20 SEPTEMBER 2002. - Koninklijk besluit betreffende de oprichting, organisatie en werking van een paritair overlegorgaan in de sector van het verzekeringswezen, van de kredietinstellingen en van de gereglementeerde effectenmarkten.
HOOFDSTUK I. - Vertegenwoordiging en verkiezing van de vertegenwoordigers van de handelsagenten.
Art. 1-5
HOOFDSTUK II. - Vertegenwoordiging van de principaal.
Art. 6
HOOFDSTUK III. - Werking van het paritair overlegorgaan.
Art. 7-8
HOOFDSTUK IV. - Slotbepalingen.
Art. 9-10
HOOFDSTUK I. - Vertegenwoordiging en verkiezing van de vertegenwoordigers van de handelsagenten.
Artikel 1. § 1. Om de drie jaar verkiezen de handelsagenten van de sectoren van het verzekeringswezen, van de kredietinstellingen en van de gereglementeerde markten voor effecten per principaal en rekening houdende met het tweede lid, handelsagenten die hen zullen vertegenwoordigen.
Wanneer de principaal werkt met verschillende merken, op basis van op onderscheiden overeenkomsten georganiseerde netten, of nog met producten die via verschillende van de in het eerste lid opgesomde verschillende sectoren verdeeld worden, kunnen onderscheiden paritaire overlegorganen worden opgericht.
§ 2. Indien het aantal handelsagenten waarvoor het paritair overlegorgaan wordt opgericht, hoger of gelijk is aan tweehonderd vijftig, is het aantal vertegenwoordigers van de handelsagenten gelijk aan tien. Indien het hiervoor bedoelde aantal handelsagenten minder dan tweehonderd vijftig bedraagt, is het aantal vertegenwoordigers van de handelsagenten gelijk aan zes.
§ 3. Wanneer in het raam van de toepassing van § 2, blijkt dat de principaal handelsagenten heeft in meer dan één gewest wordt er voor elk gewest waar minstens 5 % van de handelsagenten van de principaal werkzaam zijn een afzonderlijke kandidatenlijst opgesteld.
Overeenkomstig artikel 3 van de Grondwet zijn er voor de toepassing van deze bepaling drie gewesten te onderscheiden : het Vlaamse gewest, het Waals Gewest en het Brussels Gewest.
Het op elke kandidatenlijst te verkiezen aantal vertegenwoordigers wordt bepaald op grond van de verhouding tussen enerzijds het aantal handelsagenten dat in het betrokken gewest voor de principaal werkzaam is en anderzijds het totaal aantal handelsagenten dat voor de principaal in het hele land werkzaam is. Het op de kandidatenlijst van elk gewest te verkiezen vertegenwoordigers is minstens gelijk aan één.
Als er een opdeling per gewest is, kan elke gegadigde zich slechts kandidaat stellen op de lijst van het gewest op het grondgebied waarvan hijzelf of de rechtspersoon die hij vertegenwoordigt zijn voornaamste exploitatiezetel heeft. In dit geval, kunnen de handelsagenten alleen stemmen op de lijst van kandidaten van het gewest op het grondgebied waarvan zij hun voornaamste exploitatiezetel hebben.
De handelsagenten die hun voornaamste exploitatiezetel hebben in een gewest waar minder dan vijf procent van de handelsagenten van de principaal werkzaam zijn, op basis van het eerste lid van deze paragraaf, kunnen zich kandidaat stellen of hun stem uitbrengen op een lijst van een gewest naar keuze indien er kandidatenlijsten zijn in meerdere gewesten. Ongeacht of er slechts één dan wel meer kandidatenlijsten zijn in één gewest, kunnen die handelsagenten zich alleen kandidaat stellen of hun stem uitbrengen op de lijst van dit gewest.
Art.2. § 1. Bij het opstellen van de kandidatenlijsten per gewest kan er rekening worden gehouden met de categorieën van handelsagenten die voor de principaal actief zijn. Het aantal te verkiezen vertegenwoordigers voor het betrokken gewest kan in dat geval worden verdeeld over de verschillende categorieën.
