Details



Externe links:

Justel
Reflex
Staatsblad pdf



Titel:

28 OKTOBER 2009. - Huishoudelijk reglement van het Milieuhandhavingscollege



Inhoudstafel:

HOOFDSTUK I. - Definities
Art. 1
HOOFDSTUK II. - De algemene vergadering
Art. 2-8
HOOFDSTUK III. - Het bureau
Art. 9-13
HOOFDSTUK IV. - Werking van het college
Afdeling 1. - Vervanging
Art. 14-15
Afdeling 2. - Openingsuren van de griffie
Art. 16
Afdeling 3. - Vertegenwoordiging bij publieke gelegenheden
Art. 17
Afdeling 4. - Ontslag van een bestuursrechter
Art. 18
Afdeling 5. - Oprichting van kamers
Art. 19
Afdeling 6. - Werking van werkgroepen
Art. 20
HOOFDSTUK V. - Voorschriften van interne orde
Afdeling 1. - Registratie van het beroep
Art. 21
Afdeling 2. - De zitting
Art. 22-25
Afdeling 3. - Beraadslaging en beslissing
Art. 26
Afdeling 4. - Aanstelling van deskundigen
Art. 27
HOOFDSTUK VI. - Slotbepalingen
Art. 28-29



Deze tekst heeft de volgende tekst(en) gewijzigd:



Uitvoeringsbesluit(en):

2009205886 



Artikels:

HOOFDSTUK I. - Definities
Artikel 1. Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder :
  1° het decreet : het decreet van 5 april 1995 houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid;
  2° het Milieuhandhavingsbesluit : het besluit van de Vlaamse Regering van 12 december 2008 tot uitvoering van titel XVI van het decreet van 5 april 1995 houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, gewijzigd bij de besluiten van de Vlaamse Regering van 30 april 2009 en 4 september 2009;
  3° het college : het Milieuhandhavingscollege, vermeld in artikel 16.4.19 van het decreet;
  4° de minister : de Vlaamse minister bevoegd voor het leefmilieu;
  5° de voorzitter : de voorzitter van het college, vermeld in artikel 16.4.21, § 1, van het decreet;
  6° de ondervoorzitter : de ondervoorzitter van het college, vermeld in artikel 16.4.21, § 1, van het decreet;
  7° de bestuursrechters : de leden van het college, vermeld in artikel 16.4.21, § 1, van het decreet;
  8° de griffie : het permanent secretariaat, vermeld in artikel 16.4.22, § 1, van het decreet;
  9° de griffier : de griffier, vermeld in artikel 16.4.22, § 1, van het decreet;
  10° de adjunct-griffier : de adjunct-griffier, vermeld in artikel 16.4.22, § 1, van het decreet;
  11° de zitting : de zitting, vermeld in artikel 16.4.60 van het decreet.

HOOFDSTUK II. - De algemene vergadering
Art.2. § 1. De algemene vergadering is samengesteld uit :
  1° de voorzitter;
  2° de ondervoorzitter;
  3° de overige bestuursrechters;
  4° de griffier;
  5° de adjunct-griffier.
  § 2. Ten minste zesmaal per jaar roept de voorzitter de algemene vergadering bijeen.
  De griffier en de adjunct-griffier wonen de vergadering bij met raadgevende stem.

Art.3. De algemene vergadering beraadslaagt onder meer over volgende aangelegenheden :
  1° alle personeelsaangelegenheden die betrekking hebben op de bestuursrechters;
  2° het huishoudelijk reglement en zijn wijzigingen;
  3° het procedurereglement en zijn wijzigingen;
  4° de deontologische code;
  5° het jaarverslag.

Art.4. Samen met de ondervoorzitter stelt de voorzitter een ontwerpagenda op voor de algemene vergadering. De voorzitter verzendt de ontwerpagenda ten laatste tien dagen voor de vergadering naar de overige leden van de algemene vergadering.
  De leden van de algemene vergadering kunnen tot vijf dagen voor de vergadering een schriftelijk gemotiveerd voorstel van een agendapunt indienen bij de voorzitter. In bijzondere omstandigheden kan een lid van de algemene vergadering ook bij de aanvang van de vergadering een voorstel van agendapunt indienen.
  Bij de opening van de vergadering stelt de algemene vergadering de agenda vast.

