26 FEBRUARI 1997. - [1Besluit over de erkenningsvoorwaarden voor woon-, begeleidings- en verzorgingsstructuren voor bejaarden]1(VERTALING). (1)<BDG2009-06-26/02, art. 1, 002; Inwerkingtreding : 24-09-2009> (NOTA : Raadpleging van vroegere versies vanaf 23-01-1998 en tekstbijwerking tot 30-10-2024)
Art. 1-6
BIJLAGEN.
Art. N1-N4
Artikel 1.Naargelang hun aard moeten de instellingen voldoen aan de normen opgenomen [1 A, B, C en D]1 bij dit besluit.
----------
(1)<BDG 2009-06-26/02, art. 2, 002; Inwerkingtreding : 24-09-2009>
Art.2. De vóór de inwerkingtreding van dit besluit al bestaande serviceflatgebouwen en dagverzorgingscentra beschikken over een termijn van 12 maanden om zich in overeenstemming te brengen met de normen opgenomen in de bijlagen B en C.
Art.3. De bevoegde minister mag in bijzonder gerechtvaardigde gevallen afwijkingen van de bepalingen van dit besluit toestaan.
Art.4. Het besluit van de Executieve van 26 mei 1993 tot vaststelling van de normen waaraan de rustoorden voor bejaarden moeten voldoen, is opgeheven.
Art.5. Dit besluit treedt in werking op 1 maart 1997.
Art.6. De Minister-President, Minister van Financiën, Internationale Betrekkingen, Gezondheid, Gezin en Bejaarden, Sport en Toerisme, is belast met de uitvoering van dit besluit.
BIJLAGEN.
Art. N1.Bijlage A. - [1 Toekenningsvoorwaarden voor bejaardenhuizen en rust- en verzorgingstehuizen voor bejaarden evenals voor kort verblijf]1
----------
(1)<BDG 2009-06-26/02, art. 3, 002; Inwerkingtreding : 24-09-2009>
Art. 1N1.HOOFDSTUK I. - [1 ALGEMENE BEPALINGEN
De erkenningsvoorwaarden uit onderhavige bijlage zijn van toepassing op alle in Duitstalig gebied actieve bejaardentehuizen en rust- en verzorgingstehuizen evenals op aanbieders van kort verblijf.
Met het oog op de toepassing van artikel 13, § 2 van het decreet van 16 februari 2009 betreffende de thuishulpdiensten en houdende oprichting van een consultatiebureau voor thuishulp, transmurale en stationaire hulp moet de inrichtende macht van het bejaardentehuis en van het rust- en verzorgingstehuis zich ervan vergewissen dat de toekomstige bewoner voordien een beroep heeft gedaan op de dienstverlening van het consultatiebureau teneinde zijn behoeften te analyseren en een hulpplan op te stellen.]1
----------
(1)<BDG 2009-06-26/02, art. 3, 002; Inwerkingtreding : 24-09-2009>
Art. 2N1.HOOFDSTUK II. - [1 RICHTLIJNEN BETREFFENDE DE VRIJHEID VAN DE INWONENDEN EN DE EERBIED VOOR HUN OVERTUIGINGEN
1. HET HUISHOUDELIJK CONCEPT EN HET HUISHOUDELIJK REGLEMENT
a) Elk bejaardenhuis en rust- en verzorgingstehuis evenals instellingen voor kort verblijf, hierna "tehuis" genoemd, is verplicht een huishoudelijk concept op te stellen. Dat huishoudelijk concept bevat naast de algemene doelstellingen van het tehuis en de beschrijving van de aangeboden diensten ook een huishoudelijk reglement.
Het huishoudelijk concept moet de werkelijkheid van het huis weerspiegelen en controleerbaar zijn.
Het tehuis definieert in het kader van het huishoudelijk concept ook de samenwerking met vrijwilligers. Het legt de taken van die vrijwillige arbeidskrachten in een ontwerpdocument vast.
Op basis van dat ontwerp stelt het tehuis een huishoudelijk reglement op. Het huishoudelijk reglement evenals elke latere wijziging ervan worden aan de bevoegde minister ter goedkeuring voorgelegd, die binnen dertig dagen over de verlening of de weigering van de goedkeuring beslist.
Bij de aanvraag tot goedkeuring wordt een advies van de in hoofdstuk I, punt 4, beschreven raad van inwonenden gevoegd. De minister kan de goedkeuring alleen weigeren indien het huishoudelijk reglement in strijd is met de bepalingen uit onderhavige bijlage en niet om redenen van opportuniteit.
Bij ontstentenis van betekening van de beslissing binnen de bovenvermelde termijn wordt het huishoudelijk reglement geacht te zijn goedgekeurd.
De wijzigingen aan dit huishoudelijk reglement treden in werking dertig dagen na de bekendmaking aan de inwonenden.
Deze termijn geldt niet voor wettelijke verplichtingen die de inrichtende macht van het tehuis op korte termijn moet nakomen.
b) Het huishoudelijk reglement maakt integraal deel van de overeenkomst met het tehuis uit en moet tegelijkertijd aan elke nieuwe inwonende of aan zijn vertegenwoordiger worden afgegeven.
Door het ondertekenen van een ontvangstbewijs verklaart hij dat hij met dit huishoudelijk reglement akkoord gaat.
c) Het huishoudelijk reglement vermeldt ten minste de volgende gegevens :
- de naam van de inrichtende macht;
- de beschrijving van de rechten en plichten van de inwonenden en van het bejaardentehuis met betrekking tot het dagelijks met elkaar samenleven;
- de naam van de persoon die door het tehuis met het dagelijkse bestuur is belast en bij wie alle vragen, voorstellen en suggesties, opmerkingen en klachten mogen worden neergelegd, zowel door de inwonenden, hun familieleden of hun vertegenwoordigers.
