Details



Externe links:

Justel
Reflex
Staatsblad pdf



Titel:

23 JUNI 2003. - Koninklijk besluit betreffende de slotcoördinatie op de luchthaven Brussel-Nationaal.



Inhoudstafel:


Art. 1-14



Deze tekst heeft de volgende tekst(en) gewijzigd:



Uitvoeringsbesluit(en):



Artikels:

Artikel 1. Voor de tenuitvoerlegging van verordening (EEG) nr. 95/93 van de Raad van 18 januari 1993 betreffende gemeenschappelijke regels voor de toewijzing van " slots " op communautaire luchthavens en voor de toepassing van dit besluit, wordt de luchthaven Brussel-Nationaal bestempeld als een volledig gecoördineerde luchthaven.

Art.2. Na raadpleging van de luchtvaartmaatschappijen die elk jaar meer dan honderd vluchten naar en van de luchthaven Brussel-Nationaal uitvoeren, hun representatieve organisaties, de luchthavenexploitant en de luchtverkeersleidingautoriteit, wijst de Minister belast met het Directoraat-generaal Luchtvaart, bij besluit, de coördinator van de luchthaven Brussel-Nationaal aan.

Art.3. De coördinator vervult de taken waarin dit besluit en de verordening (EEG) nr. 95/93 voorzien.

Art.4. De luchthavenexploitant stort zonder verwijl, integraal en zonder kosten de opbrengst van de slotcoördinatievergoeding door aan de coördinator ter financiering van zijn werking.

Art.5. § 1. Wanneer niet alle slotaanvragen ingediend door de betrokken luchtvervoerders kunnen worden ingewilligd, wordt tussen vliegtuigen, die krachtens geldende communautaire of internationale regels dezelfde prioriteit genieten, de slot toegewezen aan het akoestisch meest doeltreffende vliegtuig overeenkomstig de bepalingen van § 3.
  § 2. Het vliegtuig met de laagste prioriteit volgens § 1 krijgt een andere slot zoveel mogelijk tegen het midden van de dag toegewezen.
  § 3 De akoestische doeltreffendheid van elk type toestel wordt bepaald volgens de volgende formule :
  Akoestische doeltreffendheid =
  (10(B-85)/10)/N
  waarin :
  1° de variabele B vertegenwoordigt :
  a) voor elke landing : het gemiddelde, per vliegtuigtype, van de gecertificeerde geluidsniveaus in EPNdB gemeten op het naderingsreferentiepunt, bij de maximale landingsmassa, overeenkomstig de voorschriften van bijlage 16 van ICAO, min 9 EPNdB;
  b) voor elke opstijging : de helft van de som van de gemiddelden, per vliegtuigtype, van de gecertificeerde geluidsniveaus, in EPNdB, gemeten op het laterale meetpunt en op het meetpunt overgevlogen bij het opstijgen, bij de maximale opstijgmassa, overeenkomstig de voorschriften van bijlage 16 van ICAO;
  2° de variabele N het gemiddelde aantal zetels per vliegtuigtype vertegenwoordigt.
  Het gemiddelde aantal zetels en het gemiddelde van de geluidsniveaus per vliegtuigtype worden bepaald door de coördinator van de luchthaven Brussel-Nationaal en samen met het advies van het coördinatiecomité, ter goedkeuring voorgelegd aan de Minister belast met het Directoraat-generaal Luchtvaart of aan zijn gemachtigde.

Art.6. In geval van volledige of gedeeltelijke niet-uitvoering van zijn taken, licht de Minister belast met het Directoraat-generaal Luchtvaart de coördinator per aangetekend schijven in over de tekortkomingen die hij hem verwijt opdat de coördinator onverwijld de maatregelen neemt om deze toestand te verhelpen.
  In geval van aanhoudende niet-uitvoering of ernstige tekortkomingen, kan de Minister bij besluit, en na de coördinator gehoord te hebben, een einde maken aan de aanwijzing.
  De beslissing van de Minister wordt per aangetekend schrijven ter kennis gebracht van de coördinator. Zij treedt in werking op het ogenblik van de aanwijzing van de nieuwe coördinator en ten vroegste een maand na de kennisgeving. De Minister wijst binnen een termijn van vier maanden, die ingaat vanaf deze kennisgeving, een nieuwe coördinator aan.

Art.7. De coördinator die zelf zijn functie wenst te beëindigen, brengt de Minister belast met het Directoraat-generaal Luchtvaart hiervan op de hoogte per aangetekend schrijven. De coördinator mag zijn functie pas beëindigen na verloop van een termijn van vier maanden die ingaat op de dag van het versturen van zijn aangetekend schrijven.