Per categorie wordt een afzonderlijke lijst van kandidaten opgesteld. Een gegadigde kan slechts kandidaat zijn op de lijst van de categorie waartoe hijzelf of de rechtspersoon die hij vertegenwoordigt, behoort. Als de kandidaat tot meerdere categorieën behoort, dient hij voor één ervan te opteren.
De verdeling van de handelsagenten in categorieën is gebaseerd op objectieve criteria die voor de verschillende gewesten dezelfde zijn en die een evenredige spreiding van het totaal van de handelsagenten van de principaal over de verschillende categorieën waarborgen. Er kunnen ten hoogste drie categorieën zijn. Wanneer in verschillende gewesten een zelfde aantal categorieën wordt gebruikt, dienen de in deze gewesten gebruikte categorieën dezelfde te zijn.
Elke categorie mag minstens één vertegenwoordiger kiezen. Als er in een gewest minder categorieën zijn dan het aantal te verkiezen vertegenwoordigers van de handelsagenten, wordt het aantal per categorie te verkiezen handelsagenten voorafgaandelijk vastgelegd. Deze vaststelling geschiedt per gewest op grond van de verhouding tussen het aantal handelsagenten van de desbetreffende categorie en het totaal aantal handelsagenten van de principaal binnen dat gewest.
Handelsagenten kunnen alleen stemmen op de kandidatenlijst van de categorie waartoe zij behoren, of, als zij tot verschillende categorieën behoren, op de kandidatenlijst van de categorie die zij gekozen hebben.
§ 2. Indien er met toepassing van artikel 1, § 1, tweede lid, onderscheiden paritaire overlegorganen worden opgericht, worden er voor elk overlegorgaan afzonderlijke kandidatenlijsten opgesteld. Elke kandidaat kan zich dan slechts op één lijst kandidaat stellen. De handelsagenten kunnen dan alleen stemmen op de lijst van kandidaten van de categorie handelsagenten waartoe ze zelf behoren. Indien een handelsagent tot meerdere categorieën zou behoren, dient hij als kandidaat en/of als kiezer voor één lijst te opteren.
§ 3. De in artikel 4, § 1, bedoelde gerechtsdeurwaarder ziet toe op de toepassing van de bepalingen van dit artikel.
Art.3. Kandidaten kunnen enkel natuurlijke personen zijn, die de hoedanigheid hebben van handelsagent van de principaal of van zaakvoerder of van gedelegeerd bestuurder van de rechtspersoon die de hoedanigheid heeft van handelsagent van de principaal.
Indien een rechtspersoon met de hoedanigheid van handelsagent van de principaal meerdere zaakvoerders of afgevaardigde bestuurders heeft, kan slechts één van hen zich kandidaat stellen. Indien verscheidenen van hen zich kandidaat stellen, kan alleen de kandidatuur van de oudste in aanmerking worden genomen.
Art.4. Een gerechtsdeurwaarder uit het gerechtelijk arrondissement van de maatschappelijke zetel van de principaal houdt toezicht op de volledige kiesprocedure. De kosten en het ereloon van deze gerechtsdeurwaarder worden betaald door de principaal.
1°. De gerechtsdeurwaarder wordt aangesteld hetzij na overleg tussen de principaal en de sectororganisaties die de handelsagenten vertegenwoordigen hetzij door de voorzitter van de Kamer van gerechtsdeurwaarders van het gerechtelijk arrondissement van de maatschappelijke zetel van de principaal op verzoek van de meest gerede partij.
2°. De principaal stelt door middel van een gewone brief alle handelsagenten op de hoogte van de oproep tot de kandidaturen.
In deze oproep wordt uitdrukkelijk verwezen naar artikel 15 van voormelde wet van 13 april 1995.
3°. De in artikel 3 bedoelde personen, die zich kandidaat willen stellen, beschikken over een termijn van dertig kalenderdagen na de datum van verzending van de in het 2°, bepaalde oproep. De kandidatuurstelling moet per brief aan de principaal worden terug gezonden, waarbij de datum van de poststempel geldt als datum van verzending.
