Details



Externe links:

Justel
Reflex

Overzicht pdf



Titel:

26 FEBRUARI 1997. - [1Besluit over de erkenningsvoorwaarden voor woon-, begeleidings- en verzorgingsstructuren voor bejaarden]1(VERTALING). (1)<BDG2009-06-26/02, art. 1, 002; Inwerkingtreding : 24-09-2009> (NOTA : Raadpleging van vroegere versies vanaf 23-01-1998 en tekstbijwerking tot 30-10-2024)



Inhoudstafel:


Art. 1-6
BIJLAGEN.
Art. N1-N4



Deze tekst heeft de volgende tekst(en) gewijzigd:

1993033092 



Uitvoeringsbesluit(en):

2009203931  2017203552  2024204989 



Artikels:

Artikel 1.Naargelang hun aard moeten de instellingen voldoen aan de normen opgenomen [1 A, B, C en D]1 bij dit besluit.
  ----------
  (1)<BDG 2009-06-26/02, art. 2, 002; Inwerkingtreding : 24-09-2009>

Art.2. De vóór de inwerkingtreding van dit besluit al bestaande serviceflatgebouwen en dagverzorgingscentra beschikken over een termijn van 12 maanden om zich in overeenstemming te brengen met de normen opgenomen in de bijlagen B en C.

Art.3. De bevoegde minister mag in bijzonder gerechtvaardigde gevallen afwijkingen van de bepalingen van dit besluit toestaan.

Art.4. Het besluit van de Executieve van 26 mei 1993 tot vaststelling van de normen waaraan de rustoorden voor bejaarden moeten voldoen, is opgeheven.

Art.5. Dit besluit treedt in werking op 1 maart 1997.

Art.6. De Minister-President, Minister van Financiën, Internationale Betrekkingen, Gezondheid, Gezin en Bejaarden, Sport en Toerisme, is belast met de uitvoering van dit besluit.

BIJLAGEN.
Art. N1.Bijlage A. - [1 Toekenningsvoorwaarden voor bejaardenhuizen en rust- en verzorgingstehuizen voor bejaarden evenals voor kort verblijf]1
  ----------
  (1)<BDG 2009-06-26/02, art. 3, 002; Inwerkingtreding : 24-09-2009>

Art. 1N1.HOOFDSTUK I. - [1 ALGEMENE BEPALINGEN
   De erkenningsvoorwaarden uit onderhavige bijlage zijn van toepassing op alle in Duitstalig gebied actieve bejaardentehuizen en rust- en verzorgingstehuizen evenals op aanbieders van kort verblijf.
   Met het oog op de toepassing van artikel 13, § 2 van het decreet van 16 februari 2009 betreffende de thuishulpdiensten en houdende oprichting van een consultatiebureau voor thuishulp, transmurale en stationaire hulp moet de inrichtende macht van het bejaardentehuis en van het rust- en verzorgingstehuis zich ervan vergewissen dat de toekomstige bewoner voordien een beroep heeft gedaan op de dienstverlening van het consultatiebureau teneinde zijn behoeften te analyseren en een hulpplan op te stellen.]1
  ----------
  (1)<BDG 2009-06-26/02, art. 3, 002; Inwerkingtreding : 24-09-2009>

