20 JULI 1976. - Koninklijk besluit tot vaststelling van de grens van de algemene bepalingen betreffende de voorwaarden tot benoeming in de graden van gemeentesecretaris, adjunct-gemeentesecretaris en gemeenteontvanger. (NOTA : opgeheven voor het Vlaamse Gewest bij DVR2005-07-15/51, art. 303, 6°, 002; Inwerkingtreding : 01-01-2007) (NOTA : raadpleging van vroegere versies vanaf 10-08-1976 en tekstbijwerking tot 31-08-2005)
Art. 1
HOOFDSTUK I. - Aanwerving.
Art. 2-5
HOOFDSTUK II. - Bevordering.
Art. 6
HOOFDSTUK III. - Gemeenschappelijke bepaling voor de werving en de bevordering.
Art. 7
HOOFDSTUK IV.- Overgangs- en slotbepalingen.
Art. 8-12
Artikel 1. Binnen de perken van de bepalingen van dit besluit stelt de gemeenterand bij een reglement de voorwaarden vast tot benoeming in de graden van gemeentesecretaris en, in voorkomend geval, van adjunct-gemeentesecretaris en van gemeenteontvanger.
HOOFDSTUK I. - Aanwerving.
Art.2. Het reglement moet onder meer bepalen dat de kandidaten aan de volgende toelatingsvoorwaarden moeten voldoen :
1° Belg zijn;
2° de burgerlijke en politieke rechten genieten;
3° van onberispelijk gedrag zijn;
4° aan de dienstplichtwetten hebben voldaan.
Art.3. Het reglement bepaalt :
1° de minimum- en de maximumleeftijd inzake aanwerving : de minimumleeftijd mag niet lager zijn dan 21 jaar; de maximumleeftijd mag niet meer bedragen dan die welke de kandidaat in staat zou stellen om, in geval van benoeming, het minimum vereiste aantal dienstjaren te tellen om aanspraak op een rustpensioen te maken;
2° de vereiste lichamelijke geschiktheid;
3° de voorwaarden tot deelneming aan het vergelijkend examen of aan het examen alsook de wijze waarop dat wordt georganiseerd;
4° de volgorde en de inhoud van de proeven. Het examen of het vergelijkend examen omvat ten minste een proef om te kunnen oordelen over de geestesrijpheid van de kandidaten en een proef inzake beroepsgeschiktheid om te kunnen oordelen of de kandidaten de vereiste kennis en de bekwaamheid bezitten om het ambt uit te oefenen dat hun zou worden toegewezen;
5° de wijze waarop de punten worden toegekend en de samenstelling van de examencommissie;
6° de vereiste diploma's en studiegetuigschriften.
Art.4. De vereiste diploma's en getuigschriften moeten ten minste zijn :
a) voor de gemeentesecretarissen en gemeenteontvangers van gemeenten met meer dan 10 000 inwoners, en voor de adjunct-gemeentesecretarissen :
1. een van de diploma's of studiegetuigschriften in aanmerking genomen voor de aanwerving in de betrekkingen van niveau 1 in de Rijksbesturen;
2. diploma of getuigschrift uitgereikt na het beëindigen van een volledige cyclus van leergangen administratieve wetenschappen in overeenstemming met het door Ons vastgestelde minimumprogramma;
b) voor de gemeentesecretarissen en de gemeenteontvangers van gemeenten met 10 000 inwoners of minder :
1. een van de diploma's of studiegetuigschriften in aanmerking genomen voor de aanwerving in de betrekkingen van niveau 2 in de Rijksbesturen;
2. diploma of getuigschrift uitgereikt na het beëindigen van een volledige cyclus van leergangen administratieve wetenschappen in overeenstemming met het door Ons vastgestelde minimumprogramma.
Art.5. Voor de toepassing van artikel 4, is het in aanmerking te nemen bevolkingscijfer van de gemeenten dat, welk blijkt uit de jongste algemene volkstelling bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad, tenzij zij, bij toepassing van artikel 130 van de gemeentewet bij een hogere klasse werden ingedeeld.
HOOFDSTUK II. - Bevordering.
Art.6. § 1. De gemeenteraad bepaalt de graad of graden waarvan de personeelsleden titularis moeten zijn om naar de betrekking van gemeentesecretaris en, in voorkomend geval, van adjunct-gemeentesecretaris en van gemeenteontvanger te kunnen dingen. Die graad of die graden moeten ten minste gelijkwaardig zijn aan die van bureauchef, daar waar er ten minste twee titularissen van betrekkingen gelijk aan of hoger dan de graad van bureauchef zijn.
