18 JULI 2013. - Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering betreffende de gereglementeerde parkeerzones en de vrijstellingskaarten(NOTA : Raadpleging van vroegere versies vanaf 16-09-2013 en tekstbijwerking tot 10-11-2022)
HOOFDSTUK I. - Algemene bepalingen
Afdeling 1. - Definities
Art. 1
Afdeling 2. - Procedures
Art. 2
HOOFDSTUK II. - De [1 gereglementeerde zones]1
Art. 3
HOOFDSTUK III. - De gebruiksvoorwaarden van een parkeerplaats
Art. 4
HOOFDSTUK IV. - Punctuele afwijkingen
Art. 5
HOOFDSTUK V. - Parkeerretributies
Afdeling 1. - Algemene bepalingen
Art. 6-10
Afdeling 2. - De rode zone
Art. 11-14
Afdeling 3. - De oranje zone
Art. 15-18
Afdeling 4. - De grijze zone
Art. 19-22
Afdeling 5. - De groene zone
Art. 23-26
Afdeling 6. - De blauwe zone
Art. 27-29
Afdeling 7. - De evenementenzone
Art. 30-33
Afdeling 8. - De leveringszone
Art. 34-36
Afdeling 9. - De zone `voorbehouden parkeerplaatsen'
Art. 37-40
Afdeling 10. - De zone `kiss & ride'
Art. 41-42
Afdeling 11. [1 - de zone "elektrisch laden"]1
Art. 42bis, 42ter
Afdeling 12. [1 - de "autocars" zones]1
Art. 42quater
Afdeling 13. [1 - De "vrachtwagen" zone]1
Art. 42quinquies, 42sexies
HOOFDSTUK VI. - Modaliteiten inzake de afgifte en het gebruik van de vrijstellingskaarten
Afdeling 1. - Bepalingen gemeenschappelijk aan alle vrijstellingskaarten
Art. 43, 43bis, 44-45
Afdeling 2. - De parkeersectoren [1 en deelsectoren]1
Art. 46, 46bis, 46ter, 46quater, 47
Afdeling 3. - De vrijstellingskaart " buurtbewoner "
Art. 48-57
Afdeling 4.
Art. 58-60
Afdeling 5. - [1 ...]1
Onderafdeling 1.
Art. 61
Afdeling 4. - De vrijstellingskaart "zorgverlener van dringende medische hulp]1
Art. 62-64, 64bis, 65
Afdeling 5. - [1 De vrijstellingskaart "medische zorgverlener aan huis]1
Art. 66-68
Afdeling 6. - [1 De vrijstellingskaart "autodelen"]1
Art. 69, 69bis, 70
Afdeling 7. - [1 De vrijstellingskaart voor personen met een handicap]1
Art. 71-72
Afdeling 8. - [1 De vrijstellingskaart "professioneel"]1
Onderafdeling 1. - [1 ...]1
Art. 73-78
Onderafdeling 2.
Art. 79-82
Onderafdeling 3. - [1 ...]1
Art. 83-89
Onderafdeling 4. - [1 ...]1
Afdeling 9. - [1 De vrijstellingskaart "bezoeker"]1
Art. 90-95
HOOFDSTUK VII. - [1 Inwerkingtreding en overgangsbepalingen]1
Art. 96, 96bis, 97
HOOFDSTUK I. - Algemene bepalingen
Afdeling 1. - Definities
Artikel 1.In het kader van dit besluit verstaat men onder :
1° Ordonnantie : de Ordonnantie van 22 januari 2009 houdende de organisatie van het parkeerbeleid en de oprichting van het Brussels Hoofdstedelijk Parkeeragentschap.
2° Parkeeragentschap : het Parkeeragentschap van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, zoals omschreven in Hoofdstuk VI van de Ordonnantie.
3° Gebruiker : de bestuurder van een motorvoertuig die een parkeerplaats inneemt of, bij gebrek aan kennis van de identiteit van de bestuurder, de persoon op wiens naam het motorvoertuig is ingeschreven.
4° [1 Parkeerperiode: periode van 4 uur en 30 minuten die begint te lopen vanaf de aflevering van de uitnodiging tot betaling van een forfaitaire retributie. Deze duur wordt behouden zelfs in het geval van een uitbreiding of beperking van de betalende periode]1.
5° [1 Parkeersector en deelsector: de geografische zone die de grenzen afbakent waarbinnen de vrijstellingskaarten geldig zijn. Iedere Parkeersector bestaat uit meerdere deelsectoren tenzij de gemeenteraad beslist om toepassing te maken van vaste parkeersectoren overeenkomstig artikel 46ter]1.
6° Gereglementeerde zones : de zones zoals gedefinieerd in de artikelen 2, 3° van de Ordonnantie en 3 van het huidige besluit.
7° Rode zone : de gereglementeerde zone zoals beschreven in [1 artikel 4, 1° van de Ordonnantie]1.
8° Groene zone : de gereglementeerde zone zoals beschreven in [1 artikel 4, 2° van de Ordonnantie]1.
9° Blauwe zone : de gereglementeerde zone zoals beschreven in [1 artikelen 4, 3° van de Ordonnantie en in artikel 27 van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg]1.
10° Vrijstellingskaarten : de vrijstellingskaarten zoals voorzien in artikel 6 van de Ordonnantie en uitgereikt krachtens deze Ordonnantie.
11° [1 Vrijstellingskaart "buurtbewoner": de parkeerkaart die de personen bedoeld in artikel 48 recht geeft hun voertuig te parkeren in de parkeersector die hun is toegewezen]1.
12° Parkeerschijf : de parkeerschijf zoals voorzien in artikel 27.1.1 van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg en zoals omschreven in artikel 1 van het ministerieel besluit van 14 mei 2002 tot wijziging van het ministerieel besluit van 1 december 1975 tot vaststelling van de kenmerken van bepaalde schijven, bebakeningen en platen die voorgeschreven zijn door het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer.
13° Autodelen : het gebruikssysteem van een voertuig zoals omschreven in artikel 2.50 van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
14° Gezin : het gezin wordt gevormd door hetzij een gewoonlijk alleen levend persoon, hetzij uit twee of meerdere personen die, al dan niet verbonden door verwantschap, dezelfde hoofdverblijfplaats delen. De gezinssamenstelling wordt aangetoond door een attest samenstelling gezin.
15° Bevoegde Minister : de Minister die bevoegd is voor Vervoer.
16° Plan gelijkgesteld aan een bedrijfsvervoersplan : het mobiliteitsplan uitgewerkt door of voor een rechtspersoon of een zelfstandige, die de parkeerbehoeften analyseert en beschrijft.
17° Plan gelijkgesteld aan een [1 schoolvervoersplan]1 : mobiliteitsplan ontwikkeld door of voor een rechtspersoon of onderwijsinstelling, die zijn mobiliteitsbehoeftes analyseert en beschrijft.
[1 18° Administratie: Administratie Uitrusting en Vervoer - Brussel Mobiliteit - Directie Beleid.]1
[2 19° Elektrisch oplaadstation: infrastructuur bedoeld voor het opladen van één of meerdere elektrische voertuigen. Het oplaadstation beschikt over minstens één oplaadpunt voorzien van een stopcontact;
20° Aansluiting: de fysieke verbinding van een elektrisch voertuig met het elektrisch oplaadstation, zoals gedefinieerd in artikel 1, 19° van onderhavig besluit, met het oog op het opladen van dit voertuig;
21° Verbinding: de elektronische identificatie met het oog op het opladen of het betalen van een rotatietarief aan de exploitant van de infrastructuur bedoeld voor het opladen van elektrische voertuigen;
22° Autocar: elk voor het vervoer van uitsluitend zittende passagiers ontworpen en gebouwd motorvoertuig met meer dan acht zitplaatsen, die van de bestuurder niet meegerekend zoals gedefinieerd in artikel 2.66 van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.]2
----------
(1)<BESL 2016-10-27/18, art. 1, 003; Inwerkingtreding : 01-01-2017>
(2)<BESL 2018-05-03/17, art. 1, 004; Inwerkingtreding : 01-06-2018>
Afdeling 2. - Procedures
Art.2. In het geval advies moet worden gevraagd aan het Parkeeragentschap, geeft het zijn advies binnen de 60 dagen na de ontvangst, per aangetekende brief, van de gemotiveerde beslissing van de gemeenteraad. Bij ontstentenis van een advies binnen de voorgeschreven termijn, wordt het advies van het Parkeeragentschap geacht gunstig te zijn.
HOOFDSTUK II. - De [1 gereglementeerde zones]1
----------
(1)
Art.3.Onverminderd artikel 4 van de Ordonnantie, [1 worden aanvullend de volgende gereglementeerde zones vastgesteld]1 waarvan de maximumduur en de gebruiksvoorwaarden hierna worden vastgesteld.
1° De oranje zone, waarin, behoudens afwijking, elk gebruik van een parkeerplaats is onderworpen aan de betaling van een parkeerretributie zoals bedoeld in artikelen 16 en 17 van het huidige besluit.
2° De grijze zone, waarin, behoudens afwijking, elk gebruik van een parkeerplaats is onderworpen aan de betaling van een parkeerretributie zoals bedoeld in artikelen 20 en 21 van het huidige besluit.
3° De evenementenzone, waarin, behoudens afwijking, elk gebruik van een parkeerplaats is onderworpen aan de betaling van een parkeerretributie zoals bedoeld in artikelen 31 en 32 van het huidige besluit.
4° De zone `voorbehouden parkeerplaatsen', waarin, behoudens afwijking, elk gebruik van een parkeerplaats is onderworpen aan de betaling van een forfaitaire parkeerretributie zoals bedoeld in artikel 40 van het huidige besluit.
5° De zone `kiss & ride', waarin, behoudens afwijking, elk gebruik van een parkeerplaats is onderworpen aan de betaling van een forfaitaire parkeerretributie zoals bedoeld in artikel 41 van het huidige besluit.
6° De leveringszone, waarin, behoudens afwijking, elk gebruik van een parkeerplaats is onderworpen aan de betaling van een forfaitaire parkeerretributie zoals bedoeld in artikel 34 van het huidige besluit.
[1 7° De zone "elektrisch laden" waar, behoudens vrijstelling, elk gebruik van een parkeerplaats onderworpen is aan een forfaitaire parkeervergoeding zoals bedoeld in artikel 42bis van onderhavig besluit.]1
[1 8° de "autocars" zone waar, behoudens vrijstelling, iedere autocar die gebruik maakt van een parkeerplaats onderworpen is aan forfaitaire parkeervergoeding zoals bedoeld in artikel 42quater van onderhavig besluit.]1
[1 9° de "vrachtwagens" zone waar, behoudens vrijstelling, iedere vrachtwagen die gebruik maakt van een parkeerplaats onderworpen is aan forfaitaire parkeervergoeding zoals bedoeld in artikel 42sexies van onderhavig besluit.]1
----------
(1)<BESL 2018-05-03/17, art. 2, 004; Inwerkingtreding : 01-06-2018>
HOOFDSTUK III. - De gebruiksvoorwaarden van een parkeerplaats
Art.4.Onverminderd artikel 5 van de Ordonnantie, is het gebruik van een parkeerplaats die zich bevindt in één van de gereglementeerde zones zoals bedoeld in artikel 3 van het huidige besluit onderworpen [1 aan de gebruiksvoorwaarden bepaald in het huidige besluit]1.
