Details



Externe links:

Justel
Reflex
Staatsblad pdf



Titel:

19 JULI 2002. - Bijzonder decreet houdende de controle op de mededelingen van de voorzitter van het Vlaams Parlement. - (NOTA : Raadpleging van vroegere versies vanaf 26-09-2002 en tekstbijwerking tot 13-07-2016)



Inhoudstafel:


Art. 1-10



Deze tekst heeft de volgende tekst(en) gewijzigd:



Uitvoeringsbesluit(en):

2006018025 



Artikels:

Artikel 1. Dit bijzonder decreet regelt een gemeenschaps- en gewestaangelegenheid.

Art.2. In dit bijzonder decreet wordt verstaan onder :
  1° een mededeling van de voorzitter van het Vlaams Parlement : elke voor het publiek bestemde mededeling, boodschap, voorlichtings- of sensibiliseringscampagne of elk ander communicatie-initiatief, ongeacht de gebruikte kanalen of media, van de voorzitter van het Vlaams Parlement die verwijzingen naar zijn naam, zijn afbeelding of zijn titulatuur bevat;
  2° een politieke partij : de vereniging van natuurlijke personen, al dan niet met rechtspersoonlijkheid, die aan de door de Grondwet en de wet bepaalde verkiezingen deelneemt, die overeenkomstig de wettelijke bepalingen betreffende de verkiezingen van het Vlaams Parlement, de Kamer van volksvertegenwoordigers, de Senaat, het Waals Parlement, (het Parlement van de Duitstalige Gemeenschap of het Brussels Hoofdstedelijk Parlement) kandidaten voorstelt en die, binnen de grenzen van de Grondwet, de wet, het decreet en de ordonnantie, die volkswil beoogt te beïnvloeden op de wijze bepaald in haar statuten of haar programma. <DVR 2006-06-23/49, art. 48, 003; Inwerkingtreding : 30-11-2006>
  De in dit bijzonder decreet vermelde termijnen worden opgeschort tijdens de parlementaire recesperiode vastgesteld door het Vlaams Parlement en wanneer de zitting van het Vlaams Parlement gesloten is.

Art.3. De Controlecommissie voor regeringsmededelingen, opgericht bij decreet van 19 juli 2002 houdende controle op de regeringsmededelingen, hierna Controlecommissie te noemen, is bevoegd om, op verzoek van de voorzitter van het Vlaams Parlement, na klacht of ambtshalve te controleren of een mededeling van de voorzitter van het Vlaams Parlement niet geheel of ten dele tot doel heeft het imago van de voorzitter of van een politieke partij of van één van haar geledingen, te beïnvloeden.
  De Controlecommissie wordt samengesteld op de wijze, bepaald in het Reglement van het Vlaams Parlement.

Art.4. Indien de voorzitter van het Vlaams Parlement een mededeling wil verspreiden, kan hij door het indienen van een synthesenota de Controlecommissie vooraf om een advies verzoeken. De synthesenota geeft de aanleiding en de inhoud van de mededeling weer, en de wijze waarop de voorzitter van het Vlaams Parlement erin vermeld wordt.
  Het verzoek tot advies wordt gericht aan de voorzitter van de Controlecommissie, die het onverwijld aan de Controlecommissie voorlegt.
  De Controlecommissie verleent binnen een termijn van dertig dagen nadat ze het verzoek heeft ontvangen, een advies. Het met redenen omklede advies wordt door de voorzitter van de Controlecommissie onverwijld ter kennis gebracht van de voorzitter van het Vlaams Parlement.
  Het advies wordt niet openbaar gemaakt.

Art.5. Elke Vlaamse volksvertegenwoordiger kan bij de Controlecommissie een klacht indienen tegen een mededeling van de voorzitter van het Vlaams Parlement. De klacht wordt gericht aan de voorzitter van de Controlecommissie, die de klacht onverwijld aan de Controlecommissie bezorgt.
  Met respect voor de rechten van verdediging van de voorzitter van het Vlaams Parlement, neemt de Controlecommissie uiterlijk dertig dagen nadat ze de klacht heeft ontvangen, een met redenen omklede beslissing.
  De beslissing van de Controlecommissie wordt door de voorzitter van de Controlecommissie onverwijld schriftelijk ter kennis gebracht van de voorzitter van het Vlaams Parlement.
  Indien de Controlecommissie zich niet uitspreekt binnen de in het tweede lid bedoelde termijn, wordt ze geacht de klacht te hebben verworpen.

Art.6. De Controlecommissie kan een mededeling van de voorzitter ambtshalve toetsen. De Controlecommissie neemt haar beslissing met respect voor de rechten van de verdediging van de betrokken voorzitter, uiterlijk dertig dagen nadat de Controlecommissie kennis had of had kunnen hebben van de mededeling van de voorzitter van het Vlaams Parlement.
  De Controlecommissie neemt een met redenen omklede beslissing, die overeenkomstig artikel 5, derde lid, ter kennis wordt gebracht van de voorzitter van het Vlaams Parlement.

Art.7.
  <Opgeheven bij DVR 2016-06-17/17, art. 14, 004; Inwerkingtreding : 23-07-2016>

Art.8. Indien bij een klacht of een ambtshalve onderzoek de Controlecommissie oordeelt dat een mededeling van de voorzitter geheel of ten dele tot doel heeft het imago te beïnvloeden van de voorzitter van het Vlaams Parlement of van een politieke partij of een geleding ervan, legt ze de betrokken voorzitter een gemotiveerde blaam op. De ondervoorzitter van het Vlaams Parlement maakt die gemotiveerde blaam publiek in de eerstvolgende vergadering van het Vlaams Parlement volgend op de kennisgeving door de Controlecommissie.

Art.9.
  <Opgeheven bij DVR 2016-06-17/17, art. 14, 004; Inwerkingtreding : 23-07-2016>

Art. 10.<DVR 2003-05-23/35, art. 2, 002; Inwerkingtreding : 11-06-2003> Dit bijzonder decreet is van toepassing op de mededelingen van de voorzitter die van start gaan de dag na de inwerkingtreding van het bijzonder decreet van 23 mei 2003 houdende wijziging van het decreet van 19 juli 2002 houdende de controle op de mededelingen van de voorzitter van het Vlaams Parlement.
  Voor mededelingen van de voorzitter van het Vlaams Parlement die van start gaan in de periode tussen de dag na de inwerkingtreding van het bijzonder decreet van 23 mei 2003 houdende wijziging van het bijzonder decreet van 19 juli 2002 houdende de controle op de mededelingen van de voorzitter van het Vlaams Parlement, en de dag van de bekendmaking in het Belgisch Staatsblad van de normen bedoeld in artikel 3, § 2, van het decreet van 19 juli 2002 houdende de controle op de communicatie van de Vlaamse overheid, vraagt de Controlecommissie, in afwijking van artikel 9, eerste lid, geen gemotiveerd advies aan de Expertencommissie.