4°. De principaal die vaststelt dat de kandidaat niet aan de voorziene verkiesbaarheidsvoorwaarden als bedoeld in artikel 3 voldoet, deelt, per aangetekende brief de betrokken kandidaat zijn gemotiveerde weigering om hem op de lijst te plaatsen mee, binnen een termijn van vijftien kalenderdagen na afsluiting van de periode van kandidatuurstelling zoals bepaald in 3°.
5°. De stemming is altijd geheim en nooit verplicht. Zij gebeurt steeds schriftelijk. Iedere handelsagent heeft één stem.
De gerechtsdeurwaarder ziet toe op het geheim karakter van de stemming.
De stembiljetten, in de vorm van kandidatenlijsten met de alfabetisch gerangschikte kandidaten, worden door de principaal aan de handelsagenten verstuurd binnen een maximumtermijn van negentig kalenderdagen te rekenen vanaf de datum van verzending van de oproep tot de kandidaten.
Aan elke handelsagent wordt uitsluitend het stembiljet verstuurd waarvoor hij stemgerechtigd is.
Het stembiljet wordt onder gesloten omslag aan de principaal teruggestuurd binnen de vijftien kalenderdagen na de datum van verzending van de stembiljetten. De datum van de poststempel geldt als datum van verzending. De stembiljetten worden geopend en opgenomen in aanwezigheid van de gerechtsdeurwaarder.
De kiezer stemt voor evenveel kandidaten als er aan te wijzen vertegenwoordigers op de lijst staan.
De termijn waarbinnen het stembiljet moet worden opgestuurd alsook het aantal aan te kruisen kandidaten worden duidelijk vermeld op het stembiljet.
6°. Wanneer het aantal kandidaten gelijk is aan het aantal te verkiezen vertegenwoordigers zijn deze kandidaten automatisch verkozen.
7°. Wanneer het aantal kandidaten kleiner is dan het aantal te verkiezen vertegenwoordigers zijn deze kandidaten automatisch verkozen en is het paritair overlegorgaan geldig samengesteld, zo er minstens drie kandidaten waren.
8°. De vertegenwoordigers van de handelsagenten worden op dezelfde lijst verkozen in volgorde van het aantal bekomen stemmen. Bij staking van stemmen voor meerdere kandidaten voor het laatste toe te kennen mandaat, wordt het mandaat toegekend aan de oudste kandidaat in leeftijd.
9°. Nadat de aangestelde gerechtsdeurwaarder het correcte verloop en de uitslag van de verkiezingen definitief heeft vastgesteld, worden de handelsagenten van de principaal en de principaal schriftelijk, door middel van een mededeling uitgaande van de principaal, ingelicht over de uitslag van de stemming, uiterlijk vijftien kalenderdagen vanaf het verstrijken van de voor het terugsturen van de stembiljetten bepaalde termijn.
Binnen dezelfde termijn legt de principaal neer op het secretariaat van de Hoge Raad van de Zelfstandigen en de KMO's : het proces-verbaal van de verkiezingen, de lijst van de kandidaten en de lijst van de vertegenwoordigers. Deze stukken kunnen er door iedereen worden ingezien.
10°. De eerste vergadering van het nieuw verkozen paritair overlegorgaan vindt, op uitnodiging van de principaal, plaats binnen een termijn van minimum acht en maximum dertig kalenderdagen na het verstrijken van de termijn bepaald voor de kennisgeving van de uitslag aan de handelsagenten en de principaal.
Binnen een termijn van zeven kalenderdagen vanaf de verzending van de in het eerste lid, 9°, bedoelde kennisgeving, delen de verkozen vertegenwoordigers van de handelsagenten aan de principaal de punten mee die moeten vermeld worden op de agenda van de eerste vergadering. De principaal voegt zijn punten aan deze agenda toe.