Die persoon of haar vertegenwoordiger staat met het oog hierop op verzoek ter beschikking;
- de interne klachtendienst evenals het adres en het telefoonnummer van de door de Regering aangeduide dienst waaraan de klachten kunnen worden gericht;
- de wijze waarop de inwonenden aan de vastlegging van de levensomstandigheden in het tehuis kunnen deelnemen;
- informatie over de maaltijden (tijdstip, aantal, plaats);
- de beschrijving van de wijze waarop de volgende rechten van de inwonenden in acht worden genomen, waarbij eventuele beperkingen dienen te worden gedefinieerd en gemotiveerd :
. het recht op privacy en onafhankelijkheid van de inwonenden;
. De familieleden, vrienden, geestelijken van de erkende godsdiensten en lekenconsulenten hebben ongehinderd toegang tot het tehuis. Bovendien is ongehinderde bewegingsvrijheid binnen en buiten het tehuis, behalve tot de interne dienstlokalen, voor de bewoners gegarandeerd;
. Het recht van de inwonenden op vrije keus van alle diensten, zoals onder andere het recht van vrije keus van arts en zijn toegang tot het bejaardentehuis;
. Het recht op zelfontplooiing;
. Het recht de aanbiedingen en de begeleiding in het Duits te kunnen krijgen. Alle navenante schriftelijke informatiestukken moeten in het Duits beschikbaar zijn;
. Het recht van de inwonende op de inachtneming van de persoonlijke rechten, rekening houdend met de ideologische, filosofische en godsdienstige overtuigingen.
Iedere beperking van die rechten moet vooraf worden vastgelegd en gemotiveerd. Het huishoudelijk reglement mag geen enkele clausule bevatten die de inwonenden verplichtingen oplegt die van commerciële aard zijn of die in strijd zijn met de vrijheid van eredienst die in de artikelen 19 en 20 van de Grondwet is vastgelegd.
2. DE OVEREENKOMST MET HET TEHUIS
Tussen de inrichtende macht van het tehuis en de toekomstige inwonende of zijn vertegenwoordiger wordt een overeenkomst gesloten. Deze moet aan de toekomstige inwonende of zijn vertegenwoordiger minstens twee dagen voor de geplande opname worden overhandigd en minstens een dag voor de opname in het tehuis samen worden ondertekend. Elke pagina van de overeenkomst moet worden geparafeerd.
Een type-exemplaar van de overeenkomst wordt ter goedkeuring aan de Minister voorgelegd, die binnen dertig dagen over de verlening of de weigering van de goedkeuring beslist. Bij ontstentenis van betekening van de beslissing binnen de bovenvermelde termijn wordt de overeenkomst geacht te zijn goedgekeurd.
De overeenkomst vermeldt de volgende gegevens :
a) de algemene en bijzondere voorwaarden voor het huren van een kamer voor een inwonende;
b) de dagelijkse huurprijs evenals de kosten van de bijkomende diensten volgens bijlage D. Voor niet in bijgaande tabel opgesomde diensten moet worden vermeld of zij in de dagelijkse huurprijs inbegrepen zijn, of zij met een toeslag ten bedrage van hoogstens 5 % worden aangerekend dan wel of de reële kosten van de dienst zonder toeslag in rekening worden gebracht.
c) De bepaling dat de inwonende, indien hij in de loop van de maand in een kamer zijn intrek neemt, een bedrag moet voldoen dat overeenstemt met het resterende deel van de maand.
d) Het bedrag van de eventueel neer te leggen waarborg en de bestemming ervan. Deze waarborg mag het bedrag van een huur van 31 dagen niet overschrijden.
Volgende bepalingen zijn van toepassing op de neergelegde waarborg :
1. Wanneer een waarborg geëist wordt, wordt het bedrag door de partijen op een individuele rekening gestort, geopend op naam van de inwonende bij een financiële instelling met vermelding van de bestemming "waarborg voor elke schuldvordering" die voortvloeit uit de totale of gedeeltelijke niet-naleving van de verplichtingen vanwege de inwonende.
2. De interesten van het aldus geplaatste bedrag worden bij het kapitaal gevoegd.
3. Over de waarborgrekening kan ten gunste van de ene partij of de andere partij worden beschikt mits voorlegging van hetzij een schriftelijk akkoord dat later dan de afsluiting van de overeenkomst werd opgesteld, hetzij een eensluidend afschrift van een gerechtelijke beslissing.
Op het einde van de overeenkomst wordt het gekapitaliseerde bedrag aan de inwonende of zijn rechthebbenden terugbetaald na aftrek van alle eventuele kosten en schadevergoedingen die krachtens de overeenkomst verschuldigd zijn.
e) De voorwaarden van het neerleggen of in bewaring geven van goederen en waarden die door de inwonende aan het tehuis zijn toevertrouwd, alsook de modaliteiten van het beheer ervan.
f) De voorwaarden van de financiële bijdrage van de inwonende in geval van afwezigheid voor een ononderbroken duur die zeven dagen opeenvolgende dagen overschrijdt.
g) De ligging van de door de inwonende gehuurde kamer met vermelding van het maximale aantal personen dat in deze kamer kan wonen, evenals de voorwaarden voor een wisseling van kamers.
h) Volgende bepaling met betrekking tot de ontbinding van de overeenkomst :
1. Met uitzondering van een verblijf van korte duur wordt de overeenkomst voor onbepaalde duur afgesloten, behalve indien in een specifiek geval slechts een tijdelijk verblijf van de inwonende voorzien is.
2. De overeenkomst betreffende kort verblijf wordt voor een duur van ten hoogste 3 maanden per kalenderjaar ondertekend, waarbij alle andere bepalingen uit onderhavige paragraaf van toepassing zijn.
3. De overeenkomst mag door beide partijen mits naleving van een opzeggingstermijn van 30 dagen of met wederzijds akkoord worden ontbonden.
