10 JULI 1997. - Besluit van de secretaris-generaal tot delegatie van sommige bevoegdheden aan de afdelingshoofden van de bovenbouw van het departement Welzijn, Volksgezondheid en Cultuur.
HOOFDSTUK I. - Definities.
Art. 1
HOOFDSTUK II. - Delegaties aan alle afdelingshoofden.
Art. 2-3
HOOFDSTUK III. - Delegaties aan de onderscheiden afdelingshoofden.
Art. 4-7
HOOFDSTUK IV. - Algemene bepalingen.
Art. 8-10
HOOFDSTUK V. - Slotbepalingen.
Art. 11-12
HOOFDSTUK I. - Definities.
Artikel 1. Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder :
1° departement : het departement Welzijn, Volksgezondheid en Cultuur van het ministerie van de Vlaamse Gemeenschap;
2° secretaris-generaal : de secretaris-generaal die aan het hoofd staat van het departement bedoeld in 1°;
3° VIPA. : het Vlaams Infrastructuurfonds voor Persoonsgebonden Aangelegenheden opgericht bij het decreet van 23 februari 1994;
4° afdelingshoofd : een afdelingshoofd van de bovenbouw van het departement bedoeld in 1°.
HOOFDSTUK II. - Delegaties aan alle afdelingshoofden.
Art.2. Het afdelingshoofd wordt gemachtigd om :
1° dagelijkse briefwisseling, die verband houdt met zijn afdeling te ondertekenen, onverminderd de bijzondere regeling die geldt voor het beantwoorden van brieven van het Rekenhof;
2° gewone en aangetekende brieven die bestemd zijn voor zijn afdeling in ontvangst te nemen, met uitzondering van dagvaardingen;
3° uittreksels en afschriften van documenten die verband houden met de taken van zijn afdeling eensluidend te verklaren en af te leveren;
4° nota's te ondertekenen die verband houden met zijn afdeling en die bestemd zijn voor de bevoegde inspecteur van financiën;
5° staten van verschuldigde sommen betreffende presentiegelden en reis- en verblijfkosten goed te keuren, voor zover ze betrekking hebben op personeel van zijn afdeling;
6° regularisatieformulieren goed te keuren inzake de standaard- werktijdregeling en dienstvrijstelling voor het personeel van zijn afdeling;
7° de voorstellen voor eervolle onderscheidingen goed te keuren.
Art.3. § 1. Het afdelingshoofd wordt gemachtigd om in het kader van de werking van zijn afdeling de bestekken voor werken, leveringen of diensten of de bescheiden die ze vervangen goed te keuren, de wijze te kiezen waarop de opdrachten worden gegund, opdrachten voor aanneming van werken, leveringen of diensten te gunnen en in te staan voor de uitvoering ervan. Deze machtiging geldt slechts binnen de perken van de specifieke kredieten waarvoor de afdeling bevoegd is en van de volgende ramingen en bedragen, exclusief BTW :
a) maximum F 5 000 000 ingeval van een openbare aanbesteding of algemene offerteaanvraag;
b) maximum F 2 500 000 ingeval van een beperkte aanbesteding of een beperkte offerteaanvraag;
c) maximum F 1 250 000 ingeval van een onderhandse opdracht.
§ 2. Het afdelingshoofd staat bovendien in voor de eenvoudige uitvoering van de opdrachten voor de aanneming van werken, leveringen of diensten die ter uitvoering van taken van zijn afdeling werden gegund. Onder eenvoudige uitvoering dient te worden verstaan, het treffen van alle maatregelen en beslissingen die er toe strekken het voorwerp van de opdracht te verwezenlijken en die binnen de perken van de aanneming blijven, met uitzondering van de maatregelen en beslissingen die een beoordeling vanwege de gunnende overheid krijgen.