Art.5. § 1. Wanneer een vertegenwoordiger van de handelsagenten blijvend verhinderd is of indien artikel 5, § 2, op hem van toepassing is, wordt hij vervangen door de eerste niet-verkozen kandidaat op de lijst waarop hij verkozen werd.
Indien er binnen dezelfde lijst geen vervanger kan worden aangeduid, wordt de in het vorige lid bedoelde vertegenwoordiger van de handelsagenten niet vervangen. Wanneer dit tot gevolg heeft dat er niet langer drie vertegenwoordigers van de handelsagenten zijn, wordt het paritair overlegorgaan van rechtswege ontbonden.
§ 2. De beëindiging van de handelsagenthuurovereenkomst met de in artikel 3 bedoelde handelsagent leidt van rechtswege tot het ontslag als lid van het paritair overlegorgaan. Dit ontslag gaat in het ogenblik van de beëindiging van de handelsagenthuurovereenkomst of, in geval van opzeg van de overeenkomst, op de eerste dag van de opzegtermijn.
Het eerste lid is van overeenkomstige toepassing bij de beëindiging van het mandaat als zaakvoerder of als afgevaardigde bestuurder dat de vertegenwoordiger van de handelsagenten uitoefent in de in artikel 3 bedoelde rechtspersoon.
Indien het ontslag van een lid van het paritair overlegorgaan tot gevolg heeft dat er niet langer drie vertegenwoordigers van de handelsagenten zijn, wordt het paritair overlegorgaan van rechtswege ontbonden.
HOOFDSTUK II. - Vertegenwoordiging van de principaal.
Art.6. De principaal wijst binnen de zeven kalenderdagen vanaf de datum van verzending van de in artikel 4, eerste lid, 9°, bedoelde kennisgeving drie gewone en drie plaatsvervangende vertegenwoordigers aan die hem in het overlegorgaan zullen vertegenwoordigen.
Minstens één afgevaardigde van de commerciële directie van de principaal wordt als gewone vertegenwoordiger van de principaal aangeduid.
Wanneer er op basis van artikel 1, § 3, kandidatenlijsten worden opgesteld in verschillende gewesten, duidt de principaal, indien mogelijk, voor ieder gewest minstens één gewone vertegenwoordiger aan die er woont ofwel er beroepshalve een band mee heeft.
HOOFDSTUK III. - Werking van het paritair overlegorgaan.
Art.7. § 1. Het paritair overlegorgaan komt samen op de hoofdzetel van de principaal.
Het paritair overlegorgaan komt samen binnen de twee weken op verzoek van minstens de helft van de leden die ofwel de handelsagenten ofwel de principaal vertegenwoordigen.
§ 2. Minstens zeven kalenderdagen voor de vergadering wordt de gedetailleerde agenda toegezonden aan alle leden. Er kan enkel worden beraadslaagd over de punten die op de overgemaakte agenda voorkomen.
§ 3. Er kan enkel worden beraadslaagd indien minstens de helft van zowel de vertegenwoordigers van de handelsagenten als van de principaal aanwezig zijn.
Indien aan deze voorwaarde niet is voldaan, zal het paritair overlegorgaan opnieuw samenkomen binnen de vijftien kalenderdagen met dezelfde agenda en kan het, geldig beraadslagen indien er minstens twee vertegenwoordigers van de principaal en minstens twee vertegenwoordigers van de handelsagenten aanwezig zijn.
§ 4. Indien er een concreet voorstel ter stemming wordt voorgelegd, kan de stemming daarover, op verzoek van minstens één van de vertegenwoordigers van de handelsagenten, worden uitgesteld tot een volgende vergadering van het paritair overlegorgaan. Deze volgende vergadering wordt gehouden binnen de vijftien kalenderdagen.
Overeenkomsten worden goedgekeurd door minstens de helft van de aanwezige vertegenwoordigers van de handelsagenten en minstens de helft van de aanwezige vertegenwoordigers van de principaal.
De in het tweede lid bedoelde overeenkomsten kunnen alleen blijken uit een document dat werd ondertekend door alle aanwezige vertegenwoordigers van de handelsagenten en van de principaal die voor de goedkeuring van het voorstel hebben gestemd.
