11 JULI 2013. - Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot toekenning van een subsidie van 8.355.362,00 EUR aan de gemeenten tot financiering van een levensduurtepremie van 360,00 EUR per jaar, werkgeversbijdragen inbegrepen voor het in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest wonende personeel van de plaatselijke besturen (gemeenten, O.C.M.W.'s, verenigingen gevormd overeenkomstig de bepalingen van hoofdstuk XII van de organieke wet van 8 juli 1976 op de Openbare Centra voor Maatschappelijk Welzijn waarvan de raad van bestuur uit O.C.M.W.'s bestaat, de openbare ziekenhuizen waarvan de gemeenten het tekort ten laste nemen en de Berg van Barmhartigheid)
Art. 1-7
BIJLAGE.
Art. N
Artikel 1. Binnen de perken van de begrotingskredieten die zijn ingeschreven op basisallocatie 10.004.27.08.43.22 van de algemene uitgavenbegroting van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest voor 2013, wordt een subsidie van 8.355.362,00 EUR toegekend aan de gemeenten die in uitvoering van het sectoraal akkoord 2012/4 hebben toegekend aan het in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest wonend personeel van de plaatselijke besturen.
Art.2. De in artikel 1 bedoelde subsidie wordt toegekend met het oog op de financiering, voor de periode van 1 januari tot 31 december 2013, van een levensduurtepremie van 360,00 EUR per jaar, werkgeversbijdragen inbegrepen, aan de personeelsleden van de gemeenten, Berg van Barmhartigheid, O.C.M.W.'s, de verenigingen gevormd overeenkomstig de bepalingen van hoofdstuk XII van de organieke wet dd 8 juli 1976 op de Openbare Centra voor Maatschappelijk Welzijn waarvan de raad van bestuur uit O.C.M.W.'s bestaat, en de openbare ziekenhuizen) die in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest wonen.
Deze premie wordt maandelijks aan de personeelsleden van de gemeenten betaald onder dezelfde voorwaarden als de wedde, en dit ongeacht hun graad, wettelijke graden inbegrepen. Deze premie wordt niet geïndexeerd. Het onderwijzend personeel dat door de Franse Gemeenschap wordt bezoldigd heeft geen recht op deze premie.
De gemeenteraad stelt een reglement vast dat de individuele toekenning van deze premie regelt.
Om het individueel toe te kennen bedrag van de premie te kennen, maakt elke gemeente vooraf een berekening voor alle rechthebbenden van de gemeente samen, waarbij het totaal van alle voltijdse equivalenten in aanmerking wordt genomen, teneinde de totale kost van de patronale lasten te kennen. Het aan elke gemeente toegekend subsidiebedrag dient met deze totale kost verminderd te worden, opdat het resternde gedeelde uiteindelijk over alle rechthebbenden kan verdeeld worden.
Deze werkwijze respecteert de sociale wetgeving en zorgt ervoor dat per gemeente, aan elke rechthebbende eenzelfde premie wordt uitbetaald, ongeacht zijn statuut.
Art.3. § 1. De betaling van de in artikel 1 bedoelde subsidies gebeurt in twee delen :
Een eerste schijf van 5.430.986,00 EUR wordt betaald in 2013 op basis van volgende gegevens :
- de statistische gegevens, per 31 december 2010, bezorgd door de RZS-PPO met betrekking tot het personeel van de gemeenten en de O.C.M.W.'s die in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest wonen;
- de statistische gegevens bezorgd door de werkgevers voor het personeel van de hoofdstukken XII en de IRIS-ziekenhuizen.
Deze gegevens zijn opgenomen in bijgevoegde tabel.
Het voorschot wordt uitbetaald tegen overlegging van een schuldvordering die melding moet maken van de reden van de betaling, het bedrag waarvan betaling wordt gevraagd, het visumnummer voor de vastlegging en het bankrekeningnummer waarop het bedrag moet worden gestort. De schuldvordering dient uiterlijk op de 30 september 2013 naar het Ministerie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest verstuurd te worden volgens de modaliteiten bepaald in § 2.
Het saldo wordt uitbetaald na ontvangst en analyse van de in § 3 bedoelde verantwoordingsstukken. Nadat voornoemde stukken gecontroleerd zijn, wordt de gemeente door de Directie Specifieke Initiatieven van het Bestuur Plaatselijke Besturen verzocht een schuldvordering over te maken met vermelding van het eindbedrag dat hem toegekend is na onderzoek van het dossier.