De ontbinding geschiedt schriftelijk, bij aangetekende brief of tegen ontvangstbewijs, twee dagen voor de aanvang van de hierboven vermelde termijnen.
4. De inwonende of zijn vertegenwoordiger die de overeenkomst zonder inachtneming van de hierboven vermelde termijnen ontbindt, kan verplicht worden aan het tehuis een schadevergoeding te betalen die overeenkomt met de dagelijkse huurprijs voor de periode van de opzeggingstermijn.
5. In geval van overlijden van de inwonende of indien hij om medische redenen het tehuis voorgoed dient te verlaten, dient de dagelijkse huurprijs te worden betaald tot de kamer is ontruimd.
3. PERSOONLIJKE GEGEVENS BETREFFENDE DE INWONENDE
Wanneer een inwonende zijn intrek neemt, wordt een document met ten minste de volgende persoonlijke gegevens opgemaakt :
- de volledige identiteit van de inwonende (naam, voornaam, geboorteplaats en -datum, burgerlijke staat, nationaliteit);
- de naam, het adres en het telefoonnummer van de vertegenwoordiger en/of de gevolmachtigde in de zin van de patiëntenrechten, voor zover voorhanden;
- de naam, het adres en het telefoonnummer van de behandelende arts;
- de naam, het adres en het telefoonnummer van de persoon die in geval van nood moet worden gewaarschuwd;
- de godsdienst en/of de filosofische overtuiging van de inwonende, indien de inwonende dat wenst;
- de inlichtingen betreffende de verantwoordelijke die voor de betaling instaat (door de inwonende of zijn plaatsvervanger, desgevallend door het O.C.M.W.);
- de inlichtingen betreffende de ziekenkas (naam, adres, categorie en inschrijvingsnummer);
- de inventaris van de meegebrachte meubelen;
- de uitvoerige lijst van de in bewaring gegeven voorwerpen en/of geldbedragen.
Met het oog op de toepassing van de wetgeving betreffende de privacy, in het bijzonder de wet van 8 december 1992 tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van persoonsgegevens, wordt de inwonende of zijn vertegenwoordiger in de overeenkomst onder andere voorgelicht over de opslag van de gegevens en hun verwerking evenals over de daaraan gekoppelde doelstelling in de overeenkomst. Verdere informatie over de opslag en verwerking van gegevens kan de betrokkene bij de directie van het tehuis vragen. Het tehuis legt schriftelijk vast welke personen toegang hebben tot deze persoonlijke gegevens van de inwonenden.
4. MEDEBESLISSING VAN DE INWONENDEN EN HUN FAMILIELEDEN INZAKE DE LEVENSOMSTANDIGHEDEN VAN HET BEJAARDENTEHUIS VIA DE RAAD VAN INWONENDEN
De medezeggenschap van de inwonenden die in punt 1.c van de bepaling van het huishoudelijk reglement is voorzien, omvat minstens halfjaarlijkse discussiegesprekken die per woonafdeling of voor het hele tehuis worden gehouden. In die gesprekken worden vragen betreffende de individuele begeleiding evenals vragen over het met elkaar leven, de woonomstandigheden, het huishoudelijk reglement en vragen over de maaltijden en het aanbod van activiteiten besproken.
De inwonenden hebben medebeslissingsrecht bij aangelegenheden inzake het met elkaar leven, de woonomstandigheden en het huishoudelijk reglement.
Aan deze gesprekken moeten naast de inwonenden, hun vertegenwoordigers en hun familieleden ook vertegenwoordigers van de woonafdeling en de directie van het tehuis deelnemen.
Een te dien einde aangewezen personeelslid stelt een verslag over de besproken punten op. Dit verslag ligt ter inzage van de inspectie van het tehuis evenals van de inwonenden respectievelijk hun aangewezen vertegenwoordigers en het dient minstens veertien dagen na het plaatsvinden van het gesprek klaar te zijn.
De data van de gesprekken worden ten minste veertien dagen op voorhand bekendgemaakt op het mededelingenbord.
Het tehuis stelt een ontwerp op voor het betrekken van de familieleden bij het dagelijks samenleven in het tehuis. Dit ontwerp omvat minstens de volgende punten : de informatiestroom naar en van de familieleden, de contactpersonen, het betrekken bij de activiteiten van het dagelijkse leven, feesten en uitstappen, ondersteuning in het dagelijkse leven van de inwonende door familieleden.
5. MEDEDELINGENBORDEN
Per woonafdeling van het tehuis moet een mededelingenbord met de volgende gegevens worden aangebracht :
a) de naam van de medewerkers;
b) de activiteiten respectievelijk dagelijkse activiteiten;
c) de beschrijving van de mogelijkheden om aan de vastlegging van de levensomstandigheden in het bejaardentehuis te kunnen meewerken evenals de data van de discussies en van de ontmoetingen van inwonenden en familieleden;
d) de spijskaart, het tijdstip en de plaats van de maaltijden;
e) de gemeenschappelijke activiteiten;
f) de feesten, vieringen en geplande uitstappen;
g) de bezoekuren van de diensten en instanties in het tehuis.
