Details



Externe links:

Justel

Staatsblad pdf



Titel:

24 JULI 2006. - Ministerieel besluit houdende delegatie van bevoegdheden inzake administratieve aangelegenheden.



Inhoudstafel:


Art. 1-18



Deze tekst heeft de volgende tekst(en) gewijzigd:



Uitvoeringsbesluit(en):



Artikels:

Artikel 1. De Voorzitter van het Directiecomité, of de gedelegeerde die hem vervangt bij afwezigheid of verhindering, wordt gemachtigd om alle beslissingen en maatregelen voorzien in dit besluit te nemen.
  Hij heeft een bijzondere delegatie voor :
  1) het kiezen van de benoemingswijze voor de toekenning van een vacante betrekking in een vakklasse daar waar geen manier van aanwijzing is opgelegd;
  2) het vaststellen en toekennen van een enige bijkomende postvergoeding als schadeloosstelling voor buitengewone uitgaven en andere specifieke vergoedingen voor de ambtenaren van de buitenlandse carrières;
  3) jaarlijks de lijst goed te keuren van de personeelsleden die toestemming krijgen voor het presteren van betaalde overuren;
  4) het afnemen van de eed van de personeelsleden van de niveaus B, C en D van de carrière Hoofdbestuur, alsook van de personeelsleden van de kanselarijcarrière van niveau C.

Art.2. § 1. De Voorzitter of de gedelegeerde die hem vervangt bij afwezigheid of verhindering heeft delegatie voor het ondertekenen van machtigingen voor dienstreizen van de personeelsleden van de Diensten gehecht aan de Voorzitter van het Directiecomité en de personeelsleden van de Directie Pers en Communicatie, van de directeurs-generaal, de stafdirecteurs, het hoofd van de Directie Protocol en Veiligheid en van experts, vreemd aan de administratie.
  § 2 De directeurs-generaal, stafdirecteurs en het hoofd van de Directie Protocol en Veiligheid of, bij afwezigheid de ambtenaren door hen aangewezen, hebben delegatie voor het ondertekenen van machtigingen voor dienstreizen van de personeelsleden van hun directie.

Art.3. Zonder afbreuk te doen aan de bijzondere delegaties voorzien in dit besluit, hebben de directie - en diensthoofden delegatie om de documenten en de briefwisseling, nodig voor een goed beheer en het vervullen van de taken, die hun door de titularis van een N-1 functie werden toevertrouwd in uitvoering van zijn/haar managementplan, goed te keuren of te ondertekenen. Nochtans neemt dit niet weg dat de documenten en briefwisseling aan een hogere trap in de hiërarchie kunnen voorgelegd worden. Dit ontneemt deze hiërarchie evenmin het recht van evocatie met betrekking tot alle dossiers die tot de bevoegdheid van haar diensten behoren.
  In geval van afwezigheid of verhindering van een directie - of diensthoofd wordt de gedelegeerde bevoegdheid uitgeoefend door een ambtenaar die door hem aangewezen werd om hem te vervangen.
  Het diensthoofd kan de dossierverantwoordelijke machtigen eigen briefwisseling te ondertekenen die strekt tot het verlenen of inwinnen van informatie in verband met zijn dossiers.
  De dossierverantwoordelijke is gemachtigd eensluidende afschriften af te geven van besluiten en documenten in verband met dossiers die hij behandelt.

Art.4. De stafdirecteur Personeel en Organisatie of bij diens afwezigheid of verhindering de ambtenaar van niveau A, hiertoe door hem aangesteld, is gemachtigd om :
  1) het opvang- en opleidingsprogramma vast te leggen;
  2) arbeidscontracten te ondertekenen, te wijzigen en te verbreken van de contractuele personeelsleden bij het hoofdbestuur en de contractuele personeelsleden van de vaste vertegenwoordigingen in België, na principiële goedkeuring van de Minister;
  3) het in ontvangst nemen van de mutatieaanvragen
  4) zaken bij de raden van beroep in te dienen en de beslissingen aan die raden en de ambtenaar te betekenen;
  5) de installatievergoedingen, termijnvergoedingen, voorschotten op postvergoedingen, bijdragen in de schoolkosten en bijkomende postvergoedingen als compensatie voor logements- of transportkosten vast te stellen en toe te kennen;
  6) de vergoedingen, voorschotten en hulpgelden, verleend in toepassing van het Regentbesluit van 8 september 1948 betreffende de sociale dienst vast te stellen en toe te kennen;
  7) door de Minister vastgestelde postvergoedingen aan te passen naar aanleiding van een wijziging in de familiale situatie van de agenten;
  8) de uitgaven te controleren die voortvloeien uit prestaties geleverd buiten de normale diensturen;
  9) om de informatie te ontvangen van de preventieadviseur dat een personeelslid een klacht heeft neergelegd wegens geweldpleging of pesten of ongewenst seksueel gedrag op het werk.