De schuldvordering moet de reden van de betaling vermelden, alsook het nr. van het visum voor de vastlegging en de bankrekening waarop het bedrag betaald dient te worden. Deze schuldvordering moet gericht worden aan het Ministerie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest volgens de modaliteiten bepaald in § 2 binnen een termijn van 15 dagen nadat de gemeente het verzoek van het Bestuur Plaatselijk Besturen heeft ontvangen.
Het aandeel van het voorschot en het saldo dat toekomt aan het O.C.M.W., de verenigingen gevormd overeenkomstig de bepalingen van hoofdstuk XII van de organieke wet dd 8 juli 1976 op de Openbare Centra voor Maatschappelijk Welzijn waarvan de raad van bestuur uit O.C.M.W.'s bestaat en eventueel aan de Berg van Barmhartigheid en aan het ziekenhuis of de ziekenhuizen, dient onmiddellijk aan deze instellingen doorgestort te worden. Binnen de 15 dagen dient een stortingsbewijs bezorgd te worden aan de subsidiërende overheid.
§ 2 De in § 1 bedoelde schuldvorderingen moeten als origineel exemplaar ingediend worden bij het Ministerie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest - Directie Comptabiliteit - lokaal 8.119 - CCN 8ste verdieping, Vooruitgangstraat 80, bus 1, 1035 Brussel.
§ 3 De verantwoordingsstukken moeten verplicht op 31 mei 2014 ingediend worden bij het Ministerie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest - Directie Specifieke Initiatieven - City Center, Kruidtuinlaan 20, 1ste verdieping te 1035 Brussel. Deze termijn dient strikt in acht genomen te worden.
De begunstigde moet ervoor zorgen dat het dossier volledig en in één keer wordt ingediend. Geen enkel bijkomend stuk zal aanvaard worden na de hierboven vermelde datum.
De bewijsstukken zullen worden opgesteld als volgt :
1° Per instelling, moet er een lijst opgemaakt worden van de personeelsleden die in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest wonen. Dit document dient eensluidend verklaard te worden door de de burgemeester en de gemeentesecretaris.
2° Deze tabel moet per entiteit het totale aantal personeelsleden van de lokale besturen vermelden dat van 1 januari tot 31 december van het jaar in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest woont, de familienaam en voornaam van deze persoon, de datum van indienstneming, de graad, het geslacht, de taalrol, het adres, het aantal maanden dat recht geeft op de premie, het totale bedrag dat aan deze persoon wordt toegekend.
De premie zal berekend worden op basis van het weddenpercentage waarop het personeelslid recht heeft in verhouding tot een voltijdse betrekking, vermenigvuldigd met het bedrag van 360,00 EUR.
Voor het personeelslid dat zijn of haar domicilie wijzigt, wordt de levensduurtepremie uitbetaald vanaf de maand die volgt op de datum van zijn of haar inschrijving in het bevolkingsregister van één van de gemeenten van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.
De toekenning van de levensduurtepremie eindigt op de eerste dag van de maand die volgt op de schrapping van het personeelslid uit het bevolkingsregister één van de gemeenten van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, behalve indien hij of zij is ingeschreven in de bevolkingsregisters van een andere gemeente van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.
Art.4. De directie Specifieke Initiatieven van het Bestuur Plaatselijke Besturen van het Ministerie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest is aangewezen als de administratieve dienst die toeziet op het goed beheer van de door dit besluit toegekende kredieten.
Art.5. De Minister bevoegd voor Plaatselijke Besturen of zijn Administratie mag de begunstigde alle bijkomende gegevens vragen die nodig zijn voor de behandeling van het dossier en mag alle daartoe aangewezen stappen ondernemen om ze ter plaatse te bekomen.
Art.6. De Minister bevoegd voor Plaatselijke Besturen wordt belast met de uitvoering van dit besluit.
Art.7. Dit besluit heeft uitwerking met ingang van 1 januari 2013.
Brussel, 11 juli 2013.
Voor de Brusselse Hoofdstedelijke Regering :
De Minister-President van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering bevoegd voor Plaatselijke Besturen, Ruimtelijke Ordening, Monumenten en Landschappen en Openbare Netheid,
R. VERVOORT
BIJLAGE.