6. SAMENWERKING MET ANDERE DIENSTEN
Het tehuis stelt passende lokalen ter beschikking, zodat de vertegenwoordigers van pensioenkassen en sociale diensten in het tehuis raadplegingen kunnen houden;]1
----------
(1)<BDG 2009-06-26/02, art. 3, 002; Inwerkingtreding : 24-09-2009>
Art. 3N1.HOOFDSTUK III. - [1 RICHTLIJNEN BETREFFENDE DE MAALTIJDEN, DE HYGIÓNE, DE PLANNING EN DE DOCUMENTATIE VAN DE VERZORGING ALSOOK DE DAGELIJKSE ACTIVITEITEN EN PROCEDURELE RICHTLIJNEN
1. DE MAALTIJDEN
a) De inwonenden krijgen drie hoofdmaaltijden per dag aangeboden waarvan ten minste één warme evenals op verzoek van de inwonenden twee tussenmaaltijden en één late maaltijd.
b) Bij de bereiding en de verdeling van de maaltijden worden de regels inzake zindelijkheid en hygiëne strikt nageleefd.
c) Het voedsel dient gezond, aangepast aan de bejaarden en afwisselend te zijn. Het voedsel moet aan de gezondheidstoestand van de inwonende aangepast zijn.
d) De voorgeschreven diëten moeten in acht worden genomen.
e) De inwonenden worden aangemoedigd aan de opstelling van de spijskaart mee te werken.
f) Het middagmaal mag niet voor 12.00 uur worden opgediend, het avondmaal niet voor 17.30 uur.
g) De nodige hulp wordt verleend aan personen die niet alleen kunnen eten en drinken.
h) Drinkwater is naar believen kosteloos beschikbaar voor de inwonende.
i) De spijskaarten van de voorbije maand worden ter inzage bewaard.
2. HYGIÓNE EN GEZONDHEIDSZORG
Het tehuis is verantwoordelijk voor de inachtneming van hygiëne en navenante maatregelen op alle vlakken, zoals de verzorging van de inwonenden, het onderhoud van de vertrekken, de bereiding van het eten, de inrichting van de reservelokalen en de afvalverwijdering.
a) Indien huisdieren in het tehuis toegelaten zijn, hebben zij geen toegang tot de lokalen waarin voedingsmiddelen worden bereid of bewaard.
b) Vast afval, in het bijzonder keukenafval, wordt in goed gesloten bakken opgeslagen en afgevoerd.
c) Het tehuis stelt zoveel schoon beddengoed ter beschikking als nodig is.
d) Alle hygiënische voorzorgsmaatregelen worden genomen ten opzichte van het bevuilde linnen.
e) Alle noodzakelijke maatregelen dienen te worden getroffen ter voorkoming van besmettelijke ziekten. Elke te melden ziekte moet in overeenstemming met de ter zake geldende juridische voorschriften onverwijld aan de hygiëne-inspectie worden meegedeeld.
3. PLANNING EN DOCUMENTATIE VAN DE VERZORGING
a) Wanneer de inwonende in het tehuis zijn intrek neemt, wordt er een medisch dossier van de inwonende opgesteld. Dit dossier bevat alle relevante gegevens over de gezondheidstoestand en wordt regelmatig bijgewerkt. De inwonende vraagt deze documenten bij zijn huisarts en deze worden bij het medisch dossier gevoegd. Dit dossier is geheim. Het wordt in noodsituaties aan de dienstdoende dokters ter beschikking gesteld.
b) Voor elke inwonende wordt een verzorgingsdocumentatie bijgehouden. Die documentatie bevat :
1. de schriftelijke richtlijnen van de dokter, die door hem ondertekend zijn, en waarbij de in hoofdstuk I, punt 3, laatste paragraaf, vermelde bepalingen van toepassing zijn;
2. de uitvoeringen van de richtlijnen van de dokter;
3. de individuele verzorgingsplanning die opgesteld wordt op basis van de uniforme algemene verzorgingstheoretische doelstellingen van het tehuis. Deze planning strekt ertoe de lichamelijke, geestelijke en sociale vaardigheden van de inwonende te behouden respectievelijk te stimuleren en bevat :
i. informatie : administratieve gegevens, biografie, anamnese, mate van zelfstandigheid bij de activiteiten en existentiële levenservaringen, gewoonten en wensen van de inwonende;
ii. problemen en middelen van de inwonende : beperking van de zelfstandigheid die verzorgingsmaatregelen vereisen evenals vaardigheden van de inwonende om tekortkomingen te compenseren;
iii. vastlegging van concrete individuele doelstellingen volgens de SMART-criteria (specifiek, meetbaar, aangepast, realiseerbaar, met aanduiding van de tijdstippen);
iv. de bewijzen van de omzetting en de uitvoering;
v. vaststellingen en opmerkingen van het verzorgend personeel.
c) De planning documenteert voortdurend de toestand van de inwonende, de maatregelen voor het behoud respectievelijk het stimuleren van de lichamelijke, geestelijke en sociale vaardigheden van de inwonende. Ze is een bewijs van de verzorgingsinspanningen en de resultaten ervan. De verzorgingsplanning wordt minstens één keer per maand door een ziekenverzorger nagekeken respectievelijk aangepast. De verzorgingsplanning wordt naar gelang van de noodzaak gemiddeld om de drie maanden of bij een wijziging van de algemene toestand aangepast met de medewerking van het multidisciplinaire team.
d) Bij de ploegwisseling licht de persoon die verantwoordelijk is voor de verzorging, de bevoegde collega's van de volgende ploeg kort in aan de hand van de verzorgingsdocumentatie over de inwonenden van haar afdeling en licht zij hen in over de bijzondere gebeurtenissen en over de waarop moet worden gelet.
e) De onder b) beschreven verzorgingsdocumentatie evenals alle administratief-technische documenten kunnen door de inspectie van de tehuizen worden geraadpleegd.
f) Het tehuis is verplicht de persoonlijke gegevens over de inwonenden van het tehuis, de planning en de documentatie van de verzorging evenals alle richtlijnen van dokters van alle inwonenden van het tehuis achter slot in het tehuis te bewaren. De persoonlijke gegevens evenals de gegevens betreffende de verzorgingsplanning moeten gedurende een tijdspanne van twee jaar na het overlijden of het vertrek van de inwonende worden bewaard.
