13 AUGUSTUS 2014. - Besluit van de secretaris-generaal houdende delegatie van sommige bevoegdheden inzake algemene werking van het Departement Bestuurszaken
HOOFDSTUK 1. - Algemene bepalingen
Art. 1-4
HOOFDSTUK 2. - Delegatie inzake de uitvoering van de begroting
Art. 5-6
HOOFDSTUK 3. - Delegatie inzake interne organisatie, personeelsmanagement en facilitair management
Art. 7-12
HOOFDSTUK 4. - Delegatie inzake overheidsopdrachten
Art. 13-14
HOOFDSTUK 5. - Delegatie inzake rechtsgedingen
Art. 15-16
HOOFDSTUK 6. - Mogelijkheid tot subdelegatie
Art. 17-18
HOOFDSTUK 7. - Regeling bij vervanging
Art. 19
HOOFDSTUK 8. - Gebruik van de delegaties en verantwoording
Art. 20-24
HOOFDSTUK 9. - Opheffings- en inwerkingtredingsbepalingen
Art. 25-26
HOOFDSTUK 1. - Algemene bepalingen
Artikel 1. Dit besluit is van toepassing op het Departement Bestuurszaken met uitzondering van de dienst van de Bestuursrechtscolleges.
De bepalingen die van toepassing zijn op de personeelsleden die belast zijn met de leiding van een subentiteit en artikel 13, § 3, zijn ook van toepassing op de projectleider van N-niveau belast met het project "Voorbereiding sociaal secretariaat, boekhoudkantoor en operationalisering single audit", hierna te noemen projectleider van N-niveau.
Art.2. Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder:
1° minister: het lid of de leden van de Vlaamse Regering die bevoegd zijn voor het beleidsdomein Bestuurszaken waartoe het Departement Bestuurszaken behoort;
2° secretaris-generaal: het hoofd van het Departement Bestuurszaken;
3° subentiteit: alle subentiteiten en organisatorische entiteiten vermeld in het besluit van de secretaris-generaal van 13 augustus 2014 tot indeling van het Departement Bestuurszaken in subentiteiten en tot vaststelling van zijn organogram;
4° het personeelslid dat belast is met de leiding van een subentiteit: alle personeelsleden belast met de leiding van de subentiteiten en alle personeelsleden belast met de leiding van de organisatorische entiteiten zoals vermeld in het besluit van de secretaris-generaal van 13 augustus 2014 tot indeling van het Departement Bestuurszaken in subentiteiten en tot vaststelling van zijn organogram.
Art.3. De bij dit besluit gedelegeerde beslissingsbevoegdheden worden uitgeoefend binnen de perken en met inachtname van de voorwaarden en modaliteiten die zijn vastgelegd in de bepalingen van relevante wetten, decreten, besluiten, omzendbrieven, dienstorders en andere vormen van reglementeringen, richtlijnen en beslissingen, alsook van het desbetreffende managementcontract.
De bij dit besluit gedelegeerde beslissingsbevoegdheden kunnen enkel uitgeoefend worden inzake de aangelegenheden die tot de taken van de betrokken subentiteit behoren en binnen de beschikbare kredieten en middelen die onder het beheer van de betrokken subentiteit ressorteren.
Als in dit besluit de beslissingsbevoegdheid voor bepaalde aangelegenheden expliciet gedelegeerd wordt, strekt de delegatie zich ook uit tot:
1° de beslissingen die moeten worden genomen in het kader van de voorbereiding en de uitvoering van de bedoelde aangelegenheden;
2° de beslissingen van ondergeschikt belang of aanvullende aard die noodzakelijk zijn voor de uitoefening van de bevoegdheid of er inherent deel van uitmaken;
3° het afsluiten van overeenkomsten.
De bij dit besluit verleende delegaties hebben zowel betrekking op de apparaatskredieten als op de beleidskredieten.
Art.4. De in dit besluit vermelde bedragen zijn bedragen, exclusief de belasting over de toegevoegde waarde.
HOOFDSTUK 2. - Delegatie inzake de uitvoering van de begroting
Art.5. De budgethouders, inhoudelijke ordonnateurs, hebben delegatie om, in het kader van de uitvoering van de begroting en binnen de perken van de in de begroting vastgestelde kredieten en middelen die onder het beheer van hun subentiteit ressorteren, de beslissingen te nemen met betrekking tot het aangaan van verbintenissen of het nemen van de eraan verbonden vastleggingen, het goedkeuren van verplichtingen en de eruit voortvloeiende uitgaven en betalingen, het vaststellen van vorderingen en het verkrijgen van ontvangsten en inkomsten.
