8 AUGUSTUS 2013. - Ministerieel besluit tot bepaling van de wijze van vaststelling van capaciteitsproblemen voor de subsidies voor de projecten die gericht zijn op de duurzame ontsluiting van een tewerkstellings-, winkel- of dienstenzone van bovenlokaal belang of met significante mobiliteitsimpact
Art. 1-3
Artikel 1. In dit besluit wordt verstaan onder PAE/u : het personenauto-equivalent per uur van de weg in kwestie.
Art.2. Voor de berekening van het PAE/u wordt :
1° een fiets of bromfiets geteld als 0,2;
2° een motorfiets geteld als 0,4;
3° een personenauto geteld als 1;
4° een vrachtauto geteld als 1,5,
5° een autobus of autocar geteld als 2;
6° een gelede vrachtauto geteld als 2,3;
7° een tram geteld als 2,5.
Art. 3. De mobiliteitsimpact van een tewerkstellings-, winkel- of dienstenzone wordt berekend aan de hand van de volgende formule :
(Formule niet opgenomen om technische redenen, zie B.St. van 07-10-2013, p. 69637)
waarbij :
1° alpha : de mobiliteitsimpact;
2° I : de intensiteit is gelijk aan de verkeersintensiteit in PAE/u die op een gemiddelde dag minstens acht uren wordt bereikt of overschreden.
Bij een nieuw te ontwikkelen tewerkstellings-, winkel- of dienstenzone wordt de bijkomende geraamde verkeersgeneratie mee in rekening gebracht.
3° Igemeenteweg : de intensiteit in PAE/u op de aan te sluiten gemeenteweg in de richting van de gewestweg (één rijrichting);
4° Igewestweg : de intensiteit in PAE/u op de gewestweg, som van beide rijrichtingen;
5° Icapaciteit : bedraagt :
a) 210 PAE/u als de maximaal toegelaten snelheid op de gewestweg hoger dan 50 km per uur bedraagt en de gemeenteweg één opstelstrook heeft;
b) 280 PAE/u als de maximaal toegelaten snelheid op de gewestweg hoger dan 50 km per uur bedraagt en de gemeenteweg twee of meer opstelstroken heeft;
c) 300 PAE/u als de maximaal toegelaten snelheid op de gewestweg niet meer dan 50 km per uur bedraagt en de gemeenteweg één opstelstrook heeft;
d) 400 PAE/u als de maximaal toegelaten snelheid op de gewestweg niet meer dan 50 km per uur bedraagt en de gemeenteweg twee of meer opstelstroken heeft;
6° bêta : bedraagt :
a) 2,0 als de gewestweg uit twee of meer rijstroken in beide richtingen bestaat en de gemeenteweg één opstelstrook heeft;
b) 2,4 als de gewestweg uit één rijstrook in beide richtingen bestaat en de gemeenteweg één opstelstrook heeft;
c) 2,7 als de gewestweg uit twee of meer rijstroken in beide richtingen bestaat en de gemeenteweg twee of meer opstelstroken heeft;
d) 3,2 als de gewestweg uit één rijstrook in beide richtingen bestaat en de gemeenteweg twee of meer opstelstroken heeft.
Er is sprake van capaciteitsproblemen als de uitkomst voor alpha, vermeld in het eerste lid :
1° groter is dan 1,33 als de impact wordt gemeten voor een kruispunt dat uit vier of meer takken bestaat;
2° groter is dan 1,67 als de impact wordt gemeten voor een kruispunt dat uit drie takken bestaat.
In het eerste lid wordt verstaan onder gemiddelde dag : een dinsdag of een donderdag die niet in een schoolvakantie of op een wettelijke feestdag valt en waarop er geen extreme weeromstandigheden zijn.
Brussel, 8 augustus 2013.
De Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken,
H. CREVITS