4. BEZIGHEIDSAANBOD EN DAGELIJKSE ACTIVITEITEN
Het tehuis biedt tijdens weekdagen dagelijks gemeenschappelijke en/of individuele activiteiten aan. Het gaat hierbij om een selectie van sportieve, ambachtelijke, culturele, creatieve, tuinbouw-, huishoudelijke en spirituele activiteiten.
5. PROCEDURELE RICHTLIJNEN EN KWALITEITSCONCEPTEN
a) Het tehuis legt minstens voor de volgende aspecten procedurele richtlijnen vast :
Algemene richtlijnen :
- de aankomst van nieuwe inwonenden;
- de inwerking en begeleiding van nieuwe medewerkers;
- maatregelen in geval van brand.
Richtlijnen ten aanzien van de verzorging :
- het voorkomen en verzorgen van doorligwonden;
- het gebruik van vrijheidsbeperkende maatregelen, waarbij zowel de fysieke als psychische fixatie moet worden beschreven;
- het voorkomen dat mensen struikelen of vallen;
- het voorkomen en vermijden van de verspreiding van ziekenhuisinfecties.
b) Het tehuis beschikt over de volgende kwaliteitsconcepten :
- een concept betreffende het bijscholingsbeleid voor het personeel;
- een concept betreffende de behandeling van klachten
- een concept betreffende de omgang met inwonenden die aan dementie lijden;
- een concept betreffende de stervensbegeleiding voor inwonenden.
[2 - een concept betreffende de bevordering en het behoud van de mobiliteit]2]1
----------
(1)<BDG 2009-06-26/02, art. 3, 002; Inwerkingtreding : 24-09-2009>
(2)<BDG 2017-06-20/06, art. 52, 003; Inwerkingtreding : 01-07-2017>
Art. 4N1.HOOFDSTUK IV. - [1 VEILIGHEIDSNORMEN
Het tehuis voldoet aan de veiligheidsvoorzieningen die zijn vastgelegd door de Regering.]1
----------
(1)<BDG 2009-06-26/02, art. 3, 002; Inwerkingtreding : 24-09-2009>
Art. 5N1.
<Opgeheven bij BDG 2024-02-29/25, art. 32, 004; Inwerkingtreding : 01-01-2024>
Art. 6N1.HOOFDSTUK VI. - [1 RICHTLIJNEN INZAKE HET GEBOUW
1. ALGEMEEN
a) Het gebouw moet in een "goede" staat worden gehouden.
b) Ongeacht de weersomstandigheden moet de temperatuur in de kamers van de inwonenden en in de gemeenschappelijke woonkamers 22 graden kunnen bereiken en 18 graden in de overige lokalen die voor de inwonenden toegankelijk zijn.
c) In alle lokalen die voor de inwonenden toegankelijk zijn, moet voortdurend voldoende verlichting voorzien zijn. Deze wordt aangepast aan de activiteiten die in deze lokalen plaatsvinden.
d) In de gemeenschappelijke woonkamers en in de kamers van de inwonenden bedragen de openingen voor daglicht ten minste een zevende van hun oppervlakte.
e) De vensters van deze lokalen moeten worden beveiligd, zodat men er niet door kan vallen.
f) In de tehuizen moet een lift worden voorzien, indien er ten minste een verdieping boven het evacuatieniveau is.
g) Alle tehuizen moeten over een woonkamer per woonafdeling beschikken.
h) De gangen en trappen moeten aan beide kanten van een leuning of een handlijst worden voorzien. In de woonafdelingen mogen de handlijsten ook aan een enkele zijde worden aangebracht.
i) Elke afzonderlijke trede van een trap moet op de rand van een gekleurde band worden voorzien die duidelijk tegen de vloerbekleding afsteekt. De eerste en de laatste trede moeten bovendien gekleurd worden en duidelijk herkenbaar zijn.
j) Elk tehuis beschikt, voor zover kamers met meerdere bedden voorhanden zijn, over een ruimte voor het opbaren van overledenen.
k) De inwonenden van het tehuis en het personeel hebben gescheiden, passende sanitaire voorzieningen ter beschikking. De toiletten die zich buiten de kamers van de inwonenden bevinden, beschikken over vloeibare zeep en handdoekdispensers.
l) Alle tehuizen moeten beschikken over een buitenruimte die ook voor gehandicapte inwonenden toegankelijk is.
2. KAMERS VAN DE INWONENDEN
a) De minimale effectieve oppervlakte bedraagt 15 m.2 per persoon, stortbad in de kamers niet meegerekend.
Voor bestaande kamers in bejaardentehuizen die voor de inwerkingtreding van het onderhavige besluit erkend waren, geldt tot 1 januari 2015 een uitzonderingsregeling voor het behoud van de bestaande kamergrootte, behalve indien de kamers voor deze datum worden verbouwd. In het laatste geval dient te worden voldaan aan de in lid 1 vermelde bepalingen.
b) Alle kamers moeten over een geïntegreerd bad beschikken dat uit een wastafel met warm en koud stromend water voor telkens ten hoogste twee inwonenden, een wc en een douche bestaat.
Elke wc moet met steungrepen, een klerenhaak en een wc-papierhouder worden uitgerust.
In elke waseenheid moeten bovendien een wastafel, een zeepschaal en een handdoekhouder worden aangebracht.
Alle toiletten van de inwonenden zijn gemakkelijk toegankelijk. Ze beschikken over een rechtstreekse luchtverversing of over een behoorlijke ventilatie. Hun deur moet naar buiten kunnen worden geopend.
De douche is zo ontworpen dat de waterstraal oriënteerbaar is en dat de douchekuip in de bodem verzonken is. De badkuip en de douche moeten van een antislipbekleding worden voorzien.
