Details



Externe links:

Justel

Staatsblad pdf



Titel:

6 JULI 2007. - Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap houdende oprichting van het interne Walcomfin-team van de Franse Gemeenschap (NOTA : Raadpleging van vroegere versies vanaf 20-08-2007 en tekstbijwerking tot 25-08-2009)



Inhoudstafel:

Afdeling 1. - Oprichting en opdrachten.
Art. 1-3
Afdeling 2. - Samenstelling, nadere regels voor de aanwerving en aanwijzing van personeelsleden.
Art. 4-5
Afdeling 3. - Toelagen en vergoedingen.
Art. 6-11
Afdeling 4. - Betaling van toelagen en vergoedingen.
Art. 12-13
Afdeling 5. - Rechtsstelsel en andere statutaire bepalingen.
Art. 14-15
Afdeling 6. - Ambtsneerlegging en vetrektoelage.
Art. 16-17
Afdeling 7. - Bepalingen betreffende de begroting en de aanwending van de middelen.
Art. 18-23, 23bis, 24-25
BIJLAGE
Art. N



Deze tekst heeft de volgende tekst(en) gewijzigd:



Uitvoeringsbesluit(en):



Artikels:

Afdeling 1. - Oprichting en opdrachten.
Artikel 1.Er wordt bij de Regering van de Franse Gemeenschap een cel opgericht, hierna het interne Walcomfin-team genoemd, dat tot opdracht heeft eerstgenoemde bij te staan bij de invoering van de nieuwe overheidsboekhouding in de algemene diensten.
  [1 De cel wordt onder het gezag van het Sturingscomité bedoeld in artikel 4 geplaatst.]1
  De Regering van de Franse Gemeenschap beslist bij besluit over de datum van opheffing van de cel.
  ----------
  (1)<BFG 2009-05-27/51, art. 1, 002; Inwerkingtreding : 01-07-2009>

Art.2. § 1. Het interne Walcomfin-team maakt deel uit van de structuur voor de uitvoering van het project, waarvan het organogram in bijlage opgenomen is.
  § 2. De coördinerend projectleider is onder meer belast met de volgende bijzondere opdrachten :
  a) de bijstand bij de indienststelling van het interne team en de bestuurlijke en functionele leiding ervan;
  b) het begeleiden bij de definiërende afbakening van het toepassingsgebied en bij de voorbereiding van de decreet- en regelgevende teksten en van het dossier van de overheidsopdrachten voor de aanschaffing van het nieuwe Walcomfin-computersysteem;
  c) het voorstellen van beslissingen, de informatieverstrekking en de rapportering aan de stuurgroepen over de opvolging en de evolutie van de verschillende fasen tijdens de vordering van het project;
  d) de uitvoering van de beslissingen van de stuurgroepen;
  e) het aanmoedigend zoeken naar synergieën tussen het Waalse Gewest en de Franse Gemeenschap op alle gebieden die het project aanbelangen;
  f) de vertegenwoordiging, onder het rechtstreeks gezag van de Minister van Begroting en Financiën en in het algemeen kader van de hervorming van de overheidsboekhouding, van de Regering van de Franse Gemeenschap bij de besprekingen die van belang zijn voor alle deelgebieden van de Belgische Staat;
  g) bij de integratiefase van de softwareoplossing en in functie van de door de stuurgroepen goedgekeurde strategische en operationele doelstellingen, de verantwoordelijkheid :
  - voor de handhaving van het project binnen het bepaalde werkveld;
  - voor de naleving van het vastgestelde tijdsschema - planning en eindtermijn;
  - voor de aanwending van het budget en, meer bepaald, de toetsing van de prestaties van het externe team (adviseur, integrator, ontwikkelaar) aan de contractuele clausules;
  - voor de bijeenroeping en het voeren van de vergaderingen van het beheercomité belast met het dagelijks beheer van het project;
  - voor het beheer van problematische toestanden;
  - voor de specifieke opleiding in het nieuwe systeem;
  - voor het beheer van de veranderingen.
  § 3. Onder het functionele gezag en de leiding van de projectleider zijn de algemene opdrachten van het interne Walcomfin-team de volgende :
  a) het opstellen van de voorontwerpen van wet- en regelgevingen;
  b) het voorafgaandelijk onderzoek met betrekking tot de voorgestelde keuze van procedures inzake overheidsopdrachten en het opstellen van de aannemingsvoorwaarden en de bestekken;
  c) het uitvoeren van de bestuurlijke, juridische, informatieverstrekkende en controlerende taken nodig voor de invoering van het nieuwe boekhoud- en begrotingsstelsel in de diensten;
  d) het formuleren van aanbevelingen en het inrichten van activiteiten in verband met het beheer van de veranderingen;
  e) de organisatie en de steun voor een algemene opleiding tot de nieuwe boekhouding.