Art. 2N1.HOOFDSTUK II. - [1 RICHTLIJNEN BETREFFENDE DE VRIJHEID VAN DE INWONENDEN EN DE EERBIED VOOR HUN OVERTUIGINGEN
   1. HET HUISHOUDELIJK CONCEPT EN HET HUISHOUDELIJK REGLEMENT
   a) Elk bejaardenhuis en rust- en verzorgingstehuis evenals instellingen voor kort verblijf, hierna "tehuis" genoemd, is verplicht een huishoudelijk concept op te stellen. Dat huishoudelijk concept bevat naast de algemene doelstellingen van het tehuis en de beschrijving van de aangeboden diensten ook een huishoudelijk reglement.
   Het huishoudelijk concept moet de werkelijkheid van het huis weerspiegelen en controleerbaar zijn.
   Het tehuis definieert in het kader van het huishoudelijk concept ook de samenwerking met vrijwilligers. Het legt de taken van die vrijwillige arbeidskrachten in een ontwerpdocument vast.
   Op basis van dat ontwerp stelt het tehuis een huishoudelijk reglement op. Het huishoudelijk reglement evenals elke latere wijziging ervan worden aan de bevoegde minister ter goedkeuring voorgelegd, die binnen dertig dagen over de verlening of de weigering van de goedkeuring beslist.
   Bij de aanvraag tot goedkeuring wordt een advies van de in hoofdstuk I, punt 4, beschreven raad van inwonenden gevoegd. De minister kan de goedkeuring alleen weigeren indien het huishoudelijk reglement in strijd is met de bepalingen uit onderhavige bijlage en niet om redenen van opportuniteit.
   Bij ontstentenis van betekening van de beslissing binnen de bovenvermelde termijn wordt het huishoudelijk reglement geacht te zijn goedgekeurd.
   De wijzigingen aan dit huishoudelijk reglement treden in werking dertig dagen na de bekendmaking aan de inwonenden.
   Deze termijn geldt niet voor wettelijke verplichtingen die de inrichtende macht van het tehuis op korte termijn moet nakomen.
   b) Het huishoudelijk reglement maakt integraal deel van de overeenkomst met het tehuis uit en moet tegelijkertijd aan elke nieuwe inwonende of aan zijn vertegenwoordiger worden afgegeven.
   Door het ondertekenen van een ontvangstbewijs verklaart hij dat hij met dit huishoudelijk reglement akkoord gaat.
   c) Het huishoudelijk reglement vermeldt ten minste de volgende gegevens :
   - de naam van de inrichtende macht;
   - de beschrijving van de rechten en plichten van de inwonenden en van het bejaardentehuis met betrekking tot het dagelijks met elkaar samenleven;
   - de naam van de persoon die door het tehuis met het dagelijkse bestuur is belast en bij wie alle vragen, voorstellen en suggesties, opmerkingen en klachten mogen worden neergelegd, zowel door de inwonenden, hun familieleden of hun vertegenwoordigers.
   Die persoon of haar vertegenwoordiger staat met het oog hierop op verzoek ter beschikking;
   - de interne klachtendienst evenals het adres en het telefoonnummer van de door de Regering aangeduide dienst waaraan de klachten kunnen worden gericht;
   - de wijze waarop de inwonenden aan de vastlegging van de levensomstandigheden in het tehuis kunnen deelnemen;
   - informatie over de maaltijden (tijdstip, aantal, plaats);
   - de beschrijving van de wijze waarop de volgende rechten van de inwonenden in acht worden genomen, waarbij eventuele beperkingen dienen te worden gedefinieerd en gemotiveerd :
   . het recht op privacy en onafhankelijkheid van de inwonenden;
   . De familieleden, vrienden, geestelijken van de erkende godsdiensten en lekenconsulenten hebben ongehinderd toegang tot het tehuis. Bovendien is ongehinderde bewegingsvrijheid binnen en buiten het tehuis, behalve tot de interne dienstlokalen, voor de bewoners gegarandeerd;
   . Het recht van de inwonenden op vrije keus van alle diensten, zoals onder andere het recht van vrije keus van arts en zijn toegang tot het bejaardentehuis;
   . Het recht op zelfontplooiing;
   . Het recht de aanbiedingen en de begeleiding in het Duits te kunnen krijgen. Alle navenante schriftelijke informatiestukken moeten in het Duits beschikbaar zijn;
   . Het recht van de inwonende op de inachtneming van de persoonlijke rechten, rekening houdend met de ideologische, filosofische en godsdienstige overtuigingen.
   Iedere beperking van die rechten moet vooraf worden vastgelegd en gemotiveerd. Het huishoudelijk reglement mag geen enkele clausule bevatten die de inwonenden verplichtingen oplegt die van commerciële aard zijn of die in strijd zijn met de vrijheid van eredienst die in de artikelen 19 en 20 van de Grondwet is vastgelegd.
   2. DE OVEREENKOMST MET HET TEHUIS
   Tussen de inrichtende macht van het tehuis en de toekomstige inwonende of zijn vertegenwoordiger wordt een overeenkomst gesloten. Deze moet aan de toekomstige inwonende of zijn vertegenwoordiger minstens twee dagen voor de geplande opname worden overhandigd en minstens een dag voor de opname in het tehuis samen worden ondertekend. Elke pagina van de overeenkomst moet worden geparafeerd.
   Een type-exemplaar van de overeenkomst wordt ter goedkeuring aan de Minister voorgelegd, die binnen dertig dagen over de verlening of de weigering van de goedkeuring beslist. Bij ontstentenis van betekening van de beslissing binnen de bovenvermelde termijn wordt de overeenkomst geacht te zijn goedgekeurd.
   De overeenkomst vermeldt de volgende gegevens :
   a) de algemene en bijzondere voorwaarden voor het huren van een kamer voor een inwonende;
   b) de dagelijkse huurprijs evenals de kosten van de bijkomende diensten volgens bijlage D. Voor niet in bijgaande tabel opgesomde diensten moet worden vermeld of zij in de dagelijkse huurprijs inbegrepen zijn, of zij met een toeslag ten bedrage van hoogstens 5 % worden aangerekend dan wel of de reële kosten van de dienst zonder toeslag in rekening worden gebracht.
   c) De bepaling dat de inwonende, indien hij in de loop van de maand in een kamer zijn intrek neemt, een bedrag moet voldoen dat overeenstemt met het resterende deel van de maand.
   d) Het bedrag van de eventueel neer te leggen waarborg en de bestemming ervan. Deze waarborg mag het bedrag van een huur van 31 dagen niet overschrijden.
   Volgende bepalingen zijn van toepassing op de neergelegde waarborg :
   1. Wanneer een waarborg geëist wordt, wordt het bedrag door de partijen op een individuele rekening gestort, geopend op naam van de inwonende bij een financiële instelling met vermelding van de bestemming "waarborg voor elke schuldvordering" die voortvloeit uit de totale of gedeeltelijke niet-naleving van de verplichtingen vanwege de inwonende.
   2. De interesten van het aldus geplaatste bedrag worden bij het kapitaal gevoegd.
   3. Over de waarborgrekening kan ten gunste van de ene partij of de andere partij worden beschikt mits voorlegging van hetzij een schriftelijk akkoord dat later dan de afsluiting van de overeenkomst werd opgesteld, hetzij een eensluidend afschrift van een gerechtelijke beslissing.
   Op het einde van de overeenkomst wordt het gekapitaliseerde bedrag aan de inwonende of zijn rechthebbenden terugbetaald na aftrek van alle eventuele kosten en schadevergoedingen die krachtens de overeenkomst verschuldigd zijn.
   e) De voorwaarden van het neerleggen of in bewaring geven van goederen en waarden die door de inwonende aan het tehuis zijn toevertrouwd, alsook de modaliteiten van het beheer ervan.
   f) De voorwaarden van de financiële bijdrage van de inwonende in geval van afwezigheid voor een ononderbroken duur die zeven dagen opeenvolgende dagen overschrijdt.
   g) De ligging van de door de inwonende gehuurde kamer met vermelding van het maximale aantal personen dat in deze kamer kan wonen, evenals de voorwaarden voor een wisseling van kamers.
   h) Volgende bepaling met betrekking tot de ontbinding van de overeenkomst :
   1. Met uitzondering van een verblijf van korte duur wordt de overeenkomst voor onbepaalde duur afgesloten, behalve indien in een specifiek geval slechts een tijdelijk verblijf van de inwonende voorzien is.
   2. De overeenkomst betreffende kort verblijf wordt voor een duur van ten hoogste 3 maanden per kalenderjaar ondertekend, waarbij alle andere bepalingen uit onderhavige paragraaf van toepassing zijn.
   3. De overeenkomst mag door beide partijen mits naleving van een opzeggingstermijn van 30 dagen of met wederzijds akkoord worden ontbonden.
   De ontbinding geschiedt schriftelijk, bij aangetekende brief of tegen ontvangstbewijs, twee dagen voor de aanvang van de hierboven vermelde termijnen.
   4. De inwonende of zijn vertegenwoordiger die de overeenkomst zonder inachtneming van de hierboven vermelde termijnen ontbindt, kan verplicht worden aan het tehuis een schadevergoeding te betalen die overeenkomt met de dagelijkse huurprijs voor de periode van de opzeggingstermijn.
   5. In geval van overlijden van de inwonende of indien hij om medische redenen het tehuis voorgoed dient te verlaten, dient de dagelijkse huurprijs te worden betaald tot de kamer is ontruimd.
   3. PERSOONLIJKE GEGEVENS BETREFFENDE DE INWONENDE
   Wanneer een inwonende zijn intrek neemt, wordt een document met ten minste de volgende persoonlijke gegevens opgemaakt :
   - de volledige identiteit van de inwonende (naam, voornaam, geboorteplaats en -datum, burgerlijke staat, nationaliteit);
   - de naam, het adres en het telefoonnummer van de vertegenwoordiger en/of de gevolmachtigde in de zin van de patiëntenrechten, voor zover voorhanden;
   - de naam, het adres en het telefoonnummer van de behandelende arts;
   - de naam, het adres en het telefoonnummer van de persoon die in geval van nood moet worden gewaarschuwd;
   - de godsdienst en/of de filosofische overtuiging van de inwonende, indien de inwonende dat wenst;
   - de inlichtingen betreffende de verantwoordelijke die voor de betaling instaat (door de inwonende of zijn plaatsvervanger, desgevallend door het O.C.M.W.);
   - de inlichtingen betreffende de ziekenkas (naam, adres, categorie en inschrijvingsnummer);
   - de inventaris van de meegebrachte meubelen;
   - de uitvoerige lijst van de in bewaring gegeven voorwerpen en/of geldbedragen.
   Met het oog op de toepassing van de wetgeving betreffende de privacy, in het bijzonder de wet van 8 december 1992 tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van persoonsgegevens, wordt de inwonende of zijn vertegenwoordiger in de overeenkomst onder andere voorgelicht over de opslag van de gegevens en hun verwerking evenals over de daaraan gekoppelde doelstelling in de overeenkomst. Verdere informatie over de opslag en verwerking van gegevens kan de betrokkene bij de directie van het tehuis vragen. Het tehuis legt schriftelijk vast welke personen toegang hebben tot deze persoonlijke gegevens van de inwonenden.
   4. MEDEBESLISSING VAN DE INWONENDEN EN HUN FAMILIELEDEN INZAKE DE LEVENSOMSTANDIGHEDEN VAN HET BEJAARDENTEHUIS VIA DE RAAD VAN INWONENDEN
   De medezeggenschap van de inwonenden die in punt 1.c van de bepaling van het huishoudelijk reglement is voorzien, omvat minstens halfjaarlijkse discussiegesprekken die per woonafdeling of voor het hele tehuis worden gehouden. In die gesprekken worden vragen betreffende de individuele begeleiding evenals vragen over het met elkaar leven, de woonomstandigheden, het huishoudelijk reglement en vragen over de maaltijden en het aanbod van activiteiten besproken.
   De inwonenden hebben medebeslissingsrecht bij aangelegenheden inzake het met elkaar leven, de woonomstandigheden en het huishoudelijk reglement.
   Aan deze gesprekken moeten naast de inwonenden, hun vertegenwoordigers en hun familieleden ook vertegenwoordigers van de woonafdeling en de directie van het tehuis deelnemen.
   Een te dien einde aangewezen personeelslid stelt een verslag over de besproken punten op. Dit verslag ligt ter inzage van de inspectie van het tehuis evenals van de inwonenden respectievelijk hun aangewezen vertegenwoordigers en het dient minstens veertien dagen na het plaatsvinden van het gesprek klaar te zijn.
   De data van de gesprekken worden ten minste veertien dagen op voorhand bekendgemaakt op het mededelingenbord.
   Het tehuis stelt een ontwerp op voor het betrekken van de familieleden bij het dagelijks samenleven in het tehuis. Dit ontwerp omvat minstens de volgende punten : de informatiestroom naar en van de familieleden, de contactpersonen, het betrekken bij de activiteiten van het dagelijkse leven, feesten en uitstappen, ondersteuning in het dagelijkse leven van de inwonende door familieleden.
   5. MEDEDELINGENBORDEN
   Per woonafdeling van het tehuis moet een mededelingenbord met de volgende gegevens worden aangebracht :
   a) de naam van de medewerkers;
   b) de activiteiten respectievelijk dagelijkse activiteiten;
   c) de beschrijving van de mogelijkheden om aan de vastlegging van de levensomstandigheden in het bejaardentehuis te kunnen meewerken evenals de data van de discussies en van de ontmoetingen van inwonenden en familieleden;
   d) de spijskaart, het tijdstip en de plaats van de maaltijden;
   e) de gemeenschappelijke activiteiten;
   f) de feesten, vieringen en geplande uitstappen;
   g) de bezoekuren van de diensten en instanties in het tehuis.
   6. SAMENWERKING MET ANDERE DIENSTEN
   Het tehuis stelt passende lokalen ter beschikking, zodat de vertegenwoordigers van pensioenkassen en sociale diensten in het tehuis raadplegingen kunnen houden;]1
  ----------
  (1)<BDG 2009-06-26/02, art. 3, 002; Inwerkingtreding : 24-09-2009>