Bovendien stelt de gemeenteraad de voorwaarden vast waarvan de kandidaten moeten voldoen.
§ 2. In de gemeenten, die niet bedoeld zijn in § 1, bepaalt de gemeenteraad de graad of graden waarvan de personeelsleden titularis moeten zijn om naar de betrekking van gemeentesecretaris en, in voorkomend geval, van gemeenteontvanger te kunnen dingen.
Die personeelsleden moeten :
- houder zijn van een diploma of getuigschrift uitgereikt na het beëindigen van een volledige cyclus van leergangen administratieve wetenschappen in overeenstemming met het door Ons vastgestelde minimumprogramma;
- geslaagd zijn voor het examen of vergelijkend examen bedoeld in artikel 3, 4°;
- voldoen aan alle voorwaarden, met inbegrip van de door de gemeenteraad vastgestelde voorwaarden inzake dienst- of graadanciënniteit.
Van het examen of vergelijkend examen bedoeld in artikel 3, 4°, zijn evenwel vrijgesteld de personeelsleden die met goed gevolg een examen of vergelijkend examen voor overgang naar een grand welke ten minste gelijk is aan die van bureauchef hebben afgelegd.
HOOFDSTUK III. - Gemeenschappelijke bepaling voor de werving en de bevordering.
Art.7. Het diploma of het getuigschrift uitgereikt na het beëindigen van een volledige cyclus van leergangen administratieve wetenschappen wordt niet vereist van de kandidaten die houder zijn van een van de volgende diploma's :
- doctor of licentiaat de rechten;
- licentiaat in de administratieve wetenschappen;
- licentiaat in het notariaat;
- licentiaat in de politieke wetenschappen;
- licentiaat in de economische wetenschappen;
- licentiaat in de handelswetenschappen;
- gediplomeerde na een cyclus van vijf jaar van de afdeling administratieve wetenschappen van het " Institut d'enseignement supérieur Lucien Cooremans " te Brussel en van het Hoger Instituut voor Bestuurs- en Handelswetenschappen te Elsene of van het Provinciaal Hoger Instituut voor Bestuurswetenschappen te Antwerpen;
- licentiaat, wiens gemeenschappelijk diploma uitgereikt werd door de Koloniale Hogeschool van België te Antwerpen of door het Universitair Instituut voor Overzeese gebieden te Antwerpen, wanneer die studies over ten minste vier jaar liepen.
(Hetzelfde diploma of getuigschrift wordt eveneens niet vereist van de kandidaten die houder zijn van een diploma of getuigschrift in aanmerking genomen voor de aanwerving in de betrekkingen van niveau 1 in de rijksbesturen, voor zover die bekwaamheidsakte werd uitgereikt na studies die ten minste zestig uren publiek, administratief en/of burgerlijk recht omvatten.) <KB 07-06-1978, art. 1, BS 20-06-1978>
HOOFDSTUK IV.- Overgangs- en slotbepalingen.
Art.8. In afwachting dat het minimumprogramma van de leergangen administratieve wetenschappen bedoeld in de artikelen 4 en 6 wordt vastgesteld, worden de diploma's en getuigschriften uitgereikt na het beëindigen van een volledige cyclus van provinciale leergangen administratieve wetenschappen geacht aan de in die bepalingen gestelde voorwaarden te voldoen.
Art.9. De gemeentesecretarissen, de adjunct-gemeentesecretarissen en de gemeenteontvangers die bij de van krachtwording van dit besluit in dienst zijn, worden alleszins geacht aan de gestelde voorwaarden te voldoen om de betrekking waarvan zij titularis zijn, te bekleden.
Hetzelfde geldt voor degenen die in die betrekkingen zullen worden benoemd, ingevolge een op dezelfde datum aan de gang zijnde regelmatige benoemings- of bevorderingsprocedure.
Art.10. Dit besluit treedt in werking de eerste van de maand volgende op die gedurende welke het in het Belgisch Staatsblad is bekendgemaakt.
Art.11. De benoemingen van gemeentesecretaris en van gemeenteontvanger gedaan na de inwerkingtreding van dit besluit zijn niet meer aan de goedkeuring van de gouverneur onderworpen.
Art. 12. Onze Minister van Binnenlandse Zaken is belast met de uitvoering van dit besluit.