[1 Het tijdsperk waarbinnen het gebruik van een parkeerplaats is onderworpen aan gebruiksvoorwaarden zoals gedefinieerd in artikel 5, tweede lid van de Ordonnantie is ook van toepassing op de oranje en grijze zones]1.
Het gebruik van een parkeerplaats die zich bevindt in een evenementenzone is [1 op elk ogenblik onderworpen aan de gebruiksvoorwaarden bepaald in het huidige besluit]1.
Het gebruik van een parkeerplaats die zich bevindt in een leveringszone is [1 op elk ogenblik onderworpen aan de gebruiksvoorwaarden bepaald in het huidige besluit]1.
[1 Het gebruik van een parkeerplaats die zich bevindt in een zone `kiss & ride' zoals bedoeld bij artikel 2, 11° van de Ordonnantie wordt geregeld op de daartoe bestemde wegsignalisatie]1.
Het gebruik van een parkeerplaats die zich bevindt in een zone `voorbehouden parkeerplaatsen' is [1 op elk ogenblik onderworpen aan de gebruiksvoorwaarden bepaald in het huidige besluit]1.
[2 Het gebruik van een parkeerplaats in een zone "elektrisch laden" is, op ieder moment, onderworpen aan de gebruiksvoorwaarden vastgesteld in onderhavig besluit.
Het gebruik van een parkeerplaats in de "autocars" zones, hierna "Drop & Ride", "Wait & Ride" en "Sleep & Ride" genoemd, zijn, op ieder moment onderworpen aan de gebruiksvoorwaarden vastgesteld in onderhavig besluit.
Het gebruik van een parkeerplaats in een "vrachtwagen" zone is op ieder moment onderworpen aan de gebruiksvoorwaarden vastgesteld in onderhavig besluit.]2
----------
(1)<BESL 2016-10-27/18, art. 3, 003; Inwerkingtreding : 01-01-2017>
(2)<BESL 2018-05-03/17, art. 3, 004; Inwerkingtreding : 01-06-2018>
HOOFDSTUK IV. - Punctuele afwijkingen
Art.5.De gemeenteraden kunnen in hun gemeentelijk parkeeractieplan voorzien in lokale uitbreidingen of verminderingen van de uurperiode van 9 uur - 18 uur, [1 alsook de uitbreiding naar zondagen en de wettelijke feestdagen,]1 wanneer het specifieke karakter van de rijweg of de wijk dat rechtvaardigt.
Die [1 uitbreidingen en]1 verminderingen worden onderworpen aan het voorafgaand advies van het Parkeeragentschap.
De gemeenteraden mogen ook, indien noodzakelijk, een specifiek parkeerbeleid invoeren tijdens punctuele, al dan niet periodieke gebeurtenissen. In die gevallen kunnen de gemeenteraden die het advies van het Parkeeragentschap hebben ingewonnen, gereglementeerde zones instellen.
De controle op het terrein moet effectief en zonder onderbreking worden uitgevoerd gedurende de volledige duur van de betalende periode. De gemeentelijke parkeeractieplannen voorzien in modaliteiten voor elke uitbreiding en vermindering van de lokale uurregeling, na overleg met het Parkeeragentschap.
----------
(1)<BESL 2016-10-27/18, art. 4, 003; Inwerkingtreding : 01-01-2017>
HOOFDSTUK V. - Parkeerretributies
Afdeling 1. - Algemene bepalingen
Art.6.[1 Overeenkomstig artikel 37 van de Ordonnantie, wordt een retributie geheven voor het gebruik van een parkeerplaats die gesitueerd is in de gereglementeerde zones vastgesteld in artikel 3 conform de hierna vastgelegde modaliteiten.]1
----------
(1)<BESL 2016-10-27/18, art. 5, 003; Inwerkingtreding : 01-01-2017>
Art.7.De invordering van forfaitaire retributies zoals voorzien in het huidige besluit gebeurt in overeenstemming met artikel 38, § 4 van de Ordonnantie.
[1 De forfaitaire retributie is verschuldigd per parkeerperiode van 4 uur en 30 minuten. Indien het parkeren aanhoudt, wordt ten vroegste 4 uur en 30 minuten na de aflevering van de eerdere uitnodiging een nieuwe uitnodiging tot betaling van een volgende forfaitaire retributie overgemaakt]1.
----------
(1)<BESL 2016-10-27/18, art. 6, 003; Inwerkingtreding : 01-01-2017>
Art.8. De retributie is verschuldigd door de gebruiker van het voertuig zoals gedefinieerd in artikel 1, 3° van het huidige besluit. Wanneer het motorvoertuig wordt gebruikt door een bestuurder die niet de titularis is van de kentekenplaat van het voertuig, zal de titularis van de kentekenplaat de identificatiegegevens van de bestuurder overmaken aan de gemeente of het Parkeeragentschap die bij hem de verschuldigde retributie invordert.
Art.9. Het Parkeeragentschap evalueert jaarlijks de tarieven. Volgend op die evaluatieoefening kan het Parkeeragentschap aan de Regering tariefwijzigingen voorstellen, ten einde de tarieven aan te passen aan de doelstellingen van het onderhavige besluit.
Art.10.De Regering herziet de tarieven, na advies van de gemeenteraden. [1 ...]1
[1 ...]1.
----------
(1)<BESL 2022-10-20/07, art. 1, 005; Inwerkingtreding : 01-05-2023>
Afdeling 2. - De rode zone
Art.11. De maximale parkeertijd in de rode zone is 2 uur.
Art.12.[1 § 1. De parkeerretributie die verschuldigd is in deze zone is:
- 0,90 euro voor het eerste half uur;
- 2,60 euro voor het tweede half uur;
- 5,30 euro voor het tweede uur.
Het eerste kwartier is gratis, mits registratie bij de aanvang van het parkeren, ofwel elektronisch ofwel met het ticket dat de parkeermeter hiervoor beschikbaar stelt. Het gratis kwartier is nooit inbegrepen bij de aankoop van een betalend parkeerbewijs.
§ 2. Vanaf 1 mei 2025 en vervolgens om de drie jaar wordt het bedrag van de in paragraaf 1 bedoelde retributies automatisch en van rechtswege geïndexeerd op basis van het indexcijfer van de consumptieprijzen. Het nieuwe bedrag is de uitkomst van de volgende formule: elke van de in paragraaf 1 bedoelde retributies vermenigvuldigd met het nieuwe indexcijfer en gedeeld door het aanvangsindexcijfer. Het nieuwe indexcijfer is het indexcijfer van de consumptieprijzen dat van kracht is in de maand januari die voorafgaat aan de datum van de indexering. Het basisindexcijfer is het indexcijfer van de consumptieprijzen van de maand januari 2023.
Het tarief dat het resultaat is van de in lid 1 bedoelde berekening wordt naar beneden afgerond op één tiende euro.
De geïndexeerde bedragen mogen niet hoger zijn dan de maximumbedragen die zijn vastgesteld in artikel 14 van de ordonnantie van 6 juli 2022 houdende organisatie van het parkeerbeleid en herdefiniëring van de opdrachten en beheerswijze van het Parkeeragentschap van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest ]1.
----------
(1)<BESL 2022-10-20/07, art. 2, 005; Inwerkingtreding : 01-05-2023>
Art.13.[1 § 1. In geval van niet-betaling van de verschuldigde retributie of in geval van overschrijding van de duurtijd van de betaalde parkeertijd of in geval van overschrijding van de maximale toegelaten parkeertijd, wordt de gebruiker geacht te hebben gekozen voor de betaling van een forfaitaire retributie van 40 euro voor 2u parkeren.
§ 2. Vanaf 1 mei 2025 en vervolgens om de drie jaar wordt het bedrag van de in paragraaf 1 bedoelde retributie automatisch en van rechtswege geïndexeerd op basis van het indexcijfer van de consumptieprijzen. Het nieuwe bedrag is de uitkomst van de volgende formule: 40 euro vermenigvuldigd met het nieuwe indexcijfer en gedeeld door het aanvangsindexcijfer. Het nieuwe indexcijfer is het indexcijfer van de consumptieprijzen dat van kracht is in de maand januari die voorafgaat aan de datum van de indexering. Het basisindexcijfer is het indexcijfer van de consumptieprijzen van de maand januari 2023.
Het tarief dat het resultaat is van de in lid 1 bedoelde berekening wordt naar beneden afgerond op één euro.
De geïndexeerde bedragen mogen niet hoger zijn dan de maximumbedragen die zijn vastgesteld in artikel 14 van de ordonnantie van 6 juli 2022 houdende organisatie van het parkeerbeleid en herdefiniëring van de opdrachten en beheerswijze van het Parkeeragentschap van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest ]1.
----------
(1)<BESL 2022-10-20/07, art. 3, 005; Inwerkingtreding : 01-05-2023>
Art.14.Onder voorbehoud van wat is bepaald in artikel 39, [1 § 1 en § 2]1 van de Ordonnantie, zijn de vrijstellingskaarten niet geldig in de rode zone.
----------
(1)<BESL 2016-10-27/18, art. 8, 003; Inwerkingtreding : 01-01-2017>
Afdeling 3. - De oranje zone
Art.15. De maximale parkeertijd in de oranje zone is 2 uur.
Art.16.[1 § 1. De parkeerretributie die verschuldigd is in deze zone is:
- 0,90 euro voor het eerste half uur;
- 0,90 euro voor het tweede half uur;
- 3,50 euro voor het tweede uur.
Het eerste kwartier is gratis, mits registratie bij de aanvang van het parkeren, ofwel elektronisch ofwel met het ticket dat de parkeermeter hiervoor beschikbaar stelt. Het gratis kwartier is nooit inbegrepen bij de aankoop van een betalend parkeerbewijs.
§ 2. Vanaf 1 mei 2025 en vervolgens om de drie jaar wordt het bedrag van de in paragraaf 1 bedoelde retributies automatisch en van rechtswege geïndexeerd op basis van het indexcijfer van de consumptieprijzen. Het nieuwe bedrag is de uitkomst van de volgende formule: elke van de in paragraaf 1 bedoelde retributies vermenigvuldigd met het nieuwe indexcijfer en gedeeld door het aanvangsindexcijfer. Het nieuwe indexcijfer is het indexcijfer van de consumptieprijzen dat van kracht is in de maand januari die voorafgaat aan de datum van de indexering. Het basisindexcijfer is het indexcijfer van de consumptieprijzen van de maand januari 2023.
Het tarief dat het resultaat is van de in lid 1 bedoelde berekening wordt naar beneden afgerond op één tiende euro.
De geïndexeerde bedragen mogen niet hoger zijn dan de maximumbedragen die zijn vastgesteld in artikel 14 van de ordonnantie van 6 juli 2009 houdende de organisatie van het parkeerbeleid en de oprichting van het Brussels Hoofdstedelijk Parkeeragentschap ]1.
----------
(1)<BESL 2022-10-20/07, art. 4, 005; Inwerkingtreding : 01-05-2023>
Art.17.[1 § 1. In geval van niet-betaling van de verschuldigde retributie of in geval van overschrijding van de duurtijd van de betaalde parkeertijd of in geval van overschrijding van de maximale toegelaten parkeertijd, wordt de gebruiker geacht te hebben gekozen voor de betaling van een forfaitaire retributie van 40 euro voor 2u parkeren.