In tehuizen die erkend waren voor de inwerkingtreding van het onderhavige besluit, geldt tot 1 januari 2015 dat de sanitaire voorzieningen ten minste een toilet voor zes inwonenden evenals een voor gehandicapten aangepast toilet voor tien inwonenden omvatten, behalve indien de kamers voor deze datum worden verbouwd. In het laatste geval dient te worden voldaan aan de in punt b, lid 1 tot en met 4 vermelde bepalingen.
Er moet eveneens een aan gehandicapten aangepaste badkamer met badkamer per begonnen schijf van 60 inwonenden worden voorzien. Voor zover niet elke kamer over een aan gehandicapten aangepaste douche beschikt, moet deze eveneens in de badkamer worden voorzien. In dit laatste geval moeten drie douches per begonnen schijf van 60 inwonenden worden voorzien.
c) De naam van de bewoner van de kamer moet buiten de kamer worden aangegeven, behalve indien de inwonende of zijn vertegenwoordiger dit niet wenst. In de instellingen die na de goedkeuring van het onderhavige besluit erkend zijn, moeten de inwonenden hun kamer op slot kunnen doen, behalve in specifieke gevallen die het tehuis in de overeenkomst schriftelijk motiveert.
d) Het tehuis stelt de in de kamers van de inwonenden kosteloos de volgende uitrusting ter beschikking : een aangepast bed, een linnenkast, een tafel, een fauteuil, een stoel en een nachtkastje met lade. De inwonende moet ook eigen meubels kunnen opstellen.
e) Indien in een kamer meerdere inwonenden wonen, moet de ruimte tussen de bedden zowel in de lengte als in de breedte ten minste 0,90 kunnen bedragen.
Ook moeten voor elke inwonende van de kamer mogelijkheden voorzien zijn om zich te kunnen terugtrekken en om zich tegen inkijk te kunnen beschermen.
Een tafel of meerdere tafels en stoelen moeten alle inwonenden van de kamers de mogelijkheid bieden tegelijkertijd te eten.
De kamers moeten met een belichtingssysteem worden uitgerust dat de andere inwonenden van de kamers niet stoort en dat vanuit het bed kan worden bediend.
f) Elk lokaal dat voor de inwonenden toegankelijk is, met inbegrip van het toilet en de badkamer, moet met een gemakkelijk bereikbaar oproepsysteem worden uitgerust.
In de kamers is dit oproepsysteem vanuit het bed en de fauteuils bereikbaar.
De oproepinstallatie is zo ontworpen dat elke oproep voortdurend kan worden gelokaliseerd en dat er onmiddellijk op kan worden gereageerd, zowel overdag als 's nachts.
g) In de tehuizen die kamers met meerdere bedden hebben, moet een bijkomende kamer voor inwonenden worden voorzien waarin de inwonenden zich naargelang van de behoefte kunnen terugtrekken. Deze kamer voldoet aan de voorgeschreven voorwaarden voor een eenpersoonskamer.]1
----------
(1)<BDG 2009-06-26/02, art. 3, 002; Inwerkingtreding : 24-09-2009>
Art. 7N1. [1 HOOFDSTUK 7. - RICHTLIJNEN INZAKE DE BOEKHOUDING
a) Onverminderd de bepalingen van dit hoofdstuk wenden alle tehuizen de boekhouding aan die gebaseerd is op het minimaal, gestandaardiseerd rekeningstelsel, behalve indien andere geldende juridische bepalingen de toepassing van een ander boekhoudsysteem vereisen. De bevoegde minister kan ter zake verdere bepalingen vastleggen.
b) De boekhouding van elk tehuis kan te allen tijde door de inspectie van de tehuizen worden gecontroleerd. Bovendien moet ze op verzoek aan de inspectie van de tehuizen worden overgemaakt.
c) In overeenstemming met de geldende juridische normen moet de boekhouding door een bedrijfsrevisor worden goedgekeurd.
d) Voor elke inwonende wordt maandelijks een rekening met de volgende gedetailleerde gegevens bijgehouden :
a. de door het tehuis voor geleverde diensten en leveringen betaalde kosten evenals de maandelijks door de inwonende te betalen prijs; een gedetailleerde lijst van de verder aangerekende bedragen en van de toeslagen volgens de bijgaande tabel;
b. indien de verzorgingskosten niet via een Belgische ziekteverzekering worden verrekend een gedetailleerde beschrijving van het aan de inwonende aangerekende bedrag;
c. in geval van betaling van een maandelijks voorschot door de inwonende het eventueel overblijvende saldo ten gunste van de inwonende of van het tehuis.
Deze gedetailleerde rekening evenals eventuele bewijsstukken moeten de inwonende of zijn vertegenwoordiger op het eind van de daaropvolgende maand worden uitgereikt.
d) Het geheel van de mogelijke individuele rekeningen voor de inwonenden is het voorwerp van een bijzondere rekening in de globale boekhouding van het bejaardentehuis of van een afzonderlijke boekhouding.]1
----------
(1)<Ingevoegd bij BDG 2009-06-26/02, art. 3, 002; Inwerkingtreding : 24-09-2009>
Art. N2. Bijlage B.
Art. 1N2. HOOFDSTUK I. - De normen betreffende de vrijheid van de inwonenden en de eerbied van hun overtuigingen in serviceflatgebouwen.
1. Het huishoudelijk reglement
a) Elke instelling is verplicht een huishoudelijk reglement op te stellen.
Een afschrift van dit huishoudelijk reglement alsmede elke latere wijziging worden aan de bevoegde minister ter goedkeuring voorgelegd die binnen dertig dagen over de verlening of de weigering van de goedkeuring beslist. Bij ontstentenis van betekening binnen deze termijn, wordt het huishoudelijk reglement geacht te zijn goedgekeurd.
De wijzigingen aan het huishoudelijk reglement treden in werking dertig dagen na de bekendmaking aan de inwonende of aan zijn vertegenwoordiger.