Worden aangesteld in de hoedanigheid van budgethouder, inhoudelijk ordonnateur:
1° het personeelslid belast met de leiding van de afdeling HR- en Organisatiebeleid;
2° het personeelslid belast met de leiding van de afdeling Mananagementondersteunende Diensten, onder meer met betrekking tot de salarissen, vergoedingen en toelagen voor het personeel van het Departement Bestuurszaken;
3° het personeelslid belast met de leiding van de afdeling Overheidsopdrachten, onder meer met betrekking tot:
a) de schadevergoedingen aan derden waarvoor de Vlaamse Gemeenschap of het Vlaams Gewest op grond van artikel 1382 e.v. van het Burgerlijk Wetboek aansprakelijk is;
b) de vergoedingen voor de personeelsleden van het Departement Bestuurszaken voor stoffelijke schade aan hun eigen voertuig bij dienstverplaatsing;
4° het personeelslid belast met de leiding van de afdeling Monitoringsystemen en Crisiscoördinatie;
5° het personeelslid belast met de leiding van de afdeling Regelgeving, onder meer met betrekking tot de pensioenfacturen;
6° het personeelslid belast met de leiding van de afdeling Coördinatie;
7° het personeelslid belast met de leiding van de Gemeenschappelijke Dienst voor Preventie en Bescherming;
8° het personeelslid belast met de leiding van de dienst Team Vlaams Bouwmeester;
9° het personeelslid belast met de leiding van de dienst Diversiteitsbeleid;
10° de projectleider van N-niveau.
Met betrekking tot de niet aan het personeelslid belast met de leiding van een subentiteit gedelegeerde aangelegenheden, waarvoor de beslissing bij de Vlaamse Regering, de minister, de secretaris-generaal of een ander orgaan berust, heeft het personeelslid belast met de leiding van een subentiteit delegatie om de administratieve beslissingen en handelingen te nemen die, in het kader van de ontvangsten- en uitgavencyclus, noodzakelijk zijn voor de voorbereiding en de uitvoering van de beslissing van de Vlaamse Regering, de minister, de secretaris-generaal of een ander orgaan.
Art.6. De delegatie aan het personeelslid belast met de leiding van een subentiteit, zoals voorzien in artikel 5, geldt onverminderd de bevoegdheden en opdrachten van de andere actoren in de ontvangsten- en uitgavencyclus, en onverminderd de verplichting tot het instellen van een functiescheiding bij de inrichting van de processen voor de financiële afhandeling van dossiers.
HOOFDSTUK 3. - Delegatie inzake interne organisatie, personeelsmanagement en facilitair management
Art.7. Het personeelslid belast met de leiding van een subentiteit heeft delegatie om de beslissingen te nemen in verband met de organisatie van de werkzaamheden en het goed functioneren van zijn subentiteit, met inbegrip van het proces- en projectmanagement en het communicatiemanagement, in overeenstemming met de beslissingen van het directiecomité.
Art.8. Het personeelslid belast met de leiding van een subentiteit heeft delegatie om de brieven of nota's aan andere (sub)entiteiten van de Vlaamse overheid of aan derden te ondertekenen.
De brieven of nota's, behalve zij die uitgaan van de Vlaams Bouwmeester, de Vlaamse Diversiteitsambtenaar en de projectleider van N-niveau, worden voor ondertekening aan de secretaris-generaal voorgelegd wanneer ze:
1° een beleidsmatig karakter hebben;
2° geadresseerd zijn aan de minister;
3° geadresseerd zijn aan de Inspectie van Financiën;
4° een (ontwerp van) antwoord inhouden op vragen om uitleg of schriftelijke vragen van Vlaamse volksvertegenwoordigers;
5° een (ontwerp van) antwoord inhouden op brieven van het Rekenhof.
Art.9. Het personeelslid belast met de leiding van een subentiteit duidt bij tijdelijke afwezigheid of verhindering het personeelslid aan dat hem vervangt en deelt dit mee aan de secretaris-generaal.