§ 2. Vanaf 1 mei 2025 en vervolgens om de drie jaar wordt het bedrag van de in paragraaf 1 bedoelde retributie automatisch en van rechtswege geïndexeerd op basis van het indexcijfer van de consumptieprijzen. Het nieuwe bedrag is de uitkomst van de volgende formule: 40 euro vermenigvuldigd met het nieuwe indexcijfer en gedeeld door het aanvangsindexcijfer. Het nieuwe indexcijfer is het indexcijfer van de consumptieprijzen dat van kracht is in de maand januari die voorafgaat aan de datum van de indexering. Het basisindexcijfer is het indexcijfer van de consumptieprijzen van de maand januari 2023.
Het tarief dat het resultaat is van de in lid 1 bedoelde berekening wordt naar beneden afgerond op één euro.
De geïndexeerde bedragen mogen niet hoger zijn dan de maximumbedragen die zijn vastgesteld in artikel 14 van de ordonnantie van 6 juli 2022 houdende de organisatie van het parkeerbeleid en de oprichting van het Brussels Hoofdstedelijk Parkeeragentschap ]1.
----------
(1)<BESL 2022-10-20/07, art. 5, 005; Inwerkingtreding : 01-05-2023>
Art.18.Onder voorbehoud van wat is bepaald in artikel 39, [1 § 1 en § 2]1 van de Ordonnantie, zijn de vrijstellingskaarten niet geldig in de oranje zone.
----------
(1)<BESL 2016-10-27/18, art. 10, 003; Inwerkingtreding : 01-01-2017>
Afdeling 4. - De grijze zone
Art.19.De maximale parkeertijd in de grijze zone is [1 ...]1 4 uren 30 minuten.
----------
(1)<BESL 2016-10-27/18, art. 11, 003; Inwerkingtreding : 01-01-2017>
Art.20.[1 § 1. De parkeerretributie die verschuldigd is in deze zone is:
- 0,90 euro voor het eerste half uur;
- 2,60 euro voor het tweede half uur;
- 5,30 euro voor het tweede uur.
- 5,30 euro voor het derde uur.
- 5,30 euro voor het vierde uur.
- 2,60 euro voor het laatste half uur.
Het eerste kwartier is gratis, mits registratie bij de aanvang van het parkeren, ofwel elektronisch ofwel met het ticket dat de parkeermeter hiervoor beschikbaar stelt. Het gratis kwartier is nooit inbegrepen bij de aankoop van een betalend parkeerbewijs.
§ 2. Vanaf 1 mei 2025 en vervolgens om de drie jaar wordt het bedrag van de in paragraaf 1 bedoelde retributies automatisch en van rechtswege geïndexeerd op basis van het indexcijfer van de consumptieprijzen. Het nieuwe bedrag is de uitkomst van de volgende formule: elke van de in paragraaf 1 bedoelde retributies vermenigvuldigd met het nieuwe indexcijfer en gedeeld door het aanvangsindexcijfer. Het nieuwe indexcijfer is het indexcijfer van de consumptieprijzen dat van kracht is in de maand januari die voorafgaat aan de datum van de indexering. Het basisindexcijfer is het indexcijfer van de consumptieprijzen van de maand januari 2023.
Het tarief dat het resultaat is van de in lid 1 bedoelde berekening wordt naar beneden afgerond op één tiende euro.
De geïndexeerde bedragen mogen niet hoger zijn dan de maximumbedragen die zijn vastgesteld in artikel 14 van de ordonnantie van 6 juillet 2009 houdende organisatie van het parkeerbeleid en herdefiniëring van de opdrachten en beheerswijze van het Parkeeragentschap van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest ]1.
----------
(1)<BESL 2022-10-20/07, art. 6, 005; Inwerkingtreding : 01-05-2023>
Art.21.[1 . § 1. In geval van niet-betaling van de verschuldigde retributie of in geval van overschrijding van de duurtijd van de betaalde parkeertijd of in geval van overschrijding van de maximale toegelaten parkeertijd, wordt de gebruiker geacht te hebben gekozen voor de betaling van een forfaitaire retributie van 45 euro voor 4u30 parkeren.
§ 2. Vanaf 1 mei 2025 en vervolgens om de drie jaar wordt het bedrag van de in paragraaf 1 bedoelde retributie automatisch en van rechtswege geïndexeerd op basis van het indexcijfer van de consumptieprijzen. Het nieuwe bedrag is de uitkomst van de volgende formule: 45 euro vermenigvuldigd met het nieuwe indexcijfer en gedeeld door het aanvangsindexcijfer. Het nieuwe indexcijfer is het indexcijfer van de consumptieprijzen dat van kracht is in de maand januari die voorafgaat aan de datum van de indexering. Het basisindexcijfer is het indexcijfer van de consumptieprijzen van de maand januari 2023.
Het tarief dat het resultaat is van de in lid 1 bedoelde berekening wordt naar beneden afgerond op één euro.
De geïndexeerde bedragen mogen niet hoger zijn dan de maximumbedragen die zijn vastgesteld in artikel 14 van de ordonnantie van 6 juli 2022 houdende organisatie van het parkeerbeleid en herdefiniëring van de opdrachten en beheerswijze van het Parkeeragentschap van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest ]1.
----------
(1)<BESL 2022-10-20/07, art. 7, 005; Inwerkingtreding : 01-05-2023>
Art.22.De vrijstellingskaarten [1 zoals gedefinieerd in het huidige besluit]1 zijn geldig in de grijze zone.
----------
(1)<BESL 2016-10-27/18, art. 13, 003; Inwerkingtreding : 01-01-2017>
Afdeling 5. - De groene zone
Art.23. De parkeertijd in de groene zone is niet beperkt.
Art.24.[1 § 1. De parkeerretributie die verschuldigd is in deze zone is:
- 0,90 euro voor het eerste half uur;
- 0,90 euro voor het tweede half uur;
- 3,50 euro voor het tweede uur;
- 2,60 euro voor elk bijkomend uur.
Het eerste kwartier is gratis, mits registratie bij de aanvang van het parkeren, ofwel elektronisch ofwel met het ticket dat de parkeermeter hiervoor beschikbaar stelt. Het gratis kwartier is nooit inbegrepen bij de aankoop van een betalend parkeerbewijs.
§ 2. Vanaf 1 mei 2025 en vervolgens om de drie jaar wordt het bedrag van de in paragraaf 1 bedoelde retributies automatisch en van rechtswege geïndexeerd op basis van het indexcijfer van de consumptieprijzen. Het nieuwe bedrag is de uitkomst van de volgende formule: elke van de in paragraaf 1 bedoelde retributies vermenigvuldigd met het nieuwe indexcijfer en gedeeld door het aanvangsindexcijfer. Het nieuwe indexcijfer is het indexcijfer van de consumptieprijzen dat van kracht is in de maand januari die voorafgaat aan de datum van de indexering. Het basisindexcijfer is het indexcijfer van de consumptieprijzen van de maand januari 2023.
Het tarief dat het resultaat is van de in lid 1 bedoelde berekening wordt naar beneden afgerond op één tiende euro.
De geïndexeerde bedragen mogen niet hoger zijn dan de maximumbedragen die zijn vastgesteld in artikel 14 van de ordonnantie van 6 juli 2009 houdende organisatie van het parkeerbeleid en herdefiniëring van de opdrachten en beheerswijze van het Parkeeragentschap van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest ]1.
----------
(1)<BESL 2022-10-20/07, art. 8, 005; Inwerkingtreding : 01-05-2023>
Art.25.[1 § 1. In geval van niet-betaling van de verschuldigde retributie of in geval van overschrijding van de duur van de betaalde parkeertijd, wordt de gebruiker geacht te hebben gekozen voor de betaling van een forfaitaire retributie van 35 euro voor 4u30 parkeren.
§ 2. Vanaf 1 mei 2025 en vervolgens om de drie jaar wordt het bedrag van de in paragraaf 1 bedoelde retributie automatisch en van rechtswege geïndexeerd op basis van het indexcijfer van de consumptieprijzen. Het nieuwe bedrag is de uitkomst van de volgende formule: 35 euro vermenigvuldigd met het nieuwe indexcijfer en gedeeld door het aanvangsindexcijfer. Het nieuwe indexcijfer is het indexcijfer van de consumptieprijzen dat van kracht is in de maand januari die voorafgaat aan de datum van de indexering. Het basisindexcijfer is het indexcijfer van de consumptieprijzen van de maand januari 2023.
Het tarief dat het resultaat is van de in lid 1 bedoelde berekening wordt naar beneden afgerond op één euro.
De geïndexeerde bedragen mogen niet hoger zijn dan de maximumbedragen die zijn vastgesteld in artikel 14 van de ordonnantie van 6 juli 2022 houdende organisatie van het parkeerbeleid en herdefiniëring van de opdrachten en beheerswijze van het Parkeeragentschap van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest ]1.
----------
(1)<BESL 2022-10-20/07, art. 9, 005; Inwerkingtreding : 01-05-2023>
Art.26.[1 De geldigheid van de vrijstellingskaarten in de groene zone wordt bepaald conform artikel 39 van de Ordonnantie.]1
----------
(1)<BESL 2016-10-27/18, art. 15, 003; Inwerkingtreding : 01-01-2017>
Afdeling 6. - De blauwe zone
Art.27.[1 De maximale parkeertijd in de blauwe zone is 2 uur.
Overeenkomstig artikel 38, § 3 van de Ordonnantie is parkeren in de blauwe zone gratis voor de duur van de toegelaten parkeertijd en bij gebruik van een parkeerschijf]1
----------
(1)<BESL 2016-10-27/18, art. 16, 003; Inwerkingtreding : 01-01-2017>
Art.28.[1 § 1. In geval van overschrijding van de toegelaten parkeertijd of wanneer de parkeerschijf die de tijd aanduidt zich niet aan de binnenzijde van de voorruit of vooraan het voertuig bevindt, wordt de gebruiker geacht te hebben gekozen voor de betaling van een forfaitaire retributie van 35 euro voor 4u30 parkeren.
§ 2. Vanaf 1 mei 2025 en vervolgens om de drie jaar wordt het bedrag van de in paragraaf 1 bedoelde retributie automatisch en van rechtswege geïndexeerd op basis van het indexcijfer van de consumptieprijzen. Het nieuwe bedrag is de uitkomst van de volgende formule: 35 euro vermenigvuldigd met het nieuwe indexcijfer en gedeeld door het aanvangsindexcijfer. Het nieuwe indexcijfer is het indexcijfer van de consumptieprijzen dat van kracht is in de maand januari die voorafgaat aan de datum van de indexering. Het basisindexcijfer is het indexcijfer van de consumptieprijzen van de maand januari 2023.
Het tarief dat het resultaat is van de in lid 1 bedoelde berekening wordt naar beneden afgerond op één euro.
De geïndexeerde bedragen mogen niet hoger zijn dan de maximumbedragen die zijn vastgesteld in artikel 14 van de ordonnantie van 6 juli 2009 houdende organisatie van het parkeerbeleid en herdefiniëring van de opdrachten en beheerswijze van het Parkeeragentschap van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest ]1.
----------
(1)<BESL 2022-10-20/07, art. 10, 005; Inwerkingtreding : 01-05-2023>
Art.29. De geldigheid van vrijstellingskaarten in de blauwe zone wordt bepaald conform artikel 39 van de Ordonnantie.
