18 MAART 2013. - Ministerieel besluit tot uitvoering van de artikelen 1 en 6 van het koninklijk besluit van 26 juni 2003 op de openbaarmaking van akten en stukken van verenigingen zonder winstoogmerk, van internationale verenigingen zonder winstoogmerk van stichtingen en van organismen voor de financiering van pensioenen
Art. 1-6
Artikel 1. De electronische inschrijving of de wijziging ervan in het rechtspersonenregister van de kruispuntbank van ondernemingen, bepaald in artikel 3, § 1, van het koninklijk besluit van 26 juni 2003 op de openbaarmaking van akten en stukken van verenigingen zonder winstoogmerk, van internationale verenigingen zonder winstoogmerk van stichtingen en van organismen voor de financiering van pensioenen, geschiedt door derden of de instrumenterende notaris op elektronische wijze overeenkomstig de technische voorschriften vastgesteld door Fedict en de stafdienst ICT van de FOD Economie.
Art.2. De neerlegging van de akten, uittreksels van akten en stukken die in de bijlagen tot het Belgisch Staatsblad moeten worden bekendgemaakt geschiedt op elektronische wijze door derden en notarissen overeenkomstig de technische voorschriften vastgesteld door Fedict en de Stafdienst ICT van de FOD Justitie. Deze elektronische neerlegging houdt tevens verzending in naar de diensten van het Belgisch Staatsblad.
Art.3. De betaling van de kosten voor de bekendmaking in de bijlagen tot het Belgisch Staatsblad van akten, uittreksels van akten, stukken en mededelingen worden in geval van elektronische neerlegging door de notarissen geregeld via elektronische uitwisseling van gegevens. De modaliteiten van deze uitwisseling worden uitgewerkt in een protocol tussen de FOD Justitie en de Koninklijke Federatie van het Belgisch Notariaat.
De betaling van de kosten voor de bekendmaking in de bijlagen tot het Belgisch Staatsblad van akten, uittreksels van akten, stukken en mededelingen, en de kosten voor de waarmerking van elektronisch neergelegde stukken kan door elektronische betaling volgens de technische voorschriften vastgesteld door de Stafdienst ICT van de FOD Justitie, zoals medegedeeld op de daartoe ter beschikking staande webpagina van de FOD Justitie.
Art.4. De voorwaarden voor de elektronische handtekening of een gelijkwaardige elektronische identificatiewijze worden vastgesteld overeenkomstig de technische voorschriften van Fedict en de Stafdienst ICT van de FOD Justitie.
Art.5. On line raadplegingen van akten en stukken gebeuren volgens de technische voorschriften vastgesteld door de stafdienst ICT van de FOD Justitie.
Wanneer een neergelegd stuk niet elektronisch beschikbaar is, kan via de door de stafdienst ICT van de FOD Justitie aangeboden webpagina een aanvraag tot scanning van het gevraagde papieren stuk worden gedaan. De aangevraagde stukken mogen evenwel niet vóór 1 januari 1997 zijn neergelegd.
De griffier beschikt vanaf de aanvraag over een termijn van 15 dagen om het te scannen document in te voeren in het elektronisch dossier. De griffier brengt op het gescande stuk diens elektronische handtekening aan. Deze geldt echter niet als waarmerking.
Art. 6. Elektronische kopieën worden niet voor eensluidend afschrift gewaarmerkt, tenzij de aanvrager hier uitdrukkelijk om verzoekt. De waarmerking gebeurt via een elektronische systeemhandtekening.
Brussel, 18 maart 2013.
Mevr. A. TURTELBOOM