Art.5. De leden die verhinderd zijn om een vergadering bij te wonen, delen dit tijdig mee aan de voorzitter.

Art.6. De algemene vergadering kan enkel geldig beslissen als bij de stemming ten minste de helft van het totale aantal bestuursrechters aanwezig is. Als de algemene vergadering niet in aantal is, wordt een beslissing uitgesteld tot de volgende vergadering. Als dit uitdrukkelijk vermeld staat in de agenda voor die volgende vergadering, kan een beslissing genomen worden zonder dat de algemene vergadering in aantal is.

Art.7. Bij het nemen van beslissingen streeft de algemene vergadering maximaal naar consensus.
  Bij gebrek aan consensus beslist de algemene vergadering bij eenvoudige meerderheid van de aanwezige bestuursrechters. Bij staking van stemmen beslist de voorzitter. De stemming gebeurt bij handopsteking.
  Op vraag van een bestuursrechter kan de algemene vergadering beslissen om geheim te stemmen.

Art.8. Een personeelslid van de griffie woont de vergadering bij en stelt de notulen op.

HOOFDSTUK III. - Het bureau
Art.9. Het bureau bestaat uit volgende personen :
  1° de voorzitter;
  2° de ondervoorzitter;
  3° de griffier;
  4° de adjunct-griffier.

Art.10. Behoudens andersluidende beslissing van de voorzitter of, als deze afwezig of verhinderd is, van de ondervoorzitter, vergadert het bureau ten minste tweemaal per maand.

Art.11. Het bureau neemt alle operationele beslissingen en regelingen van orde die nodig zijn voor de werking van het college. Hiertoe behoren onder meer :
  1° alle personeelsaangelegenheden die enkel de griffie aanbelangen;
  2° de opvolging van aan het college toegewezen werkingskredieten;
  3° de opvolging van de lopende en toekomstige werkzaamheden en activiteiten van het college;
  4° de oprichting of ontbinding van werkgroepen;
  5° de deelname aan externe vormingsactiviteiten;
  6° de deelname aan buitenlandse zendingen.

Art.12. Bij het nemen van beslissingen streeft het bureau maximaal naar consensus.
  Bij gebrek aan consensus beslist het bureau bij eenvoudige meerderheid van de aanwezige leden. Bij staking van stemmen beslist de voorzitter. De stemming gebeurt bij handopsteking.

Art.13. Een personeelslid van de griffie woont de vergadering bij en stelt de notulen op.

HOOFDSTUK IV. - Werking van het college
Afdeling 1. - Vervanging
Art.14. De ondervoorzitter, die de voorzitter vervangt, heeft dezelfde bevoegdheid als de voorzitter.
  Bij verhindering of afwezigheid van de voorzitter en de ondervoorzitter wordt het voorzitterschap waargenomen door de in leeftijd oudste effectieve bestuursrechter.

Art.15. De adjunct-griffier, die de griffier vervangt, heeft dezelfde bevoegdheid als de griffier.

Afdeling 2. - Openingsuren van de griffie
Art.16. § 1. De griffie is geopend van maandag tot vrijdag van 9.00 uur tot 12.00 uur en van 14.00 uur tot 16.00 uur.
  § 2. Op volgende dagen zal de griffie gesloten zijn :
  1° 1 januari;
  2° de eerste werkdag van het jaar;
  3° Paasmaandag;
  4° 1 mei;
  5° Hemelvaartsdag;
  6° Pinkstermaandag;
  7° 11 juli;
  8° 21 juli;
  9° 15 augustus;
  10° 1 november;
  11° 2 november;
  12° 11 november;
  13° 15 november;
  14° van 25 december tot en met 31 december.

Afdeling 3. - Vertegenwoordiging bij publieke gelegenheden
Art.17. Enkel de voorzitter, of bij zijn afwezigheid de ondervoorzitter, kan het college vertegenwoordigen bij publieke gelegenheden.
  De voorzitter kan deze vertegenwoordiging overdragen aan een andere bestuursrechter.

Afdeling 4. - Ontslag van een bestuursrechter
Art.18. De bestuursrechters kunnen op ieder moment ontslag nemen.
  Zij moeten hun ontslag aanbieden aan de Vlaamse Regering door middel van een aangetekende brief.
  Tegelijkertijd brengt de ontslagnemende bestuursrechter de voorzitter via het meest gerede communicatiemiddel op de hoogte van zijn of haar ontslag.