Afdeling 7. - De evenementenzone
Art.30.[1 § 1. De evenementenzone heeft een tijdelijk karakter en geldt slechts op een vooraf door de gemeenteraad vastgestelde duur voor een deel of geheel van het grondgebied van een gemeente.
In voorkomend geval en in afwijking van het artikel 1, 4° is de maximale parkeertijd beperkt tot 1 uur voor het gedeelte van de evenementenzone dat tijdelijk een blauwe zone of niet-gereglementeerde zone vervangt.
§ 2. Indien een gemeente ervoor kiest een tijdelijke evenementenzone in te stellen, is het gebruik van een parkeerplaats die is gelegen in een blauwe, groene, grijze, oranje of rode zone gedurende de gehele geldingsduur ervan bij voorrang onderworpen aan de voorwaarden die gelden voor de evenementenzone.
Een parkeerplaats die zich bevindt in een tijdelijke evenementenzone kan slechts onderworpen worden aan de voorwaarden die gelden voor deze zone bij de aanvang van de uurperiode zoals bedoeld in artikel 5, tweede en derde lid van de Ordonnantie of, desgevallend, in het Gemeentelijk Parkeeractieplan.]1
----------
(1)<BESL 2016-10-27/18, art. 17, 003; Inwerkingtreding : 01-01-2017>
Art.31.[1 § 1. De parkeerretributie die verschuldigd is in deze zone is:
- 3 euro voor het eerste half uur;
- 5 euro voor het tweede half uur;
- 10 euro voor het tweede uur;
- 15 euro voor het derde uur;
- 15 euro voor het vierde uur;
- 7,5 euro voor het laatste halfuur.
Het eerste kwartier is gratis, mits registratie bij de aanvang van het parkeren, ofwel elektronisch ofwel met het ticket dat de parkeermeter hiervoor beschikbaar stelt. Het gratis kwartier is nooit inbegrepen bij de aankoop van een betalend parkeerbewijs.
In afwijking van het eerste lid is geen parkeerretributie verschuldigd voor het eerste uur parkeren in het gedeelte van de evenementenzone dat is gelegen in een blauwe of niet-gereglementeerde zone.
§ 2. Vanaf 1 mei 2025 en vervolgens om de drie jaar wordt het bedrag van de in paragraaf 1 bedoelde retributies automatisch en van rechtswege geïndexeerd op basis van het indexcijfer van de consumptieprijzen. Het nieuwe bedrag is de uitkomst van de volgende formule: elke van de in paragraaf 1 bedoelde retributies vermenigvuldigd met het nieuwe indexcijfer en gedeeld door het aanvangsindexcijfer. Het nieuwe indexcijfer is het indexcijfer van de consumptieprijzen dat van kracht is in de maand januari die voorafgaat aan de datum van de indexering. Het basisindexcijfer is het indexcijfer van de consumptieprijzen van de maand januari 2023.
Het tarief dat het resultaat is van de in lid 1 bedoelde berekening wordt naar beneden afgerond op één tiende euro.
De geïndexeerde bedragen mogen niet hoger zijn dan de maximumbedragen die zijn vastgesteld in artikel 14 van de ordonnantie van 6 juli 2022 houdende organisatie van het parkeerbeleid en herdefiniëring van de opdrachten en beheerswijze van het Parkeeragentschap van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest ]1.
----------
(1)<BESL 2022-10-20/07, art. 11, 005; Inwerkingtreding : 01-05-2023>
Art.32.In geval van niet-betaling van de verschuldigde retributie of in geval van overschrijding van de duur van de betaalde parkeertijd, wordt de gebruiker geacht te hebben gekozen voor de betaling van een forfaitaire retributie van 50 euro per parkeerperiode.
[1 In geval van overschrijding van de maximum parkeerduur van 1 uur in het gedeelte van de evenementenzone dat tijdelijk een blauwe of niet-gereglementeerde zone vervangt, wordt de gebruiker geacht te hebben gekozen voor de betaling van een forfaitaire retributie van 50 euro per parkeerperiode.]1
----------
(1)<BESL 2016-10-27/18, art. 19, 003; Inwerkingtreding : 01-01-2017>
Art.33.[1 Enkel de vrijstellingskaarten ""buurtbewoner", "autodelen", "zorgverlener van dringende medische hulp", "medische zorgverlener aan huis", "professioneel" en "personen met een handicap" zijn geldig in de evenementenzone.]1
----------
(1)<BESL 2016-10-27/18, art. 20, 003; Inwerkingtreding : 01-01-2017>
Afdeling 8. - De leveringszone
Art.34. Een forfaitaire retributie van 100 euro per parkeerperiode is verschuldigd bij het parkeren in een zone aangegeven door verkeersbord E9 a, zoals gedefinieerd in artikel 70.2.1 van het koninklijk besluit van 12 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, aangevuld met onderbord " betalend behoudens levering " met precisering van de duur van de gereglementeerde parkeertijd.
Het bedrag van de forfaitaire retributie van 100 euro wordt aangegeven met behulp van een informatiebord.
Art.35.Onder voorbehoud van wat is bepaald in artikel 39, [1 § 1]1 van de Ordonnantie, zijn de vrijstellingskaarten niet geldig in de leveringszone.
----------
(1)<BESL 2016-10-27/18, art. 21, 003; Inwerkingtreding : 01-01-2017>
Art.36. De duur van het gebruik van een parkeerplaats is niet beperkt in de leveringszone.
Afdeling 9. - De zone `voorbehouden parkeerplaatsen'
Art.37.[1 De parkeertijd in de zone `voorbehouden parkeerplaatsen' is niet beperkt.]1
----------
(1)<BESL 2016-10-27/18, art. 22, 003; Inwerkingtreding : 01-01-2017>
Art.38. Onder voorbehoud van wat is bepaald in artikel 39, tweede lid van de Ordonnantie, is in een " bewonerszone " enkel de vrijstellingskaart " buurtbewoner " geldig.
Art.39.Onder voorbehoud van wat is bepaald in artikel 39, [1 § 1]1 van de ordonnantie, is in een `zone voorbehouden voor autodelen' enkel een vrijstellingskaart " [1 ...]1 autodelen " geldig.
----------
(1)<BESL 2016-10-27/18, art. 23, 003; Inwerkingtreding : 01-01-2017>
Art.40. Bij het parkeren in een " bewonerszone " of een " zone voorbehouden voor autodelen ", zonder toepassing van de vrijstellingskaart die toepasselijk is voor die zone, is een forfaitaire retributie van 25 euro per parkeerperiode verschuldigd.
Afdeling 10. - De zone `kiss & ride'
Art.41.[1 In een zone `kiss & ride' zoals bedoeld in artikel 2, 11° van de Ordonnantie is stilstaan met het voertuig toegelaten en gratis gedurende de tijd die is aangeven op de daartoe bestemde wegsignalisatie. In geval van de overschrijding van de tijd die is aangeven op de daartoe bestemde wegsignalisatie of, bij gebreke daaraan, indien het voertuig langer stilstaat dan nodig is voor het in- of uitstappen van personen of voor het laden of lossen van zaken is een forfaitaire retributie verschuldigd van 100 euro per parkeerperiode.]1
----------
(1)<BESL 2016-10-27/18, art. 24, 003; Inwerkingtreding : 01-01-2017>
Art.42.Onder voorbehoud van wat is bepaald in artikel 39, [1 § 1]1 van de Ordonnantie, zijn de vrijstellingskaarten niet geldig in de zone `kiss & ride'.
----------
(1)<BESL 2016-10-27/18, art. 25, 003; Inwerkingtreding : 01-01-2017>
Afdeling 11. [1 - de zone "elektrisch laden"]1
----------
(1)
Art.42bis. [1 In de zone " elektrisch laden " is het toegestaan en gratis een elektrisch voertuig te parkeren op voorwaarde dat de gebruiker van dit voertuig is/wordt verbonden en dat hij de fysieke verbinding van zijn voertuig met de elektrische oplaadstand tot stand brengt, in de zin van artikel 1, 19°, 20° en 21° van onderhavig besluit.
Een forfaitaire vergoeding van 50 euro per parkeerperiode is verschuldigd door de gebruiker van een niet-elektrisch motorvoertuig of de gebruiker van een geparkeerd elektrisch voertuig zonder verbinding of fysieke aansluiting.
De zone "elektrisch laden" wordt aangeduid door een bord dat parkeertype "E9a" toelaat en regelt, samen met een aanvullend bord zoals gedefinieerd in artikel 70.2.1, 3° van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, aangevend dat parkeren is voorbehouden aan elektrische voertuigen, alsook een bijkomend bord met vermelding "uitgezonderd verbinding & aansluiting: 50/4u30".]1
----------
(1)<Ingevoegd bij BESL 2018-05-03/17, art. 5, 004; Inwerkingtreding : 01-06-2018>
Art.42ter. [1 Behoudens hetgeen bepaald in artikel 39, § 1 van het Besluit, zijn de vrijstellingskaarten niet van toepassing in de zone "elektrisch laden".]1
----------
(1)<Ingevoegd bij BESL 2018-05-03/17, art. 6, 004; Inwerkingtreding : 01-06-2018>
Afdeling 12. [1 - de "autocars" zones]1
----------
(1)
Art.42quater. [1 De "autocars" zones in de zin van onderhavig besluit zijn de volgende :
1° de "Drop & Ride" zone waar het stilstaan van het voertuig toegelaten en gratis is gedurende de tijd aangegeven op het daartoe voorziene verkeersbord. Ingeval van overschrijding van de aangegeven tijd op het daartoe voorziene verkeersbord of, ingeval van afwezigheid van dergelijk verkeersbord, is een forfaitaire vergoeding van 50 euro per parkeerperiode verschuldigd, wanneer het voertuig langer stilstaat dan noodzakelijk voor het in- of uitstappen van personen of laden en lossen van dingen..
De "Drop & Ride" zone wordt aangeduid door een bord dat parkeertype "E9d" toelaat en regelt, aangevend dat parkeren enkel toegelaten is voor autocars, samen met een aanvullend bord, zoals gedefinieerd in artikel 70.2.1, 3° van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, met de vermelding: "Betalend na 30min: 50/4u30";
2° de "Wait & Ride" zone waar de maximale duur voor het parkeren van autocars 4u30 is en waar de parkeervergoeding 1 euro per 15 minuten bedraagt.
Het eerste kwartier is gratis, mits registratie van de aanvang van de parkeerperiode, hetzij elektronisch, hetzij door middel van een ticket afgeleverd door het daartoe voorziene parkeerautomaat. Voor eenzelfde parkeerplaats is slechts één kwartier gratis parkeren toegestaan, zonder mogelijkheid tot verlenging.
Onverminderd artikel 5 van onderhavig besluit, ingeval van overschrijding van de toegelaten parkeertijd door een autocar, wordt de gebruiker geacht gekozen te hebben de forfaitaire vergoeding ten belope van 50 euro per parkeerperiode te betalen.
De "Wait & Ride" zone wordt aangeduid door een bord dat parkeertype "E9d" toelaat en regelt, aangevend dat parkeren enkel toegelaten is voor autocars, samen met een aanvullend bord, zoals gedefinieerd in artikel 70.2.1, 3° van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, met de vermelding: "Betalend: 1/15min. Max. 4u30. Nadien : 50/4u30".
3° de " Sleep & Ride" zone waar voertuigen gratis en ongelimiteerd mogen parkeren.