Art. 3N1.HOOFDSTUK III. - [1 RICHTLIJNEN BETREFFENDE DE MAALTIJDEN, DE HYGIÓNE, DE PLANNING EN DE DOCUMENTATIE VAN DE VERZORGING ALSOOK DE DAGELIJKSE ACTIVITEITEN EN PROCEDURELE RICHTLIJNEN
   1. DE MAALTIJDEN
   a) De inwonenden krijgen drie hoofdmaaltijden per dag aangeboden waarvan ten minste één warme evenals op verzoek van de inwonenden twee tussenmaaltijden en één late maaltijd.
   b) Bij de bereiding en de verdeling van de maaltijden worden de regels inzake zindelijkheid en hygiëne strikt nageleefd.
   c) Het voedsel dient gezond, aangepast aan de bejaarden en afwisselend te zijn. Het voedsel moet aan de gezondheidstoestand van de inwonende aangepast zijn.
   d) De voorgeschreven diëten moeten in acht worden genomen.
   e) De inwonenden worden aangemoedigd aan de opstelling van de spijskaart mee te werken.
   f) Het middagmaal mag niet voor 12.00 uur worden opgediend, het avondmaal niet voor 17.30 uur.
   g) De nodige hulp wordt verleend aan personen die niet alleen kunnen eten en drinken.
   h) Drinkwater is naar believen kosteloos beschikbaar voor de inwonende.
   i) De spijskaarten van de voorbije maand worden ter inzage bewaard.
   2. HYGIÓNE EN GEZONDHEIDSZORG
   Het tehuis is verantwoordelijk voor de inachtneming van hygiëne en navenante maatregelen op alle vlakken, zoals de verzorging van de inwonenden, het onderhoud van de vertrekken, de bereiding van het eten, de inrichting van de reservelokalen en de afvalverwijdering.
   a) Indien huisdieren in het tehuis toegelaten zijn, hebben zij geen toegang tot de lokalen waarin voedingsmiddelen worden bereid of bewaard.
   b) Vast afval, in het bijzonder keukenafval, wordt in goed gesloten bakken opgeslagen en afgevoerd.
   c) Het tehuis stelt zoveel schoon beddengoed ter beschikking als nodig is.
   d) Alle hygiënische voorzorgsmaatregelen worden genomen ten opzichte van het bevuilde linnen.
   e) Alle noodzakelijke maatregelen dienen te worden getroffen ter voorkoming van besmettelijke ziekten. Elke te melden ziekte moet in overeenstemming met de ter zake geldende juridische voorschriften onverwijld aan de hygiëne-inspectie worden meegedeeld.
   3. PLANNING EN DOCUMENTATIE VAN DE VERZORGING
   a) Wanneer de inwonende in het tehuis zijn intrek neemt, wordt er een medisch dossier van de inwonende opgesteld. Dit dossier bevat alle relevante gegevens over de gezondheidstoestand en wordt regelmatig bijgewerkt. De inwonende vraagt deze documenten bij zijn huisarts en deze worden bij het medisch dossier gevoegd. Dit dossier is geheim. Het wordt in noodsituaties aan de dienstdoende dokters ter beschikking gesteld.
   b) Voor elke inwonende wordt een verzorgingsdocumentatie bijgehouden. Die documentatie bevat :
   1. de schriftelijke richtlijnen van de dokter, die door hem ondertekend zijn, en waarbij de in hoofdstuk I, punt 3, laatste paragraaf, vermelde bepalingen van toepassing zijn;
   2. de uitvoeringen van de richtlijnen van de dokter;
   3. de individuele verzorgingsplanning die opgesteld wordt op basis van de uniforme algemene verzorgingstheoretische doelstellingen van het tehuis. Deze planning strekt ertoe de lichamelijke, geestelijke en sociale vaardigheden van de inwonende te behouden respectievelijk te stimuleren en bevat :
   i. informatie : administratieve gegevens, biografie, anamnese, mate van zelfstandigheid bij de activiteiten en existentiële levenservaringen, gewoonten en wensen van de inwonende;
   ii. problemen en middelen van de inwonende : beperking van de zelfstandigheid die verzorgingsmaatregelen vereisen evenals vaardigheden van de inwonende om tekortkomingen te compenseren;
   iii. vastlegging van concrete individuele doelstellingen volgens de SMART-criteria (specifiek, meetbaar, aangepast, realiseerbaar, met aanduiding van de tijdstippen);
   iv. de bewijzen van de omzetting en de uitvoering;
   v. vaststellingen en opmerkingen van het verzorgend personeel.
   c) De planning documenteert voortdurend de toestand van de inwonende, de maatregelen voor het behoud respectievelijk het stimuleren van de lichamelijke, geestelijke en sociale vaardigheden van de inwonende. Ze is een bewijs van de verzorgingsinspanningen en de resultaten ervan. De verzorgingsplanning wordt minstens één keer per maand door een ziekenverzorger nagekeken respectievelijk aangepast. De verzorgingsplanning wordt naar gelang van de noodzaak gemiddeld om de drie maanden of bij een wijziging van de algemene toestand aangepast met de medewerking van het multidisciplinaire team.
   d) Bij de ploegwisseling licht de persoon die verantwoordelijk is voor de verzorging, de bevoegde collega's van de volgende ploeg kort in aan de hand van de verzorgingsdocumentatie over de inwonenden van haar afdeling en licht zij hen in over de bijzondere gebeurtenissen en over de waarop moet worden gelet.
   e) De onder b) beschreven verzorgingsdocumentatie evenals alle administratief-technische documenten kunnen door de inspectie van de tehuizen worden geraadpleegd.
   f) Het tehuis is verplicht de persoonlijke gegevens over de inwonenden van het tehuis, de planning en de documentatie van de verzorging evenals alle richtlijnen van dokters van alle inwonenden van het tehuis achter slot in het tehuis te bewaren. De persoonlijke gegevens evenals de gegevens betreffende de verzorgingsplanning moeten gedurende een tijdspanne van twee jaar na het overlijden of het vertrek van de inwonende worden bewaard.
   4. BEZIGHEIDSAANBOD EN DAGELIJKSE ACTIVITEITEN
   Het tehuis biedt tijdens weekdagen dagelijks gemeenschappelijke en/of individuele activiteiten aan. Het gaat hierbij om een selectie van sportieve, ambachtelijke, culturele, creatieve, tuinbouw-, huishoudelijke en spirituele activiteiten.
   5. PROCEDURELE RICHTLIJNEN EN KWALITEITSCONCEPTEN
   a) Het tehuis legt minstens voor de volgende aspecten procedurele richtlijnen vast :
   Algemene richtlijnen :
   - de aankomst van nieuwe inwonenden;
   - de inwerking en begeleiding van nieuwe medewerkers;
   - maatregelen in geval van brand.
   Richtlijnen ten aanzien van de verzorging :
   - het voorkomen en verzorgen van doorligwonden;
   - het gebruik van vrijheidsbeperkende maatregelen, waarbij zowel de fysieke als psychische fixatie moet worden beschreven;
   - het voorkomen dat mensen struikelen of vallen;
   - het voorkomen en vermijden van de verspreiding van ziekenhuisinfecties.
   b) Het tehuis beschikt over de volgende kwaliteitsconcepten :
   - een concept betreffende het bijscholingsbeleid voor het personeel;
   - een concept betreffende de behandeling van klachten
   - een concept betreffende de omgang met inwonenden die aan dementie lijden;
   - een concept betreffende de stervensbegeleiding voor inwonenden.
  [2 - een concept betreffende de bevordering en het behoud van de mobiliteit]2]1
  ----------
  (1)<BDG 2009-06-26/02, art. 3, 002; Inwerkingtreding : 24-09-2009>
  (2)<BDG 2017-06-20/06, art. 52, 003; Inwerkingtreding : 01-07-2017>

Art. 4N1.HOOFDSTUK IV. - [1 VEILIGHEIDSNORMEN
   Het tehuis voldoet aan de veiligheidsvoorzieningen die zijn vastgelegd door de Regering.]1
  ----------
  (1)<BDG 2009-06-26/02, art. 3, 002; Inwerkingtreding : 24-09-2009>

Art. 5N1.
  <Opgeheven bij BDG 2024-02-29/25, art. 32, 004; Inwerkingtreding : 01-01-2024>

Art. 6N1.HOOFDSTUK VI. - [1 RICHTLIJNEN INZAKE HET GEBOUW
   1. ALGEMEEN
   a) Het gebouw moet in een "goede" staat worden gehouden.
   b) Ongeacht de weersomstandigheden moet de temperatuur in de kamers van de inwonenden en in de gemeenschappelijke woonkamers 22 graden kunnen bereiken en 18 graden in de overige lokalen die voor de inwonenden toegankelijk zijn.
   c) In alle lokalen die voor de inwonenden toegankelijk zijn, moet voortdurend voldoende verlichting voorzien zijn. Deze wordt aangepast aan de activiteiten die in deze lokalen plaatsvinden.
   d) In de gemeenschappelijke woonkamers en in de kamers van de inwonenden bedragen de openingen voor daglicht ten minste een zevende van hun oppervlakte.
   e) De vensters van deze lokalen moeten worden beveiligd, zodat men er niet door kan vallen.
   f) In de tehuizen moet een lift worden voorzien, indien er ten minste een verdieping boven het evacuatieniveau is.
   g) Alle tehuizen moeten over een woonkamer per woonafdeling beschikken.
   h) De gangen en trappen moeten aan beide kanten van een leuning of een handlijst worden voorzien. In de woonafdelingen mogen de handlijsten ook aan een enkele zijde worden aangebracht.
   i) Elke afzonderlijke trede van een trap moet op de rand van een gekleurde band worden voorzien die duidelijk tegen de vloerbekleding afsteekt. De eerste en de laatste trede moeten bovendien gekleurd worden en duidelijk herkenbaar zijn.
   j) Elk tehuis beschikt, voor zover kamers met meerdere bedden voorhanden zijn, over een ruimte voor het opbaren van overledenen.
   k) De inwonenden van het tehuis en het personeel hebben gescheiden, passende sanitaire voorzieningen ter beschikking. De toiletten die zich buiten de kamers van de inwonenden bevinden, beschikken over vloeibare zeep en handdoekdispensers.
   l) Alle tehuizen moeten beschikken over een buitenruimte die ook voor gehandicapte inwonenden toegankelijk is.
   2. KAMERS VAN DE INWONENDEN
   a) De minimale effectieve oppervlakte bedraagt 15 m.2 per persoon, stortbad in de kamers niet meegerekend.
   Voor bestaande kamers in bejaardentehuizen die voor de inwerkingtreding van het onderhavige besluit erkend waren, geldt tot 1 januari 2015 een uitzonderingsregeling voor het behoud van de bestaande kamergrootte, behalve indien de kamers voor deze datum worden verbouwd. In het laatste geval dient te worden voldaan aan de in lid 1 vermelde bepalingen.
   b) Alle kamers moeten over een geïntegreerd bad beschikken dat uit een wastafel met warm en koud stromend water voor telkens ten hoogste twee inwonenden, een wc en een douche bestaat.
   Elke wc moet met steungrepen, een klerenhaak en een wc-papierhouder worden uitgerust.
   In elke waseenheid moeten bovendien een wastafel, een zeepschaal en een handdoekhouder worden aangebracht.
   Alle toiletten van de inwonenden zijn gemakkelijk toegankelijk. Ze beschikken over een rechtstreekse luchtverversing of over een behoorlijke ventilatie. Hun deur moet naar buiten kunnen worden geopend.
   De douche is zo ontworpen dat de waterstraal oriënteerbaar is en dat de douchekuip in de bodem verzonken is. De badkuip en de douche moeten van een antislipbekleding worden voorzien.
   In tehuizen die erkend waren voor de inwerkingtreding van het onderhavige besluit, geldt tot 1 januari 2015 dat de sanitaire voorzieningen ten minste een toilet voor zes inwonenden evenals een voor gehandicapten aangepast toilet voor tien inwonenden omvatten, behalve indien de kamers voor deze datum worden verbouwd. In het laatste geval dient te worden voldaan aan de in punt b, lid 1 tot en met 4 vermelde bepalingen.
   Er moet eveneens een aan gehandicapten aangepaste badkamer met badkamer per begonnen schijf van 60 inwonenden worden voorzien. Voor zover niet elke kamer over een aan gehandicapten aangepaste douche beschikt, moet deze eveneens in de badkamer worden voorzien. In dit laatste geval moeten drie douches per begonnen schijf van 60 inwonenden worden voorzien.
   c) De naam van de bewoner van de kamer moet buiten de kamer worden aangegeven, behalve indien de inwonende of zijn vertegenwoordiger dit niet wenst. In de instellingen die na de goedkeuring van het onderhavige besluit erkend zijn, moeten de inwonenden hun kamer op slot kunnen doen, behalve in specifieke gevallen die het tehuis in de overeenkomst schriftelijk motiveert.
   d) Het tehuis stelt de in de kamers van de inwonenden kosteloos de volgende uitrusting ter beschikking : een aangepast bed, een linnenkast, een tafel, een fauteuil, een stoel en een nachtkastje met lade. De inwonende moet ook eigen meubels kunnen opstellen.
   e) Indien in een kamer meerdere inwonenden wonen, moet de ruimte tussen de bedden zowel in de lengte als in de breedte ten minste 0,90 kunnen bedragen.
   Ook moeten voor elke inwonende van de kamer mogelijkheden voorzien zijn om zich te kunnen terugtrekken en om zich tegen inkijk te kunnen beschermen.
   Een tafel of meerdere tafels en stoelen moeten alle inwonenden van de kamers de mogelijkheid bieden tegelijkertijd te eten.
   De kamers moeten met een belichtingssysteem worden uitgerust dat de andere inwonenden van de kamers niet stoort en dat vanuit het bed kan worden bediend.
   f) Elk lokaal dat voor de inwonenden toegankelijk is, met inbegrip van het toilet en de badkamer, moet met een gemakkelijk bereikbaar oproepsysteem worden uitgerust.
   In de kamers is dit oproepsysteem vanuit het bed en de fauteuils bereikbaar.
   De oproepinstallatie is zo ontworpen dat elke oproep voortdurend kan worden gelokaliseerd en dat er onmiddellijk op kan worden gereageerd, zowel overdag als 's nachts.
   g) In de tehuizen die kamers met meerdere bedden hebben, moet een bijkomende kamer voor inwonenden worden voorzien waarin de inwonenden zich naargelang van de behoefte kunnen terugtrekken. Deze kamer voldoet aan de voorgeschreven voorwaarden voor een eenpersoonskamer.]1
  ----------
  (1)<BDG 2009-06-26/02, art. 3, 002; Inwerkingtreding : 24-09-2009>

