 juni 2013 tot wijziging van Richtlijn 2003/98/EG van het Europees Parlement en de Raad van 17 november 2003 inzake het hergebruik van overheidsinformatie]2.
  Tot de inwerkingtreding van het in artikel 15 bedoelde besluit gebruiken de administraties [2 de licenties die voorzien zijn in hoofdstuk II van het besluit van de Regering van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest van 1 februari 2018 tot uitvoering van de ordonnantie van 27 oktober 2016 ertoe strekkende een opendatabeleid uit te stippelen en tot omzetting van Richtlijn 2013/37/EU van het Europees Parlement en de Raad van 26 juni 2013 tot wijziging van Richtlijn 2003/98/EG van het Europees Parlement en de Raad van 17 november 2003 inzake het hergebruik van overheidsinformatie.]2.
  ----------
  (1)<BESL 2021-12-10/10, art. 14, 002; Inwerkingtreding : 06-01-2022>
  (2)<BESL 2021-12-10/10, art. 16, 002; Inwerkingtreding : 06-01-2022>

Art.22.[1 oud artikel 21]1 De ordonnantie [2 van 27 oktober 2016 ertoe strekkende een opendatabeleid uit te stippelen en de omzetting van Richtlijn 2013/37/EU van het Europees Parlement en de Raad van 26 juni 2013 tot wijziging van Richtlijn 2003/98/EG van het Europees Parlement en de Raad van 17 november 2003 inzake het hergebruik van overheidsinformatie ]2 wordt opgeheven.
  ----------
  (1)<ORD 2021-12-10/10, art. 14, 002; Inwerkingtreding : 23-01-2022>
  (2)<ORD 2021-12-10/10, art. 17, 002; Inwerkingtreding : 23-01-2022>

Art. 23.[1 ou artikel 22]1 Deze ordonnantie treedt in werking op de dag van de bekendmaking ervan in het Belgisch Staatsblad.
  ----------
  (1)<ORD 2021-12-10/10, art. 14, 002; Inwerkingtreding : 23-01-2022>