De "Sleep & Ride" zone wordt aangeduid bord dat parkeertype "E9d" toelaat en regelt, zoals gedefinieerd in artikel 70.2.1, 3° van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, aangevend dat parkeren enkel toegelaten is voor autocars.]1
----------
(1)<Ingevoegd bij BESL 2018-05-03/17, art. 8, 004; Inwerkingtreding : 01-06-2018>
Afdeling 13. [1 - De "vrachtwagen" zone]1
----------
(1)
Art.42quinquies. [1 De duurtijd voor het parkeren in een "vrachtwagen" zone is niet gelimiteerd.]1
----------
(1)<Ingevoegd bij BESL 2018-05-03/17, art. 10, 004; Inwerkingtreding : 01-06-2018>
Art.42sexies. [1 In de "vrachtwagen" zone, is de geldende parkeervergoeding 0,50 euro voor een uur.
Het eerste kwartier is gratis, mits registratie van de aanvang van de parkeerperiode, hetzij elektronisch, hetzij door middel van een ticket afgeleverd door het daartoe voorziene parkeerautomaat. Voor eenzelfde parkeerplaats is slechts één kwartier gratis parkeren toegestaan, zonder mogelijkheid tot verlenging.
Onverminderd artikel 5 van onderhavig besluit, ingeval van niet-betaling van de parkeervergoeding of ingeval van overschrijding van de betaalde parkeerperiode, wordt de gebruiker van de vrachtwagen geacht gekozen te hebben de forfaitaire vergoeding ten belope van 50 euro per parkeerperiode te betalen.
De "vrachtwagen" zone wordt aangeduid door een bord dat parkeertype "E9c" toelaat en regelt, aangevend dat parkeren voorbehouden is voor vrachtwagens, samen met een aanvullend bord, zoals gedefinieerd in artikel 70.2.1, 3° van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, met de vermelding: "Betalend: 0,50 euro/u".]1
----------
(1)<Ingevoegd bij BESL 2018-05-03/17, art. 11, 004; Inwerkingtreding : 01-06-2018>
HOOFDSTUK VI. - Modaliteiten inzake de afgifte en het gebruik van de vrijstellingskaarten
Afdeling 1. - Bepalingen gemeenschappelijk aan alle vrijstellingskaarten
Art.43.[1 § 1. De vrijstellingskaarten, met inbegrip van de vrijstellingskaarten "buurtbewoner", "professioneel" en "bezoeker" die geldig zijn op het grondgebied van meerdere gemeenten, worden uitgereikt door het college van burgemeester en schepenen, tenzij de Regering, op uitdrukkelijke vraag van de gemeente en na advies van het Parkeeragentschap, beslist om, met toepassing van artikel 6, derde lid van de Ordonnantie, deze opdracht voor deze gemeente over te dragen aan het Parkeeragentschap.
De uitreiking van de vrijstellingskaarten gebeurt volgens de modaliteiten zoals hieronder uiteengezet.
Het college van burgemeester en schepenen of het Parkeeragentschap leveren de vrijstellingskaarten af nadat aan de hand van bewijsstukken werd nagegaan of de aanvrager van de vrijstellingskaart voldoet aan de toekenningsvoorwaarden.
§ 2. In afwijking van de eerste paragraaf en met toepassing van artikel 6, vierde lid van de Ordonnantie is enkel het Parkeeragentschap bevoegd voor de uitreiking van de vrijstellingskaarten die geldig zijn op het grondgebied van meer dan één gemeente, met inbegrip van de vrijstellingskaart "professioneel" zoals bedoeld in artikel 84, § 1, 2°, van het Besluit.]1
----------
(1)<BESL 2016-10-27/18, art. 26, 003; Inwerkingtreding : 01-01-2017>
Art. 43bis.[1 De houder van een vrijstellingskaart is alleen gemachtigd om te parkeren binnen de grenzen van de parkeersector(en) die hem is/zijn toegewezen.]1
----------
(1)<Ingevoegd bij BESL 2016-10-27/18, art. 27, 003; Inwerkingtreding : 01-01-2017>
Art.44. De gemeenteraden voorzien in hun gemeentelijk parkeeractieplan in maatregelen om het correcte gebruik van die vrijstellingskaarten te garanderen en doeltreffend te maken.
Art.45.Het Parkeeragentschap zorgt voor een [1 ...]1 beheersysteem van de vrijstellingskaarten, dat [1 al dan niet]1 tegen betaling toegankelijk is voor de gemeenten, en dat tot doel heeft het gebruik, het toezicht en het misbruik te controleren.
[1 Dat beheersysteem bevat alle vrijstellingskaarten]1.
Het college van burgemeester en schepenen verstrekt jaarlijks [1 of bij iedere wijziging]1 aan het Parkeeragentschap de gevraagde informatie met betrekking tot de vrijstellingskaarten.
----------
(1)<BESL 2016-10-27/18, art. 28, 003; Inwerkingtreding : 01-01-2017>
Afdeling 2. - De parkeersectoren [1 en deelsectoren]1
----------
(1)
Art.46.[1 § 1. Het Parkeeragentschap legt op basis van de voorstellen van de gemeenteraden en in gemeen overleg met de gemeenteraden de deelsectoren vast voor het hele grondgebied van het Gewest, waarbij de gemeentegrenzen kunnen worden overschreden.
De gemeenteraden integreren de kaart met deelsectoren voor het volledige grondgebied van de gemeente in het Gemeentelijk Parkeeractieplan.
De Regering keurt voor elke gemeente de door de gemeenteraad voorgestelde kaart met deelsectoren samen met het Gemeentelijk Parkeeractieplan goed.
Indien het Gemeentelijk Parkeeractieplan reeds werd goedgekeurd door de gemeenteraad op moment van inwerkingtreding van deze paragraaf, kan de Regering uitzonderlijk de kaart goedkeuren buiten het Gemeentelijk Parkeeractieplan.
De parkeersectoren bakenen de wegen af waarop een vrijstellingskaart van toepassing is.
De oppervlakte van een parkeersector voor de vrijstellingskaarten "buurtbewoner", "professioneel" en "bezoeker" mag niet groter zijn dan 150 hectare, met een afwijkingsmogelijkheid van 20%.
De gemeenteraden kunnen na advies van het Parkeeragentschap aanpassingen voorstellen om de indeling in deelsectoren aan te passen aan de werkelijkheid op het terrein, onder voorbehoud van respect van de regels vastgelegd in het huidige besluit.
De deelsectoren van aangrenzende gemeenten hebben een logische samenhang en het geheel vertoont evenwicht op gewestelijk niveau.
Het Parkeeragentschap ontwikkelt een geïnformatiseerd systeem voor alle gemeenten waarmee de parkeersector(en) per individuele vrijstellingskaart worden bepaald en toegewezen.
Het Parkeeragentschap voorziet tevens in een elektronisch systeem voor het toekennen en beheren van alle uitgereikte vrijstellingskaarten.
§ 2. De parkeersectoren die gelden op de datum van dit besluit blijven van toepassing tot op het moment dat de Regering de kaart met deelsectoren voor het volledige grondgebied van de gemeente vastlegt in overeenstemming met de eerste paragraaf.]1
----------
(1)<BESL 2016-10-27/18, art. 30, 003; Inwerkingtreding : 01-01-2017>
Art. 46bis.[1 § 1. De aanvrager van een vrijstellingskaart krijgt door de gemeente of het Parkeeragentschap automatisch een parkeersector toegewezen,
Voor de vrijstellingskaarten "buurtbewoner", "professioneel" en "bezoeker" wordt de parkeersector bepaald op basis van de deelsector waarin de verblijfplaats, de maatschappelijke zetel of de exploitatiezetel zich bevindt, aangevuld met telkens aangrenzende deelsectoren waarvan er minstens twee zelf grenzen aan de deelsector waarin de verblijfplaats, de maatschappelijke zetel of de exploitatiezetel zich bevindt.
De aanvrager kan echter op eenvoudig verzoek vragen dat hem een nieuwe parkeersector wordt toegewezen, op basis van andere deelsectoren, in zoverre die deelsectoren in aanmerking kunnen worden genomen overeenkomstig de principes uiteengezet in artikel s 46 en 46bis.
Indien de twee parkeerzijden van een weg zijn gelegen in twee verschillende deelsectoren, moeten de beide zijden van deze weg worden geacht deel uit te maken van de toegewezen parkeersector.
§ 2. Mits voorafgaande instemming van de colleges van burgemeester en schepenen van de betrokken gemeenten, kunnen de toegewezen parkeersectoren gesitueerd zijn op het grondgebied van meer dan één gemeente.]1
----------
(1)<Ingevoegd bij BESL 2016-10-27/18, art. 31, 003; Inwerkingtreding : 01-01-2017>
Art. 46ter.[1 § 1. In afwijking van artikel 46 en 46bis kan de gemeenteraad, na advies van het Parkeeragentschap, vaste parkeersectoren vastleggen voor het hele grondgebied van de gemeente zonder daarbij gemeentegrenzen te overschrijden.
§ 2. De gemeenteraad integreert de kaart met vaste parkeersectoren voor het volledige grondgebied van de gemeente in het Gemeentelijk Parkeeractieplan.
De Regering keurt voor elke gemeente de door de gemeenteraad voorgestelde kaart met vaste parkeersectoren samen met het Gemeentelijk Parkeeractieplan goed.
Indien het parkeeractieplan reeds werd goedgekeurd door de gemeenteraad op moment van inwerkingtreding van deze paragraaf, kan de Regering uitzonderlijk de kaart goedkeuren buiten het Parkeeractieplan.
De parkeersectoren bakenen de wegen af waarop een vrijstellingskaart van toepassing is.
De oppervlakte van een parkeersector voor de vrijstellingskaarten "buurtbewoner", "professioneel" en "bezoeker" mag niet groter zijn dan 150 ha met een afwijkingsmogelijkheid van 20%.
De gemeenteraad kan na advies van het Parkeeragentschap aanpassingen voorstellen om de kaart met vaste parkeersectoren aan te passen aan de werkelijkheid op het terrein, onder voorbehoud van respect van de regels vastgelegd in het huidige besluit.
De vaste parkeersectoren worden geïntegreerd in het geïnformatiseerd systeem van het Parkeeragentschap.
Het Parkeeragentschap voorziet tevens in een erkenningssysteem voor alle uitgereikte vrijstellingskaarten.
§ 3. De parkeersectoren die gelden op de datum van dit besluit blijven van toepassing tot op het moment dat de Regering de kaart met vaste parkeersectoren voor het volledige grondgebied van de gemeente vastlegt in overeenstemming met de eerste en tweede paragraaf.
§ 4. De aanvrager van een vrijstellingskaart krijgt door de gemeente of het Parkeeragentschap een vaste parkeersector toegewezen.
Voor de vrijstellingskaarten "buurtbewoner", "professioneel" en "bezoeker" moet de verblijfplaats, de maatschappelijke zetel of de exploitatiezetel zich in de toegewezen vaste parkeersector bevinden.
Indien de twee parkeerzijden van een weg zijn gelegen in twee verschillende parkeersectoren moeten de beide zijden van deze weg worden geacht deel uit te maken van de toegewezen parkeersector.]1
----------
(1)<Ingevoegd bij BESL 2016-10-27/18, art. 32, 003; Inwerkingtreding : 01-01-2017>
Art. 46quater.[1 Op voorstel van de gemeenteraad kan ten hoogste één deelsector die geheel gelegen is op het grondgebied van de gemeente en waarin zich de ingang van een metro- of treinstation bevindt, worden beschouwd als een van de deelsectoren nodig voor het bepalen van de parkeersector overeenkomstig artikel 46 § 1 voor de vrijstellingskaart "buurtbewoner", zelfs indien deze deelsector niet onmiddellijk grenst aan de andere aaneengesloten deelsectoren.