Art. 7N1. [1 HOOFDSTUK 7. - RICHTLIJNEN INZAKE DE BOEKHOUDING
   a) Onverminderd de bepalingen van dit hoofdstuk wenden alle tehuizen de boekhouding aan die gebaseerd is op het minimaal, gestandaardiseerd rekeningstelsel, behalve indien andere geldende juridische bepalingen de toepassing van een ander boekhoudsysteem vereisen. De bevoegde minister kan ter zake verdere bepalingen vastleggen.
   b) De boekhouding van elk tehuis kan te allen tijde door de inspectie van de tehuizen worden gecontroleerd. Bovendien moet ze op verzoek aan de inspectie van de tehuizen worden overgemaakt.
   c) In overeenstemming met de geldende juridische normen moet de boekhouding door een bedrijfsrevisor worden goedgekeurd.
   d) Voor elke inwonende wordt maandelijks een rekening met de volgende gedetailleerde gegevens bijgehouden :
   a. de door het tehuis voor geleverde diensten en leveringen betaalde kosten evenals de maandelijks door de inwonende te betalen prijs; een gedetailleerde lijst van de verder aangerekende bedragen en van de toeslagen volgens de bijgaande tabel;
   b. indien de verzorgingskosten niet via een Belgische ziekteverzekering worden verrekend een gedetailleerde beschrijving van het aan de inwonende aangerekende bedrag;
   c. in geval van betaling van een maandelijks voorschot door de inwonende het eventueel overblijvende saldo ten gunste van de inwonende of van het tehuis.
   Deze gedetailleerde rekening evenals eventuele bewijsstukken moeten de inwonende of zijn vertegenwoordiger op het eind van de daaropvolgende maand worden uitgereikt.
   d) Het geheel van de mogelijke individuele rekeningen voor de inwonenden is het voorwerp van een bijzondere rekening in de globale boekhouding van het bejaardentehuis of van een afzonderlijke boekhouding.]1
  ----------
  (1)<Ingevoegd bij BDG 2009-06-26/02, art. 3, 002; Inwerkingtreding : 24-09-2009>

Art. N2. Bijlage B.

Art. 1N2. HOOFDSTUK I. - De normen betreffende de vrijheid van de inwonenden en de eerbied van hun overtuigingen in serviceflatgebouwen.
  1. Het huishoudelijk reglement
  a) Elke instelling is verplicht een huishoudelijk reglement op te stellen.
  Een afschrift van dit huishoudelijk reglement alsmede elke latere wijziging worden aan de bevoegde minister ter goedkeuring voorgelegd die binnen dertig dagen over de verlening of de weigering van de goedkeuring beslist. Bij ontstentenis van betekening binnen deze termijn, wordt het huishoudelijk reglement geacht te zijn goedgekeurd.
  De wijzigingen aan het huishoudelijk reglement treden in werking dertig dagen na de bekendmaking aan de inwonende of aan zijn vertegenwoordiger.
  Deze termijn geldt niet voor wettelijke verplichtingen die de inrichtende macht van de serviceflatgebouwen op korte termijn moet nakomen.
  b) Het huishoudelijk reglement maakt integrerend deel van de in punt 2 vermelde overeenkomst en moet dus tegelijk aan elke nieuwe inwonende of aan zijn vertegenwoordiger afgegeven worden.
  Door een ontvangstbewijs te ondertekenen, verklaart hij dat hij akkoord gaat met het reglement.
  c) Het huishoudelijk reglement vermeldt volgende gegevens :
  - de naam van de inrichtende macht alsmede het erkenningsnummer van de serviceflatgebouwen, zoals voorzien in artikel 5 van het decreet van de Duitstalige Gemeenschap van 9 mei 1994 betreffende de toelating, de erkenning en subsidiëring van opvangvoorzieningen voor bejaarden;
  - de rechten en plichten van de inwonenden en van de instelling;
  - volgende minimale rechten :
  . recht op het privé-leven en op de zelfstandigheid van de inwonenden;
  . recht voor de inwonenden in het Duits ontvangen en gepleegd te worden;
  . vrije keus van een arts, een apotheker, een verpleger en van alle diensten van de gezondheidszorg, huishoudelijke en paramedische diensten en zijn vrije toegang tot de instelling;
  - de naam van de verantwoordelijke persoon belast met het dagelijks beheer, bij wie alle opmerkingen, bezwaren of klachten mogen worden neergelegd.
  Deze persoon is beschikbaar met het oog hierop bij afspraak ten minste twee uren per week.
  - het adres en het telefoonnummer van de administratieve dienst waarbij bezwaren kunnen worden ingediend;
  - de wijze waarop de inwonenden van de serviceflatgebouwen aan activiteiten van het rustoord voor bejaarden kunnen deelnemen alsmede andere aanbiedingen die serviceflatgebouwen eigen zijn.
  2. De overeenkomst tussen de instelling en de inwonende
  Er wordt een overeenkomst gesloten tussen de inrichtende macht van de instelling en de toekomstige inwonende en/of zijn vertegenwoordiger; elke pagina moet geparafeerd worden.
  Een type-exemplaar van de overeenkomst wordt aan de minister ter goedkeuring voorgelegd die binnen dertig dagen over de verlening of de weigering van de goedkeuring beslist. Bij ontstentenis van betekening binnen deze termijn, wordt de overeenkomst geacht te zijn goedgekeurd.
  De overeenkomst vermeldt volgende gegevens :
  a) de algemene en bijzondere voorwaarden voor het verblijf in de instelling;
  b) de bepaling dat de serviceflatgebouwen slechts voor valide bejaarden beschikbaar zijn en dat die validiteit door een medische expertise moet worden vastgesteld voordat de bejaarde de woning betrekt;
  De medische expertise wordt op grond van het in de volgende tabel vastgelegde profiel opgesteld :


 PROFIELX
   
1.Heeft hulp nodig om zich te wassen (boven- en onderlijf) 
2.Heeft hulp nodig om zich aan te kleden (boven- en onderlijf) 
3.. Heeft hulp nodig om op te staan, staande te blijven en te lopen 
 . Is bedlegerig of zit in een rolstoel en is totaal
  afhankelijk van anderen om zich voort te bewegen
 
4.. Heeft hulp nodig om het toilet te gebruiken en schoon te maken 
 . Kan het toilet of de gemakstoel niet zelf gebruiken 
5.Is incontinent (urine en stoelgang) 
6.. Heeft gedeeltelijk hulp nodig om te eten en te drinken 
 . De inwonende wordt gevoed 
7.. Is soms verward 
 . Is voortdurend verward 
8.. Is soms rusteloos 
 . Is voortdurend rusteloos 
9.Woont in het serviceflatgebouw of woont met een volkomen valide persoon 
10.Andere personen dan die met wie de bejaarde samenwoont, moeten hem vaak en veel helpen 
  

