Details



Externe links:

Justel
Reflex
Staatsblad pdf



Titel:

8 NOVEMBER 1998. - Koninklijk besluit houdende samenstelling, werking en organisatie van de Administratieve Coördinatiecel inzake de strijd tegen schadelijke sektarische organisaties. (NOTA : raadpleging van vroegere versies vanaf 09-12-1998 en tekstbijwerking tot 28-08-2006)



Inhoudstafel:

HOOFDSTUK I. - Samenstelling van de Administratieve Coördinatiecel.
Art. 1-3
HOOFDSTUK II. - Werking van de Administratieve Coördinatiecel.
Art. 4-13
HOOFDSTUK III. - Organisatie.
Art. 14-18



Deze tekst heeft de volgende tekst(en) gewijzigd:



Uitvoeringsbesluit(en):

2006009041  2006009540 



Artikels:

HOOFDSTUK I. - Samenstelling van de Administratieve Coördinatiecel.
Artikel 1. <KB 2005-12-06/62, art. 1, 002; Inwerkingtreding : 29-03-2006> De bij artikel 13 van de wet van 2 juni 1998 houdende oprichting van een Informatie- en adviescentrum inzake schadelijke sektarische organisaties en van een Administratieve Coördinatiecel inzake de strijd tegen schadelijke sektarische organisaties, voorziene Administratieve Coördinatiecel inzake de strijd tegen schadelijke sektarische organisaties, is als volgt samengesteld :
  - een vertegenwoordiger van het College van Procureurs-generaal,
  - een vertegenwoordiger van het Federaal parket;
  - een vertegenwoordigers van de Federale politie;
  - twee vertegenwoordigers van de Veiligheid van de Staat, waarvan een het secretariaat waarneemt;
  - een vertegenwoordiger van de Algemene Inlichtingendienst van het Ministerie van Landsverdediging;
  - een vertegenwoordiger van het Directoraat-generaal wetgeving, fundamentele rechten en vrijheden van de Federale Overheidsdienst Justitie,
  - een vertegenwoordiger van de Dienst voor het Strafrechtelijk beleid;
  - een vertegenwoordiger van de Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken,
  - een vertegenwoordiger van de Federale Overheidsdienst Buitenlandse Zaken;
  - een vertegenwoordiger van de Federale Overheidsdienst Financiën.
  De vertegenwoordiger van het College van Procureurs-generaal oefent het voorzitterschap van de Administratieve Coördinatiecel uit.

Art.2. Voor elke vertegenwoordiger wordt tevens een plaatsvervanger aangeduid.

Art.3. De vertegenwoordigers en hun plaatsvervangers worden aangesteld door de Minister van Justitie, na voordracht door de respectieve overheden van wie zij afhangen.

HOOFDSTUK II. - Werking van de Administratieve Coördinatiecel.
Art.4. De voorzitter bepaalt de plaats, de dag en het aanvangsuur van de vergaderingen en maakt de agenda op.
  Elk van de leden heeft het recht de voorzitter te vragen punten op de Agenda te plaatsen.
  De voorzitter van het Informatie- en Adviescentrum inzake schadelijke sektarische organisaties heeft eveneens het recht de voorzitter te verzoeken punten op de agenda te plaatsen.

Art.5. Behoudens hoogdringendheid worden de uitnodigingen en de agenda evenals eventuele stukken, na ondertekening door de voorzitter, door de secretaris ten minste acht dagen vooraf aan de leden toegezonden.

Art.6. De leden die verhinderd zijn, worden vervangen door hun plaatsvervanger en sturen hem zelf de stukken door.

Art.7. De Administratieve Coördinatiecel vergadert slechts geldig indien ten minste de helft van de leden of hun plaatsvervangers aanwezig is.
  Ingeval geen meerderheid aanwezig was, worden de leden opnieuw uitgenodigd, in welk geval de Administratieve Coördinatiecel geldig vergadert, wat ook het aantal aanwezige leden is.

Art.8. Elk lid van de Administratieve Coördinatiecel, en bij verhindering zijn plaatsvervanger, beschikt over één stem.
  De beslissingen worden bij unanimiteit van de aanwezige leden genomen.
  De voorzitter van het Informatie- en Adviescentrum inzake schadelijke sektarische organisaties of zijn plaatsvervanger kan :
  - uitgenodigd worden de vergaderingen van de Administratieve Coördinatiecel bij te wonen;
  - gehoord worden indien de agenda dit vereist.

Art.9. De secretaris maakt proces-verbaal op van de vergaderingen.
  Het wordt na goedkeuring door de voorzitter met de volgende uitnodiging meegestuurd.
  De leden brengen hun opmerkingen schriftelijk ter kennis tot uiterlijk één dag voor de vergadering.

Art.10. De adviezen en aanbevelingen die het Centrum met toepassing van artikel 6, § 1, 4° van de wet van 2 juni 1998 uitbrengt, worden door het Centrum aan de voorzitter van de Administratieve Coördinatiecel overgezonden.
  De Administratieve Coördinatiecel stelt in overleg met het Centrum vast de wijze van :
  - coördinatie van eventuele acties;
  - regeling van het toezicht op de uitvoering van de aanbevelingen en adviezen van het Centrum voor zover ze onder hun bevoegdheden vallen.

Art.11. De maatregelen die de Administratieve Coördinatiecel voorstelt, worden schriftelijk aan de betrokken diensten of instanties, evenals aan de voorzitter van het Centrum meegedeeld.

Art.12. De Administratieve Coördinatiecel pleegt overleg met alle bevoegde diensten en besturen binnen het kader van zijn opdrachten. Ze kan ze onder meer uitnodigen en hen inlichtingen vragen. De federale overheden dienen de door de Administratieve Coördinatiecel gevraagde inlichtingen te bezorgen.

Art.13. (De Administratieve Coördinatiecel vergadert in zijn voltallige samenstelling ten minste eenmaal per semester.) <KB 2005-12-06/62, art. 2, 002; Inwerkingtreding : 29-03-2006>
  De Administratieve Coördinatiecel brengt zesmaandelijks verslag uit aan het Centrum nopens haar werkzaamheden.

HOOFDSTUK III. - Organisatie.
Art.14. <KB 2005-12-06/62, art. 3, 002; Inwerkingtreding : 29-03-2006> Het Bureau is samengesteld uit de vertegenwoordiger van het college van Procureurs-generaal, (de vertegenwoordiger van het federaal parket) de vertegenwoordiger van de Federale politie, de vertegenwoordigers van de Veiligheid van de Staat en de vertegenwoordiger van de Algemene Inlichtingendienst van het Ministerie van Defensie. Het Bureau vergadert ten minste om de drie maanden en brengt verslag uit aan de voltallige Administratieve Coördinatiecel. <KB 2006-07-19/46, art. 1, 003; Inwerkingtreding : 29-03-2006>

Art.15. De Administratieve Coördinatiecel kan wanneer bijzondere opdrachten dit verantwoorden subgroepen binnen haar schoot oprichten.

Art.16. De Minister van Justitie stelt administratief personeel, lokalen en de noodzakelijke bureaubenodigdheden ter beschikking van de Administratieve Coördinatiecel.

Art.17. De artikelen 1 tot en met 3 treden in werking op de dag waarop dit besluit wordt bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad en de overige artikelen op 1 januari 1999.

Art. 18. Onze Minister van Justitie is belast met de uitvoering van dit besluit.
  Gegeven te Brussel, 8 november 1998.
  ALBERT
  Van Koningswege :
  De Minister van Justitie,
  T. VAN PARYS