Afdeling 5. - Oprichting van kamers
Art.19. Het college zetelt met zes bestuursrechters, de voorzitter en de ondervoorzitter inbegrepen. Het kan zich opsplitsen in twee kamers van telkens drie bestuursrechters. In voorkomend geval wordt de eerste kamer voorgezeten door de voorzitter en de tweede kamer door de ondervoorzitter.
  De vaste zittingsdagen en het aanvangsuur van de zittingen worden bekendgemaakt op de website van het college en uitgehangen op de griffie.

Afdeling 6. - Werking van werkgroepen
Art.20. Elke werkgroep heeft tot taak de aangelegenheden te behandelen die hem door het bureau zijn opgedragen.
  Deze aangelegenheden kunnen nooit rechtstreeks of onrechtstreeks betrekking hebben op de bij het college aanhangig zijnde beroepen.

HOOFDSTUK V. - Voorschriften van interne orde
Afdeling 1. - Registratie van het beroep
Art.21. Elk beroep wordt in orde van ontvangst onmiddellijk door de griffier ingeschreven in het register van de beroepen, vermeld in artikel 16.4.49 van het decreet.
  Elke inschrijving vermeldt :
  1° het volgnummer van het beroep;
  2° de datum van ontvangst ter griffie;
  3° de naam van de beroepsindiener;
  4° het beknopte voorwerp en de datum van de bestreden beslissing.

Afdeling 2. - De zitting
Art.22. Na de inschrijving van het beroep in het register van de beroepen wijst de voorzitter de zaak toe aan de voltallige dan wel aan de eerste of de tweede kamer.
  De kamervoorzitter duidt een bestuursrechter-verslaggever aan.
  Nadat de partijen overgegaan zijn tot indiening van hun memories, stelt de kamervoorzitter de zittingsdatum vast.

Art.23. De kamervoorzitter opent en sluit de zitting. Hij leidt de debatten en oefent de politie van de zitting uit.

Art.24. Voor elke zitting maakt de griffier een rol op van de zaken die ter behandeling zullen worden voorgelegd. De zaken worden behandeld volgens de volgorde van hun inschrijving op deze rol.
  Een uittreksel van deze rol wordt bekendgemaakt via de website van het college en aan de ingang van de zaal waar het college zetelt.

Art.25. Van elke zitting maakt de griffier een proces-verbaal op waarin de datum en het uur van aanvang en van sluiting van de zitting worden vermeld.
  Voor elke zaak wordt in het proces-verbaal opgenomen :
  1° het rolnummer;
  2° de naam van de partijen en van hun vertegenwoordigers of hun mandatarissen;
  3° in voorkomend geval, de naam van de persoon die als getuige of als deskundige gehoord werd;
  4° de namen van de kamervoorzitter en van de bestuursrechter-verslaggever;
  5° de naam van iedere andere bestuursrechter die in de zaak zetelt;
  6° of de debatten al dan niet gesloten zijn en de zaak al dan niet in beraad werd genomen.
  Het proces-verbaal wordt ondertekend door de kamervoorzitter en door de griffier.

Afdeling 3. - Beraadslaging en beslissing
Art.26. Na de sluiting van de debatten door de kamervoorzitter neemt het college de zaak in beraad. Het beraad geschiedt achter gesloten deuren en is geheim.
  Het college beslist bij tweederdemeerderheid en spreekt zijn beslissing uit in openbare zitting.

Afdeling 4. - Aanstelling van deskundigen
Art.27. Het college kan ofwel ambtshalve, ofwel op vraag van de partijen overgaan tot aanstelling van een of meerdere deskundigen en de begroting van hun kosten en erelonen regelen.

HOOFDSTUK VI. - Slotbepalingen
Art.28. Het huishoudelijk reglement wordt integraal bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad, alsook op de website : www.milieuhandhavingscollege.be of www.mhhc.be.

Art. 29. Dit reglement treedt in werking op de datum van bekrachtiging door de Vlaamse Regering.
  Gezien om te worden gevoegd bij het besluit van het Milieuhandhavingscollege van 28 oktober 2009 tot vaststelling van zijn huishoudelijk reglement.
  De voorzitter van het Milieuhandhavingscollege,
  J. HEYMAN