  De vastgelegde geschiktheidscriteria zijn beslissend voor de opneming in een serviceflatgebouw. Personen die aan één der criteria van 1 tot 8 beantwoorden, mogen niet in een serviceflatgebouw worden opgenomen.
  Een hulpbehoevende die samen met een valide persoon woont t.w. een persoon die aan geen der criteria beantwoordt en die de hulpbehoevende persoon de nodige hulp zelf of via een intensieve hulp van andere diensten verleent (criteria 9 en 10), mag in een serviceflatgebouw worden opgenomen;
  c) De bepaling dat de inwonenden in staat moeten zijn zich weten te redden d.w.z. dat die personen weinig hulp nodig hebben voor het huishouden en hun verzorging.
  De instelling kan bijstand verlenen voor het huishouden; de eventuele zorgen moeten echter door de dienst voor thuiszorg worden verstrekt;
  d) de voorwaarden m.b.t. de woningwijziging, in het bijzonder de verhuizing naar het rustoord voor bejaarden of naar het rust- en verzorgingstehuis;
  e) de maandelijkse huurprijs, de diensten die worden gedekt en de uitvoerige opsomming van alle bijbetalingen voor de andere gevraagde diensten met een tarief.
  f) alle door de inwonende uit te voeren onderhouds-, renovatie-, herstellings- en uitrustingswerken;
  g) de modaliteiten voor de tussenkomst van de nooddienst, overeenkomstig de bepalingen vastgelegd in hoofdstuk IV, punt m); de instelling kan deze dienst zelf organiseren of beroep doen op andere diensten;
  h) het bedrag van een eventueel neergelegde waarborg en de bestemming ervan. Dit bedrag mag de maandelijkse huurprijs niet overschrijden.
  Volgende bepalingen zijn van toepassing op de neergelegde waarborg :
  - Wanneer een waarborg vereist wordt, wordt het bedrag door de partijen op een individuele rekening gestort, geopend op naam van de inwonende bij een openbare of private financiële instelling, met vermelding van de bestemming : "waarborg voor elke schuldvordering die voortvloeit uit de volledige of gedeeltelijke niet-naleving van verplichtingen vanwege de inwonende".
  - De intresten van de zo geplaatste som worden bij het kapitaal gevoegd.
  - Er kan over de waarborgrekening worden beschikt, zowel in kapitaal als in intresten, ten gunste van de ene of andere partij, door middel van het tonen hetzij van een schriftelijk akkoord dat later dan de afsluiting van de overeenkomst werd opgesteld, hetzij van een eensluidend afschrift van een gerechtelijke beslissing. Deze beslissing is uitvoerbaar bij voorraad, niettegenstaande elk rechtsmiddel, en zonder borgtocht noch beperking van een rechtsgevolg.
  Bij het einde van de overeenkomst wordt de gekapitaliseerde waarborg aan de inwonende of aan zijn rechthebbenden terugbetaald, na aftrek van alle eventuele verschuldigde kosten en vergoedingen aangegaan krachtens de overeenkomst.
  i) De plaatsbeschrijving.
  j) De voorwaarden m.b.t. de toelating van dieren.
  k) Volgende bepalingen m.b.t. de ontbinding van de overeenkomst :
  - De overeenkomst wordt voor een onbepaalde duur afgesloten.
  - De overeenkomst mag door beide partijen met een opzeggingstermijn van 60 dagen of bij minnelijke schikking worden ontbonden. De ontbinding geschiedt schriftelijk, bij aangetekende brief of tegen ontvangstbewijs, twee dagen vóór de aanvang van de hierboven vermelde termijn.
  - De inwonende of zijn vertegenwoordiger die de overeenkomst zonder inachtneming van de opzeggingstermijn ontbindt, kan verplicht zijn aan de instelling een vergoeding te betalen, die overeenstemt met de duur van de vastgelegde opzeggingstermijn.
  - In geval van overlijden of van heengaan om medische redenen blijft de verplichting bestaan de afgesproken prijs te betalen zolang de kamer niet opgeruimd is.
  3. Persoonlijke gegevens betreffende de inwonende
  Bij de opneming van een inwonende wordt een individuele kaart opgesteld, o.a. met volgende persoonlijke gegevens :
  a) de volledige identiteit van de inwonende (naam, voornamen, geboorteplaats- en datum, burgerlijke stand, nationaliteit).
  b) de naam, het adres en het telefoonnummer van het te contacteren familielid;
  c) de naam, het adres en het telefoonnummer van de huisarts;
  d) de naam, het adres en het telefoonnummer van de persoon die dient verwittigd te worden in geval van nood;
  e) de inlichtingen betreffende de betaling (door de inwonende of zijn vertegenwoordiger, desgevallend door het OCMW);
  f) de inlichtingen betreffende de ziekenkas (naam, adres, categorie, inschrijvingsnummer);
  g) de inlichtingen betreffende het pensioen (aard, kas, rekeningnummer);
  h) het inventaris van de meegebrachte meubelen;
  i) Mits toestemming van de inwonende bepaalde inlichtingen over zijn gezondheidstoestand, de daaromtrent in acht te nemen punten en de medicatie.

Art. 2N2. HOOFDSTUK II. - De veiligheidsnormen.
  De serviceflatgebouwen voldoen aan de wettelijke bepalingen die de wijze waarop zij gebouwd zijn, eigen zijn.

Art. 3N2. HOOFDSTUK III. - De normen betreffende het verplegend personeel.
  Indien een rustoord voor bejaarden een nooddienst organiseert, moet het ervoor zorgen dat een voldoend aantal gekwalificeerde personeelsleden ter beschikking staan om overdag en «s nachts in noodgeval te kunnen interveniëren, overeenkomstig het tussenkomstprincipe bedoeld in hoofdstuk I, 2 g) van deze bijlage.
  De kwalificatie vermeld in het eerste lid moet beantwoorden aan de minimale normen vastgelegd in dit besluit, bijlage A, hoofdstuk IV, 2 a) en b).

Art. 4N2. HOOFDSTUK IV. - De normen betreffende het gebouw.
  a) De gebouwen worden regelmatig onderhouden en beschut tegen vocht of insijpeling.
  b) Wat ook het verwarmingssysteem der lokalen mag zijn, dit mag geen enkele uitwaseming van vlammen, gas of stof veroorzaken in de voor de bejaarden zonder bewaking toegankelijke lokalen.
  c) Bij gelijk welk weer moet de temperatuur 22° kunnen bereiken in de kamers en verblijfzalen en 18° in de andere voor de bejaarden toegankelijke lokalen.
  d) Een toereikende verlichting wordt standvastig vereist in al de voor de inwonenden toegankelijke lokalen. Zij wordt aangepast aan de activiteiten die in deze lokalen plaatsvinden.
  e) De openingen voor daglicht bedragen ten minste het zesde van de oppervlakte van de woningen.
  De vensters van deze lokalen bieden de gelegenheid een zicht te hebben op de natuurlijke omgeving, echter zonder risico van ongevallen.
  f) De onmiddellijke omgeving van de serviceflatgebouwen moet over een voldoende groene ruimte beschikken.
  g) Het gebruikte water wordt overeenkomstig de regels inzake hygiëne afgevoerd.
  h) Alle kamers beschikken over een geïntegreerd toilethoek, bestaande uit een wastafel met warm en koud stromend water, een WC en een douche. Per 10 woningen moet eveneens in een voor de gehandicapte inwonenden toegankelijke badkamer worden voorzien.
  De WC's zijn gemakkelijk toegankelijk voor de inwonenden. Zij beschikken over een rechtstreekse luchtverversing of een behoorlijke ventilatie. Hun deur moet buitenwaarts kunnen worden geopend.
  Elke WC is voorzien van hellende steunstaven. Die is bovendien uitgerust met een zeepbakje en een handdoekrek.
  De douche is zo ontworpen dat de waterstraal georiënteerd kan worden. De badkuip en de douche moeten van een anti-slip bekleding worden voorzien.
  i) Alle woningen beschikken over een kookruimte bestaande uit kookplaten, een koelkast en een spoelbak.
  j) Alle woningen zijn op de televisie en op de telefoon aangesloten.
  k) De inwonenden richten zelf de woningen in.
  l) Alle woningen beschikken over een individuele brievenbus en over een bel.
  m) De toegangsdeuren van de woningen zijn uitgerust met een cilinderslot.
  n) In elk flatgebouw moet de inwonenden een voldoend aantal wasmachines en droogautomaten of waslijnen ter beschikking gesteld worden.
  o) Er moet in een lift worden voorzien, indien er ten minste twee verdiepingen zijn boven het normaal evacuatieniveau.
  p) Alle lokalen van de woning, WC en badkamer inbegrepen, zijn voorzien van een gemakkelijk bereikbaar oproepsysteem. In de slaapkamers is dit oproepsysteem bereikbaar vanuit de bedden.
  Het oproepsysteem is technisch zo ontworpen dat men, zowel overdag als `s nachts, elke oproep bestendig kan lokaliseren en snel kan beantwoorden. Bovendien is dit oproepsysteem ook van een intercomsysteem voorzien waarmee het verplegend personeel van de instelling of van de inrichtende macht van de nooddienst onmiddellijk met de inwonende in contact kan treden.
  q) De gangen en de trappen zijn voldoende breed en voorzien van leningen of steunstaven op beide kanten.
  De eerste en de laatste trede, evenals elke afgezonderde trede wordt op d rand voorzien van een kleurige band die tegen de vloerbedekking goed afsteekt.
  r) De werkelijke minimale oppervlakte bedraagt 30 m2 in de individuele woningen en 40 m2 in de woningen voor twee personen, sanitaire lokalen niet inbegrepen.

Art. 5N2. HOOFDSTUK V. - De normen betreffende de boekhouding.
  a) De resultaten van de serviceflatgebouwen moeten in de boekhouding duidelijk worden aangegeven. De bevoegde minister kan daaromtrent bepalingen vastleggen.
  b) De boekhouding van de instelling mag te allen tijde door de inspectie van de rustoorden voor bejaarden gecontroleerd worden. Zij moet bovendien jaarlijks, vóór einde maart van het daaropvolgend jaar, aan de bevoegde inspectie betekend worden.
  c) Voor elke inwonende wordt maandelijks een rekening bijgehouden met details over :
  - de door de inrichtende macht betaalde kosten voor dienstverleningen en leveringen alsmede het door de inwonende maandelijks te betalen bedrag;
  - het eventueel saldo ten gunste van de inwonende of van de inrichtende macht.
  Deze gedetailleerde rekening alsmede de eventuele bewijsstukken moeten de inwonende of zijn vertegenwoordiger vóór het einde van de daaropvolgende maand worden uitgereikt.
  d) Het geheel van de individuele rekeningen voor de inwonenden is het voorwerp van een bijzondere rekening in de globale boekhouding van de instelling of van een afzonderlijke boekhouding.

Art. N3. Bijlage C.