Art.8. Op verzoek van de Minister belast met het Directoraat-generaal Luchtvaart verschaft de coördinator hem alle nodige inlichtingen betreffende de toewijzing van slots op de luchthaven Brussel-Nationaal.

Art.9. De coördinator deelt aan de Minister belast met het Directoraat-generaal Luchtvaart onmiddellijk de volgende feiten mee :
  1° een mogelijke verstoring van de mededinging die onder artikel 11 van verordening (EEG) nr. 95/93 valt;
  2° het herhaaldelijk uitvoeren van vluchten op andere tijdstippen dan de slots die met toepassing van verordening (EEG) nr. 95/93 en met dit besluit werden toegewezen.

Art.10. Indien de coördinator een rechtspersoon is, licht hij de Minister belast met het Directoraat-generaal Luchtvaart onverwijld in over elke wijziging van de statuten of van de samenstelling van zijn beheersorganen.
  Bovendien bezorgt hij hem onverwijld alle verslagen van de vergaderingen van zijn beheersorganen.

Art.11. Aan het einde van elke dienstregelingsperiode bezorgt de coördinator de Minister belast met het Directoraat-generaal Luchtvaart een activiteitenverslag, waarin inzonderheid de volgende gegevens worden verwerkt :
  1° het aantal slots dat werd toegewezen aan elke luchtvaartmaatschappij;
  2° de slotsaanvragen, in chronologische volgorde uitgesplitst voor elke luchtvaartmaatschappij, die uiteindelijk niet konden worden ingewilligd;
  3° het bedrag van de gestorte slotcoördinatievergoedingen en het gebruik ervan;
  4° de verdelingswijze van de slots over een periode van een week;
  5° een lijst van de vastgestelde overtredingen en van de aangebrachte oplossingen;
  6° om de twee jaar, een evaluatie van het gebruik van de capaciteit " landzijde " en " luchtzijde " van de luchthaven.

Art.12. § 1. Er wordt een coördinatiecomité ingesteld dat de coördinator van advies moet dienen.
  § 2. Zijn lid van het coördinatiecomité :
  1° de luchthavenexploitant;
  2° de luchtverkeersleidingautoriteit;
  3° een vertegenwoordiger van de algemene luchtvaart;
  4° IATA (International Air Transport Association);
  5° IACA (International Air Carrier Association).
  De luchtvaartmaatschappijen die belang tonen voor het verkrijgen van slots en die luchtvervoeroperaties verrichten op de luchthaven Brussel-Nationaal, kunnen eveneens lid worden van het coördinatiecomité.
  Een vertegenwoordiger van het Directoraat-generaal Luchtvaart evenals de coördinator worden in de hoedanigheid van waarnemer uitgenodigd op alle vergaderingen van het coördinatiecomité en van zijn organen.
  Het secretariaat wordt waargenomen door een werknemer van de luchthavenexploitant, die een andere persoon is dan de vertegenwoordiger ervan binnen dit comité en aangesteld wordt door de algemene vergadering van het coördinatiecomité.
  § 3. Het coördinatiecomité heeft onder andere als taak het verstrekken van advies over :
  1° de mogelijkheden om de capaciteit van de luchthaven Brussel-Nationaal te optimaliseren of te vergroten;
  2° de manieren om de luchtverkeersvoorwaarden op de luchthaven Brussel-Nationaal te verbeteren;
  3° het onderzoek van klachten over de toewijzing van slots;
  4° de methoden om het gebruik van de toegewezen slots te controleren;
  5° het formuleren van richtsnoeren voor de toewijzing van slots met inachtneming van de lokale omstandigheden;
  6° het onderzoek van ernstige problemen waarmee nieuwe gegadigden te kampen hebben.

Art.13. Dit besluit treedt in werking op de dag waarop het in het Belgisch Staatsblad wordt bekendgemaakt.

Art. 14. Onze Minister belast met Mobiliteit en Vervoer en Onze Minister van Telecommunicatie en Overheidsbedrijven en Participaties zijn, ieder wat hem betreft, belast met de uitvoering van dit besluit.
  Gegeven te Brussel, 23 juni 2003.
  ALBERT
  Van Koningswege :
  De Minister belast met Mobiliteit en Vervoer,
  Mevr. L. ONKELINX
  De Minister van Telecommunicatie en Overheidsbedrijven en Participaties,
  R. DAEMS