Art.10. Onverminderd andersluidende bepalingen, heeft het personeelslid belast met de leiding van een subentiteit delegatie om
1° aan zijn personeelsleden toestemming te geven tot cumulatie van beroepsactiviteiten;
2° bij de aanvang van de proeftijd, de inhoud van het programma en de evaluatiecriteria van de proeftijd te bepalen;
3° aan zijn personeelsleden de verloven en dienstvrijstellingen toe te staan en toe te kennen.
Art.11. Het personeelslid belast met de leiding van de Managementondersteunende diensten heeft delegatie om:
1° de arbeidsovereenkomsten van de personeelsleden die bij het Departement Bestuurszaken werken, te ondertekenen;
2° voor de personeelsleden van het Departement Bestuurszaken de juridische beslissingen te nemen met betrekking tot de erkenning van arbeidsongevallen en van ongevallen op de weg naar en van het werk en met betrekking tot de toekenning van schadevergoeding voor arbeidsongevallen, voor ongevallen op de weg naar en van het werk en voor beroepsziekten in de overheidssector.
3° in het kader van de arbeidsongevallenreglementering een beslissing tot genezenverklaring zonder blijvende arbeidsongeschiktheid mee te delen aan het personeelslid indien de tijdelijke arbeidsongeschiktheid minder dan dertig kalenderdagen duurt en indien het personeelslid een medisch attest van genezing zonder blijvende arbeidsongeschiktheid indient.
Art.12. Het personeelslid belast met de leiding van een subentiteit heeft delegatie om binnen de toegekende financiële enveloppe de beslissingen te nemen in verband met de uitrusting, de informatie- en communicatiesystemen en de werking van zijn subentiteit.
HOOFDSTUK 4. - Delegatie inzake overheidsopdrachten
Art.13. § 1. Onverminderd de delegatie verleend in § 2, § 3 en § 4, heeft het personeelslid belast met de leiding van een subentiteit delegatie om, inzake de aangelegenheden die tot de taken van de betrokken subentiteit behoren en binnen de beschikbare kredieten en middelen die onder het beheer van de betrokken subentiteit ressorteren:
1° overheidsopdrachten te gunnen tot een bedrag van 25.000 euro;
2° bestellingen te doen op grond van een bestellingsopdracht, binnen het voorwerp en de bepalingen van die bestellingsopdracht, tot een bedrag van 25.000 euro per bestelling. Als de bestelling bestaat uit continue prestaties, zoals exploitatie en recurrent onderhoud, geldt de delegatie zonder beperking van het bedrag.
§ 2. Het personeelslid belast met de leiding van de Managementondersteunende diensten heeft delegatie om, in het kader van de algemene werking en in uitvoering van de beslissingen die hierover door de secretaris-generaal werden genomen:
1° overheidsopdrachten te gunnen tot een bedrag dat de bedragen van de onderstaande tabel niet overschrijdt:
Bedragen in EUR | Openbare aanbesteding/ algemene offerteaanvraag | Beperkte aanbesteding/ beperkte offerteaanvraag | Onderhandelings- procedure met voorafgaande bekendmaking | Onderhandelings- procedure zonder voorafgaande bekendmaking |
Leveringen | 8.000.000 | 1.200.000 | 900.000 | 600.000 |
Diensten | 2.400.000 | 800.000 | 500.000 | 200.000 |
Bedragen in EUR | Openbare aanbesteding/ algemene offerteaanvraag | Beperkte aanbesteding/ beperkte offerteaanvraag | Onderhandelings- procedure met voorafgaande bekendmaking | Onderhandelings- procedure zonder voorafgaande bekendmaking |
Leveringen | 8.000.000 | 1.200.000 | 900.000 | 600.000 |
Diensten | 2.400.000 | 800.000 | 500.000 | 200.000 |
Bedragen in EUR | Openbare aanbesteding/ algemene offerteaanvraag | Beperkte aanbesteding/ beperkte offerteaanvraag | Onderhandelings- procedure met voorafgaande bekendmaking | Onderhandelings- procedure zonder voorafgaande bekendmaking |
Werken | 13.000.000 | 2.000.000 | 1.500.000 | 1.000.000 |
Leveringen | 8.000.000 | 1.200.000 | 900.000 | 600.000 |
Diensten | 2.400.000 | 800.000 | 500.000 | 200.000 |