Art. 1N3. HOOFDSTUK I. - De normen betreffende de vrijheid van de gebruikers van de dagverzorgingscentra en de eerbied van hun overtuigingen.
  1. Het huishoudelijk reglement
  a) Elke instelling is verplicht een huishoudelijk reglement op te stellen.
  Een afschrift van dit huishoudelijk reglement alsmede elke latere wijziging worden aan de bevoegde minister ter goedkeuring voorgelegd die binnen dertig dagen over de verlening of de weigering van de goedkeuring beslist. Bij ontstentenis van betekening binnen deze termijn, wordt het huishoudelijk reglement geacht te zijn goedgekeurd.
  De wijzigingen aan het huishoudelijk reglement treden in werking dertig dagen na de bekendmaking aan de gebruiker van de diensten verleend door de instelling of aan zijn vertegenwoordiger.
  Deze termijn geldt niet voor wettelijke verplichtingen die de inrichtende macht van het dagverzorgingscentrum op korte termijn moet nakomen.
  b) Het huishoudelijk reglement maakt integrerend deel van de begeleidingsovereenkomst en moet dus tegelijk aan elke nieuwe gebruiker of aan zijn vertegenwoordiger afgegeven worden.
  Door een ontvangstbewijs te ondertekenen, verklaart hij dat hij akkoord gaat met het reglement.
  c) Het huishoudelijk reglement vermeldt volgende gegevens :
  - de naam van de inrichtende macht alsmede het erkenningsnummer van de instelling, overeenkomstig artikel 5 van het decreet van de Duitstalige Gemeenschap van 9 mei 1994 betreffende de toelating, de erkenning en subsidiëring van opvangvoorzieningen voor bejaarden;
  - de rechten en plichten van de gebruikers en van de instelling alsmede het doel van de begeleiding in het dagverzorgingscentrum;
  - volgende minimale rechten :
  . recht op het privé-leven van de gebruikers;
  . recht voor de gebruikers in het Duits ontvangen en gepleegd te worden;
  . vrije keus van een arts en zijn toegang tot de instelling op de overeengekomen dag en uur, behalve bij spoedgevallen;
  . vrije toegang voor de familieleden, vrienden, geestelijken van de erkende godsdiensten en lekenconsulenten binnen de in het huishoudelijk reglement bepaalde bezoektijden;
  . de inachtneming van de persoonlijke rechten, rekening houdend met de ideologische, filosofische en godsdienstige overtuigingen. Het huishoudelijk reglement mag geen enkele clausule bevatten die de gebruikers verplichtingen van commerciële, culturele of godsdienstige aard oplegt;
  . de naam van de verantwoordelijke persoon belast met het dagelijks beheer, bij wie alle opmerkingen, bezwaren of klachten mogen worden neergelegd, zowel door de gebruikers van het dagverzorgingscentrum, hun familie en hun vertegenwoordigers.
  Deze persoon is beschikbaar met het oog hierop, bij afspraak, ten minste vier uren per week, verdeeld over minimum twee dagen.
  Indien het dagverzorgingscentrum aan een rustoord voor bejaarden is aangesloten, kunnen de spreekuren met die van het rustoord samenvallen.
  . het adres en het telefoonnummer van de administratieve dienst waarbij die bezwaren kunnen worden ingediend;
  . de tijdstip van de maaltijden.
  2. De begeleidingsovereenkomst
  Er wordt een overeenkomst gesloten tussen de inrichtende macht van de instelling en de toekomstige gebruiker of zijn vertegenwoordiger; elke pagina moet geparafeerd worden.
  Een type-exemplaar van de overeenkomst wordt aan de minister ter goedkeuring voorgelegd die binnen dertig dagen over de verlening of de weigering van de goedkeuring beslist. Behalve bij tegenstrijdig advies binnen deze termijn wordt het huishoudelijk reglement geacht te zijn goedgekeurd.
  De overeenkomst vermeldt volgende gegevens :
  a) de algemene en bijzondere voorwaarden voor de opneming in het dagverzorgingscentrum;
  b) de dagelijkse prijs voor de begeleiding, de diensten die worden gedekt en de uitvoerige opsomming van alle eventuele bijbetalingen met een tarief.
  De inrichtende macht kan een minimaal aantal dagen begeleiding vastleggen, waarbij tenminste drie weken verlof aan de gebruikers worden verleend.
  c) het wekelijks begeleidingsprogramma.
  De mededeling van de wijzigingen aan dat programma kan aan een termijn worden onderworpen die in de overeenkomst moet worden vastgelegd.
  d) het bedrag van een eventueel neergelegde waarborg en de bestemming ervan. Dit bedrag mag de maandelijkse prijs voor de begeleiding niet overschrijden.
  Volgende bepalingen zijn van toepassing op de neergelegde waarborg :
  - Wanneer een waarborg vereist wordt, wordt het bedrag door de partijen op een individuele rekening gestort, geopend op naam van de gebruiker bij een openbare of private financiële instelling, met vermelding van de bestemming : "waarborg voor elke schuldvordering die voortvloeit uit de totale of gedeeltelijke niet-naleving van verplichtingen vanwege de gebruiker".
  - De intresten van de zo geplaatste som worden bij het kapitaal gevoegd.
  - Er kan over de waarborgrekening worden beschikt, zowel in kapitaal als in intresten, ten gunste van de ene of andere partij, door middel van het tonen hetzij van een schriftelijk akkoord dat later dan de afsluiting van de overeenkomst werd opgesteld, hetzij van een eensluidend afschrift van een gerechtelijke beslissing. Deze beslissing is uitvoerbaar bij voorraad, niettegenstaande elk rechtsmiddel, en zonder borgtocht noch beperking van een rechtsgevolg.
  Bij het einde van de overeenkomst wordt de gekapitaliseerde waarborg aan de gebruiker of aan zijn rechthebbenden terugbetaald, na aftrek van alle eventuele verschuldigde kosten en vergoedingen aangegaan krachtens de overeenkomst.
  e) Volgende bepalingen m.b.t. de ontbinding van de overeenkomst :
  - De begeleidingsovereenkomst wordt voor een onbepaalde duur afgesloten, behalve in het bijzonder geval van een voorlopige begeleiding van de inwonende.
  - De overeenkomst mag door beide partijen met een opzeggingstermijn van 30 dagen of bij minnelijke schikking worden ontbonden.
  De ontbinding geschiedt schriftelijk, bij aangetekende brief of tegen ontvangstbewijs, twee dagen vóór de aanvang van de hierboven vermelde termijn.
  - De gebruiker of zijn vertegenwoordiger die de overeenkomst zonder inachtneming van de opzeggingstermijn ontbindt, kan verplicht zijn aan de instelling een vergoeding te betalen, die overeenstemt met het aantal begeleidingsdagen, zoals bepaald in het wekelijks begeleidingsprogramma dat noodzakelijk is om de duur van de opzeggingstermijn te dekken.
  - Indien de gebruiker om medische redenen niet meer door het dagverzorgingscentrum kan worden begeleid, wordt de overeenkomst voor ten hoogste een maand geschorst. Wordt die termijn overschreden, dan wordt de overeenkomst geacht beëindigd te zijn. Een medisch attest is in dit geval vereist.
  - In geval van overlijden van de gebruiker eindigt de overeenkomst van rechtswege.
  3. Persoonlijke gegevens betreffende de gebruiker
  Bij het begin van de begeleiding wordt voor elke gebruiker een individuele kaart opgesteld, o.a. met volgende gegevens :
  a) de volledige identiteit van de gebruiker (naam, voornamen, geboorteplaats- en datum, burgerlijke stand, nationaliteit);
  b) desgevallend de naam, het adres en het telefoonnummer van de voor de plaatsing verantwoordelijke persoon;
  c) de naam, het adres en het telefoonnummer van de huisarts;
  d) de naam, het adres en het telefoonnummer van de persoon die dient verwittigd te worden in geval van nood;
  e) de godsdienst en/of filosofische mening van de inwonende, indien deze zulks verlangt;
  f) de inlichtingen betreffende de betaling (door de inwonende of zijn vertegenwoordiger, desgevallend door het OCMW);
  g) de inlichtingen betreffende de ziekenkas (naam, adres, categorie, inschrijvingsnummer);

Art. 2N3. HOOFDSTUK II. - De normen betreffende de aangeboden begeleiding.
  De aangeboden begeleiding moet ten minste volgende aspecten in acht nemen :
  1. de zorgverlening
  2. de mogelijkheid om maaltijden te krijgen
  3. de ergotherapie en het oefenen om zelfstandiger te worden
  4. de gymnastiek en kinesitherapie
  5. de animaties en groepsactiviteiten
  6. de geïndividualiseerde raadgevingen en gesprekken
  7. een facultatief pendelvervoer
  De diensten opgenomen onder de punten 1, 2 en 6 moeten dagelijks worden verleend.
  Ten minste één der diensten vermeld onder de punten 3, 4 en 5 moet dagelijks worden verleend.
  Het dagverzorgingscentrum moet een wekelijks programma opstellen dat het dagelijks tijdschema en alle geplande activiteiten en aangeboden diensten van de week opsomt.
  Het dagverzorgingscentrum moet ten minste drie werkdagen open zijn, tijdens ten minste 5 uren per dag.

