Details



Externe links:

Justel

Staatsblad pdf



Titel:

20 FEBRUARI 2003. - Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van de 3 februari 1999 betreffende de bescherming van de atmosfeer tegen de uitstoot van gassen en deeltjes door niet voor de weg bestemde mobiele machines.



Inhoudstafel:


Art. 1-5
BIJLAGE.
Art. N



Deze tekst heeft de volgende tekst(en) gewijzigd:

1999022101 



Uitvoeringsbesluit(en):



Artikels:

Artikel 1. In artikel 1, tiende streepje, van het koninklijk besluit van 3 februari 1999 betreffende de bescherming van de atmosfeer tegen de uitstoot van gassen en deeltjes door niet voor de weg bestemde mobiele machines, worden de woorden " het Ministerie van Verkeer en Infrastructuur " vervangen door de woorden " de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer, Directoraat-generaal Mobiliteit en Verkeersveiligheid, Directie Wegverkeer, Dienst Voertuigen ".

Art.2. Artikel 12 van hetzelfde besluit wordt vervangen als volgt :
  " Art 12. De bevoegde overheid is de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer, Directoraat-generaal Mobiliteit en Verkeersveiligheid, Directie Wegverkeer, Dienst Voertuigen.
  De dossierkosten dienen gestort te worden op rekeningnummer 679-2006010-50 van de voornoemde dienst. Zij bedragen 100 euro . "

Art.3. De bijlagen III en IV, gevoegd bij hetzelfde besluit, worden gewijzigd overeenkomstig de bijlage bij dit besluit. "

Art.4. De uitbreiding van goedkeuringen die vóór de inwerkingtreding van dit besluit zijn verleend, valt onder de toepassing van het koninklijk besluit van 3 februari 1999 zoals het van kracht was vóór de wijziging ervan bij dit besluit.

Art.5. Dit besluit treedt in werking op de dag waarop het in het Belgisch Staatsblad wordt bekendgemaakt.
  Gegeven te Brussel, 20 februari 2003.
  ALBERT
  Van Koningswege :
  De Minister belast met Mobiliteit en Vervoer,
  Mevr. I. DURANT
  De Minister van Consumentenzaken, Volksgezondheid en Leefmilieu
  J. TAVERNIER

BIJLAGE.
Art. N. 1. Bijlage III van het koninklijk besluit van 3 februari 1999 wordt als volgt gewijzigd :
  1° In punt 2.2.2 wordt de formule als volgt vervangen :
  (Formule niet opgenomen om technische redenen. Zie B.S. 11-03-2003, p. 11865).
  2° In aanhangsel 2, punt 1.2.1, derde streepje, wordt " CO " vervangen door " CO2 "
  3° In aanhangsel 2 wordt punt 1.9.2.2 als volgt vervangen :
  " 19.2.2 Dempingscontrole voor waterdamp
  Deze controle is uitsluitend van toepassing op de meting van gasconcentraties in het natte gas. Voor de berekening van de demping door waterdamp moet het NO-ijkgas met waterdamp worden verdund en moet de waterdampconcentratie van het mengsel stapsgewijs worden gebracht op de waarde die tijdens de test wordt verwacht. Een NO-ijkgas met een concentratie van 80 tot 100 % van het volledige schaalbereik in het normale werkgebied wordt door de (H)CLD gevoerd en de NO-waarde wordt als D genoteerd. Vervolgens laat men het NO-gas bij kamertemperatuur door water borrelen en wordt het door de (H)CLD gevoerd, waarbij de NO-waarde als C wordt genoteerd. De watertemperatuur wordt bepaald en genoteerd als F. De verzadigde dampdruk van het mengsel bij de watertemperatuur van de bubbler (F) wordt bepaald en genoteerd als G. De waterdampconcentratie van het mengsel (in %) wordt op de volgende wijze berekend :
  (Formule niet opgenomen om technische redenen. Zie B.S. 11-03-2003, p. 11865).
  en wordt als H genoteerd. De verwachte verdunde NO-ijkgasconcentratie (in waterdamp) wordt als volgt berekend :
  (Formule niet opgenomen om technische redenen. Zie B.S. 11-03-2003, p. 11866).
  en wordt als De genoteerd. Voor dieseluitlaatgas wordt de maximumwaterdampconcentratie in het uitlaatgas (in %) welke tijdens de test wordt verwacht, geraamd - aangenomen dat de atoomverhouding H/C in de brandstof 1,8 tot 1 bedraagt - op basis van de maximale CO2 -concentratie in het uitlaatgas of van de onverdunde CO2 -ijkgasconcentratie (A zoals gemeten overeenkomstig punt 1.9.2.1), waarbij de volgende formule wordt gehanteerd :
  (Formule niet opgenomen om technische redenen. Zie B.S. 11-03-2003, p. 11866).
  en wordt deze als Hm genoteerd.
  De demping door waterdamp wordt als volgt berekend :
  (Formule niet opgenomen om technische redenen. Zie B.S. 11-03-2003, p. 11866).
  en mag niet groter zijn dan 3 % van het volledige schaalbereik.
  De : verwachte verdunde NO-concentratie (ppm)
  C : verdunde NO-concentratie (ppm)
  Hm : maximale waterdampconcentratie (%)
  H : werkelijke waterdampconcentratie (%)
  NB : Het is van belang dat de NO2-concentratie in het NO-ijkgas voor het meetbereik bij deze controle minimaal is, aangezien er bij de berekening van de demping geen rekening is gehouden met de absorptie van NO2 in water. "
  4° In aanhangsel 3, punt 1.4.4, worden de formules voor de correctie van de deeltjesmassastroom, bij de methode met één filter, vervangen door één formule luidend als volgt :
  (Formule niet opgenomen om technische redenen. Zie B.S. 11-03-2003, p. 11866).
  2. bijlage IV wordt als volgt gewijzigd :
  1° In de tweede kolom van de tabel wordt de 17e regel (Neutraliseringsgetal (sterk zuur)) als volgt vervangen : " max 0,20 mg KOH/g "
  2° Voetnoot 9, tweede zin, wordt als volgt vervangen :
  " Voor de eerste goedkeuring van een motor zonder uitlaatgasnabehandeling is op verzoek van de aanvrager een nominaal zwavelgehalte van 0,05 %massa (minimum 0,03 %massa) toelaatbaar. In dat geval moet de gemeten deeltjeswaarde naar boven worden gecorrigeerd op de gemiddelde waarde die nominaal is gespecificeerd voor het zwavelgehalte van de brandstof (0,15 %massa), met behulp van de volgende vergelijking : ".
  Gezien om te worden gevoegd bij Ons besluit van 20 februari 2003.
  ALBERT
  Van Koningswege :
  De Minister belast met Mobiliteit en Vervoer,
  Mevr. I. DURANT
  De Minister van Consumentenzaken, Volksgezondheid en Leefmilieu
  J. TAVERNIER.