Art.3.[1 De coördinerend projectleider brengt periodiek verslag uit over de uitvoering van de opdrachten aan de beslissingsorganen van het project en elk halfjaar aan de Minister van Begroting en Financiën.]1
  ----------
  (1)<BFG 2009-05-27/51, art. 3, 002; Inwerkingtreding : 01-07-2009>Afdeling 2. - Samenstelling, nadere regels voor de aanwerving en aanwijzing van personeelsleden.

Art.4.[1 § 1. Het interne team, wat de Franse Gemeenschap betreft, staat onder de leiding van de coördinerend projectleider van het interne team van het Waals Gewest, onder het gezag van het Sturingscomité dat de oriëntaties bepaalt :    § 2. Het Sturingscomité is samengesteld als volgt :    1. De secretaris-generaal van het Ministerie of zijn afgevaardigde;    2. De directeur-generaal van Begroting en Financiën of zijn afgevaardigde;    3. De adjunct-directeur-generaal van de dienst Financiën;    4. De adjunct-directeur-generaal van de dienst Begroting;    5. De projectleider van het interne team;    6. De Minister van Begroting of zijn afgevaardigde;    7. De coördinerend projectleider van het interne team van het Waals Gewest.    § 3. Het voorzitterschap wordt waargenomen door de Secretaris-generaal die het Comité bijeenroept en de agenda bepaalt.]1   ----------   (1)
Art.5.[1 § 1. Het dagelijks bestuur van het interne team voor de Franse Gemeenschap wordt gevoerd door de projectleider van het interne team, bijgestaan door een adjunct-projectleider van het interne team, die door de Regering worden aangesteld.
   § 2. Naast de twee betrekkingen bedoeld in § 1, bevat het personeel van het interne team :
   a) een niveau 1 (economische of administratieve oriëntatie);
   b) een directiesecretaris (secretaresse);
   c) een niveau 2+ (boekhoudkundige oriëntatie)
   § 3. Kunnen naar de betrekkingen bedoeld in § 2 solliciteren :
   1° de vast benoemde of stagedoende personeelsleden van de diensten van de Regering of van de instellingen van openbaar nut;
   2° de contractuele personeelsleden van de diensten van de Regering of van de instellingen van openbaar nut die een overeenkomst met onbepaalde duur hebben.
   Bij gebrek aan kandidaatstellingen of aan kandidaatstellingen die gelden onder de personen bedoeld in 1° en 2°, kan een beroep gedaan worden op het personeel aangeworven buiten de diensten.
   De personeelsleden van het interne team bedoeld in § 2 ondergaan een proefperiode van zes maanden.
   § 4. De personeelsleden van het interne team bedoeld in § 2 worden door de Regering aangesteld, op voorstel van de Selectiecommissie.
   § 5. De Selectiecommissie van de personeelsleden wordt voorgezeten door een vertegenwoordiger van de Minister van Begroting en Financiën en bestaat uit een vertegenwoordiger van de Minister-President, een vertegenwoordiger van de Viceminister-Presidenten, een vertegenwoordiger van de Minister van Ambtenarenzaken, een Inspecteur van Financiën en de projectleiders bedoeld in de artikelen 4, § 1 en 5, § 1.
   De commissie brengt de kandiderende personen in twee categorieën onder naar gelang ze al dan niet geschikt zijn voor het ambt en deelt zijn met redenen omklede rangschikking mee aan de Minister van Begroting en Financiën.
   § 6. Het personeel niet bedoeld in § 2 wordt aangesteld door de Regering van de Franse Gemeenschap, op de voordracht van de Minister van Begroting.]1
  ----------
  (1)<BFG 2009-05-27/51, art. 5, 002; Inwerkingtreding : 01-07-2009>

Afdeling 3. - Toelagen en vergoedingen.