De aanvrager van een vrijstellingskaart "buurtbewoner" kan op eenvoudig verzoek vragen dat de hem overeenkomstig artikel 46, § 1 door de gemeente of het Parkeeragentschap toegewezen parkeersector maximaal één deelsector bevat waarin zich de ingang van een metro- of treinstation bevindt.]1
----------
(1)<Ingevoegd bij BESL 2016-10-27/18, art. 32, 003; Inwerkingtreding : 01-01-2017>
Art.47.Een gedeeltelijke herziening van de indeling heeft minstens iedere twee jaar plaats, ten einde rekening te kunnen houden met de praktijkervaring en om eventuele evoluties van plaatselijke parkeersituaties op te vangen.
Deze herziening kan aangevraagd worden door een gemeenteraad, een wijkcomité, een plaatselijke vereniging of een particulier, op voorwaarde dat hij het belang van zijn actie kan aantonen en hij een aanvraag indient die verenigbaar is met de oorspronkelijke sectorale opsplitsing en met de geografische geldigheidsprincipes van de vrijstellingskaarten.
[1 De nieuwe indeling gaat in telkens op 1 januari of 1 september van een jaartal]1.
----------
(1)<BESL 2016-10-27/18, art. 33, 003; Inwerkingtreding : 01-01-2017>
Afdeling 3. - De vrijstellingskaart " buurtbewoner "
Art.48.[1 De vrijstellingskaart "buurtbewoner" wordt, naar gelang het geval, door het college van burgemeester en schepenen of het Parkeeragentschap toegekend:
1° aan de persoon die is ingeschreven in het bevolkingsregister of in het wachtregister van de desbetreffende gemeente;
2° aan personen met een buitenlandse nummerplaat die gedomicilieerd zijn in de desbetreffende gemeente gedurende de aanvraag tot inschrijving van het voertuig;
3° aan personen die een tweede verblijfplaats hebben in de desbetreffende gemeente;
4° aan personen die gedomicilieerd zijn op het grondgebied van de desbetreffende gemeente van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en die een specifieke nood hebben aan parkeerplaats in het kader van een door de Administratie erkend autodeelsysteem voor particulieren.
De titularis van een vrijstellingskaart "buurtbewoner" is enkel toegelaten om zijn voertuig te parkeren binnen de grenzen van de toegewezen parkeersector.]1
----------
(1)<BESL 2016-10-27/18, art. 34, 003; Inwerkingtreding : 01-01-2017>
Art.49.[1 De vrijstellingskaart "buurtbewoner" is geldig binnen de blauwe, groene, grijze en evenementenzones die die zich bevinden binnen de grenzen van de toegewezen parkeersector.]1
----------
(1)<BESL 2016-10-27/18, art. 35, 003; Inwerkingtreding : 01-01-2017>
Art.50.De vrijstellingskaart " buurtbewoner " heeft slechts betrekking op één kentekenplaat en er kan slechts één kaart per voertuig worden afgeleverd. De kaart kan enkel afgeleverd worden voor voertuigen waarvan de maximale toegelaten massa 3.5 ton niet overschrijdt.
[1 In afwijking van het voorgaande lid kan meer dan één kaart per voertuig worden afgeleverd voor een voertuig dat wordt gebruikt in het kader van een door de Administratie erkend autodeelsysteem voor particulieren, indien dat voertuig wordt gedeeld door minstens drie particulieren, waarvan er minstens twee gedomicilieerd moeten zijn binnen één of meerdere gemeenten van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.]1
[1 De aanvrager van de vrijstellingskaart "buurtbewoner" moet het bewijs leveren dat het voertuig is ingeschreven op zijn naam of dat hij er op bestendige wijze over kan beschikken, in overeenstemming met het ministerieel besluit van 9 januari 2007 betreffende de gemeentelijke parkeerkaart, behalve indien het voertuig wordt gebruikt in het kader van een door de Administratie erkend autodeelsysteem voor particulieren en het voertuig gedeeld wordt door minstens drie particulieren, waarvan er minstens twee gedomicilieerd moeten zijn binnen één of meerdere gemeenten van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.]1.
De gemeenteraden voorzien een erkenningssysteem voor het voertuig dat tijdelijk het voertuig, waarvoor de vrijstellingskaart werd uitgereikt, vervangt.
----------
(1)<BESL 2016-10-27/18, art. 36, 003; Inwerkingtreding : 01-01-2017>
Art.51.[1 Er kunnen per gezin niet meer dan twee vrijstellingskaarten "buurtbewoner" worden toegekend.
[2 ...]2.]1
----------
(1)<BESL 2016-10-27/18, art. 37, 003; Inwerkingtreding : 01-01-2017>
(2)<BESL 2022-10-20/07, art. 12, 005; Inwerkingtreding : 01-05-2023>
Art.52.[1 De gemeenteraad kan, na het advies van het Parkeeragentschap te hebben ingewonnen, het totale aantal vrijstellingskaarten " buurtbewoner " die geldig zijn in een deelsector of parkeersector beperken tot het aantal bestaande parkeerplaatsen in die deelsector of parkeersector of tot een lager aantal.
Voor de deelsectoren die zich op het grondgebied van verschillende gemeenten bevinden, is deze beperking slechts van toepassing indien de desbetreffende gemeenten hierover een akkoord bereiken.
De in het eerste lid omschreven mogelijkheid voor de gemeenteraad om het totaal aantal vrijstellingskaarten "buurtbewoner" te beperken, kan ook worden toegepast op een geheel van deelsectoren van een gemeente of van meerdere aangrenzende gemeenten die hierover onderling een akkoord bereiken. De geldigheid van een vrijstellingskaart "buurtbewoner" blijft in elk geval beperkt tot een parkeersector van maximum van 150 ha, met een afwijkingsmogelijkheid van 20 %.]1
----------
(1)<BESL 2016-10-27/18, art. 38, 003; Inwerkingtreding : 01-01-2017>
Art.53.[1 In afwijking van artikel 57 zal, indien de gemeenteraad overeenkomstig artikel 52 het aantal vrijstellingskaarten " buurtbewoner " beperkt, de afgeleverde vrijstellingskaart slechts 12 maanden geldig zijn.
Bovendien zullen de vrijstellingskaarten moeten worden uitgereikt in overeenstemming met de volgende prioriteiten, in afnemende volgorde:
1. De eerste vrijstellingskaart " buurtbewoner " van het gezin;
2. De eerste vrijstellingskaart "buurtbewoner" van het gezin bestemd voor personen met een tweede verblijfplaats op het grondgebied van de gemeente;
3. De tweede vrijstellingskaart " buurtbewoner " van het gezin;
4. De eventuele derde vrijstellingskaart " buurtbewoner " van het gezin.]1
----------
(1)<BESL 2016-10-27/18, art. 39, 003; Inwerkingtreding : 01-01-2017>
Art.54.[1 § 1. De prijs van de vrijstellingskaarten "buurtbewoner" is:
- minimum 15 euro per jaar voor de eerste vrijstellingskaart;
- minimum 120 euro per jaar voor de tweede vrijstellingskaart;
- minimum 500 euro per jaar voor de vrijstellingskaart "buurtbewoner" bestemd voor personen met een tweede verblijfplaats op het grondgebied van de gemeente.
De aanvrager van de vrijstellingskaart "buurtbewoner" staat in voor de eventuele kosten die zijn verbonden aan het gebruik van technologie bij de uitreiking van de vrijstellingskaart.
§ 2. Vanaf 1 mei 2025 en vervolgens om de drie jaar wordt de prijs van de in paragraaf 1 bedoelde vrijstellingskaarten automatisch en van rechtswege geïndexeerd op basis van het indexcijfer van de consumptieprijzen. De nieuwe prijs is de uitkomst van de volgende formule: elke van de in paragraaf 1 bedoelde prijzen vermenigvuldigd met het nieuwe indexcijfer en gedeeld door het aanvangsindexcijfer. Het nieuwe indexcijfer is het indexcijfer van de consumptieprijzen dat van kracht is in de maand januari die voorafgaat aan de datum van de indexering. Het basisindexcijfer is het indexcijfer van de consumptieprijzen van de maand januari 2023.
Het tarief dat het resultaat is van de in lid 1 bedoelde berekening wordt naar beneden afgerond op één euro ]1.
----------
(1)<BESL 2022-10-20/07, art. 13, 005; Inwerkingtreding : 01-05-2023>
Art.55.
<Opgeheven bij BESL 2016-10-27/18, art. 41, 003; Inwerkingtreding : 01-01-2017>
Art.56. De gemeenteraden kunnen geen gratis vrijstellingskaarten afleveren aan een bewoner die parkeert voor de inrij van zijn eigendom in een betalende zone.
Art.57.[1 De vrijstellingskaarten " buurtbewoner " hebben een geldigheidsduur van 12 of 24 maanden, naar keuze van de aanvrager. De kaart is geldig vanaf de datum van aanschaf. De gemeente of het Parkeeragentschap verifieert bij elke nieuwe aanvraag voor een vrijstellingskaart of de aanvrager nog steeds aan de toekenningsvoorwaarden voldoet.
De vrijstellingskaart moet worden teruggegeven van zodra de begunstigde niet meer aan de toekenningsvoorwaarden voldoet zoals omschreven in het huidige besluit en in het ministerieel besluit van 9 januari 2007 betreffende de gemeentelijke parkeerkaart. De retributie voor het eerste jaar blijft integraal verschuldigd. Het bedrag van de retributie dat het eerste jaar overstijgt, wordt in voorkomend geval terugbetaald ten bedrage van de nog resterende volledige maanden waarin de vrijstellingskaart niet werd gebruikt.
In geval van wijziging van de kaart met deelsectoren of vaste parkeersectoren, worden de desbetreffende vrijstellingskaarten vervangen met ingang van de datum van inwerkingtreding van de nieuwe kaart.]1
----------
(1)<BESL 2016-10-27/18, art. 42, 003; Inwerkingtreding : 01-01-2017>
Afdeling 4.
Art.58.
<Opgeheven bij BESL 2016-10-27/18, art. 43, 003; Inwerkingtreding : 01-01-2017>
Art.59.
<Opgeheven bij BESL 2016-10-27/18, art. 43, 003; Inwerkingtreding : 01-01-2017>
Art.60.
<Opgeheven bij BESL 2016-10-27/18, art. 43, 003; Inwerkingtreding : 01-01-2017>
Afdeling 5. - [1 ...]1
----------
(1)
Onderafdeling 1.
Art.61.
<Opgeheven bij BESL 2016-10-27/18, art. 45, 003; Inwerkingtreding : 01-01-2017>
[1Afdeling 4. - De vrijstellingskaart "zorgverlener van dringende medische hulp]1
----------
(1)<BESL 2016-10-27/18, art. 46, 003; Inwerkingtreding : 01-01-2017>
Art.62.[1 Het Parkeeragentschap levert]1 aan de personen die dringende medische hulp verlenen een vrijstellingskaart af van "zorgverlener van dringende medische hulp". Deze kaart staat hen toe gratis te parkeren tijdens een interventie en gedurende de tijd van de effectieve toediening van dringende medische zorgverlening.