Deze termijn geldt niet voor wettelijke verplichtingen die de inrichtende macht van de serviceflatgebouwen op korte termijn moet nakomen.
b) Het huishoudelijk reglement maakt integrerend deel van de in punt 2 vermelde overeenkomst en moet dus tegelijk aan elke nieuwe inwonende of aan zijn vertegenwoordiger afgegeven worden.
Door een ontvangstbewijs te ondertekenen, verklaart hij dat hij akkoord gaat met het reglement.
c) Het huishoudelijk reglement vermeldt volgende gegevens :
- de naam van de inrichtende macht alsmede het erkenningsnummer van de serviceflatgebouwen, zoals voorzien in artikel 5 van het decreet van de Duitstalige Gemeenschap van 9 mei 1994 betreffende de toelating, de erkenning en subsidiëring van opvangvoorzieningen voor bejaarden;
- de rechten en plichten van de inwonenden en van de instelling;
- volgende minimale rechten :
. recht op het privé-leven en op de zelfstandigheid van de inwonenden;
. recht voor de inwonenden in het Duits ontvangen en gepleegd te worden;
. vrije keus van een arts, een apotheker, een verpleger en van alle diensten van de gezondheidszorg, huishoudelijke en paramedische diensten en zijn vrije toegang tot de instelling;
- de naam van de verantwoordelijke persoon belast met het dagelijks beheer, bij wie alle opmerkingen, bezwaren of klachten mogen worden neergelegd.
Deze persoon is beschikbaar met het oog hierop bij afspraak ten minste twee uren per week.
- het adres en het telefoonnummer van de administratieve dienst waarbij bezwaren kunnen worden ingediend;
- de wijze waarop de inwonenden van de serviceflatgebouwen aan activiteiten van het rustoord voor bejaarden kunnen deelnemen alsmede andere aanbiedingen die serviceflatgebouwen eigen zijn.
2. De overeenkomst tussen de instelling en de inwonende
Er wordt een overeenkomst gesloten tussen de inrichtende macht van de instelling en de toekomstige inwonende en/of zijn vertegenwoordiger; elke pagina moet geparafeerd worden.
Een type-exemplaar van de overeenkomst wordt aan de minister ter goedkeuring voorgelegd die binnen dertig dagen over de verlening of de weigering van de goedkeuring beslist. Bij ontstentenis van betekening binnen deze termijn, wordt de overeenkomst geacht te zijn goedgekeurd.
De overeenkomst vermeldt volgende gegevens :
a) de algemene en bijzondere voorwaarden voor het verblijf in de instelling;
b) de bepaling dat de serviceflatgebouwen slechts voor valide bejaarden beschikbaar zijn en dat die validiteit door een medische expertise moet worden vastgesteld voordat de bejaarde de woning betrekt;
De medische expertise wordt op grond van het in de volgende tabel vastgelegde profiel opgesteld :
PROFIEL | X | |
1. | Heeft hulp nodig om zich te wassen (boven- en onderlijf) | |
2. | Heeft hulp nodig om zich aan te kleden (boven- en onderlijf) | |
3. | . Heeft hulp nodig om op te staan, staande te blijven en te lopen | |
. Is bedlegerig of zit in een rolstoel en is totaal afhankelijk van anderen om zich voort te bewegen | ||
4. | . Heeft hulp nodig om het toilet te gebruiken en schoon te maken | |
. Kan het toilet of de gemakstoel niet zelf gebruiken | ||
5. | Is incontinent (urine en stoelgang) | |
6. | . Heeft gedeeltelijk hulp nodig om te eten en te drinken | |
. De inwonende wordt gevoed | ||
7. | . Is soms verward | |
. Is voortdurend verward | ||
8. | . Is soms rusteloos | |
. Is voortdurend rusteloos | ||
9. | Woont in het serviceflatgebouw of woont met een volkomen valide persoon | |
10. | Andere personen dan die met wie de bejaarde samenwoont, moeten hem vaak en veel helpen | |
[<font color="red">1</font> | In de prijs inbegrepen | Toeslagen van ten hoogste 5 % | Facturatie van de werkelijke kosten zonder toeslag |
Gebruik van de kamer | X | ||
Meubilair van de kamer (bed, indien nodig een verzorgingsbed, lampen, kast, tafel, fauteuil, nachtkastje, 2 stoelen in de kamers, behalve indien de inwonende schriftelijk het persoonlijke meubilair beschrijft dat hij wenst mee te brengen | X | ||
Terbeschikkingstelling van een nachtstoel indien noodzakelijk | X | ||
Gebruik en reiniging van de persoonlijke of gemeenschappelijke sanitaire voorzieningen | X | ||
Gebruik van de gemeenschappelijke vertrekken, met inbegrip van de liften, in overeenstemming met het huishoudelijk reglement | X | ||
Grote onderhoudswerkzaamheden aan en in het gebouw, regelmatig onderhoud en reiniging van de gemeenschappelijke vertrekken, met inbegrip van de materialen en producten; ingevolge een normale verhuring uit te voeren reparaties van de kamers en de flats | X | ||
Meubilair van de gemeenschappelijke vertrekken | X | ||
Afvalverwijdering | X | ||
Verwarming van de kamers en van de gemeenschappelijke vertrekken, onderhoud van de installatie en alle veranderingen aan de verwarmingsapparatuur | X | ||
Koud en warm stromend water en het gebruik van de sanitaire voorzieningen | X | ||
Elektrische installaties, hun onderhoud en elke eraan uitgevoerde verandering, het stroomverbruik in de gemeenschappelijke vertrekken en de kamers | X | ||
Alarm-, brandmeldings- en oproepinstallaties evenals telefoonbedrading | X | ||
Onkosten in verband met de installatie en de verdeling van kabeltelevisie, een radio, een koelkast | X | ||