Art.6. De wedde van de overeenkomstig artikel 5, § 2 aangewezen persoon valt ten laste van de begroting van de Franse Gemeenschap.
Art.7.[1 § 1. Er wordt aan de personeelsleden van het interne team die geen deel uitmaken van het personeel van de diensten van de Regering, een als wedde geldende toelage toegekend die vastgesteld is in de volgende weddeschalen toegepast op het personeel van de Ministeries :
   - Projectleider : weddeschaal 150/1;
   - Adjunct-projectleider : weddeschaal 120/1;
   - Jurist en economist : weddeschaal 100/1;
   - Directiesecretaris : weddeschaal 250/1.
   De personeelsleden van niveau 2+ bedoeld in artikel 5, § 2, genieten een supplement van toelage gelijkwaardig aan de kabinetstoelagen voorzien voor een uitvoerend personeelslid of voor een attaché bedoeld in artikel 12 van het besluit van de Regering van 13 oktober 2006 betreffende de Kabinetten van de Ministers van de Regering.
   § 2. De personeelsleden van het interne team ontvangen tussenwedden die overeenstemmen met trappen van geldelijke anciënniteit en die voortvloeien uit tussentijdse verhogingen bepaald in de schaal waarin haar als wedde geldende toelage is vastgesteld. De verworven geldelijke anciënniteit die hem kan worden toegekend, wordt berekend volgens de anciënniteitsjaren die zij in de overheidssector verworven hebben, in voorkomend geval, vermeerderd met de duur van de prestaties verricht in de privésector ten belope van hoogstens zes jaar.
   § 3. Bij een met redenen omklede beslissing, kan de Minister van Begroting en Financiën, binnen de perken van de aan het interne team toegekende begrotingskredieten, de als wedde geldende toelagen bedoeld in dit artikel verhogen.
   § 4. Indien deze persoon reeds de hoedanigheid geniet van vast benoemd of contractueel personeelslid van de diensten van de Franse Gemeenschap, wordt hij, respectief, ter beschikking gesteld van het interne team en uit zijn dienst gedetacheerd of bekomt hij een schorsing van zijn arbeidsovereenkomst voor de duur van de aanwijzing. Hij behoudt zijn bezoldiging, vermeerderd met de toelage bedoeld in § 5 hierna.
   § 5. Er wordt aan de personeelsleden van de diensten van de Regering een supplement van toelage toegekend waarvan het jaarlijks bedrag vastgesteld wordt in artikel 12 van de Regering van 13 oktober 2006 betreffende de Kabinetten van de Ministers van de Regering en bepaald als volgt :
   1° de projectleider bedoeld in artikel 5, § 1 : een toelage gelijkwaardig aan deze bedoeld voor een adjunct-kabinetschef;
   2° de adjunct-kabinetschef bedoeld in artikel 5, § 1 : een toelage gelijkwaardig aan deze bedoeld voor een adviseur;
   3° de personeelsleden van niveau 1 bedoeld in artikel 5, § 2 : een toelage gelijkwaardig aan de kabinetstoelage bedoeld voor een attaché of een bijzonder secretaris;
   4° de andere personeelsleden bedoeld in artikel 5, § 2 : een toelage gelijkwaardig aan deze bedoeld voor een uitvoerend personeelslid of een attaché;
   § 6. Bij een met redenen omklede beslissing, kan de Minister van Begroting en Financiën, binnen de perken van de aan het interne team toegekende begrotingskredieten, deze toelagen verhogen.
   § 7. De wedden van de personeelsleden aangesteld overeenkomstig artikel 5 vallen ten laste van de begroting van de Franse Gemeenschap.]1
  ----------
  (1)<BFG 2009-05-27/51, art. 6, 002; Inwerkingtreding : 01-07-2009>