Het gebruik van deze vrijstellingskaart is strikt beroepsmatig.
De kaart moet zichtbaar aan de binnenzijde van de voorruit van het voertuig aangebracht worden. Ze wordt vergezeld door de vermelding "interventie bezig" en de blauwe parkeerschijf [1 of door middel van een registratie van de nummerplaat via sms of andere applicatie]1 dewelke het aankomstuur van de zorgverlener aangeeft.
[1 De kaart zoals bedoeld in het derde lid kan vervangen worden door een elektronisch toezichtsysteem op basis van het kenteken van het voertuig.]1
[1 Het parkeeragentschap herinnert]1, wanneer de vrijstellingskaart afgeleverd wordt, aan de bovengenoemde regels.
[1 De vrijstellingskaart heeft slechts betrekking op één enkele nummerplaat.]1
----------
(1)
Art.63.In het kader van dit besluit worden als "zorgverlener van dringende medische hulp" beschouwd, de [1 huisartsen en pediaters]1 die medische zorgen toedienen en die over een RIZIV-nummer beschikken, wanneer zij gestuurd zijn om onmiddellijk passende zorg te verlenen aan eenieder van wie de gezondheidstoestand, omwille van een ongeval, een plotse ziekte of plotse complicatie van een ziekte, een dringende interventie vereist.
----------
(1)<BESL 2016-10-27/18, art. 48, 003; Inwerkingtreding : 01-01-2017>
Art.64.De aanvrager van een vrijstellingskaart "zorgverlener dringende medische hulp", bezorgt [1 ...]1 aan het Parkeeragentschap het bewijs dat hij over een RIZIV-nummer beschikt als individuele zorgverstrekker.
[1 Het Parkeeragentschap controleert]1 de bezorgde documenten en kan eisen dat bijkomende informatie wordt bezorgd, teneinde te kunnen controleren of de voormelde voorwaarden vervuld zijn.
----------
(1)<BESL 2016-10-27/18, art. 49, 003; Inwerkingtreding : 01-01-2017>
Art. 64bis.[1 De vrijstellingskaart "zorgverlener van dringende medische hulp" is geldig in alle deelsectoren en vaste parkeersectoren van het Gewest en in alle gereglementeerde zones in de zin van artikel 3 en dit voor de duur van de effectieve verstrekking van dringende medische hulp, met een maximumduur van 2 uur.]1
----------
(1)<Ingevoegd bij BESL 2016-10-27/18, art. 50, 003; Inwerkingtreding : 01-01-2017>
Art.65.[1 De prijs van de vrijstellingskaart "zorgverlener van dringende medische hulp" bedraagt 200 euro per jaar.
De aanvrager van de vrijstellingskaart "zorgverlener van dringende medische hulp" staat in voor de eventuele kosten die zijn verbonden aan het gebruik van technologie bij de uitreiking en het gebruik van de vrijstellingskaart.]1
----------
(1)<BESL 2016-10-27/18, art. 51, 003; Inwerkingtreding : 01-01-2017>
Afdeling 5. - [1 De vrijstellingskaart "medische zorgverlener aan huis]1
----------
(1)<BESL 2016-10-27/18, art. 52, 003; Inwerkingtreding : 01-01-2017>
Art.66.[1 Het Parkeeragentschap levert aan de voertuigen van personen die medische zorg verlenen aan huis een vrijstellingskaart af van " medische zorgverlener aan huis". Deze kaart staat hen toe gratis te parkeren tijdens een interventie en gedurende de tijd van de effectieve toediening van medische zorgverlening, met een maximumduur van 2 uur]1.
De voertuigen van de zorgverleners zijn verbonden aan organisaties erkend door de Franse Gemeenschapscommissie, de Vlaamse Gemeenschapscommissie en de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie [1 of erkend door een beroepsfederatie van zorgverleners]1. De zorgverleners voor niet-dringende medische hulp omvatten ook de dierenartsen.
De vrijstellingskaart moet zichtbaar aan de binnenzijde van de voorruit van het voertuig aangebracht worden. Ze wordt vergezeld door de vermelding met het opschrift "interventie bezig" en de blauwe parkeerschijf [1 of door middel van een registratie van de nummerplaat via sms of andere applicatie]1 dewelke het aankomstuur van de zorgverlener aangeeft.
[1 De vrijstellingskaart heeft slechts betrekking op één enkele nummerplaat.]1
----------
(1)
Art.67.[1 De vrijstellingskaart "medische zorgverlener aan huis" is geldig in alle deelsectoren en vaste parkeersectoren van het Gewest, binnen de blauwe, groene, grijze en evenementenzone.]1
----------
(1)<BESL 2016-10-27/18, art. 54, 003; Inwerkingtreding : 01-01-2017>
Art.68.[1 De prijs van de vrijstellingskaart "medische zorgverlener aan huis" bedraagt 75 euro per jaar.
De aanvrager van de vrijstellingskaart "medische zorgverlener aan huis" staat in voor de eventuele kosten die zijn verbonden aan het gebruik van technologie bij de uitreiking en het gebruik van de vrijstellingskaart.]1
----------
(1)<BESL 2016-10-27/18, art. 55, 003; Inwerkingtreding : 01-01-2017>
Afdeling 6. - [1 De vrijstellingskaart "autodelen"]1
----------
(1)<BESL 2016-10-27/18, art. 56, 003; Inwerkingtreding : 01-01-2017>
Art.69.[1 Met inachtneming van het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 21 maart 2013 houdende de voorwaarden voor het gebruik van voorbehouden parkeerplaats reikt het Parkeeragentschap aan de door het Gewest erkende exploitanten van motorvoertuigen toegewezen aan het systeem voor autodelen de nodige vrijstellingskaarten "autodelen" uit die op een zichtbare wijze aan de binnenzijde van de voorruit van het gedeelde voertuig worden geplaatst, tenzij gebruik wordt gemaakt van een elektronisch toezichtsysteem op basis van de registratie van het kenteken]1.
Elke vrijstellingskaart is verbonden met één enkel kentekenplaatnummer.
[1 ...]1.
[1 De vrijstellingskaart "autodelen" is altijd geldig, ook wanneer het voertuig niet wordt gebruikt door een klant die betaald heeft voor de dienstverlening van een gedeeld voertuig. Het "gedeelde " karakter van het voertuig wordt op een duidelijke wijze aangeduid op het voertuig door de vennootschap die deze dienst aanbiedt]1.
----------
(1)
Art. 69bis.[1 De vrijstellingskaart "autodelen" is geldig in alle deelsectoren en vaste parkeersectoren van het Gewest, binnen een blauwe, groene, grijze en evenementenzone.]1
----------
(1)<Ingevoegd bij BESL 2016-10-27/18, art. 58, 003; Inwerkingtreding : 01-01-2017>
Art.70.[1 De prijs van een vrijstellingskaart "autodelen is vastgesteld op 25 euro per jaar en per voertuig dat wordt gebruikt in het kader van een erkende dienst voor gedeelde motorvoertuigen.
De aanvrager van de vrijstellingskaart "autodelen" staat in voor de eventuele kosten die zijn verbonden aan het gebruik van technologie bij de uitreiking en het gebruik van de vrijstellingskaart.]1
----------
(1)<BESL 2016-10-27/18, art. 59, 003; Inwerkingtreding : 01-01-2017>
Afdeling 7. - [1 De vrijstellingskaart voor personen met een handicap]1
----------
(1)<BESL 2016-10-27/18, art. 60, 003; Inwerkingtreding : 01-01-2017>
Art.71. De Europese parkeerkaart voor personen met een handicap geldt als vrijstellingskaart.
Art.72.[1 De vrijstellingskaart voor personen met een handicap is geldig in alle deelsectoren en vaste parkeersectoren van het Gewest, binnen een rode, oranje, grijze, blauwe, groene en evenementenzone.]1
----------
(1)<BESL 2016-10-27/18, art. 61, 003; Inwerkingtreding : 01-01-2017>
Afdeling 8. - [1 De vrijstellingskaart "professioneel"]1
----------
(1)<BESL 2016-10-27/18, art. 62, 003; Inwerkingtreding : 01-01-2017>
Onderafdeling 1. - [1 ...]1
----------
(1)
Art.73.[1 De colleges van burgemeester en schepenen of het Parkeeragentschap leveren de vrijstellingskaarten "professioneel" af.]1
----------
(1)
Art.74.
<Opgeheven bij BESL 2016-10-27/18, art. 65, 003; Inwerkingtreding : 01-01-2017>
Art.75.
<Opgeheven bij BESL 2016-10-27/18, art. 65, 003; Inwerkingtreding : 01-01-2017>
Art.76.[1 De gemeenteraad kan na het advies van het Parkeeragentschap te hebben ingewonnen, het totale aantal van vrijstellingskaarten "professioneel" die geldig zijn in een deelsector beperken tot het aantal bestaande parkeerplaatsen in die deelsector of tot een lager aantal. Voor een deelsector met een hoge parkeerdruk kan de gemeenteraad het aantal vrijstellingskaarten "professioneel" beperken tot nul. De voorgaande beperkingen gelden niet voor vrijstellingskaarten die geldig zijn voor het hele grondgebied van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest zoals bedoeld in artikel 84, § 1, 2° van het Besluit.
Voor de deelsectoren die zich op het grondgebied van verschillende gemeenten bevinden, is deze beperking slechts van toepassing indien de desbetreffende gemeenten hierover een akkoord bereiken.
De in het eerste lid omschreven mogelijkheid voor de gemeenteraad om het totaal aantal vrijstellingskaarten "professioneel" te beperken kan ook worden toegepast op een geheel van deelsectoren van een gemeente of van meerdere aangrenzende gemeenten die onderling een akkoord bereiken.]1
----------
(1)<BESL 2016-10-27/18, art. 66, 003; Inwerkingtreding : 01-01-2017>
Art.77.[1 Indien de gemeenteraad overeenkomstig artikel 76 het aantal vrijstellingskaarten " professioneel " beperken, zal de afgeleverde vrijstellingskaart slechts 12 maanden geldig zijn.
Bovendien zullen de vrijstellingskaarten moeten worden uitgereikt overeenkomstig criteria bepaald door de gemeenteraad. Hierbij kan een onderscheid worden gemaakt naargelang de categorie van gebruikers vermeld in artikel 84.]1
----------
(1)<BESL 2016-10-27/18, art. 67, 003; Inwerkingtreding : 01-01-2017>
Art.78.
<Opgeheven bij BESL 2016-10-27/18, art. 68, 003; Inwerkingtreding : 01-01-2017>
Onderafdeling 2.
<Opgeheven bij BESL 2016-10-27/18, art. 69, 003; Inwerkingtreding : 01-01-2017>
Art.79.
Art.80.
<Opgeheven bij BESL 2016-10-27/18, art. 69, 003; Inwerkingtreding : 01-01-2017>
Art.81.
<Opgeheven bij BESL 2016-10-27/18, art. 69, 003; Inwerkingtreding : 01-01-2017>
Art.82.
<Opgeheven bij BESL 2016-10-27/18, art. 69, 003; Inwerkingtreding : 01-01-2017>
Onderafdeling 3. - [1 ...]1
----------
(1)<BESL 2016-10-27/18, art. 70, 003; Inwerkingtreding : 01-01-2017>
Art.83.