Art. 3N3. HOOFDSTUK III. - De normen betreffende de voeding, de hygiëne en de gezondheidszorg.
  1. De voeding
  a) Indien de gebruikers aanwezig zijn tijdens de etenstijd, wordt hen een maaltijd opgediend. Ingeval van aansluiting bij een rustoord voor bejaarden kan de daar aangeboden maaltijd ook in het dagverzorgingscentrum worden aangeboden;
  b) De bereiding van de maaltijden en de verdeling ervan vinden volgens de strikte regels van zindelijkheid en hygiëne plaats.
  Het voedsel is gezond en afwisselend; het is aangepast aan de gezondheidstoestand van de gebruikers
  De door een arts voorgeschreven dieetvoeding wordt bereid in overleg met de instelling;
  c) De spijskaart wordt ten minste één dag op voorhand op een goed zichtbare plaats bekendgemaakt.
  Bovendien worden de spijskaarten van de voorafgaande maand bewaard ter inzage van de Inspectie van de rustoorden voor bejaarden.
  d) De nodige hulp wordt verleend aan de personen die onbekwaam zijn alleen te eten of te drinken.
  2. De hygiëne en de gezondheidszorg
  a) Elke WC is uitgerust met hellende steunstaven, een klerenhaak en toiletpapier.
  Bovendien bevat elke WC of elk sanitair lokaal een wastafel, een zeephouder, servetten of een elektrische droger.
  b) De dieren mogen geen toegang hebben tot de lokalen waar levensmiddelen voorbereid en bewaard worden.
  c) Het vaste afval, inzonderheid het keukenafval, wordt in goed gesloten bakken afgevoerd.
  d) Drinkwater is naar believen beschikbaar.
  e) Vóór hun begeleiding in het dagverzorgingscentrum leveren de gebruikers een medisch attest af bekrachtigend dat zij niet door een besmettelijke ziekte zijn aangetast.
  f) Alle nodige maatregelen worden genomen om besmettelijke ziekten te voorkomen. De bevoegde inspectie wordt geraadpleegd bij elk betwistbaar geval.
  Het rustoord voor bejaarden is verantwoordelijk voor de handhaving van de hygiëne en van gelijksoortige maatregelen in alle activiteitsgebieden, zoals b.v. onderhoud van de ruimten, voorbereiding van de maaltijden, organisatie van de reserves en verzorging van de gebruikers.
  g) Voor elke gebruiker wordt een begeleidingsdossier bijgehouden waarin de richtlijnen van de geneesheer, de naam van deze geneesheer, de uitvoering van de richtlijnen, de opmerkingen van het met de uitvoering van deze richtlijnen belast personeel alsmede iedere andere aangeboden verzorging vastgesteld worden.
  Om "activerende" zorgen te waarborgen bevat dit dossier een begeleidingsplan afgestemd op de persoonlijke behoeften van de gebruiker en opgesteld door het hele medische team.
  h) Bij de ploegwisseling deelt de verantwoordelijke verzorgingschef in een schriftelijk bericht dat in een daarvoor bestemd register vastgesteld wordt alle inlichtingen mede betreffende de gebeurtenissen en de punten waarop men moet letten.
  i) Het begeleidingsdossier, het register alsmede alle technico-administratieve documenten moeten door de Inspectie van de rustoorden voor bejaarden kunnen worden geraadpleegd. De inhoud van het medisch dossier mag daarentegen niet worden medegedeeld.
  De verantwoordelijken van het dagverzorgingscentrum zijn ertoe verplicht de individuele kaarten en de medische richtlijnen betreffende alle gebruikers gedurende een periode van twee jaar volgend op hun overlijden of op het einde van de begeleiding te bewaren.

Art. 4N3. HOOFDSTUK IV. - De veiligheidsnormen.
  Het dagverzorgingscentrum voldoet aan de wettelijke bepalingen die de wijze waarop het gebouwd is, eigen zijn.

Art. 5N3. HOOFDSTUK V. - De normen betreffende het aantal, de kwalificatie en de moraliteit van de in dagverzorgingscentra tewerkgestelde personen.
  1. De normen betreffend het personeel
  Het rustoord voor bejaarden moet over een voldoend aantal gekwalificeerde personeelsleden beschikken, zodat de gebruikers de nodige begeleiding verkrijgen. Bovendien moet voor het onderhoud en de netheid van de lokalen gezorgd worden.
  2. Minimale kwalificatie van het begeleidingspersoneel
  Het begeleidingspersoneel moet ten minste de volgende kwalificatie hebben :
  a) Men moet voor de ononderbroken aanwezigheid van een personeelslid zorgen dat houder is van een bekwaamheidsgetuigschrift van gezins- en bejaardenhelper, van sanitaire helper of opvoeder.
  Het bekwaamheidsgetuigschrift bepaald in het eerste lid wordt niet vereist voor de personen die aan een door de minister erkende bijscholing voor verplegend personeel van rustoorden voor bejaarden of aan een door de GRABA georganiseerde opleiding tot gezinsof bejaardenhelper hebben deelgenomen.
  De bevoegde minister kan andere opleidingen erkennen.
  b) Er moet in de dagelijkse aanwezigheid van een verzorger worden voorzien voor de uitvoering van sommige technische zorgprestaties m.b.t. de verpleging.
  Deze prestaties mogen geheel of gedeeltelijk door onafhankelijke verzorgers of verzorgingsdiensten geleverd worden die met het dagverzorgingscentrum een verdrag hebben gesloten.
  c) Er moet in de dagelijkse aanwezigheid van een kinesitherapeut gezorgd worden voor de revalidatieverstrekkingen.
  d) Een voltijdse betrekking kan door meerdere personeelsleden met een deeltijdse betrekking worden waargenomen op voorwaarde dat deze houder zijn van het vereiste bekwaamheidsgetuigschrift of brevet.
  3. Kwalificatie van de directeur
  De directeur van de instelling en/of de voor het beheer verantwoordelijke persoon moet over het getuigschrift van hoger secundair onderwijs beschikken, behalve wanneer hij (zij) bij de inwerkingtreding van dit besluit een ervaring als directeur van een rustoord voor bejaarden kan bewijzen die meer dan jaar beloopt.
  4. Documenten ter inzage
  Een bord dat op elk ogenblik de naam, de functie en de kwalificatie van de personeelsleden aangeeft, moet door elke gebruiker of zijn vertegenwoordiger kunnen worden geraadpleegd.
  5. Moraliteit van het tewerkgesteld personeel
  Alle personen die in het dagverzorgingscentrum tewerkgesteld zijn, moeten bij hun aanwerving en op verzoek van de inspectie van de rustoorden voor bejaarden een voor de openbare administraties bestemd bewijs van goed zedelijk gedrag leveren.
  De erkenning kan worden geweigerd of ingetrokken wanneer één van deze personen, in België of in het buitenland werd veroordeeld bij een gerechtelijke beslissing van een in kracht van gewijsde gegaan vonnis voor één der overtredingen genoemd bij Boek II, Titel VII, hoofdstukken V, VI en VII, Titel VIII, hoofdstukken I, II, IV en VI en Titel IX, hoofdstukken I en II van het strafwetboek, behalve indien de veroordeling voorwaardelijk was, en indien de belanghebbende het voordeel van het uitstel niet heeft verloren, of indien de gestrafte feiten niet werden begaan ter gelegenheid van een gelijksoortige activiteit en meer dan vijf jaar zijn verlopen sedert de uitspraak van het vonnis of desgevallend sedert het einde van de vrijheidsstraf.

Art. 6N3. HOOFDSTUK VI. - De normen betreffende het gebouw.
  a) De gebouwen worden regelmatig onderhouden en beschut tegen vocht of insijpeling;
  b) Wat ook het verwarmingssysteem der lokalen mag zijn, dit mag geen enkele uitwaseming van vlammen, gas of stof veroorzaken in de voor de gebruikers zonder bewaking toegankelijke lokalen.
  c) Bij gelijk welk weer moet de temperatuur 22° kunnen bereiken in de kamers en verblijfzalen en 18° in de andere voor de gebruikers toegankelijke lokalen;
  d) Het gebruikte water wordt overeenkomstig de regels inzake hygiëne afgevoerd.
  e) Een toereikende verlichting wordt standvastig vereist in al de voor de gebruikers toegankelijke lokalen. Zij wordt aangepast aan de activiteiten die in deze lokalen plaatsvinden;
  f) De openingen voor daglicht bedragen ten minste het zesde van de oppervlakte van de verblijf- en rustzalen.
  De vensters van deze lokalen bieden de gelegenheid een zicht te hebben op de natuurlijke omgeving, echter zonder risico van ongevallen.
  g) In de instellingen moet in een lift worden voorzien, indien er ten minste twee verdiepingen zijn boven het normaal evacuatieniveau.
  h) De gangen en de trappen zijn voldoende breed en voorzien van leningen of steunstaven op beide kanten.
  De eerste en de laatste trede, evenals elke afgezonderde trede wordt op de rand voorzien van een kleurige band die tegen de vloerbedekking goed afsteekt.
  Het dagverzorgingscentrum moet voor de personen in rolstoel toegankelijk zijn.
  De rust-, verblijf- en verzorgingszalen alsmede de sanitaire voorzieningen moeten op dezelfde verdieping zijn.
  i) Het dagverzorgingscentrum beschikt over volgende lokalen :
  - een rustzaal met voldoende luie stoelen;
  - een verblijfzaal of meerdere verblijfzalen van 6 m2 per erkende plaats;
  - een verzorgingszaal of een bureau;
  - een bad of een douche en een WC die toegankelijk zijn voor de gehandicapten per 10 erkende plaatsen alsmede een WC per 6 erkende plaatsen;
  - een rommelkamer voor het materiaal,
  en kamers voor de animatie en de oefeningen, voor zover deze niet voorhanden zijn in het rustoord voor bejaarden waaraan het centrum is aangesloten.
  j) Alle WC's zijn gemakkelijk toegankelijk voor de gebruikers. Zij beschikken over een rechtstreekse luchtverversing of een behoorlijke ventilatie. Hun deur moet buitenwaarts kunnen worden geopend.
  De douche is zo ontworpen dat de waterstraal georiënteerd kan worden. De badkuip en de douche moeten van een anti-slip bekleding worden voorzien.
  k) Elk lokaal toegankelijk voor de gebruikers, WC en badkamer inbegrepen, waarin er niet voor de bestendige aanwezigheid van een lid van het verplegend personeel wordt gezorgd, is voorzien van een gemakkelijk bereikbaar oproepsysteem.
  In de rustzalen is dit oproepsysteem bereikbaar vanuit iedere luie stoel.
  Het oproepsysteem is technisch zo ontworpen dat men elke oproep bestendig kan lokaliseren en hem snel kan beantwoorden.
  l) Het personeel heeft toegang tot afzonderlijke fatsoenlijke sanitaire voorzieningen;
  m) Het dagverzorgingscenrum moet over voldoende groene ruimten beschikken die ook voor de gehandicapte gebruikers toegankelijk zijn.