Art.8.[1 De geldelijke toestand van de aangestelde personeelsleden, die zonder deel uit te maken van de diensten van de Franse Gemeenschap, ressorteren evenwel onder een Ministerie, een Rijksdienst, een andere openbare dienst, een overheidsbedrijf bedoeld in de wet van 21 maart 1991, een instelling van openbaar nut, een inrichting van openbaar nut bedoeld in de wet van 27 juni 1921, een publiekrechtelijke rechtspersoon opgericht krachtens artikel 9 van de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming der instellingen of een gesubsidieerde onderwijsinstelling, zal gelijkgesteld worden aan een tijdelijke functie bedoeld in artikel 8, 2°, van het koninklijk besluit van 19 november 1998 betreffende de verloven en afwezigheden toegestaan aan de personeelsleden van de rijksbesturen.
   1° indien de werkgever bereid is de wedde te blijven betalen, krijgt de betrokkene een als wedde geldende bijkomende jaarlijkse toelage, die evenwel noch hoger noch lager mag zijn dan de wedde, vermeerderd met de bijkomende wedden, premies en vergoedingen in ruime zin die de betrokkene zou genieten indien de onder artikel 7 bedoelde bepalingen op hem van toepassing zouden zijn;
   2° indien de werkgever de betaling van de wedde opschort, krijgt de betrokkene een als wedde geldende jaarlijkse toelage, vermeerderd met de jaarlijkse toelage bedoeld in artikel 7, § 5, die evenwel noch hoger noch lager mag zijn dan de wedde, vermeerderd met de bijkomende wedden, premies en vergoedingen in ruime zin en de toelage die de betrokkene zou genieten indien de onder 1° bedoelde bepalingen op hem van toepassing zouden zijn.]1
  ----------
  (1)<BFG 2009-05-27/51, art. 7, 002; Inwerkingtreding : 01-07-2009>

Art.9.
  <Opgeheven bij BFG 2009-05-27/51, art. 8, 002; Inwerkingtreding : 01-07-2009>

Art.10. De persoon bedoeld bij artikel 5 heeft recht op kinderbijslag, een geboortetoelage, een haard- of standplaatstoelage, het vakantiegeld, een eindejaarspremie en op elke andere toelage en vergoeding tegen het bedrag en onder de voorwaarden die voor het personeel van de diensten van de Regering gelden.

Art.11. De bepalingen van de artikelen 23 en 24 van het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 13 oktober 2006 betreffende de Kabinetten van de Ministers van de Regering van de Franse Gemeenschap inzake verblijf- en reiskosten, die voortvloeien uit verplaatsingen zowel van de woonplaats naar de arbeidsplaats als voor de behoeften van de dienst door middel van de gemeenschappelijke vervoermiddelen of van een persoonlijk motorvoertuig, en inzake verscheidene kosten, zijn mutadis mutandis toepasselijk op de persoon bedoeld bij artikel 5, die, voor hun toepassing, gelijkgesteld wordt met de rang van adviseur.

Afdeling 4. - Betaling van toelagen en vergoedingen.

Art.12. De vergoedingen en toelagen bedoeld in de artikelen 7, 9, 10 en 11 worden aan het einde van elke maand uitbetaald. De maandvergoeding of -toelage is gelijk aan 1/12de van het jaarlijks bedrag. Wanneer de maandvergoeding of -toelage niet volledig verschuldigd is, wordt zij uitbetaald in dertigsten, overeenkomstig de regel bedoeld in het geldelijk statuut van de ambtenaren van de Diensten van de Regering van de Franse Gemeenschap.
Art.13. De in de artikelen 7, 9, 10 en 11 bedoelde vergoedingen en toelagen worden gekoppeld aan de schommelingen van het indexcijfer van de consumptieprijzen, overeenkomstig de regels bepaald bij de wet van 1 maart 1977 houdende inrichting van een stelsel waarbij sommige uitgaven in de overheidssector aan het indexcijfer van de consumptieprijzen van het Rijk worden gekoppeld : daartoe worden ze gekoppeld aan het indexcijfer 138,01 van 1 januari 1990.

Afdeling 5. - Rechtsstelsel en andere statutaire bepalingen.

Art.14. Het rechtsstelsel van het in artikel 5 bedoelde personeelslid van het interne Walcomfin-team is van het statutaire type en de wet van 3 juli 1978 betreffende de arbeidsovereenkomsten is niet van toepassing. Het team is echter onderworpen aan het statuut van de sociale zekerheid van de contractuele personeelsleden van de Staat.
Art.15. De bepalingen van artikel 21 van het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 13 oktober 2006 betreffende de Kabinetten van de Ministers van de Regering van de Franse Gemeenschap inzake verloven en afwezigheden van de statutaire en contractuele personeelsleden zijn van toepassing op de personeelsleden van het interne Walcomfin-team.