Art. N. Voorschotten
Benaming | Personeel van de plaatselijke besturen | Aantal personeelsleden dat in het BHG woont | Voorschot aan de plaatselijke besturen |
Gemeentebestuur Anderlecht | 1340 | 842 | 193.185,32 |
Gemeentebestuur Oudergem | 442 | 332 | 76.172,83 |
Stad Brussel | 4171 | 2699 | 619.248,42 |
Gemeentebestuur van Etterbeek | 695 | 463 | 106.228,98 |
Gemeentebestuur van Evere | 541 | 368 | 84.432,54 |
Gemeentebestuur van Elsene | 1497 | 1063 | 243.890,73 |
Gemeentebestuur van Ukkel | 1202 | 698 | 160.146,50 |
Gemeentebestuur van Sint-Agatha-Berchem | 243 | 174 | 39.921,91 |
Gemeentebestuur van Vorst | 816 | 489 | 112.194,32 |
Gemeentebestuur van Ganshoren | 214 | 140 | 32.121,07 |
Gemeentebestuur van Jette | 717 | 495 | 113.570,94 |
Gemeentebestuur van Koekelberg | 268 | 195 | 44.740,07 |
Gemeentebestuur van Sint-Jans-Molenbeek | 1290 | 958 | 219.799,92 |
Gemeentebestuur van Sint-Gillis | 827 | 634 | 145.462,58 |
Gemeentebestuur van Schaarbeek | 1293 | 948 | 217.505,56 |
Gemeentebestuur van Sint-Joost-ten-Node | 612 | 439 | 100.722,51 |
Gemeentebestuur van Watermaal-Bosvoorde | 421 | 329 | 75.484,52 |
Gemeentebestuur van Sint-Lambrechts-Woluwe | 905 | 631 | 144.774,27 |
Gemeentebestuur van Sint-Pieters-Woluwe | 563 | 370 | 84.891,41 |
O.C.M.W. van Anderlecht | 595 | 388 | 89.021,26 |
Gemeentebestuur van Oudergem | 156 | 122 | 27.991,22 |
O.C.M.W. van Etterbeek | 397 | 308 | 70.666,36 |
O.C.M.W. van Evere | 217 | 157 | 36.021,49 |
O.C.M.W. van Elsene | 625 | 468 | 107.376,16 |
O.C.M.W. van Ukkel | 573 | 389 | 89.250,70 |
O.C.M.W. van Sint-Agatha-Berchem | 161 | 106 | 24.320,24 |
O.C.M.W. van Brussel | 2253 | 1518 | 348.284,22 |
O.C.M.W. van Vorst | 367 | 286 | 65.618,77 |
O.C.M.W. van Ganshoren | 214 | 155 | 35.562,62 |
O.C.M.W. van Jette | 313 | 235 | 53.917,52 |
O.C.M.W. van Koekelberg | 146 | 114 | 26.155,73 |
O.C.M.W. van Sint-Jans-Molenbeek | 856 | 652 | 149.592,43 |
O.C.M.W. van Sint-Gillis | 519 | 412 | 94.527,73 |
O.C.M.W. van Sint-Joost-ten-Node | 287 | 209 | 47.952,17 |
O.C.M.W. van Schaarbeek | 791 | 627 | 143.856,52 |
O.C.M.W. van Watermaal-Bosvoorde | 206 | 157 | 36.021,49 |
O.C.M.W. van Sint-Lambrechts-Woluwe | 157 | 101 | 23.173,06 |
O.C.M.W. van Sint-Pieters-Woluwe | 235 | 170 | 39.004,16 |
Totaal | 27125 | 18841 | 4.322.808,25 |
Ziekenhuizen | Personeel van de plaatselijke besturen | Aantal personeelsleden dat in het BHG woont | Voorschot aan de plaatselijke besturen |
IZZ | 1094 | 251.003,25 | |
UMC Sint-Pieter | 1213 | 278.306,16 | |
Brugmann | 1214 | 278.535,60 | |
UKZKF | 339 | 77.778,89 | |
Bordet | 508 | 116.553,61 | |
Totaal | 4368 | 1.002.177,51 |
Hoofdstuk XII | Personeel van de plaatselijke besturen | Aantal personeelsleden dat in het BHG woont | Voorschot aan de plaatselijke besturen |
Brusselse Keukens | 250 | 158 | 36.250,93 |
Buurthuizen | 49 | 39 | 8.948,01 |
Valida | 403 | 253 | 58.047,37 |
Totaal | 702 | 450 | 103.246,31 |
Berg van Barmhartigheid | 29 | 12 | 2.753,23 |
Algemeen totaal | 27856 | 23671 | 5.430.985,30 |