Art. 7N3. HOOFDSTUK VII. - De normen betreffende de boekhouding.
  a) De resultaten van de dagverzorgingscentra moeten in de algemene boekhouding duidelijk worden aangegeven. De bevoegde minister kan daaromtrent bepalingen vastleggen.
  b) De boekhouding van de instelling mag te allen tijde door de inspectie van de rustoorden voor bejaarden gecontroleerd worden. Zij moet bovendien jaarlijks, vóór einde maart van het daaropvolgend jaar, aan de bevoegde inspectie betekend worden.
  Te dien einde moet de boekhouding door een bedrijfsrevisor goedgekeurd worden.
  c) Voor elke gebruiker wordt maandelijks een rekening bijgehouden met details over :
  - de door de instelling betaalde kosten voor dienstverleningen en leveringen alsmede de dagelijkse prijs;
  - het eventueel saldo ten gunste van de gebruiker of van de instelling.
  Deze gedetailleerde rekening alsmede de eventuele bewijsstukken m.b.t. de lopende maand moeten de gebruiker of zijn vertegenwoordiger vóór het einde van de daaropvolgende maand worden uitgereikt.
  d) Alle individuele rekeningen van de gebruikers van dagverzorgingscentra zijn het voorwerp van een bijzondere rekening in de globale boekhouding van de instelling of van een afzonderlijke boekhouding.

Art. N4.[1 Bijlage D - Elementen die in de basisprijs inbegrepen moeten zijn


<td colspan="4" valign="top">Met betrekking tot de woning
  <td colspan="4" valign="top">Met betrekking tot de verzorging
  <td colspan="4" valign="top">Met betrekking tot de dagelijkse activiteiten
  <td colspan="4" valign="top">(<font color="red">1</font>)<BDG <a href="/cgi_loi/article.pl?language=nl&lg_txt=n&cn_search=2009062602" target="_blank">2009-06-26/02</a>, art. 4, 002; Inwerkingtreding : 24-09-2009>
[<font color="red">1</font>In de prijs inbegrepenToeslagen van ten hoogste 5 %Facturatie van de werkelijke kosten zonder toeslag
Gebruik van de kamerX 
  
Meubilair van de kamer (bed, indien nodig een verzorgingsbed, lampen, kast, tafel, fauteuil, nachtkastje, 2 stoelen in de kamers, behalve indien de inwonende schriftelijk het persoonlijke meubilair beschrijft dat hij wenst mee te brengenX 
  
Terbeschikkingstelling van een nachtstoel indien noodzakelijkX 
  
Gebruik en reiniging van de persoonlijke of gemeenschappelijke sanitaire voorzieningenX 
  
Gebruik van de gemeenschappelijke vertrekken, met inbegrip van de liften, in overeenstemming met het huishoudelijk reglementX 
  
Grote onderhoudswerkzaamheden aan en in het gebouw, regelmatig onderhoud en reiniging van de gemeenschappelijke vertrekken, met inbegrip van de materialen en producten; ingevolge een normale verhuring uit te voeren reparaties van de kamers en de flatsX 
  
Meubilair van de gemeenschappelijke vertrekkenX 
  
AfvalverwijderingX 
  
Verwarming van de kamers en van de gemeenschappelijke vertrekken, onderhoud van de installatie en alle veranderingen aan de verwarmingsapparatuurX 
  
Koud en warm stromend water en het gebruik van de sanitaire voorzieningenX 
  
Elektrische installaties, hun onderhoud en elke eraan uitgevoerde verandering, het stroomverbruik in de gemeenschappelijke vertrekken en de kamersX 
  
Alarm-, brandmeldings- en oproepinstallaties evenals telefoonbedradingX 
  
Onkosten in verband met de installatie en de verdeling van kabeltelevisie, een radio, een koelkastX 
  
Installatie- en onderhoudskosten evenals taksen van een openbaar telefoontoestel, dat voor de inwonenden van het tehuis toegankelijk isX 
  
Gebruik van een telefoon door een inwonende van het tehuis  X
  
Ter beschikking gestelde telefoons (bijvoorbeeld in de kamers) en hun kosten, abonnement en communicatiekosten  X
  
Gebruik van een televisietoestel door een inwonende van het tehuisX 
  
Terbeschikkingstelling van radio, televisietoestel en andere videotoestellen in de gemeenschappelijke lokalenX 
  
 In de prijs inbegrepenToeslagen van ten hoogste 5 %Facturatie van de werkelijke kosten zonder toeslag
  
Gemeenschappelijke keuken, het onderhoud ervan, de ombouw ervan in navolging van de evoluerende wetgeving, het transport en de opslag van goederenX 
  
Reiniging van de privékamers evenals van het daarin aanwezige meubilair en materiaalX 
  
Terbeschikkingstelling, onderhoud en vervanging van bedlinnen : matrassen, dekens, bedspreien, beddenlakens, washandjes, handdoeken, kussenslopen, onderleggers evenals vitrages, gordijnen en textiel voor de kamerinrichting, behalve indien de inwonende schriftelijk zijn wens tot uiting brengt zelf zijn persoonlijk linnen mee te brengen; beschermingsmiddelen bij incontinentieX 
  
Inrichting met vitrages, gordijnen, behang en verf, regelmatig opnieuw verven na een normaal gebruikX 
  
Merken, wassen en strijken van persoonlijke kleding, kleiner naaiwerk,... georganiseerd door een externe dienst  X
  
Merken, wassen en strijken van persoonlijke kleding, kleiner naaiwerk,... : internX 
  
Reinigen van persoonlijke kleding door een externe wasserij  X
  
Reinigen van persoonlijke kleding door het tehuisX  
Prestaties van het ziekenverzorgings- en verzorgingspersoneel, met inbegrip van de door dat personeel uitgevoerde lichaams-, haar- en nagelverzorgingX 
  
Alle ziekenkasbijdragen  X
  
Alle honoraria  X
  
Forfaitaire verzorgingsprijzen voor inwonenden die in België niet voor de kleine risico's verzekerd zijn X
  
Kosten van farmaceutische producten  X
  
De bezorging, het beheer, de bewaring en de verdeling van de medicijnenX 
  
Prestaties van paramedisch personeel en van de fysiotherapeuten die onder forfaitaire bedragen van het RIZIV vallenX 
  
Hospitalisatiekosten  X
  
IncontinentiemateriaalX 
  
Hoorapparaten, brillen en tandprothesen  X
  
Rolstoelen, looprekjes, hellingen, voor zover bestemd voor persoonlijk gebruik  X
  
Matrassen tegen doorligwonden, waterkussensX 
  
Verzorgingsmateriaal dat niet in de forfaitaire bedragen van het RIZIV vervat is  X
  
 In de prijs inbegrepenToeslagen van ten hoogste 5 %Facturatie van de werkelijke kosten zonder toeslag
De bereiding en de verdeling van de maaltijden, het rekening houden met de voorgeschreven dieetmaaltijden, de eventuele tussen- en late maaltijden, koffie, thee en drinkwater tijdens en buiten de maaltijdenX 
  
Alle andere dranken 
  
X
  
Levering van het eten in de kamer en in de gemeenschappelijke lokalenX 
  
Bijkomende voedingsmiddelen op persoonlijk verzoek 
  
X
  
Bijkomende voeding : de door het RIZIV niet gedekte kosten in verband met via de slokdarm toegediende kunstmatige voeding, astronautenvoedingX
  

  
Bijkomende levensmiddelen (enkel op voorschrift) 
  
X
  
Externe voetverzorgingsprestaties  X
  
VoetverzorgingsschoolX 
  
Externe manicureprestaties  X
  
Elementaire schoonheidsverzorgingX 
  
Externe schoonheidsverzorgingsprestaties  X
  
Prestaties van externe kapster of kapper  X
  
Elementaire toiletzaken : wc-papier, zeep, shampoo, scheerschuim en tandpastaX 
  
Individuele toiletproducten : Zeep en shampoo die op uitdrukkelijk verzoek van de inwonende werden gekocht  X
  
Activiteiten en animaties buiten het tehuis  X
  
Bezigheids- en vrijetijdsactiviteiten met inbegrip van therapeutische groepsaanbiedingen, indien ze binnen de inrichting worden georganiseerdX 
  
Kosten voor de verdeling van het linnenX 
  
Intern ziekenvervoerX 
  
Extern ziekenvervoer  X
  
Verzorging van huisdieren X
  
Administratieve kosten voor het intrekken, verhuizen, binnen de inrichting, het wonen en de begeleiding in het dagelijkse leven, het derdebetalerssysteem respectievelijk administratieve kosten voor externe dienstverleners en ziekenvervoerX 
  
 In de prijs inbegrepenToeslagen van ten hoogste 5 %Facturatie van de werkelijke kosten zonder toeslag
  
Verzekering burgerlijke aansprakelijkheid, brandverzekering evenals alle andere in overeenstemming met de wettelijke bepalingen door de directie van het tehuis afgesloten verzekeringen, met uitzondering van alle door de inwonenden van het tehuis afgesloten privéverzekeringenX 
  
Mortuarium, voor zover buiten het bejaardentehuis gevestigd, en de begrafeniskosten  X
  
Belasting van het bejaardentehuisX 
  
Elke vorm van dienstverlening in de bejaardentehuizen in verband met het wonen, het intrekken van de inwonende van het tehuis of de werkwijze voor de inrichtingX 
  
Kamer voor het afscheid nemen in het tehuisX ]<font color="red">1</font>

  Voor elke andere prestatie die niet in deze tabel staat, moet in de overeenkomst worden vermeld of deze prestatie in de prijs inbegrepen is, of een toeslag wordt aangerekend dan wel of de werkelijke kosten van de prestatie zonder toeslag worden gefactureerd.]1
  ----------
  (1)<Ingevoegd bij BDG 2009-06-26/02, art. 4, 002; Inwerkingtreding : 24-09-2009>