Afdeling 6. - Ambtsneerlegging en vetrektoelage.

Art.16. De Minister van Begroting en Financiën kan een forfaitaire vertrektoelage toekennen aan het personeelslid volgens de voorwaarden en de nadere regels bedoeld in artikel 25 en 26 van het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 13 oktober 2006 betreffende de Kabinetten van de Ministers van de Regering van de Franse Gemeenschap.
Art.17. Het individuele dossier van het personeelslid van het interne Walcomfin-team dat de cel verlaat, wordt overgezonden aan de Vaste Bijstandsdienst voor administratieve en geldelijke aangelegenheden bedoeld in artikel 7 van het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 13 oktober 2006 betreffende de Kabinetten van de Ministers van de Regering van de Franse Gemeenschap, belast met het administratieve en geldelijke beheer.
  Onder individueel dossier dient men alle documenten te verstaan die betrekking hebben op de akten genomen ter uitvoering van het administratieve en geldelijke beheer van het personeelslid.

Afdeling 7. - Bepalingen betreffende de begroting en de aanwending van de middelen.

Art.18.[1 Er wordt aan de Directeur-generaal van Begroting en Financiën delegatie verleend om elke uitgave vast te leggen en goed te keuren die aanrekenbaar is op basisallocaties van programma 9 van de organisatieafdeling 11 van de algemene uitgavenbegroting van de Franse Gemeenschap.]1   ----------   (1)
Art.19. Er wordt aan de coördinerend projectleider bedoeld bij artikel 4 van dit besluit, tot en met een bedrag van 5.500 euro, BTW niet meegerekend, delegatie verleend om elke uitgave die aanrekenbaar is op een of meerdere specifieke basisallocatie(s) die opgericht moet(en) worden binnen een organisatieafdeling van de algemene uitgavenbegroting van de Franse Gemeenschap, vast te leggen, goed te keuren en te ordonnanceren.

Art.20. § 1. De Vaste Bijstandsdienst voor administratieve en geldelijke aangelegenheden van de Kabinetten is belast met de administratieve bijstand en met het loonbeheer van de wedden, vergoedingen en toelagen toegekend aan het personeel bedoeld in artikel 5.
  § 2. Er wordt aan de adviseur, verantwoordelijk voor de Vaste Bijstandsdienst voor administratieve en geldelijke aangelegenheden, delegatie verleend om elke uitgave vastgelegd door de primaire of afgevaardigde ordonnateur, die aanrekenbaar is op een specifieke basisallocatie die opgericht moet worden binnen een organisatieafdeling van de algemene uitgavenbegroting van de Franse Gemeenschap en die betrekking heeft op de wedden, vergoedingen en toelagen toegekend aan het personeel bedoeld bij artikel 5 van dit besluit, te ordonnanceren.

Art.21. De voorgaande bepalingen hebben niet tot gevolg dat de primaire ordonnateur uit zijn bevoegdheid ontheven wordt om alle uitgaven bedoeld bij dit besluit vast te leggen, goed te keuren en te ordonnanceren.

Art.22.[1 De Minister van Begroting treft alle nuttige maatregelen om de lokalen, de bureaus en het meubilair noodzakelijk voor de werking van het interne team ervoor beschikbaar te maken.]1
  ----------
  (1)<BFG 2009-05-27/51, art. 10, 002; Inwerkingtreding : 01-07-2009>

Art.23. Met inachtneming van de bepalingen ter regeling van de overheidsopdrachten stelt de coördinerend projectleider van het interne Walcomfin-team de dienstverleningscontracten voor, meer bepaald om de samenwerking met de consulentenbureaus die hem bijstaan in zijn opdracht te waarborgen.
  Hij bereidt in voorkomend geval de aankoopvoorstellen voor die nodig zouden zijn ter aanvulling van de materiële middelen bedoeld in artikel 22.