Art.84.[1 § 1. De vrijstellingskaarten "professioneel" worden uitgereikt aan de volgende categorieën van gebruikers:
1° aan ondernemingen en zelfstandigen, met name aan de persoon of de onderneming met de maatschappelijke of exploitatiezetel in de gereglementeerde deelsector. Met `persoon' wordt de houder van een vrij beroep of een zelfstandige bedoeld. Met `onderneming' wordt elke rechtspersoon bedoeld, ongeacht zijn statuut, in het bijzonder de vennootschappen opgenomen in artikel 2 van het Wetboek van Vennootschappen, de openbare instellingen, de private instellingen, de instellingen voorbehouden aan de erediensten die beoogd worden door de Wet op de temporaliën der erediensten en de ordonnantie van 29 juni 2006 betreffende de inrichting en de werking van de islamitische eredienst, de instellingen voor morele dienstverlening van de Centrale Vrijzinnige Raad die beoogd worden door de wet van 21 juni 2002, de instellingen van het niet-verplicht onderwijs, de ziekenhuizen, de klinieken, de poliklinieken en de zorgverstrekkende instanties, de liefdadigheidsinstellingen en de VZW's;
2° aan natuurlijke personen of rechtspersonen die aantonen dat ze, voor hun beroep, verschillende interventies binnen het Brussels Hoofdstedelijk Gewest dienen uit te voeren en die daar het bewijs van voorleggen aan het Parkeeragentschap;
3° aan onderwijsinstellingen, met name elke onderwijsinstelling, georganiseerd, erkend of gesubsidieerd door een gemeenschap en publieke kinderdagverblijven of kinderdagverblijven die inkomens-gerelateerde tarieven hanteren, en die gelegen zijn in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Als het personeelslid van een onderwijsinstelling werkzaam is in meerdere scholen, dan is de vrijstellingskaart geldig voor de verschillende parkeersectoren binnen dewelke de scholen gesitueerd zijn;
4° aan de personeelsleden van de verschillende politiezones van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Als het personeelslid werkzaam is als agent in meerdere politiecommissariaten, dan is de vrijstellingskaart geldig voor de verschillende parkeersectoren binnen dewelke de commissariaten gesitueerd zijn.
§ 2. De aanvraag voor een vrijstellingskaart voor één of meerdere parkeersectoren moet worden ingediend door een natuurlijke persoon met een zelfstandig of vrij beroep of door de leidinggevende van de in § 1 bedoelde rechtspersonen of diens vertegenwoordiger en vergezeld zijn van een goedgekeurd school- of bedrijfsvervoersplan of een goedgekeurd equivalent.]1
----------
(1)<BESL 2016-10-27/18, art. 72, 003; Inwerkingtreding : 01-01-2017>
Art.85. Een aan een bedrijfsvervoersplan gelijkgesteld plan is een plan uitgewerkt door of voor een rechtspersoon of een zelfstandige, die zijn mobiliteitsbehoeften analyseert en beschrijft.
Onverminderd de vervoersplannen waarvan de modaliteiten zijn opgenomen in andere regelgevingen, bevat een gelijkgesteld plan, zoals bedoeld in artikel 84, de volgende basiselementen die een eerste benadering in het licht van een rationeel beheer en een betere beheersing van het mobiliteitsprobleem in het Gewest mogelijk maken :
- De identificatie van de aanvrager, daarin begrepen een beschrijving van zijn activiteiten;
- De verplaatsingsgegevens, gedetailleerd per wijze, per type van verplaatsing en per bestemming;
- Een verantwoording van de aanvraag;
- De beschrijving van de aanvraag met betrekking tot de hoeveelheid en de periode, waarbij de karakteristieken van de voertuigen en de oorsprong van de verplaatsingen worden opgenomen;
- De wijze van verdeling en beheer van de eventuele uitgereikte kaarten;
- De rationalisering van de gemotoriseerde verplaatsingen die de aanvrager nastreeft en de manier waarop dit gerealiseerd zal worden, samen met de streefwaarden inzake modale verdeling.
Elke aanvraag wordt ingediend via het adequate formulier op basis van het aantal tewerkgestelde personen gedurende de laatste 12 maanden, bij het college van burgemeester en schepenen van elke vestiging.
Het college van burgemeester en schepenen maakt in elk geval alle elementen over aan het Parkeeragentschap dat deze gegevens deelt met het Bestuur Uitrusting en Vervoer van het Ministerie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.
Art.86.
<Opgeheven bij BESL 2016-10-27/18, art. 73, 003; Inwerkingtreding : 01-01-2017>
Art.87.[1 De prijs van de vrijstellingskaarten "professioneel" is:
1° voor de gebruikers bedoeld in artikel 84, § 1, 1° voor één parkeersector:
- minimum 200 euro per jaar voor elk van de eerste vijf kaarten;
- minimum 300 euro per jaar voor de zesde t.e.m. de twintigste kaart;
- minimum 600 euro per jaar voor de eenentwintigste t.e.m. de dertigste kaart;
- minimum 800 euro per jaar voor elke bijkomende kaart.
2° voor de gebruikers bedoeld in artikel 84, § 1, 2° voor meerdere parkeersectoren:
- 90 euro per maand voor elke vrijstellingskaart.
3° voor de gebruikers bedoeld in artikel 84, § 1, 3° en 4° :
- minimum 75 euro per jaar per vrijstellingskaart per parkeersector.
De aanvrager van de vrijstellingskaart "professioneel" staat in voor de eventuele kosten die zijn verbonden aan het gebruik van technologie bij de uitreiking en het gebruik van de vrijstellingskaart.]1
----------
(1)<BESL 2016-10-27/18, art. 74, 003; Inwerkingtreding : 01-01-2017>
Art.88.De gemeenteraden mogen bij gemotiveerde beslissing en na advies van het Parkeeragentschap een hoger tarief voor deze vrijstellingskaarten vaststellen.
De gemeenteraden bepalen criteria die zijn aangepast aan hun huidige praktijk opdat de uitreiking en het gebruik van de vrijstellingskaarten " [1 professioneel]1 " in overeenstemming zijn met de bepalingen van het huidige besluit.
----------
(1)<BESL 2016-10-27/18, art. 75, 003; Inwerkingtreding : 01-01-2017>
Art.89.[1 De vrijstellingskaart "professioneel" is geldig binnen de blauwe, groene, grijze en evenementenzones die zich bevinden binnen de grenzen van de toegewezen parkeersector(en).]1
----------
(1)<BESL 2016-10-27/18, art. 76, 003; Inwerkingtreding : 01-01-2017>
Onderafdeling 4. - [1 ...]1
----------
(1)<BESL 2016-10-27/18, art. 77, 003; Inwerkingtreding : 01-01-2017>
Afdeling 9. - [1 De vrijstellingskaart "bezoeker"]1
----------
(1)
Art.90.[1 De colleges van burgemeester en schepenen of het Parkeeragentschap leveren de vrijstellingskaarten "bezoeker" af.
Er kan per gezin en per periode van 4 uur en 30 minuten slechts één vrijstellingskaart "bezoeker" worden toegekend.
De vrijstellingskaart "bezoeker" wordt per gezin en per jaar voor maximaal 100 perioden van 4 uur en 30 minuten toegekend.]1
----------
(1)
Art.91.[1 De vrijstellingskaart "bezoeker" is geldig binnen de blauwe, groene en grijze zones die zich bevinden binnen de grenzen van de toegewezen parkeersector. Gezinnen die over een vrijstellingskaart "buurtbewoner" beschikken voor de desbetreffende gemeente krijgen voor de vrijstellingskaart "bezoeker" dezelfde parkeersector toegekend overeenkomstig artikel 46bis of 46ter.
Personen ingeschreven in het bevolkingsregister of in het wachtregister van de desbetreffende gemeente die deel uitmaken van een gezin dat over geen enkele vrijstellingskaart "buurtbewoner" beschikt overeenkomstig artikel 51, krijgen een parkeersector toegekend overeenkomstig artikel 46bis of 46ter.]1
----------
(1)<BESL 2016-10-27/18, art. 80, 003; Inwerkingtreding : 01-01-2017>
Art.92.[1 De prijs van de vrijstellingskaart "bezoeker" wordt nader bepaald door de gemeenteraden in functie van de gereglementeerde zones zoals bedoeld in artikel 3 van het huidige besluit waarop de vrijstellingskaart van toepassing is.
De prijs van de vrijstellingskaart "bezoekers" bedraagt minstens 2,5 euro per periode van 4 uur en 30 minuten.
De aanvrager van de vrijstellingskaart "bezoeker" staat in voor de eventuele kosten die zijn verbonden aan het gebruik van technologie bij de uitreiking en het gebruik van de vrijstellingskaart.
De vrijstellingskaart "bezoeker" heeft een maximale geldingsduur van 100 perioden van 4 uur en 30 minuten per jaar.]1
----------
(1)<BESL 2016-10-27/18, art. 81, 003; Inwerkingtreding : 01-01-2017>
Art.93.
<Opgeheven bij BESL 2016-10-27/18, art. 82, 003; Inwerkingtreding : 01-01-2017>
Art.94.
<Opgeheven bij BESL 2016-10-27/18, art. 82, 003; Inwerkingtreding : 01-01-2017>
Art.95.
<Opgeheven bij BESL 2016-10-27/18, art. 82, 003; Inwerkingtreding : 01-01-2017>
HOOFDSTUK VII. - [1 Inwerkingtreding en overgangsbepalingen]1
----------
(1)<BESL 2013-12-12/01, art. 4, 002; Inwerkingtreding : 12-12-2013>
Art.96.Dit besluit treedt in werking op 1 januari 2014.
[1 In afwijking op het eerste lid kan de Regering op aanvraag van het College van burgemeester en schepenen de datum van inwerkingtreding van Hoofdstuk V voor een gemeente vastleggen op de datum voorgesteld door het College in haar aanvraag met uiterste datum 1 september 2014. Deze aanvraag moet bij de Regering toekomen uiterlijk op 16 december 2013.
In afwijking op het eerste lid treedt artikel 46 § 1 in werking op 1 januari 2015.
In afwijking op het eerste lid treden de artikels 55, 59 tweede lid en 88 eerste lid in werking op 1 januari 2015.
Tot 31 december 2014 kunnen de gemeenteraden in een gemotiveerde beslissing hogere tarieven invoeren dan deze vermeld in de artikels 54, 59 eerste lid en 87, zonder voorafgaand advies van het Parkeeragentschap, op voorwaarde dat de verantwoordingselementen voor deze tariefverhoging voorafgaand aan het Parkeeragentschap overgemaakt zijn.]1
----------
(1)
Art. 96bis. [1 De vrijstellingskaarten afgeleverd voor de inwerkingtreding van dit besluit blijven geldig tot hun vervaldag en uiterlijk tot 1 januari 2015.
In afwijking op artikel 43 kan het College van burgemeester en schepenen vrijstellingskaarten blijven uitreiken volgens de bepalingen van het gemeentelijke reglement voor zover de geldigheid van de kaarten niet verder draagt dan 1 januari 2015. ]1
----------
(1)<Ingevoegd bij BESL 2013-12-12/01, art. 2, 002; Inwerkingtreding : 12-12-2013>
Art. 97. De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering belast met Openbare werken en Vervoer is belast met de uitvoering van het huidige besluit.