Installatie- en onderhoudskosten evenals taksen van een openbaar telefoontoestel, dat voor de inwonenden van het tehuis toegankelijk is | X | ||
Gebruik van een telefoon door een inwonende van het tehuis | X | ||
Ter beschikking gestelde telefoons (bijvoorbeeld in de kamers) en hun kosten, abonnement en communicatiekosten | X | ||
Gebruik van een televisietoestel door een inwonende van het tehuis | X | ||
Terbeschikkingstelling van radio, televisietoestel en andere videotoestellen in de gemeenschappelijke lokalen | X | ||
In de prijs inbegrepen | Toeslagen van ten hoogste 5 % | Facturatie van de werkelijke kosten zonder toeslag | |
Gemeenschappelijke keuken, het onderhoud ervan, de ombouw ervan in navolging van de evoluerende wetgeving, het transport en de opslag van goederen | X | ||
Reiniging van de privékamers evenals van het daarin aanwezige meubilair en materiaal | X | ||
Terbeschikkingstelling, onderhoud en vervanging van bedlinnen : matrassen, dekens, bedspreien, beddenlakens, washandjes, handdoeken, kussenslopen, onderleggers evenals vitrages, gordijnen en textiel voor de kamerinrichting, behalve indien de inwonende schriftelijk zijn wens tot uiting brengt zelf zijn persoonlijk linnen mee te brengen; beschermingsmiddelen bij incontinentie | X | ||
Inrichting met vitrages, gordijnen, behang en verf, regelmatig opnieuw verven na een normaal gebruik | X | ||
Merken, wassen en strijken van persoonlijke kleding, kleiner naaiwerk,... georganiseerd door een externe dienst | X | ||
Merken, wassen en strijken van persoonlijke kleding, kleiner naaiwerk,... : intern | X | ||
Reinigen van persoonlijke kleding door een externe wasserij | X | ||
Reinigen van persoonlijke kleding door het tehuis | X | ||
Prestaties van het ziekenverzorgings- en verzorgingspersoneel, met inbegrip van de door dat personeel uitgevoerde lichaams-, haar- en nagelverzorging | X | ||
Alle ziekenkasbijdragen | X | ||
Alle honoraria | X | ||
Forfaitaire verzorgingsprijzen voor inwonenden die in België niet voor de kleine risico's verzekerd zijn | X | ||
Kosten van farmaceutische producten | X | ||
De bezorging, het beheer, de bewaring en de verdeling van de medicijnen | X | ||
Prestaties van paramedisch personeel en van de fysiotherapeuten die onder forfaitaire bedragen van het RIZIV vallen | X | ||
Hospitalisatiekosten | X | ||
Incontinentiemateriaal | X | ||
Hoorapparaten, brillen en tandprothesen | X | ||
Rolstoelen, looprekjes, hellingen, voor zover bestemd voor persoonlijk gebruik | X | ||
Matrassen tegen doorligwonden, waterkussens | X | ||
Verzorgingsmateriaal dat niet in de forfaitaire bedragen van het RIZIV vervat is | X | ||
In de prijs inbegrepen | Toeslagen van ten hoogste 5 % | Facturatie van de werkelijke kosten zonder toeslag | |
De bereiding en de verdeling van de maaltijden, het rekening houden met de voorgeschreven dieetmaaltijden, de eventuele tussen- en late maaltijden, koffie, thee en drinkwater tijdens en buiten de maaltijden | X | ||
Alle andere dranken | X | ||
Levering van het eten in de kamer en in de gemeenschappelijke lokalen | X | ||
Bijkomende voedingsmiddelen op persoonlijk verzoek | X | ||
Bijkomende voeding : de door het RIZIV niet gedekte kosten in verband met via de slokdarm toegediende kunstmatige voeding, astronautenvoeding | X | ||
Bijkomende levensmiddelen (enkel op voorschrift) | X | ||
Externe voetverzorgingsprestaties | X | ||
Voetverzorgingsschool | X | ||
Externe manicureprestaties | X | ||
Elementaire schoonheidsverzorging | X | ||
Externe schoonheidsverzorgingsprestaties | X | ||
Prestaties van externe kapster of kapper | X | ||
Elementaire toiletzaken : wc-papier, zeep, shampoo, scheerschuim en tandpasta | X | ||
Individuele toiletproducten : Zeep en shampoo die op uitdrukkelijk verzoek van de inwonende werden gekocht | X | ||
Activiteiten en animaties buiten het tehuis | X | ||
Bezigheids- en vrijetijdsactiviteiten met inbegrip van therapeutische groepsaanbiedingen, indien ze binnen de inrichting worden georganiseerd | X | ||
Kosten voor de verdeling van het linnen | X | ||
Intern ziekenvervoer | X | ||
Extern ziekenvervoer | X | ||
Verzorging van huisdieren | X | ||
Administratieve kosten voor het intrekken, verhuizen, binnen de inrichting, het wonen en de begeleiding in het dagelijkse leven, het derdebetalerssysteem respectievelijk administratieve kosten voor externe dienstverleners en ziekenvervoer | X | ||
In de prijs inbegrepen | Toeslagen van ten hoogste 5 % | Facturatie van de werkelijke kosten zonder toeslag | |
Verzekering burgerlijke aansprakelijkheid, brandverzekering evenals alle andere in overeenstemming met de wettelijke bepalingen door de directie van het tehuis afgesloten verzekeringen, met uitzondering van alle door de inwonenden van het tehuis afgesloten privéverzekeringen | X | ||
Mortuarium, voor zover buiten het bejaardentehuis gevestigd, en de begrafeniskosten | X | ||
Belasting van het bejaardentehuis | X | ||
Elke vorm van dienstverlening in de bejaardentehuizen in verband met het wonen, het intrekken van de inwonende van het tehuis of de werkwijze voor de inrichting | X | ||
Kamer voor het afscheid nemen in het tehuis | X | ]<font color="red">1</font> | |