§ 5. Het voorzitterschap van de vergadering zal worden waargenomen door een vertegenwoordiger van de partij die de vergadering heeft samengeroepen.
Het secretariaat wordt waargenomen door een vertegenwoordiger van de principaal. Deze maakt het verslag.
§ 6. Van elke vergadering wordt een ontwerpverslag opgemaakt dat wordt overgemaakt aan alle vertegenwoordigers van de handelsagenten en de principaal.
Indien noch een vertegenwoordiger van de principaal noch van de handelsagenten binnen de tien kalenderdagen na de verzending van het ontwerpverslag opmerkingen hebben meegedeeld aan de voorzitter of de secretaris van de vergadering wordt het verslag geacht te zijn goedgekeurd. Het definitieve verslag wordt ter informatie aan alle handelsagenten overgemaakt.
Indien een vertegenwoordiger van de principaal of van de handelsagenten binnen de voormelde termijn opmerkingen meedeelt over het ontwerpverslag, wordt het ontwerpverslag voorgelegd aan de volgende vergadering van het overlegorgaan, dat zich, overeenkomstig paragraaf 4, definitief uitspreekt over deze opmerkingen.
De goedkeuring van het in voorkomend geval gewijzigd ontwerpverslag blijkt dan uit de ondertekening van het ontwerpverslag door minstens de helft van de aanwezige vertegenwoordigers van de principaal en door minstens de helft van de aanwezige vertegenwoordigers van de handelsagenten. Het definitief verslag wordt ter informatie aan alle handelsagenten overgemaakt.
Art.8. De leden die de handelsagenten vertegenwoordigen, zullen de in het paritair overlegorgaan gesloten overeenkomsten verdedigen bij alle handelsagenten van de principaal en, voorzover de principaal akkoord gaat met de bekendmaking ervan, bij derden.
De leden die de principaal vertegenwoordigen, zullen de in het paritair overlegorgaan gesloten overeenkomsten intern bekend maken bij alle handelsagenten van het net en verdedigen bij alle betrokken geledingen van de principaal.
HOOFDSTUK IV. - Slotbepalingen.
Art.9. Zodra er in toepassing van dit besluit een paritair overlegorgaan is opgericht, kan dit orgaan de beginselen van dit besluit verder uitwerken en aanvullen in een schriftelijk protocol waarvan de bepalingen niet mogen afwijken van de bepalingen van dit besluit.
Aanvaarding of wijziging van het protocol geldt eerst na goedkeuring ervan door een dubbele gekwalificeerde meerderheid, waarbij bedoeld wordt dat minstens 2/3 van alle vertegenwoordigers van de handelsagenten en minimaal 2/3 van alle gewone vertegenwoordigers van de principaal het voorstel goedkeuren.
De aanduiding van de vertegenwoordigers van de handelsagenten in het paritair overlegorgaan gebeurt evenwel steeds op basis van geheime verkiezingen. Deze procedure moet objectief en regelmatig verlopen.
Indien er een protocol tot stand komt, wordt dit meegedeeld aan alle handelsagenten. Hetzelfde geldt voor alle wijzigingen aan een bestaand protocol.
Binnen de vijftien kalenderdagen na de goedkeuring van het protocol of de wijzigingen eraan, legt de principaal het nieuwe protocol neer op het secretariaat van de Hoge Raad van de Zelfstandigen en de KMO's. Deze stukken kunnen er door iedereen worden ingezien.
Art. 10. Onze Minister van Justitie en Onze Minister van Telecommunicatie en Overheidsbedrijven en Participaties, belast met Middenstand, zijn, ieder wat hem betreft, belast met de uitvoering van dit besluit.
Gegeven te Brussel, 20 september 2002.
ALBERT
Van Koningswege :
De Minister van Justitie,
M. VERWILGHEN
De Minister van Telecommunicatie en Overheidsbedrijven en Participaties, belast met Middenstand,
R. DAEMS.