§ 3. Het afdelingshoofd wordt tevens gemachtigd om :
1° met betrekking tot de in § 1 vermelde opdrachten :
a) gemotiveerde afwijkingen toe te staan op de essentiële bepalingen en voorwaarden, overeenkomstig artikel 54 van het koninklijk besluit van 22 april 1977 betreffende de overheidsopdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten en artikel 8 van het koninklijk besluit van 26 september 1996 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en van de concessies voor openbare werken;
b) boeten kwijt te schelden;
2° met betrekking tot de in § 1 en § 2 vermelde opdrachten :
a) prijsherzieningen voortvloeiend uit de betrokken overeenkomsten goed te keuren voor ten hoogste 10 % van het oorspronkelijk overeengekomen bedrag;
b) verrekeningen, andere dan voormelde herzieningen, goed te keuren in zover hieruit geen bijkomende uitgaven van meer dan 25 % voortvloeien en ze F 1 250 000 niet overschrijden;
3° uitgaven goed te keuren die buiten de toepassing vallen van de wetgeving op de overheidsopdrachten, in zover ze niet voortvloeien uit vonnissen of arresten, dadingen of schulderkenningen :
a) onbeperkt voor portkosten, telefoonrekeningen of leveringen van water en energie;
b) ten belope van maximum F 1 000 000 in andere gevallen.
§ 4. De in dit artikel vermelde bedragen zijn exclusief de belasting over de toegevoegde waarde.
HOOFDSTUK III. - Delegaties aan de onderscheiden afdelingshoofden.
Art.4. Het afdelingshoofd van de afdeling Coördinatie en Beleidsvoorbereiding wordt gemachtigd om : 1° vastleggingen en ordonnanties te ondertekenen inzake buitenlandse zendingen, vorming, prestaties van derden en kaskrediet van de secretaris-generaal;
2° de facturen met betrekking tot vorming, prestaties van derden, kaskrediet van de secretaris-generaal goed te keuren;
3° de facturen met betrekking tot buitenlandse zendingen, na beslissing van de secretaris-generaal, goed te keuren.
Art.5. Het afdelingshoofd van de afdeling Personeel, Logistiek en Patrimoniumbeheer wordt gemachtigd om :
1° vastleggingen en ordonnanties te ondertekenen inzake personeelsuitgaven en logistiek;
2° de facturen met betrekking tot de kredieten bedoeld in 1° goed te keuren;
3° arbeidsovereenkomsten te ondertekenen van de contractuele personeelsleden, die werken bij het departement;
4° juridische beslissingen te nemen met betrekking tot de erkenning van arbeidsongevallen, van ongevallen op weg van en naar het werk en van beroepsziekten en met betrekking tot de toekenning van schadevergoeding voor arbeidsongevallen, voor ongevallen op de weg van en naar het werk en beroepsziekten in de overheidssector;
5° alle besluiten te ondertekenen in verband met bevoegdheden die aan de secretaris-generaal zijn toegekend door deel XI en deel XIV, titel 3, hoofdstuk 2 - verloven van het besluit van de Vlaamse regering van 24 november 1993 houdende organisatie van het ministerie van de Vlaamse Gemeenschap en de regeling en de rechtspositie van het personeel.
Art.6. Het afdelingshoofd van de afdeling Juridische Aangelegenheden, Gegevensbeheer en Informatica wordt gemachtigd om :
1° vastleggingen en ordonnanties te ondertekenen inzake juridische zaken en informatica;
2° facturen met betrekking tot de kredieten bedoeld in 1° goed te keuren;
3° met uitzondering van de nota's gericht aan een Vlaams minister, alle nota's bestemd voor de afdelingen, administraties of departementen van het ministerie van de Vlaamse Gemeenschap te ondertekenen en de briefwisseling te voeren met de in rechtsgedingen aangestelde advocaten of met betrekking tot de voorbereiding van een minnelijke regeling voorafgaand aan een rechtsgeding.
Art.7. Het afdelingshoofd van de afdeling Begroting, Boekhouding en VIPA. wordt gemachtigd om :
1° vastleggingen en ordonnanties te ondertekenen inzake prestaties van derden en reis- en verblijfkosten;
2° de facturen met betrekking tot de kredieten bedoeld in 1° goed te keuren;
3° het dagelijkse en financiële beheer te voeren van het VIPA.