Art.23bis. [1 § 1. Met het oog op de toekenning van vergoedingen voor verblijf- en vervoerkosten wordt de gelijkstelling van de personeelsleden van het interne team met de graden van de administratieve hiërarchie vastgesteld als volgt :
   - projectleider : ambtenaar van de rang 150/1;
   - adjunct-projectleider : ambtenaar van de rang 120/1;
   - niveau 1 : ambtenaren van de rang 100/1;
   - secretaris en gegradueerde boekhouding : ambtenaren van de rang 250/1 gebonden aan de hen toegekende baremaschaal.
   § 2. Een vaste jaarlijkse vergoeding voor verblijfkosten wordt toegekend aan de personeelsleden van het interne team ter vervanging van maaltijdcheques.
   Het jaarlijks bedrag van deze vergoeding is gelijk aan dat vastgesteld in artikel 22, § 2, van het besluit van de Regering van 13 oktober 2006 betreffende de Kabinetten van de Ministers van de Regering gelet op de volgende gelijkstellingen :
   - projectleider : adjunct-kabinetschef;
   - adjunct-projectleider : adviseur;
   - andere personeelsleden : attaché of uitvoerend personeelslid.
   De vergoeding is voor elke maand op vervallen termijn verschuldigd en kan worden berekend in verhouding tot een deeltijdse prestatie.
   De vergoeding wordt behouden gedurende de afwezigheden die niet langer zijn dan dertig kalenderdagen.
   § 3. De personeelsleden van het interne team kunnen een abonnement krijgen op een gemeenschappelijk vervoermiddel of, bij wijze van afwijkingsmaatregel, zijn financiële tegenwaarde krijgen, mits, in dit laatste geval, een bijzondere toelating afgeleverd door de Minister van Begroting en Financiën, waarbij de redenen voor de afwijking worden vermeld.
   De klas van het abonnement wordt bepaald door de graad waarmee het personeelslid bekleed is.
   Die maatregel mag niet tot gevolg hebben dat het gerangschikt wordt in een abonnementsklasse die lager is dan deze die hij geniet in de administratie waaruit hij afkomstig is.
   § 4. De projectleider wordt ertoe gemachtigd zijn persoonlijke voertuig te gebruiken voor zijn dienstreizen in de voorwaarden bepaald voor de personeelsleden van de diensten van de Regering.
   § 5. Binnen de perken van de begrotingskredieten van het interne team, stelt de Minister van Begroting en Financiën het individuele kilometercontingent vast dat jaarlijks toe te kennen is aan de andere personeelsleden van de cel die kunnen worden toegelaten om hun persoonlijke motorvoertuig te gebruiken voor de behoeften van de dienst onder de voorwaarden bepaald in de regelgeving die van toepassing is op de ambtenaren waarmee ze gelijkgesteld worden. Dat contingent mag evenwel niet meer dan 12 000 km per jaar per rechthebbende bedragen. De terugbetaling kan slechts gebeuren na voorlegging van een maandelijkse schuldvorderingsaangifte samen met de bewijsstukken die getuigen van de reizen uitgevoerd voor de behoeften van de dienst.
   § 6. De nadere regels voor de aankoop en het gebruik van functie- en dienstwagens, de nadere regels voor de tegemoetkoming in de kosten voor abonnement op het netwerk voor vaste en mobiele telefonie, telefax en internet en de communicatiekosten van de personeelsleden van het interne team worden geregeld door de omzendbrief van de Regering betreffende het besluit van de Regering van 13 oktober 2006 betreffende de Kabinetten van de Ministers van de Regering.]1
  ----------
  (1)<Ingevoegd bij BFG 2009-05-27/51, art. 11, 002; Inwerkingtreding : 01-07-2009>

Art.24. Dit besluit treedt in werking de dag waarop het in het Belgisch Staatsblad wordt bekendgemaakt.

Art.25. De Minister van Begroting is belast met de uitvoering van dit besluit.
  Brussel, 6 juli 2007.
  Vanwege de Regering van de Franse Gemeenschap :
  De Minister-Presidente,
  Mevr. M. ARENA
  De Minister van Begroting,
  M. DAERDEN
  De Minister van Ambtenarenzaken,
  C. EERDEKENS

BIJLAGE

Art. N.   (Bijlage niet vertaald. Zie origineel Frans).