Art.5. Het hoofd van de Directie Personeel Hoofdbestuur of de ambtenaar door hem aangewezen, is gemachtigd om :
  1) beslissingen te nemen ter uitvoering van het geldelijk statuut in hoofde van alle personeelsleden van het hoofdbestuur;
  2) maakt de driemaandelijkse stageverslagen en het eindverslag van de stagiairs van niveau A op;
  3) attesten, die bevestigen dat een personeelslid tot het personeel van de FOD Buitenlandse zaken, Buitenlandse handel en Ontwikkelingssamenwerking behoort te ondertekenen evenals dienststaten, weddenfiches en convocaties om voor de Administratieve Gezondheidsdienst te verschijnen.

Art.6. Het hoofd van de Directie buitenlands personeel, of ambtenaar door hem aangewezen is gemachtigd om :
  1) beslissingen te nemen ter uitvoering van het geldelijk statuut in hoofde van alle personeelsleden van de buitenlandse carrières;
  2) om beslissingen te nemen inzake de werving, het geldelijk statuut en ontslag van lokaal aangeworven contractuele personeelsleden, ten behoeve van de diplomatieke en consulaire posten alsook de bureaus voor Internationale Samenwerking buiten België;
  3) attesten, die bevestigen dat een personeelslid tot het personeel van de FOD Buitenlandse zaken, Buitenlandse handel en Ontwikkelingssamenwerking behoort te ondertekenen evenals dienststaten, weddenfiches en convocaties om voor de Administratieve Gezondheidsdienst te verschijnen;
  4) dienstreizen toe te staan buiten de jurisdictie van de post aan personeelsleden in functie bij de diplomatieke en consulaire posten, bij de vaste vertegenwoordigingen en de bureaus voor ontwikkelingssamenwerking;
  5) personeelsleden, in functie in het buitenland, toe te staan om in verlof naar België terug te keren ten laste van de Staat, met uitzondering van de posthoofden.

Art.7. Het hoofd van de Directie Protocol en Veiligheid, is gemachtigd :
  1) de naamstempel van de Minister en het zegel van de FOD Buitenlandse Zaken, Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking aan te brengen op de brevetten,
  2) de attesten te tekenen houdende de toelating tot het dragen van buitenlandse eretekens, gegeven aan Belgen, alsook de attesten die een duplicaat zijn van verloren of vernietigde brevetten,
  3) de adviezen te verlenen betreffende de dossiers van aanvragen tot naamswijziging of naamstoevoeging behandeld door de FOD Justitie.

Art.8. Het hoofd van de Verzendingsdienst of de bij name aangewezen ambtenaar die hem vervangt bij afwezigheid of verhindering is gemachtigd deurwaardersexploten voor ontvangst te tekenen.

Art.9. De Directeur-generaal Consulaire zaken en de hoofden van de Directies Noodbijstand en gerechtelijke zaken, Personenverkeer en Personenrecht, elk voor wat hun bevoegdheden betreft, zijn gemachtigd om alle beslissingen en maatregelen te treffen voorzien in de artikelen 10 tot en met 15.

Art.10. Het hoofd en de personeelsleden van de Dienst Legalisatie zijn gemachtigd handtekeningen te wettigen en de apostille aan te brengen op documenten waarvoor het hoofdbestuur van de FOD Buitenlandse zaken, Buitenlandse handel en Ontwikkelingssamenwerking bevoegd is.

Art.11. Het hoofd en de personeelsleden van de Dienst Visa zijn gemachtigd om visa in diplomatieke en dienstpaspoorten te ondertekenen.

Art.12. Het hoofd en de personeelsleden van de Dienst Paspoorten en identiteitskaarten zijn gemachtigd om diplomatieke - en dienstpaspoorten en reistitels voor vreemdelingen af te geven.
  Het hoofd en de personeelsleden van de Dienst Paspoorten en identiteitskaarten en de leden van de bijzondere wachtploeg zijn gemachtigd om voorlopige paspoorten af te geven.

Art.13. De hoofden en personeelsleden van de Diensten Familierecht en burgerlijke stand en Nationaliteit zijn gemachtigd om eensluidende afschriften en uittreksels uit de akten van de burgerlijke stand en nationaliteit, opgemaakt door de diplomatieke of consulaire ambtenaren en akten neergelegd bij de FOD Buitenlandse zaken, Buitenlandse Handel, te ondertekenen.

Art.14. De hoofden en de personeelsleden van de diensten Familierecht en burgerlijke stand en Nationaliteit worden gemachtigd om de registers van de akten van de burgerlijke stand en van nationaliteit die opgemaakt worden door de diplomatieke en consulaire ambtenaren te nummeren en te paraferen.

Art.15. Het hoofd en de personeelsleden van de Dienst Internationale Gerechtelijke Samenwerking zijn gemachtigd attesten, die dienen als getuigschrift van goed zedelijk gedrag, af te geven.

Art.16. Het ministerieel besluit van 2 september 1998 houdende overdracht van bevoegdheden inzake administratieve en consulaire aangelegenheden aan de Secretaris-generaal en aan sommige ambtenaren van het Ministerie van Buitenlandse Zaken, Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking, zoals gewijzigd door de ministeriële besluiten van 15 september 1999, 17 juli 2001 en 25 juni 2003 is opgeheven.

Art.17. Dit besluit treedt in werking op de dag van zijn ondertekening.

Art. 18. De Voorzitter van het Directiecomité wordt belast met de uitvoering van dit besluit.
  Brussel, 24 juli 2006.
  K. DE GUCHT.