Onder het dagelijkse en financiële beheer wordt verstaan :
a) het ondertekenen van de dagelijkse briefwisseling, de nota's, de ambtsberichten en de documenten met betrekking tot het VIPA.;
b) het ontvangen van de gewone en de aangetekende zendingen, inclusief de dagvaardingen betekend aan het VIPA.;
c) het geven van de ontvangstmeldingen bij de indiening van de aanvraagdossiers voor een subsidiebelofte of een subsidiebeslissing;
d) het eensluidend verklaren van uittreksels en afschriften van documenten;
e) het goedkeuren van de staten met de verschuldigde sommen betreffende de presentiegelden, de reis- en verblijfkosten die verband houden met de werking van het VIPA.;
f) het geven van alle noodzakelijke goedkeuringen en beslissingen die bij de afhandeling van de dossiers om een investeringssubsidie te krijgen noodzakelijk zijn; daaronder zijn begrepen : het ontvangen, nazien, doorsturen en de voortgangsbewaking van de dossiers, de uitbetaling van de investeringssubsidie. Uitgesloten zijn : het geven van de subsidiebelofte en de subsidiebeslissing;
g) het nemen van de beslissingen die nodig zijn om het eigenaarsonderhoud, de bouw- en verbouwingswerkzaamheden en de kosten van de uitrusting van de openbare psychiatrische ziekenhuizen in Geel en in Rekem; van de gemeenschapsinstellingen voor bijzondere jeugdbijstand " De Kempen " met zetel in Mol en " De Zande " met zetel in Ruiselede en van het Centrum voor Opleiding en Vervolmaking van de Kaderleden in Overijse;
h) het afsluiten van alle overeenkomsten die het VIPA. nodig heeft om zijn taak te vervullen, daaronder zijn begrepen : de ondertekening van de machtigingen tot hypotheekneming, en van alle authentieke akten waarbij een hypothecair mandaat of inschrijving wordt genomen of opgeheven op de eigendom van de initiatiefnemers die de investeringswaarborg van het VIPA. krijgen; het afsluiten van dadingen voorzover de waarde van het geschil dat het onderwerp van de dading is de F 5 000 000 niet overschrijdt en het sluiten van huurovereenkomsten;
i) het aanvaarden van schenkingen om niet;
j) het vastleggen en het aanrekenen van de uitgaven;
k) het thesauriebeheer en de betalingen;
l) het opstellen van de jaarlijkse uitvoeringsrekening van de begroting, de balans en de resultatenrekening.
HOOFDSTUK IV. - Algemene bepalingen.
Art.8. Alle bij dit besluit verleende delegaties worden tevens verleend aan de ambtenaar die het afdelingshoofd vervangt bij tijdelijke afwezigheid of verhindering. De vervangende ambtenaar plaatst boven zijn naam en graad, de formule " Voor het afdelingshoofd, afwezig ".
Art.9. Het afdelingshoofd subdelegeert de hiervoor in aanmerking komende bevoegdheden aan de ambtenaren van zijn afdeling, tot op het meest functionele niveau. Elke subdelegatie wordt meegedeeld aan de secretaris-generaal.
Art.10. Het gebruik van de bij artikel 3 toegekende machtigingen, behalve voor de uitgaven betaald met geldvoorschotten, wordt trimesterieel meegedeeld aan de secretaris-generaal.
HOOFDSTUK V. - Slotbepalingen.
Art.11. Het besluit van de secretaris-generaal van 28 februari 1997 tot delegatie van bevoegdheden aan de afdelingshoofden van de Bovenbouw van het departement Welzijn, Volksgezondheid en Cultuur, wordt opgeheven.
Art. 12. Dit besluit heeft uitwerking met ingang van 15 juni 1997.
Brussel, 10 juli 1997.
De secretaris-generaal van het departement Welzijn, Volksgezondheid en Cultuur,
G. DEBLAERE.